Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Täältä löytyy ja käydään keskustelua scale luokkien säännöistä.
Avatar
Beahkit
Legendaarinen!
Viestit: 686
Liittynyt: To 26.08.2021 23:22
Paikkakunta: Lappi
Viesti:

Re: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Beahkit »

teppisch kirjoitti: Ma 28.08.2023 22:34 C1 pitää korin olla edestä taakse asti vähintään eturenkaiden yläreunan sisäpintojen levyinen. Eli mikään kori ei muotonsa vuoksi enää lähtökohtaisesti ole laiton.
Ai no tää kuulostaa ny sekä hyvältä itteni silmissä, ja realismin kannalta hyvin huonolta :). Eli korin ei tartte enää peittää pätkääkään renkaista ylhäältä katsottaessa.

No hitto kumminkin, voi olla että joudun teiltä uteleen lisää, jos tekis autosta c1 "laillisen" niin pääsis edes hiiieman jyvälle näistä.





Viimeksi muokannut Beahkit, Ti 29.08.2023 02:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KK E&UA

Offroad ON muutakin kuin rock crawlingia, ookko tiänny? :ugeek: :shock:
teppisch
Legendaarinen!
Viestit: 760
Liittynyt: Ma 24.08.2020 14:11
Paikkakunta: Pori

Re: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja teppisch »

Ei tarvi peittää rengasta tosiaan. Käytännössä pelkästään renkaiden välinen tyhjä tila ainoastaan.

Joissain C0 säännöissä saa jopa lisäpisteitä kun rengas on täysin lokarin peitossa. Ne on yleensä hienoja autoja ne.
MrHuman
Vanhempi jäsen
Viestit: 286
Liittynyt: La 10.06.2023 23:27

Re: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja MrHuman »

Eikö korin pidä kuitenkin edestä olla vähintään yhtä leveä kuin etuikkunan levein kohta, ja edelleen peittää renkaasta sen verran, ettei "maa" paista renkaan ja korin välillä, kun ylhäältä katso? Tämä yhdessä porttien minimileveyden kanssa, nyt jollain lailla ainakin rajoittaa sitä, ettei tulla liian leveillä autoilla.
teppisch
Legendaarinen!
Viestit: 760
Liittynyt: Ma 24.08.2020 14:11
Paikkakunta: Pori

Re: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja teppisch »

MrHuman kirjoitti: Ti 29.08.2023 09:26 Eikö korin pidä kuitenkin edestä olla vähintään yhtä leveä kuin etuikkunan levein kohta, ja edelleen peittää renkaasta sen verran, ettei "maa" paista renkaan ja korin välillä, kun ylhäältä katso? Tämä yhdessä porttien minimileveyden kanssa, nyt jollain lailla ainakin rajoittaa sitä, ettei tulla liian leveillä autoilla.
"Width: Must be at least as wide as the inside front tire track width measured from the top tire bulge to
top tire bulge in all three sections"

Tämä sääntö koskee C1 autoa koko auton matkalta. Mitään tuulilasisääntöä ei enää ole olemassa.

Nämä korin mittavaatimukset löytyy kaikki noiden kolmen rectanglen vaatimuksista. Minimileveys määrittyy juurikin noiden renkaiden sisäpuoleisten yläreunojen väliin jäävän mitan mukaan. Eli ajamaan voi lähteä vaikka Capran akseleilla (222mm), mutta korin pitää olla silloin tosi leveä. Vaihtoehtoisesti Boom Racing BRX70 akseleilla (149mm) saa kori olla tosi kapea.
MrHuman
Vanhempi jäsen
Viestit: 286
Liittynyt: La 10.06.2023 23:27

Re: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja MrHuman »

Alright, jotenkin tämä mennyt ohi. Pitää lulea Sorrca säännöt uudestaan. Onko linkkiä kellään heittää?
teppisch
Legendaarinen!
Viestit: 760
Liittynyt: Ma 24.08.2020 14:11
Paikkakunta: Pori

Re: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja teppisch »

Ei oo linkkiä, mutta mene heidän Facebook sivuille ja sieltä tiedostoista löytyy. Katso, että luet tiesoston, jota päivitetty viimeksi, tiedoston nimi saattaa olla harhaanjohtava
HillBilly
Legendaarinen!
Viestit: 640
Liittynyt: Pe 25.01.2019 09:01

Re: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja HillBilly »

teppisch kirjoitti: Ti 29.08.2023 13:09 Ei oo linkkiä, mutta mene heidän Facebook sivuille ja sieltä tiedostoista löytyy. Katso, että luet tiesoston, jota päivitetty viimeksi, tiedoston nimi saattaa olla harhaanjohtava
Tämän ketjun sivulla 59 on linkki
Aina oppii uutta kun harrastaa itteensä parempien kanssa ;-)
Scale Class 2 Champ -22 & -23
Scale Class 1 4@ -22 2@ -23
ig hillbillyscalerc
nenolanjones
Vanhempi jäsen
Viestit: 253
Liittynyt: La 16.10.2021 07:26
Paikkakunta: Kitee

Re: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja nenolanjones »

Eremon laittoikin jo chattiin, mutta tässä vielä tuo SORRCAn päivitys noihin regaskieltoihin. Eli kieltolistalle lisätty

JConcepts Megalithic
Extreme Route Lampreys

Astuu voimaan 16.4.2024
Screenshot_20240217_072312_Facebook.jpg
Kimi
Juniori
Viestit: 63
Liittynyt: To 25.06.2020 16:25

Re: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Mikähän tähän oli syy? Liika pito?
nenolanjones
Vanhempi jäsen
Viestit: 253
Liittynyt: La 16.10.2021 07:26
Paikkakunta: Kitee

Re: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja nenolanjones »

Tulipa tuossa kevään ekoilla koeajoilla mieleen pari sääntökysymystä.

1. Jos autosta irtoaa jokin osa joka ei vaikuta scalepisteisiin tai muutenkaan auton laillisuuteen, tuleeko siitä jotain sanktioita tai tarviiko se poimia auton kyytiin tms? Itellä lähti liimauksista yks styreenituki ja siksi mietin 😄

2. C1 luokassa puskurin ylitys koriin nähden. Säännöissä sanotaan että "must extend beyond body" eli tulkitsen niin, että pitää ulottua korin ulkopuolelle, muttei koko puskurin? Esim jos 6mm putkea niin kunhan reuna on korin ulkopuolella? Ja tuo korin ulkoreuna on nimenomaan korin uloin osa? Esimerkkikuva Nivasta, jossa melko pullea tuo takaosa
20240401_123241.jpg
YxJaska
Juniori
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 17.08.2022 10:23
Paikkakunta: Espoo

Re: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja YxJaska »

Olisko jossain vielä sanottu että auton pitää olla samassa kunnossa maalissa kuin se oli lähdössä, ehkä ei?
Tärkeää ainakin/kai on että auto ei joudu "VEHICLE OUT-OF-SPEC" tilaan.
Erityisesti:
"Any “scale items” falling off the vehicle also constitute a vehicle becoming out of spec, and must be repaired immediately"

Pisteitä kertyy mukavasti: out-of-spec -> repair -> vehicle touch

VEHICLE TOUCH (+10 POINTS)
Vehicle touch penalty is given when the participant incurs the following:
● All vehicle touches whether intentional or unintentional, are given an automatic +10 points penalty
● Vehicle touches include but are not limited to: repairs, repositions, vehicle driving/falling into the
driver
.. o excluding “rollovers”, "winching", "assisted recoveries" (see associated rules),
● When the judge or driver calls a vehicle touch and reposition will occur following the reposition
process

ON-COURSE REPAIRS (+10 POINTS)
On-Course repair penalty is given if the driver chooses to repair their vehicle due to it being damaged or
becoming out of specification while on the course:
● Judge determines the vehicle has become out of spec or driver calls for on course repairs
● Repairs are done on the course where the Judge/Driver determined the vehicle needed repair
● The course timer will continue to run, and repairs must be made within the course time
● There are no restrictions on whom or how the repairs are made
● If repairs are made within the course time:
.. o The Judge will stop time and Judge/Marshal will determine if the vehicle is in spec
.. o With time stopped, the vehicle will be repositioned following the reposition process
.. o Time will start when the driver resumes driving or at the Judge’s discretion
● If repairs cannot be made within the course time, the driver is given a Did Not Finish penalty (see
associated rules)

OFF-COURSE REPAIRS (+10 POINTS AND 1 MINUTE)
Off Course Repair penalty is given if the driver chooses to repair their vehicle due to it being damaged or
becoming out of specification, with time stopped and off the course:
● Repairs are to be completed off the course
● The course timer will be stopped and 1 minute penalty will be subtracted from the time remaining to
run the course
● Repairs should be completed within 30 minutes (or as determined by the event organizer at the
driver’s meeting)
● If repairs are made within the allotted repair time:
.. o The Judge/Marshal will determine if repairs are adequate
.. o A reposition will take place following the reposition process
.. o Time will start (with the 1-minute deduction as above) when the driver resumes driving or at
the Judge’s discretion.
● If repairs are unsuccessful within the allotted time the driver is given a Did Not Finish penalty (see
associated rules)

VEHICLE OUT-OF-SPEC (TIME OUT)
Vehicle out-of-spec (time out) may be called by the Judge if they have reason to believe a vehicle is out of
spec during a course run. At the time the Judge calls for Vehicle out of spec (time out):
● Course timer is stopped
● The driver must stop driving the vehicle – no additional inputs maybe given by the driver to the
vehicle via touch or radio control
● The Judge must mark the vehicle’s location and perform a tech inspection as specified in the “General
Vehicle Specifications” (same manner as all other tech inspections)
● If the vehicle has been deemed within spec, the driver will return the vehicle to the location marked
by the judge and the course timer will start once the driver resumes driving the vehicle
● If a vehicle falls out of spec due to breakage on course and the judge determines the driver has not
gained an advantage, then the driver may resume the attempt on the course at the last position
before stopping time without any time or points penalties
● If the vehicle is now out of spec and/or the Judge has determined that the vehicle has gained an
advantage, the driver must take a repair to correct the problem. The driver may choose to do an “On
Course Repair” or “Off Course repair” and the associated rules apply
● Any of the below are considered out of spec:
.. o Changes not meeting the rectangle parameters for its class and creating an advantage.
.. o Bodies, body panels coming off or out of place
.. o Any “scale items” falling off the vehicle also constitute a vehicle becoming out of spec, and
must be repaired immediately
.. o This includes electronics/batteries becoming visible

SORRCA-Rules-2023-Living-06DEC-Update.pdf
HillBilly
Legendaarinen!
Viestit: 640
Liittynyt: Pe 25.01.2019 09:01

Re: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja HillBilly »

nenolanjones kirjoitti: Ma 01.04.2024 12:45 Tulipa tuossa kevään ekoilla koeajoilla mieleen pari sääntökysymystä.

1. Jos autosta irtoaa jokin osa joka ei vaikuta scalepisteisiin tai muutenkaan auton laillisuuteen, tuleeko siitä jotain sanktioita tai tarviiko se poimia auton kyytiin tms? Itellä lähti liimauksista yks styreenituki ja siksi mietin 😄

2. C1 luokassa puskurin ylitys koriin nähden. Säännöissä sanotaan että "must extend beyond body" eli tulkitsen niin, että pitää ulottua korin ulkopuolelle, muttei koko puskurin? Esim jos 6mm putkea niin kunhan reuna on korin ulkopuolella? Ja tuo korin ulkoreuna on nimenomaan korin uloin osa? Esimerkkikuva Nivasta, jossa melko pullea tuo takaosa
20240401_123241.jpg
Molemmat tulkinnat ovat oikeita. Jos kori pysyy rectangelit täyttyen laillisena niin ajoa vaan. Mutta jos esim jerrykannu tippuu niin se on out of spec. Sitten voit valita offcourse tai on course repairin. Molemmissa tapauksissa auto siirretään korjauksen jälkeen viimeiselle suoritetulle portille niin että taka-akseli on porttilinjalla. Tästä koko prosessista kertyy legendaarinen korjauskymppi eli +10p. On course repairissa aika juoksee eikä siitä vähennetä mitään. Tämä kannattaa tehdä jos vaikka akku irtoaa ym. Itse jouduin viimekaudella ottamaan kerran off course repairin koska kardaanin pinni irtosi. Puolituntia aikaa korjata ja miinus 1min ajoajasta. Ei tule erikseen touchia ym. Ja mitä puskuriin tulee niin tuo on laillinen. Hirveästihän tuota ei ole varaa tuuppia sisäänpäin koska sitten se on taas out of spec.
Toivottavasti auttoi.
Aina oppii uutta kun harrastaa itteensä parempien kanssa ;-)
Scale Class 2 Champ -22 & -23
Scale Class 1 4@ -22 2@ -23
ig hillbillyscalerc
HillBilly
Legendaarinen!
Viestit: 640
Liittynyt: Pe 25.01.2019 09:01

Re: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja HillBilly »

YxJaska kirjoitti: Ma 01.04.2024 17:49 Olisko jossain vielä sanottu että auton pitää olla samassa kunnossa maalissa kuin se oli lähdössä, ehkä ei?
Tärkeää ainakin/kai on että auto ei joudu "VEHICLE OUT-OF-SPEC" tilaan.
Erityisesti:
"Any “scale items” falling off the vehicle also constitute a vehicle becoming out of spec, and must be repaired immediately"

Pisteitä kertyy mukavasti: out-of-spec -> repair -> vehicle touch

VEHICLE TOUCH (+10 POINTS)
Vehicle touch penalty is given when the participant incurs the following:
● All vehicle touches whether intentional or unintentional, are given an automatic +10 points penalty
● Vehicle touches include but are not limited to: repairs, repositions, vehicle driving/falling into the
driver
.. o excluding “rollovers”, "winching", "assisted recoveries" (see associated rules),
● When the judge or driver calls a vehicle touch and reposition will occur following the reposition
process

ON-COURSE REPAIRS (+10 POINTS)
On-Course repair penalty is given if the driver chooses to repair their vehicle due to it being damaged or
becoming out of specification while on the course:
● Judge determines the vehicle has become out of spec or driver calls for on course repairs
● Repairs are done on the course where the Judge/Driver determined the vehicle needed repair
● The course timer will continue to run, and repairs must be made within the course time
● There are no restrictions on whom or how the repairs are made
● If repairs are made within the course time:
.. o The Judge will stop time and Judge/Marshal will determine if the vehicle is in spec
.. o With time stopped, the vehicle will be repositioned following the reposition process
.. o Time will start when the driver resumes driving or at the Judge’s discretion
● If repairs cannot be made within the course time, the driver is given a Did Not Finish penalty (see
associated rules)

OFF-COURSE REPAIRS (+10 POINTS AND 1 MINUTE)
Off Course Repair penalty is given if the driver chooses to repair their vehicle due to it being damaged or
becoming out of specification, with time stopped and off the course:
● Repairs are to be completed off the course
● The course timer will be stopped and 1 minute penalty will be subtracted from the time remaining to
run the course
● Repairs should be completed within 30 minutes (or as determined by the event organizer at the
driver’s meeting)
● If repairs are made within the allotted repair time:
.. o The Judge/Marshal will determine if repairs are adequate
.. o A reposition will take place following the reposition process
.. o Time will start (with the 1-minute deduction as above) when the driver resumes driving or at
the Judge’s discretion.
● If repairs are unsuccessful within the allotted time the driver is given a Did Not Finish penalty (see
associated rules)

VEHICLE OUT-OF-SPEC (TIME OUT)
Vehicle out-of-spec (time out) may be called by the Judge if they have reason to believe a vehicle is out of
spec during a course run. At the time the Judge calls for Vehicle out of spec (time out):
● Course timer is stopped
● The driver must stop driving the vehicle – no additional inputs maybe given by the driver to the
vehicle via touch or radio control
● The Judge must mark the vehicle’s location and perform a tech inspection as specified in the “General
Vehicle Specifications” (same manner as all other tech inspections)
● If the vehicle has been deemed within spec, the driver will return the vehicle to the location marked
by the judge and the course timer will start once the driver resumes driving the vehicle
● If a vehicle falls out of spec due to breakage on course and the judge determines the driver has not
gained an advantage, then the driver may resume the attempt on the course at the last position
before stopping time without any time or points penalties
● If the vehicle is now out of spec and/or the Judge has determined that the vehicle has gained an
advantage, the driver must take a repair to correct the problem. The driver may choose to do an “On
Course Repair” or “Off Course repair” and the associated rules apply
● Any of the below are considered out of spec:
.. o Changes not meeting the rectangle parameters for its class and creating an advantage.
.. o Bodies, body panels coming off or out of place
.. o Any “scale items” falling off the vehicle also constitute a vehicle becoming out of spec, and
must be repaired immediately
.. o This includes electronics/batteries becoming visible

SORRCA-Rules-2023-Living-06DEC-Update.pdf
Vastasin ehkä tähänkin liittyen tuohon aiempaan postaukseen.
Aina oppii uutta kun harrastaa itteensä parempien kanssa ;-)
Scale Class 2 Champ -22 & -23
Scale Class 1 4@ -22 2@ -23
ig hillbillyscalerc
HillBilly
Legendaarinen!
Viestit: 640
Liittynyt: Pe 25.01.2019 09:01

Re: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja HillBilly »

Ehkä vielä yleisenä ohjenuorana noihin aiempiin kysymyksiin esimerkkitapaus. Jos et tarvitse scalepisteitä esimerkiksi sivupeileistä niin älä laita niitä. Ja tässä tapauksessa ei ole merkitystä että onko niistä otettu scalepistettä vai ei. Jos toinen irtoaa niin auto on out of spec. Eli kaikkea turhaa roinaa kannattaa välttää vaikka ne näyttäisi kuinka kivalta.
Aina oppii uutta kun harrastaa itteensä parempien kanssa ;-)
Scale Class 2 Champ -22 & -23
Scale Class 1 4@ -22 2@ -23
ig hillbillyscalerc
nenolanjones
Vanhempi jäsen
Viestit: 253
Liittynyt: La 16.10.2021 07:26
Paikkakunta: Kitee

Re: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja nenolanjones »

HillBilly kirjoitti: Ma 01.04.2024 19:39 Toivottavasti auttoi.
Kyllä auttoi, kiitos! Tuo puskuri pitänee jokatapauksessa vielä tehdä uusiksi, kun en ole ihan tyytyväinen tuohon kiinnitykseen. Sekin vähän harmaalla alueella, kun se kiinnittyy tuohon korin avaussaranaan joka taas kiinnittyy runkoon. Kestävyys myös arveluttaa, joten pitänee tehdä suora kiinnitys runkoaisoihin, jahka saan hommattua litteää tavaraa putken lisäksi.
Avatar
Verskis
Vanhempi jäsen
Viestit: 329
Liittynyt: La 25.09.2021 23:56
Paikkakunta: Tampere

Re: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Verskis »

HillBilly kirjoitti: Ma 01.04.2024 19:45 Ehkä vielä yleisenä ohjenuorana noihin aiempiin kysymyksiin esimerkkitapaus. Jos et tarvitse scalepisteitä esimerkiksi sivupeileistä niin älä laita niitä. Ja tässä tapauksessa ei ole merkitystä että onko niistä otettu scalepistettä vai ei. Jos toinen irtoaa niin auto on out of spec. Eli kaikkea turhaa roinaa kannattaa välttää vaikka ne näyttäisi kuinka kivalta.
Tääkö on se kuuluisa spirit of scale :D
Avatar
Scrap
Legendaarinen!
Viestit: 2438
Liittynyt: Ke 23.07.2008 22:37

Re: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Scrap »

Verskis kirjoitti: Ti 02.04.2024 11:03 Tääkö on se kuuluisa spirit of scale :D
Ei näissä säännöissä enää ole mitään "spirit of scalea". Ei ole ollut pariin vuoteen.
HillBilly
Legendaarinen!
Viestit: 640
Liittynyt: Pe 25.01.2019 09:01

Re: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja HillBilly »

Pisen kanssa juteltiin että sellainen mittatulkki olisi kätevä katsastukseen. Ihan vaan selkeyttämisen ja katsastuksen nopeuttamisenkin takia. No sellaisen sitten tein. Tuossa mittatikussa on muutama viiva joiden mitat määrittävät aika monia asioita SORRCA autoissa. Esim 1" mitta on sisustan minimisyvyys määritelmä. Eli jos viiva menee piiloon sisusta on tarpeeksi syvä. Tuo 31,8" on syvän lavan minimisyvyys. 1" on myös C1 keskirektangelin alkamispiste joka määrittää esim slidereiden minimimitat. 2" taas määrittää C2 keskirektangelin alkamispaikan joka määrittää slidereiden lisäksi kavennuksien alkamispaikat. Kolme ylintä viivaa ovat 4", 4,25" ja 4.5" jotka ovat korien minimikorkeudet. Järjestyksessä C3 C2 ja C1. Laitan pari kuvaa selventämään.
Liitteet
No olis vielä ollu varaa leikata helmasta
No olis vielä ollu varaa leikata helmasta
Nose pinch alkaa tarpeeksi edestä eikä keskirektangelin kohdalta
Nose pinch alkaa tarpeeksi edestä eikä keskirektangelin kohdalta
Dovetail alkaa tarpeeksi takaa. Eli ei keskirektangelin kohdalta
Dovetail alkaa tarpeeksi takaa. Eli ei keskirektangelin kohdalta
No ei täyty syvän lavan määritelmä
No ei täyty syvän lavan määritelmä
Tuuman viivaa ei näy joten sisusta on tarpeeksi syvä
Tuuman viivaa ei näy joten sisusta on tarpeeksi syvä
Itse mitta
Itse mitta
Aina oppii uutta kun harrastaa itteensä parempien kanssa ;-)
Scale Class 2 Champ -22 & -23
Scale Class 1 4@ -22 2@ -23
ig hillbillyscalerc
JouniN
Vanhempi jäsen
Viestit: 456
Liittynyt: Ti 09.02.2021 20:04
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja JouniN »

Haluaisin tulla ihan huvikseni kokeilemaan Tamiyan CC-02:lla kisan ajamista C1:ssä Viikkiin. (Joo joo ei oo lähelläkään voittaja-autoa, mutta olis kova tulla kokeilemaan.)

Ongelmana autossa on, että siitä puuttuu sliderit ja autossa ei ole minkään laisia puskureita lukuun ottamatta edessä olevaa ”nousulevyä”. Lexan korissa on Toki valettuja puskurin tapaiset.

Kannattaako mun tulla edes tarjoamaan autoa nykyisessä kuosissa katsastukseen?
Liitteet
IMG_7670.jpeg
Tawler
Vanhempi jäsen
Viestit: 367
Liittynyt: Pe 29.01.2021 20:11

Re: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Tawler »

Tottakai mukaan vain👍 Puskureiksi nuokin lasketaan ja näyttäisi ihan menevän sääntöjen mittoihinkin. Pisteitä noista vain ei saa.
Vastaa Viestiin