
Kuinka kestäviä kovat korit ovat?
Kuinka kestäviä kovat korit ovat?
Itse en ole ikinä omistanut kovaa koria, joten en tiedä yhtään, kuinka paljon ne kestävät. Miten vertaisitte lexankoria ja tällaista Injoran kovaa koria kestävyydeltään, kun ajotapa on sellainen, että auto kierii usein mäkiä alas katon kautta ympäri?


Re: Kuinka kestäviä kovat korit ovat?
Itsellä täysin sama kori. Eka kisa lappeenrannan kisoissa ja eka rullaus ni kori halki ja teipillä ja liimalla kasaan. Edelleen omasta mielestä hieno kori, mut liian painava c1 koriks eikä kovin kestävä. Meinasin paikata sen omani ja tehdä suitä safariautoon korin.
Oli myös eka kova kori. Aikaisemmat lexania.. kestäneet melkosta käsittelyä rikkoutumatta. Nyt vaihdoin kevyempään kovakoriin ja katotaan että miten se kestää. Ovat merkittävästi kevyempiä kuin toi.
Oli myös eka kova kori. Aikaisemmat lexania.. kestäneet melkosta käsittelyä rikkoutumatta. Nyt vaihdoin kevyempään kovakoriin ja katotaan että miten se kestää. Ovat merkittävästi kevyempiä kuin toi.
- Beahkit
- Legendaarinen!
- Viestit: 647
- Liittynyt: To 26.08.2021 23:22
- Paikkakunta: Pirkkapurkinmaa.
- Viesti:
Re: Kuinka kestäviä kovat korit ovat?
Hyvä aihe!
Kerran kauhulla luin kuinka yksi tulostettu kori, joka kait kovaksi luetaan, oli mennyt kattokerhoon liittyessään tuusannuuskaksi, ja mietin olikohan korissa ikkunoita ja miten niiten kiinnitys ja materiaali saati puute, vaikuttaa korin kestävyyteen.
Liittynen lähiaikoina kovakorin omistajien liittoumaan ja huolettaa uskaltaako korilla ajella muuten kun hissukseen tasamaalla, josko tämäkin on tuloste, ei esim muottiin valettu styreeni tms koppa. Olen miettiny pitääkö ikkunapilareihin liimailla tukipalkkeja, tehdä koriin kiinnittyvä hytin puoleinen turvakaari joka istuu tiiviisti pilareita vasten. Kun ei sinne kallioille halua kiivetä autolla, nähäkseen miten se p*rstoutuu tuhannen s*etelin päreiksi mentyään 2 kertaa katon kautta ympäri, vaikka 70cm pudotuksen.
Järeät tukirakenteet tietty nostaa painoa ja painopistettä ja tekee kiikkerämmäksi, mutta tässä varmaan on paljon tekemistä sillä, mitä se korin matsku on ja valmistustekniikalla.
Kerran kauhulla luin kuinka yksi tulostettu kori, joka kait kovaksi luetaan, oli mennyt kattokerhoon liittyessään tuusannuuskaksi, ja mietin olikohan korissa ikkunoita ja miten niiten kiinnitys ja materiaali saati puute, vaikuttaa korin kestävyyteen.
Liittynen lähiaikoina kovakorin omistajien liittoumaan ja huolettaa uskaltaako korilla ajella muuten kun hissukseen tasamaalla, josko tämäkin on tuloste, ei esim muottiin valettu styreeni tms koppa. Olen miettiny pitääkö ikkunapilareihin liimailla tukipalkkeja, tehdä koriin kiinnittyvä hytin puoleinen turvakaari joka istuu tiiviisti pilareita vasten. Kun ei sinne kallioille halua kiivetä autolla, nähäkseen miten se p*rstoutuu tuhannen s*etelin päreiksi mentyään 2 kertaa katon kautta ympäri, vaikka 70cm pudotuksen.
Järeät tukirakenteet tietty nostaa painoa ja painopistettä ja tekee kiikkerämmäksi, mutta tässä varmaan on paljon tekemistä sillä, mitä se korin matsku on ja valmistustekniikalla.
KK E&UA
Offroad ON muutakin kuin rock crawlingia, ookko tiänny?

Offroad ON muutakin kuin rock crawlingia, ookko tiänny?


Re: Kuinka kestäviä kovat korit ovat?
Omat rc4wd hiluxit on kierineet ja pyörineet useita kertoja korkealtakin alas kallioille ja ovat saaneet vain naarmuja.
yhtään A-pilaria ei ole mennyt poikki. Korkein kierintä/pudotus on tainnut olla 4,5-5m kallioilta 3 pompulla kallion päälle.
yhtään A-pilaria ei ole mennyt poikki. Korkein kierintä/pudotus on tainnut olla 4,5-5m kallioilta 3 pompulla kallion päälle.
Re: Kuinka kestäviä kovat korit ovat?
Kova koreissakin on eroja kestävyydessä. Ja lisäksi kestävyys ja kestävä on suhteellinen käsitys. Annan tässä omia kokemuksia ja näkemyksiä. En myöskään tulkitsisi että heikko kori jos se tippuu vapaasta 1metrin pudotuksesta kovalle kalliolle katolleen ja kori hajoaisi.
Varmasti kestäväksi koreiksi todettuja koreja on ainakin:
-Toyota lc80 kori. aka RCRUN80 kori. On valettua paksua ehkä abs muovia, ja kori yhtä samaa kappaletta. Lisäksi ikkunat ovat korin sisällä yhtä valettua kappaletta. Myynti kuvissa netissä aikuinen seisoo korin päällä. Ei ainakaan hajoa tekee pahatkin roll overit. Myös minun Pajero Wagon on tämän tyylinen kori. Samaan kastiin heittäisin myös Ford Bronco kovakorin, se vaikuttaa samanlaiselta, mutta kokemuksia siitä ei ole.
- Injora/team raffee Jeep cherokee/comanche versiot. Ovat paksua abs muovia, mikä kasataan osista ruuvein, liitokset sisäpuolella. Todella tukevia ja painavia koreja. Eli kyllä normaali rollover meiningit ja kunnon ajorymyämiset kestää. Huonona ikkunat irtonaiset jotka liimataan. Ne sattavat irtoilla rymytessä.
Tuosta Kiina Jeeppi Wrangler JK variaatioista on kokemusta lyhyestä 3-ovisesta versiosta. A-pilari joutuu koville kun auto kaatuilee tulee koko omalla painolla katon kulmaan maahan, tuulilasi saattaa halkeilla. Näihin China wranglereihin Taas on helppo tehdä avo malleja ja kunnolliset turvakaaret kun korissa on valmiit paikat kiinnityksille. Korin ulkopuoliset jutut tietenkin kärsii. Mutta sanoisin että ihan hyvin kuitenkin kestää normaalit ajeluissa tulevat rolloverit ja perän kautta ympäri kippaukset.
Hiluxeilla ja mojaveilla on ajettu vuosia kilpaa ja aika paljon nekin kestää. Säälimättömässä kisaryskäyksessä kuitenkin saatta A-pilarikin saattaa mennä poikki. Eli kestää hyvin perus kippaukset kovalle alustalle. Lukusin tähän kastiin myös muut rc4wd korit.
Killerbodyn LC70 on minun mielestä edellisiin verrattuna heikompi, se on rakenteeltaan sirompi ja siinäkin kori kasaantuu ruuvaamalla palasia paikoilleen. Mutta kestävyyden takia en jättäisi hankkimatta tätäkään koria jos sellaista mielisi.
Loops Model-korit. Niitä on täällä suomessa jokunen. Ovat tummaa valettua todella kovaa muovia. Vähemmän joustavaa tai sitkeää muovia kuin edellä mainitut kovakorit. Eli kallio ryöminnässä missä auto tippuu kovalle alustalle ilmasta niin voi kattopilareita mennä poikki. Kumitarzanin LJ70 kävi niin. Mutta ei nämäkään pienistä normaaleista kellahduksista hajoa.
Ei varmaan mitään uutta että olen kovakorien puolesta puhuja. Mutta juuri se autoon tuleva painon lisäys ja sitä kautta auton ymmärtäminen ettei sitä voi ajella miten vain kuin lexan korilla on mielestäni juuri se hauskuus kovakoreissa.
Edit: tulostetut korit ovat sitten oma juttunsa, ovat yleensä heikoimpia kuin nämä edellämainitut korit näkemäni ja kokemani perusteella.
Varmasti kestäväksi koreiksi todettuja koreja on ainakin:
-Toyota lc80 kori. aka RCRUN80 kori. On valettua paksua ehkä abs muovia, ja kori yhtä samaa kappaletta. Lisäksi ikkunat ovat korin sisällä yhtä valettua kappaletta. Myynti kuvissa netissä aikuinen seisoo korin päällä. Ei ainakaan hajoa tekee pahatkin roll overit. Myös minun Pajero Wagon on tämän tyylinen kori. Samaan kastiin heittäisin myös Ford Bronco kovakorin, se vaikuttaa samanlaiselta, mutta kokemuksia siitä ei ole.
- Injora/team raffee Jeep cherokee/comanche versiot. Ovat paksua abs muovia, mikä kasataan osista ruuvein, liitokset sisäpuolella. Todella tukevia ja painavia koreja. Eli kyllä normaali rollover meiningit ja kunnon ajorymyämiset kestää. Huonona ikkunat irtonaiset jotka liimataan. Ne sattavat irtoilla rymytessä.
Tuosta Kiina Jeeppi Wrangler JK variaatioista on kokemusta lyhyestä 3-ovisesta versiosta. A-pilari joutuu koville kun auto kaatuilee tulee koko omalla painolla katon kulmaan maahan, tuulilasi saattaa halkeilla. Näihin China wranglereihin Taas on helppo tehdä avo malleja ja kunnolliset turvakaaret kun korissa on valmiit paikat kiinnityksille. Korin ulkopuoliset jutut tietenkin kärsii. Mutta sanoisin että ihan hyvin kuitenkin kestää normaalit ajeluissa tulevat rolloverit ja perän kautta ympäri kippaukset.
Hiluxeilla ja mojaveilla on ajettu vuosia kilpaa ja aika paljon nekin kestää. Säälimättömässä kisaryskäyksessä kuitenkin saatta A-pilarikin saattaa mennä poikki. Eli kestää hyvin perus kippaukset kovalle alustalle. Lukusin tähän kastiin myös muut rc4wd korit.
Killerbodyn LC70 on minun mielestä edellisiin verrattuna heikompi, se on rakenteeltaan sirompi ja siinäkin kori kasaantuu ruuvaamalla palasia paikoilleen. Mutta kestävyyden takia en jättäisi hankkimatta tätäkään koria jos sellaista mielisi.
Loops Model-korit. Niitä on täällä suomessa jokunen. Ovat tummaa valettua todella kovaa muovia. Vähemmän joustavaa tai sitkeää muovia kuin edellä mainitut kovakorit. Eli kallio ryöminnässä missä auto tippuu kovalle alustalle ilmasta niin voi kattopilareita mennä poikki. Kumitarzanin LJ70 kävi niin. Mutta ei nämäkään pienistä normaaleista kellahduksista hajoa.
Ei varmaan mitään uutta että olen kovakorien puolesta puhuja. Mutta juuri se autoon tuleva painon lisäys ja sitä kautta auton ymmärtäminen ettei sitä voi ajella miten vain kuin lexan korilla on mielestäni juuri se hauskuus kovakoreissa.
Edit: tulostetut korit ovat sitten oma juttunsa, ovat yleensä heikoimpia kuin nämä edellämainitut korit näkemäni ja kokemani perusteella.
Re: Kuinka kestäviä kovat korit ovat?
Itsellä kokemusta Injoran Jeep Wrangler avomallista jossa turvakaaret vakiona, ei kattoa. Kestänyt omat C1 kisa-ajelut kahden kauden ajalta. Autolla painoa n. 4,5kg. Heikot kohdat turvakaarien kiinnitys tuulilasiin, lokarit ja korin etukulmat lokarin edessä.
Turvakaari kiinnittyy suoraan tuulilasiin vain painamalla, jolloin liitos on joustava. Kun tulee kovaa tämä kulma edellä alas, joustaa liitos liikaa ja saattaa murtaa tuulilasikehyksen rakenteita. Itsellä tuulilasi ehjä edelleen, mutta tämä kinnityskohta alkaa olemaan jo kyseenalainen, varsinkin kun autolla ajetaan kilpaa.
Lokarit on pakko ollut liimata paikoilleen, koska ovat muuten vain kolmen ruuvin voimalla kiinni. Alkavat repsottaa helposti jolloin saattavat revetä irti. Mutta nyt kun ovat liimattina paikoilleen, ei ole ollut ongelmaa.
Korin etualakulmasta on molemmilta puolilta lohjennut pieni pala. Tätä en sanoisi korin heikkoudeksi, vaan ajotyyliksi. Viime kaudella C1 luokassa puskuri sai ko autossa olla tätä kautta kapeampi, jolloi. Nämä etukulmat oli kovilla. Pakkia kun ei oteta, vaan koitetaan kaasulla runnoa kalliota vasten.
Eli summa summarum. Nämä Jeepin kiinakorit ovat kyllä todella kestäviä. Uskalsin ostaa muksujen TRX4 autoon myös samanlaisen avomallin omien kokemusten perusteella. Katsotaan kuinka kauan siinä on ehjät turvakaaret ja tuulilasi 🤣
Turvakaari kiinnittyy suoraan tuulilasiin vain painamalla, jolloin liitos on joustava. Kun tulee kovaa tämä kulma edellä alas, joustaa liitos liikaa ja saattaa murtaa tuulilasikehyksen rakenteita. Itsellä tuulilasi ehjä edelleen, mutta tämä kinnityskohta alkaa olemaan jo kyseenalainen, varsinkin kun autolla ajetaan kilpaa.
Lokarit on pakko ollut liimata paikoilleen, koska ovat muuten vain kolmen ruuvin voimalla kiinni. Alkavat repsottaa helposti jolloin saattavat revetä irti. Mutta nyt kun ovat liimattina paikoilleen, ei ole ollut ongelmaa.
Korin etualakulmasta on molemmilta puolilta lohjennut pieni pala. Tätä en sanoisi korin heikkoudeksi, vaan ajotyyliksi. Viime kaudella C1 luokassa puskuri sai ko autossa olla tätä kautta kapeampi, jolloi. Nämä etukulmat oli kovilla. Pakkia kun ei oteta, vaan koitetaan kaasulla runnoa kalliota vasten.
Eli summa summarum. Nämä Jeepin kiinakorit ovat kyllä todella kestäviä. Uskalsin ostaa muksujen TRX4 autoon myös samanlaisen avomallin omien kokemusten perusteella. Katsotaan kuinka kauan siinä on ehjät turvakaaret ja tuulilasi 🤣
-
- Nyyppä
- Viestit: 36
- Liittynyt: Ma 24.01.2022 15:05
Re: Kuinka kestäviä kovat korit ovat?
Semmoiset kovakorit ovat varmasti heikompia jotka kasataan monesta osasta. Itselläni raffee discovery ja defender ja ainakin discovery menee varmasti päreiksi jos kierisi kalliolta alas. Toisaalta, eihän tämän tyyppisiä koreja semmoisiin ajoihin ole tarkoitettukaan.
Re: Kuinka kestäviä kovat korit ovat?
Hmm, täällä tuntuu olevan aika vaihtelevat kokemukset kovakorien kestävyydestä.
Itse tykkään ajaa autoa liikaa säälimättä, joten ehkäpä paras pysytellä lexankoreissa...
Itse tykkään ajaa autoa liikaa säälimättä, joten ehkäpä paras pysytellä lexankoreissa...
Re: Kuinka kestäviä kovat korit ovat?
Jo pelkkä ajatus discoveryn viemisestä trail polulta rock crawling ympäristöön tuntuu vastenmieliseltä, ei pelkästään korin takia vaan ihan kuskin näkökulmasta. 😁Matka_Mikko kirjoitti: ↑Ke 23.08.2023 13:56 Semmoiset kovakorit ovat varmasti heikompia jotka kasataan monesta osasta. Itselläni raffee discovery ja defender ja ainakin discovery menee varmasti päreiksi jos kierisi kalliolta alas. Toisaalta, eihän tämän tyyppisiä koreja semmoisiin ajoihin ole tarkoitettukaan.
Re: Kuinka kestäviä kovat korit ovat?
Ehkä kantsii kattoo asiaa täst vinkkelistä, että kovakorilla voi ajaa sitä säälimättä, kieriskely kallioilla ei ole itsetarkoitus. Kokeile kevyttä kovakoria jotka on edellämainituissa kommenteissa osoittautuneet kestäviksi. Olen nähnyt melkosta runnomista kovakoreilla eikä ne ole siitä mikskään menny. Kantsii kokeilla.. ite olin kans toooooosi skeptinen kovakoreista ja eka kokemus oli vähän heikonlainen, mut nyt ei oikee lexan kiinnosta lainkaan. Kovakorissa on ihan oma hauskuutensa..
Re: Kuinka kestäviä kovat korit ovat?
Suurin osa tarjolla olevista kovakeroista ei sovi lompakolleni ja/tai silmälleni. Tuo Injoran kori olisi yksi harvoista, joka toimisi molemmille.
Ei mulla mitään pakkoa ole ajaa kovalla korilla, mieluummin ajelen sitten silmää miellyttävällä lexanilla, ne kun kestääkin ihan kivasti, viimeistään lasikuituteippi/kumiliimakäsittelyn jälkeen.
Ei mulla mitään pakkoa ole ajaa kovalla korilla, mieluummin ajelen sitten silmää miellyttävällä lexanilla, ne kun kestääkin ihan kivasti, viimeistään lasikuituteippi/kumiliimakäsittelyn jälkeen.
Re: Kuinka kestäviä kovat korit ovat?
Näkisin asian niin että terve pieni jännitys korin hajoamisesta edesauttaa kuskina kehittymistä. Kyllä noi minunkin kovat korit on sikaa saaneet ja ehjänä pysyneet. Kaikesta scaleimpia ja yksityiskohtaisimpia kovakoreja ajetaan tietenkin vähän eri tavalla kuin kovakori kisa-autoja.
Aina oppii uutta kun harrastaa itteensä parempien kanssa 
ig hillbillyscalerc

ig hillbillyscalerc
-
- Täysi jäsen
- Viestit: 160
- Liittynyt: La 16.10.2021 07:26
- Paikkakunta: Kitee
Re: Kuinka kestäviä kovat korit ovat?
Kolmas printtikori on nyt itsellä valmistumassa. Ensimmäisestä sain muistaakseni kerran a-pilarin poikki kun yritin väkisin runnoa metsässä ja jäykkä oksa painoi sopivasti siihen. Silloin ei kyllä ollut ikkunoitakaan paikoillaan ja voima osui just sopivassa suunnassa printtikerroksiin nähden, niillä on tosi iso merkitys että minkäsuuntaisia voimia korin osat kestää.
Toisesta korista en ole saanut vielä mitään hajalle, vaikka kyllä se katollaan kävi useita kertoja esim Porvoon kisoissa.
Kolmas kori on vielä tekeillä ja sen olen tarkoituksella tehnyt kevyemmäksi, koska se tulee kisa-autoon, nähtävksi jää keräilläänkö sitten eka ajon jälkeen korin palasia pitkin kalliota :D
Toisesta korista en ole saanut vielä mitään hajalle, vaikka kyllä se katollaan kävi useita kertoja esim Porvoon kisoissa.
Kolmas kori on vielä tekeillä ja sen olen tarkoituksella tehnyt kevyemmäksi, koska se tulee kisa-autoon, nähtävksi jää keräilläänkö sitten eka ajon jälkeen korin palasia pitkin kalliota :D
- Beahkit
- Legendaarinen!
- Viestit: 647
- Liittynyt: To 26.08.2021 23:22
- Paikkakunta: Pirkkapurkinmaa.
- Viesti:
Re: Kuinka kestäviä kovat korit ovat?
Olisiko jollakulla vinkkiä Pla+ filamentistä tehdyn korin paikkaamiseen.
Tarvis kyhätä paikkalappu noin 6 x 2.5 cm kokoiseen, hyvin lievästi kaarevaan korin keulan alareunaan, maskin alle. Puuttuvaa palaa ei ole, se on sahattu aiemmin irti, ei siis ole mikään lohjennut osa kyseessä.
Styreeeni?
Mikä liima?
En oikein haluis 0.2mm kattopeltiä alkaa sikaflexillä tai jollain popniiteillä kiinnitteleen, niin kiinnostas mikä helpihkosti löytyvä matsku olis ok käyttää, ja kiinnitysaineen tyyppi.
Kiitos👍🏻
Tarvis kyhätä paikkalappu noin 6 x 2.5 cm kokoiseen, hyvin lievästi kaarevaan korin keulan alareunaan, maskin alle. Puuttuvaa palaa ei ole, se on sahattu aiemmin irti, ei siis ole mikään lohjennut osa kyseessä.
Styreeeni?
Mikä liima?
En oikein haluis 0.2mm kattopeltiä alkaa sikaflexillä tai jollain popniiteillä kiinnitteleen, niin kiinnostas mikä helpihkosti löytyvä matsku olis ok käyttää, ja kiinnitysaineen tyyppi.
Kiitos👍🏻
KK E&UA
Offroad ON muutakin kuin rock crawlingia, ookko tiänny?

Offroad ON muutakin kuin rock crawlingia, ookko tiänny?

