"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Keskustelu Open scale-luokan säännöistä

Täältä löytyy ja käydään keskustelua scale luokkien säännöistä.
qaw
Legendaarinen!
Viesti:

Re: Keskustelu 2.2 scale-luokan säännöistä

Viesti Kirjoittaja qaw »

Mulla on Wraith Kittiin vaihdettu ohjauslinkit ja tietty lisätty sähköt. Onko se sitten pienen vai ison budjetin auto?

RTR Wraithiin joutuis vaihtamaan ohjauslinkit, moottorin ja etuvetarit, niin pääsis samaan suorituskykyyn wheelspeediä lukuunottamatta.

Enkä oo paljon nostellu...
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
Scrap
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Scrap »

Tasamaalle saa vaikeaa rataa ihan helposti, eikä sitä ole kukaan estämässä. Senkun teet vaikka ensi kisoissa jonkun radan ihan tasamaastoon. Soveltuvat tarkkuus ajoon enemmän kuin maastoajoon moiset radat.

Minä tykkään tehdä fiilistely ratoja, sekä Scalessa että Open Scalessa. Jotkut tykkää että ne on liian helppoja, mutta minä yritän tehdä ratoja joissa on hauskoja paikkoja. Esim Turussa scalen 3. pätkä taisi olla se minun käsialaa ollut. Aika monelle tuli -5, mutta saatiin silläkin pätkällä jotain eroja. Olikos se Open Scalen eka pätkä, mitä kanssa olin tupeksimassa?
[06.10.2014 21:26:03] Macce:ja luulin että vinssi oli hajonnu ku ei se jaksanu vinnssata takas pystyyn, mutta turvakaari oli juuttunu jonnekki mustikkapensaaseen
hyrsleri
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja hyrsleri »

Ne oli hauskoja Scrap ja vastaavia olisi kiva ajella myös jatkossa. Mutta jos jatkossa on näitä 4 radan tyylisiä niin ei ole mun juttu
-Pete-

http://www.racersrcshop.com

Turun Seudun Crawlerit
Scrap
Legendaarinen!

Ne jäivät kaipaamaan paria kettumaista bonaria, joilla noi rawlihemmot olisivat päässeet toteuttamaan itseään.

Eikä se nelos rata nyt niin mahdoton ollut, olisi vain pitänyt taktikoida ne parit mollat. Sillä radalla olisi pitänyt laittaa bonari sinne alas, mistä noustiin maalille.

Eli tehdään helppoja ratoja useilla oikeasti vaikeilla bonareilla.
[06.10.2014 21:26:03] Macce:ja luulin että vinssi oli hajonnu ku ei se jaksanu vinnssata takas pystyyn, mutta turvakaari oli juuttunu jonnekki mustikkapensaaseen
matti
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja matti »

Nyt on taas pakko pistää omakin lusikka soppaan.

Ensimmäisenä huomiona, tohon ajomaastoon liittyen.
Onko axial wraith tarkoitettu crawling-ajoon kuten ax10 tai xr10? Omasta mielestä ei.
Toiseksi, tehtiinkö open scale luokka sitä varten että päästään ajamaan kiven päälle eri suunnista? Omasta mielestä ei.
Vielä, eikö tuolla ajopaikoilla ole muka muuta maastoa kuin tasamaata ja kivenlohkareita? Ovatko nämä ainoat vaihtoehdot missä näillä autoilla voi ajaa?
Tähän liittyen suora lainaus säännöistä:
"Radat on pyrittävä tekemään siten, että ratoja on erilaisissa maastoissa, esim. kallio, hiekka, kivikko, multa, sammal jne.
Ja tähän on turha kenenkään kitistä ettei esim. turussa ollut muuta maastoa kuin kalliota. On siellä kun avaa silmät ja katsoo kallion viereen.

Toinen asia mikä itseäni jurppii on se miksi tästä luokasta yritetään vääntää spora-luokkaa dig:llä ja 4ws:llä? Jos haluaa ajaa crawlingia kardaani autolla menee ajamaan sporaa. Tämä luokka tarkoitettu enempi scaleksi, lukuunottamatta makuualustojen laskemista ja lokasuojien mittailua ym. sähläystä. Toisin sanoen scale-luokka rennommilla säännöillä ja autorajoituksilla.

Tässä oli vaan omia tuntemuksia tämän kauden kisojen perusteella, joista turun kisa oli kyllä kaiken pelleilyn huippu.
Tomy
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Tomy »

Hiukan alkeellisella tasolla pyörii taas keskustelu, kun lähtökohta on heti se, että jos ei tehdä niin kuin minä haluan en leiki ollenkaan. Luokkaa ajetaan ensimmäistä kautta ja opetellaan ratojen tekemistä. Yritetään Inkoossa saada parempi kompromissi aikaiseksi. Kaikki mukaan sinne touhuamaan. Ja sitä odotellesss voimme täällä jutella rakentavasti.

Kuten Scrap totesi, on luokka hiukan ristiriitainen. Autoissa hurja suorituskyky ja toisaalta osan kuskien toive leppoisista radoista. Selvää on, että jokaisen on oltava valmis kompromissiin.
Scrap
Legendaarinen!

No kelpaakos se ehdotus rennoista fiilistely radoista useilla kinkkisillä bonareilla?

Siinä olisi kaikille jotain.
matti
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja matti »

Omaa lehmää tässä nyt tuskin ketään ajaa ojaan. Tuossa oli vaan muutamia asioita mitä yritettiin saada kun luokkaa ehdotettiin.
Matti N
DIG-taattori

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Itse näkisin, että hyödyllisin asia Open Scalen kannalta olisi yhdessä päättää sille Mission Statement:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mission_statement
  A mission statement is a statement of the purpose of a company, organization or person, its reason for existing.

The mission statement should guide the actions of the organization, spell out its overall goal, provide a path, and guide decision-making.
Tarkoitan, että keksitään yksi ytimekäs kappale tekstiä jossa kuvaillaan se, mitä halutaan luokan olevan. Nyt kaikilla on niin erilaiset näkemykset siitä mitä Open Scalen pitäisi olla, ettei mitenkään voida pystyä keskustelemaan asiasta rakentavasti kulkematta turhan monen mutkan kautta.

Jokainen yrittää nyt vääntää sarjaa siihen mitä itse haluaa eikä oikeen aina osata kommunikoida sitä mikä se oma halu on.

Tässä esimerkki Mission Statementista (voidaan puhua vaikka visiosta):

Open Scale -luokan tarkoitus on tarjota aloittelijoillekin helposti lähestyttävä Rock Racing -kilpasarja. Sarjassa ajettavat radat suunnitellaan aina siten, että ne pystyy ajamaan Ready To Crawl Rock Racerilla. Viimeisen päälle rakennettujen autojen kuljettajille tarjotaan lisähaastetta radoille sijoitetuilla bonusporteilla. Kilpailusarjastatuksestaan huolimatta sarjassa tulee aina säilyttää sopivan rento ote tekemiseen ja ajamiseen. (<- ESIMERKKI)

Jos kaikki pystyisivät tämäntyylisen tekstin hyväksymään, olisi jatkossa huomattavasti helpompi keskustella lajin tulevaisuudesta, koska jokaista sääntöä ja keskustelua voisi peilata aina tähän visioon, olisiko se sen mukaista. Itse ratojen rakentamisesta paikanpäällä lähtien. Tätä voisi soveltaa vaikka muihikin luokkiin.

Minun kaks puupennosta. Olen ollut ohjelmistokehityskonsulttien aivopestävänä jo aivan liian kauan niin valuu tällaset asiat tännekin   ::)
Tomy
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Tomy »

Hyvä pointti Matilla!
Hadesbear
Legendaarinen!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hadesbear »

On myös hyvä muistaa, että:

Safarointi/hauskanpito on eri asia kuin KISAAMINEN ja veikkaan villisti, että suurinosa kuitenkin KISAA,
eikä vaan suttaa ratoja pitkin. On turhauttava ajaa liian vaikeita ratoja, jos muuten safaroi, mutta ei
se vastaavasti motivoi, jos sulla on AUTO JOKA MENEE ja joudut digittelee tasasella...

Ne jotka kisaa, ne kisaa. Safaroijat ei kisaa, ne jää kotiin ajelee safaria. Olen siinä käsityksessä, että
tällä kisakaudella KISATAAN ei safaroida. Kisata voi tottakai muissakin luokis, mut seo huono veruke,
ettei täs luokas joku tahtos kisata.

Nää autot etenee pirun hyvin, haasteita saa olla, kunhan siin on järkee. Mua ketuttas ajaa liian helppoja
ratoja, jossa ratkasee se, onks sulla digi ja 4ws. Haasteita pitää AINA OLLA, muuten ei kehity!

Mutta tätä komppaan myös! :
Matti Niemelä kirjoitti: Open Scale -luokan tarkoitus on tarjota aloittelijoillekin helposti lähestyttävä Rock Racing -kilpasarja. Sarjassa ajettavat radat suunnitellaan aina siten, että ne pystyy ajamaan Ready To Crawl Rock Racerilla. Viimeisen päälle rakennettujen autojen kuljettajille tarjotaan lisähaastetta radoille sijoitetuilla bonusporteilla. Kilpailusarjastatuksestaan huolimatta sarjassa tulee aina säilyttää sopivan rento ote tekemiseen ja ajamiseen.
Tuossa on ihan ideaa fiksusti!
Saku Sarka, RFOT, FIN
Scrap
Legendaarinen!

Enpä tiedä voisiko tätä luokkaa paremmin tiivistää kuin tuo Matin "Mission Statement".

Koitetaan tehdä sopivia ratoja Inkoossa.
Matti N
DIG-taattori

Mun mielestäni tässä on lisäksi nyt aika iso ristiriita olemassa:

Open Scale ja Sisäänheittosarja.

Menisin jopa niin pitkälle, että pudottaisin sarjan nimestä sanan Scale kokonaan pois. Säännöt ei tarvisi kuin aivan pienen muutoksen:

[s]Auton koria saa muokata siten, että kori on kuitenkin helposti tunnistettavissa joksikin tietyksi automerkiksi ja -malliksi.[/s]

Auton korin tulee olla olemukseltaan sellainen, että sellaisen rakentaminen oikeastikin olisi järkevää. (tjsp)

(edit: no okei vähän muutakin, mutta pointti tuli tossa)

Tällä saataisiin mukaan Ridgecrestin hommanneet, jonku Proline commanche kopan päälle heittäneet autot. Jengi tuntuu pelkäävän et tänne tulis kaikki sporakuskit kisaamaan ja kerään potit himaan. Eiks se nyt ole ihan se ja sama JOS näin kävisi?

Oletteko oikeasti sitä mieltä, että suuri määrä SPORA-kuskeja tulisi tällaiseen "aloittelijaluokkaan" rellestämään? Itse ottaisin helposti yhden uuden tulokkaan jokaista kahta sporakuskia kohden ihan koska vaan. Koska ei tätä harrastusta pidetä hengissä anaalisella sääntöjen nysväämisellä (poislukien tietenkin noi oikeet luokat) vaan sillä et saadaan jengiä mukaan pitään hauskaa, ja kisaillessa sitten ohessa saavat vaikutteita muista luokista. Sitten niihinkin saadaan lisää jengiä ja kaikki voittavat.
Viimeksi muokannut Matti N, Su 25.08.2013 23:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hyrsleri
Legendaarinen!

Tomy, käsitit väärin. Sanoin oman mielipiteen siihen, että luokka ei mun silmissä ole sitä mitä piti olla. Mun takia ei tarvitse muuttaa mitään. Eikös se ole näin, että se jää pois kenelle luokka ei sovi.
Kokeillaan nyt muutoksia Inkoossa.

Mites tämä runko asia. Kokeillaanko myös ridgeä ja ax10 jos ne näyttää edes etäästi autolta...
-Pete-

Turun Seudun Crawlerit
ristolainen
Täysi jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ristolainen »

Hadesbear kirjoitti: On myös hyvä muistaa, että:

Safarointi/hauskanpito on eri asia kuin KISAAMINEN ja veikkaan villisti, että suurinosa kuitenkin KISAA,
eikä vaan suttaa ratoja pitkin
Mitään asiasta tietämättä kommentoisin kuitenkin, että kisat ne on hippokisatkin. Kun mitali on saatu, mennään yhdessä jäätelölle tai suihkutilassa läpsitään pyyhkeillä poikien pyllyille. Ei se tarkoita, että ei tekisi parastaan tai ei olisi kiinnostunut sijoituksestaan, mutta se ei myöskään mielestäni tarkoita, että "tulin tänne kehittymään, taivas on rajana ja olen kohta mestareiden mestari". Kisan voittajalle voidaan huudella vaikka: "jätkä on harjoitellut".

Matti Niemelällä erittäin hyviä kirjoituksia! Sisäänhiettosarja, jossa matala kynnys osallistumiseen. Jos siitä joku saa kipinän ja haluaa mestariksi mestarin paikalle, niin hyvä niin. Moni ehkä haluaa jatkaa sitä pyyhkeillä läpsimistä.
hyrsleri
Legendaarinen!

Nimenomaan, pyyhkeillä läpsitään mutta ei homolla tavalla...

Lisään vielä, että miksi tästtä pitää tulla niin pirun vakava luokka? Eihän ko luokalla ole edes piirimestaruus titteliä saati sitten SM/PM/EM-titteliä tarjolla   :D

Eli rentous ja lajiin tutustuminen kunniaan. Laitetaan se osallistumiskynnys niin alas, että jokainen voi ajaa. Jos sitten haluaa lisää haasteita ja menestystä niin luokkia löytyy joihin voi osallistua. Pikku muutoksilla tämän luokan autot kelpaisi scaleen ja sporaan. Vain taivas on siis rajana...

Matti, kysele Espoon safarijengiltä onko haluja tulla kokeilemaan Inkooseen ridgeillä sun muilla? Siis jos muille kuskeille käy näillä ajaminen?!?!

Onhan meillä toi esittelyautokin...
-Pete-

Turun Seudun Crawlerit
hyrsleri
Legendaarinen!

Matti Niemelä kirjoitti: Itse näkisin, että hyödyllisin asia Open Scalen kannalta olisi yhdessä päättää sille Mission Statement:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mission_statement
  A mission statement is a statement of the purpose of a company, organization or person, its reason for existing.

The mission statement should guide the actions of the organization, spell out its overall goal, provide a path, and guide decision-making.
Tarkoitan, että keksitään yksi ytimekäs kappale tekstiä jossa kuvaillaan se, mitä halutaan luokan olevan. Nyt kaikilla on niin erilaiset näkemykset siitä mitä Open Scalen pitäisi olla, ettei mitenkään voida pystyä keskustelemaan asiasta rakentavasti kulkematta turhan monen mutkan kautta.

Jokainen yrittää nyt vääntää sarjaa siihen mitä itse haluaa eikä oikeen aina osata kommunikoida sitä mikä se oma halu on.

Tässä esimerkki Mission Statementista (voidaan puhua vaikka visiosta):

Open Scale -luokan tarkoitus on tarjota aloittelijoillekin helposti lähestyttävä Rock Racing -kilpasarja. Sarjassa ajettavat radat suunnitellaan aina siten, että ne pystyy ajamaan Ready To Crawl Rock Racerilla. Viimeisen päälle rakennettujen autojen kuljettajille tarjotaan lisähaastetta radoille sijoitetuilla bonusporteilla. Kilpailusarjastatuksestaan huolimatta sarjassa tulee aina säilyttää sopivan rento ote tekemiseen ja ajamiseen. (<- ESIMERKKI)

Jos kaikki pystyisivät tämäntyylisen tekstin hyväksymään, olisi jatkossa huomattavasti helpompi keskustella lajin tulevaisuudesta.

Allekirjoitan tuon ajatuksen luokan ideasta täysin!

Hades, entä jos tällä luokalla saataisiin lisää kuskeja myös muihin luokkiin? Kokeilemalla selviää... Se on kuitenkin monelle iso askel lähteä vieraaseen porukkaan ajamaan "hampaat irveessä" kisaa kun tietää vain porukan nickien perusteella. Lisäksi täällä on välillä niin kovaa vääntöä, että heikompaa hirvittää   ;D Jos tällä luokalla olisi samanlainen vaikutus kuin esim Qawin scalepäivillä niin uskoisin, että kuskeja tulisi lisää. Allekirjoittanut sai kipinän kisoihin juuri scalepäivien kautta, koska oli rento meno ja hyvä porukka. Enkä nyt väitä et muissa luokissa on tiukkapipoja!!!
-Pete-

Turun Seudun Crawlerit
Scrap
Legendaarinen!

Eli muutama heppu kaipailee haasteita Openiin, mutta suurin osa haluaa tästä sen rennon ja mukavan luokan, jossa ei tuijoteta niin tarkkaan millä ajaa ja miten kunhan osaa pitää hauskaa.

Sopii hyvin minulle.

Laitetaanhan radoille niitä kettumaisia bonareita myös, pliis.

PS. Eiköhän me anneta ridgejen tulla mukaan leikkimään.

PPS. Pitäisiköhän ensikaudelle muuttaa sääntöjä vielä avoimempaan suuntaan auton runkovaatimusten osalta?
hyrsleri
Legendaarinen!

Kokeillaanko Inkoossa tätä iisibiisin ja sadistisen yhdistelmää? Ensi kautta voidaan siinä samalla miettiä. Rungon yms osalta. Voisi samalla myös harkita tuota ajojärjestystä. Nyt aikaa menee pähkäilyyn et ketä ajaa milloinkin...esim sarjatilanne on radalle meno järjestys? Tai sitten käännettynä...oma mielipide olisi sarjataulukon mukaan, koska näin häntäpään kuskit näkisivät PROtason kuskien ajolunjoja.

Sääntömuutoksiin voisi harkita näitä:
- vapaammat rungot ax10/ridgeraaseri
- ratojen rajaus köydellä, loppuisi se koko metsän kiertäminen
- helpot portit ja pahat bonarit tiukkoja rajattuja paikkoja.
- jos radat rajataan niin rajamerkin kosketuksesta ei tulisi rankkua. 3 pyörää tai enemmän rajan yli niin sakkoa se 5 bongoa?
- vapaa apuvlineiden käyttö myös vinssi, ei koske bonaria.
- määrätty ajojärjestys
- enemmän portteja tai ratoja tai molempia, scalepisteitä ei lasketa niin ei olisi sama tilanne kuin "virallisessa scalessa". Ei menisi loppuaika päivästä ihmettelyyn.

Tälläisiä liikkuu omassa päässä...
-Pete-

Turun Seudun Crawlerit
Matti N
DIG-taattori

Hmm.

Itse en kokenut että ajojärjestyksen kanssa oli mitään ongelmaa? Kyllä linjalle heti saatiin auto kun yks oli saanut radan ajettua. Enemmän oli ehkä ongelmaa tiedottamisessa että rata ylipäätään oli vapaa, ei se kuka sinne seuraavaksi menisi.

Itse olen ehdottomasti sen kannalla että sallitaan vapaammin autoja.

Rajaus köydellä jeah! Mä ehdottaisin että jos yksi pyörä on ulkona niin siitä rankasua. Eli ei haittaa jos vähän nylkyttää rajassa kiinni. Tai sitten joku 1 piste rajakosketuksesta.

Portteja tosiaan voisi olla paljon enempi jos ne kerran on helppoja. Tai siis, se oikeestaan tietty sen määrää että paljonko tekemistä on itse siirtymisen kanssa. Jos siellä on tosi kinkkisiä paikkoja kääntyä ja jyrkkiä rinteitä yms, niin ei niitä porttejakaan voi kymmentä olla.

Ja juu IMO ei edelleenkään mitään scalepisteitä täällä.

Edit: Ja toki niitä Turku 3-5 ratojen skitsopaikkoja tarjolle bonareina myös! Tosin ei mitään "mahdottomia" kuten 3. maali..
Viimeksi muokannut Matti N, Ma 26.08.2013 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin