Pisen ULTRA4 (GMADE GOM GR-01)

Isommilla 2,2" renkailla varustetut skaala-autot
Pisepise
Legendaarinen!
Viestit: 1050
Liittynyt: Su 26.12.2010 21:26
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Pisen ULTRA4 (GMADE GOM GR-01)

Viesti Kirjoittaja Pisepise » Ke 29.11.2017 12:44

Tästä lähtee minun uusi projekti rakentaa scalemainen ULTRA4/Rock racer-auto. EuroRC:ltä tilasin, ja tässä saalis:
http://fi.eurorc.com/product/14683/gmad ... wler---kit
IMG_7110.JPG
IMG_7110.JPG (296.9 KiB) Katsottu 1340 kertaa
Eihän tuo auto mikään kaunis ole, mutta vaihtelua Wraitheille ja Bombereille ynnä muille Yeteille. Junfac:ilta heti oma GOM rear sway bar-setti ja Asiateesiltä Axial Yetin Trailing arm pari.
IMG_2269.JPG
IMG_2269.JPG (318.13 KiB) Katsottu 1340 kertaa
Ensimmäinen suunnitelma sähköisksi:
Harjaton nopari: Hobbywing 1080 WP http://fi.eurorc.com/product/13441/hobb ... oottorille
Moottori: FTX 550 15T http://fi.eurorc.com/product/12059/ftx- ... ---vantage
Servo: SAVOX 30kg (Se hopeinen alumiini kuorinen, käytetty minun wraitissa ollut.)
Radio/vastari: Flysky gt3C / 6ch
Akut: 3s Lipo 2200mAh

Nopari tuo koska ei tarvitse erillistä ulkoista BEC:iä -> helpottaa sähkötöitä. FTX 550 moottori on vähän kysymys mutta tässä autossa on lukeman mukaan hitaat välitykset, joten katsotaan.

Tässä linkki yleiseen juttuun tästä autosta.viewtopic.php?f=14&t=10872

Mitään yhtä tiettyä esikuvaa tälle ei ole, mutta tässä esikuvia mitä apinoidaan.
maxresdefault.jpg
maxresdefault.jpg (119.47 KiB) Katsottu 1340 kertaa
c6d9d0e2fb849e9b166d9c72494eac74.jpg
c6d9d0e2fb849e9b166d9c72494eac74.jpg (133.34 KiB) Katsottu 1340 kertaa
tl_39.jpg
ultra4-truck-321-will-akers.jpg
ultra4-truck-321-will-akers.jpg (104.81 KiB) Katsottu 1340 kertaa
Auto olisi tarkoitus saada valmiiksi helmikuussa ajettavaan King of Hammers:iin, rakentaminen aloitettiin lähes heti kuten myös sponsoreiden etsiminen ;)
https://ultra4racing.com


Sitten heti KITin ja akseleiden kimppuun. Esittelen kuitenkin rakennusvaiheen kun näistä ei vielä ole juttua täällä.
Ruuvit on vähän viimeistelemättömiä, mutta kuitenkin kuusiokoloja :) Ei meinaa mahtua kuusiokoloavain aina reikään.
IMG_6840.jpg
IMG_6840.jpg (233.61 KiB) Katsottu 1340 kertaa
Laakerit ovat halvan ja laaduttoman oloisia. Akselien lukot ja rattaat metallimateriaali muistuttavat axialin alkuajoista. Jos ei hajoa niin kuluvat, mutta aika näyttää.
IMG_6841.jpg
IMG_6841.jpg (222.85 KiB) Katsottu 1340 kertaa
IMG_6842.jpg
IMG_6842.jpg (164.89 KiB) Katsottu 1340 kertaa
Peräöljyä tarvitsee varmasti lisätä varmasti rajun aavikkokisan aikana. Kiva yksityiskohta.
IMG_6845.jpg
IMG_6845.jpg (190.09 KiB) Katsottu 1340 kertaa
Jatkuu seuraavassa viestissä, tuli ehkä viestin liitetiedostot täyteen?
Viimeksi muokannut Pisepise, To 30.11.2017 18:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Pisepise
Legendaarinen!
Viestit: 1050
Liittynyt: Su 26.12.2010 21:26
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Pisen ULTRA4 (GMADE GOM GR-01)

Viesti Kirjoittaja Pisepise » Ke 29.11.2017 12:45

JATKUU 1. VIESTI

Akseleiden kasaus onnistui onglemitta. Akseleiden lukon pystyy laittamaan väärin päin jos ei ole tarkka. Aika lailla Axial -AR60 kopiot. Koiranluu vetarit :/ Kääntyvyys on mitä on, luin RCC:ltä että joku oli ostanut Gmaden omat CVD-vetarit tähän ja heti ensitestillä napsahtaneet poikki... Liekö kustannus vai kestävyys syy että koiran luut. Ehkä se DIG-korjaa kääntyvyyden. Säännöllisesti tarkistan Youtuben GOM-videoista että kuka tekisi videon DIGin käytöstä, mutta vielä ei ole.
IMG_6847.jpg
IMG_6847.jpg (160.46 KiB) Katsottu 1339 kertaa
IMG_6846.jpg
IMG_6846.jpg (182.19 KiB) Katsottu 1339 kertaa
Kaikki tykkää puristella RC-auton renkaita, vai mitä mieltä olette? :D Pehmeä kumi ja foamit. Mutta ei voida puhua Super stickystä, Alien comboundista tai Snail slimestä. Kun tässä on vakiona Beadlock-vanteet niin kokeillaan tietenkin ihan vakiona ensin.
IMG_6844.jpg
IMG_6844.jpg (208.39 KiB) Katsottu 1339 kertaa
Seuraavaksi laatikon kimppuun.

Pisepise
Legendaarinen!
Viestit: 1050
Liittynyt: Su 26.12.2010 21:26
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Pisen ULTRA4 (GMADE GOM GR-01)

Viesti Kirjoittaja Pisepise » Ma 04.12.2017 22:48

Nyt on jo saatu enemmänkin aikaiseksi, joten jatketaan tarinaa. Akseleiden jälkeen mentiin vaihteiston kimppuun.

Jakovaihteisto joka kiinnittyy kuudella ruuvilla pohjalevyyn (Skidplate). Jakiksessa 3 ratasta, ja vipu mikä kytkee taka-akselille välittyvän vedon lukkoon, eli DIG. Myöhemmin kun kasasin koko voimansiirron kasaan ja testasin vaihdeservon toimintaa huomasin että DIG, ei kytkeydy. Olin laittanut yhden rattaan väärin päin.
IMG_6848.heic.jpeg
IMG_6848.heic.jpeg (167.59 KiB) Katsottu 1259 kertaa
Vaihteisto, Luistokyktin eli slipperiä pääsee kiristämään kun, ottaa edestä korkin pois. Musta tanko on vetarin paksuinen, ja välittää voiman jakovaihteistolle. Kiiltävä ohut tanko valitsee "nopean" vaihteen. Tässä on 32p koon hammastus, mikä on hyvä asia. Vakiona tulee moottorille 13t pinioni. Moottoriin laitetaan "sovitepala" joka laitetaan vaihteiston kuoressa olevaan hahloon. Moottoria pyörittämällä hahlossa saa säädettyä pinionin ja spurrin välityksen. Alla linkki videoon säädöstä.
IMG_6852.heic.jpeg
IMG_6852.heic.jpeg (231.58 KiB) Katsottu 1259 kertaa
https://pisepise.kuvat.fi/kuvat/Rc/RC+C ... G_6853.mov

Linkit ovat jotain metallia, tukevan tuntuisia. Pois lukien toinen etu ylä linkki joka on muovia. Linkinpäät ovat paksua muovia. Holkit ovat kuitenkin muovia. Ohut tanko on panhard.
IMG_6854.heic.jpeg
IMG_6854.heic.jpeg (229.54 KiB) Katsottu 1259 kertaa
Kardaanit ovat muoviset mutta paksut. Ainoastaan ristikon sisällä oleva kuutio metallia. Aion päivittää nämä vasta kun/jos ne hajoaa. Uros palan sisälle menee 5mm tanko millä meinaan estää sen kiertymisen.
IMG_6857.heic.jpeg
IMG_6857.heic.jpeg (252.8 KiB) Katsottu 1259 kertaa
IMG_6856.heic.jpeg
IMG_6856.heic.jpeg (130.54 KiB) Katsottu 1259 kertaa
Jos jotain hyvää oli siinä että, joutui odottamaan auton saapumista niin auton teemaa ja somistuksia tuli mietittyä.
IMG_6858.heic.jpeg
IMG_6858.heic.jpeg (217.8 KiB) Katsottu 1259 kertaa
IMG_6860.heic.jpeg
IMG_6860.heic.jpeg (222.12 KiB) Katsottu 1259 kertaa
IMG_6861.heic.jpeg
IMG_6861.heic.jpeg (154.03 KiB) Katsottu 1259 kertaa
Vaihteenvalitsimen vivun onnistuin hajottamaan kärkipihdeillä. Mutta tuon osan korvaamiseksi varmasti monia ratkaisuja. Vaihdeservona toimii normaali kokoinen kinuskiebayHD 20kg. Servoseiveri on myös vakiona tässä, ja eri hampaisille servoille on omat palat. Linkin videossa testaan läpi vaihteet. Pari kertaa kävi niin että jakolaatikon sisässä oleva DIG-vivun jousi ei jaksanut palauttaa neutraaliin asentoon vipua. Sille mahdollisesti pitää jotain tehdä. Välikardaanin ja vaihteenvalitsimen päälle tulee tunneli, mutta sinne jää kuitenkin reilu aukko mistä muta, pikkukivet ja rantahiekka etenkin pääsee sisään...
https://pisepise.kuvat.fi/kuvat/Rc/RC+C ... G_6875.mov
IMG_6871.heic.jpeg
IMG_6871.heic.jpeg (177.62 KiB) Katsottu 1259 kertaa
IMG_6873.heic.jpeg
IMG_6873.heic.jpeg (305.2 KiB) Katsottu 1259 kertaa
JATKUU...

Pisepise
Legendaarinen!
Viestit: 1050
Liittynyt: Su 26.12.2010 21:26
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Pisen ULTRA4 (GMADE GOM GR-01)

Viesti Kirjoittaja Pisepise » Ma 04.12.2017 22:49

Väärässä olin että 550-koon moottori menisi heittämällä. Dremelillä siitäkin selvittiin. FTX moottorin ympärillä oli lähes irtonainen "holkki", varmaan sen tehtävä on sitoa lämpöä mutta otin pois.
IMG_6876.heic.jpeg
IMG_6876.heic.jpeg (123.56 KiB) Katsottu 1259 kertaa
IMG_6877.heic.jpeg
IMG_6877.heic.jpeg (289.43 KiB) Katsottu 1259 kertaa
IMG_6878.heic.jpeg
IMG_6878.heic.jpeg (214.84 KiB) Katsottu 1259 kertaa
Tässä ollaan nyt, voimalinja kasassa ja paikoillaan. Seuraavaksi iskareiden kasaus, loput rungosta, paneelien maalausta ja sähköjen sijoittelua.
IMG_6884.heic.jpeg
IMG_6884.heic.jpeg (188.64 KiB) Katsottu 1259 kertaa
IMG_6885.heic.jpeg
IMG_6885.heic.jpeg (199.33 KiB) Katsottu 1259 kertaa

Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille ja erityiset kiitokset Röllille joka mahdollisti Busterille uran vaihdon taidemallista kilpakuljettajaksi!
IMG_6880.heic.jpeg
IMG_6880.heic.jpeg (222.21 KiB) Katsottu 1259 kertaa

Avatar
ToniS
Vanhempi jäsen
Viestit: 482
Liittynyt: Su 06.09.2009 11:55
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Pisen ULTRA4 (GMADE GOM GR-01)

Viesti Kirjoittaja ToniS » Ti 05.12.2017 18:40

Hyvältä näyttää! Piti oikein rullata ylöspäin ja tarkistaa oliko ne akselit kokonaan metallia. Pirun aidolta näyttää ainakin kuvissa. Ennen eka ajoja tietty :)
Selvästi paikkoja joita varmaan tarvii myöhemmin päivitellä, mut niitähän on nyt tietty joka autossa, riippumatta valmistajasta.

Puu-ukkelista pisteet kotia. Mullakin oli samankaltaiset suunnitelmat joskus. Taitaa olla vieläkin ebayssä seuratut listalla.

Pisepise
Legendaarinen!
Viestit: 1050
Liittynyt: Su 26.12.2010 21:26
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Pisen ULTRA4 (GMADE GOM GR-01)

Viesti Kirjoittaja Pisepise » Ti 12.12.2017 07:50

ToniS kirjoitti:
Ti 05.12.2017 18:40
Hyvältä näyttää! Piti oikein rullata ylöspäin ja tarkistaa oliko ne akselit kokonaan metallia. Pirun aidolta näyttää ainakin kuvissa. Ennen eka ajoja tietty :)
Selvästi paikkoja joita varmaan tarvii myöhemmin päivitellä, mut niitähän on nyt tietty joka autossa, riippumatta valmistajasta.

Puu-ukkelista pisteet kotia. Mullakin oli samankaltaiset suunnitelmat joskus. Taitaa olla vieläkin ebayssä seuratut listalla.
Kiitos! Joo Harley kun ei tykännyt GOMista niin VP lähetti minulle prototyyppi alumiiniakselinkuoret ;)

Iskarit ovat käsissä hyvän tuntuiset ja helposti säädettävissä. Lattialla ajettaessa Torque twist hieman esiintyy. Renkaat alla ja sähköt testausta varten paikoillaan. Isolta tämä auto tuntuu. Ei meinaa mahtua pöydälle. Vähän isompi kuin Axial Wraith tämä on.
IMG_6890.JPG
IMG_6889.JPG


Kääntyvyys on tässä. Mutta DIG sen paikkaa. Niin kuin aikaisemmin sanoin, koiranluuvetarit ovat todennäköisesti kompromissi. Vauhdikkaassa ajossa kääntyy riittävästi, mutta onneton kääntösäde kun pitäisi möyrijiä.
IMG_6891.JPG
IMG_6892.JPG
Kääntyvä ratti on tärkeä varuste nyky autoissa. Hyvin löytyy akkukotelosta tilaa vaikka muillekkin sähköille. Sekä rattiservolle oli tulipellin takana ruhtinaallisesti tilaa. Turkkipelti lisää miehekkyys pisteitä ja peittää kivasti kiiltävää muovia.
IMG_6894.JPG
IMG_6893.JPG
Sähköjen sijoituksen miettimistä, miten käytännössä toimii, johtojen lyhentelyä ja maalaamistä edessä.... Nyt kyllä toivon että maa pysyisi vielä hetken vähä lumisena jotta ehtisin kunnon ensitestit ottaa.

Pisepise
Legendaarinen!
Viestit: 1050
Liittynyt: Su 26.12.2010 21:26
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Pisen ULTRA4 (GMADE GOM GR-01)

Viesti Kirjoittaja Pisepise » Ma 25.12.2017 17:23

Vihdoin löytyi aikaa kirjoittaa loppuraportti rakentelusta. Ja esitellä tämä auto kokonaisena.

Ennen putkirungon lopullista kasausta tehtiin sisustatyöt. Kuljettajan mallaus penkkiin ja kuinka se ratti oikein pyörii.
iPhone-kuva.jpg
iPhone-kuva.jpg (322.95 KiB) Katsottu 1075 kertaa
Video: https://pisepise.kuvat.fi/kuvat/Rc/RC+C ... e-kuva.mov

Sisusta penkkeineen, timatti/turkkipelteineen, ja runko kasassa. Ilmeisesti Gmadelta on jäänyt yksi ruuvipussi pakkaamatta tähän kittiin. Jouduin kasaamaan rungon yhteen koripaneelien kiinnitykseen tarkoitetuilla 8mm ruuveilla, kun olisi pitänyt löytyä 12mm ruuveja. Myös joutui omasta ruuvivarastosta kaivamaan muutaman, jotta saatiin kasaan. Muutenkin oli vähän epäselvää mistä pussista olisi pitänyt missäkin vaiheessa ruuveja ottaa. Luulin että nykyaikana ei tarvitse tarkistaa kitistä, että kaikki oikeat ruuvit ja kappalemäärät täsmäävät :/ Ensimmäisellä kunnollisella koeajolla yksi putkirunko liitos irtosi, kun liian lyhyt ruuvi. Muuten kitistä jäi ylimääräisiä tiivisteitä, muttereita ja ruuveja ylimääräiseksi... ilmeisesti sen varalta jos kadottaa niitä.
iPhone-kuva (18).jpg
iPhone-kuva (18).jpg (311.37 KiB) Katsottu 1075 kertaa
iPhone-kuva (19).jpg
iPhone-kuva (19).jpg (268.33 KiB) Katsottu 1075 kertaa
Tässä sähköjen sijoittelu. Vastarin koteloa sai vähän vuolla, jotta mahtui rasiaansa. Vastarikotelo ei ole vesitiivis. Kun saan valot ja muut sähkötyöt lopullisesti valmiiksi, niin kotelot vastarista pois ja rubbercomp päälle sitten sellaisenaan koteloon.
iPhone-kuva (17).jpg
iPhone-kuva (17).jpg (361.71 KiB) Katsottu 1075 kertaa
Noparin virtakykin löytyy akkukotelosta, ja muutenkin isommalle akulle kuin 3s 2200mAh löytyy täältä tilaa helposti.
iPhone-kuva (12).jpg
iPhone-kuva (12).jpg (304.82 KiB) Katsottu 1075 kertaa
ULTRA4 kisaan saatiin hyviä isoja sponsoreita, kuten EURORC, HOBBYWING, GMADE, SAVOX, RC4WD ja AXIAL.... Tiedän ettei kaikkia naurata, tai jonkun mielestä tämä ei vitsiksi sovi, mutta ymmärtääkseni Axial sponsoroi tai tekee yhteistyötä jonkun U4-tiimin kanssa. Joten luulen olevani scalemaisen vitsikäs.
iPhone-kuva (2).jpg
iPhone-kuva (2).jpg (294.6 KiB) Katsottu 1075 kertaa
iPhone-kuva (3).jpg
iPhone-kuva (3).jpg (346.23 KiB) Katsottu 1075 kertaa
iPhone-kuva (5).jpg
iPhone-kuva (5).jpg (285.54 KiB) Katsottu 1075 kertaa
iPhone-kuva (15).jpg
iPhone-kuva (15).jpg (370.68 KiB) Katsottu 1075 kertaa
Tarkaavaiset lukijat jo huomasi, että autossa on käytön jälkiä. Kuvat otettiin ensitestien jälkeen. Napoja en vielä ruuvannut vanteeisiin kiinni käytännöllisyyden takia. Huomaa ns. sisälokarit/paneelit jotta sähköt ei pistä niin silmään. TRX-4:sen varapyörä ilman foamia koristeena. Kauniisti koristavat lieriökantaruuvit katossa paneelia kiinni pitämässä ;) Jäähdyttimet ovat vanhoista harjattomista nopareista ja tarkoitus olisi sähköistää ne. Polttoainesäiliö napsahti postiin ennen joulua juuri ja valosarja on ehkä joulun pakettitornadossa pyörimässä. Lisäksi aikeissa vielä asentaa omavalmiste led bar katolle tuomaan valoa. Myös ohjaamon yksityiskohtia tullaan kohentamaan. Ensitesteistä otettiin luonnollisesti videota ja sitä on luvassa kun koneisto ehtii käsitellä ne.

Listaan tähän omat kokemukset tähän asti.
iPhone-kuva (10).jpg
iPhone-kuva (10).jpg (214.45 KiB) Katsottu 1075 kertaa
- Ruuvit ja laakerit huonolaatuisia.
- 1 ruuvipussi puuttui kitistä, eikä ruuvipusseja ollut merkitty esim. a, b jotta olisi osannut kaivaa oikeat ruuvit rakennusvaiheessa.
- Metalliosien kuten rattaat materiaali jotain valettua seosta, ei ehkä kestäviä.
- Vetoakselit mallia dog bone, eli halpa ratkaisu ja kääntyvyys huono.
- Kitissä käytetty muovi on kovaa, samanlaista kuin MST-CMX:ssä. Ensitesteillä muovinen putkirunko napsahti poikki yhdestä kohtaa ulkolämpötilan ollessa +2c°
- Kuusi ruuvia pitää ruuvata jotta saa konepellin auki ja pääsee nopariin käsiksi. Muutenkin vaihteistoremontin osuessa kohdalleen joutuu räjäyttämään lähes koko auton.
- Konehuoneen pohjalevyä joutui dremelöimään jotta 550 kokoisen moottorin sai mahtumaan.
+/- 0 Auto on iso, leveämpi ja pidempi kuin Axialin vastaavat. Crawling ominaisuudet hyvät, mutta ahdasta tulee olemaan kisassa portteja ajettaessa.
+ Auton ulkonäkö, itse pidän siitä.
+ Painopiste edessä, moottori, loota ja akku. Yleensä aina ensi temppu on vaihtaa akun paikka parempaan mutta tässä ei tarvitse.
+ Servo rungossa, se vie painoa ylöspäin, mutta tuo kilpailussa scalepisteitä -5p
+ Akun vaihto helppoa. Ja mahtuu isohko akku, mutta ei kovakuorinen 5000mAh akku.
+ Iso 3d ohjaamo ja kunnon penkit, scaleukot tykkää, kun selviää vain nilkkojen poistolla.
+ Nopea ja hidas vaihde sekä DIG. TÄMÄ on ISO PLUS. Sen mitä olen testaillut pihalla ja ensiajoilla toimii hyvin. DIG:in vapautus vähän takertelee, mutta kallio pidolla 2 pumppausta kaasulla eteenpäin yleensa vapauttaa sen.
+ Välitykset ovat hitaat, ja pieni miinus että nopean hitaan vaihteen ero on pieni. Joten reilusti crawlingista totuttua, nopeampaa moottoria kiinni.
+ Crawling suorituskyky. Hakkaa vakio wraithin mennen tullen ja ehkä ohittaa bomberinkin? Tämä varmaan johtuu etupainoisuudesta, leveämmistä akseleista ja korkeista renkaista.
+ Hauskuus ja monipuolisuus. Vähän sama kuin TRX-4:n kohdalla. Kiva ryömiä, revittää, pommittaa ja vaikka hyppiä.

Siinä nyt mitä on tullut mieleen. Auton kestävyys saattaa olla tämän auton ongelma mihin rungon osalta jo olen törmännyt. Mutta voimalinjan kestävyydestä vielä en osaa sanoa.
Moottorin valinta tähän mennessä on menyt nappiin. Eli n. 16€ FTX:n 550 koon 15t on osoittaunut hyväksi ryömiä vielä näillä hitailla välityksillä. Sekä vauhtia ainakin pitävällä alustalla on tarpeeksi. Autossa on vakiona 13t pinioni. Lisäksi en voi olla ylistämättä 1080 noparia jonka BEC on hoitanut virtaa vaativat tilanteet (paino etupyörillä ja ohjausliikkeet) tähän asti moitteetta.

Seuraavassa päivityksessä ajokuvia ja tietenkin video :)

hanzu12
Nyyppä
Viestit: 14
Liittynyt: To 09.08.2012 19:38

Re: Pisen ULTRA4 (GMADE GOM GR-01)

Viesti Kirjoittaja hanzu12 » Ma 25.12.2017 17:57

Tuossa ei varmaan kori väänny kiihdytyksessä kuten whraitissa? Eli tuu niin voimakasta torque twistiä.

JaniV
Juniori
Viestit: 91
Liittynyt: To 18.06.2015 20:40
Paikkakunta: Ylöjärvi / Tre

Re: Pisen ULTRA4 (GMADE GOM GR-01)

Viesti Kirjoittaja JaniV » Ma 25.12.2017 18:29

Täytyy kyl sanoa että auton ulkonäkö miellyttää kovasti silmää tuolla hopeisen värisellä rungolla ja muilla värivalinnoilla. täytyy odotella ja toivoa josko tuon näkisi kesällä jossain kisassa :)

Pisepise
Legendaarinen!
Viestit: 1050
Liittynyt: Su 26.12.2010 21:26
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Pisen ULTRA4 (GMADE GOM GR-01)

Viesti Kirjoittaja Pisepise » Ma 25.12.2017 19:46

hanzu12 kirjoitti:
Ma 25.12.2017 17:57
Tuossa ei varmaan kori väänny kiihdytyksessä kuten whraitissa? Eli tuu niin voimakasta torque twistiä.
Olin huomaavinaan, että kiihdytyksessä kori/runko niiaa oikealle eli repsikan puolelle. Johtuuko tämä sitten Torgue twististä tai panhard tangon suunnasta. Ei ainakaan kamalasti kori väänny. Takana on sway bar joka myös hillitsee sitä.

Selkeä havainto ja tietenkin looginen käyttäytyminen taka sway barista että vähän crawling-ominaisuudet kärsii. Mutta sen saa helposti pois kun kisaan tällä.
JaniV kirjoitti:
Ma 25.12.2017 18:29
Täytyy kyl sanoa että auton ulkonäkö miellyttää kovasti silmää tuolla hopeisen värisellä rungolla ja muilla värivalinnoilla. täytyy odotella ja toivoa josko tuon näkisi kesällä jossain kisassa :)
Olkoon se vaikka uuden vuoden lupaus että C3-luokkaa kisaan tällä joka kerta kun olen mukana :)

halme
Legendaarinen!
Viestit: 891
Liittynyt: Ma 23.06.2014 08:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pisen ULTRA4 (GMADE GOM GR-01)

Viesti Kirjoittaja halme » Ma 25.12.2017 21:41

No mutta täähän se on ihan kivannäköinen rakennussarja! Paremmalta näyttää nyt kuin ensimmäisten kuvien perusteella.. vai oisko vaan silmä tottunut. Mikähän ihme fetissi GMadella on noihin kromi/metallirunkoihin.. Onhan se toki erilaista kuin muilla mutta mielestäni niistä tulee jotenkin "halpa" vaikutelma. Sääli myös jos perusjutut kuten ruuvit on kehnoja ja jopa puuteellisia, varmasti turhauttavaa. Eiköhän tuolla hauska lie posotella menemään! Miksi meninkään myymään sen Yetin poijes voe voe..

Avatar
ToniS
Vanhempi jäsen
Viestit: 482
Liittynyt: Su 06.09.2009 11:55
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Pisen ULTRA4 (GMADE GOM GR-01)

Viesti Kirjoittaja ToniS » Ti 26.12.2017 12:51

Jopas, täähän näyttää tosi hyvältä. Hyvää työtä sisustankin kanssa.
Toivotan hauskoja ajo hetkiä :) Niitä varmaan tulevaisuudessa piisaa. Raportoi tulevaisuudessakin kuinka kestää rääkkiä, tämä kiinnostaa vieläkin kovasti.

Pisepise
Legendaarinen!
Viestit: 1050
Liittynyt: Su 26.12.2010 21:26
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Pisen ULTRA4 (GMADE GOM GR-01)

Viesti Kirjoittaja Pisepise » Pe 29.12.2017 08:19

Kiitos kommenteista. Hauska peli se on joka tapauksessa. Unohdin mainita listauksesta että Iskarit ovat hyvät ja laadukkaat.

Mutta tässä video ensitesteiltä. Aluksi crawlinkia ja digin testausta, sitten lennokasta menoa ja hyppyjä. Video kuvattu Kotkan Katariinan niemessä, jouluviikolla. Ei paljon lumet haitannut.


Metsäläinen
Nyyppä
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 17.02.2017 09:00

Re: Pisen ULTRA4 (GMADE GOM GR-01)

Viesti Kirjoittaja Metsäläinen » Ti 06.02.2018 07:23

MIten on auto kestänyt käyttöä oletko saanut mitään hajalle? Mahdollinen seuraava hankinta, että saa harjattomat sähköt johonkin käyttöön.
Aikomuksena hommata tästä se uusi plussa malli.

Pisepise
Legendaarinen!
Viestit: 1050
Liittynyt: Su 26.12.2010 21:26
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Pisen ULTRA4 (GMADE GOM GR-01)

Viesti Kirjoittaja Pisepise » Ti 06.02.2018 08:03

Metsäläinen kirjoitti:
Ti 06.02.2018 07:23
MIten on auto kestänyt käyttöä oletko saanut mitään hajalle? Mahdollinen seuraava hankinta, että saa harjattomat sähköt johonkin käyttöön.
Aikomuksena hommata tästä se uusi plussa malli.
Autolla olen ajanut valmistumisen jälkeen 3 kertaa. Vähän tuo putkirungon muovi on kovempaa verrattuna axialin muoviin. Viimeisellä kerralla oli tarkoitus kuvata metsäpolku ryömintä video ja posautin etuakselin kantoon päin niin etu kardaani hajosi. Pakkasta oli muistaakseni -6c°.... Nyt on tulossa Junfacin metalliversiot. Eli GOMin omat päivitys kardaanit.

Varmasti se päivitetty versio GOMista on parempi ottaa. Nyt voin sanoa että kardaanit ja kääntyvät vetoakselit kannattaa päivittää jos tämän normi kitin ottaa. Vaihteisto ja DIG on pelannut hyvin. Jotta DIGin saa kytkettyä pois pitää nypyttää eteenpäin tai pikku pakki ottaa. Kyllähän tämän kanssa on vähän tylsä ajella jos ei ole vastaavaa autoa ajoseurana kun menee niin eri paikoista. Esim scx10 VS GOM

Metsäläinen
Nyyppä
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 17.02.2017 09:00

Re: Pisen ULTRA4 (GMADE GOM GR-01)

Viesti Kirjoittaja Metsäläinen » Ti 06.02.2018 11:40

Oiskohan ne vaihtanut putkirungon materiaalia, ainakin väri on vaihtunut plussassa harmaaseen. Tossa meikäläisen lähimetsässä joka n. 200m päässä
on ajettavaa kaikille crawling luokkien autoille. Ei ole vielä tullut tylsää vaikka olen kolunnut vasta yhtä polkua ja sen reunamia.
Mutta joka ajokerralla olen haaveillut 2.2 vehkeestä, "tosta kun pääsisi oikein kunnolla räiskäsemään".:)

Pisepise
Legendaarinen!
Viestit: 1050
Liittynyt: Su 26.12.2010 21:26
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Pisen ULTRA4 (GMADE GOM GR-01)

Viesti Kirjoittaja Pisepise » To 05.04.2018 11:43

Päädyin jo aikaisemmin tilaamaan hajonneiden kardaanien tilalle Gmaden/Junfacin metalliset. Suoraan pussista kardaaneissa uroksen ja naaraan välissä minusta vähän reilusti klappia. Katsotaan miten taas kestää. Muistaakseni ne olivat hinnaltaan puolet Axial Yetin vakiokardaaneista.

Siinä asennuttuna uudet kardaanit.
Kuva

Axial Yetin polttoainesäiliö
Kuva

Sitten perus autotallikuva, Ebaystä Team EA:n SC10B:n ikkunaverkot.
Kuva


Ja tässä viimeisin GOM-video. Ai että odotan että pääsen hiekalle ja soramontulle ja tiestysti rannalle räppäämään tällä :)

Pisepise
Legendaarinen!
Viestit: 1050
Liittynyt: Su 26.12.2010 21:26
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Pisen ULTRA4 (GMADE GOM GR-01)

Viesti Kirjoittaja Pisepise » To 14.06.2018 08:13

GOMilla tuli Viikissä kisattua ekan kerran C3 luokassa. Tällä oli haasteita lähes joka portilla kun isompi Wraithia. Hyvin kiipeeä kyllä. Myös Dragbraken lähes kokonaan puuttuminen vaikeutti menoa. Luulen että 550 koon 15t moottori ei ole oikein sopiva ryömintään vaikka välitys on hidas. Kokeiluun menossa ehkä 540 axial 27t tai traxxas 550 titan 21t? Mutta kuitenkin on ollut mukavaa kun vauhtiakin löytyy. Kisoissa hajosi vakio koiranluu vetari viimeisellä radalla, mikä ei ollut yllätys. CVD-vetarit tilaukseen siis.
iPhone-kuva (26).jpg
iPhone-kuva (26).jpg (119.48 KiB) Katsottu 236 kertaa


Sain myös Kumitarzanilta kivat 2.2 aluvanteet, olisikohan INTEGY ollut merkki? Kivasti tuo näköä vanteet. Vakio foamit ovat aivan liian pehmeät näin painavalle autolle. Pitää tehdä jotkut kovat insertit.
iPhone-kuva (25).jpg
iPhone-kuva (25).jpg (205.03 KiB) Katsottu 236 kertaa
Vaihdoin Junfacin CVD-vetarit, menin kokeilemaan pihalle kääntyvyyttä, se parani huomattavasti. Mutta DIGillä vedätin nurmikolla renkaat linkussa muutaman sekunnin ja naps. Vetarin pinni poikki. FB:ssä törmäsin GOMin surkeisiin vetareihin kyllästyneen kaverin, joka oli laittanut Wraithin pitkän vetarin ja xr10 vetarin toiselle puolelle, sitten wraithin knucklet. Prikkoja vain pulttien väliin nyt rokkaa. Pitää tehdä niin myös. Nyt olen rajoittanut servon liikkeen 100% 120% sijasta.

Tässä viimeisin GOM rock bouncing video. On kyllä hauska pöllyttää mäkiä vaudilla. Tuli hyvä video myös siitä.


Sitten kevät talven jääpolkurevitysvideo

Vastaa Viestiin