Kovajuottaminen etc

Korit ja niiden maalaaminen
Pisepise
Legendaarinen!
Viestit: 2522
Liittynyt: Su 26.12.2010 21:26
Paikkakunta: Kotka

Re: Kovajuottaminen etc

Viesti Kirjoittaja Pisepise »

Hyviä juttuja. Minulla näyttää menevän tuota hopeaa aika reilusti, 5 puikkoa vuodessa joten olen tilannut täältä omat hopea puikot ja tätä, missä on juoksute samassa.

https://www.weldshop.fi/product/695/sil ... 500mm-5kpl
Meteoriitti
Vanhempi jäsen
Viestit: 315
Liittynyt: Ke 09.01.2019 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kovajuottaminen etc

Viesti Kirjoittaja Meteoriitti »

Hiidenhirvi kirjoitti: La 23.01.2021 16:54 Tässä omat välineeni juotosten tekemiseen. Itselläni peukalo keskellä kämmentä ja kaikki täytyy kantapään kautta oppia. 4 liitoksen kokemuksella voin suositella kokeilemaan. Putkea (6mm) ostin Kouvolan dunlop hiflexistä (2 metriä ei riitä alkuunkaan) ja juotosvehkeet puuilosta. Poltin, hopeapuikko jossa on juoksute päällä (ei minusta pahan hintaista), putken katkaisin, pyöröviila. Putken taivuttimeen täytyy vielä investoida. Ruuvipenkissä tulee aika karkeaa (karmeaa) mutkaa. Toholla rauta punaiseksi ja puikolla tökkää liitokseen. Vaikutti helpolta ja osat pysyivät vielä yhdessä. Ketjussa hyviä ohjeita, vaikka bilteman linkit ovatkin vanhentuneet.
Nimenomaan, tekemällä nämä oppii joten kokeilemaan vaan👍 Itsekin aloitin kovajuottamisen treenailun n. vuosi sitten. Polttimena on Sievertin perus poltin ja juotteena juurikin samaa Puuilon hopeaa kuin sinulla. Hankin ensin polttimeksi Dremelin sytkärikaasulla toimivan, mutta siinä ei riitä teho. Seuraavaksi ajattelin kokeilla "paljasta" hopeaa ja erillistä juoksutetta. Noiden päällystettyjen puikkojen ongelmana on vähän se, että juoksuteen määrää on hankala kontrolloida. Ei se iso ongelma ole, mutta jospa erillisen juoksutteen kanssa pääsisi vähemmällä putsaamisella.

Käytän itse 3mm ja 5mm umpitankoa, koska sen saatavuus on parempi ja tiukatkin taivutukset onnistuu helposti. Taivuttimena on tämmöinen: https://www.amazon.com/Shop-Tuff-MR-01- ... B0000AXFCD

Tarkoitus on kyllä hankkia myös putkea, mutta sille täytyy tehdä tai ostaa oma taivutin. Jarruputkentaivutin löytyy, mutta sillä saa melko rajallisen määrän taivutussäteitä ja itse tykkään käyttää välillä melko tiukkojakin säteitä.
ig: crawl1ngfinn
moukari80
Nyyppä
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 30.12.2020 20:11
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kovajuottaminen etc

Viesti Kirjoittaja moukari80 »

Hiidenhirvi kirjoitti: La 23.01.2021 16:54 Ketjussa hyviä ohjeita, vaikka bilteman linkit ovatkin vanhentuneet.
Ainakin osaan linkkejä auttaa, kun laittaa bilteman sivulla hakusanaksi tuon linkissä olevan tuotenumeron.

Tekeeköhän tuolla Bahcon polttimella mitään näissä hommissa?
https://www.bahco.com/int_en/profession ... s125_.html
Meteoriitti
Vanhempi jäsen
Viestit: 315
Liittynyt: Ke 09.01.2019 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kovajuottaminen etc

Viesti Kirjoittaja Meteoriitti »

moukari80 kirjoitti: Ma 05.04.2021 19:50 Tekeeköhän tuolla Bahcon polttimella mitään näissä hommissa?
https://www.bahco.com/int_en/profession ... s125_.html
Näyttäisi olevan uudelleen brändätty Portasol ja ei tuolla kovajuottamiseen tee mitään. Ns. sytkärikaasulla toimivat polttimet kuten tuo Bahco/Portasol tai Dremel Versatip/flame ei saa kappaleita tarpeeksi kuumiksi, eikä välttämättä edes juotetta sulamaan.

Itsellä on Portasol Superpro 125 ja tinalla juottamiseen se on ihan näppärä.
ig: crawl1ngfinn
moukari80
Nyyppä
Viestit: 28
Liittynyt: Ke 30.12.2020 20:11
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kovajuottaminen etc

Viesti Kirjoittaja moukari80 »

Meteoriitti kirjoitti: Ma 05.04.2021 22:07
moukari80 kirjoitti: Ma 05.04.2021 19:50 Tekeeköhän tuolla Bahcon polttimella mitään näissä hommissa?
https://www.bahco.com/int_en/profession ... s125_.html
Näyttäisi olevan uudelleen brändätty Portasol ja ei tuolla kovajuottamiseen tee mitään. Ns. sytkärikaasulla toimivat polttimet kuten tuo Bahco/Portasol tai Dremel Versatip/flame ei saa kappaleita tarpeeksi kuumiksi, eikä välttämättä edes juotetta sulamaan.

Itsellä on Portasol Superpro 125 ja tinalla juottamiseen se on ihan näppärä.
Ok, eli paree kun hankkii Sievertin tai jonkun vastaavan butaanivehkeen Biltemasta.
Meteoriitti
Vanhempi jäsen
Viestit: 315
Liittynyt: Ke 09.01.2019 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kovajuottaminen etc

Viesti Kirjoittaja Meteoriitti »

moukari80 kirjoitti: Ti 06.04.2021 19:56 Ok, eli paree kun hankkii Sievertin tai jonkun vastaavan butaanivehkeen Biltemasta.
Itsekin juotan Sievertin powergas:llä. Toimii hyvin hopean kanssa.
ig: crawl1ngfinn
nenolanjones
Vanhempi jäsen
Viestit: 253
Liittynyt: La 16.10.2021 07:26
Paikkakunta: Kitee

Re: Kovajuottaminen etc

Viesti Kirjoittaja nenolanjones »

Mikäs se olisi fiksuin valinta polttimeksi sisätiloissa, kun ei oikein soveltuvaa harrastetilaa ole? Mielellään toki hankkisi tehokkaan vehkeen että juotokset onnistuu, mutta mitä aiemmista kommenteista ymmärsin niin osa malleista on aika tehokkaitakin että kannattaa vähän ympäristöä katsoa ettei mitään palavaa ole ympärillä. Toki riittävät varotoimenpiteet pitää jokatapauksessa tehdä, vaikka minkä vehkeen hankkii.

Suht edullinen olisi esimerkiksi tämä Kemper, taisi edellisellä sivulla olla jollakin tällainen ja onnistuu juotokset?
https://www.puuilo.fi/kemper-kaasupoltin-sailio-300ml

Jos sitten parempaa/tehokkaampaa niin esim. Sievert 2235 tuolla powergas-putelilla
https://www.tooloutlet.fi/product/37796 ... ZgQAvD_BwE

Tai sitten vielä pykälää kuumempaa liekkiä tällä Sievert 2535 jossa ultragas-pullo
https://www.puuilo.fi/sievert-powerjet- ... lluslamppu
jpassi
Täysi jäsen
Viestit: 218
Liittynyt: Ti 22.04.2008 18:39

Re: Kovajuottaminen etc

Viesti Kirjoittaja jpassi »

Itse juotellut tuollaisella Sievertillä, molempia kaasuja ollut käytössä. Hyvin on toimineet molemmat omissa juotoksissa.
teppisch
Legendaarinen!
Viestit: 760
Liittynyt: Ma 24.08.2020 14:11
Paikkakunta: Pori

Re: Kovajuottaminen etc

Viesti Kirjoittaja teppisch »

Kertokaas kokeneemmt kuinka olette ratkaisseet seuraavan:

2mm teräslevyn palaan pitäisi juottaa samasta materiaalista L-mallinen tukipala. Kohdistuksen tulisiolla melkolailla tarkka. Miten saa toholl juotoksen tehtyä, koska ongelmi havaittu seuraavissa menetelmissä:

- Tuenta neodyymimagneeteilla ei toimi, koska ne eivät kestä lämpöä
- Puristaminen esim. viilapenkin tai muun metallisen väliin. Lämpö karkaa metallia pitkin ja juotettavaa palaa ei saa tarpeeksi lämpimäksi.

Miten yleensä asemoitte palat juottaessa ja entä sitten kun tarvitsee tehdä oikeasti tarkka kohdistus. Kiva olisi saada hyviä vinkkejä ennen kuin lähden taas yrittämään seuraavaa juotosta. Aikaisemmin on mennyt hermo paksumpien materiaalien kanssa kun kestää ikuisuuden saada ne hehkumaan
krajok
Täysi jäsen
Viestit: 120
Liittynyt: Pe 02.04.2021 10:56

Re: Kovajuottaminen etc

Viesti Kirjoittaja krajok »

Itse kääntyisin mig/mag hitsin puoleen vain jos on lähipiirissä saatavilla
teppisch
Legendaarinen!
Viestit: 760
Liittynyt: Ma 24.08.2020 14:11
Paikkakunta: Pori

Re: Kovajuottaminen etc

Viesti Kirjoittaja teppisch »

krajok kirjoitti: Su 08.10.2023 08:23 Itse kääntyisin mig/mag hitsin puoleen vain jos on lähipiirissä saatavilla
Tämän puoleen varmaan kääntyisinkin jos olisi saatavilla. Valitettavasti ei ole.
Pisepise
Legendaarinen!
Viestit: 2522
Liittynyt: Su 26.12.2010 21:26
Paikkakunta: Kotka

Re: Kovajuottaminen etc

Viesti Kirjoittaja Pisepise »

Tiedän ja tunnen ongelman mitä tarkoitat.

1. ehdostus. Eli kappale mihin ollaan juottamassa, niin jos mahdollista niin tekee juotoksen vielä kun kappale on iso tai pitkä. Jolloin lämpö ei kulkeudu ruuvipenkkiin.

2. kappale on sellaisessa asennossa että painovoima pitää juotettavan kappaleen paikoillaan, ja sitten juotos.

3. Kuumempi liekki. Puuilossa on jotain Kaasuhitsauksen ja kovajuottamisen välimaastosta olevia kaasujuotos vehkeitä. ei ole käytännön kokemusta.
https://www.puuilo.fi/providus-kaasuhit ... asex-happi

4. Halpa ydintäyte mig-hitsauskone. Itse ostin sellaisen, juuri näitä askareita varten. Voi lukkopihdeillä ja puristimilla pitää kappaleet yhdessä. Eikä kappeleet kuumene niin paljon ja laajalle alalle kuin kovajuottamisessa. Harjoittelemalla sillä saa jopa 4mm putkea peltiin kiinni, kun liipasin painallus, kulma, virta ja langansyöttö on kohdillaan. Yksi täppä että palat pysyy kiinni, ja sitten hopealla loput kiinni että on siisti.
Minulla on tämä. https://www.puuilo.fi/pitstone-mig-hits ... ngalle-130

Tuosta halvasta ydintäyte mighitsauskoneesta kysyttäessä metallimiehet käy yskimään, joo kyllä se räkii eikä se ole kunnon tig/mig-hitsauskoneiden veroinen. Mutta jos lähtökohtana on 4-7mm tankojen ja putkien liittäminen, sekä pellin palojen liittäminen satunnaisesti (RC-autojen puskurit, sliderit ja turvakaaret) Niin kyllä se ajaa asian.
teppisch
Legendaarinen!
Viestit: 760
Liittynyt: Ma 24.08.2020 14:11
Paikkakunta: Pori

Re: Kovajuottaminen etc

Viesti Kirjoittaja teppisch »

Ei kauhean toivoa herättäviä vastauksia kovajuottamisen näkökulmasta 😂

Tuli mieleen, että voisiko käyttää jotan lämmön kestävää, mutta huonosti lämpöä johtavaa kappaleen ja vaikka viilapenkin välissä. Tällä tavoin lämpö ei karkaisi penkkiin. Mitä tällainen materiaali voisi olla? 🤔
laremoh
Juniori
Viestit: 51
Liittynyt: Ma 31.08.2015 01:10
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kovajuottaminen etc

Viesti Kirjoittaja laremoh »

Tuli mieleen se lämpösuojatahna mitä Harley Desings käytti joissain tig-hitsaus hommissa.
Yritin googlailla mutta taitaa olla aika Ameriikan hömpötustä moiset. Motonetissä on CRC ceramic paste joka kestää hetkellisesti 1400c. Jos on sopivan jäykkää niin saattaisihan sillä jokin kappale pysyä läjässä juotoksennverran.
teppisch
Legendaarinen!
Viestit: 760
Liittynyt: Ma 24.08.2020 14:11
Paikkakunta: Pori

Re: Kovajuottaminen etc

Viesti Kirjoittaja teppisch »

Tuli tuossa googlailtua lämmönjohtavuudesta. Tuli vastaan seuraava materiaalitaulukko:

Aineiden lämmönjohtavuuksia
Aine Lämmönjohtavuus. W/(K·m)
Timantti 1000..2600
Hopea 430
Kupari 390
Kulta 320
Alumiini 236
Rauta 50..80
Teräs 20..50
Lasi 1
FR4 0,3..0,8 (piirilevymateriaali)
Vesi 0,6
Puu 0,04..0,12
PUfoam 0,02

Tuon perusteella voisi kokeilla lasin tai piirilevyn palaa lämmön katkona. Jos sen lämmön karkaamisen saa haltuun, niin eiköhän tuon 2mm teräksen saa juoteltua. Tarvittaessa vaikka kahden tohon avulla. Pitää raportoida onnistumisen tasosta myöhemmin
Puolituinen
Juniori
Viestit: 69
Liittynyt: To 04.05.2023 22:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kovajuottaminen etc

Viesti Kirjoittaja Puolituinen »

Mitenkäs ruuvipenkin leukojen väliin silikonipannulappu tai silikoninen grillausalusta/vast? Nehän kestää kuumaa aika paljon. Moottoripyörän vaimentimen kannatuspannan alle laitoin, putki on lyhyt ja käy kuumana mutta on kestänyt hyvin.
tuubi
Täysi jäsen
Viestit: 198
Liittynyt: La 28.03.2015 16:49

Re: Kovajuottaminen etc

Viesti Kirjoittaja tuubi »

Lämmön pois johtumisen minimointi on yleensä helpoin tapa onnistua. Mutta varmasti jossain kohtaa tulee sekin vastaan ettei käytetyssä polttimessa riitä teho ja tarvitaan isompi poltin tai happea avuksi. 2 mm teräs alkaa olla jo melko paksua toholla kovajuotettavaksi, mutta uskoisin että ihan tehtävissä vielä kuitenkin.

Olen yleensä pyrkinyt asettelemaan osat niin että pysyvät paikallaan itsekseen. Lisäpainoksi olen tehnyt kulmaraudasta ja kierretangosta vekottimen jonka terävähköllä kärjellä saa painettua osat yhteen.
20231008_171701.jpg
20231008_171844.jpg
Alla oleva tulitiili tietysti vie osan lämmöstä ja joskus osia joutuu lämmittämään pitkään. Pidempien kappaleiden kanssa juotettavan kohdan voi jättää vapaasti ilmaan kahden tulitiilen väliin, jolloin sitä pääsee paremmin lämmittämään joka puolelta, mutta silloin ei yleensä uskalla laittaa painoa päälle ettei osa taivu.

Ja silloin kun on tarvinnut enemmän puristusta tai osat ovat sen mallisia ettei niitä saa aseteltua painovoiman avulla pysymään niin pienet lukkopihdit pitämään kappaleita kiinni. Pihdit kiinni mahdollisimman kaukana kuumennettavasta kohdasta jotta lämpö ei turhaan johdu pois sieltä missä sitä tarvitaan.

Monesti myös uusi kaasupullo auttaa jos polttimen teho ei ihan meinaa riittää. Pullon tyhjentyessä paine laskee ja teho pienenee vaikka liekki näyttääkin vielä ihan normaalilta.

Juotosaineita on myös erilaisia, enemmän hopeaa sisältävät sulavat pienemmässä lämmössä. 55% hopea n. 670 C, 40% n. 720 C ja 30% n. 760 C. Näitä eroja voi myös hyödyntää lähekkäin olevissa liitoksissa niin että ensin tehdään korkeammassa lämmössä sulavalla juotteella yksi liitos ja seuraavaksi toinen matalamassa lämmössä jolloin ensimmäinen sauma ei aukea.
teppisch
Legendaarinen!
Viestit: 760
Liittynyt: Ma 24.08.2020 14:11
Paikkakunta: Pori

Re: Kovajuottaminen etc

Viesti Kirjoittaja teppisch »

Homma tehty onnistuneesti. Valitettavasti ei tullut kuvia räpsittyä.

Kyseessä olikin 3mm teräs, eikä 2mm kuten aiemmin muistelin. Lopputuote oli linkkikiinnikkeet servotelineeseen.

Kokeilin katkaista lämmön karkaamisen seuraavilla menetelmillä:
- Piirilevyn palanen = syttyi tuleen
- 1mm vajerin puristuslukko (alumiinia) = suli
- 5x5mm alumiiniholkki 3mm keskireijällä = suli
- Pala samaista 3mm terästä = ONNISTUI

Lisäksi käytössä oli kaksi liekkiä, ala- ja yläpuolille. Tämä auttoi nopeaan lämpenemiseen ja lämmön karkaaminen ei muodostunut ongelmaksi. Lopputuloksena onnistuneet juotokset hehkuvaan teräkseen. Pitäisi nyt kestää 💪
Vastaa Viestiin