Ryhmissä ajaminen kaudella 2017

Zarizi Tech
Moderator
Viestit: 4590
Liittynyt: To 26.04.2007 21:10
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Ryhmissä ajaminen kaudella 2017

Viesti Kirjoittaja Zarizi Tech »

Mitä mieltä porukka olisi, jos ruvettaisiin myös scalessa ajamaan ryhmissä ja tehtäisiin selkeä suunnitelma kisapäivien kulusta? Tämä varmasti nopeuttaisi ja ennenkaikkea selventäisi kisan kulkua.


Itse mietin näin:


- Ratojen teko
- Katsastus
- Kuljettajakokous
- Scale Class 1 & Modified ryhmissä
- Scale Class 2 & Shafty ryhmissä
- Scale Class 3 & Super ryhmissä
- Ratojen purku
- Tulosten julkaisu


Näin kisan kulku olisi selkeää ja mitään palloiluja luokkien välillä ei tulisi. Ryhmiä olisi porukan määrästä riippuen. Viime kaudella ajettiin 3-5 hengen ryhmissä crawlereissa. Jokaisellä ryhmällä on johtaja joka vastaa tuomaroinnin jakamisesta ryhmän kuljettajien kesken. Ryhmiä voitaisiin sopivasti sekoittaa luokkien välillä. Tämä myös yhdistäisi koko offin kuljettajakuntaa, kun saa ajella yhden jos toisenkin kanssa. Ainoa miinuspuoli tietysti on, että pientä luokkavalintaa joutuu kukin pohtimaan, mutta mielestäni 3 luokkaa enempää ei kenenkään tarvitse tässä sarjassa ajaa. Se ei ole mielekästä kuljettajalle itselle eikä kanssakilpailijoille/tuomareille. Samalla autolla ajavat laitettaisiin luonnollisesti samaan ryhmään. Ja isä/poika parit mikäli näin halutaan.


Eli valinnat:


Scale Class 1 tai Modified
Scale Class 2 tai Shafty
Scale Class 3 tai Super


Mielipiteitä? Ne jotka ei ota kantaa, tulkitaan suoraan tämän ajatuksen kannalle.
Samu Sarka, RFOT, FIN
Member of ERCCA

5x World Champion
18x European Champion
28x Nordic Champion
3x Sudics Champion
28x Finnish Champion
3x German Champion
2x US Champion
2x Spanish Champion
2x Italian Champion
Avatar
Scrap
Legendaarinen!
Viestit: 2463
Liittynyt: Ke 23.07.2008 22:37

Vs: Ryhmissä ajaminen kaudella 2017

Viesti Kirjoittaja Scrap »

Ei siitä kovin montaa vuotta ole kun tätä mietittiin. Todettiin silloin ettei oikein toimi, kun eri luokissa on niin suuret erot kilpailija määrissä. Lisäksi joku joka ajaa esim pelkkää kolmosta joituisi tulemaan heti aamusta katsastukseen ja kokoukseen, mutta joutuisi pyörittelemään peukaloitaan iltaan asti, kunnes oma porukka ajaa. Sama tietty toisinpäin, eli jos ajaa ekassa porukassa, joutuisi odottelemaan palkintojen jakoa koko päivän.

Toisaalta kannustaisiko järjestelmä useampia henkilöitä ajamaan useampia scale luokkia?

Entä jos ajaa sekä skalea että ravlinkia?

Pitäisikö ajojärjestys päättää siten että se luokka missä on vähiten osallistujia ajetaan nopeimpana ensin. Tällöin suuri porukka joutuisi odottamaan vähän aikaa eikä pieni porukka pitkän aikaa. Tuomareita olisi tällöin varmasti riittävästi ajattamaan useampaa autoa jokaisella radalla samaan aikaan.
[06.10.2014 21:26:03] Macce:ja luulin että vinssi oli hajonnu ku ei se jaksanu vinnssata takas pystyyn, mutta turvakaari oli juuttunu jonnekki mustikkapensaaseen
Jeepster
Legendaarinen!
Viestit: 811
Liittynyt: Su 09.02.2014 20:56

Vs: Ryhmissä ajaminen kaudella 2017

Viesti Kirjoittaja Jeepster »

noin järjellä ajatellen, ajat yhtä luokkaa, joku toinen ajaa kolmea, voisi kuvitella että joudut odottelemaan väkisinkin jossain välissä katsastuksen ja palkintojenjaon välissä. täysin riippumatta siitä onko ajaminen ryhmissä vai häröpallossa.


tällä hetkellä sekä crawlingia että scalea ajavat taitavat ajaa yhdistelmää c2-modified ja c3-modified.
Zarizi Tech
Moderator
Viestit: 4590
Liittynyt: To 26.04.2007 21:10
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Vs: Ryhmissä ajaminen kaudella 2017

Viesti Kirjoittaja Zarizi Tech »

Jep, tosiaan sekä scalea, että crawlingia ajavat ovat tavanneet ajaa C2 ja Mod yhdistelmää enimmäkseen. Joten se siitä.


Jos on joku joka ajaa pelkän C3:sen esimerkiksi, voisi hän tulla ennen C3:sen alkua ja tämä auto voitaisiin katsastaa siinä kohtaa. Ododtteluahan siellä tulee, mutta kyllä tästäkin porukasta 85% ajaa useampaa kuin yhtä luokkaa. Siellä ei ole pakko olla, jos ei kiinnosta.  ;D


Ajojärjestystähän voidaan modata vielä niin, että C3 & Super (paperilla pienimmät luokat) voisivat ajaa isojen luokkien välissä ja muut kuljettajat voisivat vaikka evästää ja purkaa vanhoja ratoja pois sillä välin?
Samu Sarka, RFOT, FIN
Member of ERCCA

5x World Champion
18x European Champion
28x Nordic Champion
3x Sudics Champion
28x Finnish Champion
3x German Champion
2x US Champion
2x Spanish Champion
2x Italian Champion
Hadesbear
Legendaarinen!
Viestit: 3055
Liittynyt: Su 29.11.2009 14:47
Paikkakunta: Levi
Viesti:

Vs: Ryhmissä ajaminen kaudella 2017

Viesti Kirjoittaja Hadesbear »

Kannatan ryhmissä ajattamista. Jo crawlingissa useampaan otteeseen todettu toimivaksi ja ryhdistää päivän läpivientiä merkittävästi.

Väkisinhän sitä odottelua tulee ajoi ryhmissä tai ei, jos ajaa vain yhtä luokkaa, mutta jos jollekin se odottelu on se kipukynnys, niin tuskin kiertäisi tapahtumia sit lainkaan?
Itse näkisin sen taas mahdollisuutena tutustua muihin scaleluokkiin ja rawlereihin, jos ylimäärästä aikaa on ja seurustella kanssa harrastajien kesken   :) Kovin nopeasti
voisi iskeä kipinä haalia johonkin toiseen luokkaan auto ja sitten saa taas ajellakin lisää   ;D

Tuo Scale C3 ja rawlingin Superin ryhmitys samaan aikaan voisi edustaa nimenomaan vähemmistöluokkia.
Niille olisi "paperilla" oma aika, jolloin myös C3 sais sitä aikaa jo alusta lähtien ja siellä voisi olla enempi kuskejakin ajamassa,
eikä se olisi kuten aiemmin "ajan, jos jää aikaa, niin sit ajetaan C3", se olis tällä ryhmityskaaviolla selvyys, että luokka ajetaan.
Saku Sarka, RFOT, FIN
Avatar
Scrap
Legendaarinen!
Viestit: 2463
Liittynyt: Ke 23.07.2008 22:37

Vs: Ryhmissä ajaminen kaudella 2017

Viesti Kirjoittaja Scrap »

[quote="Hadesbear"]
Tuo Scale C3 ja rawlingin Superin ryhmitys samaan aikaan voisi edustaa nimenomaan vähemmistöluokkia.
Niille olisi "paperilla" oma aika, jolloin myös C3 sais sitä aikaa jo alusta lähtien ja siellä voisi olla enempi kuskejakin ajamassa,
eikä se olisi kuten aiemmin "ajan, jos jää aikaa, niin sit ajetaan C3", se olis tällä ryhmityskaaviolla selvyys, että luokka ajetaan.
[/quote]

Juurikin näin. Ja varsinkin jos nämä pienemmät luokat ajettaisiin ensin, niin ne tulisivat varmasti ajettua ja kenties sitä kautta niihiin lisää osallistujia.
[align=center]Save[/align]
[06.10.2014 21:26:03] Macce:ja luulin että vinssi oli hajonnu ku ei se jaksanu vinnssata takas pystyyn, mutta turvakaari oli juuttunu jonnekki mustikkapensaaseen
Hadesbear
Legendaarinen!
Viestit: 3055
Liittynyt: Su 29.11.2009 14:47
Paikkakunta: Levi
Viesti:

Vs: Ryhmissä ajaminen kaudella 2017

Viesti Kirjoittaja Hadesbear »

Vielä varmistukseksi kyssäri, kun tekstissä on puhe max. 3 luokan ajamisesta.

Olen ilmoittautunut C2, Shafty, Mod ja Super luokkiin, mutta ilmeisesti ryhmittelyn mukaan voin ajaa vain kolmea luokkaa.
Superin pudottaminen ei auta, kun se ryhmittyy C3:n kanssa, joten jotta voin ajaa C2 scalea tulee jättää joko shafty tai modi ajamatta?

Tuohon vastaus, kiitos   ;)
Saku Sarka, RFOT, FIN
Zarizi Tech
Moderator
Viestit: 4590
Liittynyt: To 26.04.2007 21:10
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Vs: Ryhmissä ajaminen kaudella 2017

Viesti Kirjoittaja Zarizi Tech »

[quote="Hadesbear"]
Vielä varmistukseksi kyssäri, kun tekstissä on puhe max. 3 luokan ajamisesta.

Olen ilmoittautunut C2, Shafty, Mod ja Super luokkiin, mutta ilmeisesti ryhmittelyn mukaan voin ajaa vain kolmea luokkaa.
Superin pudottaminen ei auta, kun se ryhmittyy C3:n kanssa, joten jotta voin ajaa C2 scalea tulee jättää joko shafty tai modi ajamatta?

Tuohon vastaus, kiitos  ;)
[/quote]


Tällöin sun tulee valita shafty tai c2. Modi ajaa c1:sen kanssa samaan aikaan.
Samu Sarka, RFOT, FIN
Member of ERCCA

5x World Champion
18x European Champion
28x Nordic Champion
3x Sudics Champion
28x Finnish Champion
3x German Champion
2x US Champion
2x Spanish Champion
2x Italian Champion
Zarizi Tech
Moderator
Viestit: 4590
Liittynyt: To 26.04.2007 21:10
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Vs: Ryhmissä ajaminen kaudella 2017

Viesti Kirjoittaja Zarizi Tech »

Otamme tämän stadin kisassa kokeiluun.


Järjestys:


Scale Class 1 & Modified (4 rataa)


Scale Class 3 & Super (4 rataa)


Scale Class 2 & Shafty (4 rataa)
Samu Sarka, RFOT, FIN
Member of ERCCA

5x World Champion
18x European Champion
28x Nordic Champion
3x Sudics Champion
28x Finnish Champion
3x German Champion
2x US Champion
2x Spanish Champion
2x Italian Champion
Avatar
LaaLaa
Legendaarinen!
Viestit: 1759
Liittynyt: Ti 18.11.2008 10:05
Paikkakunta: Lahti RC Crawlers

Vs: Ryhmissä ajaminen kaudella 2017

Viesti Kirjoittaja LaaLaa »

En kannata, scalessa tuhraantuu niin paljon enemmän aikaa, että ehdottomasti kannattaa alkaa ajamaan jokaista mahdollista luokkaa heti vaan kun aamutoimilta ehtii.
Nordics champion 2017
WORLDS #2 2016
2.2 Pro Champion 2015
Scale C2 Champion 2015
Nordic #2 2015
2.2 Champion 2012
1.9 Champion 2012
Nordic Champion 2013
LRCC team driver
Avatar
Matti N
DIG-taattori
Viestit: 1727
Liittynyt: Su 19.08.2012 13:48

Vs: Ryhmissä ajaminen kaudella 2017

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Asia ei ole ongelmaton kuten LaaLaa mainitsi, mutta toisaalta ryhmittäytymisestä on paljon tehoapuja sakilla jotka ajaa samat luokat.

Etenkin C1:ssä ryhmä toimii siinä hyvin (osallistujia yleensä kuitenkin se 5-8 ehkä), että kokoajan on dumari ja kellokalle tarjolla, ei tarvi mettästää kissojen ja koirien kanssa että kuka viitsisi tulla. Erillinen kellokallen hommakin helpottaa tuomarin hommaa kuitenkin jonkin verran (poislukien läpiajoradat).


Ainiin unohtui laittaa siis se itse asia: Koska C1 kuskeissa ei taida kauheesti olla kuuautoilijoita (muistaakseni?) niin voitaisiin mun puolesta alottaa porukalla päivä C1 ratojen ajamisella. C2:ssa kuskeja on niin paljon että sieltä varmaan saa helpommin tuomarin jos ei possessa ajaisikaan.
Viimeksi muokannut Matti N, Pe 05.05.2017 11:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Finnish RC Crawling Series
Scale Class 1 - 2014 #1 / 2015 #2 / 2016 #5 / 2017 #2
Scale Class 2 - 2014 #2 / 2015 #8 / 2016 #1 / 2017 #4
Scale Class 3 - 2014 #1 / 2015 #1 / 2016 #2 / 2017 --
Jeepster
Legendaarinen!
Viestit: 811
Liittynyt: Su 09.02.2014 20:56

Vs: Ryhmissä ajaminen kaudella 2017

Viesti Kirjoittaja Jeepster »

hankaloittaa kummasti ryhmien rakentamista, kun ei tiedä vielä kuinka monta osallistujaa missäkin luokassa on, toki tuo vaikuttaa, että scalessa ja crawlingluokissa on selkeästi erimittainen ajoaika.


ideana tässä nyt on saada joku järjestys ja mahdollisimman nopea läpimeno kisapäivään.


yksi idea joka itsellä oli, että jaotellaan ryhmät scaleen kokopäiväksi, jolloin ryhmässä on noin 4-5 c2 ajajaa, joista ehkä 2 ajaa c1 ja yksi c3.
ryhmä sitten suorittaa omavalintaisessa järjestyksessä koko päivän niin että kaikki radat tulee ajettua.
Avatar
Scrap
Legendaarinen!
Viestit: 2463
Liittynyt: Ke 23.07.2008 22:37

Vs: Ryhmissä ajaminen kaudella 2017

Viesti Kirjoittaja Scrap »

Ja millähän todennäköisyydellä se ryhmä pysyy nipussa?


Mites jos jonkun auto hajoaa? Jääkö muu ryhmä seuraamaan korjaamista?
Kököttääkö koko ryhmä senkin luokan radoilla, joilla on vain yksi ryhmäläinen ajamassa?


Jos jotenkin pitäisi ryhmitellä koko päiväksi suosittelisin pikemmin tekemään yhden ryhmän c2 kuskeista ja toisen c1 ja c3 kuskeista. C2 on kuitenkin se isoin luokka, joten sitä kannattaa ajattaa heti aamusta. C1 ja c3 taas sen verran pieniä, että ne ehtii ajaa peräkkäinkin.


Tietenkin ne jotka ajavat c2:n lisäksi jotain toista scale luokkaa joutuvat vähän pomppimaan sinne tänne.
[06.10.2014 21:26:03] Macce:ja luulin että vinssi oli hajonnu ku ei se jaksanu vinnssata takas pystyyn, mutta turvakaari oli juuttunu jonnekki mustikkapensaaseen
Hadesbear
Legendaarinen!
Viestit: 3055
Liittynyt: Su 29.11.2009 14:47
Paikkakunta: Levi
Viesti:

Vs: Ryhmissä ajaminen kaudella 2017

Viesti Kirjoittaja Hadesbear »

Crawlingissa ryhmitys on toiminut shaftyssä ja proossa, sen mitä itse tuota nähnyt. Päivät olis pirusti pidempiä, jos luokittain ois ajettu.
Scalessa toki hieman eri kai? Ajoaika merkittävästi pidemi, joka vaikuttaa myös. Noita autojen hajoamisia ei ole liiemmin crawlingissa tullut, ei muistu mieleen.
Jos on hajonnut, niin hajonnut menee korjaamaan ja ryhmän seuraava sit radalle, että homma pyörii.

Monta monessa, että toimiiko vaiko ei, mutta olisi hyvä saada tähän selvyys ennen kauden alkua. Jos tämä ryhmitys nyt sitten tyrmätään, (scalen osalta)
niin olisi hyvä tietää ennen kisaa, kun nytkin itsellä yksi luokka jää sen ryhmittelyn takia ajamatta (shafty), jota myös mieluusti ajan ja ei
omalla kohdalla ole ongelma hyppiä 4 luokan välillä, ennenki tehty   ;D

Anyway, pääjuttuhan ryhmittelyn takana on virtaviivaistaa kisapäiviä toimimaan paremmin, kuten ZT on ajatellut. Crawlingissa tuo tosiaan
on nyt just hemmetin hyvä. Nyt pitää miettiä miten saadaan scalen osalta kans parannettua asiaa, että homma rullaa kivasti omalla painollaan.
Se on kuitenkin loppujenlopuks kaikkien etu, eiks je. Eiköhän tästä porukalla saada toimiva konsepti, kun hiotaan kivestä timantti   :)
Saku Sarka, RFOT, FIN
macman
Legendaarinen!
Viestit: 591
Liittynyt: Su 11.09.2011 11:06
Paikkakunta: Eura

Vs: Ryhmissä ajaminen kaudella 2017

Viesti Kirjoittaja macman »

Hiukan tuntuu   nyt siltä että ollaan ajamassa käärmettä pysyn suuhun.
Kieltämättä ryhmitys on toiminut todella hyvin shaftyssä ja Modissa. Saman järjestelyn tuominen scaleen ja nivoutuminen crawling luokkiin ei tule olemaan kovin yksinkertaista. Saattaa olla jopa lähes mahdotonta.
Omalla tavallaan tuo ryhmä olisi kyllä loistava asia esim. Aloittelijoille jotka saattavat tuntea olonsa hieman ulkopuoliseksi kisapäivän alussa.
Se että jos joku joutuu jättämään neljännen luokan ajamatta tämän järjestelyn takia niin en pidä sitä pahana. Omasta mielestäni kenenkään ei pitäisi edes ajaa enempää kuin kolmea luokkaa samana kisapäivänä. Useampien luokkien ajaminen on kuitenkin tuomaroinnista ym. pois vaikka tiedänkin Sakun tästä urakasta varsin hyvin suoriutuneen.
En halua täysin tyrmätä tätä ryhmitystä mutta aikalisä olisi ehkä paikallaan ?
RaumRC
Zarizi Tech
Moderator
Viestit: 4590
Liittynyt: To 26.04.2007 21:10
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Vs: Ryhmissä ajaminen kaudella 2017

Viesti Kirjoittaja Zarizi Tech »

Otamme siis askeleen taaksepäin. Sen verran porukalla epäilyjä idean toimivuudesta. Mutta. Tässä kohtaa haluankin sanoa, että useampaa luokkaa urakoivien kuskien tuomarointivuoro EI siirry kenellekkään muulle kuljettajalle vaikka kuinka olisi tuli perseen alla. JOKAINEN (pl. aloittelijat) kuski on velvollinen tuomaroimaan seuraavan kuljettajan oman suorituksensä jälkeen! Se, että joku haluaa ajaa kelloa vastaan kolmea tai neljää luokkaa ei voi, eikä saa olla muilta harrastajilta pois.  :-X


Joten scalet menee kuten tähänkin asti ja crawlerit ryhmissä.
Samu Sarka, RFOT, FIN
Member of ERCCA

5x World Champion
18x European Champion
28x Nordic Champion
3x Sudics Champion
28x Finnish Champion
3x German Champion
2x US Champion
2x Spanish Champion
2x Italian Champion
Vastaa Viestiin