MST CMX J3 Jimny
MST CMX J3 Jimny
Tänään tuli postissa pitkään haaveillun projektin alkulaukaus.
Olen kuolannut MST:n CFX/CMX alustaa Suzuki Jimny J3 korilla siitä asti, kun kiinnostuin uudestaan RC-autoista.
Ehkä suurin syy tähän on se, että omistin saman korimallin Jimnyn 2000-luvun loppupuolella. Väri oli tosin musta. Olen vain jollain kummalla tavalla tykännyt kyseisestä korimallista heti ensisilmäyksestä alkaen. Olen myös päässyt sivusta seuraamaan Offroadsuunnistuksessa rakennettujen Jimny:n ajoja. Aikanaan samoissa kilpailuissa pyöri juuri sininen paljon rakennettu Jimny Eestistä.
MST CMX/CFX alusta on kiinnostanut muutenkin lyhyen akselivälin ja kapean raideleveyden takia. En myöskään ole vielä omistanut yhtään etumoottorista ja jalovaihteistolla varustettua autoa.
Kuten ensimmäisestä kuvasta voi huomata niin olen koonnut pitkin nettiä päivitysosaa projektia.
Alla hieman listaa osista ja projektisuunnitelma:
-HobbyWing Fusion SE 1200kv
-Laakerit akseleihin
-MST Front motor kit
-MST CMX/CFXCMS ser
-MST CMX steel drive saft set 73-96mm
-MST inner fender set
Tarkoitus on siis muuttaa auton moottori eteen ja ylös. Samalla päivittyy myös moottori harjattomaan Fusion SE:n. Muutoksen myötä autoon tulee myös erillinen jakovaihteisto.
Servon paikka tulee muuttumaan akselilta runkoon.
Päivitän myös samalla akselien puslat kuulalaakereiksi
Yritän myös saada sovitettua MST:n J4 Jimnyn sisälokasuojat J3:n koriin.
Sovitan myös yhden muista projekteista yli jääneen interiorcoverin korin sisälle.
Re: MST CMX J3 Jimny
Aloitin MST Jimny:n päivittämisen kokoamalla Front motor kit:n. Kitin mukana tuli kaikki tarvittavat osat. Mitään ei tarvinnut ottaa itse autosta.
Vaihteistoja käsissä pyöritellessä ei voinut ihmetellä kuinka hiljaisia ja pehmeästi pyöriviä ne olivat. En ole vielä tähän mennessä pitänyt kädessä yhtä pehmeästi pyörivää vaihteistoa.
Moottori & vaihteisto kokonaisuuden kokoamisen jälkeen vaihdoin servon paikan runkoon ja korvasin muoviset kardaanit MST:n metallisilla.
Seuraavana siirryin sitten korin muokkaamiseen. Asensin ensimmäisen J4 korimallin Jimnyyn tarkoitetut sisälokasuojat. Lokasuojat menivät paikalleen ilman ongelmia. Seuraavan leikkelin vanhan interiorcoverin sopimaan Jimnyn piskuiseen koriin. Tuloksesta tuli melko hyvä.
Ruuvailin myös auton mukana tulleet kattokaiteet ja snorkkelin paikalleen.
Vaihteistoja käsissä pyöritellessä ei voinut ihmetellä kuinka hiljaisia ja pehmeästi pyöriviä ne olivat. En ole vielä tähän mennessä pitänyt kädessä yhtä pehmeästi pyörivää vaihteistoa.
Moottori & vaihteisto kokonaisuuden kokoamisen jälkeen vaihdoin servon paikan runkoon ja korvasin muoviset kardaanit MST:n metallisilla.
Seuraavana siirryin sitten korin muokkaamiseen. Asensin ensimmäisen J4 korimallin Jimnyyn tarkoitetut sisälokasuojat. Lokasuojat menivät paikalleen ilman ongelmia. Seuraavan leikkelin vanhan interiorcoverin sopimaan Jimnyn piskuiseen koriin. Tuloksesta tuli melko hyvä.
Ruuvailin myös auton mukana tulleet kattokaiteet ja snorkkelin paikalleen.
Re: MST CMX J3 Jimny
Tos on jotai sympaattisen näköstä. Kokemusta ei ole mstn maastureista mut muista on. Mst varaosien saanti vaa ajoittain haasteellista. Drifteristä ei o ny hajonnu mtn mut ralliautosta on ja seku joutuu telakalle ni kestää saada kuntoon. Hauska nähä miten tollanen kiipee.
Re: MST CMX J3 Jimny
kokemuksesta voin sanoo et erittäin hauska ajella! Kiipee ookoosti, mut lyhyen akselivälin takia ei kiipeä yhtä hyvin ku isot isovelit.
Mutta taas pääsee tiukemmista paikoista ku muut.
Komia kaara, pitäs varmaan hankkia MST maasturi ja jättää se pikku mst maasturiks, heh
Mutta taas pääsee tiukemmista paikoista ku muut.
Komia kaara, pitäs varmaan hankkia MST maasturi ja jättää se pikku mst maasturiks, heh
Re: MST CMX J3 Jimny
Joo-o olen huomannut, että osia ei oo aina helppo saada. Pitää vaan koittaa elää sen kanssa.
Re: MST CMX J3 Jimny
Tamicolla myös osia välillä! MST autolle ainakin!
Re: MST CMX J3 Jimny
Ensimmäiset ajot takana. Jännää sinänsä, että auto menee alas paljon jyrkempää mäkeä kuin nousee.
Pitää kyllä rajottaa jossain välissä joustoja niin ehkä se kiipeäminenkin paranee…vaikka ei se tällä hetkelläkään ihan toivotonta ole.
Tähän osittain vaikuttaa myös melko huonot RTR renkaat. Renkaat ovat ilman foameja ja sen kyllä huomaa kalliolla. Kumit lähtevät taittumaan alle yllättävän helposti.
Servollekkin voisi tehdä jotain. Yllättäen RTR servo ei ole mitenkään kehuttava, mutta hoitaa se nyt kuitenkin hommansa kohtuullisesti.
Viimeksi muokannut JouniN, Ke 07.06.2023 21:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: MST CMX J3 Jimny
Joo o suurin ongelma on tällä hetkellä RTR-renkaat ja -servo. Kokeilin kotona C1-luokan renkaita ja ne oli vain yksinkertaisesti liian isot. Pitää jossain välissä kokeilla C0 renkaita. Noi alla olevat on 90x30mm
Re: MST CMX J3 Jimny
teppichillä tais olla myynnissä täällä c0 renkaat ja foamit.. ne saattas sopia hienosti.
tätä meinasin: viewtopic.php?t=12969
Re: MST CMX J3 Jimny
Joo huomasin. Pitää vähän vielä tuumailla, et mitä tekee. Laitoin kokeeksi SCX10ii:n alla olevat renkaat kiinni. Viikonloppuna pitäisi vähän testailla lisää.Crawl3r kirjoitti: ↑To 08.06.2023 12:07
teppichillä tais olla myynnissä täällä c0 renkaat ja foamit.. ne saattas sopia hienosti.
tätä meinasin: viewtopic.php?t=12969
Re: MST CMX J3 Jimny
Pieni tilannepäivitys tästä huonon onnen soturista…
Sain vihdoinkin ajettua MST Jimny:llä kunnolla. Ajoin Jimnyllä yhden onnistuneen kierroksen ilman murheita. Auto on ollut tähän mennessä varsinainen murheen kryyni.
Auton ongelmat alkoivat jo Elomessuilta Hämeenlinnasta.
Messuilla auton päävaihteisto alkoi raksuttamaan ja lopulta veto hävisi kokonaan. Kotona sitten avasin laatikon ja totesin yhden etumoottori muunnossarjan mukana tulleista laakereista räjähtäneen vaihteiston sisään ja hajottaneen kaikki vaihteiston rattaat. Noh en juuri silloin pystynyt laittamaan uusia rattaita tilaukseen joten päätin asentaa alkuperäisen RTR keskimoottori & vaihteistokombon takaisin paikalleen, jotta sain auton kuntoon Mäntsälän safarin reititystä varten.
Noh kuten täällä kerroin niin kesken Mäntsälän reitityksen päätyi toinen MST:n Hop Up metalli kardaaneista katketa. Ajattelin aluksi, että syynä oli valmistusvirhe tai yms.
Todellisuudessa syyllinen oli kuitenkin RTR-paketin mukana tulleissa kuparipuslissa. Jompi kumpi tai ehkä jopa molemmat etuakselin pinionin puslista olivat hajonneet. Tämän seurauksena akseli oli hirttänyt kiinni ja 1800kv Fusion SE:n vääntö oli hajottanut kardaanin.
Vika oli sinänsä mielen kiintoinen, että se ilmeni vain silloin, kuin laitoin kardaanin paikoilleen ja aloin kiristämään lukitusruuvia. Pinjoni pyöri oikein hyvin, kun sitä pyöritti ilman kardaania, mutta heti kun kiristin kardaanin paikoilleen niin pinioni lukittui.
Huomasin myös asennuksen yhteydessä, että myös jakovaihteiston laakerit olivat jo kuluneet löysiksi. Ilmeisesti etumoottori muunnossarjan mukana tulleet laakerit olivat poikkeuksellisen huonoja tai jotain, sillä omasta mielestä ne alkoivat hajoamaan ihan liian aikaisin. Onneksi autossa on nyt sentään kunnolliset laakerit…jos vaikka kestäisi edes muutaman akullisen… 😂
Re: MST CMX J3 Jimny
hyvin erikoinen murhegryyni sulla tolla.
Omassa MSt CFX autossa, josta vain vaihteisto ja jakis ovat käytössä, niin ne ovat ite kestäneet hyvin. Paitsi nyt haluan tarkistaa omasta autosta et missä kunnossa ne sisäiset laakerit on. Käytän omaa CFXää C1 autona, painavat renkaat ja raakaa ajoa!
Omassa MSt CFX autossa, josta vain vaihteisto ja jakis ovat käytössä, niin ne ovat ite kestäneet hyvin. Paitsi nyt haluan tarkistaa omasta autosta et missä kunnossa ne sisäiset laakerit on. Käytän omaa CFXää C1 autona, painavat renkaat ja raakaa ajoa!
Re: MST CMX J3 Jimny
Päätin tällä kertaa kokeilla kardaaniksi INJORA:n 84-102mm yleismallista akselia. INJORA:n kardaani on merkittävästi tukevamman oloinen kuin MST:n alkuperäinen. Alunperin ajattelin yhdistellä kahden eri mittaisen kardaanin osia. Päädyin kuitenkin laittamaan suoraan 84-102mm kardaanin, koska akseli mahtui paikalleen ilman ongelmia ja liikkumavaroja jäi aivan riittävästi. Alkuperäinen kardaanin mitta on 73-96mm. Uskon tämän johtuneen INJORAN:n kardaanin hieman erilaisesta rakenteesta.
Moottoriksi laitoin ensimmäisen sukupolven Hobbywing Fusion 1800kv:n. Otin moottorin pitkään telakalla lojuneista Element Endurosta.
Ajattelin mennä testaamaan uutta osakokonaisuutta sunnuntaina järjestettävälle safarille Kotkan lähelle.
Re: MST CMX J3 Jimny
Kävin tänään ajamassa scalesafarin Kotkan lähellä. Ajoin reitin läpi MST Jimny:llä kahteen kertaan. Vaihdoin tosin renkaat kierrosten välillä. Jimny:n ennen safaria laittamani INJORA:n 84-102mm kardaani vaikutti kestävän päivän ajot niin kuin pitikin. Myös HW Fusion vaikutti toimivan niin kuin pitikin. Harjattomallla moottorilla ajaminen on vain niin paljon mukavampaa kuin perinteisellä harjallisella moottorilla.
Jos kardaani kestää jatkossakin niin varmaankin vaihdan saman laisen myös taakse. MST:n alkuperäinen metallikardaani vaikuttaa vaan niin hennolta verrattuna INJORA:n vastaavaan. Samoin, jos kardaani alkaa kestämään niin vaihdan varmaankin myös auton servon. Nykyinen servo, kun on jotenkin vain turhan hidas vaikka voimaa onkin aivan riittävästi.
Huomasin myös ensimmäisen lenkin jälkeisessä renkaiden vaihdon yhteydessä, että etukardaani vatkaa pyöriessään huomattavasti enemmän kuin takakardaani.
En sitten tiedä, että voisiko tässä olka mahdollisesti syy etukardaanin heikkoon kestävyyteen. 🤔
Lähinnä tässä mietin, että voisiko kardaanin nivelten kulma kasvaa liian suureksi jossain tietyssä tilanteessa ja tämä johtaa nivelen lukittumiseen. 🤔
Hobbywing Fusion:ssa vääntöä on kuitenki enemmän kuin jossain perus harjallisessa moottorissa.
Tähän mennessä kardaanit ovat aina katkenneet silloin, kun akselit ovat olleet lähellä ääriasentoja ja alusta on ollut pitävä. Esim. Teräväreunainen kivikko. Tai no ensimmäinen hajoaminen oli kyllä selkeästi jumittuneen metallipuslan syytä.
Olisin kyllä enemmän kuin tyytyväinen, jos saisin auton tekniikan kestämään, sillä pidän autolla ajamisesta todella paljon…
Jos kardaani kestää jatkossakin niin varmaankin vaihdan saman laisen myös taakse. MST:n alkuperäinen metallikardaani vaikuttaa vaan niin hennolta verrattuna INJORA:n vastaavaan. Samoin, jos kardaani alkaa kestämään niin vaihdan varmaankin myös auton servon. Nykyinen servo, kun on jotenkin vain turhan hidas vaikka voimaa onkin aivan riittävästi.
Huomasin myös ensimmäisen lenkin jälkeisessä renkaiden vaihdon yhteydessä, että etukardaani vatkaa pyöriessään huomattavasti enemmän kuin takakardaani.
En sitten tiedä, että voisiko tässä olka mahdollisesti syy etukardaanin heikkoon kestävyyteen. 🤔
Lähinnä tässä mietin, että voisiko kardaanin nivelten kulma kasvaa liian suureksi jossain tietyssä tilanteessa ja tämä johtaa nivelen lukittumiseen. 🤔
Hobbywing Fusion:ssa vääntöä on kuitenki enemmän kuin jossain perus harjallisessa moottorissa.
Tähän mennessä kardaanit ovat aina katkenneet silloin, kun akselit ovat olleet lähellä ääriasentoja ja alusta on ollut pitävä. Esim. Teräväreunainen kivikko. Tai no ensimmäinen hajoaminen oli kyllä selkeästi jumittuneen metallipuslan syytä.
Olisin kyllä enemmän kuin tyytyväinen, jos saisin auton tekniikan kestämään, sillä pidän autolla ajamisesta todella paljon…
- Liitteet
-
- IMG_9759.jpeg (385.48 KiB) Katsottu 344 kertaa
-
- IMG_9758.jpeg (444 KiB) Katsottu 344 kertaa
Re: MST CMX J3 Jimny
Toi on kyllä komia. Jotenkin tällainen sympaattinen pikkumaasturi herättää melkoisia onistushaluja 🙈