Lentävät nelivedot, eli nelikopterit

Tänne kaikki mikä ei liity aiheeseen, hyvän maun rajoissa sitten...
Touho
Täysi jäsen
Viestit: 121
Liittynyt: To 11.04.2013 11:14
Paikkakunta: Vihti

Vs: Lentävät nelivedot, eli nelikopterit

Viesti Kirjoittaja Touho » Pe 10.02.2017 21:28

Kuva


Voiko tähän muuta sanoa ku AIVAN
Lindberg Crawling Team


Avatar
Pauli
Legendaarinen!
Viestit: 777
Liittynyt: Ma 21.05.2012 20:56
Paikkakunta: Lahti

Vs: Lentävät nelivedot, eli nelikopterit

Viesti Kirjoittaja Pauli » Ma 13.02.2017 20:05

Uuden kopterin hahmottelua... ::)
Kuva

Puuhis

Vs: Lentävät nelivedot, eli nelikopterit

Viesti Kirjoittaja Puuhis » Ma 13.02.2017 20:13

Heti piti tulla väijymään mitä tääl tapahtuu. :D   Melko kompaktin näköne paketti.. Mikä runkokoko? Tuos on joku kaksoispohja mihin saa loput rensselit?


Ei tuos propellit tule kuviin?

Avatar
Pauli
Legendaarinen!
Viestit: 777
Liittynyt: Ma 21.05.2012 20:56
Paikkakunta: Lahti

Vs: Lentävät nelivedot, eli nelikopterit

Viesti Kirjoittaja Pauli » Ma 13.02.2017 20:20

Ihan normi kaks tasonen 210 runko, mutta saakelin ahdas vaan. Akku roikkuu luonnollisesti rungon alla, kun päällä ei oo tilaa. Jossain vaiheessa koitan keksii jonkun vähän mieluisamman rungon, mut tuolla mennään nyt toistaseks...


Katotaan miten ropellit vilkkuu sit ku tuo lentää, mutta kameran kulmastahan se on paljolti kiinni myöskin.

Puuhis

Vs: Lentävät nelivedot, eli nelikopterit

Viesti Kirjoittaja Puuhis » Ma 13.02.2017 20:44

Menikö edellinen laite ihan rikkipoikki vai mikä tässä on alibina? Rakentelun ilo, kenties?

Avatar
Pauli
Legendaarinen!
Viestit: 777
Liittynyt: Ma 21.05.2012 20:56
Paikkakunta: Lahti

Vs: Lentävät nelivedot, eli nelikopterit

Viesti Kirjoittaja Pauli » Ma 13.02.2017 20:53

Puuhis kirjoitti: Menikö edellinen laite ihan rikkipoikki vai mikä tässä on alibina? Rakentelun ilo, kenties?
Edellinen on ihan voimissaan kyllä, mutta syitä on monia... Tekniikan kehittyminen, kokemuksen myötä tullut vaatimuksia kalustolle, hyvä olla useempi kopteri yms...

Puuhis

Vs: Lentävät nelivedot, eli nelikopterit

Viesti Kirjoittaja Puuhis » Ma 13.02.2017 21:38

Eli uudes on "steelen" moottorit..? Kiss fc ja jotkin muut kuin bl helin noparit  >:(

Avatar
Pauli
Legendaarinen!
Viestit: 777
Liittynyt: Ma 21.05.2012 20:56
Paikkakunta: Lahti

Vs: Lentävät nelivedot, eli nelikopterit

Viesti Kirjoittaja Pauli » Ma 13.02.2017 21:41

Puuhis kirjoitti: Eli uudes on "steelen" moottorit..? Kiss fc ja jotkin muut kuin bl helin noparit   >:(
Steelemoottorit on, mutta ei tuu kissiä kuitenkaan ja noparitkin on ihan blheli yhteensopivat. :)

Puuhis

Vs: Lentävät nelivedot, eli nelikopterit

Viesti Kirjoittaja Puuhis » Ma 13.02.2017 21:46

Niin eli bl helin softa käy muidenkin valmistajien nopareiden päivitykseen. Niillä vaan on oman merkin noparitkin?

Avatar
Pauli
Legendaarinen!
Viestit: 777
Liittynyt: Ma 21.05.2012 20:56
Paikkakunta: Lahti

Vs: Lentävät nelivedot, eli nelikopterit

Viesti Kirjoittaja Pauli » Ma 13.02.2017 21:51

Ei blheli valmista nopareita, vaan se on pelkästään firmis mitä eri valmistajat käyttää omissa nopareissaan.

Puuhis

Vs: Lentävät nelivedot, eli nelikopterit

Viesti Kirjoittaja Puuhis » Ma 13.02.2017 21:58

Jaha. Tämä on taas melkein sitä, kun vehkeet ei ole sitä, mitä kyljessä lukee  ;D

Eli mulla eachinen noparit siis.. taas oppii jotain.

Tiä mikä helvetti tässäkin on kun tekstin koko tuntuu jatkuvasti muuttuvan itekseen.
Viimeksi muokannut Puuhis, Ma 13.02.2017 22:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Pauli
Legendaarinen!
Viestit: 777
Liittynyt: Ma 21.05.2012 20:56
Paikkakunta: Lahti

Vs: Lentävät nelivedot, eli nelikopterit

Viesti Kirjoittaja Pauli » To 16.02.2017 18:08

Puuhis kirjoitti: Tiä mikä helvetti tässäkin on kun tekstin koko tuntuu jatkuvasti muuttuvan itekseen.
Foorumisofta bugittaa, eikä sille kuulemma mitään mahda... ::)   Jos et muokkaile yhtään viestiä, niin ei ala sekoilemaan. Oon ainaki havainnu, et se tekstin koko muuttuu heti, jos lisäilee tai poistaa kirjottamaansa tekstiä yms, joten pitää vaa kirjottaa kaikki kerralla hyväks ja painaa sendiä. :D


Oon täällä tuskaillu tuon uuden rungon kanssa, kun ei sinne meinaa edes pienimmät komponentit mahtua siististi, kun en mitään nippusideteippikutistesukkapalloja halua viritellä. Vastari ja VTX siis aiheuttaa eniten ongelmaa, mutta tuntikausien suunnittelun jälkeen alkoi jotain syntymään kuitenkin...


VTX sai tämmöisen tellingin, mihin yhdistin myös antennin kiinnityksen. Vastarille pitäis joku vastaava viritellä, joka asentuis tuon alapuolelle, mutta tilaa on korkeussuunnassa ehkä noin viis milliä jäljellä, ennenku osutaan jo flight controlleriin. :o
Kuva

Avatar
Pauli
Legendaarinen!
Viestit: 777
Liittynyt: Ma 21.05.2012 20:56
Paikkakunta: Lahti

Vs: Lentävät nelivedot, eli nelikopterit

Viesti Kirjoittaja Pauli » Pe 17.02.2017 20:40

Eilen sain suurinpiirtein valmiiks myös vastaritellingin. Saattaa vielä vaatia jotain pientä hienosäätöä kuitenkin...


Tämä asettuu samaan pinkkaan videolähettimen alapuolelle. Antennit lähtee nyt tuolleen, kun vaikutti fiksuimmalta vetää ne noin, ettei liittimiin kohdistuis vääntöä, kun irtoovat melko helposti, eikä viittis mitään liimamälliä laittaa niihin, kuten tehtaalla on laitettu, kun nuo menee useesti vaihtoon kuitenkin. Vastari on siis X4R-SB:n naked versio, eli tuossa ei ole piikkirimoja mukana, joten piuhat saa kolvattua suoraan piirilevyyn, jolloin säästyy kallisarvoista tilaa. Pahvikotelo tuossakin tulee kuitenkin mukana, mutta sitäkään en nyt laita, kun tilaa ei tosiaan ole käytössä paljoakaan.
Kuva


Alapuolelle tein pari reikää, eli toisesta saa piuhat vedettyä suoraan alaspäin ja toisesta on helppo painaa vastari irti telineestä, kun se on melko tiukalla sovitteella kiinni, mutta samalla tuo pyöreä reikä keventää minimaalisesti ja jäähdyttää, vaikka eipä tuo kikkare taida paljon lämmetäkään.
Kuva


En vielä ottanut kuvia siitä, että miten ne tuolla rungon sisällä istuu, kun ei ole vielä kaikki jutut ihan selvillä. Flight controlleria odottelen enään saapuvaksi ja noparit kun hakee postista, niin saa niillekin jotkut pienet suojakotelot tehtyä ja asennettua jo paikoilleenkin.

Puuhis

Vs: Lentävät nelivedot, eli nelikopterit

Viesti Kirjoittaja Puuhis » La 18.02.2017 17:22

Laitoin tänään 3.1.5 firmiksen. Ihan ongelmitta ei sujunu, kun on usbi portti ottanu itteensä. Nokkiksilla ojensin liitintä, jotta sai edes töpselin kiinni = yhdistää/ei yhdistä.. Piuhaa kun väänsi ylöspäin, niin sai yhteyden. Joten johto pänniin ja uus ohjelma sisään. En tiedä menikö oikein, mut laitoin ensin 3.1.0, ja sitten vasta tuon viimeisimmän, kun 3.1.5 kuvauksen mukaan se on maintenance for 3.1.0.


Tulin äsken testilennoilta. Uudella ohjelmalla en huomannu mitään eroa edelliseen, paitsi että laite driftaa joka suuntaan vähän miten sattuu. Trimmeillä koitin asiaa korjata, siinä onnistumatta. Betaflightin ruudulla en huomannu mitään ihmeellistä ennen testilentoa, mut jos nyt koittais kalibrointia ensin. Jonkin verran ilmestyi uusia valikoita säätösoftaan päivityksen myötä.


Mut nyt kyl tuntuu, et lentely ilman laseja, on kuin polkis tulpatonta mopoa käymään. Ei oikein saa mitään irti. Acrolla on ihan turha edes yrittää mitään muuta kuin naaman edessä leijuttamista.

Touho
Täysi jäsen
Viestit: 121
Liittynyt: To 11.04.2013 11:14
Paikkakunta: Vihti

Vs: Lentävät nelivedot, eli nelikopterit

Viesti Kirjoittaja Touho » Su 19.02.2017 08:25

Saattaa toi driftaaminen johtuu myös pideistä
Kato tosta vähän säätö ohjeita, tos on melko hyvin selitetty mitä nuo pidit säätää
https://www.youtube.com/watch?v=ehyXLsvaEhw&t=1139s
Lindberg Crawling Team

Avatar
Pauli
Legendaarinen!
Viestit: 777
Liittynyt: Ma 21.05.2012 20:56
Paikkakunta: Lahti

Vs: Lentävät nelivedot, eli nelikopterit

Viesti Kirjoittaja Pauli » La 25.02.2017 22:40

Flight controller saapui vihdoin viimein, niin suoritin ekat kytkennät, eli noparit paikoilleen ja FC:hen kiinni. Kalibrointitestaus onnistui ilman savua. Kiitos kysymästä. :D


Eli FC:ksi valikoitui Omnibus F4 klooni, integroidulla Betaflight OSD:llä, jota saa siis kätevästi säädeltyä suoraan BF configuraatorilla. Noparit on Racerstarin RS 30A V2:t, kun ovat ilmeisen hyviksi todettu. Moottoreissa lukee "silk" ja tuntuivatkin testin mukaan pyörivän melko silkkisen pehmeästi, joten toivotaan, että lentääkin yhtää smoothisti!
Kuva


Rungon yläosan suunnittelin kokonaan uusiksi, ja Tomy lupasi jyrsiä uudet hiilariläpyskät siihen hommaan. Kaikki osat olis periaatteessa jo kasassa, joten tämän valmistuminen on lähinnä enään itsestä kiinni, mutta ei pidetä turhaa kiirettä homman kanssa, kun ei ole mikään kova polte päästä tuonne pakkaseen lentelemään... ::)

Puuhis
Nyyppä
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 03.03.2017 18:33

Vs: Lentävät nelivedot, eli nelikopterit

Viesti Kirjoittaja Puuhis » Pe 03.03.2017 19:28

Laitetaan tänne näytille ja samalla rasti kohtaan: [x] Vaatii harjoitusta.   ;D


Klippi siis tänään kuvattu. Alussa ihan ensimmäinen lentely ikinä, laseilla + acro/airmode.. Jälkipuoliskolla pihakurvailua angle -moodilla. Onhan tuo ihan karmeeta paskaa kaikin puolin, mut tavoite on, et parin vuoden päästää pystyis suoltamaan "steeleä"..
:D
https://youtu.be/VhaG9By2uo4

Puuhis
Nyyppä
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 03.03.2017 18:33

Vs: Lentävät nelivedot, eli nelikopterit

Viesti Kirjoittaja Puuhis » Su 05.03.2017 09:37

https://youtu.be/z9fy-ULHFAo


Anglemoodi, vakiosäädöt pientä yaw deadband -säätöä lukuunottamatta.

Avatar
Pauli
Legendaarinen!
Viestit: 777
Liittynyt: Ma 21.05.2012 20:56
Paikkakunta: Lahti

Vs: Lentävät nelivedot, eli nelikopterit

Viesti Kirjoittaja Pauli » Ke 08.03.2017 18:52

Rungon yläosa oli jotenkin sen verran paljon hanurista, että päätin suunnitella sen kokonaan uusiksi, jonka jälkeen laitettiin tiedostot menemään Tomylle, ja vähän ajan päästä löytyi ihania hiilarileikkeitä postilaatikosta! 8)


Vasemmalla alkuperäiset rungon ylälevy, sekä toinen kahdesta pystylevystä. Oikealla Tomyn jyrsimät, joissa hiilikuitukin näyttää paljon parempilaatuiselta, kuin mitä noissa kiinalaisissa osissa. Paljon tiheämpi punos selvästi. Uusi ylälevy tehtiin nyt 2.7mm tavarasta, alkuperäisen kaksmillisen sijaan ja muutenkin tuo mun suunnittelema on hiukan järeempää tekoa kuin orkkis, kuten kuvasta näkyy...
Kuva


Heti piti vähän koesovitella, ja melko nasakastihan ne istui toisiinsa! Kameratelineen suunnittelin nimenomaan Gopro Sessionia ja vastaavia kuutiokameroita varten. Eli nyt ei tarvi mitään tulostettuja kameran kiinnikkeitä, joten ei muuta kuin nakkaa kameran kyytiin ja remmillä ympäriltä kiinni!
Kuva


Etukuvakulmaa.
Kuva


Kelpaa nyt Eaglen nököttää kolosessaan. :)   Linssikin on nyt kivasti rungon sisällä suojassa, kun alkuperäisien kameran kiinnityksien kanssa linssi törrötti tosi härskisti ulkona, mikä ei ollu oikein hyvä juttu.
Kuva


Ja tässä sivukuvakulmaa valtaisista asennustiloista. Kameran nurkan ja FC:n väliin jää varmaan vajaa milli tilaa, joten tiukkaa tekee. Aikaisemmin esitellyt tulostetut VTX:n ja RX:n tellingitkin on millisovitteella päällekäin pinossa. Niiden alla on vielä piipparimountti, mutta se ei tuosta niin hyvin ilmene.
Kuva


Purin vielä ylärungon osiin, kun täytyi hiukan muutamaa reunaa pyöristellä viilalla, ettei hankaa johtoja rikki ja samalla hiukan perinteistä pikaliimakäsittelyä levyjen reunoihin, niin eivät ala rispaantumaan niin helposti. Eli enään kaikki loput piuhojen kytkemiset ja mankan ohjelmoinnit sun muut datailut jäljellä, jonka jälkeen tämä vehje olis valmiina kauden kapinoihin! 8)
Viimeksi muokannut Pauli, Ke 08.03.2017 19:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vastaa Viestiin