Sopisiko scale 1.9 luokkaan?
Vs: Sopisiko scale 1.9 luokkaan?
Jo on hieno auto :o :o :o :o. Saanut tehdä tuota varmaan monta kuukautta :P
Moonbully
pah monta scale hk sinistä pakettia ja rillimakkaraa ja lerssitikut ja totta kai monta koria olutta se vasta ois suomiscalea :D
Ja rattiin keski-ikäinen humalainen mies housut kintussa paita oksennuksessa vieressään siniseksi hakattu pubiruusu..Nasty kirjoitti: pah monta scale hk sinistä pakettia ja rillimakkaraa ja lerssitikut ja totta kai monta koria olutta se vasta ois suomiscalea :D
Crawling since 2008.
Eikös ne HK:t pitäisi sitten vielä olla savuamassa kertakäyttögrillillä, joka on teltassa siinä lavalla? :P
Nyt on pojilla mennyt sekaisin putkirunko ja putkirunkoinen lava eli jos tekee putkirunkolavan sinne tarvii mennä se vararengas kyljelleen sääntöjen mukaan, mutta putkirunkoinein auto ei tarvitse välttämättä lavaa kuten esim jeepissä sellasita ei ole jolloin sitä rengasta ei tarvitse sinne saada.
Kori kossua ja kaljaa =) ja virveli pitäisi kanssa olla.
2010 Scale 6
2011 Corri SC 10/2 B Fiinalin 3.
2011 Sportman 5
2011 Corri SC 10/2 B Fiinalin 3.
2011 Sportman 5
saankos osallistua cr01 jämillä scaleen jos sinne mahtuu 1.9 kumekset alle tai siis että ne ylettää maahan :)
Kun selvästikin mun autoon kanootilla viittaillaan niin vastailenpa. Nuo meidän säännöt on suomennettu jostain jenkkisäännöistä, jossa mm. se kanootti mainittu. Ehkä se on sielläpäin yleisenpää, ainakin kisakuvissa näkyy monilla paatteja.
Nyttemmin kanootti on säännöistä poistettu (allekirjoittaneen aloitteesta vieläpä) ja muutenkin sääntöjä järkeistetty. Viime kädessä meidän säännöistä vastaa Osgard ja tomik, jotka ovat valitettavasti olleet kovin haluttomia puimaan asioita täällä.
btw en muuten ollut ensimmäinen suomen kisoissa kanoottipisteet saanut ;)
Nyttemmin kanootti on säännöistä poistettu (allekirjoittaneen aloitteesta vieläpä) ja muutenkin sääntöjä järkeistetty. Viime kädessä meidän säännöistä vastaa Osgard ja tomik, jotka ovat valitettavasti olleet kovin haluttomia puimaan asioita täällä.
btw en muuten ollut ensimmäinen suomen kisoissa kanoottipisteet saanut ;)
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
Nyt kun pääsin himaan ja katsomaan tuon videon niin tuonpa esiin oman mielipiteeni, joka ei siis millään tapaa ole tulkinta säännöistä.
Mun mielestä säännöillä on tarkoitus selvästi hakea normi offroad-harrastajan autoa. Videon auto on ihan oikea rock crawleri, jossa vaan vähän tavallista pienemmät renkaat ja enemmän koppaa jäljellä... lieneekö jotain ensitestejä pikkupyörillä? :) Ehkä hieman tyhmää olisi ajaa täysin eri luokkien autoilla samaa kisaa, vaikka toki eroja nykyiselläänkin on paljon. Axial-kuskien 43" rengaskokokaan ei ehkä kovin kevyttä modausta enää ole... tosin onhan noita 40" näkynyt paljonkin offiharrastajien kulkineissa. http://www.offipalsta.com ja projektit osio selvittänee vähän mun käsitystä normi offiautoista, putkihäkkyrät on aikas vähissä.
Jos videon mukainen auto hyväksytään, niin ollaan jo kovin lähellä tilannetta jossa viime kisan 2.2 putkirunkoisiin autoihin vaan lyödään 1.9 renkaat, eikö?
Loppujenlopuksi hommahan menee niin että jos säännöt on niin niiden mukaan leikitään. Jos ne on huonot, niitä pitää muuttaa. Jos ne on turhat, ne pitää poistaa ;D
Mun mielestä säännöillä on tarkoitus selvästi hakea normi offroad-harrastajan autoa. Videon auto on ihan oikea rock crawleri, jossa vaan vähän tavallista pienemmät renkaat ja enemmän koppaa jäljellä... lieneekö jotain ensitestejä pikkupyörillä? :) Ehkä hieman tyhmää olisi ajaa täysin eri luokkien autoilla samaa kisaa, vaikka toki eroja nykyiselläänkin on paljon. Axial-kuskien 43" rengaskokokaan ei ehkä kovin kevyttä modausta enää ole... tosin onhan noita 40" näkynyt paljonkin offiharrastajien kulkineissa. http://www.offipalsta.com ja projektit osio selvittänee vähän mun käsitystä normi offiautoista, putkihäkkyrät on aikas vähissä.
Jos videon mukainen auto hyväksytään, niin ollaan jo kovin lähellä tilannetta jossa viime kisan 2.2 putkirunkoisiin autoihin vaan lyödään 1.9 renkaat, eikö?
Loppujenlopuksi hommahan menee niin että jos säännöt on niin niiden mukaan leikitään. Jos ne on huonot, niitä pitää muuttaa. Jos ne on turhat, ne pitää poistaa ;D
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
On aivan oikein, että on säännöt, joiden mukaan toimitaan. Ja on ihan mielekäs linjaus sopia, että 1.9 luokassa ajavat autot, jotka ulkonäöltään muistuttavat tieliikenteeseen hyväksyttäviä maastureita. Itse vain innostuin kovasti tuon auton ulkonäöstä. Suorituskyvyltään kaavailemani auto ei varmastikaan poikkea parempaan suuntaan nykyisestä BJ:stäni. Päinvastoin, luulen että painopisto jää painavan putkikehikon takia entistä korkeammaksi. Joustoja tulee arviolta saman verran kuin nykyisessä. Takaluokasuojien puuttuminen voi toki olla etu. Mutta se on totta, että se muistuttaa enemmän rock crawleria kuin katumaasturia. Jos saan projektin käyntiin, täytyy värkätä siihen aikanaan myös maltillisempi ja kisalaillinen koppa.qaw kirjoitti: Mun mielestä säännöillä on tarkoitus selvästi hakea normi offroad-harrastajan autoa. Videon auto on ihan oikea rock crawleri, jossa vaan vähän tavallista pienemmät renkaat ja enemmän koppaa jäljellä... lieneekö jotain ensitestejä pikkupyörillä? :)
Juu totta että jos tosiaan aletaan ko autoa muistuttamaan niin painopiste jää kovin korkealle. Tosin se on paljon paikattavissa rengaspainoilla.
Valitettavasti vaan homma menee niin että jos jostain raotetaan sääntöjä ja sallitaan putkirunkohäkkyrät, niin tietäähän sen mitä voitontahtoisimmat tekee :)
Ei munkaan auto kovin scale ole, renkaat vois olla hienommat, pienemmät ja sisempänä - vaan ei sellaisella autolla sitten tarvi kisata. Oon yrittänyt värkkää mahdollisimman scalen ja mahdollisimman suorituskykyisen kompromissia... Renkaat sais heti tarpeeksi sisään jos ostais lantikan kopan, mut sekin on sitten melkoisen tylsää jos kaikilla on samanlaisia.
Mut edelleenkään ei kannata masentua mun jutuista kun en mä mitään päätä. Tuntuu vaan että oon joutunut linkiksi päättäjien ja foorumin väliin ;)
Valitettavasti vaan homma menee niin että jos jostain raotetaan sääntöjä ja sallitaan putkirunkohäkkyrät, niin tietäähän sen mitä voitontahtoisimmat tekee :)
Ei munkaan auto kovin scale ole, renkaat vois olla hienommat, pienemmät ja sisempänä - vaan ei sellaisella autolla sitten tarvi kisata. Oon yrittänyt värkkää mahdollisimman scalen ja mahdollisimman suorituskykyisen kompromissia... Renkaat sais heti tarpeeksi sisään jos ostais lantikan kopan, mut sekin on sitten melkoisen tylsää jos kaikilla on samanlaisia.
Mut edelleenkään ei kannata masentua mun jutuista kun en mä mitään päätä. Tuntuu vaan että oon joutunut linkiksi päättäjien ja foorumin väliin ;)
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
Niin. Näkihän sen Imatran kisoissa ettei 1:9,6 skaala autolla, jossa on 36" renkaat, ole mitään asiaa kärkeen. On 4" korotus (arvio), nelilinkit, dislokaatio jouset takana jne... Ilmeisesti ei vain ole tarpeeksi modattu pärjätäkseen kisoissa.qaw kirjoitti: Ei munkaan auto kovin scale ole, renkaat vois olla hienommat, pienemmät ja sisempänä - vaan ei sellaisella autolla sitten tarvi kisata.
Kai sitä pitää käydä se axi hakemassa ja joku koppa mikä peittää sen millin niitä renkaita. Tuleepahan sitten vakio luokka kun kaikilla on sama auto.
PS. Nykyiset scale säännöt ovat epäonnistuneet jos ei ole järkevää yrittää osallistua scale luokkaan scale autolla. Suosittelisin muuttamaan lokasuoja säännön siten että lokasuojan on peitettävä vähintään puolet renkaan leveydestä.
Viimeksi muokannut Scrap, Ke 08.07.2009 09:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[06.10.2014 21:26:03] Macce:ja luulin että vinssi oli hajonnu ku ei se jaksanu vinnssata takas pystyyn, mutta turvakaari oli juuttunu jonnekki mustikkapensaaseen
Tai ainakin ratoja pitäisi rakentaa siten. Olen kyllä samaa mieltä että luokka on liian epätasainen ja olen itse pyrkinyt ratoja tehdessä asiaa huomioimaan.Scrap kirjoitti: PS. Nykyiset scale säännöt ovat epäonnistuneet jos ei ole järkevää yrittää osallistua scale luokkaan scale autolla.
Eihän tuo mitään muuttaisi. Mun autoon kun heittää Land Roverin, Jeepin tai Ford Broncon kopan niin sääntö täyttyy reilusti, mutta onko se sit kivaa kun kaikki näyttää samalta? Kisan 1. ja 3. autoissa näin olikin.Suosittelisin muuttamaan lokasuoja säännön siten että lokasuojan on peitettävä vähintään puolet renkaan leveydestä.
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
Osgard teki hyvin, kun pisti tämän 1.9 sarjan alkuun. Mutta kyllähän jatkoa ajatellen kannattaa edetä niin, että ne jotka sarjaa aktiivisesti ajavat myös kehittävät sitä eteenpäin, mukaanlukien sääntöjä. Mutta niinhän te olette tehneetkin.qaw kirjoitti: Mut edelleenkään ei kannata masentua mun jutuista kun en mä mitään päätä. Tuntuu vaan että oon joutunut linkiksi päättäjien ja foorumin väliin ;)
Kaiken kaikkiaanhan tämä kausi on mennyt tosi leppoisasti. Kovasti talvella ennustettiin, että tulee kovia riitoja säännöistä, tuomaroinnista, palkinnoista ym. Mutta hyvässä hengessä ilman riitoja olemme onnistuneet molemmissa luokissa kisat ajamaan. Jatketaan samaan malliin!
Onneksi tulin itse mukaan harrastukseen vasta maaliskuun lopulla ;D
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
minä ainaskin jatkan ensi kaudella scale luokassa jos sitä tullaan ajamaan ja varmasti moni muukin
4x4 varo saatan poistua tieltä
rc4wd,axial,spektrum
http://www.racingfactory.fi
http://www.rc-garage.fi
http://www.sabe.fi
rc4wd,axial,spektrum
mä kanssa kunhan riivin ne mun puuttuvat sähkö osat liftiin
Ajetaan ajetaan, tosin koppa menee vaihtoon vikan kisan jälkeen jossain vaiheessa. Suunnitteilla luokan pisin akseliväli ;)
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
Tottakai sitä tullaan ajamaan ompa mahkuja tai ei. Eihän sitä mitään järkeä olisi täällä vikistä jos ei aio osallistua. Toisaalta jahka saan vinssin toimimaan ja vinssiankkurin tehtyä, niin johan rupee pisteetkin tippumaan.
Mutta mitä scalea me ajetaan? Softroading? Safari? Rock crawling? Winch challenge? Vai ruvetaanko ajamaan Ladoga Trophyä jossain lutakossa? Jos radat vastaavat täysveristä Rock Crawling kisaa, niin pitäähän silloin voida osallistua Rock Crawling autolla.
Yksi asia mikä tekee autoista niin epätasaisia on skaala. Omani on noin 1:9,6 keskiarvona eri mitoista laskettuna. Akseliväli, pituus, leveys, raideväli, korkeus jne. HiLuxi taitaa olla aika liki 1:10 ja lexan lantikka lähempänä 1:8. Pitäisikö pisteitä muokata skaalan mukaan? Pienempi auto saa enemmän bonusta koska nousut ja laskut ovat suhteessa pahempia.
Yksi ratojen tekoa koskeva muutos:
Tehdään selkeät rajat missä saa ajaa. Imatrallakin kierreltiin ummet ja lammet ties mistä. Pitäisikö ottaa mukaan jotain nyöriä tahi narua, jolla merkittäisiin ajoreitti. Vaihtoehtoisia reittejä saisi ja pitäisi olla ja miksei jopa jokunen bonus portti. (Imatralla se lammen ylitys siltaa pitkin tai kierto kautta rantain)
PS. qaw, älä sit jää mahastas kiinni.
Mutta mitä scalea me ajetaan? Softroading? Safari? Rock crawling? Winch challenge? Vai ruvetaanko ajamaan Ladoga Trophyä jossain lutakossa? Jos radat vastaavat täysveristä Rock Crawling kisaa, niin pitäähän silloin voida osallistua Rock Crawling autolla.
Yksi asia mikä tekee autoista niin epätasaisia on skaala. Omani on noin 1:9,6 keskiarvona eri mitoista laskettuna. Akseliväli, pituus, leveys, raideväli, korkeus jne. HiLuxi taitaa olla aika liki 1:10 ja lexan lantikka lähempänä 1:8. Pitäisikö pisteitä muokata skaalan mukaan? Pienempi auto saa enemmän bonusta koska nousut ja laskut ovat suhteessa pahempia.
Yksi ratojen tekoa koskeva muutos:
Tehdään selkeät rajat missä saa ajaa. Imatrallakin kierreltiin ummet ja lammet ties mistä. Pitäisikö ottaa mukaan jotain nyöriä tahi narua, jolla merkittäisiin ajoreitti. Vaihtoehtoisia reittejä saisi ja pitäisi olla ja miksei jopa jokunen bonus portti. (Imatralla se lammen ylitys siltaa pitkin tai kierto kautta rantain)
PS. qaw, älä sit jää mahastas kiinni.
[06.10.2014 21:26:03] Macce:ja luulin että vinssi oli hajonnu ku ei se jaksanu vinnssata takas pystyyn, mutta turvakaari oli juuttunu jonnekki mustikkapensaaseen
eikös 1/1 ofroadissa ajeta niin etttä toinen ajaa ja toinen koskee autoon ja lippuun rastillla vai miten se nyt menee
niin ajettaisiin niin että laitetaa lippuja jonnekkin vaikeisiin paikkoihin ja sitten niihin pitää osua autolla ja siitä saa miinusta tai plussaa
tajusko kukaan mitä tarkoitin
ku oon nähny kuvia et 1/1 offissa se toinen koskee autoon ja sit johonkin lippuun ja toinen ajaa
niin ajettaisiin niin että laitetaa lippuja jonnekkin vaikeisiin paikkoihin ja sitten niihin pitää osua autolla ja siitä saa miinusta tai plussaa
tajusko kukaan mitä tarkoitin
ku oon nähny kuvia et 1/1 offissa se toinen koskee autoon ja sit johonkin lippuun ja toinen ajaa
4x4 varo saatan poistua tieltä
rc4wd,axial,spektrum
rc4wd,axial,spektrum