Scaleluokkien sääntökeskustelu 2025->
Re: Scaleluokkien sääntökeskustelu 2025->
Näppivoimatestin voisi toki korvata jollain ”2cm teräskuula pudotettuna 2 metristä ei jätä jälkeä” mutta eiköhän se henki ole selkeä. Ei kellään kuitenkaan ole kisoissa ”koepalaa” auton materiaaleista testaamista varten.
Tosikot voi sitten ottaa mallia vaikka STANAG 2920:sta…
Tosikot voi sitten ottaa mallia vaikka STANAG 2920:sta…
Re: Scaleluokkien sääntökeskustelu 2025->
Riittääkö että reiät täyttää epoxilla, ja onhan nuo slidereiden kiinnitykseen pakolliset rungon poistot sallittuja?
Miten tuo korissa oleva reikä takana, varmaan ok? Samoin kuin pienet syvennykset lavassa (eivät mene läpi lavasta), vaikka runko voikin olla ohuempi siitä kuin vaadittu (ei oikein voi sanoa)?
Piru, että on hankala löytää figuuria, joka mahtui RC4WD koriin, ja täyttää vaatimukset. Ilmeisesti pitää olla täysi figu koko matkalta, eikä esimerkiksi saa olla jalat/kädet kiinni tyhjissä housuissa, vaan figun pitää olla kovaa muovia kauttaaltaan?
Ash ja Nadan piti käydä aika kovan leikkauksen läpi, että mahtuu kyytiin. Yli vaaditun just ja just.
Miten tuo korissa oleva reikä takana, varmaan ok? Samoin kuin pienet syvennykset lavassa (eivät mene läpi lavasta), vaikka runko voikin olla ohuempi siitä kuin vaadittu (ei oikein voi sanoa)?
Piru, että on hankala löytää figuuria, joka mahtui RC4WD koriin, ja täyttää vaatimukset. Ilmeisesti pitää olla täysi figu koko matkalta, eikä esimerkiksi saa olla jalat/kädet kiinni tyhjissä housuissa, vaan figun pitää olla kovaa muovia kauttaaltaan?
Ash ja Nadan piti käydä aika kovan leikkauksen läpi, että mahtuu kyytiin. Yli vaaditun just ja just.
Re: Scaleluokkien sääntökeskustelu 2025->
Sääntöryhmä on kokoontunut pohtimaan tarkennuksia ja on yritetty järkevöittää asioita. Joten pientä suotamista ja huopaamista tuli. Haluttiin inhimillistää aikaisemmassa vastauksessa ollutta linjausta korin ylimääräisistä rei'istä.
korisääntöihin molempiin luokkiin seuraava lisäys:
Korissa ei saa olla ylimääräisiä reikiä, joiden halkaisija on 3mm tai enemmän.
o 3mm tai suuremmat reijät on täytettävä tai peitettävä vähintään 1,5mm paksulla materiaalilla.
Aukotukset slidereitä varten ovat sallittuja, mikäli sliderit täyttävät aukot ja mikäli osion mittavaatimukset täyttyvät.
Toimenpide: lisätään korisääntöihin tarkennus.
● Korissa ei saa olla ylimääräisiä reikiä, joiden halkaisija on 3mm tai enemmän.
o 3mm tai suuremmat reijät on täytettävä tai peitettävä vähintään 1,5mm paksulla materiaalilla.
Hahmoille ei ole materiaalivaatimuksia. Ainoastaan mitta ja “elävä ihmishahmo” vaatimus. Vaatteiden alle ei katsota katsastuksessa ;)
Vaatteiden alla ei ole materiaalivaatimuksia, hahmolla on oltava kuitenkin elävän ihmishahmon pää, kädet ja jalkaterät (esim. kengät).
Rautalanka tai puutikku näkyvänä kätenä tai jalkana tai jalkateränä ei ole hyväksytty, niiden pitää muistuttaa ihmisen käsiä ja jalkoja/ kenkiä
Figuuri pisteystys on muuttunut viimekaudesta kokonainen -4p-> -2p ja vyötäröstä ylöspäin -2p-> -1p. Joten ei haluta tähän mahdottoman tarkkaa linjausta realistisesta elävästä ihmishahmosta suhteessa saataviin pisteisiin. Kuitenkin halutaan että siellä on ihmiseltä näyttäviä kuskeja ja apukuljettajia autossa. Kuitenkin scaleluokkien kisailu.
Tamiya bruiser kuskit ja sen Knights customs 3d tulostettavat kopiot ovat vyötäröstä ylöspäin olevia hyväksyttyjä -1p kuskeja. Uskottavuuden saamiseksi vaaditaan maalaamista ;)
Toimenpide: Lisätään hieman tarkennuksia hahmoille. Pää, kädet ja jalkaterät.
Kokonaisella hahmolla on oltava realistisen näköinen pää, kädet ja jalkaterät tai (kengät)
Vyötäröstä ylöspäin olevalla hahmolla on oltava realistisen näköiset kädet ja pää.
Hahmolla ei ole materiaalivaatimuksia, kädet ja jalat/kengät pitää olla realistisen näköiset.
Pyritään lähiaikoina julkaisemaan uusi sääntöversio, mihin on korjattu ja lisätty tässä topicissa olevat toimenpide muutokset.
korisääntöihin molempiin luokkiin seuraava lisäys:
Korissa ei saa olla ylimääräisiä reikiä, joiden halkaisija on 3mm tai enemmän.
o 3mm tai suuremmat reijät on täytettävä tai peitettävä vähintään 1,5mm paksulla materiaalilla.
Kattoikkunaa ei katsota ylimääräiseksi reiäksi, joten se on sallittu.
Pressu on riittävä. Voi käyttää luovuutta minkälaisella scale-esineellä peittää. Esim. trukkilava, työkalulaatikko, puulaatikko tai pahvilaatikko jne.tuubi kirjoitti: To 16.01.2025 21:10 Pitääkö lavalla olla laatikko vai riittääkö pressu akun ja koriläpiviennin päällä?
Reiät voi täyttää epoksilla, tai kitillä tai vaikka ruokasoodaa ja pikaliimaa täytteeksi -> kovettuu kovaksi.MrHuman kirjoitti: Su 19.01.2025 12:56 Riittääkö että reiät täyttää epoxilla, ja onhan nuo slidereiden kiinnitykseen pakolliset rungon poistot sallittuja?
Aukotukset slidereitä varten ovat sallittuja, mikäli sliderit täyttävät aukot ja mikäli osion mittavaatimukset täyttyvät.
Aikaisemmasta linjauksesta poiketen päätettiin inhimillistää korissa olevien ylimääräisten reikien sääntöä, jotta pienet reijät mitkä ovat alle 3mm ovat sallittuja, mitä ei tarvitse lähteä peittämään.MrHuman kirjoitti: Su 19.01.2025 12:56 Miten tuo korissa oleva reikä takana, varmaan ok? Samoin kuin pienet syvennykset lavassa (eivät mene läpi lavasta), vaikka runko voikin olla ohuempi siitä kuin vaadittu (ei oikein voi sanoa)?
Toimenpide: lisätään korisääntöihin tarkennus.
● Korissa ei saa olla ylimääräisiä reikiä, joiden halkaisija on 3mm tai enemmän.
o 3mm tai suuremmat reijät on täytettävä tai peitettävä vähintään 1,5mm paksulla materiaalilla.
Ei tarvitse kauttaaltaan olla kovaa muovia.MrHuman kirjoitti: Su 19.01.2025 12:56 Ilmeisesti pitää olla täysi figu koko matkalta, eikä esimerkiksi saa olla jalat/kädet kiinni tyhjissä housuissa, vaan figun pitää olla kovaa muovia kauttaaltaan?
Hahmoille ei ole materiaalivaatimuksia. Ainoastaan mitta ja “elävä ihmishahmo” vaatimus. Vaatteiden alle ei katsota katsastuksessa ;)
Vaatteiden alla ei ole materiaalivaatimuksia, hahmolla on oltava kuitenkin elävän ihmishahmon pää, kädet ja jalkaterät (esim. kengät).
Rautalanka tai puutikku näkyvänä kätenä tai jalkana tai jalkateränä ei ole hyväksytty, niiden pitää muistuttaa ihmisen käsiä ja jalkoja/ kenkiä
Figuuri pisteystys on muuttunut viimekaudesta kokonainen -4p-> -2p ja vyötäröstä ylöspäin -2p-> -1p. Joten ei haluta tähän mahdottoman tarkkaa linjausta realistisesta elävästä ihmishahmosta suhteessa saataviin pisteisiin. Kuitenkin halutaan että siellä on ihmiseltä näyttäviä kuskeja ja apukuljettajia autossa. Kuitenkin scaleluokkien kisailu.
Tamiya bruiser kuskit ja sen Knights customs 3d tulostettavat kopiot ovat vyötäröstä ylöspäin olevia hyväksyttyjä -1p kuskeja. Uskottavuuden saamiseksi vaaditaan maalaamista ;)
Toimenpide: Lisätään hieman tarkennuksia hahmoille. Pää, kädet ja jalkaterät.
Kokonaisella hahmolla on oltava realistisen näköinen pää, kädet ja jalkaterät tai (kengät)
Vyötäröstä ylöspäin olevalla hahmolla on oltava realistisen näköiset kädet ja pää.
Hahmolla ei ole materiaalivaatimuksia, kädet ja jalat/kengät pitää olla realistisen näköiset.
Pyritään lähiaikoina julkaisemaan uusi sääntöversio, mihin on korjattu ja lisätty tässä topicissa olevat toimenpide muutokset.
Re: Scaleluokkien sääntökeskustelu 2025->
Kiitos
Onko tuo alempi reikä nyt siis peitettävä? Vaikka on korin "ominaisuus", kuten vaikka spoileri?
Kysytään vielä ehkä turhan tarkka (ja turha) kysymys mutta tulipahan mieleen. Eli ukon ei edes välttämättä tarvitse istua ratin paikalla vaan voisi olla kasa "vaatteita, missä ihmisen ulokkeet ovat kovaa muovia?
Ja nyt en yritä tai halua tätä itse tehdä, enkä usko, että kukaan muukaan, kunhan kyselen. Enkä edes muista miten säännöt sanoi ennen. Luurangot oli siitä hyviä, että muovautui hyvin istumaan 😁
Onko tuo alempi reikä nyt siis peitettävä? Vaikka on korin "ominaisuus", kuten vaikka spoileri?
Kysytään vielä ehkä turhan tarkka (ja turha) kysymys mutta tulipahan mieleen. Eli ukon ei edes välttämättä tarvitse istua ratin paikalla vaan voisi olla kasa "vaatteita, missä ihmisen ulokkeet ovat kovaa muovia?
Ja nyt en yritä tai halua tätä itse tehdä, enkä usko, että kukaan muukaan, kunhan kyselen. Enkä edes muista miten säännöt sanoi ennen. Luurangot oli siitä hyviä, että muovautui hyvin istumaan 😁
Re: Scaleluokkien sääntökeskustelu 2025->
Jos viittaat korin perässä alhaalla olevaa poikittaista aukkoa, niin ei tarvitse peittää. "Ylimääräisellä reijällä" tarkoitetaan porattua, leikattua tai muuta reikää, joka voidaan katsoa perusteettomaksi. Korin ominaiset reijät ovat sallittuja, kuten yllä tuubin kysymä kattoikkuna tai mainitsemasi korille ominainen alareunan aukko.MrHuman kirjoitti: Ke 22.01.2025 15:54 Onko tuo alempi reikä nyt siis peitettävä? Vaikka on korin "ominaisuus", kuten vaikka spoileri?
Edit: "Korille ominaisilla reijillä" tarkoitan 1:1 korille ominaisia.
Säännöissä mainitaan "Kuljettaja/matkustaja". En näe tätä voivan tulkita muulla tavalla kuin, että hahmot ovat istuma-asennossa penkeillä. Istuma-asento sellainen, jossa voi kuvitella ihmisen ajavan/matkustavan tieliikenne/offroad ajossa.MrHuman kirjoitti: Ke 22.01.2025 15:54 Kysytään vielä ehkä turhan tarkka (ja turha) kysymys mutta tulipahan mieleen. Eli ukon ei edes välttämättä tarvitse istua ratin paikalla vaan voisi olla kasa "vaatteita, missä ihmisen ulokkeet ovat kovaa muovia?
Re: Scaleluokkien sääntökeskustelu 2025->
Yes tämä hyvä.
Re: Scaleluokkien sääntökeskustelu 2025->
SÄÄNTÖPÄIVITYS. VERSIO 250131
Sääntötyöryhmä on päivittänyt säänntöjä. Päivityksessä on huomioitu asioita, joita on noussut esiin kysymyksin ja kommentein ensimmäisen version julkaisun jälkeen. Toivomme, että päivitykset selkeyttävät sääntöjä entisestään.
Muutokset ja lisäykset on merkitty uuteen versioon punaisella tekstillä, jotta ne on sieltä helppo löytää. Muutama tekstipätkä on myös poistettu.
Tämä versio on nyt lukittu tulevalle kisakaudelle ja tällä ajamme tulevat kilpailut. Ainoastaan räikeissä sääntöjen hengen vastaisissa tapauksissa, harkitsee sääntötyöryhmä sääntöjen päivitystä kesken kauden.
Suosittelemme laittamaan matalalla kynnyksellä kysymyksiä tähän topiciin, jos jokin asia mietityttää säännöissä.
Säännöt löytyvät uusien linkkien takaa
Class 1:
https://drive.google.com/file/d/1lhUmZd ... sp=sharing
Class 2:
https://drive.google.com/file/d/1vlBilB ... sp=sharing
Sääntötyöryhmä on päivittänyt säänntöjä. Päivityksessä on huomioitu asioita, joita on noussut esiin kysymyksin ja kommentein ensimmäisen version julkaisun jälkeen. Toivomme, että päivitykset selkeyttävät sääntöjä entisestään.
Muutokset ja lisäykset on merkitty uuteen versioon punaisella tekstillä, jotta ne on sieltä helppo löytää. Muutama tekstipätkä on myös poistettu.
Tämä versio on nyt lukittu tulevalle kisakaudelle ja tällä ajamme tulevat kilpailut. Ainoastaan räikeissä sääntöjen hengen vastaisissa tapauksissa, harkitsee sääntötyöryhmä sääntöjen päivitystä kesken kauden.
Suosittelemme laittamaan matalalla kynnyksellä kysymyksiä tähän topiciin, jos jokin asia mietityttää säännöissä.
Säännöt löytyvät uusien linkkien takaa
Class 1:
https://drive.google.com/file/d/1lhUmZd ... sp=sharing
Class 2:
https://drive.google.com/file/d/1vlBilB ... sp=sharing
Re: Scaleluokkien sääntökeskustelu 2025->
AJOPISTEYTYKSET 200425
Sääntötyöryhmä on saanut ajopisteytykset nyt käännettyä. Löytyvät linkin takaa alta.
Mielellään otetaan kysymyksiä niihin liittyen jos jokin askarruttaa
Ajopisteytykset:
https://drive.google.com/file/d/1-32Iy- ... sp=sharing
Sääntötyöryhmä on saanut ajopisteytykset nyt käännettyä. Löytyvät linkin takaa alta.
Mielellään otetaan kysymyksiä niihin liittyen jos jokin askarruttaa
Ajopisteytykset:
https://drive.google.com/file/d/1-32Iy- ... sp=sharing
Re: Scaleluokkien sääntökeskustelu 2025->
Ajopisteys suomennokseen muutama kommentti.
Huomattiin useammassa kohdassa esimerkkejä miten ollaan aikaisemmin kisoissa tuomittu tilanteita. Ja englannnin kielisen version takia joku sääntö ehkä jäänyt vaillinaiseksi tulkinnaksi.
Ne ketkä ovat aikaisemmin kisaillut, kannattaa huolella lukea säännöt ja noudatetaan näitä, eikä siten miten joskus on toimittu. Tässä muutama nosto säännöistä missä muisteltiin että on ollut kirjavia tulkintoja menneillä kausilla.
Portin suorittaminen Progress:
"- Yhden renkan on oltava kosketuksissa maahan porttimerkkien välissä suorituksen aikana" Eli porttia ei voi hypätä tai lentää ilmassa läpi. Tämä on vaikea tuomita nopeassa tapahtuvassa tilanteessa, mutta se pitää osata katsoa. Myös ratojen tekemisessä pitää kiinnittää huomiota että vältetään "lento-/hyppyriporttien" tekemistä.
Kosketus/ TOUCH:
Aina kun kosket autoon tahallisesti tai otat kiinni sen pudotuksesta tai auto pyörii jalkoja päin tahattomasti, tuomitaan kosketus ja auto palautetaan edelliselle suoritetulle portille.
Kiinnittäisin huomiota Rollover/kääntö sääntöön miten se tehdään.
- Esim. Kuskilla menee, hermot ja hän jalalla työntää tai potkaisee auton pystyyn tai tunteen vallassa heittää auton pystyyn -> tuomitaan Kosketus ja auto sijoitetaan edelliselle suoritetulle portille.
Vinssauksessa joskus on ollut kirjavia käytäntöjä...
Avustettu eteneminen tarkoittaa käytännössä, kuminauhavinssiä, tai kineettistä vinssiä mikä toimii kuminarulla "mustekalalla"
-Lisäksi huomio POIKKEUS, voit edetä radalla jos olet aloittelija ja sinulla ei ole vinssiä, voit edetä seuraavalle portille +20p virhepisteillä, jolloin painetaan TOUCH ja ass. recovery.
Suorituksen aikainen korjaus ON COURSE REPAIR:
Huomiona kun auto on korjattu ajan juostessa, tuomari pysäyttää ajan ja tarkastaa onko auto vaatimusten mukainen, jonka jälkeen uudelleen sijoittaminen periaatteen mukaan auto sijoitetaan edelliselle suoritetulle portille
Vinssikeppi:
- Vinssikepin kiinnityslenkki tai -koukku saa olla korkeintaan 15,2cm korkeudella (6")
- Jos vinssiköysi irtoaa tuomitaan toinen WINCH mikäli se kytketään uudelleen.
- Mikäli auto koskettaa vinssikeppiä tuomitaan TOUCH kosketus, ja auto siirretään edelliselle suosirtetulle portille.
- Mikäli vinssikeppi hajoaa vinssauksen aikana, pysäytetään aika ja otetaan uusi keppi käyttöön. Auto sijoitetaan siihen kohtaan jossa keppi hajosi ja jatketaan vinssausta, ilman rangaistuksia.
Huomattiin useammassa kohdassa esimerkkejä miten ollaan aikaisemmin kisoissa tuomittu tilanteita. Ja englannnin kielisen version takia joku sääntö ehkä jäänyt vaillinaiseksi tulkinnaksi.
Ne ketkä ovat aikaisemmin kisaillut, kannattaa huolella lukea säännöt ja noudatetaan näitä, eikä siten miten joskus on toimittu. Tässä muutama nosto säännöistä missä muisteltiin että on ollut kirjavia tulkintoja menneillä kausilla.
Portin suorittaminen Progress:
"- Yhden renkan on oltava kosketuksissa maahan porttimerkkien välissä suorituksen aikana" Eli porttia ei voi hypätä tai lentää ilmassa läpi. Tämä on vaikea tuomita nopeassa tapahtuvassa tilanteessa, mutta se pitää osata katsoa. Myös ratojen tekemisessä pitää kiinnittää huomiota että vältetään "lento-/hyppyriporttien" tekemistä.
Kosketus/ TOUCH:
Aina kun kosket autoon tahallisesti tai otat kiinni sen pudotuksesta tai auto pyörii jalkoja päin tahattomasti, tuomitaan kosketus ja auto palautetaan edelliselle suoritetulle portille.
Kiinnittäisin huomiota Rollover/kääntö sääntöön miten se tehdään.
- Esim. Kuskilla menee, hermot ja hän jalalla työntää tai potkaisee auton pystyyn tai tunteen vallassa heittää auton pystyyn -> tuomitaan Kosketus ja auto sijoitetaan edelliselle suoritetulle portille.
Vinssauksessa joskus on ollut kirjavia käytäntöjä...
Avustettu eteneminen tarkoittaa käytännössä, kuminauhavinssiä, tai kineettistä vinssiä mikä toimii kuminarulla "mustekalalla"
-Lisäksi huomio POIKKEUS, voit edetä radalla jos olet aloittelija ja sinulla ei ole vinssiä, voit edetä seuraavalle portille +20p virhepisteillä, jolloin painetaan TOUCH ja ass. recovery.
Suorituksen aikainen korjaus ON COURSE REPAIR:
Huomiona kun auto on korjattu ajan juostessa, tuomari pysäyttää ajan ja tarkastaa onko auto vaatimusten mukainen, jonka jälkeen uudelleen sijoittaminen periaatteen mukaan auto sijoitetaan edelliselle suoritetulle portille
Vinssikeppi:
- Vinssikepin kiinnityslenkki tai -koukku saa olla korkeintaan 15,2cm korkeudella (6")
- Jos vinssiköysi irtoaa tuomitaan toinen WINCH mikäli se kytketään uudelleen.
- Mikäli auto koskettaa vinssikeppiä tuomitaan TOUCH kosketus, ja auto siirretään edelliselle suosirtetulle portille.
- Mikäli vinssikeppi hajoaa vinssauksen aikana, pysäytetään aika ja otetaan uusi keppi käyttöön. Auto sijoitetaan siihen kohtaan jossa keppi hajosi ja jatketaan vinssausta, ilman rangaistuksia.
Re: Scaleluokkien sääntökeskustelu 2025->
Ajopisteet dokkarista ei voi hakea eikä valita tekstiä, ilmeisesti kuvana koko PDF? Tekstimuotoinen helpottaisi käyttöä.
Korjaus radan ulkopuolella on poistettu 30 min aikaraja. Saako nyt lähteä hakemaan puuttuvia osia kotoa ja tuomari odottaa radan luona? Tai rankkasateen yllättäessä voi ottaa korjauskympin ja tulla takaisin kun rata on taas kuiva?
Auto ei vaatimustenmukainen kohdassa on melko erilainen teksti toisen topikin järkevämpään tulkintaan kyydistä putoavista esineistä. viewtopic.php?p=123791#p123791 Menee muutenkin hieman sekavaksi kun joka viikko tulee erilainen tulkinta aiheesta.
Mutta mitä tarkoittaa scale-esineeksi luokiteltava esine?
Scale-esineissä sanotaan "Kaikki vinssiin kiinnitetyt osat (koukku, vinssikita, maa-ankkuri jne.) ovat yhteensä yhden pisteen arvoinen." Onko auto vaatimustenmukainen jos vinssinaru katkeaa ja koukku irtoaa? Scalepisteiden määrähän ei muutu koska vinssi on edelleen samanarvoinen kuin vinssi+koukku oli.
Korjaus radan ulkopuolella on poistettu 30 min aikaraja. Saako nyt lähteä hakemaan puuttuvia osia kotoa ja tuomari odottaa radan luona? Tai rankkasateen yllättäessä voi ottaa korjauskympin ja tulla takaisin kun rata on taas kuiva?
Auto ei vaatimustenmukainen kohdassa on melko erilainen teksti toisen topikin järkevämpään tulkintaan kyydistä putoavista esineistä. viewtopic.php?p=123791#p123791 Menee muutenkin hieman sekavaksi kun joka viikko tulee erilainen tulkinta aiheesta.
Mutta mitä tarkoittaa scale-esineeksi luokiteltava esine?
Scale-esineissä sanotaan "Kaikki vinssiin kiinnitetyt osat (koukku, vinssikita, maa-ankkuri jne.) ovat yhteensä yhden pisteen arvoinen." Onko auto vaatimustenmukainen jos vinssinaru katkeaa ja koukku irtoaa? Scalepisteiden määrähän ei muutu koska vinssi on edelleen samanarvoinen kuin vinssi+koukku oli.
Re: Scaleluokkien sääntökeskustelu 2025->
Katsotaan mitä sille voidaan tehdä.tuubi kirjoitti: Ti 22.04.2025 19:31 Ajopisteet dokkarista ei voi hakea eikä valita tekstiä, ilmeisesti kuvana koko PDF? Tekstimuotoinen helpottaisi käyttöä.
30 min aikaraja poistettiin käytännöllisyys syistä, että jos siihen auton korjaamiseen varaosan toisesta autosta purkamiseen esimerkiksi kuluu se tunti, niin on mahdollista jatkaa kisaa jos näkee sen vaivan että korjaa auton. Ja toiseksi kuka ottaa korjausaikaa kisan aikana, kun ryhmän pitää edetä jo seuraavalle radalle suorittamaan, ettei päivä viivästy turhaan toisen korjauksen takia. Sitten kun auto on kunnossa niin ajatetaan suoritukset loppuun, niin kuin aina ennenkin.tuubi kirjoitti: Ti 22.04.2025 19:31 Korjaus radan ulkopuolella on poistettu 30 min aikaraja. Saako nyt lähteä hakemaan puuttuvia osia kotoa ja tuomari odottaa radan luona? Tai rankkasateen yllättäessä voi ottaa korjauskympin ja tulla takaisin kun rata on taas kuiva?
Me ei aleta määrittämään sitä minkälaisia eväitä saa syödä kisoissa, eikä kaikki mitä ei ole säännöissä mainittu automaattisesti sallittua. Korjauskympin ottaminen sateen takia ei ole sallittua, tai se että on "korjaamassa" autoa siihen asti, kunnes rata on kuiva. Ei ole ennenkään ollut tuollainen kilpailun hengen mukaista, eikä tulevalla kaudellakaan.
Nyt menee vähän liioitteluksi. Scale-esineistä on puhuttu kahtena viikkona peräkkäin ja vuodessa 52 viikkoa, joten joka viikko ei ole ollut erilainen tulkinta scale-esineistä.tuubi kirjoitti: Ti 22.04.2025 19:31 Auto ei vaatimustenmukainen kohdassa on melko erilainen teksti toisen topikin järkevämpään tulkintaan kyydistä putoavista esineistä. viewtopic.php?p=123791#p123791 Menee muutenkin hieman sekavaksi kun joka viikko tulee erilainen tulkinta aiheesta.
Mutta mitä tarkoittaa scale-esineeksi luokiteltava esine?
Scale-esineet ovat sääntöjen kohdan SCALE-ESINEET JA LISÄVARUSTEET -kohdan mukaisia. Ei me lähdetä luetteloimaan kaikkia maailman esineitä ja auton osia mistä voisi saada scale-esine pisteen.
SCALE-ESINEET JA LISÄVARUSTEET
● Tuulilasinpyyhkimet, avautuva konepelti, avautuvat ovet, etu- ja takavalot, vinssi, ajorampit,
hinausliina, polttoainesäiliö, pakoputki, jerrykannu, navat kaikissa pyörissä, ohjausiskari, levy/rumpujarrut
kaikissa pyörissä, peili(t),
pyyhkimet, antenni, rekisterikilpi, ensiapulaukku, sammutin, maastotyökalut, hi-lift tunkki jne...
o Vain -1 samanlaisista esineistä (paitsi vinssit)
o Jokaisen scale-esineen on oltava näkyvissä ajon aikana.
o Esim. lavapressun alla olevia scale-esineitä ei lasketa
o Toisen scale-esineen sisällä olevia esineistä ei lasketa.
o Työkalupakin sisällä olevista työkaluista ei saa pisteitä.
o Pelkillä tarroilla olevia esineitä ei lasketa, kuten ovenkahvat, rekisterikilpi, polttoainetankin
korkki.
o Rekisterikilpi voidaan toteuttaa pisteen arvoisesti jos esim. tarra on laitettu erillisen kilpeä
kuvaavan levyn päälle.
o Etu- ja takavinssistä saa molemmista pisteet
o Kaikki vinssiin kiinnitetyt osat (koukku, vinssikita, maa-ankkuri jne.) ovat yhteensä yhden
pisteen arvoinen.
o Ns. “sivuvinssauspiste” ei ole scale-esine
Nämä asiat eivät ole muuttuneet viimeiseisistä kausista, mitä ollaan ajettu englannin kielisillä sorrca säännöillä, pois lukien yllä lihavoidut kohdat.
Ajopisteystys säännöissä, kohta AUTO EI VAATIMUSTEN MUKAINEN: Mikä tahansa alla mainituista seikoista katsotaan vaatimusten vastaiseksi:
- Ajoneuvosta tavaran putoaminen, joka on "scale-esineeksi" luokiteltava esine. Sillä ei väliä onko scale-esineestä otettu katsastuksessa pisteet vai ei.
Tällä tarkoitetaan sitä että, jos autoon on laitettu enemmän erilaisia scale-esineitä kuin 10 kpl esim. 12 kpl. Esimerkiksi yksi scale-esine ruuvimeisseli mistä on saatu pisteet, tipahtaisi. Niin se 11. tai 12. scale-esine ei korvaa tipahtanutta scale-esinettä. Lisäksi se 11. ja 12. scale-esine mistä ei saa pisteitä, on pysyttävä auton kyydissä.
Juuri näin, oikein tulkittu.tuubi kirjoitti: Ti 22.04.2025 19:31 Scale-esineissä sanotaan "Kaikki vinssiin kiinnitetyt osat (koukku, vinssikita, maa-ankkuri jne.) ovat yhteensä yhden pisteen arvoinen." Onko auto vaatimustenmukainen jos vinssinaru katkeaa ja koukku irtoaa? Scalepisteiden määrähän ei muutu koska vinssi on edelleen samanarvoinen kuin vinssi+koukku oli.
Edelleen ollaan sitä mieltä että suomen kieliset säännöt edistää lajia Suomessa ja auttaa uusia harrastajia tulemaan lajiin mukaan. Niin kuin mainitsin aikaisemmassa postauksessa, että edeltävinä kausina on tulkittu sääntöjä väärin tai ei olla täysin ymmärretty sen merkitystä. Kaikilla ei ole riittävän hyvä englannin kielen taito ymmärtää englannin kielisiä sääntöjä täydellisesti. Inhimillistä, eikö?
Re: Scaleluokkien sääntökeskustelu 2025->
Niin no, ennen se ei ollut hengen eikä sääntöjen mukaista. Kisapäivät on muutenkin jo pitkiä eikä niiden pidentäminen autojen korjaamisen takia vaikuta järkevältä. Mutta nyt siis ei sääntöjen puitteissa voi tehdä mitään jos joku haluaa korjata autoaan yötä myöten.Pisepise kirjoitti: Ti 22.04.2025 23:4730 min aikaraja poistettiin käytännöllisyys syistä, että jos siihen auton korjaamiseen varaosan toisesta autosta purkamiseen esimerkiksi kuluu se tunti, niin on mahdollista jatkaa kisaa jos näkee sen vaivan että korjaa auton. Ja toiseksi kuka ottaa korjausaikaa kisan aikana, kun ryhmän pitää edetä jo seuraavalle radalle suorittamaan, ettei päivä viivästy turhaan toisen korjauksen takia. Sitten kun auto on kunnossa niin ajatetaan suoritukset loppuun, niin kuin aina ennenkin.tuubi kirjoitti: Ti 22.04.2025 19:31 Korjaus radan ulkopuolella on poistettu 30 min aikaraja. Saako nyt lähteä hakemaan puuttuvia osia kotoa ja tuomari odottaa radan luona? Tai rankkasateen yllättäessä voi ottaa korjauskympin ja tulla takaisin kun rata on taas kuiva?
Me ei aleta määrittämään sitä minkälaisia eväitä saa syödä kisoissa, eikä kaikki mitä ei ole säännöissä mainittu automaattisesti sallittua. Korjauskympin ottaminen sateen takia ei ole sallittua, tai se että on "korjaamassa" autoa siihen asti, kunnes rata on kuiva. Ei ole ennenkään ollut tuollainen kilpailun hengen mukaista, eikä tulevalla kaudellakaan.
Olen käsittänyt että Suomisarjan kisoihin radan maksimisuoritusaikakin aikoinaan lisättiin koska kaikilla ei ollut samaa näkemystä siitä kuinka pitkään yhtä porttia on sopivaa yrittää vinssata.
Ja sääntöjen idea kyllä on asettaa ne rajat sallituille ja kielletyille asioille, jonka jälkeen kaikki mikä ei ole kiellettyä on sallittua. Spirit of scale, kilpailun henki yms. on ihan kivoja ajatuksia, mutta ei sellaisen pohjalta voi mestaruussarjaa pitää.
Sitten olisi varmaan selkeämpää käyttää samaa termia tai jopa suoraan viitata siihen kohtaan eikä tehdä uutta epämääräistä "scale-esineeksi luokiteltava esine" sääntöä.Pisepise kirjoitti: Ti 22.04.2025 23:47 Scale-esineet ovat sääntöjen kohdan SCALE-ESINEET JA LISÄVARUSTEET -kohdan mukaisia. Ei me lähdetä luetteloimaan kaikkia maailman esineitä ja auton osia mistä voisi saada scale-esine pisteen.
Siis jos 11. scale-esine putoaa, niin tuomitaan pakollinen korjaus vaikka pisteet ei muutu. Mutta jos ensimmäisen kymmenen esineen joukkoon kuuluvasta vinssistä putoaa osa, niin ei ole pakko korjata koska pisteet ei muutu. En näe tässä mitään logiikkaa.Pisepise kirjoitti: Ti 22.04.2025 23:47 Ajopisteystys säännöissä, kohta AUTO EI VAATIMUSTEN MUKAINEN: Mikä tahansa alla mainituista seikoista katsotaan vaatimusten vastaiseksi:
- Ajoneuvosta tavaran putoaminen, joka on "scale-esineeksi" luokiteltava esine. Sillä ei väliä onko scale-esineestä otettu katsastuksessa pisteet vai ei.
Tällä tarkoitetaan sitä että, jos autoon on laitettu enemmän erilaisia scale-esineitä kuin 10 kpl esim. 12 kpl. Esimerkiksi yksi scale-esine ruuvimeisseli mistä on saatu pisteet, tipahtaisi. Niin se 11. tai 12. scale-esine ei korvaa tipahtanutta scale-esinettä. Lisäksi se 11. ja 12. scale-esine mistä ei saa pisteitä, on pysyttävä auton kyydissä.
Juuri näin, oikein tulkittu.tuubi kirjoitti: Ti 22.04.2025 19:31 Scale-esineissä sanotaan "Kaikki vinssiin kiinnitetyt osat (koukku, vinssikita, maa-ankkuri jne.) ovat yhteensä yhden pisteen arvoinen." Onko auto vaatimustenmukainen jos vinssinaru katkeaa ja koukku irtoaa? Scalepisteiden määrähän ei muutu koska vinssi on edelleen samanarvoinen kuin vinssi+koukku oli.
Tietty logiikan, punaisen langan, tasaisuuden tai yhtenäisyyden puute tekee sääntöjen ymmärtämisestä vaikeaa. Joitain epäolennaiselta vaikuttavia asioita on kirjoitettu sääntöihin erittäin tarkasti ja toisaalta isoja asioita on jätetty täysin määrittelemättä. Tämän vuoksi jokaista kohtaa joutuu tulkitsemaan pelkästään yksinään, koska ei helposti voi olettaa että kaikki menisi saman kaavan mukaan. Vaihtelevat termit edelleen vaikeuttavat tätä tulkintaa, koska on vaikea tietää tarkoitetaanko eri sanoista huolimatta samaa asiaa.
Re: Scaleluokkien sääntökeskustelu 2025->
Pakko kysyä, oletko ennen tätä kautta lähestynyt SORRCaa yhtä aktiivisesti kysymyksilläsi? Samaan sääntökirjaan nämä suomennokset perustuvat. Kummasti niiden sääntöjen kanssa on pystytty aikaisemmat kaudet elämään ja ajamaan
Re: Scaleluokkien sääntökeskustelu 2025->
Viime aikoina ei ole ollut juuri tarvetta SORRCA-säännöistä kysellä, koska ne ovat selkeästi kirjoitetut eikä niissä ei ole juuri ollut muutoksia ja lisäksi tulkintoja on eri foorumeilla voinut seurata helposti. Nyt on kuitenkin tehty täysin uudet säännöt joihin ei voi käyttää aiempia vastauksia eikä varmaan tämän foorumin ulkopuolella ole ketään joka näistä kyselisi. SORRCAn kanssa kyselevä yleisö on niin paljon laajempi, että käytännössä aina joku muu ehti kysymään ja saamaan vastauksen.
Ja kuten varmaan huomaat niin kysymykset liittyvät lähes pelkästään kohtiin, jotka eroavat aiemmista säännöistä. Sääntöryhmälle luulisi olevan hyvin helppoa vastata niihin kun muutoksille on nähtävästi sääntöryhmän mielestä ollut tarvetta ja muutoksia on harkinnan kanssa tehty. Perusteetkin muutoksille luulisi vielä olevan tuoreessa muistissa.
Ja kuten varmaan huomaat niin kysymykset liittyvät lähes pelkästään kohtiin, jotka eroavat aiemmista säännöistä. Sääntöryhmälle luulisi olevan hyvin helppoa vastata niihin kun muutoksille on nähtävästi sääntöryhmän mielestä ollut tarvetta ja muutoksia on harkinnan kanssa tehty. Perusteetkin muutoksille luulisi vielä olevan tuoreessa muistissa.
Re: Scaleluokkien sääntökeskustelu 2025->
Jos oikein ymmärrän, tämän iskarin läpivienti liian suuri.
Ja jos pulttaan kiinni tarpeeks paksun alumiinipalasen se on taas hyväksytty?
Ja jos pulttaan kiinni tarpeeks paksun alumiinipalasen se on taas hyväksytty?
Re: Scaleluokkien sääntökeskustelu 2025->
KylläOrkekum kirjoitti: Ti 06.05.2025 18:05 Jos oikein ymmärrän, tämän iskarin läpivienti liian suuri.
Ja jos pulttaan kiinni tarpeeks paksun alumiinipalasen se on taas hyväksytty?
Re: Scaleluokkien sääntökeskustelu 2025->
Vaikka ette näitä kysymyksiä arvostakaan, niin nyt vain joudutte kestämään avattuanne tämän matopurkin katsastuksessa.
C2 korissa "Pelkkä ohjaamo (cab only) on sallittu." Tämä kuulemma tarkoittaa sitä että ohjaamon takaseinän jälkeen ei saa olla mitään koriksi tulkittavissa olevaa.
Tämän lisäksi "Kaikkien osioiden mittojen on täytyttävä joko korin, puskureiden, turvakaarien tai sliderien avulla." Ja korkeuden on "yllettävä koko pituudelta vähintään renkaiden yläreunan yläpuolelle."
Joten kuinka osioiden, erityisesti takaosion, mittavaatimukset korkeuden osalta voi täyttää pelkän ohjaamon käsittävällä korilla, jos ne pitää täytää jollain muulla kuin koriksi tulkittavissa olevalla asialla? Puskuri tuskin voi yltää rungon takareunasta ohjaamon takareunaan, turvakaaria ei voi olla alueella jossa ei voisi olla istuimia, eikä slidereita saa nostaa niin korkealla että korkeusvaatimus täyttyisin.
C2 korissa "Pelkkä ohjaamo (cab only) on sallittu." Tämä kuulemma tarkoittaa sitä että ohjaamon takaseinän jälkeen ei saa olla mitään koriksi tulkittavissa olevaa.
Tämän lisäksi "Kaikkien osioiden mittojen on täytyttävä joko korin, puskureiden, turvakaarien tai sliderien avulla." Ja korkeuden on "yllettävä koko pituudelta vähintään renkaiden yläreunan yläpuolelle."
Joten kuinka osioiden, erityisesti takaosion, mittavaatimukset korkeuden osalta voi täyttää pelkän ohjaamon käsittävällä korilla, jos ne pitää täytää jollain muulla kuin koriksi tulkittavissa olevalla asialla? Puskuri tuskin voi yltää rungon takareunasta ohjaamon takareunaan, turvakaaria ei voi olla alueella jossa ei voisi olla istuimia, eikä slidereita saa nostaa niin korkealla että korkeusvaatimus täyttyisin.
Re: Scaleluokkien sääntökeskustelu 2025->
Pelkkä ohjaamo kohta jäi sen paremmin määrittelemättä kun sääntöjä tehtiin, koska Sorrca säännöissäkään ei ollut mitään sen tarkemmin. En anna tähän nyt tällä kertaa mitään parempaa vastausta. Tämä puute huomattiin aivan liian myöhään. Sääntötyöryhmä ei lähde nyt kesken kauden määrittelemään pelkkä ohjaamo määritelmiä. Sorrca on linjannut että rectanglet pitää täyttyä myös cab only ratkaisussa, joten se ei eroa meilläkään.tuubi kirjoitti: La 10.05.2025 20:59 Vaikka ette näitä kysymyksiä arvostakaan, niin nyt vain joudutte kestämään avattuanne tämän matopurkin katsastuksessa.
C2 korissa "Pelkkä ohjaamo (cab only) on sallittu." Tämä kuulemma tarkoittaa sitä että ohjaamon takaseinän jälkeen ei saa olla mitään koriksi tulkittavissa olevaa.
Tämän lisäksi "Kaikkien osioiden mittojen on täytyttävä joko korin, puskureiden, turvakaarien tai sliderien avulla." Ja korkeuden on "yllettävä koko pituudelta vähintään renkaiden yläreunan yläpuolelle."
Joten kuinka osioiden, erityisesti takaosion, mittavaatimukset korkeuden osalta voi täyttää pelkän ohjaamon käsittävällä korilla, jos ne pitää täytää jollain muulla kuin koriksi tulkittavissa olevalla asialla? Puskuri tuskin voi yltää rungon takareunasta ohjaamon takareunaan, turvakaaria ei voi olla alueella jossa ei voisi olla istuimia, eikä slidereita saa nostaa niin korkealla että korkeusvaatimus täyttyisin.
Sääntötyöryhmän focus on ollut tässä lauseessa "Kaikkien osioiden mittojen on täytyttävä joko korin, puskureiden, turvakaarien tai sliderien avulla." Eli puskurit, turvakaaret tai sliderit voivat täydentää korin osioiden mitta vaatimuksia. Joten kyllähän tässä on ristiriita jos on pelkkä ohjaamo eli cab only.
Tämä varmasti liittyy siihen sinun C2 autoon missä on lava eli koria takaosiossa, mistä et ollut ottanut lava/takaosiosta kovakoripisteitä. Niin silloin se ei voi olla pelkkä ohjaamo ratkaisu.
Re: Scaleluokkien sääntökeskustelu 2025->
Onkos tämmöset sliderit ok metalliset -3 sliderit Class 2:een?
Välitangot tekee noista tosi jykevät, voi nostaa tuosta reunasta eikä flexaa yhtään.
Välitangot tekee noista tosi jykevät, voi nostaa tuosta reunasta eikä flexaa yhtään.
Re: Scaleluokkien sääntökeskustelu 2025->
Näyttää laillisilta. Ainakin, jos ovat korkeintaan 50,8mm etäisyydellä molemmista renkaista täydessä sisäänjoustossa.