Tehdäämpä kelpo foamit/insertit ihan ite

ToniS
Vanhempi jäsen

Tehdäämpä kelpo foamit/insertit ihan ite

Viesti Kirjoittaja ToniS » Ke 30.05.2018 01:22

2017 vuonna suomisarjan c1 top 3 autoa ajeli omin pikku kätösin tehdyillä foameilla. Juu enkä nyt sano jotta se siitä ois johtunu, mut kunhan ilmoitin :) No toki oli paljon muitakin syitä, pelkkää sattumaa. Sattumaa tai ei niin nämä kyllä todella tuntuvat toimivan. Tänä vuonna (2018) käytän molemmissa luokissa itse tehtyjä. C2.een joutu tekeen vähän vahvemmasta. Vaikka veikkaan jotta ci single staget ajavat kuta kuinkin saman asian, mut itse tehty on aina itse tehty.

Näin minä ne olen tehny:

Ensiks tarvit kuvan kaltaista foamia/telttapatjaa/pakkausmateriaalia... mitä tuo nyt ikinä onkaan. Kuvassa on kolmen kerroksen foamia. Ihan firman roskiksesta on kaivettu. Kelpo kamaa, tuo jotta ne on liimattu toisiinsa noin 10mm kerroksina. Ovat täten sivu suunnassa jäykähköjä. Mikä on tietty hyvä, ei sorra ei.
IMG_20180530_002757.jpg
Eivät myöskään painu kasaan kovin helpolla, niinpä olenkin leikannut noin 10mm pienenmäks kuin renkaan halkaisia sisäpuolelta mitattuna. Näin tuonne jää hieman tyhjää tilaa joten pinta pehmeys jää. Mutta eivät todellakaan sorra. Ja vanteisiin en ole ilmareikiä porannu. Saattaa ne jostain vähä hengittää kun eivät ole kurttuun menny eri lämpötiloissa. Mut ei oo kyllä vettäkään menny mitä oon seurannu.

Akkuporakoneella ja ohuen vanerin yms levyn soiron päälle taitetun hiomapaperin kanssa oon sorvannut vähän uraa. Yleensä noitten liimasaumojen kohdalle. Ihan apinoin ci foameja. Kuvassa nyt ihan pieleen menny testi versio mut idea selvinee. Kiinni vanteenkeskiön kokoisilla vaneri kiekoilla ja pultilla.
IMG_20180530_003203.jpg
IMG_20180530_003253.jpg
Itse olen noi foamit sahannu pyöreiks konelehtisahalla. Niin sisäpuolen kuin ulko puolenkin. Tähän varmasti kun hetken tuumailee löytyy keinoja. Passelin kokeinen reikäsaha/rasiapora vois toimia kans. Tahi vanerista/styreenista muotit ja terävällä puukollla.

Onhan tuo tietty jotta hyvätkin foamit maksavat max muutaman kympin, mut on siinä se tilaamisen vaiva. Ja miettiminen sopiiko ne. Ite tehtynä tuossa ei oikeesti kestä kuin 1h, kun tietää mitä tekee. Suosittelen kokeileen.

Muoks* Minulla ainakin heittää mitat aina sen verran jotta nopeimpiin u4 yms raaceriin en välttämättä suosittelis. Mut näissä hitaimmissa tuntuu toimivan. Toki tämähän on ihan tekiästä kiinni
Viimeksi muokannut ToniS, Ke 30.05.2018 12:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

ToniS
Vanhempi jäsen

Re: Tehdäämpä kelpo foamit/insertit ihan ite

Viesti Kirjoittaja ToniS » Ke 30.05.2018 01:27

Ois varmaan pitäny tuonne renkaat ja vanteet osioon pistää, mut meni jo sori. Siirtäkää jos siltä tuntuu.

Pisepise
Legendaarinen!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pisepise » La 09.06.2018 07:46

Millä liimalla noita foameja olet yhteen liimannut? Mulla löytyy niin ohutta että joutuu varmaan 5 laittaa päällekkäin. Teitkö keski reijän ensin ja sitten sahasit muotoon?

Ilmeisesti en ole ainoa kuka kiertelee roska- ja romulavoja :D

Joonatin
Juniori

Viesti Kirjoittaja Joonatin » La 09.06.2018 10:56

Koska lähiseudulla ei ollut kätevästi romulavaa ja olen laiska etsimään, tein omat foamit tämmösestä: https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... s/10106859
Olikohan tossa joku 10 tai 12 kpl n. 4-5cm paksuja kiekkoja pujotettuna senttisen alumiiniputken ympärille. Halkaisija 10cm, keskireiälle on alku, josta taisin sen jollain ohuella sahalla leikata suunnilleen sopivaksi. Tuli vähän rujot, mutta kyllä ne Flashpointtien sisällä hyvin toimineet.

ToniS
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja ToniS » La 09.06.2018 15:32

Pisepise kirjoitti:
La 09.06.2018 07:46
Millä liimalla noita foameja olet yhteen liimannut? Mulla löytyy niin ohutta että joutuu varmaan 5 laittaa päällekkäin. Teitkö keski reijän ensin ja sitten sahasit muotoon?

Ilmeisesti en ole ainoa kuka kiertelee roska- ja romulavoja :D
Joo tosiaan olen ihan valmiiks liimattua foamia käytelly. Jotain pakkaus kamaa tuo on. Oon löytäny eri paksuuksia. Voihan tuota varmaan liimata itsekkin. Oisko joku kontaktiliima passelia. Päivittelen myöhemmin vähä vielä tarkemmin tekotavoista. Nyt on huudatettava moottorisahaa

ToniS
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja ToniS » To 14.06.2018 16:00

Juu et pise ole ainut joka harrastaa dyykkaamista. Töissäkin lähes joka vuoro käyn metalli yms roskikset läpi :) Paljon osia löytynyt, kun jaksaa vaan kaivaa sen osan esille.
Joonatin kirjoitti:
La 09.06.2018 10:56
Koska lähiseudulla ei ollut kätevästi romulavaa ja olen laiska etsimään, tein omat foamit tämmösestä: https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... s/10106859
Olikohan tossa joku 10 tai 12 kpl n. 4-5cm paksuja kiekkoja pujotettuna senttisen alumiiniputken ympärille. Halkaisija 10cm, keskireiälle on alku, josta taisin sen jollain ohuella sahalla leikata suunnilleen sopivaksi. Tuli vähän rujot, mutta kyllä ne Flashpointtien sisällä hyvin toimineet.
Tarvii käpistellä jos tulee vastaan, kelpo idea.

Mutta tarkennetaampa vielä vähän omia metodeja:

Foamiaihiot on tosiaan tuommosta valmista levyä. Monen eri paksuuksia olen löytäny.
IMG_20180614_151327.jpg
Tällä hetkellä varastot näköjään huutaa tyhjyyttään. Jotta tuo pisen ajatus liimaamisesta ei välttämättä huono idea ole. Mulla oli joskus kontaktiliimaa spraypurkissa, vois olla hyvää tässä.

No oikean paksuuden löytyessä, vaatii välillä tikkisahaakin. Olen tehny styreenistä sopivan kokoisen kiekon ja painanut pultin kanssa läpi. Näin saadaan keskireikä kohilleen ja piirrettyä näppärästi ääriviivat sahausta varten.
IMG_20180614_151925.jpg
IMG_20180614_152027.jpg
IMG_20180614_152051.jpg
IMG_20180614_152230.jpg
Tämän puuhastelun jälkeen laitan pultin taas läpi ja nyt tuommosilla vanteenkeskiön kokoisilla vaneri kiekoilla puristan kiinni. Koko komeus akkuporakoneeseen kiinni ja sorvaamaan
IMG_20180614_152505.jpg
Aikani pöllytettyäni piirrän vanerikiekoista äärilinjat foamiin ja sahaan keskiön pois. Tuossa just lähiaikoina kaveri teki ite foaminsa mutta sahas ulko ja sisäpuolen eka ja laitto tuommoseen hiomarullaan foamin kiinni sorvaamista varten. Hyvin näytti tuokin onnistuvan
IMG-20180608-WA0000.jpg
IMG-20180608-WA0000.jpg (153.72 KiB) Katsottu 211 kertaa
Tuon keskireijän reunat kannattaa kans vaikka dremelillä pyöristää, menee rengas vanteelle paljon helpommin. Ja mikäli käyttää lisäpainoja vanteissa kannattaa foamin sisälle pyöräyttää uraa painoille, näin ei halkaisia muutu. Tämäkin onnistuu dremelillä näppärästi.

Toivottavasti avas paremmin. Laittakaa vaan rohkeesti omia ideoita.

Pisepise
Legendaarinen!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pisepise » To 14.06.2018 21:37

On ihan sattumaa mistä tulee vastaan tuollaisia solumouvilevyjä. Tänään Prismassa katsoin metrin levyinen 15cm halkaisijalla oleva joogarulla oli 30€. Täytyy katsastaa vielä nuo Tokmannit ja motonetit. Siitä olisi helppo sahata vain sopivan levyisiä paloja. Keskireikä ja viimeistelyt. Katsotaan, GOM tarvitsee foamit. Kiitos näitä vinkeistä.

Vastaa Viestiin