Kovajuottaminen etc

Korit ja niiden maalaaminen
SlidSlide
Legendaarinen!
Viesti:

Re: Vs: Kovajuottaminen etc

Viesti Kirjoittaja SlidSlide » To 08.03.2012 11:41

SlidSlide kirjoitti: Tampereen alueella putkirunkoa suunnittelevalle tie johtaa melko varmasti Nekalaan. Vihiojantieltä löytyy hydrauliputkea myyvä liike (olen ostanut 4mm ja 6mm).
Polarteknikistä on siirtynyt myynti muualle. Pienen etsiskelyn jälkeen löysin toisen hydrauliikkaan erikoistuneen yrityksen, joka myy 4mm ja 6mm putkia. Toimipaikkoja on muuallakin kuin Tampereella.
"Viiden pennin filosofi"

Divi
Vanhempi jäsen
Viesti:

Re: Kovajuottaminen etc

Viesti Kirjoittaja Divi » Ke 17.07.2013 08:40

oisko Tomy jaksanu kaivella tuonne kakkosviestiin kuvat uudestaan niin olisi vähän hajua mitä esimerkiksi pitäisi ostaa 20kpl? :D Tekis mieli koittaa vähän käpistellä putkirunkoa nippuun...

Tomy
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Tomy » Ke 17.07.2013 09:10

Taisi olla kaikki tuotteet Bilteman valikoimasta, joka on muuttunut vuosien aikana.

Esimerkiksi asiallista butaanipoltinta ei taida enää Bilteman valikoimassa olla. Mutta käyn päivittämässä sen minkä pystyn.

lakkatinneri
Nyyppä

Viesti Kirjoittaja lakkatinneri » Pe 02.08.2013 23:05

Kasasin oman hustlerin rungon jonkunlaisen huonon kopion 4mm rosteritangosta ihan tig hitsillä, ihan hyvin tuntui onnistuvan ensikertalaiseks (siis rungontekijäksi, tiggi oli kyllä jo tuttu kaveri), nyt väsään kunnon jigiä mihin saa kaikki tangot paikalleen ennen hitsausta niin tulisi ehkä paremmin ristimittoihin ja muutenkin parempi, tän ensimmäisen tein pala kerrallaan ja liittelin sitten palat toisiinsa, voin pistää kuvan myöhemmin jahka maalit on kuivunu

Jimipee
Nyyppä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jimipee » Pe 26.12.2014 13:24

Jouluja taloon! Tulisi nyt kovajuotoshommat esille näissä rakennuspuuhissa. Muut välineet löytyvät jo melkein omasta takaa, mutta juotospuikkoja tarvitsisin. Mikä olisi halvin mutta kestävä menetelmä juottaa yhteen 4-6mm hydrauliikkaputkea? Puikot mitä tiedän maksavat täälläpäin 6 euroa kpl, mikö tuntuu kyllä aika kalliilta... Entäs mikä on minimilämpötila mitä vaaditaan juurikin noiden putkien lämmittämiseen?
Warning! 4x4 only...

Rölli
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Rölli » Pe 26.12.2014 14:02

Mää hain just ennen joulua yhden hopeapuikon millä ajattelin ensimmäisen kerran koittaa. 1,5mm paksuus ja pituutta 500mm juoksute valmiina puikossa. 11€ toi maksoi mut kaipa sillä jonkun liitoksen tekee. Kuvittelen ainakin että on kohtuu riittoisa, voin toki olla väärässäkin. Sulamispiste oli hiukan alle 700 astetta.

Ainut mikä nyt hiukan mietityttää on se että miten tuon lämpötilan näkee noista kappaleista vai pitääkö vain koittaa aina välillä tarjota sitä tikkua ja katsoa sulaako?
Ilmeisesti liian kuumakaan ei ole hyvä?

Jimipee
Nyyppä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jimipee » Pe 26.12.2014 15:23

Mitä itse olen aijemmin juotellut niin oli kunnon toho mutta materiaalina oli myöskin 10mm pyöreäprofiilista rautaa. Kuumensin punahehkuiseksi jonka jälkeen puikkoon vähäm lämpöä ja uittaa juoksutepurkissa jonka jälkeen se tohon avulla "juoksee" liitokseen. Tulee helposti komea ja kestävä sauma. Se taisi silloin olla kylläkin noita fosforikuparipuikkoja...
Warning! 4x4 only...

Rölli
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Rölli » Pe 26.12.2014 18:55

Juu tolla fosfikuparilla on kyllä tullut aikanaan juoteltua paljonkin mutta mitä nyt olen aiheesta lukenut niin siinä se lämpö ei olisi yhtään niin tarkkaa
kuin tuolla hopealla. Saattaa tietysti olla että teoria ja käytäntö on ihan eri ja hyvä tulee hopeallakin vaikka lämmöt hiukan liikaa olisikin.

Pauli
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Pauli » Pe 26.12.2014 19:07

Rölli kirjoitti: Juu tolla fosfikuparilla on kyllä tullut aikanaan juoteltua paljonkin mutta mitä nyt olen aiheesta lukenut niin siinä se lämpö ei olisi yhtään niin tarkkaa
kuin tuolla hopealla. Saattaa tietysti olla että teoria ja käytäntö on ihan eri ja hyvä tulee hopeallakin vaikka lämmöt hiukan liikaa olisikin.
En ole itse ainakaan mihinkään lämpöteknisiin ongelmiin törmännyt...

Toimii niin, että juotettavat osat sovitat niin saumattomasti kuin mahdollista, ja varuilta vähän pintoja karhennat, jonka jälkeen vaan liitos punahehkuun, ja sitten tökkäät sen verran puikolla liitokseen, että näet miten se juoksute imeytyy sinne väliin. Toinen tökkäys perään puikolla, ja hopea menee juoksutteen perässä liitokseen, ja tökit sitä sen verran että siihen hiukan sitä kertyy saumaksi. Ja tarkkaile että se hopea menee kanssa kauttaaltaan liitokseen, ja jos jostain kohdasta näyttää vajaalta, niin lisää lämpöä siihen kohtaan, niin yleensä hoituu sillä. Jos vieläkin jää vajaaksi, niin sitten tökkää hiukan puikkoa lisää.

Yksi puikko ei loppujen lopuksi ihan mahdottoman kauan kestä, mutta vähän riippuu tietty mitä juotteleekin.

Rölli
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Rölli » Pe 26.12.2014 21:01

Kiitokset tästä opastuksesta. Eli ihan samalla tekniikalla kuin foskullakin.

Eihän tuo puikko nyt mahdottomiin riitä mut jos nyt yhden auton juotokset vuodessa tekee niin kustannuksena aika pieni kun koko harrastukseen menevään rahaan vertaa.
Vaikka menis viisikin puikkoa :D

Smuli
Legendaarinen!

Vs: Kovajuottaminen etc

Viesti Kirjoittaja Smuli » Pe 22.04.2016 16:04

Minkäslaisilla tohoilla porukka nykyään juottelee näitä kehikoita? Muutenkin tähän vois vähän esitellä niitä välineitä yms. Hitsaamiseen kun ei ole oikeen kunnollista paikkaa niin mietin että kovajuotos varmaan onnistuis ihan pöydällä vaikka parin tiilen päällä.
Ammattitaidolla sutta ja sekundaa

Ajotyyli on rohkea ja luova.

Sateessa, sumussa ja seittemän pullon simassa

Rölli
Legendaarinen!

Viesti Kirjoittaja Rölli » Pe 22.04.2016 20:14

Mulla on tollanen http://www.conrad.com/ce/en/product/812 ... o-ignition

Melko iso liekki ja tuulisella säällä ei tahdo oikein ulkona toimia/lämpö riittää. Voi tosin olla käyttäjässäkin vika.
Sisällä jos puuhaa niin isolla liekillä lämpöä riittää melko kauas eli lähettyvillä ei pidä olla mitään palavaa.

Joku lyhyemmällä ja terävämmällä liekillä oleva voisi olla kätevämpi mut tollakin toimeen on tullut. Suurin osa vastaan tulleista ongelmista pohjautuu käyttäjään...

Hopeapuikkoja missä on juoksute valmiina on tullut käytettyä ja helppouden takia pysyn niissä vastakin vaikka hieman kalliimpia ovatkin.

Omat kamat on bauhaussista ostettu.

Pisepise
Legendaarinen!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pisepise » Pe 22.04.2016 21:33

Mulla on vastaavanlainen kuin röllillä, mutta bilteman tuote. Kaasumestarit nimisestä kaupasta hopeajuotospuikkoja missä on juoksute samassa. En muista tuotteen nimikettä mutta vaihtoehdoista kaikista alhaisimman työskentely lämmon omaavia puikkoja.

Juottaminen on lähes hajutonta ja savutonta, mikäli juotettavat kappaleet ovat puhtaita. Kellarissa olen juottanut ja makuuhuone on kellariin johtavien portaiden yläpäässä, eikä ole vaimoa haitannut. Mulla on ollut pieni kippo vettä täynnä vieressä missä olen jäähdyttänyt osat. Lisäksi kannattaa olla paikka mihin voi huolettaa laittaa kuumia osia, esim betonilattia.
Mulla ei ole mitään metallimiehen koulutusta, joten juottaminen on ollut uuden opettelua. Haastavinta on ollut se kun eri kokoisia kappaleitta juottaa yhteen niin, pieni kappale lämpenee hetkessä ja iso taas todella hitaasti.   Ongelma tässä polttimessa on se että pikkaisen paksumpia kappalaita juottaessa saattaa joutua lämmittämään todella kauan että työskentelylämpötila saavutetaan. Lisäksi juotoskohdan lähellä olevat aiemmat juotokset saattavat sulaa.

Tässä oli aloittelijan kokemuksia kovajuottamisesta. Vaikein asia mulle oli löytää niitä oikeita juotospuikkoja.
2016 Rakentelukilpailun ylivoimainen VOITTAJA!

Bishop's RC Crusade: Scale Crawlerien puolesta!
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCAFMNU ... PaKuYmnG1A
FB: https://www.facebook.com/bishops.rc.crusade/

Vastaa Viestiin