nik-92 kirjoitti:
Pari kysymystä säännöistä
-Onko dig saliittu?
-Auton raideväli on rajoitettu 12,5 tuumaan. Tämä määritellään mittaamalla auton eturenkaan pohjasta vastakkaisen puolen takarenkaan pohjaan. Voisko joku selventää tuon?
-Ja sit viellä jos joku viitsisi selittää tuon kori säännön tarkemin
Tämä on kuuma aihe! Mutta aivan asiallisia ja aiheellisia kysymyksiä sinulla. Ehkä siksi kukaan ei osaa/tai tällä hetkellä sodan syttymisen pelossa uskalla vastata tähän.
Tässä omat tulkintani säännöistä, joilla itse olen kisaan tulossa. Kisajärjrestäjä voi halutessaan korjata käsityksiäni.
Tuossa raideväli kohdassa on tullut käännösvirhe. Vertaa alkuperäisiin sääntöihin osoitteessa:
http://www.usrcca.com/rules2008.pdf
Raidevälillä tarkoitetaan ymmärtääkseni yksinkertaisesti auton leveyttä. Auto ei saa olla etu- tai takarenkaiden kohdalla 12.5" leveämpi. Leveys mitataan renkaiden alimmasta ja uloimmasta kohdasta toiseen, eli etu/takarenkaan pohjasta vastakkaisen etu/takarenkaan pohjaan.
Raidevälillä ei voida tarkoittaa auton "ristimittaa", jota suomenkielinen käännös antaa ymmärtää. Jos auton akseliväli on 12.5" on auton eturenkaasta vastakkaiseen takarenkaaseen mitattu etäisyys aina väkisin yli 12.5". Tämän sanelee kolmioihin liittyvä matematiikka.
Sääntöjen mukaan korin pitää olla vähintään 12.5" tuumaa pitkä, sivujen kohdalta eli renkaiden väliin jäävä korin osa vähintään 3" korkea. Keskeltä leveyttä vähintään 5" ja muuten alkuperäisen korin levyinen. Ilmeisesti korin leikkaamista kuitenkin sallitaan melko vapaasta sallimaan akseleiden liikkumista ,eli mm. lokareita saa kaventaa melko vapaasti.
Dig ei ole säännöissä kielletty, joten tulkitsen sen käytön olevan sallittua.
Tämä viesti ei ole tarkoitettu haastamaan riitaa tai provoisoimaan ketään. Esitän ainoastaan oman tulkintani säännöistä, niin kuin ne on tällä hetkellä sääntökirjaan kirjoitettu. Minulla ei myöskään ole tarvetta pitää tästä tulkinnasta kynsin hampain kiinni, mikäli joku perustellusti osoittaa sen vääräksi.