Heipähei!
Olen aivan uusi tämän harrastuksen parissa ja nyt tuli vastaan servo-ongelma.
Eli Traxxas Summitilla olen ajanut yhteensä ehkä kuusi tuntia ja huomasin ettei ohjaus nyt aivan toimi ja pitääkin erikoista ääntä. Netistä selvittelin että alkuperäisservon rattaat ovat kaikki muovia ja tilasin tilalle molempiin metalliset. Toisesta servosta olikin muovirattaat jo aivan sileät ja oli täysin aiheellista vaihtaa.
Molempiin servoihin kun olin rattaat vaihtanut ohjeiden mukaisesti ja iskin laitteen tulille niin keskitys tapahtuikin niin että väänsi renkaat maksimi vasuriin ja olisi varmaan halunnut mennä vielä pidemmällekin. Nopeasti virrat pois ja mietiskelin että mitäs vieteriä nyt. Saatoin siis olla huolimaton sen stopparinupikan kanssa joka isoimmassa rattaassa on? Noh, laitoin sitten vielä kaikki rattaat uusiksi viimeisen päälle kohdilleen ja uusi yritys. Nyt toinen servo on kuollut. Pitää vain hyvin pientä naksetta virtojen ollessa päällä. Ei siis reagoi ohjaimeen. Kokeilin vaihtaa ch1 ja ch2 paikoille kyseisen servon piuhaa ja kuollut on molemmissa. Menikö tämä servo nyt sitten paskaksi tässä vai onko jotain tehtävissä?
Rattaat kyllä pyörivät kun käsin pyörittelee mutta ei ota käskyjä vastaan. Tuntuu vain oudolta että tuo noin helpolla menisi rikki.
Kävi kyllä mielessä että olisiko tämä kyseinen servo kuollut jo viime ajolla ja vain toinen työskennellyt ja siksi muovirattaat menivät jo nyt rikki koska kaikki kuorma on ollut sillä.
Otetaan vastaan ehdotuksia uusista servoista noiden tilalle jos ei mitään tehtävissä. Alkuperäinen maksaisi 50€ johon toki on nyt olemassa metallirattaat valmiiksi.
Summitin servo jumissa
Re: Summitin servo jumissa
Jos juuri potentiometri on päässyt liikkuun ja sojottaa väärin niin ei ihmekkään että servo vääntää väärin, se on todella herkkä komponentti. Itse hommaisin kaksi uutta samanlaista servoa, ja laittaisin ne, rattaiden vaihto vakioservoihin on mielestäni hiukan rahan tuhlausta ja turhaa työtä kun kerralla voisi tehdä asian fiksumminkin. Pari servoa kun olen aukonut niin en turhaa lähtisi edes aukomaan vaan suosilla uusi.
Näin minä tekisin, kun on kaksi uutta servoa niin yksi vanha ehjä jää vielä varalle johonkin muuhun hauskaan kapistukseen.
Näin minä tekisin, kun on kaksi uutta servoa niin yksi vanha ehjä jää vielä varalle johonkin muuhun hauskaan kapistukseen.
Eli olen onnistunut mahdollisesti rikkomaan sen. Voi olla että menin tietämättömänä kääntelemään sitä nupikkaa kun ensimmäiset rattaat irroitin. Olkoot nämä sitten niitä oppirahoja. :D Olisikohan paras vaihtoehto ostaa uusi alkuperäinen servo ja vaihtaa siihen heti ne metallirattaat? Halvemmalla siinä varmaan selviää kuin ostamalla kaksi uutta "pro" servoa jossa valmiina metallirattaat. Eikä tuo rattaiden vaihto tunnu enää miltään tämän päivän jumppailun jälkeen. :D Tuli jo avattua ja kasattua liian monta kertaa.
Vai löytyykö tehokkaampia metalliservoja pikkurahalla nettikaupoista suomesta?
Vai löytyykö tehokkaampia metalliservoja pikkurahalla nettikaupoista suomesta?
-
nenolanjones
- Vanhempi jäsen
Riippuu vähän missä autolla ajelee ja millä renkailla, mutta Summit pärjää kyllä yhdelläkin servolla. Minulla on vuosia ollut yksi Savöx hoitamassa ohjauksen, päädyin siihen sen takia kun siitä saa maksimiväännön (olikohan 32 tai 36kg) ulos jo kuudella voltilla.
Mutta jos kaksi haluaa laittaa niin esim tällaiset power hd:t varmaan ajaa asian: https://hobbyfactory.fi/p43218/power-hd ... -0kg-0-16s
Mutta jos kaksi haluaa laittaa niin esim tällaiset power hd:t varmaan ajaa asian: https://hobbyfactory.fi/p43218/power-hd ... -0kg-0-16s