Vanhennustekniikat

Korit ja niiden maalaaminen
neruda
Vanhempi jäsen
Viestit: 452
Liittynyt: Ti 31.03.2015 14:34

Vanhennustekniikat

Viesti Kirjoittaja neruda » To 09.07.2015 12:48

"Some call it rust but I call it character"

Kuva

Ajattelin, että tällaiselle topicille olisi tilausta, sillä erilaiset vanhennustekniikat ovat melko suuri osa tätä scale-rakentamista. Tapojahan on monia, joten toivonkin, että muutkin laittavat vinkkejä tähän topikkiin. Ei pelkästään korin vanhentamisesta, vaan jos löytyy muita ideoita, tuokaa nekin esille. Pistän itse jossain vaiheessa kertomusta esim. puun vanhentamisesta.

Nettiä selatessa on tullut vastaan tapa, jossa lexan kori maalataan sisäpuolelta metallin väriseksi ja ulkopuolelle maalaillaan eri määrä maalikerroksia, joita kuluttamalla päästään sitten jonkinnäköiseen vanhaan/kuluneeseen lookkiin. Itse kuitenkin törmäsin jossain vaiheessa niin sanottuun ruostemaaliin ja mielestäni tuolla saa aikaiseksi todella hyvän ruostelookin lexan koppeihin. Miinuspuolena tuo maalin hinta..

http://www.pintanikkarit.fi/index.php?r ... uct_id=162

Paketissahan tulee siis kaksi pientä purkkia. Toisessa on rautapohjainen pohjamaali (harmaa sävyltään) ja toisessa hapate. Ensin maalataan tuo pohjamaali ja sen kuivuttua pinta sivellään hapatteella. Näin pohjamaalin rauta alkaa ruostumaan. Lexan koriin saadaan siis oikeaa ruostetta! Ruosteen määrää pystyy hieman säätelemään hapatteen määrän käytöllä.

Muutaman kopan olen tuolla maalannut ja tuntuu pysyvän yllättävän hyvin korissa kiinni. Mad Forcen koppaan vedin maalin suoraan puhtaalle lexanille ja tuo auto tuli saamaan melkoista rääkkäystä ja silti maalin hilseily pysyi suht ok tasolla. Kopan takapuolella oli lisäksi musta maali, joten hilseilevistä kohdista tuli esiin musta väri, joten auto ei tuonkaan jälkeen näyttänyt mitenkään huonolta.

Parissa kopassa olen sen sijaan vetänyt ulkopintaan lexanille tarkoitetun mustan tai hopean maalin. Näillä kopeilla on tullut ajettua hieman vähemmän, joten en osaa sanoa pysyykö maali paremmin..
Viimeksi muokannut neruda, To 09.07.2015 13:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SCX10 Blazer

neruda
Vanhempi jäsen
Viestit: 452
Liittynyt: Ti 31.03.2015 14:34

Re: Vanhennustekniikat

Viesti Kirjoittaja neruda » To 09.07.2015 12:52

Tässä pari kuvaa ensimmäisestä kopastani tällä maalilla:

Kuva

Kuva

Tässä kuvassa näkyy hilseily, ottaen huomioon, että korista on jo perä revennyt irti, niin aika hyvin on maalit pysyneet mukana:

Kuva
SCX10 Blazer

neruda
Vanhempi jäsen
Viestit: 452
Liittynyt: Ti 31.03.2015 14:34

Re: Vanhennustekniikat

Viesti Kirjoittaja neruda » To 09.07.2015 12:55

Toisessa kopassa maalailin ruostemaalin päälle mustan ja valkoisen lexan värin. Tämän jälkeen hieman rikoin pintaa ja pistin hapatteen päälle. Tässä kopassa huomasin, että ruostemaali olisi hyvä ruiskuttaa ruiskulla pintaan, pensselillä pinnasta tuli liian epätasainen. Päälle maalattu musta ja valkoinen ei nimittäin näyttänyt kovin hyvältä..

Kuva
SCX10 Blazer

halme
Legendaarinen!
Viestit: 962
Liittynyt: Ma 23.06.2014 08:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vanhennustekniikat

Viesti Kirjoittaja halme » To 09.07.2015 13:37

Kauhean komeita monstereita sulla! Maalaukset ovat erittäin hyvin onnistuneet eikä tuommoinen pensselinjälki erotu kuin ihan vierestä katsomalla eikä sittenkään ole mitenkään huono. Onhan noita autoja maalattu milloin milläkin Miranolilla..   ::)

Pyöritän vastineeksi kentälle tämän oman säistämisharjoitukseni.

Kuva

Kuvassa siis kaikille tuttu kiinalainen "scaletynnyri" (Yeah Racing? Yeah.) joka oli alunperin punainen. Hioin siitä kamalat saumat pois ja leikkasin taakse pienen aukon jotta saan sen istumaan tuon Defender D90 Pick-upin lavan iskaritolppien päälle. Sitten sulattelin tuon samaisen aukon kautta kaasukolvilla tynnyriä ja painelin siihen varovasti muotoja, ulkopuoleltakin koitin mutta se sai muovin kuplimaan uhkaavasti. Käry oli myös hyvin päihdyttävä mutta ehkä hivenen liian rasvakudoksia liuoittava. Tynnyrin saisi varovasti halkaistuakin saumastaan joten mikään pakko ei ole sahailla.

Maalausjärjestys oli seuraavanlainen, ensin vanhaa kunnon vannehopeaa ja märälle pinnalle vaaleansinistä Mastonia tavallista paksummat kerrokset ja viikon kuivattelut. Tämän jälkeen teippasin ylä- ja alaosat piiloon, revin maalarinteipinpaloja tuohon keskialueelle ja maalasin keskiosan Mastonin maalarinvalkoisella - jälleen paksulti.

Muutaman päivän annoin maalin kovettua, revin teipit ja aloin ihan vaan askarteluveitsellä raapimaan varovasti maalikerroksia pois kunnes hopea paljastui alta. Sieltä täältä pilailin sitä maalipintaa kunnes alkoi tuntua taas siltä että pitäisiköhän lopettaa. Ruosteet on maalattu erikoismaalilla jota ostin Combat Modelsilta pienoismallimessuilta, tuote on Ammo of MIG Jimenezin Streaking Rust Effects sekä Tracks Wash tälläisestä paketista http://www.migjimenez.com/en/weathering ... cles-.html . Nämä ovat ihan vaan erikoisia emalimaaleja ja käyttäytyvät ihan kuin emalimaalit yleensäkin. Lisäksi olen maalaillut tummentumia sun muita pieniä valumia Games Workshopin legendaarisella Agrax Earthshadella, ja saattoi mukaan mennä tippa Nuln Oilia.

http://poromagia.com/games-workshop/103 ... 50536.html
http://www.combatmodels.fi/

Yksi tynnyri jäi vielä maalaamatta, pitää keksiä siitä jotain vähemmän kulunutta kun tästä tuli lähinnä kaatopaikkakamaa   :D
Viimeksi muokannut halme, To 09.07.2015 13:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

bartti
DIG-taattori
Viestit: 1985
Liittynyt: Ke 30.04.2008 21:17
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Vanhennustekniikat

Viesti Kirjoittaja bartti » To 09.07.2015 23:54

Allekirjoittanut kävi juurikin tänään naapuri kylässä kellokoskella combat modelsin varastomyymälässä hakemassa pikksen säestys värejä ruostetta mutaa ja pölyä taas karkas pikkasen mopo käsistä   ;) ja tulihan otettua jeeppiinkin oikean sävyistä olivin vihreää sekä vietnam mud sekoitetta.

Mutta jotain vinkkejä noihin säestys juttuihin löytyy fcma.fi sivuilta suoraa linkkiä en nyt löytänyt tabilla äkkisältään ja muitakin loistavia vinkkejä rakenteluun.
2012 Finnish scale #3
2012 Nordic scale #2
2013 Supercrawl 1.9 crawler #2
2013 Nordic scale #3
2014 Nordic scale #1
2014 nordic 1.9 crawler #1
2014  Finnish scale class2 #1

Scrap
Legendaarinen!
Viestit: 2222
Liittynyt: Ke 23.07.2008 22:37

Re: Vanhennustekniikat

Viesti Kirjoittaja Scrap » Pe 10.07.2015 19:01

Tämmösiä nää mun vanhennustekniikat.

Kuva

Kuva

Kjiäh.
[06.10.2014 21:26:03] Macce:ja luulin että vinssi oli hajonnu ku ei se jaksanu vinnssata takas pystyyn, mutta turvakaari oli juuttunu jonnekki mustikkapensaaseen

neruda
Vanhempi jäsen
Viestit: 452
Liittynyt: Ti 31.03.2015 14:34

Re: Vanhennustekniikat

Viesti Kirjoittaja neruda » La 11.07.2015 11:38

Pikainen opas puun vanhentamiseen.

Askel 1.

Laita teräsvilla "muhimaan" etikkaan. Saa olla ohjeen mukaan esim. päivän tai pari, kunnes ottaa pintaan ruostetta/etikka värjäytyy. Itse en malttanut odottaa näin pitkään, etikka oli lähes kirkasta, mutta homma toimi silti. Joissakin ohjeissa neuvotaan sivelemään puun pinta keitetyllä teellä ja mukaan voi lisätä esim. kahviakin. Tämä ilmeisesti vahvistaa reaktiota?

Askel 2.

Hanki puuta. Tässä jokainen saa sitten toimia haluamallaan tavallaan. Mene vaikka metsään, kaada puu, tee siitä lautaa... Tai sitten osta esim. lakkaamatonta seinälistaa kuten minä tein.

Lista pituussuunnassa kahtia ja sitten vaan sopivan mittaisiksi pätkiksi. En edes yrittänyt tehdä suoraa tai siistiä leikkuupintaa, vaan tarkoitus oli saada puusta hieman epätasainen pinnoiltaan.

Kuva

Askel 3.

Sivele etikka teräsvillalla puun pintaan. Itse tein tätä askelta ennen puun pintaan hieman monttuja vasaralla. Ei tuo höylätty pinta ollut omasta mielestä sopiva tällaisen vanhan puun aihioksi.

Kuva

Askel 4.

Odottele.. Itsellä ei mennyt kovinkaan pitkään, että reaktio lähti liikkeelle, muistaakseni jotain 0,5-2 tuntia taisi kulua.

Askel 5.

Asenna vanhentunut puu projektiin ja nauti hienosta lopputuloksesta!

Kuva


Eri puut reakoivat kuulemma erillä tavalla tähän prosessiin. Jostain luin, että puun pektiini olisi syypää tähän reaktioon, tiedä sitten mikä totuus on. Eipä sillä mitään väliä kunhan vain homma toimii :)
SCX10 Blazer

neruda
Vanhempi jäsen
Viestit: 452
Liittynyt: Ti 31.03.2015 14:34

Vs: Vanhennustekniikat

Viesti Kirjoittaja neruda » Ma 20.07.2015 23:03

Tee-se-itse tynnyrin valmistus. Aloita projekti valmistamalla vaimolle/tyttöystävälle/tai vastaavalle herkullinen tomaattinen jauhelihapasta. Tarvikkeet:
- Jauhelihaa 400g
- 2 purkkia Mutti tomaattimurskaa PELTITÖLKISSÄ
- Sipuli
- Pari valkosipulin kynttä
- Suolaa ja mausteita oman maun mukaan
- Pastaa

Kuulota sipuli ja valkosipuli, paista jauheliha ja mausta. Lisää tomaattimurska ja anna hautua esim. parikymmentä minuuttia. Tarjoa keitetyn pastan kanssa.

Nyt kun vaimo on tyytyväinen voidaan siirtyä itse säästämisprojektiin. Ota tyhjä Mutti -purkki:

Kuva

Purkin kuviot on painettu jollakin tapaa itse purkkiin, joten ne pitää hioa irti purkista. Itse en edes yrittänyt hioa koko kuviota pois, vaan jätin suosiolla hieman väriä pohjalle. Tämän jälkeen purkkia sivellään useampaan otteeseen etikalla. Etikan avulla purkin saa ruostumaan/säistymään melko nopeasti. Itse tein purkkiin vielä hieman lommoja, nyt näyttää sopivan vanhalta :)

Kuva

Onko tynnyri sitten ulkonäöltään tai kooltaan tarpeeksi scale, sitä en osaa sanoa. Itselle se kuitenkin kelpaa paremmin kuin hyvin.
SCX10 Blazer

neruda
Vanhempi jäsen
Viestit: 452
Liittynyt: Ti 31.03.2015 14:34

Vs: Vanhennustekniikat

Viesti Kirjoittaja neruda » Ma 20.07.2015 23:07

Seuraavaksi pikaprojekti puun vanhentamisen kanssa. Löysin Salesta jäätelötikkuja 96kpl/3,45€. Nyt ei tarvitse projektia varten syödä kamalaa määrää jäätelöä.

Kuva

Seuraavaksi liimailin tikuista sopivan mallisen kuormalavan. Lavan käsittelin jälleen etikalla ja kuten kuvasta näkyy, puu alkaa vanhentumaan ja muuttuu harmahtavaksi. Jälleen lava ei välttämättä täysin vastaa aitoa lavaa ulkonäöltään, mutta kelpaa minulle.

Kuva

Sitten vaan aiemmin valmistettu tynnyri lavalle ja ketjulla kiinni:

Kuva
SCX10 Blazer

Hadesbear
Legendaarinen!
Viestit: 2278
Liittynyt: Su 29.11.2009 14:47
Paikkakunta: Sirkka
Viesti:

Vs: Vanhennustekniikat

Viesti Kirjoittaja Hadesbear » Ma 20.07.2015 23:11

Mun silmään ihan saamarin siisti lava, joka "kulahtanut" nätisti!   :)
Saku Sarka, RFOT, FIN

Scrap
Legendaarinen!
Viestit: 2222
Liittynyt: Ke 23.07.2008 22:37

Vs: Vanhennustekniikat

Viesti Kirjoittaja Scrap » Ma 20.07.2015 23:16

Tommoseen "tynnyriin" saa hienot romuvarastonakäytetty efektin pistämällä sinne erilaisia teräväkulmaisia rautakappaleita ja ravistelemalla rivakasti. Saa aikaan hienoja sisältä ulospäin olevia lommoja, joita tommoseen 1:1 tulee jos sitä käytetään tallilla tilapäisenä romun välisäilytys tilana.
[06.10.2014 21:26:03] Macce:ja luulin että vinssi oli hajonnu ku ei se jaksanu vinnssata takas pystyyn, mutta turvakaari oli juuttunu jonnekki mustikkapensaaseen

Volvospede
Täysi jäsen
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 24.10.2014 20:59

Vs: Vanhennustekniikat

Viesti Kirjoittaja Volvospede » Ti 21.07.2015 11:16

Scrap kirjoitti: Tommoseen "tynnyriin" saa hienot romuvarastonakäytetty efektin pistämällä sinne erilaisia teräväkulmaisia rautakappaleita ja ravistelemalla rivakasti. Saa aikaan hienoja sisältä ulospäin olevia lommoja, joita tommoseen 1:1 tulee jos sitä käytetään tallilla tilapäisenä romun välisäilytys tilana.

Ne on kuhmuja.   ;D

Tuossa kuvassa oleva SC auto on maalattu sisäpuolelta ruskealla ja päälipuollelle sitten sininen + valkoinen. Ruostuttaminen tapahtui sumuttamalla pintaan vettä ja ripottelemalla tallin työpöydältä kerättyä rautapölyä. Kokeilin myös kerätä rautapölyä johonkin purnukkaan ja sinne vettä perään ja viikon kuluttua oli kunnon ruostemössötahnaa jota voi sitten pensselin kanssa sivellä pintaan ja tommonen pehmeä spraymaali imasee ruosteen kyllä pintaan kiinni. Sitten kun ajelee ja maalia lähtee niin se ruskea "pohjamaali" tulee esiin ja koppa vaan paranee vanhetessaan.
Kuva
Kuvassa siis kori ennen ajoja, tämän jälkeen koppa vaan komistui mutta siitä ei taida olla mitään huippuhyviä kuvia tarjolla.

neruda
Vanhempi jäsen
Viestit: 452
Liittynyt: Ti 31.03.2015 14:34

Vs: Vanhennustekniikat

Viesti Kirjoittaja neruda » Pe 31.07.2015 20:02

Unohtunut jo, että lupailin tehdä tänne kertomuksen tuon kopan säistämisestä. Tässä yksi tapa lexan-kopalle.

1. Maalaa kopan sisäosa jollakin värillä joka muistuttaa metallia tai vaihtoehtoisesti ruskealla/kuparilla (naarmut näyttävät hieman ruosteelta) tai sitten mustalla, joka näyttää useimpien värien kanssa ihan hyvältä pohjalla. Tässä esimerkkikopassa alla oli joku violetti sävyinen flip-flop maali, joten ei ihan ideaali väri mikäli pintavärit tippuvat pois.

2. Hio ulkopintaan hieman karkeutta

3. Tässä olen testannut kahta eri tapaa ja molemmat ovat toimineet ihan hyvin.
    * Maalaa lexan maali ja sen päälle Instant Rustin pohjamaali
    * Tai vaihtoehtoisesti Instant Rust suoraan lexanille.

Tässä esimerkissä musta lexan-maali:

Kuva


Näistä vaihtoehdoista uskoisin tuon lexan maalin olevan parempi. Instant Rustin pohjamaali siis sisältää rautaa.

4. Seuraavaksi ne kohdat, joissa halutaan tuo ruostemaali näkymään kastellaan ja niihin kohtiin ripotellaan karkeaa suolaa. Harmaa väri siis Instant Rustin pohjamaali ennen ruostuttamista.

Kuva

5. Tässä kohdassa itse hieman oikaisin. Paras vaihtoehto olisi valita tähän esimerkiksi harmaa pohjamaali (tai minkä värinen pohjamaali autossa on sitten ollutkin). Maalataan siis väri nro1 autoon, itse maalasin tässä tapauksessa vain oven ja nokkapellin keltaisella. Eli jonkinasteista kolarikorjausta tehty aikoinaan. Valitettavasti tästä vaiheesta ei ole kuvaa.

6. Annetaan maalin kuivua, kastellaan vedellä ja lisätään suolaa myös tuon keltaisen (tai pohjamaalin) päälle.

7. Maalataan päälle seuraava väri, omassa tapauksessa punainen, joka on siis myös lopullinen väri.

8. Annetaan kuivua ja pestään/hinkataan suolta alta pois. Nyt joistain kohdista paistaa läpi ruostemaali, joistakin keltainen maali. Tähän olisi voinut laittaa keltaisen ja punaisen lisäksi jo edellä mainitun harmaan pohjamaalin. Värikerrosten määrällähän ei ole mitään rajaa. Tulee hienoja efektejä, jos autosta löytyy hieman eri sävyjä.

Kuva

9. Hio maalien pinta hieman mataksi, kirkas ja tasainen pinta ei näytä kovin vanhalta.

10. Käsittele kori Instant Rustin hapatteella ja ruostemaaliset kohdat alkavat ruostumaan.

Ja lopputulos näyttää jotakuinkin tältä:

Kuva

Seuraavan projektin toteutan hieman erillä tavalla, teen siitä sitten tarkemman kertomuksen useammilla kuvilla.
Viimeksi muokannut neruda, Pe 31.07.2015 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SCX10 Blazer

Scrap
Legendaarinen!
Viestit: 2222
Liittynyt: Ke 23.07.2008 22:37

Vs: Vanhennustekniikat

Viesti Kirjoittaja Scrap » La 01.08.2015 07:23

On se helppoa kun osaa ja tietää mitä tekee.

Toisaalta himottais tuo Jerppi käsitellä näin ja tehdä siitä joku MadMax tyylinen kulkine. Mutta eka sitä pitää testaa showroom vahoissa.
[06.10.2014 21:26:03] Macce:ja luulin että vinssi oli hajonnu ku ei se jaksanu vinnssata takas pystyyn, mutta turvakaari oli juuttunu jonnekki mustikkapensaaseen

Pisepise
Legendaarinen!
Viestit: 1246
Liittynyt: Su 26.12.2010 21:26
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Vs: Vanhennustekniikat

Viesti Kirjoittaja Pisepise » Ti 15.12.2015 13:00

Aloitin säistämisen harjoittelun, ensimmäinen kerta. Tuli vähän ronskisti roiskittua säistintä   ::)


Kuva


Joku voisi antaa hyviä vinkejä autonsa säistämiseen, ja miten lähteä kokeilemaan. Ja miten tehdä tietynlaisia yksityiskohtia.
Halmeen neuvosta tilasin säistämiseen Poromagia.comista Warhammer figuurien maaleja.
http://poromagia.com/games-workshop/89- ... shade.html
http://poromagia.com/games-workshop/173 ... n-oil.html
2016 Rakentelukilpailun ylivoimainen VOITTAJA!

Bishop's RC Crusade: Scale Crawlerien puolesta!
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCAFMNU ... PaKuYmnG1A
FB: https://www.facebook.com/bishops.rc.crusade/

halme
Legendaarinen!
Viestit: 962
Liittynyt: Ma 23.06.2014 08:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Vanhennustekniikat

Viesti Kirjoittaja halme » Ti 15.12.2015 14:03

Runsaalla kädellä on kurattu :) Tuo on aika herkkää kamaa tuo Earthshade mutta kohtuullisina annoksina toimii tosi hyvin. Citadelin eli Games Workshopin maalithan ovat vesiohenteisia mutta kuivuttuaan niitä voi yrittää poistaa alkoholin kanssa hangaten. Jos saat noilta isoilta pinnoilta pahimmat pois niin että "varjoaine" jää noihin syvennyksiin ja nurkkiin niin voisi alkaa näyttää paremmalta.

Tässähän on kyse tekniikasta nimeltään "litkutus" eli maalipesu jossa ideana on hyvin ohueksi laimennetulla maalilla (tai valmiilla seoksella kuten nuo GW:n shadet) saadaan maalin pigmentti hakeutumaan pienimpiinkin kolosiin. Tämän jälkeen yleensä annetaan pinnan hetken kuivahtaa ja ylimääräinen pyyhitään pois talouspaperilla, vanupuikolla millä ikinä. Mitään oikotietähän ei onneen ole, valumat sun muut täytyy yleensä tehdä jälkikäteen. Pesujen värit vaihtelevat maalattavan kohteen mukaan mutta yleensä vanhennuksessa käytetään vihreää (sammal, orgaaninen aines), mustaa/ruskeaa (piki, lika) ja punaista/ruskeaa (ruoste) jotka pestään tosiaan sinne pieniin rakosiin.

RCC:llä on aiheeseen linkki, http://www.rccrawler.com/forum/paint-bo ... ering.html

Näillä edellämainituilla litkuilla on sellainen ominaisuus että pigmentti kerääntyy nesteen ulkoreunoille eli se jättää kuivuttuaan hieman kahviläntin tapaisen, reunoilta tumman jäljen.
Ei pidä unohtaa myöskään kuivaharjausta jossa puolestaan lähes kuivunutta maalia hangataan kohteeseen niin että se tarttuu koholla oleviin pintoihin. Tähänkin on saatavilla valmiita tuotteita, Tamiya Weathering Setit nyt tunnetuimpina.

Mikään mestarihan en itsekään näissä hommissa ole, kunhan vain suttaan niin kauan kunnes meinaa mennä yli :)

matti1983
Vanhempi jäsen
Viestit: 315
Liittynyt: Pe 24.07.2015 15:27
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vanhennustekniikat

Viesti Kirjoittaja matti1983 » Ma 15.04.2019 08:01

Pistetääs tähän vanhaan topikkiin vähän täytettä. Messuilla halme hiukan ohjeisti säistämisessä ja nyt olisi aavitus intoa lähteä kokeilemaan. Kysymys kuuluukin että mitä maaleja tilata? jos haetaan ruostetta ja kulunutta lookkia? Halme joistakin maaleista puhuikin mutta muistan ainoastaan merkin Vallejo :-D

Joonatin
Täysi jäsen
Viestit: 104
Liittynyt: Su 02.10.2016 19:13
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Vanhennustekniikat

Viesti Kirjoittaja Joonatin » Ti 30.04.2019 09:32

Yleensä joku ruskea perusväri, siihen sitten oman maun mukaan töpötellään oranssia, vaaleanruskeaa ja tummemman ruskeaa päälle, kunnes lopputulos on miellyttävän ruosteisen näköinen. Eikä kannata laittaa liikaa, tulee herkästi yliampuvan näköinen. Vallejolla on hyviä akryylimaaleja, mutta ne ei ilman kunnon pohjamaalia pysy kiinni. Pieni vaahtomuovin pala on aika hyvä noissa hommissa, töpöttelee lähes kuivaksi johonkin talouspaperiin ja sitten auton kylkeen, niin tulee hyvää jälkeä. Märemmällä palasella voi tehdä sen pohjaruosteen, mikäli ruoste on tarkoitus maalata olemassaolevan maalipinnan päälle.

Vallejolta ja monelta muulta merkiltä löytyy myös pigmenttijauheita ja muuta kivaa, millä voi leikkiä, mutta niiden kestävyydestä möyrintäkäytössä mulla ei oo kokemusta.

Vastaa Viestiin