"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Valot crawleriin

Yleistä keskustelua harrastuksesta
matti
Legendaarinen!

Vs: Valot crawleriin

Viesti Kirjoittaja matti »

Yksi vinkki lisää vastuksiin liittyen. Täällä saa nopeasti laskettua sopivat etuvastukset ledeille, saa yksittäin, sarjaan -tai rinnankytkentöihin. Harvempi rc-autoihin sopiva ledi kun kestää 6 voltin jännitettä.
http://ledcalc.com/
Ja itse pelaisin varmanpäälle ja laittaisin akulta virrat ledeille, ei ole sitten vaaraa että kärväyttää vastarin oikosulun tai minkään muun takia.
Sampo
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja Sampo »

kiitos paljon,asia selveni ja nyt alkaa juotos yritykset.mutta tuskin ehtii expoon kun pitää vastukset käydä hakemassa :D
0lli
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja 0lli »

matti kirjoitti: Yksi vinkki lisää vastuksiin liittyen. Täällä saa nopeasti laskettua sopivat etuvastukset ledeille, saa yksittäin, sarjaan -tai rinnankytkentöihin. Harvempi rc-autoihin sopiva ledi kun kestää 6 voltin jännitettä.
http://ledcalc.com/
Kiitos tuosta linkistä. Olen itse laskeskellut vastusten arvoja taskulaskimella ja kaavatkin on pitänyt aina luntata jostain. Tuo helpottaa hommaa paljon.
Lehtila
Täysi jäsen

Re: Valot crawleriin

Viesti Kirjoittaja Lehtila »

Saako tasavirtamoottorilla varustettuun autoon rakennettua peruutusvalon sillä tavalla että ottaa moottorin miinusjohdolta syötön valolle.
Peruuttaessahan miinusnapa muuttuu plussaksi joten tällöin valo saisi sähköä ja valon toinen napa maadoitetaan akun miinukseen.

Mites jarruttaessa tapahtuu? Valo palaa kaiketi myös silloin joka ei tietysti ole kovin toivottavaa :)
Joni m
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Joni m »

Eikös kaikki harjalliset ole tasavirta mottia? Tyhmä kyselee taas :). entäs sit harjattomat?
EDIT ok.
Viimeksi muokannut Joni m, Ke 28.07.2010 17:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
R2
Moderator

Viesti Kirjoittaja R2 »

Joni m kirjoitti: Eikös kaikki harjalliset ole tasavirta mottia? Tyhmä kyselee taas? entäs sit harjattomat
Harjaton on normaali kolmivaihe moottori, eli AC...
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

"Dude, where`s my shovel!?!"

3x KON👑
Lehtila
Täysi jäsen

Juurikin niin että harjallinen on 2-vaihe eli tasasähkö ja harjaton on 3-vaihe vaihtosähkö.

Siksipä luulisin että tuo peruutusvalo toimisi pakittaessa mutta todennäköisesti se palaa myös jarruttaessa koska tasavirtamoottoria jarrutetaan juurikin vaihtamalla napaisuutta.. Ehkä ei loppujen lopuksi kauhean toteuttamiskelpoinen idea :)

Mielessä on käynyt myös pikkiriikkisen kondensaattorin lisäys ledin rinnalle, jolloin valon sammuttaminen on enemmän skaalamaista koska valo sammuisi hehkulampun tavoin himmenemällä eikä ledin tavoin sekunnin murto-osassa.

Tottakai ajo-, lisä,- ja työvalot voivat olla xenoneja ja valitsee niille "kylmät" ledit mutta lämmin hehkulamppumainen valo voisi olla enemmän omaan mieleeni.

Haaveilua, haaveilua vaikka ei ole vielä edes autoa johon toteuttaa :D
Joni m
Legendaarinen!

Minun mielestä toi xenon pitääki olla sininen. itse tykkään ajella ns "xenoneilla" ja tulevaan scaleen aijjon siniset laittaa. Minua ei ainakaan haittaa se että jarruttaessa syttyy pakkivalo mutta kuinkas käy kun ajetaan eteenpäin eikös ledi pamahda kun johdot väriin päin?
Lehtila
Täysi jäsen

Ensinnäkin ledi on diodi jossa virta kulkee vain toiseen suuntaan ja toiseksi eteenpäin ajettaessa ledin molemmat navat ovat miinusta joten mitään hämminkiä ei pitäisi tulla. Ei ne ledit väärin päin kytkettynä mihinkään hajoa, mutt ne eivät vain toimi kun toisinpäin.

Ja kylmän valkoiset sopii juurikin xenon lookeiksi mutta itse tykkään enemmän oldschool-tyyppisesti lämpimän valkoisista.
Voisihan sitä lisä- ja työvaloihin pistää xenonit ja auton omiin umpioihin perinteiset halogeeni-look lämpimät.
Joni m
Legendaarinen!

Okei tuota ideaa kyllä pitää kokeilla :).
matti
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja matti »

Minunkin mielestä on scalea ettei kaikki valot ole kylmän valkoisia. Mullakin on Libertyssä ajovaloina "halogeenit", sumuvaloissa sitten xenonit ;)

Kuva
hyrsleri
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja hyrsleri »

Itsellä on kirkkaat "xenonit", hieman harmittaa kun tuli hosuttua niiden laitossa. Olisi voinut hetken odottaa ja tilata nuo "halogeenilamput". Mun mielestä helpoin mutta ei halvin systeemi on 2 valojenohjausyksikköä.
Tällä ohjataan pakki/jarruvalo ja miksei muitakin valoja, http://www.racingfactory.fi/tuotteet/KO ... wer-102645

Ja tällä sitten ajovalot, http://www.racingfactory.fi/tuotteet/TA ... -01-101973 Itsellä on tämän yksikön kautta lisä- ja ajovalot. Tarkoitus olisi vielä laittaa servolla ohjattu kytkin väliin niin saa ohjaimesta lisävalot päälle ja pois.
-Pete-

http://www.racersrcshop.com

Turun Seudun Crawlerit
Vastaa Viestiin