0lli kirjoitti:
sjos kirjoitti:
Tosin itse mennään tällähetkellä Futaban 3pm 2.4ghz:n kanssa, eli kyllä itselläkin lähenee hetki kun täytyy ostella gigasta tikkua tilalle (Spektrum DX6I / Futaba 6EXP).
Menee vähän aiheen ohi, mutta kysynpä kuitenkin:
Minulla DX6i on käytössä kopteriradiona (Mode 2), mutta sitä käytetään ilmeisesti aika paljon ajelussakin. Lueskelin täältäkin, että vasen tikku pitäisi kääntää tai vaihtaa tikut keskenään, että sen pystysuuntaiseen liikkeeseen saataisiin keskitys. Se ei taas helikopterihommissa toimi, joten mietinkin, että jos joskus joutuu vaihtamaan 2-kanavaisesta rattiradiosta DX6i:hin, onnistuuko autoilu (ohjaus/kaasu) pelkästään oikealla tikulla vai onko siinä vasemman tikun pystysuuntaisessa akselissa jotain välttämätöntä? Tietysti jos kaasu on eri tikussa kuin ohjaus, niitä voi helpommin käyttää toisistaan erillään ja ohjaus toimii varmaan vähän tarkemmin. Tai jos on tottunut kaksikanavaiseen tikkuradioon, jossa vivut kääntyvät vain yhteen suuntaan.
Näin aloittelijana pitää kysyä vielä sekin, että mihin kaikkeen niitä lisäkanavia voisi käyttää, paitsi ehkä takapyörien ohjaukseen?
No se on makuasia sano kissa kun pers... n nuoli... ::)
Onhan olemassa kolmekanavaisia tikkuradioita, joissa on yksi tikku ja kolmas kanava napeilla, eli kyllähän ajaminen onnistuu dx6i:n oikealla tikulla, mutta opettelua varmasti vaatii.
Kyllä ajamaan pystyy vaikka minkälaisella kombinaatiolla.
Mulla on siis mode 1 tuo oma, ja siinä on kaasu vasemmassa tikussa, ja takapyörät myös, oikeasssa on sitten ohjaus, ja korkeussäätö silloin kun se vielä autossa oli.
Vaikka kopteria olen lentänyt, niin silti huomaa jossain tarkassa paikassa kun pitäisi takapyöriä kääntää, että herkästi myös säätää kaasua samalla.
No, ehkä vain en osaa, sillä niitä koptereitakin varmaan korjattiin välillä... ;D ;D
Peruskanavat tietysti kaasu, ohjaus. lisäkanavat tarpeen/maun mukaan: takapyörien ohjaus, dig, vinssi, korkeussäätö, MOA autossa mahdollisesti molempien akseleiden veto erikseen, ja mitä vaan mielikuvitus keksii.
Mutta periaatteessa 2 kanavaa riittää, kolme on hyvä, neljä "riittävästi" 5- ja yli on sitten jo erikoistapaus.
Mulle kelpais 4 kan rattiradio, jossa kolmaskin kanava olisi proportionaalinen, ja neljäs kolme asentoinen kytkin... NAM!
EDIT niin onhan nomadio tms useampikanavainen, mutta se ei kai ole oikein luotettavan maineessa, ja se mistä se on kopioitu taas on kallis (multikeksi)