Nyt olisi "kunnollinen" radio inhimillisessä hinnassa tulossa markkinoille.
Radiomasterin sivuilta:
https://www.radiomasterrc.com/collectio ... controller
EU-kaupan sivuilta:
https://www.radiomasterrc.eu/shop/trans ... ster-mt12/ n. 160€ EU kaupasta. 129$ Kaukomailta
Eli tiivistettynä:
-lennokkiradion ominaisuudet heitetty rattiradioon.
-Riittävästi kanavia ja kytkimiä sekä vipuja
-Miksaus ja kaikenlaisten toimintojen muokkaaminen mahdollista. Radio on avoimella lähdekoodilla.
-Kuulemma nopeat vasteet ja liikkeet ja pitkä kantomatka ja muuta minulle merkitsemätöntä.
- Telemetria mahdollisuudet tietenkin, riippuu vastarista.
- Omat vastarit 16-30€ riippuu kanavista ja ominaisuuksista.
- Kanavia saa vaikka 16 tai enemmän.
- Akkuja tietenkin saa patterien tilalle.
- MT12 4 in 1 -mallissa muiden merkkien vastaanotin protokollat on yhteensopivia mm. Radiolink, jotkut Futabat, osa flyskyn ja lukematon määrä muita protokollia
Tässä lista soveltuvista vastareiden protokollista, klikkaa brändistä niin näkee mitkä mallit yhteensopivia.
https://www.multi-module.org/basics/supported-protocols
Sanwan vastarit ei ilmeisesti käy.
Tässä yksi esittelyvideo missä Crawler tyyppi testaa radiota.
Noita esittelyvideoita on monia, mutta tuntuu että heitä vain kiinnostaa kantomatka ynnä muut toiminnot ja kunnollisia crawlerharrastajien näkökulmasta videoita ei vielä ole. Kuten vinssien ja lukkojen kanssa kikkailu tai MOA-auton säädöt.
Harvoin sytkähdän tällä tavalla, mutta nyt poikkesin ja laitoin Sanwat eteenpäin ja tilasin tuollaisen kahdella lisä vastarilla.
Perusteet:
-Saan laaturadion ominaisuudet sekä rajattomat muokkaus ominaisuudet selkeästi edullisemmin, kuin SANWA, FUTABA ja muiden merkkien high end radiot.
- Nyt ei lopu mahdollisuudet eri toiminnoille autossa, esim. TRX-4 lukko/vaihdeversion kanavien jälkeen saa vinssin ja valot omille kytkimille, kun on vain sopiva vastari.
- Merkittävimpänä perusteena muiden vastareiden yhteensopivuus. Esim. radiolinkin 6ch vastaria saa EuroRC:ltä 20€ hintaan. Tai flysky GT3 radion mallien 3ch vastaria saa maailmalta alle 10€ hintaan.
Jätän viellä Flysky gt5 radion toiseksi radioksi. Edit. Toimitus joskus joulukuun puolella, kun tilasin. Laitan raporttia kun saan käsiin radion.
Radiomaster MT12
Re: Radiomaster MT12
mielenkiinnolla seuraan Pise sun tulevaa käyttötestiä tästä. kiinnostuin ko mankasta, kun siitä oli juttu viime vkon SNU:ssa. Itselle maasturi ajon lisäksi mankka on aktiivisessa bashaus käytössä joten range on erittäin oleellinen ja ralliauton ja drifting käytössä low latency on itselle tärkeä. ko mankka tuntus täyttävän nämä tarpeet. erikoisin feature on irroitettava ja vaihdettava akkukotelun päälilevu johon voi laitella erilaisia vipstaakkeleja. laatuvaikutelma vaikuttas videoiden perusteella olevan vähän niin ja näin, melkonen kliksutus käy nappeja painaessa, mutta jos se todella on noin monipuolinen, niin ei lainkaan huono vaihtoehto.
Edit: osaaks joku selittää kuinka tollanen hypoteettinen 32 kanavaa käytännössä toimii tollasella mankalla? Ei siin ole kuitenkaa niin monta namiskaa.. en hiffaa..
Edit: osaaks joku selittää kuinka tollanen hypoteettinen 32 kanavaa käytännössä toimii tollasella mankalla? Ei siin ole kuitenkaa niin monta namiskaa.. en hiffaa..
-
- Täysi jäsen
- Viestit: 188
- Liittynyt: La 16.10.2021 07:26
- Paikkakunta: Kitee
Re: Radiomaster MT12
Tää on kyllä kiinnostava. Ja mitä nyt vähän tuota taustalla olevaa tekniikkaa katsoin, niin on kyllä mahtavaa että tässäkin harrastuksessa riittää innokkaita jotka tekee avoimen lähdekoodin sovelluksia, jotka avaa paljon lisämahdollisuuksia.
Tää olis itsellekin aika "bolt-on" päivitys, kun omissa autoissa on noita Fly-skyn FS-BS6 vastareita jotka käyttää tuota AFHDS2A protokollaa.
En oikein itsekään päässyt jyvälle miten tuo kanavien tuplaus käytännössä toimii, liekö sit radiosta vaihdettavissa joku "kanavapaketti" 1 tai 2 tms. Ilmeisesti tuo yli 16 kanavaa kuitenkin vaatii vähintään jonkun lisäpalikan vielä tuohon radioon.
Tää olis itsellekin aika "bolt-on" päivitys, kun omissa autoissa on noita Fly-skyn FS-BS6 vastareita jotka käyttää tuota AFHDS2A protokollaa.
En oikein itsekään päässyt jyvälle miten tuo kanavien tuplaus käytännössä toimii, liekö sit radiosta vaihdettavissa joku "kanavapaketti" 1 tai 2 tms. Ilmeisesti tuo yli 16 kanavaa kuitenkin vaatii vähintään jonkun lisäpalikan vielä tuohon radioon.
Re: Radiomaster MT12
Me "radioamatöörit" saadaan varmasti selvitys miten se toimii asiaa paremmin tuntevalta. Luulen että kytketään lisämoduuli ohjaimeen. Ja sitten lisätään iso vastari, ja jollain kytkimellä laitaan toinen puoli päälle missä on käytössä loput kanavat samoista napeista... ehkä :D
Re: Radiomaster MT12
Nopean vasteen mainostus liittyy siihen jos hyppää ELRS kelkkaan mutta sitten toki menettää tuon muiden vastarien käytön.Pisepise kirjoitti: ↑Ma 13.11.2023 12:33
-Kuulemma nopeat vasteet ja liikkeet ja pitkä kantomatka ja muuta minulle merkitsemätöntä.
Noita esittelyvideoita on monia, mutta tuntuu että heitä vain kiinnostaa kantomatka ynnä muut toiminnot ja kunnollisia crawlerharrastajien näkökulmasta videoita ei vielä ole. Kuten vinssien ja lukkojen kanssa kikkailu tai MOA-auton säädöt.
ELRS takaa pitkän kantaman (parhaillaan joka 10km) ja nopean vasteen mutta se on hiukan ehkä liidokki ja drone juttua....
Vinssien ja lukkojen kikkailulut ja kaikki muu on tuttua, jos joku on joskus jotain mun pätkiä katsonut niin mun omateko radiossa on siis sama softa kuin tässä MT12 uutukaisessa. Eli kaikki on täysin käyttäjän itse ohjelmoitavissa ja funktiooilla ehdollistettavissa.
Mulla esim vinssien turvakytkin ( vähä ku pääkytkin) sitten etu ja taka vinssi toimii omista kytkimistään. Potikasta voi säätäänopeuden mutta ohjaus siis palautuvalla kytkimellä. Sitten on lisäksi vielä kytkimellä vinssien (muscle) vapautus omana kytkimenä.
En epäilen edes ELRS protokollan vasteajan pituista aikaa etteikö ominaisuudet rittäisi kaikkien maailman autojen lukkojen ja kuu-autojen kikkailuun.
Tuolla samalla softalla ajetaan esim vaikka 9 kanavaista liidokkia joiden ohjelmoinnit on aivan "out of the world".
Re: Radiomaster MT12
Huomaa että se vaste on vain ELRS protokollassa erityisen hyvä. 4IN1 modulilla "normaali"
yli 8 kanavaa vaatii useamman vastarin.
Millaista olit ajatellut 32ch käytettävän. Ohjemoinnilla voin samalla kytkimellä käyttää monenlaista.
Jokin kytkin tai muu määrittää mikä toiminto käytössä ja kytkimellä tapahtuu sitten niin tai näin...
Myös funktioilla ja viivellä ja ehdollistamisella, (AND OR jne lausekkeet) voit toteuttaa yhdellä napin painalluksella monta asiaa, eri kanavissa esim.
Tulee mieleen vaikka joku vaihtolava laite... Laskee kallistaa ajaa eteen laskee lisää kallistaa jne.....
Re: Radiomaster MT12
Ei se vaadi.nenolanjones kirjoitti: ↑Ma 13.11.2023 15:58 Tää on kyllä kiinnostava. Ja mitä nyt vähän tuota taustalla olevaa tekniikkaa katsoin, niin on kyllä mahtavaa että tässäkin harrastuksessa riittää innokkaita jotka tekee avoimen lähdekoodin sovelluksia, jotka avaa paljon lisämahdollisuuksia.
Tää olis itsellekin aika "bolt-on" päivitys, kun omissa autoissa on noita Fly-skyn FS-BS6 vastareita jotka käyttää tuota AFHDS2A protokollaa.
En oikein itsekään päässyt jyvälle miten tuo kanavien tuplaus käytännössä toimii, liekö sit radiosta vaihdettavissa joku "kanavapaketti" 1 tai 2 tms. Ilmeisesti tuo yli 16 kanavaa kuitenkin vaatii vähintään jonkun lisäpalikan vielä tuohon radioon.
2 x 8ch vastari ja toinen bindataan 1-8 kanavile, toinen bindataan olemaan 9-16ch kanavat.
Innokkaat avoimen lähdekoodin tekijät ovat aloittaneet joskus noin 2012 vuonna OPENTX ohjelmistolla josta on sitten juonnettu EdgeTX joka on 99% sama mutta vaan parannusta jatkettu. On alunperin lennokki/liidokki ja drone hommiin tuoneet sitä. Eli ei ole nyt ihan crawlereihin/autoihin vasiten tehty mutta onneksi viimein virallisesti tullut käytöön. Joillain tämä onkin jo ollut aikansa käytössä ;) ;)
Re: Radiomaster MT12
Ei lisämoduuleja.Pisepise kirjoitti: ↑Ma 13.11.2023 16:14 Me "radioamatöörit" saadaan varmasti selvitys miten se toimii asiaa paremmin tuntevalta. Luulen että kytketään lisämoduuli ohjaimeen. Ja sitten lisätään iso vastari, ja jollain kytkimellä laitaan toinen puoli päälle missä on käytössä loput kanavat samoista napeista... ehkä :D
Oisit kysynyt. Kyl sun pitäs jo tietää mistä varsinkin tässä asiassa tulee vastaukset :D :D
Re: Radiomaster MT12
Kiitos, tää selvensi. Ei kyl riitä mihkä tarvitsisin enemmän kuin 7 kanavaa, mut jos joskus tulee tarvetta. 😁kj_temmes kirjoitti: ↑Ma 13.11.2023 19:46Huomaa että se vaste on vain ELRS protokollassa erityisen hyvä. 4IN1 modulilla "normaali"
yli 8 kanavaa vaatii useamman vastarin.
Millaista olit ajatellut 32ch käytettävän. Ohjemoinnilla voin samalla kytkimellä käyttää monenlaista.
Jokin kytkin tai muu määrittää mikä toiminto käytössä ja kytkimellä tapahtuu sitten niin tai näin...
Myös funktioilla ja viivellä ja ehdollistamisella, (AND OR jne lausekkeet) voit toteuttaa yhdellä napin painalluksella monta asiaa, eri kanavissa esim.
Tulee mieleen vaikka joku vaihtolava laite... Laskee kallistaa ajaa eteen laskee lisää kallistaa jne.....
Re: Radiomaster MT12
Mulla on (oli) melkein joka autossa 8 kanavaa käytössä. :D :DCrawl3r kirjoitti: ↑Ma 13.11.2023 20:06Kiitos, tää selvensi. Ei kyl riitä mihkä tarvitsisin enemmän kuin 7 kanavaa, mut jos joskus tulee tarvetta. 😁kj_temmes kirjoitti: ↑Ma 13.11.2023 19:46Huomaa että se vaste on vain ELRS protokollassa erityisen hyvä. 4IN1 modulilla "normaali"
yli 8 kanavaa vaatii useamman vastarin.
Millaista olit ajatellut 32ch käytettävän. Ohjemoinnilla voin samalla kytkimellä käyttää monenlaista.
Jokin kytkin tai muu määrittää mikä toiminto käytössä ja kytkimellä tapahtuu sitten niin tai näin...
Myös funktioilla ja viivellä ja ehdollistamisella, (AND OR jne lausekkeet) voit toteuttaa yhdellä napin painalluksella monta asiaa, eri kanavissa esim.
Tulee mieleen vaikka joku vaihtolava laite... Laskee kallistaa ajaa eteen laskee lisää kallistaa jne.....