Crawling Suomessa

Yleistä keskustelua harrastuksesta
froste
Juniori
Viestit: 62
Liittynyt: Ma 27.08.2007 12:18

Crawling Suomessa

Viesti Kirjoittaja froste » Ti 06.12.2016 21:32

Vuosia taaksepäin, kun crawling teki tuloaan Suomeen, seurasin mielenkiinnolla lajin kehittymistä, ja pari autoa itsekin rakentelin (Axial AX10 kitistä ja toisen pienemmän Losi Micro Crawlerin pohjalta). Silloin ei vielä kisailtu kuin ehkä paikallisesti ja itsekin harrastelin yksinäni. Harrastajamäärät sittemmin kasvoi, ja kilpailujakin alkoi olla ja Suomalaiset pärjäsi kansainvälisestikin. Olin tässä vaiheessa itse jo jättäytynyt lajista sivuun, muiden harrastusten pariin, mutta seurailin toimintaa sivusilmällä. Oli hienoa tuotekehitystä (myös paikallista) ja laji tuntui menevän eteenpäin. Itseäni alkoi kiinnostaa MOAt, mutta en arvannut sijoittaa varsin suurta summaa lajin kokeilemiseen. Taisin jossain vaiheessa ehdottaakin, että noilla Micro Crawlereilla saisi aika lähestyttävän alalajin, koska aika pienillä muokkauksilla (ja varsin edullisestikin) autosta saa kelpo kulkijan, mutta niitä ei kovin montaa tainnut Suomessa olla, ja aika lienee ajanut siitäkin ohi. Ja nyt tosiaan vaikuttaa siltä, että laji on jäämässä (poislukien Scale, mille näyttää olevan enemmän kysyntää) vähitellen unholaan, vaikka perhe Sarka lippua korkealla pitääkin.

Lajihan on mitä hienoin sekä harrastaa, että seurata, ja kuvittelisin sen kiinnostavan yhtälailla niin nuorisoa, kuin meitä ikinuoria harrastajia (itsekin nelissäkymmenissä). Onko muualla maailmassa havaittavissa samanlaista kiinnostuksen hiipumista, ja mistähän se Suomen tapauksessa voisi johtua? Onhan maa toki pieni, ja sitä myöden lähtökohtaisesti myös harrastajamäärät marginaalilajeissa, mutta mikähän taittoi kamelin selän jokunen vuosi sitten? Kenties esimerkiksi 2.2m autot ovat yksinkertaisesti liian kalliita, jos miettii kilpailuissa pärjäämistä? Katsoin että RC4WD oli tuonut ainakin yhden uuden kittiauton (Bully II RTR) jolla voisi kuvitella taisteltavan kärkisijoista ihan pakasta vedettynä, mutta kun en ole koskaan kilpaillut, voin toki olla väärässä. Onko sijoituksille asiaa ilman mittavia rahallisia panostuksia?

Vai mikä on aktiiviharrastajien mielestä lajin nykytila, ja tulevaisuuden näkymät?

Avatar
R2
Legendaarinen!
Viestit: 849
Liittynyt: La 06.03.2010 09:12
Paikkakunta: Nastola

Vs: Crawling Suomessa

Viesti Kirjoittaja R2 » Ti 06.12.2016 22:33

Sen vähän mitä RCC:tä seurailen niin kyllä amebariikassakin ohutta kiinnostuksen puutetta on ollut viime vuosina kisacrawlingin puolella, scalen kasvattaessa suosiotaan..

Varsinkaan ison veden taakse en osaa syitä sanoa, saman pitäessä paikkaansa kotomaassakin, mutta jos jotain pitäisi veikata niin ns valmiiden autojen saatavuus (tai sen puute ennemminkin) on ollut isona osatekijänä. Lähinnä sen kautta että uusia harrastajia, jotka ovat lajin kuin lajin elinehto, on vaikea saada mukaan kun kysyessään minkälaisen auton laji vaatii, saa vastauksekseen pitkän listan pikkukauppiaita ympäri maailmaa ja lausahduksen, tilaile osat tuolta ja tuolta, ja rakenna niistä auto.
Axialin XR10:n aikaanhan crawling eli nousukautta, toki tänä päivänä autot ovat kehittyneet niin kovaa tahtia että vakio XR:llä ei paljoa olisi asiaa kärkipäähän. RC3WD:n Bully 2 tosiaan tuli markkinoille hyvään aikaan kun kilpailijoita ei yksinkertaisesti ole, tosissaan toivon että sen myötä saataisiin kisakuskejakin lisää. Onhan niitä suomenmaallakin jo muutamia ;) Käsissä en ole moista vielä pidellyt, mutta muutamilla pikku twiikkauksilla pitäisi olla ihan soiva peli :)

2.2S vaatisi vielä vastaavan RTR-laitoksen millä aloittelijakin pääsisi lähemmäs tunnelmaa..

Omaan makuun Suomessa on pientä nostetta havaittavissa, joten ei kirvestä kannata kaivoon heittää vaan lähteä mukaan.
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

Avatar
LaaLaa
Legendaarinen!
Viestit: 1755
Liittynyt: Ti 18.11.2008 10:05
Paikkakunta: Lahti RC Crawlers

Vs: Crawling Suomessa

Viesti Kirjoittaja LaaLaa » Ti 06.12.2016 23:20

Kyllä laji hengissä on voi kohtuu hyvin ;)

Harrastajamäärät on pysyneet pro/mod luokassa melko samalla tasolle viimeisten 4-5v aikana. Spora/shafty luokka on nykyisin melko suosittu, kiitos todella aktiivisen ja innokkaan Rauman porukan ansiosta.

Uusia kuskeja tulee silloin tällöin. Taso on Suomen olosuhteet ottaen todella kova maailman laajuisestikin mitattuna. Ilman Sarka familyn pyyteetöntä työtä ei laji olisi tällä tasolla Suomessa. Samu istuu tällä hetkellä maailmanlaajuisessa komiteassa, joka järjestää isoimmat kisat ja suunnittelee lajin tulevaisuutta.

Kaluston kehittyminen ja varsinkin tason nousu on vienyt kilpailukykyisen kaluston hintaa hieman ylöspäin. Mutta edelleen sanoisin, että 300eurolla pystyy aloittamaan scaleilun, 500e shaftyn ja 800e modin. Hyvän, kilpailukykyisen auton esim. modiin rakentaa n.1000-1500eurolla.
Maailmanlaajuinen lama ja epävarma taloustilanne tietysti vaikuttaa harrastajien innokkuuteen sijoittaa leikkiautoihin tuollaisia summia.

Bully2 RTR on hyvä idea ja piristysruiske, mutta mielestäni liian myöhään tuli markkinoille. Palkintopallille sillä ei valitettavasti ole sellaisenaan asiaa, alkuun pääsee toki todella hyvin. Samat kalliit komponentit siihenkin joutuu tosin hankkimaan kuin custom autoonkin, jos kärkisijoille halajaa. Moottorit, servo, renkaat, noparit, bec, radiot jne.
Ensi vuonna on ilmeisesti tarkoitus kokeilla sellaista tasoitusta shafty luokassa, että MOA autot sallitaan aloittelijoilla. Digejä ei tietysti saa käyttää, mutta kaupasta saa valmiin auton eli just tuon RTR bully2:n, jolla pääsee heti kisaan mukaan. Shafty luokassa sillä on mahdollista tutustua lajiin hieman maltillisemmilla radoilla. Toki kuskilta vaaditaan jo hiukan osaamista, että shaftyn jaksoja pystyy maaliin ajamaan.

Losin Micro crawlereiden valmistus loppui melko nopeasti. Mullakin sellainen on, mutta ei sillä ajaminen jaksa vaan kiinnostaa. Ihan liian marginaalinen tuote, että osavalmistajat olisivat koskaan kiinnostuneet tekemään siihen hopup osia.
Nordics champion 2017
WORLDS #2 2016
2.2 Pro Champion 2015
Scale C2 Champion 2015
Nordic #2 2015
2.2 Champion 2012
1.9 Champion 2012
Nordic Champion 2013
LRCC team driver

Avatar
R2
Legendaarinen!
Viestit: 849
Liittynyt: La 06.03.2010 09:12
Paikkakunta: Nastola

Vs: Crawling Suomessa

Viesti Kirjoittaja R2 » Ti 06.12.2016 23:31

LaaLaa kirjoitti: Ensi vuonna on ilmeisesti tarkoitus kokeilla sellaista tasoitusta shafty luokassa, että MOA autot sallitaan aloittelijoilla. Digejä ei tietysti saa käyttää
Juu niin tämänhän mä unohdinkin jo, vaikka itsehän toimin epävirallisena testikuskina Raumalla shafty-luokassa poron kanssa :D
LaaLaa kirjoitti: Ilman Sarka familyn pyyteetöntä työtä ei laji olisi tällä tasolla Suomessa. Samu istuu tällä hetkellä maailmanlaajuisessa komiteassa, joka järjestää isoimmat kisat ja suunnittelee lajin tulevaisuutta.
X2
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

froste
Juniori
Viestit: 62
Liittynyt: Ma 27.08.2007 12:18

Vs: Crawling Suomessa

Viesti Kirjoittaja froste » Ke 07.12.2016 11:30

Olisiko laji kehittynyt hieman liikaa tekniikka edellä? En tiedä miten kalusto vs kuskin taidot korreloi RC-autoilussa yleisesti, mutta on sääli jos auton ominaisuudet ja tekniikka on noinkin paljon kuljettajan taitoja olennaisemmat, LaaLaan kommentin pohjalta. Jos muuallakin on havaittavissa pientä innostuksen laskua, on tuo varmasti yksi isoin yksittäinen selittävä tekijä. Jo tuo RC4WD RTR on paljon rahaa, mutta jos silläkään ei kärkikahinoihin ole taitavalla kuskilla asiaa, on laji kenties lähtenyt hieman väärille urille (jos halutaan edelleen pitää se kiinnostavana)? Toisaalta kun autot ovat pitkälti rakenneltuja, voi olla vaikeaa saada mitään tasoitusjärjestelmää pystyyn auton varaan (toisaalta tasoitus voisi olla myös kuskin aiemman menestyksen mukaan).

Tekniikasta kun puhutaan, mikä RC4WD:n kitistä tekee kisoissa pärjäämättömän? Eli mikä tekninen osa-alue on sellainen missä eroja syntyy kuskin taidoista riippumatta? Voisiko ratoja suunnitella niin, että taitavalla auton käsittelyllä pärjää, kunhan auton tekniikka on luotettava?


EDIT: Niin, vielä tuosta Micro Crawlerista, että itselläni siinä kiehtoi se, että hankintahinta oli alhainen, eikä mitään hop-up osia tarvittu. Kuvan kuntoon saattaminen (jolla oli hauska leikkiä, ja olisi ollut kisatakin) ei paljoa maksanut (uudet linkit kierretangosta, alumiiniputkella vetoakselinjatkot ja prikat renkaisiin painoksi - ja kovaa ajoa. Elektroniikat ja akku alkuperäinen, vain uudelleen sijoiteltuna). Hmm - onkohan ko. auto vielä jossain ajossa? Ostaisin sen mielellään takaisinkin jos vielä jostain löytyy ajokunnossa :)
Liitteet
IMG_01709.jpg
Viimeksi muokannut froste, Ke 07.12.2016 14:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
LaaLaa
Legendaarinen!
Viestit: 1755
Liittynyt: Ti 18.11.2008 10:05
Paikkakunta: Lahti RC Crawlers

Vs: Crawling Suomessa

Viesti Kirjoittaja LaaLaa » Ke 07.12.2016 15:10

Nyt ehkä hieman ymmärrettiin toisiamme ristiin ja itsekin kirjoitin hieman unissani.

Tietysti huippukuski pystyisi pienillä muutoksilla RTR bully2:lla ajamaan kärkikahinoihin, siis teoriassa. MUTTA tietenkään kukaan kärkikuski ei aja millään RTR autolla vaan mahdollisimman pitkälle omaan makuun säädetyllä autolla ja markkinoiden parhailla komponeneteilla.
Kuskin osuus menestymisestä on perstuntumalla 70% ja auto 30%.

Lokakuussa ajettiin Ranskassa mm-kisat. Siellä oli 76 kuskia 2.2m luokassa. Näistä about 10-15 oli potentiaalisia mitali kanditaatteja. Taitojensa puolesta siis erittäin taitavia ajajia, kymmenien ellei satojen kisojen kokemuksilla.
Mitalikelpoisia autoja kisassa oli varmaan 30-40.
Finaalin jälkeen ajoin 5. tulleen Ranskalaisen autolla finaalijaksoa. Mielestäni aivan hirveä kapistus. Maavaraa tuplat omaani, mutta esim kääntyvyys onneton. Hattua pitää nostaa, että sillä pääsi Sunnuntain finaaliin. Kuski oli vaan täysin sinut autonsa kanssa eikä tehnyt yhtään isompaa mokaa Lauantain kilpailussa.

Bully2 RTR. Koska RTR auto on täynnä kompromisseja hinta/luotettavuus/suorituskyky linjalla, on tälläinen "miksei pärjää kisoissa" jossittelu täysin hyödytöntä. Kuten kirjoitin, vaihtamalla siihen kaikki ne kalliit komponentit, se olisi kilpailukykyinen custom autoja vastaan niin suorituskyvyssä kuin luotettavuudessa. Hinta tosin silloin karkaa, kun olet ensin hankkinut halvan ja sitten tehnyt siitä hyvän. Toki hissunkissun sijoittamalla ei se loppusumma tunnu niin pahalta, kokemusta lienee kaikilla tästä.  
froste kirjoitti: Tekniikasta kun puhutaan, mikä RC4WD:n kitistä tekee kisoissa pärjäämättömän? Eli mikä tekninen osa-alue on sellainen missä eroja syntyy kuskin taidoista riippumatta? Voisiko ratoja suunnitella niin, että taitavalla auton käsittelyllä pärjää, kunhan auton tekniikka on luotettava?
RTR Bully2:ssa ei ole mitään vikaa aloittelijalle tai harrastajalle. Jos minun olisi PAKKO ajaa rtr bully2:lla, menisi vaihtoon: Renkaat (parempi pito kavennetussa voodoossa tai skinny roverissa), vanteet (liian leveät ja painavat), servo, noparit (tuossa vain 1 nopari + dig switch), nopareiden myötä radio (jolla pystyy etu/taka suhdetta säätämään porttaattomasti), BEC, matalampi ohjaamo (tuo on vanhan säännön mukainen), sekä iskarit. Mahdollisesti päivitystä vaatisivat lisäksi tukivarret ja vetonivelet. Jos linkinpäät on vanhaa Rc3WD laatua, pitäisi ne vaihtaa.

Summa summarum, aivan vakiolla RTR autolla ei sinulla palkintopallille ole asiaa. Autolla pystyy kuitenkin täysipainoisesti hyppäämään harrastukseen mukaan ja saamaan   ajokokemusta. Kokemuksen karttuessa alat arvostamaan määrättyjä ominaisuuksia autossa ja radiossa, joiden pohjalta on helppo päivittää kalustoa ja lähestyä kärkikamppailuja.
Crawling on vaan valitettavasti sellainen laji, että ilman kovaa työtä ei palkintopallille ole asiaa. Lajin alkuaikoina asia oli ehkä toisin. Voitinhan minäkin urani ensimmäisen kilpailun Lippulaivan sisäradalla, aika monta vuotta sitten ;)
Nordics champion 2017
WORLDS #2 2016
2.2 Pro Champion 2015
Scale C2 Champion 2015
Nordic #2 2015
2.2 Champion 2012
1.9 Champion 2012
Nordic Champion 2013
LRCC team driver

froste
Juniori
Viestit: 62
Liittynyt: Ma 27.08.2007 12:18

Vs: Crawling Suomessa

Viesti Kirjoittaja froste » Ke 07.12.2016 15:46

Kiitos selvennyksestä. Katson lajia ulkopuolisen silmin, joten näen ehkä asiat eri näkövinkkelistä. Mielestäni lajia palvelisi paremmin se, että pyrittäisiin pitämään kilpailu tasaväkisenä, mahdollisimman vähän kalustoon nojaten (tuo 70/30 kuulostaa varsin optimistiselta arviolta). Mutta haasteena tässä tosiaan on se, että laji on perusluonteeltaan kaikenlaiseen rakenteluun ja kikkailuun pohjautuva, joten siitä irtautuminen on hankalaa, kun RTR:eja ei juuri ole. Nykytilanne vain tappaa mielenkiinnon monelta uudelta potentiaaliselta harrastajalta. Ongelma ei siis ole se, että tarvitaan kovaa työtä (se on tietenkin selviö), vaan se että tarvitaan myös paksua lompakkoa :) Tämä on ongelma erityisesti junnutoiminnan kannalta, siihen tuo Micro Crawler (jos sen ympärille olisi muodostunut oma sarja) olisi ollut omialtaan.
Viimeksi muokannut froste, Ke 07.12.2016 15:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Zarizi Tech
Moderator
Viestit: 3673
Liittynyt: To 26.04.2007 21:10
Paikkakunta: Kurtakko, Lappi
Viesti:

Vs: Crawling Suomessa

Viesti Kirjoittaja Zarizi Tech » Su 11.12.2016 16:09

Noniin, tähänkin topicciin olen ollut jo vastaamassa tuhat kertaa, mutta aina on jotain elämää tärkeempiä häiriötekijoita ollut.


Ensinnäkin hienoa huomata froste taas foorumilla. Ne oli hienoja aikoja kun teikäläinen toi ekana suomeen AX10:n. 2007 tais olla loppuvuodesta. Kylläpä aika rientää.  :o  Tuosta microkuplastasi voin sen verran valitettavasti sanoa, että se silloin tuli meikäläiselle kun joku sen möi (saatoit olla kyllä sinäkin) ja sen jälkeen on todennäköisesti purettu ja jatkojalostettu.  :-[  Hieno peli oli kyllä, mutta ei noin pienille vaan ollut minkään valtakunnan tulevaisuutta tässä maassa, kun 1.9 luokkakin (losin mini crawleriin perustuva) tuntuu olevan mahdoton ajatus. Liian pieni ei toimi.

Sitten ihan tähän crawlingin nykytilaan. Suomessa harrastus on jatkunut tosi tasaisena ja isoja heittoja harrastajamäärissä ei ole koskaan tapahtunut. Vanhoja harrastajia lopettaa ja uusia tulee joka vuosi. Mitään räjähdysmäistä kasvua ei pääse edellämainituista syistä tapahtumaan. Ei ole valmista autoa millä voi helposti lajiin päästä sisälle. Nyt RC4WD on toki julkaissut Bully II RTR:n ja KIT:n, mutta harva lähtee vielä tuollakaan hinnalla kokeilemaan. Tarvitaan vielä helpompi tapa tulla yrittämään lajia aloittelijoille.


RCCrawlingin kattojarjeston RC ORVA:n omistja/johtajasmies Mr. Holmes vähän töppäsi ottaessaan toissavuonna koko paletin haltuunsa suurine suunnitelmineen. Koko homma on mennyt hänen omistuksen alla aika pahasti mönkään. Haukkasi liian suuren palan kerralla pureskeltavaksi. Tämän katastrofin jälkeen olen koittanut ujuttautua mukaan päättäviin pöytiin ja toistaiseksi näyttää siltä, että edellinen järjestö on valmis luopumaan hommasta ja edustamani WRCRCO (World Radio Control Rock Crawling Organisation) olisi valmis aloittamaan työn lajin uutta nousua varten. Oma ajatukseni on jälleen tehdä 2.2s luokasta se sisäänheittoluokka. Halpa ja helposti lähestyttävä. Saapa nähdä miten hommat kehittyy. Suomen tilanne näyttää ainakin crawlingin osalta yhtä hyvältä kuin aina ennenkin. Scaleen olen pyrkinyt olla puuttumatta.
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCRCO
DravTech ~ Ottsix ~ RC4WD ~ Offipaita ~ Krawler Konceptz

froste
Juniori
Viestit: 62
Liittynyt: Ma 27.08.2007 12:18

Vs: Crawling Suomessa

Viesti Kirjoittaja froste » Su 18.12.2016 23:03

Olin itsekin tässä taas kiinni aivan muissa askareissa, pahoittelut siis viivästyneestä vastauksesta.


En muistanutkaan että AX10:ni oli ensimmäinen, vaikka RCCrawler.comissa sitä pääasiassa tuli pyörittyä, ja sieltä tietoa ammennettua myös rakenteluun. Niin se aika tosiaan rientää, melkein vuosikymmen tuosta vain, vaikka ei siltä tunnu.


Kiitokset lisätiedoista lajin nykytilaan liittyen, hyvää pohdintaa ja ikävä kuulla noista kattojärjestön kompasteluista. Mutta hienoa jos WRCRCO saa hommasta uuden kopin, näkemystä lajin tulevaisuudesta on varmasti enemmän. 2.2s sisäänheittoluokkana on varmasti fiksu lähestymistapa, vaikka kittejä ei sielläkään vielä oikein ole. Toki jos/kun laji tästä kasvaa, valikoimaa tulee varmasti lisää (vaatii vain sen kriittisen massan). Ei crawlingia varmastikaan saa kirveelläkään minkään jokamiesluokan (tai yksityyppiluokan) alle, joten yhden luokan saattaminen kustannuksiltaan helposti lähestyttävään muotoon vienee varmasti asioita oikeaan suuntaan, ja saa harrastajamäärät jonkinlaiseen nousuun. Tai ainakin takaa lajin elinvoimaisuuden. Seuraan mielenkiinnolla kehitystä ainakin täältä vaihtopenkistä, jos en sitten jo ensi kaudeksi innostu hyppäämään johonkin luokkaan mukaan  ;)

kenne
Legendaarinen!
Viestit: 2160
Liittynyt: Ti 03.03.2009 12:07
Paikkakunta: Epsoo
Viesti:

Vs: Crawling Suomessa

Viesti Kirjoittaja kenne » Ma 19.12.2016 09:20

Myös entiseltä kisaajalta ja nyt sivusta seuraajana kommentoin omalta osaltani yhdenlaisia syitä ja mielipiteitä.
Kaikenlaisia motorsportti lajeja harrastaneena ja jotakin mukana nollasta aloittaneena kehittämässä (ATV cross, ATV supermoto).
Harjoittelumääräni ovat vähäisiä ja siksi menestys usein tyssää kun laji kehittyy ja muut oppii ajamaan paremmin :)


2,2 'pro' tai m kuin vissiin nykyisin.
Itse lopetin kun en hitauteni (ajotaidon puute) takia kerennyt ajaa pätkiä sovituna ajan puitteissa. Sinäänsä vaikeista paikoistakin suoriuduin hyvän autoni johdosta mutta aikailu ja nopeiden päätösten teon puutteen (puutteellinen harjoituksen tuoma kokemus) takia en ehtinyt ajaa loppuun. Siksi innostukseni lopahti ko. luokkaan.
Pro luokka saakin olla kalliimpi ja autot jalostettuja. Niinkuin kuskitkin.
Eihän PRO olekkaan alottelija luokka vaan nimenomaan vaativimmille kuskeille.


2.2 shafty
Näytti silmissäni alussa hyvältä kun oli kutakuinkin sama johon alunperin innostuin perus kaupan AX10:llä. Ekana kisana sama Lippulaivan kisa jonka LaaLaa voitti. Itse olin edellist tiistaina ostanut auton ja ihan hermoheikkona jo heti onnistuin kaikkien tyhmien hermo mokien jälkeen puolen välin joukon paremmalle puolelle. :) Kiitos hyvien neuvojien ja avustavien muiden kisaajien vuoksi.
Se on aina ollut näissä lajeissa se upeaa asia että aina muut kisaajat ovat olleet opastamassa ja neuvomassa muita. Niin rakentelussa, osien valmistuksessa/valinnassa kuin ajolinjoista yms.


Oma mielipiteeni Shafty luokasta 'sisäänheitto' luokkana.
Nyt se on tekniikkaa lukuunottamatta kuin 'pro'. Samat modifioinnit ja rakennemuutokset, rungot yms.
Jotta se olisi 'sisääntuloluokka' niin pitäisi ola helpommin ainakin ulkonäöllisesti astua mukaan jos auto olisi lähempänä kaupan tuotetta.
Nythän se on pro mutta ilman moa tekniikkaa. Jos nyt uusin muutos että moa sallitaan ilman digiä niin ollaan viellä lähempänä samaa luokkaa ja kauempana alottelijan näkökulmaa.
Kolmatta luokkaa näillä osallistujamäärillä ei aloitteleijoille kannata tehdä. Mutta jos jotakin 'skalepisteitä' ja lisä aikaa suoritukseen tms handicappia olisi sellaiselle jolla on auton vakiorunko ja lexankori esimerkiksi?? joilla voisi helpottaa suoritusta ja siten tekisi kynnyksen osallistua matalemmaksi   ??? ?


Skalet ovat mielestäni hyviä sisäänheitto/tutustumisluokkia uusille kuljettajille.
Siellä saa ajaa paljon ja radat ovat helppoja vs. crawling luokat. 3 luokasta jo aika pieni ero autossa shaftyyn. Siinä saatta jo olla paljon samoja teknisiä ratkaisuja kuin shfty autoissa. Vain runko linkkeineen vaihtoon ja digi/4ws pois, kun se jo kehitetty loppuusn 3 luokassa :)
Viimeksi muokannut kenne, Ti 20.12.2016 00:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
DRIVE HYBRID
I need your Gas

macman
Legendaarinen!
Viestit: 531
Liittynyt: Su 11.09.2011 11:06
Paikkakunta: Eura

Vs: Crawling Suomessa

Viesti Kirjoittaja macman » Ma 19.12.2016 22:51

Nyt täytyy hiukan laittaa lusikkaa tähänkin soppaan.
Varsinkin kun tuo ajatus aloittelevien kuskien päästämisestä moa autolla shaftyjen joukkoon tuli omasta pikku päästäni.
Tämän ajatuksen takana oli nimenomaan uusi bully rtr. Kyseinen auto helpottaa huomattavasti lajiin pariin lähtöä tosin kieltämättä hiukan tyyriiseen hintaan. Ja tarkoitus oli sallia vain aloittelijoiden ketä ajaa ensimmäistä kautta rc-offin kisoja osallistua shaftyyn moa autolla ilman digiä.
Shaftyn radat ovat kuitenkin pääsääntöisesti asteen helpompia kuin mod radat. Toki shaftyssäkin on nähty aika vaikeitakin ratoja.
Ja Kenne shaftyssä pitää edelleenkin olla lexan koppa tosin sen minimi mitat pienenivät tälle vuodelle. Itse haluaisin palata lähemmäs vanhaa korisääntöä sekä mittojen että mittaus tavan osalta.
Ainakin omalta osaltani keppivetoisen ajaminen sujuu paremmin ehkä juuri treenimäärien takia mutta myös osaltaan sen ajamisen yksinkertaisuuden takia.
Suurin ero "vakio" autoon mikä se nyt lieneekään on kääntyvyys ja jousitus. Tosin olen senkin toteuttanut täysin vakio wraithin ohjaus paloilla ja aiheuttanut hilpeyttä eurooppalaisissa kilpakumppaneissa kun he ovat todenneet auton keulalla olevan vakio muovipalikkaa ;D
Voin kyllä rakentaa lähes vastaavasti etenevän auton mikä Raven nyt on käyttämällä vanhan ax10 runkoa (jos saan hiukan kaventaa sitä) .
Pisepise kokeili muutama aika sitten ihan kohtuu menestyksellä rakentaa shaftyä tästä uudesta ax10 deadbolt vai mikä se nyt oli ?
Sekin taisi kaatua enemmänkin treenin puutteeseen kuin kalustoon.
RaumRC

kenne
Legendaarinen!
Viestit: 2160
Liittynyt: Ti 03.03.2009 12:07
Paikkakunta: Epsoo
Viesti:

Vs: Crawling Suomessa

Viesti Kirjoittaja kenne » Ti 20.12.2016 00:15

macman kirjoitti: Ja Kenne shaftyssä pitää edelleenkin olla lexan koppa tosin sen minimi mitat pienenivät tälle vuodelle. Itse haluaisin palata lähemmäs vanhaa korisääntöä sekä mittojen että mittaus tavan osalta.
Anteeksi erheeni ja kiitos korjauksesta.
Muistelin vaan harhoja sitten.
Muistelin että siellä oli jo samanlaisia runkoja kuin 'proossa'


Olisihan tuossa hyllyssä vielä ElCamina AX10 rungolla sellaisena kuin sillä viimeksi 2,2 luokkaan (oli vain yksi luokka) osallistuin. :)
Tai melkein kun kiinno on foffi kisassa käytetty rivakampi tekniikka.
DRIVE HYBRID
I need your Gas

SlidSlide
Legendaarinen!
Viestit: 1441
Liittynyt: Ke 25.04.2007 22:22
Viesti:

Vs: Crawling Suomessa

Viesti Kirjoittaja SlidSlide » Ke 21.12.2016 06:11

[quote="LaaLaa"]
Tietysti huippukuski pystyisi pienillä muutoksilla RTR bully2:lla ajamaan kärkikahinoihin, siis teoriassa. MUTTA tietenkään kukaan kärkikuski ei aja millään RTR autolla vaan mahdollisimman pitkälle omaan makuun säädetyllä autolla ja markkinoiden parhailla komponeneteilla.
Kuskin osuus menestymisestä on perstuntumalla 70% ja auto 30%.
[/quote]

Vaikken ole usein äänessä, niin seuraan keskusteluja. Alusta alkaen pisti tuo luokittelu silmään, joten oli pakko tarttua siihen viimeistään nyt kun keskustelukin tuntuu jatkuvan.

Kuskin osuus menestyksestä korreloi suuressa määrin kokemuksen ja aktiivisen ajamisen suhteen. Mitä enemmän ajat, sitä parempi olet.
Jos laitetaan kaksi noviisia täppiin viritetyn crawlerin ja pakasta vedetyn kanssa, niin täppiinsä viritetyn pirssin kanssa pärjää paremmin. Saman tasoisilla pirsseillä olisivat lähekkäin.
Toisaalta jos laitetaan noviisi täppiinsä viritetyllä ajamaan sama rata kokeneen kuskin kanssa, joka ajaa pakettimuovilla, niin uskon kokeneemman voittavan.

Yllä mainituissa esimerkeissä 70/30-suhde ei täsmäisi ollenkaan.

Suomen sarjassa ajaa kuskeja, jotka minimaalisin virityksin ajaisivat samoille sijoille satoja euroja heikommillakin autoilla (olettaen että kaikkien huippukuskien autot olisivat samalla tasolla). Ja tässä kohtaa olen LaaLaan kanssa täysin samaa mieltä: kuski on 70% ja loput on oikeat renkaat ;).

Käytännössä on todella vaikea saada mistään kisasarjasta helposti lähestyttävää tai uusia harrastajia kutkuttelevaa, jos radat on vaativia ja aikaraja raiskaa takaraivoa. On myöskin väärin kieltää ns. world class -kuskit Suomen kilpailusarjoista tai miettiä heille omaa luokkaa. Mikään ei kehitä paremmin kuin kilpailla parempien seurassa. Sitä paitsi aktiivisten pro-kuskien takia koko laji on elossa.

Kun crawling tuli rc-muodossa maailmalle, niin se koki "hypen". On normaalia että nousubuumin jälkeen tulee lasku.

Monet alku- ja keskiajan harrastajista on vasta saaneet karvat kikkelin ympärille (puhumattakaan muusta :o ) ja miettineet jotain muutakin mahdollista rc:n lisäks. Mutta se rc-autojen soidinhuuto kaikuu joskus vielä korviin ja tuo takaisin lajin pariin.
"Viiden pennin filosofi"

Vastaa Viestiin