RC Offi Suunnistus... Mitä se on.?
Re: RC Offi Suunnistus... Mitä se on.?
Tää on juuri sitä lisäväriä harrastukseen mitä tarvitaan. Tuo järjestäminen on iso homma ja vie aikaa aivoilta ja maaston tutkimista riittää. Tuo on hyvä idea juuri, ettei olekkaan tarkoitus kerätä kaikkia vaan on tietty aika ja mielestäni 3h on riittävä, ei ehdi kyllästymään ja sopivasti alkaa nälkäkin kurniin siinä ajassa.
Kriittiset kommentit jätän omaan arvoonsa, jos et ole kokeillut, älä arvostele. Videosta päätellen tässä ei mistään tasamaasta voi puhua kun monelle lipulle piti melkein hyppyyttää autoa ojan pohjalta esim. Tasamaa on mun käsityksen mukaan jalkapallokenttä tms....
Kriittiset kommentit jätän omaan arvoonsa, jos et ole kokeillut, älä arvostele. Videosta päätellen tässä ei mistään tasamaasta voi puhua kun monelle lipulle piti melkein hyppyyttää autoa ojan pohjalta esim. Tasamaa on mun käsityksen mukaan jalkapallokenttä tms....
Itekin yllätyin kuin nopeesti aika meni ja sai olla tarkkana että valitsee oikeian retin että ei ole toivotomasti jumissa ja rastikaverin aika menee kiskossa toivotomasti paikasta ja hiton kivaa oli suosittelen kokeilemaan
-
Axial ryft
- Nyyppä
Morjesta. Mielenkiintoinen kilpailu idea. Miten ois jos mennään 1/1 sääntöjä hipoen niin proto luokka? Axial Bomber wraith ja itsellä oleva ryft. Proto luokka vois olla semmonen että ei ois niin tarkka autojen suhteen. Ainut ongelma vaan tulee siinä että järjestäjille lisää puuhaa suunnitella ne proto luokan rastit. Sitten että onko osallistujia tähän luokkaan.
Tästä syystä juuri jätettiin pois koska pitäisi ihan eri rastit olla sitten. Ja tietty se että haluttiin ehdottomasti että näyttävät vielä autoilta. Jää kaikki kuukulkijat jne muut ihmeelliset pois...Axial ryft kirjoitti: Ma 09.05.2022 17:22 Morjesta. Mielenkiintoinen kilpailu idea. Miten ois jos mennään 1/1 sääntöjä hipoen niin proto luokka? Axial Bomber wraith ja itsellä oleva ryft. Proto luokka vois olla semmonen että ei ois niin tarkka autojen suhteen. Ainut ongelma vaan tulee siinä että järjestäjille lisää puuhaa suunnitella ne proto luokan rastit. Sitten että onko osallistujia tähän luokkaan.
Jep. Nimenomaan. Rasteja oli ojan molemmin puolin ja pohjalla ja kauempanakin ojan reunalta. Ojasta ei välillä ollut toivoa päästä toiselle puolelle joten sitä vähän joutui myös suunnitella e miten ja mitä reunaa ajaa jne.lassii kirjoitti: Ma 09.05.2022 17:00 Tää on juuri sitä lisäväriä harrastukseen mitä tarvitaan. Tuo järjestäminen on iso homma ja vie aikaa aivoilta ja maaston tutkimista riittää. Tuo on hyvä idea juuri, ettei olekkaan tarkoitus kerätä kaikkia vaan on tietty aika ja mielestäni 3h on riittävä, ei ehdi kyllästymään ja sopivasti alkaa nälkäkin kurniin siinä ajassa.
Tulkaa toki kaikki kokeilemaan seuraavaa 😊👌
-
Axial ryft
- Nyyppä
Kyllä kyllä. Jos onnistuu kesän aikana käymään paikan päällä. Niin voiko safari luokkaan tulla ryftillä? Vai käännytetäänkö portilta pois?
Kyllä, safari luokkaan voit tulla ryftillä 😁👍🏻Axial ryft kirjoitti: Ma 09.05.2022 17:45 Kyllä kyllä. Jos onnistuu kesän aikana käymään paikan päällä. Niin voiko safari luokkaan tulla ryftillä? Vai käännytetäänkö portilta pois?
Pisen videon perusteella varsin hauskan näköistä. Ja vaikuttaa että tähän malliin saa kisat pidettyä melkein missä tahansa maastossa ja ilmeisesti ihan kohtuullisella vaivalla. Koska ja missä tätä pääsee kokeilemaan? Oliko suunnitelmia useammasta kisasta tai jopa ihan sarjasta? Tietysti hyvä että yleiset C1- ja RTR-autot käy niin voi vaikka yksittäiseenkin tapahtumaan osallistua ilman uuden auton rakentamista.
Kuinka ajoparien muodostus toimii? Säännöissä ensin lukee kummankin luokan kohdalla että parit voi valita itse, mutta lopussa taas että parit arvotaan. Kummassakin tavassa on toki puolensa. Videon perusteella kuitenkin vaikuttaa aika vahvasti siltä että ajopari vaikuttaa saavutettuun tuloksen varsin merkittävästi.
Kuinka ajoparien muodostus toimii? Säännöissä ensin lukee kummankin luokan kohdalla että parit voi valita itse, mutta lopussa taas että parit arvotaan. Kummassakin tavassa on toki puolensa. Videon perusteella kuitenkin vaikuttaa aika vahvasti siltä että ajopari vaikuttaa saavutettuun tuloksen varsin merkittävästi.
Tämä on kyllä mielenkiintoinen kisakonsepti. Enemmän ja monipuolisempaa ajoa kun porttikisat kalliolla ja reitit vapaampia ja helpommin sijoiteltavissa kuin porttisafarissa.
Hyvää on myös selkeä sääntöpaketti, joka pitää sisällään säännöt autosta. SORRCA:n sääntöpaketti C1 autolle on hyvä raami. Sitä voisi myös vaikka hieman tiivistää ja tuoda osaksi sääntöpakettia, jotta auton vaatimukset ovat selkeästi ymmärrettävissä niille jotka eivät ole SORRCA:n sääntökirjaa ole tavailleet. Scalepisteet varmasti katsastetaan ennen varsinaisia kisoja, joten niissä riittänee viittaus SORRCA:n sääntöihin, joten niihin ei tarvitse etukäteen perehtyä jos ei asia liikaa kiinnosta.
Tällä konseptilla voisin kuvitella järjestäväni joskus paikallisesti ajotapahtumaa. Porttisafarin järjestämisestä olen haaveillut, mutta radan suunnittelussa ja rakentamisessa menee todella paljon aikaa, tai ainakin sellaisessa käsityksessä elän. Siksi olen lähinnä vain haaveillut. Suunnistusradan tekemisen kuvittelisin olevan joutuisampaa ja sitä voi moni tehdä samaan aikaan.
Järjestäjiltä haluaisin kysyä kuinka kauan kesti radan suunnittelu ja tekeminen kaiken kaikkiaan? Montako teitä oli rataa rakentamassa? Tehtiinkö suunnittelu ja rakentaminen samaan aikaan?
Hyvää on myös selkeä sääntöpaketti, joka pitää sisällään säännöt autosta. SORRCA:n sääntöpaketti C1 autolle on hyvä raami. Sitä voisi myös vaikka hieman tiivistää ja tuoda osaksi sääntöpakettia, jotta auton vaatimukset ovat selkeästi ymmärrettävissä niille jotka eivät ole SORRCA:n sääntökirjaa ole tavailleet. Scalepisteet varmasti katsastetaan ennen varsinaisia kisoja, joten niissä riittänee viittaus SORRCA:n sääntöihin, joten niihin ei tarvitse etukäteen perehtyä jos ei asia liikaa kiinnosta.
Tällä konseptilla voisin kuvitella järjestäväni joskus paikallisesti ajotapahtumaa. Porttisafarin järjestämisestä olen haaveillut, mutta radan suunnittelussa ja rakentamisessa menee todella paljon aikaa, tai ainakin sellaisessa käsityksessä elän. Siksi olen lähinnä vain haaveillut. Suunnistusradan tekemisen kuvittelisin olevan joutuisampaa ja sitä voi moni tehdä samaan aikaan.
Järjestäjiltä haluaisin kysyä kuinka kauan kesti radan suunnittelu ja tekeminen kaiken kaikkiaan? Montako teitä oli rataa rakentamassa? Tehtiinkö suunnittelu ja rakentaminen samaan aikaan?
Jäljempänä oleva parinmuodostus on jäänyt roikkumaan vahingossa sääntöihin. Se tullaan korjaamaan.tuubi kirjoitti: Ma 09.05.2022 18:19 Pisen videon perusteella varsin hauskan näköistä. Ja vaikuttaa että tähän malliin saa kisat pidettyä melkein missä tahansa maastossa ja ilmeisesti ihan kohtuullisella vaivalla. Koska ja missä tätä pääsee kokeilemaan? Oliko suunnitelmia useammasta kisasta tai jopa ihan sarjasta? Tietysti hyvä että yleiset C1- ja RTR-autot käy niin voi vaikka yksittäiseenkin tapahtumaan osallistua ilman uuden auton rakentamista.
Totta. Sörkkä säännöt voisi avata kyllä auki sääntöihin. Toki pidentää mokomia ennestään.teppisch kirjoitti: Ma 09.05.2022 20:09 Tämä on kyllä mielenkiintoinen kisakonsepti. Enemmän ja monipuolisempaa ajoa kun porttikisat kalliolla ja reitit vapaampia ja helpommin sijoiteltavissa kuin porttisafarissa.
Vaikea sanoa kauan suunnittelu jne kesti. Kuitenkin ajeltu tuolla pariinkin kertaan aiemmin. Mutta varsinaisten rastien maastoon tökkiminen vei kahdelta noin 3h.
Pisen videon katsoin ja tämä ajomuoto vaikutti todella koukuttavalta. Hyvännäköistä rentoa menoa ja itsensä haastamista. 3 kategorian liput tosi jees juttu. Nostan hattua teille, jotka viimein saitte homman tähän pisteeseen, arvostan kovasti panostanne, tästä voi tulla tosi kova juttu 😎👏
Porttisafariin verrattuna koen itse tämän vielä kutkuttavammaksi, koska ei tarvitse luoda ”rataa”, vaan suunnitella eri levelin rasteja. Se avaa ajatuksia ja jos vielä asuisin tre seudulla, niin järkkäisin heti samanmoisen, harmi, että leviltä on matkaa 😅, MUTTA elokuussa 3vk siel suunnilla ja olisi uusi ajopaikka.. hmm..
Tätä olisi kiva tulla itsekin kokeilemaan 😊
Elokuussa mitään häppeninkiä suunniteltu? 😁
Porttisafariin verrattuna koen itse tämän vielä kutkuttavammaksi, koska ei tarvitse luoda ”rataa”, vaan suunnitella eri levelin rasteja. Se avaa ajatuksia ja jos vielä asuisin tre seudulla, niin järkkäisin heti samanmoisen, harmi, että leviltä on matkaa 😅, MUTTA elokuussa 3vk siel suunnilla ja olisi uusi ajopaikka.. hmm..
Tätä olisi kiva tulla itsekin kokeilemaan 😊
Elokuussa mitään häppeninkiä suunniteltu? 😁
-
Hiidenhirvi
- Täysi jäsen
Temmes jo vastasikin, mutta vastataan nyt omasta puolesta radan tekoon liittyvään kysymykseen. Maasto oli melko tuttu ja tuki radan rakentamista. Temmeksen kanssa rakennettiin rataa ja meillä meni 3 tuntia rastien metsään viemiseen. Tietysti helpotti kun kilpailualue oli verrattain pieni eikä kävelyyn mennyt kovinkaan paljon aikaa. Tuollainen alue jossa on paljon polkuja tekee kisan järjestämisestä varmasti mielekkäämpää kuin umpimetsään rakentaminen. Kannattaa rajata alue selkeästi karttaan, jotta kilpailijat pysyvät kilpailualueella eivätkä lähde etsimään rasteja turhan kaukaa, tätä tukee myös rastien sijainti lähellä toisiaan. Kännykän GPS piirsi reittiä kun tehtiin rataa. Reitin pohjalta saatiin aika hyvin piirrettyä alue jossa rastit olivat.
Uudestaan jos tekisin rataa, niin ottaisin lapion mukaan ja tasaisin joitain rinnekohtia autolla ajettavaksi. Mukavampi ajaa hallitusti auto hiekkarinnettä ylös ja alas, kuin yrittää vinssillä ja wheelspiidillä tuurilla. Tietysti maanomistajalta pitää olla lupa kaivamiseen. Käytettiin kuitunauha noihin muutamissa kohteissa tekemään ajamisesta teknisempää. Varmasti erilaisen kisan saa jos alueella olisi paljaita kalliota ja korkeuseroja. Varmasti kisan saisi aikaan myös paljaalle kalliolle, mutta silloin tulisi liidulla tms rajata lähestymissuuntia. Vielä jäi kysymysmerkiksi paras tapa asettaa rastit paljaalle kalliolle tai kivelle.
Vinssaaminen on ihan kivaa tiettyyn rajaan saakka. Nyt luotettiin ehkä liikaa, että vinssillä selviää. Olisi saanut olla enemmän tarkasti "ajettavia" rasteja. Tämä avautui itselle vasta Pisen videon katsomisen jälkeen.
Tässäkin tekemällä ja ajamalla varmasti oppii rakentamaan hyvän kisan. Ei porttikisastakaan saa kiinnostavaa jos ei mollia ole ennen kalliolle laittanut. Grillitikuista ja värillisestä ilmastointiteipistä sai hyvät rastiliput. Ensin hankittiin kukkakeppejä, mutta ne olivat turhan paksuja.
Nuo autojen sorcca säännöt voisi tosiaa avata noihin sääntöihin ja scalepisteetkin liittää osaksi sääntöjä.
Uudestaan jos tekisin rataa, niin ottaisin lapion mukaan ja tasaisin joitain rinnekohtia autolla ajettavaksi. Mukavampi ajaa hallitusti auto hiekkarinnettä ylös ja alas, kuin yrittää vinssillä ja wheelspiidillä tuurilla. Tietysti maanomistajalta pitää olla lupa kaivamiseen. Käytettiin kuitunauha noihin muutamissa kohteissa tekemään ajamisesta teknisempää. Varmasti erilaisen kisan saa jos alueella olisi paljaita kalliota ja korkeuseroja. Varmasti kisan saisi aikaan myös paljaalle kalliolle, mutta silloin tulisi liidulla tms rajata lähestymissuuntia. Vielä jäi kysymysmerkiksi paras tapa asettaa rastit paljaalle kalliolle tai kivelle.
Vinssaaminen on ihan kivaa tiettyyn rajaan saakka. Nyt luotettiin ehkä liikaa, että vinssillä selviää. Olisi saanut olla enemmän tarkasti "ajettavia" rasteja. Tämä avautui itselle vasta Pisen videon katsomisen jälkeen.
Tässäkin tekemällä ja ajamalla varmasti oppii rakentamaan hyvän kisan. Ei porttikisastakaan saa kiinnostavaa jos ei mollia ole ennen kalliolle laittanut. Grillitikuista ja värillisestä ilmastointiteipistä sai hyvät rastiliput. Ensin hankittiin kukkakeppejä, mutta ne olivat turhan paksuja.
Nuo autojen sorcca säännöt voisi tosiaa avata noihin sääntöihin ja scalepisteetkin liittää osaksi sääntöjä.
Itse sen 3h ajaneena ehkä samankaltaiset mietteet mutta Hirvellä jäi ehkä harmillisen kalustovaurion takia paljon hyviä rasteja ajamatta.Hiidenhirvi kirjoitti: Ma 09.05.2022 21:15 Vinssaaminen on ihan kivaa tiettyyn rajaan saakka. Nyt luotettiin ehkä liikaa, että vinssillä selviää. Olisi saanut olla enemmän tarkasti "ajettavia" rasteja. Tämä avautui itselle vasta Pisen videon katsomisen jälkeen.
Kyllä me tehtiin paljon hyviä ajettavia rasteja. Siis todella paljon, monesti varmasti vaan se vinssi tuli monella liian helposti käyttöön. Itse monia otin ilman vinssiä missä olisi toki varmistanut itsensä helposti vinssillä ja säästänyt ehkä aikaa suoraaan vinssaamalla itsensä eikä hinkuttamalla ja aikaa kuluttamalla vihdoin rastille... Mut jos HH kans seuraavassa kisassa pidempi suoritus ja parempi onni kaluston kanssa ;)
En tiedä, että olisko huono idea jossain vaiheessa kokeilla pari/kautta joukkuekisaa. Eli sellainen luokka tai jopa oma kilpailuakin, jossa ajettaisiin kahden auton joukkueissa. Pisteet kerättäisiin joukkueelle ja eniten pisteitä kerännyt joukkue voittaisi. Rastin suoritus pitäisi tehdä yhdessä niin, että molemmat autot pitäisi kuvata rastilla. Tän tyylistä systeemiä on käytetty mökkärien offisuunnistuksessa. Mun mielestä joskus tän tyylistä kisaa ajettin myös ihan autojenkin offisuunnistuksessa.
Itse sääntöjä en lähtis muuttamaan. Ne on hyvät nykyisessä muodossaan. Scalepisteiden määrittämisen vois mun mielestä kopioida SORCCA säännöistä suoraan näihin sääntöihin.
Itse sääntöjä en lähtis muuttamaan. Ne on hyvät nykyisessä muodossaan. Scalepisteiden määrittämisen vois mun mielestä kopioida SORCCA säännöistä suoraan näihin sääntöihin.
Periaatteessa tuon meidän testikisan pari tulokset olisi ihan helppo laskea. Senkus ynnäilee parien tulokset siltä osin kun ovat molemmat hakeneet samat rastit.JouniN kirjoitti: Ma 09.05.2022 22:58 En tiedä, että olisko huono idea jossain vaiheessa kokeilla pari/kautta joukkuekisaa. Eli sellainen luokka tai jopa oma kilpailuakin, jossa ajettaisiin kahden auton joukkueissa. Pisteet kerättäisiin joukkueelle ja eniten pisteitä kerännyt joukkue voittaisi. Rastin suoritus pitäisi tehdä yhdessä niin, että molemmat autot pitäisi kuvata rastilla. Tän tyylistä systeemiä on käytetty mökkärien offisuunnistuksessa. Mun mielestä joskus tän tyylistä kisaa ajettin myös ihan autojenkin offisuunnistuksessa.
Kiitos ehdotuksesta. Tämän voisi jossain vaiheessa extrana lisätä.
Ajetaan nyt yksi valtakunnallinen avoin kisa.
Itse mietin ensi kesälle jopa lyhyttä sarjaa/Cup... Esim 3 kisaa ja kahdesta lasketaan tulokset. Helpottaa jos ei pääse kaikkiin ja ketkä pääsee kolmeen saa sitten yhden pois heiton huonoimmasta kisasta 😇
Tämähän kisamuoto heristää keskustelu intoa ja hyvä niin se tarkoittaa aktiivisia harrastajia
Tällainen kisa formaatti oli itsellä ajatus kun ekaa kertaa rc offista kuulin (koska 1:1 offia ajaneena muutahan ai ollut 🤣) ja ja oikeinkin iso peukku kyllä tästä että ootta viittiny viedä tän näinkin pitkälle ja tää on aika valmis konsepti hyvin saatu kopioitua isojen säännöistä ja nykyista kallio kisaformaatista osa alueita eli miksi pyörä pitäisi keksiä uusiksi kun auton rakenteluun saa valmiit raamit (sorkka) ja isolta puolelta kisa ideat ja siihen raamit
Ajo ajasta keskusteltu niin heitämpä tähän tuola 1:1 puolella olevan 12h kisa niin miksei rc puolellakin voisi jokin yksittäinen oma tapahtumansa olla jossa olisi sitten pitempi aika vaikka sen 8h mutta ihan perus kisa aika tuo 3h on minusta ihan riittävä jos yhtään kauempaa väkiä tulee niin mukavampi käydä kisoissa ku muutenki menee koko päivä niin ei tarvinne kaksia yöunia jättää kulkemiseen
Olikos nuo rastit jotain koktail tikkuja ja teippi lipare tyyppisiä 🤔
Täytyypä käydä potkiin omista metistä kans kunttaa vähä nurin sekä ideoida ajopaikkaa mistäs tuota tietää vaikka olis yks kisa paikka sitten valmiina
Tällainen kisa formaatti oli itsellä ajatus kun ekaa kertaa rc offista kuulin (koska 1:1 offia ajaneena muutahan ai ollut 🤣) ja ja oikeinkin iso peukku kyllä tästä että ootta viittiny viedä tän näinkin pitkälle ja tää on aika valmis konsepti hyvin saatu kopioitua isojen säännöistä ja nykyista kallio kisaformaatista osa alueita eli miksi pyörä pitäisi keksiä uusiksi kun auton rakenteluun saa valmiit raamit (sorkka) ja isolta puolelta kisa ideat ja siihen raamit
Ajo ajasta keskusteltu niin heitämpä tähän tuola 1:1 puolella olevan 12h kisa niin miksei rc puolellakin voisi jokin yksittäinen oma tapahtumansa olla jossa olisi sitten pitempi aika vaikka sen 8h mutta ihan perus kisa aika tuo 3h on minusta ihan riittävä jos yhtään kauempaa väkiä tulee niin mukavampi käydä kisoissa ku muutenki menee koko päivä niin ei tarvinne kaksia yöunia jättää kulkemiseen
Olikos nuo rastit jotain koktail tikkuja ja teippi lipare tyyppisiä 🤔
Täytyypä käydä potkiin omista metistä kans kunttaa vähä nurin sekä ideoida ajopaikkaa mistäs tuota tietää vaikka olis yks kisa paikka sitten valmiina
Ovat grillivarras tikkuja ja värillistä jesseteippiä ja maalikynällä numero. Helppoa ja melko kustannustehokasta.
Kuullostaa varsin mallikkaallekj_temmes kirjoitti: Ti 10.05.2022 07:34 Ovat grillivarras tikkuja ja värillistä jesseteippiä ja maalikynällä numero. Helppoa ja melko kustannustehokasta.
Tuo joukkue kisa olisi herkullinen mauste tapahtumaan. Tietenkin tulokset voisi listata myös yksilökisana mutta myös rinnalla joukkueittain. Siinä tulisi hauskaa kilpailua ryhmien välillä ja sitten ryhmän sisällä taktikointia ja sitten henkinen peli ja sanailu 😉 Voisin kuvitella olisi todella hauskaa kun omalle ryhmälle vinkataan helpot rastit mutta kilpaileville joukkueille ei 😁JouniN kirjoitti: Ma 09.05.2022 22:58 En tiedä, että olisko huono idea jossain vaiheessa kokeilla pari/kautta joukkuekisaa. Eli sellainen luokka tai jopa oma kilpailuakin, jossa ajettaisiin kahden auton joukkueissa. Pisteet kerättäisiin joukkueelle ja eniten pisteitä kerännyt joukkue voittaisi. Rastin suoritus pitäisi tehdä yhdessä niin, että molemmat autot pitäisi kuvata rastilla. Tän tyylistä systeemiä on käytetty mökkärien offisuunnistuksessa. Mun mielestä joskus tän tyylistä kisaa ajettin myös ihan autojenkin offisuunnistuksessa.
Tuossa Kumitarzanin kanssa pohdittiin tämän ekan tapahtuman testikisan jälkeen että ehkä Jämsän Savivuori olisi ehkä paras tietämäni paikka tälläiselle tapahtumalle. Löytyisi hiekkaa, kalliota, avonaista kangasmetsää, korkeuseroja ja mikä parasta siellä ei pääsisi viiva suoraan siirtymään paikasta toiseen rastiaulueelle.
Jos maasto kasvaa on varmaan perusteltua kasvattaa ajoaikaa 4-6h . Järjestämisen kannalta iso alue vaatii aikaa ja suunnittelua ja isomman porukan. Ettei haukkaa liian isoa palaa kerralla.