Noviisin valinta: AX10 kit, ARTR vai RTR?
Millä tavalla ARTR ja KIT eroavat toisistaan?
Mitkä ovat artr:n ja kit:in erot?
Artr on valmiiksi koottu, uudempi malli. Kit kootaan itse, ollut pidempään markkinoilla. Onko muita eroja? Ovatko muuten yhtä laadukkaat (alumiinia muovin sijaan yms.)?
Olenko ymmärtänyt oikein, että Kitiin on mahdollista rakentaa kääntyvät takapyörät. Tulevatko tarvittavat paketit mukana peruspaketissa, vai pitkääkö ne ostaa erikseen. Jos näitä palikoita myydään erikseen, onko yhtälailla mahdollista rakentaa artr-malliin nelipyöräohjaus.
Tomi
Artr on valmiiksi koottu, uudempi malli. Kit kootaan itse, ollut pidempään markkinoilla. Onko muita eroja? Ovatko muuten yhtä laadukkaat (alumiinia muovin sijaan yms.)?
Olenko ymmärtänyt oikein, että Kitiin on mahdollista rakentaa kääntyvät takapyörät. Tulevatko tarvittavat paketit mukana peruspaketissa, vai pitkääkö ne ostaa erikseen. Jos näitä palikoita myydään erikseen, onko yhtälailla mahdollista rakentaa artr-malliin nelipyöräohjaus.
Tomi
-
partajeesus
Vs: Noviisin valinta: AX10 kit, ARTR vai RTR?
artr mallissa on 30 asteen bent linkit takana, heavy duty lockerit, pro-line hammer m2 kumit memory foameilla.
kitissä suorat linkit, heikommat lockerit ja rock lizard kumit normi foameilla.
siinä ainakin muutama ero.
kitissä suorat linkit, heikommat lockerit ja rock lizard kumit normi foameilla.
siinä ainakin muutama ero.
Lisäksi artr:ssä on suora akseli takana, jos haluaa 4ws, niin pitää hankkia enemmän hilpettä kuin kit versiossa.
Joko kokonaan uusi "etuakseli" ebaystä, tai sitten erikseen linkit ja ohjausvarret, sekä akselinpäähän kuuluvat C palikat, nämä siis voi päivittää artr omaan akseliin. Vetareista en tiedä onko ne suorat, vai onko siellä nivel sisällä.
Joko kokonaan uusi "etuakseli" ebaystä, tai sitten erikseen linkit ja ohjausvarret, sekä akselinpäähän kuuluvat C palikat, nämä siis voi päivittää artr omaan akseliin. Vetareista en tiedä onko ne suorat, vai onko siellä nivel sisällä.
ARTR:ssä on osa muttereista muovia ja taitaa osassa linkin päissä olla muoviset kuulat. Takavetarit on suorat.
Kiitos tiedoista!
Reilun viikon intensiivisten tutkiskelujen jälkeen olen päätynyt seuraavaan kokoonpanoon:
AX-10 ARTR
moottori: Indigy lathe 55 moottori
nopeudensäädin: Tazer 12T
ohjausservo: HXT12K
radioksi aluksi ikivanha 2-kanavainen tikkuradio
akkuna lähes yhtä vanha NiCd, jos vielä suostuu latautumaan
Näillä on tarkoitus lähteä tutustumaan harrastukseen. Nopariksi olisi ehkä sittenkin kannattanut valita joku malli, joka sopii paremmin yhteen Lipo-akkujen kanssa. Ymmärtääkseni tässä ei ole automaattista virrankatkaisua, joka Lipojen kanssa on tärkeä. Täytynee sitä tulevaisuudessa päivittää akkujen päivityksen yhteydessä.
Tomi
Reilun viikon intensiivisten tutkiskelujen jälkeen olen päätynyt seuraavaan kokoonpanoon:
AX-10 ARTR
moottori: Indigy lathe 55 moottori
nopeudensäädin: Tazer 12T
ohjausservo: HXT12K
radioksi aluksi ikivanha 2-kanavainen tikkuradio
akkuna lähes yhtä vanha NiCd, jos vielä suostuu latautumaan
Näillä on tarkoitus lähteä tutustumaan harrastukseen. Nopariksi olisi ehkä sittenkin kannattanut valita joku malli, joka sopii paremmin yhteen Lipo-akkujen kanssa. Ymmärtääkseni tässä ei ole automaattista virrankatkaisua, joka Lipojen kanssa on tärkeä. Täytynee sitä tulevaisuudessa päivittää akkujen päivityksen yhteydessä.
Tomi
-
Kaitsu
Ihan ok paketti, itsellä oli ensin toisessa autossa Tazer, mutta se päästi savut pihalla ja vaihtui Mamba Maxiin (sai ilmeisesti kosteutta sisäänsä). Jos radiota hankit niin perinteisestä järjestelmästä löytyvä Traxas Tq3 on hyvä moddattuna kolmannelle kanavalle kun haluat takaohjauksen (ennemmin tai myöhemmin). Se on helppo fiksata takaohjaukselle. 2,4:sta toimii hyvin Spektrum dx6i, johon pääsee helposti sinuiksi vaikka olisi rattiradiota käyttänyt.
Koneeseen kannattaa heti juottaa suojat jotta vastaanotin ei häiriinny. Lathen koneet on hyviä, mutta sorveihin tarkoitettuna ei suojausta ole paljon ajateltu.
Koneeseen kannattaa heti juottaa suojat jotta vastaanotin ei häiriinny. Lathen koneet on hyviä, mutta sorveihin tarkoitettuna ei suojausta ole paljon ajateltu.
Osaatko avata tätä hiukan tai linkittää jollekin sivulle, jossa asiaa on käsitelty. En ole elektroniikkaan kovin perehtynyt.Kaitsu kirjoitti: Koneeseen kannattaa heti juottaa suojat jotta vastaanotin ei häiriinny. Lathen koneet on hyviä, mutta sorveihin tarkoitettuna ei suojausta ole paljon ajateltu.
Tomi
Lainattu Ari-Pekan rc-sivuilta. Konkkia ei tarvitse laittaa jos käyttää esim. 2.4GHz radioita, mutta jos käyttää 27MHz radioita, niin ne kannattaa laittaa.:Tomy kirjoitti:Osaatko avata tätä hiukan tai linkittää jollekin sivulle, jossa asiaa on käsitelty. En ole elektroniikkaan kovin perehtynyt.Kaitsu kirjoitti: Koneeseen kannattaa heti juottaa suojat jotta vastaanotin ei häiriinny. Lathen koneet on hyviä, mutta sorveihin tarkoitettuna ei suojausta ole paljon ajateltu.
Tomi
Päätyyn juotetaan kolme häiriönpoistokondensaattoria, joista yksi
tulee plus- ja miinusnapojen väliin ja muut navoista kannuun.
Yleensä nämä kondensaattorit tulevat moottorin mukana, mutta jos näin ei ole, niin ne ovat aivan tavallisia 0,1 uF epäpolaarisia (voi kytkeä molemmin päin) keraamisia kondensaattoreita.
Krapula Cup champ '08
Muna Cup driver '09
Muna Cup driver '09
Tämä selvensi asiaa. Kiitos.
Tomi
Edit: Tähän asti ihan luettavaa jorinaa, sittemmin pelkkää eri kauppiaiden ja toimitusaikojen vertailua... Offtopiccia voisi oikeasti alkaa vähentämään, ihan jo lukijoiden mielenkiinnon vuoksi.. -bb-
Tomi
Edit: Tähän asti ihan luettavaa jorinaa, sittemmin pelkkää eri kauppiaiden ja toimitusaikojen vertailua... Offtopiccia voisi oikeasti alkaa vähentämään, ihan jo lukijoiden mielenkiinnon vuoksi.. -bb-
Viimeksi muokannut Tomy, To 09.10.2008 11:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuliko auto perille? Kokemuksesi liikkeestä?
Löytyi mielenkiintoinen artikkeli AX10:stä. Siihen on varmaan jo täällä jossain linkitetty, mutta sopinee hyvin tähänkin ketjuun seuraavaa autosta kiinnostunutta varten.
http://clodzone.com/?p=192
Tomi
Viimeksi muokannut Tomy, Su 05.10.2008 21:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
CJ7
Tomy kirjoitti:Kokemukset liikkeestä todella positiiviset kaikenkaikkiaan. Tuli perille tuona perjantaina (johtuen GLS ruuhkasta Tanskassa).
Asiakaspalvelusta ainakin mun kohdalla 10+
Nopeat vastaukset e-mailina.
Viimeksi muokannut CJ7, Ma 06.10.2008 11:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Laitoin itse kyselyn tuonne samasesta autosta. Paljonko toimitus tuli maksamaan Suomeen ja antoivatko alennusta?
Minulla oli postimaksut 23,80 muistaakseni. En tullut kysyneeksi alennusta. Laskeskelin, että hinta menee suunnilleen samoihin verrattuna sekä suomen että ameriikan hintoihin (sis. toimituskulut + verot). Mutta olisihan saksalaiseltakin kannattanut ainakin yrittää tinkiä. Fillari-kaupoissa se on ainakin onnistunut hyvin.
Tomi
Tomi
-
Bluebeetle
- Legendaarinen!
En vaan ymmärrä että miksi tilata ulkomailta semmoista tavaraa josta ei saa minkäänlaista hintaetua suomalaisten kauppiaiden hintoihin nähden...?
Esim. rc-garage palvelee niin loistavasti tämän foorumin jäseniä, tarjoamalla mm. erikoisalennuksia tuotteistaan etten ihan heti alkaisi saman verran tai jopa enemmän maksamaan ulkomailta.
Esim. rc-garage palvelee niin loistavasti tämän foorumin jäseniä, tarjoamalla mm. erikoisalennuksia tuotteistaan etten ihan heti alkaisi saman verran tai jopa enemmän maksamaan ulkomailta.
Hieman offtopic, mutta varoitus heille, jotka eivät valuuttakursseja seuraa.
Ja taalan hintakin on nykyään niin alhainen, ettei tilaaminen esim. jenkeistä taida enää edes kannattaa. Tullien jälkeen monet tuotteet tulevat nyt jopa kalliimmiksi ja päälle viikkojen odotus & epävarmuus.
Itse tilaan nykyisin vain Liquid RC:sta ja Hong Kongista erinäisistä liikkeistä, jos jotain pientä nippeliä tarvitsen. Suuremmat kamat Suomesta, sillä hinta/odotussuhde ei vaan jenkeistä (omasta mielestäni) kannata enää. Eri asia oli silloin kun eurolla sai 1,6 rapakon takaista valuuttayksikköä.
Myös Saksasta tuotteet ovat usein olleet kalliimpia kuin täkäläisistä liikkeistä tinkaamisen jälkeen...
Ja taalan hintakin on nykyään niin alhainen, ettei tilaaminen esim. jenkeistä taida enää edes kannattaa. Tullien jälkeen monet tuotteet tulevat nyt jopa kalliimmiksi ja päälle viikkojen odotus & epävarmuus.
Itse tilaan nykyisin vain Liquid RC:sta ja Hong Kongista erinäisistä liikkeistä, jos jotain pientä nippeliä tarvitsen. Suuremmat kamat Suomesta, sillä hinta/odotussuhde ei vaan jenkeistä (omasta mielestäni) kannata enää. Eri asia oli silloin kun eurolla sai 1,6 rapakon takaista valuuttayksikköä.
Myös Saksasta tuotteet ovat usein olleet kalliimpia kuin täkäläisistä liikkeistä tinkaamisen jälkeen...
Viimeksi muokannut TomiK, To 09.10.2008 09:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Olen samaa mieltä. Yritän tukea suomalaista kauppiasta aina kun se on taloudellisesti kohtuullista. Omalla kohdallani ratkaisi tuotteen saatavuus. En omissa etsinnöissä löytänyt haluamaani mallia kauppiaiden varastoista. Toimitusaika olisi ollut 3-4 viikkoa.Bluebeetle kirjoitti: En vaan ymmärrä että miksi tilata ulkomailta semmoista tavaraa josta ei saa minkäänlaista hintaetua suomalaisten kauppiaiden hintoihin nähden...?
Toisaalta olen myös sitä mieltä, että suomalaisten kauppiaiden on yritettävä etsiä keinoja vastata ulkomaisten liikkeiden hintoihin. Paljon puhutaan globalisaatiosta ja sen haitoista. Kyllä meillä on myös oikeus nauttia sen tuomista eduista, eli tilata tarvittaessa sama tavara huomattavasti edullisemmin ulkomailta. Jos esim. ruotsalainen tai saksalainen verkkokauppa kykenee myymään tuotetta x huomattavasti edullisemmin kuin suomalainen liike, ei mielestäni löydy mitään syitä sille, miksi suomalainen kauppias ei siihen pystyisi niin halutessaan.
Myös palvelu ratkaisee. Monesti on palvelu ja takuuasioiden hoito sujunut huomattavasti sujuvammin ulkomailla olevien liikkeiden kanssa kuin täällä kotona. Nämä kokemukset tosin maastopyöräharrastuksen puolelta.
Viimeksi muokannut Tomy, To 09.10.2008 09:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Taidan itse olla sitten vain hätäinen, sillä jos auto on ostoslistalla, niin tilaan sen mieluummin nopeasti ja maksan pari kymppiä enemmän, kuin odottelen x vko ja saan tuotteen hieman halvemmalla :).
Asiakaspalvelun suhteen olet jossain määrin oikeassa. Hong kongissa asiakaspalvelu on kohdillaan omasta mielestäni, valitettavasti toimitusajat ovat pitkiä. Tosin löytyypä Suomestakin muutamia liikkeitä, joissa palvelu on kohdillaan (mm. Sabe, RC-Garage).
Asiakaspalvelun suhteen olet jossain määrin oikeassa. Hong kongissa asiakaspalvelu on kohdillaan omasta mielestäni, valitettavasti toimitusajat ovat pitkiä. Tosin löytyypä Suomestakin muutamia liikkeitä, joissa palvelu on kohdillaan (mm. Sabe, RC-Garage).
Minun tapauksessani oli siis nimenomaan niin, että suomalaisten kauppiaiden toimitusaika olisi ollut 3-4 viikkoa, kun taas Saksasta tilaamalla sain auton viidessä päivässä. Hinta lopulta sama, kuin suomalaisella kauppiaalla.TomiK kirjoitti: Taidan itse olla sitten vain hätäinen, sillä jos auto on ostoslistalla, niin tilaan sen mieluummin nopeasti ja maksan pari kymppiä enemmän, kuin odottelen x vko ja saan tuotteen hieman halvemmalla :).
-
CJ7
[quote="Tomy"]
[quote="TomiK"]
Taidan itse olla sitten vain hätäinen, sillä jos auto on ostoslistalla, niin tilaan sen mieluummin nopeasti ja maksan pari kymppiä enemmän, kuin odottelen x vko ja saan tuotteen hieman halvemmalla :).
[/quote]
Minun tapauksessani oli siis nimenomaan niin, että suomalaisten kauppiaiden toimitusaika olisi ollut 3-4 viikkoa, kun taas Saksasta tilaamalla sain auton viidessä päivässä. Hinta lopulta sama, kuin suomalaisella kauppiaalla.
[/quote]
Samma här!
[quote="TomiK"]
[/quote]
Minun tapauksessani oli siis nimenomaan niin, että suomalaisten kauppiaiden toimitusaika olisi ollut 3-4 viikkoa, kun taas Saksasta tilaamalla sain auton viidessä päivässä. Hinta lopulta sama, kuin suomalaisella kauppiaalla.
[/quote]
Samma här!
Ajattelin tähän samaan ketjuun sitten kysyä. Tuosta rtr-mallista jo jonkun verran juttua lukenut, silti kinnostaa eräiden osien materiaali ja kestävyys. Eli esimerkiksi, onkos ton rtr-mallin alalinkit muovia? Ku kuvissa näyttää ihan normi nikko-muovilta, sitten taas jostain muistan lukeneeni et ne olis alumiinia ::)
Sitten muutenkin yleisesti, onko rtr-mallissa jotain muoviosia mitkä kitissä ovat taas alumiinia? Tai yleensäkin helpommin hajoavia?
Olisi kiva kuulla mielipiteitä ja mututietoa, alustavasti vertailen kaikkia mahdollisuuksia tulevaksi autovalinnaksi.
Sitten muutenkin yleisesti, onko rtr-mallissa jotain muoviosia mitkä kitissä ovat taas alumiinia? Tai yleensäkin helpommin hajoavia?
Olisi kiva kuulla mielipiteitä ja mututietoa, alustavasti vertailen kaikkia mahdollisuuksia tulevaksi autovalinnaksi.