"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Parhaat RTR Scalet?

Meteoriitti
Vanhempi jäsen

Re: Parhaat RTR Scalet?

Viesti Kirjoittaja Meteoriitti »

ToniS kirjoitti: To 01.10.2020 08:00 Siinäpä järkipuhetta videon muodossa RC- maasturin hankintaan vinkkejä:

Osa 1
Osa 2
Päivän paras vinkki. Jos Suomi-foorumeilta ei saa neuvoja, niin Piseltä saa.

Nämä on subjektiivisia asioita; se mikä on toiselle paras, on toiselle huono. Ja kenenkään mielipide tuskin on omaa parempi. Modaaminen ja customien rakentaminen on minun mielestä tämän harrastuksen suola ja siksi noihin RTR:iin ei kannata liikaa takertua (jälleen kerran mielipide).
ig: crawl1ngfinn
halme
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja halme »

Parhauden kokemus on niin kovin subjektiivista kuten tässä langassa on jo tullutkin todettua. Asiaa omasta vinkkelistä kun tarkastelen niin minulle on auton realistinen ulkonäkö merkittävästi tärkeämpää kuin suorituskyky. Tavoitteenani toki on oppia rakentamaan auto jossa nämä kaksi asiaa kohtaavat mahdollisimman hyvin. Valitettavasti tälläisiä äärimmäisen realistisen näköisiä autoja ei taida RTR:nä juuri saada edes RC4WD:ltä vaan nämä täytyy rakentaa itse ja tämän rc offroad harrastuksen hienoja puolia onkin juuri se että tänä päivänä tarjontaa on huikeasti, osat sopivat usein "ristiin" ja omaa mielikuvaa vastaavan kulkineen pystyy melko helposti RTR:stä modaamaankin.

Itseäni eniten häiritsee RTR autojen suhteettoman suuret renkaat mutta tietysti ymmärrän miksi asianlaita näin on.

Mukavaa että foorumilla on keskustelua :)
Pisepise
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Pisepise »

Tämä topic on aloitettu ennen kuin Pisen rc-maasturit alkoi vastaamaan kansan tarpeita. Vastaan tähän oman mielipiteen tällä hetkellä olevivista autoista.

1: Monipuolisin auto? Eli auto missä paljon eri ominaisuuksia, tai voi ajaa vähän kaikkialla ja kaiken tyyppisesti. Olisiko Traxxas TRX4 tähän?
-TRX-4 normaaliversio, eli missä on 2 vaihdetta ja lukot. Kori valinta maun mukaan.
-Axial SCX10.3 Jeep jlu tai Gladiator, 2 vaihdetta, porttaalit, ja dig.

2: Laajennettavuuden osalta? Eli mihin löytyy eniten uusia osia, helpoin muokata ja tuunata omakseen. Toisaalta voiko vakio-ohjaimen kanavien määrälle antaa painoarvoa? Axial Scx10, tai Traxxas TRX4??
- Axial scx10.2 versiot jossa yksinkertainen kolmerattainen vaihteisto tai RAW builders kit. Tästä voi suunnata mihin suuntaan vain auton päivittämisestä.
- Element enduro mallit; simppeli ja yksinkertainen toimiva alusta, mutta ei niin muokattavissa kuin axial 10.2. Koska servotelineet edessä, ja korkea vaihteisto keskellä rajoittaa kokonaisten sisustojen rakentamista. Saat erilliskousitetun keulan tai muokattu sen miksi tahansa element perheen jäseneksi.
-Voit myös trx4 malleja muokata, mutta niiden vaihteisto rajoittaa muokkaamista.

3: Paras vähän nopeampaan ajoon, tai helpompaan maastoon?
Mitäs tällä otsikolla tarkoitetaan??
TRX-4 ja iso vaihde :D
Axial Bomber, wraith
Myös axial scx10.3 suoriutuu nopeassa ajossa hyvin.
Ja sanotaan vielä element Gatekeeper ifs keulalla.
helppoon maastoon tamiya cc01 ja kulkee kovaa vakiona..?

4: Crawlingiin? Tähän varmaan vaikuttanee painopiste, renkaat jne?
Jos tällä suorituskykyä ryöminnässä tarkoitetaan, sanotaan trx4 sport, element enduro senduro, axial scx10.2 mallit, scx10.3 mallit ja sitten trx4 normi mallit riippuu korista.

5: Helpoin, tai halvin aloittelijan ylläpitää/huoltaa? Eli auto jossa tekniikka on helposti ”käsillä” ja yksinkertaista. Toisaalta myös varaosien saaminen Suomesta alan liikkeistä vaikuttaa tähän.
ei varmaan yllätä vastaus.
-TRX4 Sport, traxxas osia suomesta saa parhaiten. auto lähes pommin kestävä. "lasten auto" sanoi Holmes :D
- Element enduro senduro ja trail walker mallit, edullinen hyvä rtr auto ja varaosia saa suomesta. on tekniikalta yksinkertaisempi kuin trx4
- Axial scx10.2 mallit yksinkertaisella lootalla. simppelein auto näistä, mutta osia suomesta saa huonoiten.

6: Realistisimman näköinen? Eli kopan yksityiskohdat ja/tai realistisin kulkemaan maastossa? Hobao DC1 kopan osalta??
-RC4wd rtr autot
-Boom Racing BRX01
- 1.9 axial wraith
-AXIAL SCX10.3 Jeep Wrangler jlu ja gladiator (porttaalit pilaa vähän)
TRX4 normi mallit (porttaalit pilaa paitsi g-mersussa realismin)

7: Edullisemman pään budjettiauto, joka kuitenkin on vielä nautittava auto vaikka ensiautoksi? Eli auto joka saisi nimenomaan kipinän kohti parempia autoja, eikä niinkään lamaannuttaisi sitä. FTX Outback 2??
- scx10.2 honcho tai deadbolt
-TRX4 sport
-Element trail walker tai senduro

Kai se on sanottava se ftx outback 2/ ja asso cr12 mallit on niitä 200€ autoja.

8: ”Välimallin jätkä”? Toisinsanoen paras auto sieltä 500-600 huippuautojen ja 200euron budjetti vehkeiden välistä. Ei välttämättä ole millään osa-alueella paras, vaan on tasaisen varma perussuorittaja.
Tällä hetkellä sanoisin Element Trail walker/senduro

9: Kestävin ympärivuotiseen ajoon? Vedenpitävyys, osien kestävyys ja laatu jne.
TRX-4 sport

10: Mustalammas?
MST CMX/CFX ja CFX-W
Redcat gen8, kuin trx4 sport mutta edullisempi, eikä näitä oikein eu:n alueelta saa.
Sanon että Vanquish edullisin malli, en muista mikä se on. Perustelut, moni on huomannut että näihin tulee vuoden aikana laitettua rahaa kustomointiin, päivitys osiin yms juttuihin ja on aivan normaalia auton+ osien hankinta hinta on yli 1000€... joten mitäs jos laittaisi 6kk-12kk harrastusrahat säästöön ja ostaisi markkinoiden parhaimman ja laadukkaimman, ei tarvitse päivitellä tai pelkää että hajoaa, ja suorituskyky on näillä huipussaan.

Tietysti tässä topicissa oli kysymys RTR-autoista sitähän nämä muutamat minun esimerkit eivät olleet. Aika tylsät vastaukset sain :D
Pisepise
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Pisepise »

halme kirjoitti: To 01.10.2020 11:47 Parhauden kokemus on niin kovin subjektiivista kuten tässä langassa on jo tullutkin todettua. Asiaa omasta vinkkelistä kun tarkastelen niin minulle on auton realistinen ulkonäkö merkittävästi tärkeämpää kuin suorituskyky. Tavoitteenani toki on oppia rakentamaan auto jossa nämä kaksi asiaa kohtaavat mahdollisimman hyvin. Valitettavasti tälläisiä äärimmäisen realistisen näköisiä autoja ei taida RTR:nä juuri saada edes RC4WD:ltä vaan nämä täytyy rakentaa itse ja tämän rc offroad harrastuksen hienoja puolia onkin juuri se että tänä päivänä tarjontaa on huikeasti, osat sopivat usein "ristiin" ja omaa mielikuvaa vastaavan kulkineen pystyy melko helposti RTR:stä modaamaankin.

Itseäni eniten häiritsee RTR autojen suhteettoman suuret renkaat mutta tietysti ymmärrän miksi asianlaita näin on.

Mukavaa että foorumilla on keskustelua :)
Allekirjoitan tämän. Hyvin kirjoitettu Heikki!
Meteoriitti
Vanhempi jäsen

Pisepise kirjoitti: To 01.10.2020 14:36 Tämä topic on aloitettu ennen kuin Pisen rc-maasturit alkoi vastaamaan kansan tarpeita. Vastaan tähän oman mielipiteen tällä hetkellä olevivista autoista.

***snip***
tl;dr: kaikki isojen merkkien RTR-autot on parhaita RTR-autoja?😁
Metsäläinen
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja Metsäläinen »

Tässä RC Reviewin vertailu video kahdesta mahdollisesti markkinoiden parhaasta RTR autosta.

RTR Axial SCX10 III vs. Traxxas TRX-4 - Best portal axle trail crawler ready to run challenge
Egsise
Nyyppä

Viesti Kirjoittaja Egsise »

Metsäläinen kirjoitti: Su 11.10.2020 09:28 Tässä RC Reviewin vertailu video kahdesta mahdollisesti markkinoiden parhaasta RTR autosta.

RTR Axial SCX10 III vs. Traxxas TRX-4 - Best portal axle trail crawler ready to run challenge
LOL
Lapsikin osaa etsiä youtubesta vertailuvideoita.
Metsäläinen
Vanhempi jäsen

Se on totta, lapset on älykkäitä.
Egsise
Nyyppä

Metsäläinen kirjoitti: Su 11.10.2020 12:43 Se on totta, lapset on älykkäitä.
Huomasitko muuten että ennen kuin aloitte vänkäämään näistä asioista niin minä tein vertailun oman TRX-4:n ja SCX10 II 1969 Blazerin välillä.
Tuolta RCReview kanavalta löytyy SCX10 III vs SCX10 II Blazer jossa se vanha SCX10 II Blazer pärjää monessa asiassa SCX10 III:sta paremmin.
Metsäläinen
Vanhempi jäsen

Egsise kirjoitti: Su 11.10.2020 16:12 Huomasitko muuten että ennen kuin aloitte vänkäämään näistä asioista niin minä tein vertailun oman TRX-4:n ja SCX10 II 1969 Blazerin välillä.
Tuolta RCReview kanavalta löytyy SCX10 III vs SCX10 II Blazer jossa se vanha SCX10 II Blazer pärjää monessa asiassa SCX10 III:sta paremmin.
Mä ymmärrän että oisit halunnut paljon kehuja ja palkinnon sun vastauksesta. Kaikki on varmaan huomannut, että sun mielestä SCX10 II on paras
rtr. Itse jätän sanomatta mitä mieltä olen kaikista rtr autoista ja niiden ostajista.
Itse en ollut tuollaista vertailua SCX10 III ja TRX4:sesta nähnyt ja ajattelin sen tuovan lisäarvoa tähän rtr keskusteluun. Mutta jos on vain yksi oikea vastaus niin olen tuhlannut aikaani.
Egsise
Nyyppä

Metsäläinen kirjoitti: Ma 12.10.2020 07:03
Egsise kirjoitti: Su 11.10.2020 16:12 Huomasitko muuten että ennen kuin aloitte vänkäämään näistä asioista niin minä tein vertailun oman TRX-4:n ja SCX10 II 1969 Blazerin välillä.
Mä ymmärrän että oisit halunnut paljon kehuja ja palkinnon sun vastauksesta. Kaikki on varmaan huomannut, että sun mielestä SCX10 II on paras
rtr. Itse jätän sanomatta mitä mieltä olen kaikista rtr autoista ja niiden ostajista.
Itse en ollut tuollaista vertailua SCX10 III ja TRX4:sesta nähnyt ja ajattelin sen tuovan lisäarvoa tähän rtr keskusteluun. Mutta jos on vain yksi oikea vastaus niin olen tuhlannut aikaani.
Juu eli et huomannut vaikka jopa lainasit ne kaksi ensimmäistä kohtaa siitä mitä olin kirjoittanut.
Huomaatko nyt, kehun TRX-4:sta.
Metsäläinen kirjoitti: Ke 30.09.2020 11:14
Egsise kirjoitti: Ke 30.09.2020 00:11 Monipuolisin:
TRX-4 Traxx, koska renkailla se on auto, teloilla lumi/hiekka kulkine. Kun lavalta irrotti kuormatelineet niin suorituskyky kiipeilyssä parani.
Portaaliakseleiden vuoksi akseleilla oli maavaraa reilusti vaikka käytti pieniä renkaita.
Ihan vaan sivuhuomautuksena.
Valitettavasti tähän RTR ketjuun tulee huutelemaan vanhat konkarit Meteoriitti, Toni S, ja sinä jotka ette ymmärrä RTR autojen tarvetta.
Eikö olisi kaikkien etu jättää aloittelijat rauhaan, menkää vaikka liimaamaan autoihin lapioita jos teillä ei ole antaa keskustelulle muuta kuin "LOL katsokaa youtubesta videoita".

RTR autojen sorsiminen ei anna oikein hyvää kuvaa tästä harrastuksesta.
Meteoriitti
Vanhempi jäsen

Tämä sinun raivoaminen antaakin erittäin hyvän kuvan harrastuksesta!✌️
Metsäläinen
Vanhempi jäsen

Egsise kirjoitti: Ma 12.10.2020 11:13 RTR autojen sorsiminen ei anna oikein hyvää kuvaa tästä harrastuksesta.
En sorsi rtr autoja, en vain suosittelisi sellaisia kenellekkään, jotka oikeasti haluaa mukaan tähän hienoon harrastukseen.
Ei tässä varmaan ole kyse siitä kuka on oikeassa ja kuka väärässä, vaan eriäviä mielipiteitä.
Radiot, servot, noparit ja moottorit on rtr autossa huonoja, ne menee vaihtoon jos autolla haluaa oikeasti ajaa.
Aloittelijasta asti harrastaminen on huomattavasti mukavampaa kun on kunnon välineet.

En oikein ymmärrä mikä siinä on väärin, jos vanhat konkarit ja minä (harrastanut vuodesta 1988) kerrotaan omista kokemuksista.
Jos olen jotenkin suututtanut sinut pyydän anteeksi, ei ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä.
Matti N
DIG-taattori

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Metsäläinen kirjoitti: Ma 12.10.2020 12:27 Radiot, servot, noparit ja moottorit on rtr autossa huonoja, ne menee vaihtoon jos autolla haluaa oikeasti ajaa.
Aloittelijasta asti harrastaminen on huomattavasti mukavampaa kun on kunnon välineet.
Kantsii vaan muistaa että nää legot ei ole kauheen halpoja. Alkuinvestointi kunnon vermeillä voi olla aika topakka. RTR:llä pääsee heti alkuun suttaamaan, ja osa voi saada paljonkin iloa RTR osista, ennenkun päivittäminen tulee ajankohtaiseksi.
Metsäläinen
Vanhempi jäsen

Matti Niemelä kirjoitti: Ma 12.10.2020 13:31 Kantsii vaan muistaa että nää legot ei ole kauheen halpoja. Alkuinvestointi kunnon vermeillä voi olla aika topakka. RTR:llä pääsee heti alkuun suttaamaan, ja osa voi saada paljonkin iloa RTR osista, ennenkun päivittäminen tulee ajankohtaiseksi.
Jos harrastaa pikku penneillä niinkuin minä varsinkin silloin rtr on suurin virhe minkä voi tehdä. Kunnon osista voi saada rahaa myös takaisin, jos
kiinnostus lopahtaa. Tämä on minun mielipide asiasta. Jokainen voi sijoittaa rahansa niinkuin haluaa.
Meteoriitti
Vanhempi jäsen

Matti Niemelä kirjoitti: Ma 12.10.2020 13:31 Kantsii vaan muistaa että nää legot ei ole kauheen halpoja. Alkuinvestointi kunnon vermeillä voi olla aika topakka. RTR:llä pääsee heti alkuun suttaamaan, ja osa voi saada paljonkin iloa RTR osista, ennenkun päivittäminen tulee ajankohtaiseksi.
Tuo on ihan hyvä pointti. Paljon näkee myös pidempäänkin harrastaneita jotka ajaa esim. Traxxasin RTR-mankalla. Onhan RTR myös helpoin tapa tutustua näihin, jos ei ole mitään aiempaa kokemusta. Joka tapauksessa se että mikä kenellekin on paras RTR-auto tai paras tapa harrastaa on erittäin subjektiivinen asia ja parhaiten aloittelijan oman mielipiteen muodostamista ja päätöksentekoa auttanee objektiiviset revikat.
ToniS
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja ToniS »

Egsise kirjoitti: Ma 12.10.2020 11:13 Valitettavasti tähän RTR ketjuun tulee huutelemaan vanhat konkarit Meteoriitti, Toni S, ja sinä jotka ette ymmärrä RTR autojen tarvetta.
Eikö olisi kaikkien etu jättää aloittelijat rauhaan, menkää vaikka liimaamaan autoihin lapioita jos teillä ei ole antaa keskustelulle muuta kuin "LOL katsokaa youtubesta videoita".

RTR autojen sorsiminen ei anna oikein hyvää kuvaa tästä harrastuksesta.
Siis mitä helv*** Oonko mää kussut sun aamumuroihin vai mitä? Pistin linkin hyvän ystäväni tekemästä videosta, jossa hän käsitteli aihetta. Minulle ihan sama millä kukin aloittelee, kunhan aloittaa. Eiköhän noilla kaikilla mainituilla aloittamaan pääse

Mene sinä egise kaiveleen sitä hernettä nenästäs ja vaihteleen vaikka renkaita. Ps. Ei ole yhtä ainuttakaan lapiota pikkuauton kyydissä.
Finnish RC Scale Crawling Series
Scale Class 1 🏆x4
Scale Class 2 🏆x2
2xKON 👑
Egsise
Nyyppä

Ymmärrän kyllä kuinka vauhtisokeus iskee, mutta voisi silti pitää jutut asiallisena ja aiheessa.
Muiden videoiden hakeminen ja linkittäminen on helppoa, se että osaa tuoda omia näkemyksiä aiheeseen on varmaan se mitä tältä ketjulta haettiin.
En minäkään enää osaa suositella mitään 1:1 autoa aloittelijalle koska olen ajanut viimeiset 7v 200hv nelivetoautoilla.
Voitte kuvitella mitä ajattelen jostain silakanvärisestä etuveto tojotasta.
R2
Moderator

Viesti Kirjoittaja R2 »

Egsise kirjoitti: Ma 12.10.2020 11:13
Valitettavasti tähän RTR ketjuun tulee huutelemaan vanhat konkarit Meteoriitti, Toni S, ja sinä jotka ette ymmärrä RTR autojen tarvetta.
Tässä on ihan kuule useampi vuosi mietitty aloittelijoiden etua ja lajin aloittamisen helppoutta tällä "konkariporukalla"
Nämä edellämainitut kun sattuvat olemaan lajin jatkumisen kannalta kohtuu tärkeitä.

Ja tästä auttamatta heppoisella aasinsillalla topicin aiheeseen. Yksi merkittävimpiä rtr autoja viime aikoina on ollut IMO (huomaa, ikäloppukin osaa näitä hauskoja lyhenteitä...) TRX-4. Perusteena se että Traxxas toi tällä scaleautot suuremman massan tietoisuuteen ison brändin avulla, ja samalla saivat muiden valmistajien innon kilpailuun jälleen heräämään.
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

"Dude, where`s my shovel!?!"

3x KON👑
Egsise
Nyyppä

R2 kirjoitti: Ma 12.10.2020 16:52 Tässä on ihan kuule useampi vuosi mietitty aloittelijoiden etua ja lajin aloittamisen helppoutta tällä "konkariporukalla"
Nämä edellämainitut kun sattuvat olemaan lajin jatkumisen kannalta kohtuu tärkeitä.
omenanraato kirjoitti: Ke 11.04.2018 23:55 Yritin haulla etsiä, mutta ei oikein löytynyt.
Olen tässä TRX4:n oston myötä jutellut useammankin ihmisen kanssa ja muutamilla kiinnostus herännyt tälläisiä RTR Scale autoja kohtaan.
Useammalta vain tullut kysymyksiä, että mikä niistä sitten on hyvä juuri hänelle? Aloin asiaa miettimään ja totesin, että eihän voi sanoa, että joku yksi olisi paras, koska sehän riippuu ihan siitä mitä asiaa pitää tärkeänä.

Voitaisiinko kerätä tähän ketjuun teidän kokeneimpien mietteitä eri kategorioihin? Nimenomaan RTR autoista siinä kunnossa, kun uusi alan harrastaja sen paketista saa. Ja mielellään ihan kunnon perusteluiden kanssa.
Aloitin harrastuksen tammi-helmikuussa 2020 ja hain samoja asioita kuin ketjun aloittaja.
Videot on kivoja mutta paljon paljon nopeammin ja laajemmin tätä tietoa saa lukemalla, ja mikä tärkeintä hakusanoilla voi hakea jotain tiettyä tietoa. Hakukoneet eivät löydä vastauksia videon äänestä.
Koska minulla oli RTR autot TRX-4 jne. tuoreessa muistissa niin kirjoitin niistä tähän ketjuun nyypän näkemyksen ja ihan perusteluiden kanssa.

Miksi ihmeessä te kokeneemmat ette kirjoita aiheesta asiallisesti kun joku sitä kysyy, käsittämätöntä.
Tai joo käsitän nyt, RTR:t on täyttä kuraa kokeneiden silmissä.

Ei se ole vaikeaa kirjoittaa esim. tällainen mikä minulla lukee youtube videon kuvauksessa.

....Paketissa tulee mukana lisäsälää käsittämätön määrä, siellä on linkkien päitä, kuljettajan päitä, kuusi lisävaloumpiota puskurissa jo olevien kahden lisäksi linsseineen ja ritilöineen, kolme ammuslaatikkoa, kolmet lehmänsarvet, pohjalevy, vararengasteline ja jotain pikkuhilpettä.
Vakiorenkaat on aika kamalat, kymmenien tuntien ajon jälkeen ne olivat selvästi paremmat.

Kori on iso ja kulmikas, puskurit ottavat kiviin kiinni aika helposti.
Tekniikaltaan tämä xxxxx on toiseksi uusin malli ja siinä on teräslinkit, teräsrattaat, universal vetoakselit jne.
Huippunopeus xxxxx akulla on reippaan kävelyvauhdin luokkaa.
Iskarit vuotavat ja ero tyhjän ja täyden iskarin ero on sellainen että kannattaa joko täyttää ne kuukauden-kahden jälkeen, tai ostaa paremmat iskarit. Öljypullo maksaa 5€ ja paremmat iskarit ainakin 50€. Ostin lisää öljyä.
3½kk jälkeen muovisen servon varren hampaat hajosivat, ostin tilalle alumiinisen.
Vakioservo on kestänyt hyvin ja on riittävän voimakas.

Ohjain on hyvän tuntuinen ja hidas ryömintäkin onnistuu, alamäkeen ajo on vähän vaikeampaa ja auto ryntää jos kaasua käyttää varomattomasti. Renkaat kääntyvät reilusti joten tekninen kiipelykin sujuu, iso kori tosin rajoittaa tätä.

Auto kiikkuu noin 55 asteen ylämäkeä, laskeutuu 45 asteen alamäkeä, ja sillä voi ajaa noin 40 asteen sivumäkeä.
Isoilla ja leveillä 1.9" 4.75" Pro-Line BFGoodrich KM3 renkailla auto oli arvaamaton, kaatumisesta ei tullut varoitusta vaan se vaan kippasi ennenkuin ehti reagoida. Pienemmillä renkailla sen näkee koska auto on lähellä kaatumista eli kolmen renkaan varassa.

Ajoaika sekalaisessa polkuajelussa ja kivikiipeilyssä xxxxx akulla on ollut yli kolmen tunnin luokkaa, kävelymatkalla gps mitattuna 3km. Tämä tuli testattua toukokuun lopulla kun maassa oli vielä lunta, lämpimällä kelillä ajoaika varmaan pitenee hieman.

Kaikenkaikkiaan olen oikein tyytyväinen, kori on hieno ja runko luotettava......
Vastaa Viestiin