FCK-TRX

Tänne kaikki mikä ei liity aiheeseen, hyvän maun rajoissa sitten...
Crawl3r
Vanhempi jäsen

Re: FCK-TRX

Viesti Kirjoittaja Crawl3r »

Metsäläinen kirjoitti: Ma 18.09.2023 11:40
JouniN kirjoitti: Ma 18.09.2023 09:47
Verskis kirjoitti: Ma 18.09.2023 09:40
En ole yhtäkään kisaa ajanut, mutta nyt kun hommasin ajanottotransponderin, niin aikoja vertailemalla pystyn ajamaan 2WD Slashilla (tosin rankasti viritetyllä sellaisella. LCG-pohja varmaan se tärkein muutos) jotakuinkin yhtä nopeita aikoja kuin kesällä Nokialla pidetyn Short course summer cup-kisan SC2-10-luokan kärki on ajanut. Toki olosuhteet radalla ovat saattaneet olla erilaiset kisan aikaan, esim. enemmän pölyä radan pinnassa, joten ei tuo ihan täysin vertailukelpoista ole.
Mutta ei se tällä perusteella nyt ihan paska auto voi olla :)

Täytyy ensi kesänä koittaa päästä kisoihin mukaan koittamaan, onko traxusta (ja kuskista) oikeasti mihinkään. Kunnes itse kokeilen ja totean, pidän noita puheita vain hifistelevien kisakuskien hölynpölynä :D
Ite olen kanssa taipuvainen samalle kannalle. En vaan millään jaksa uskoa, että Slash on oikein rakennettuna merkittävästi paskempi kuin muutkaan vastaavat. Toki jonkun toisen auton saa rakennettua hyväksi ajaa merkittävästi pienemmällä vaivalla ja rahalla.
Siitä vaan kokeilemaan, traxxasin 2WD slashin vaihteisto painaa enemmän kuin kokonainen kilpailu käyttöön tarkoitettu auto.
Tääh.. eiks paino ole voimaa ja ylipaino ylivoimaa?
Verskis
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja Verskis »

20230918_115720.jpg
Tuohon se nyt sitten kaatui, ei pysty kisaamaan 😁

Mulla on tosin drag slashin loota autossa, se on varmaan hieman painavampi kun enemmän metallia osissa ja öljyä diffissä.
JouniN
Vanhempi jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JouniN »

Metsäläinen kirjoitti: Ma 18.09.2023 11:40 Siitä vaan kokeilemaan, traxxasin 2WD slashin vaihteisto painaa enemmän kuin kokonainen kilpailu käyttöön tarkoitettu auto.
Onko tosta jotain faktaa vai onks tää taas näitä ”totuuksia” mitä varikolla kuulee? Toi vaan kuulostaa aika kovalta väitteeltä…
JouniN
Vanhempi jäsen
Viesti:

Mä haluun nähdä sen kisa kireen 1:10 SC-auton mikä painaa alle 200g
JouniN
Vanhempi jäsen
Viesti:

Mulla on LCG 2WD VXL Slash eikä se mun mielestä niin kauhean paimava ole.
Metsäläinen
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja Metsäläinen »

JouniN kirjoitti: Ma 18.09.2023 12:02 Onko tosta jotain faktaa vai onks tää taas näitä ”totuuksia” mitä varikolla kuulee? Toi vaan kuulostaa aika kovalta väitteeltä…
Totuus hieman kärjistettynä, mutta kunnon kisa-autoissa on paino jakautuma valmiiksi paremmassa balanssissa. Minulla oli 2WD rustleri
ja yritin sitä saada säädettyä mielyttäväksi ajettavaksi. Todella turhauttavaa tai oikeastaan mahdotonta, kuitenkin on usean vuoden kokemus kisa-autojen säätämisestä.
JouniN
Vanhempi jäsen
Viesti:

En mä sun kokemus pohjaa epäilemään, mutta toi heitto vaihteiston painosta oli vaan niin paksua. Siihen oli vain pakko puuttua.

On myös vähän turhaa verrata keskimoottori ja takamoottorisia autoja keskenään. Balanssi on vaan niin erilainen.

Vaikka en pidäkään Slash:ä maailman parhaana kilpa-autona niin en mä sitä nyt kuitenkaan ihan kauheasti lähtis haukkumaankaan. Siitä saa rakentamalla varmasti riittävän hyvän, jos vain haluaa.
Verskis
Vanhempi jäsen

JouniN kirjoitti: Ma 18.09.2023 12:56 Vaikka en pidäkään Slash:ä maailman parhaana kilpa-autona niin en mä sitä nyt kuitenkaan ihan kauheasti lähtis haukkumaankaan. Siitä saa rakentamalla varmasti riittävän hyvän, jos vain haluaa.
Juuri tätä samaa mieltä olen itsekin.

Ja Slässissä on se hyvä puoli, että sillä kehtaa ajaa kurassa, toisin kuin liian hienoilla kilpa-autoilla.
Metsäläinen
Vanhempi jäsen

Verskis kirjoitti: Ma 18.09.2023 13:23 Ja Slässissä on se hyvä puoli, että sillä kehtaa ajaa kurassa, toisin kuin liian hienoilla kilpa-autoilla.
Kura ajoon slashi on tehty ja kilpa-autot radalle. Mielenkiintoista on nähdä mitä uutta te olette kehittänyt saadaksenne slashista kisa-auton, kun se ei ole aikaisemminkaan onnistunut. ;)
Verskis
Vanhempi jäsen

Metsäläinen kirjoitti: Ma 18.09.2023 13:34
Kura ajoon slashi on tehty ja kilpa-autot radalle. Mielenkiintoista on nähdä mitä uutta te olette kehittänyt saadaksenne slashista kisa-auton, kun se ei ole aikaisemminkaan onnistunut. ;)
LCG-pohjalla painopiste matalaksi.
Drag slashin lootalla kunnon öljydiffi voimansiirtoon.
Traxun GTR-iskareilla ja sopivan jäykkyisillä jousilla jousitus pelaa aika kivasti huonompipitoisilla ulkoradoilla. Mattoradalle en oo vielä löytänyt sopivia jousia. Myös iskarien ulosjoustoa pitäisi rajoittaa matolle, mutta saviradalla pelaa hyvin ilman rajoituksia.
Hot Racingin kallistuksenvakaajilla liika kallistelu kuriin.
Xrayn X-stiff servosaverilla ohjaus jämäkäksi.
Ja tärkeimpänä, kunnolliset renkaat: eturenkaina Schumacherin silver Stagger ribit tuntuu pelaavan melkein alustalla kuin alustalla. Savelle takarenkaiksi Proline Blockadet.

Noiden lisäksi kaikkea muutakin pientä autossa on, mutta nuo nyt eniten varmaan vaikuttaa ajotuntumaan radalla.

Hintaahan tällä on jo varmaan enemmänkuin kisakitillä, mutta tällä tosiaan kehtaa rypeä kurassa, ja salaa tykkään siitä kun ihmiset halveksuu ja ylenkatsoo mun traxuleluani :D
Metsäläinen
Vanhempi jäsen

Suosittelen hommaamaan slashin rinnalle oikeasti kisa käyttöön tarkoitetun SC auton vertailun vuoksi nähdäkseen kuinka paljon enemmän oikeassa kilpa-autossa on säätö mahdollisuuksia säätää auto juuri sellaiseksi kuin haluaa.
Traxxasin autosta ei ole juurikaan muita säätö mahdollisuuksia kuin öljyjen vaihto iskareihin ja diffiin. Eri alustoille merkittäviä säätöjä
kuten antisquatin, taka-aurauksen ja rollcenterin säätöjä traxxasista ei löydy vakiona.
Orkekum
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Orkekum »

Eikös se ole myös niin et hyvä kuski ajaa hyvin vaik auto huono, ja huono kuski ei aja hyvin vaik auto ois hyvä 🤔

Ymmärrän miks jotkut ei kiinnosta kilpa-ajoa jos tällasta o välil.
Verskis
Vanhempi jäsen

Totta kai tuossa on aika rajallisesti säädettävää, mutta ei ne säädöt ole mikään itseisarvo. Tuo istuu käteeni ihan kivasti tuollaisenaankin siellä saviradalla.

Ja on tuossakin säädettävää, menee välillä pää pyörälle näidenkin rajallisten säätöjen kanssa:
Iskarien öljyt, kiinnityspaikat ja jouset.
Preload, eli maavara.
Camber edessä ja takana.
Auraus edessä.
Kallistuksenvakaajien paksuus ja kiinnityspaikka.
Renkaat edessä ja takana.
Välitykset.
Cotelo
Nyyppä

Viesti Kirjoittaja Cotelo »

Tässähän just kiteytyy se keskustelu mitä ollaan kaverien kanssa käyty. Kynnys lähteä kisaamaan on liian korkea, koska sillä RTR (tai lähes) autolla ei huvita mennä edellämainittujen mielipiteiden vuoksi. Näin ollen ei tule uusia kisaajia, koska ei huvita laittaa paria tonnia kisa-autoon. Ja noista säädöistä sen verran, että itse en ainakaan osaa arvioida yhtään mitä tai mitkä olisi oikeat säädöt autoon. Eilen oli kyllä pirun hauskaa painella Slashilla Lammin safaritapahtumassa, enkä ainakaan itse kokenut että olisi jostain jäänyt paitsi.
JouniN
Vanhempi jäsen
Viesti:

Orkekum kirjoitti: Ma 18.09.2023 14:48 Eikös se ole myös niin et hyvä kuski ajaa hyvin vaik auto huono, ja huono kuski ei aja hyvin vaik auto ois hyvä 🤔

Ymmärrän miks jotkut ei kiinnosta kilpa-ajoa jos tällasta o välil.
Niin kyllä se vaan lopulta on se kuski joka sitä autoa. 😁 Hyvä kuski kyllä pärjää vähän paskemmallakin autolla.

Itseä kanssa suorastaan vituttaa osan ratapuolen (yleisellä tasolla.) kisakuljettajien asenne. Tolla asenteella tuomitaan kaikki omaperäinen jo etukäteen. 😂

Mua ei osittain juuri tuon asennevammaa takia kiinnosta pätkääkään kilpailla radalla. Kisoihin, kun ”ei voi” mennä millään muulla kuin sillä X merkin autolla mikä on voittanut X määrän kisoja tai on jonkun henkilö X:n oma lemppari. (Saatte lisätä ihan vapaasti X merkkien kohdalle haluamanne sanan.)

Jos rupeisin kisaamaan niin mua kiinnostaisi ennemminkin rakentaa jostain altavastaaja autosta kisapeli ja kattoa kuinka pitkälle sillä pääsee…

Sitten mun mielestä ehkä se isoin kysymys: Onko kaiken harrastamisen pakko olla koko aika kilpailemista ja voiko autoa/merkkiä sanoa hyväksi vaikka sillä ei koskaan tultaisi voittamaan yksiäkään kisoja.

Traxxas voi olla ihan hyvä merkki, mutta ei välttämättä se kilpailukykyisin. Kilpailemine, kun ei merkitse kaikille kaikkea… 😉
Metsäläinen
Vanhempi jäsen

Asenne tuntuu löytyvän siltäkin puolelta, jos yrittää antaa neuvoja ettei tarvitse iskeä lusikkaa paskaan niin sitä saa sitten itse niskaan.
JouniN
Vanhempi jäsen
Viesti:

Metsäläinen kirjoitti: Ma 18.09.2023 18:21 Asenne tuntuu löytyvän siltäkin puolelta, jos yrittää antaa neuvoja ettei tarvitse iskeä lusikkaa paskaan niin sitä saa sitten itse niskaan.
Ymmärrän kyllä suakin tässä. Kyllä sulla ihan hyvät pointit on ei sitä käy kieltäminen. Ei oo tarkoitus mennä henkilökohtaisuuksiin. Tää netti on vaikea kanava kommunikoida, kun ei näe toisen naamaa.
JouniN
Vanhempi jäsen
Viesti:

Metsäläinen kirjoitti: Ma 18.09.2023 18:21 Asenne tuntuu löytyvän siltäkin puolelta, jos yrittää antaa neuvoja ettei tarvitse iskeä lusikkaa paskaan niin sitä saa sitten itse niskaan.
Ymmärrän kyllä suakin tässä. Kyllä sulla ihan hyvät pointit on ei sitä käy kieltäminen. Ei oo tarkoitus mennä henkilökohtaisuuksiin. Tää netti on vaikea kanava kommunikoida, kun ei näe toisen naamaa.
TomiKoo
Vanhempi jäsen

Viesti Kirjoittaja TomiKoo »

JouniN kirjoitti: Ti 12.09.2023 13:45 Olisko tässä takana toi vähän aikaa sitten ollut keissi missä Traxxas sulki monta kolmannen osapuolen nettikauppaa. Syynä oli väärin nimetyt tuotteet ja tekijänoikeus ongelmat. Eikä tää ollut edes ensimmäinen kerta. Ymmärrän kyllä, että joillakin on mennyt hiekkaa sinne jonnekin.
Hyvä ja samalla hassu avaus. Omaan makuun TRXssä ei närästä mikään. Luulen, että jos jokin Traxxasissa närästää, niin just Jounin mainitsema ison talon jenkkimeininki.

Mutta hyllystä löytyy 7 TRX tuotetta ja on ne vaan ihan mieleisiä kamppeita. Useimmiten ajokuntoisia ja ihan kelpoja ruuvattavia. Mieluummin fanitan jotain muuta merkkiä, mutta TRX lähtee mukaan ajelulle.
Vastaa Viestiin