Yleistä keskustelua latureista.

NiMh, NiCd, LiPo, LiIon etc etc
Smuli
Legendaarinen!
Viestit: 802
Liittynyt: Ti 17.09.2013 18:05
Paikkakunta: Espoo

Yleistä keskustelua latureista.

Viesti Kirjoittaja Smuli » Ti 18.08.2015 15:38

Eli teempä tälläsen topikin kun on nyt viimeaikoina keskusteltu tuolla tsätissä noista latureista.

Tänne vois kirjotella vähän käyttökokemuksia erilatureista ja virtalähteistä yms. Tuntui nuo jo olemassa olevat topikit olevan aika vanhoja

Itsellä tällä hetkellä käytössä 3kpl erilaisia latureita.

1: http://www.ilmailukauppa.fi/shopnew/sky ... -7254.html Kyseinen laturi mulle ekan auton mukana ja ollut toimiva peruslaturi jos pieni tuulettimen puhina ja siritys ei häiritse.

2 muuta laturia ovat erimerkkisiä joita ei näemmä löydy enään myynnistä mistään. Toisen ostin Kyosho kaupan standilta 2 vuotta sitten modelexposta 45e hintaan ja toinen tuli mukana viimeisessä autohankinnassa. Kaivan tiedot näistä kun otan tarkat mallit ylös. Ovat perus latureita ilman tuulettimia.

Kaksi näistä latureista olis tarkoitus jossain kohtaa korvata yhdellä Dual mallisella laturilla.

YP voi poistaa ketjun mikäli se katsotaan turhaksi.
Ammattitaidolla sutta ja sekundaa

Ajotyyli on rohkea ja luova.

Sateessa, sumussa ja seittemän pullon simassa

Rafu
Juniori
Viestit: 96
Liittynyt: To 14.08.2014 00:13
Paikkakunta: Lempäälä

Vs: Yleistä keskustelua latureista.

Viesti Kirjoittaja Rafu » Ke 19.08.2015 14:26

icharger 208b
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... arger.html

Toimii ihan hyvin. Näppärä laite.


Virtaa antamaan on kaksi viritystä. Kevyempi Lenovo läppärin virtalähde josta saa 8,5A 20v ja toisena on serveripoweri josta saa 50A.

Avatar
R2
Legendaarinen!
Viestit: 855
Liittynyt: La 06.03.2010 09:12
Paikkakunta: Nastola

Vs: Yleistä keskustelua latureista.

Viesti Kirjoittaja R2 » Ke 19.08.2015 18:37

Myyttejä latureiden tehoista ja mainospuheista..
Tämänkin laturin mainospuheissa mainostetaan 8S:n latausta 7 Amppeerilla

"has a maximum of 150W output power. As a result it can charge / discharge up to 8 series cells lithium polymer with a maximum charge rate of 7A."

http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh ... oduct=6443

Värisokea verhoilijakin tuon puimurin avuksi kaivaen äkkiseltään laskee että 8S:llä latausvirta maksimissaan 4,5 A luokkaa..

Toisena esmerkkinä imax B6, sitä nyt ei suoraan mainosteta, mutta äkkiä saisi sen kuvan että 6S suoriutuu 5 amppeerilla, mutta tuo 50 watin teho rajaa sillä latausvirran karvan alle 2 amppeeriin...

Ilaturi niinsanotusti pitää puheensa, 106B+ jaksaa 6S ladata 9,9A (sikäli kun virtalähde on menossa mukana, 12V ei enää riitä..)
Viimeksi muokannut R2, Su 22.07.2018 10:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

Smuli
Legendaarinen!
Viestit: 802
Liittynyt: Ti 17.09.2013 18:05
Paikkakunta: Espoo

Vs: Yleistä keskustelua latureista.

Viesti Kirjoittaja Smuli » Ti 26.01.2016 20:25

Vähän kuivui kasaan tämä keskustelu mutta heratetäämpä se taas henkiin. Tarkoituksena olisi edelleen hankkia yksi laturi joka olisi vähintään mallia dual. iCharger toki houkuttelisi kovin jo ajatuksella että köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa.


Tällä hetkellä siis mennään kolmella eri merkkisellä laturilla. Näistä yksi jätetään käyttöön ja muut laitetaan eteenpäin.


Minkäslaisia kokemuksia ja minkä merkkisistä dual tai quad latureista foorumilaisilla on?
Ammattitaidolla sutta ja sekundaa

Ajotyyli on rohkea ja luova.

Sateessa, sumussa ja seittemän pullon simassa

Avatar
R2
Legendaarinen!
Viestit: 855
Liittynyt: La 06.03.2010 09:12
Paikkakunta: Nastola

Re: Yleistä keskustelua latureista.

Viesti Kirjoittaja R2 » To 27.07.2017 08:06

Nostellaanpa tätäkin välillä..

Kuva

http://www.madpilot.fi/icharger-308duo- ... rers_id=19

Pari vuotta nyt kokemusta ilaturi 308duosta..
Ehkä hiukan yliampuva tehoiltaan omaan käyttöön mutta ompahan reserviä. Ostaessa oli hienoinen pettymys että pikku ichargerin spessuohjelmat (motor driver ym) on jätetty pois, mutta siihen ne negatiiviset sitten jääkin. Paljon on ominaisuuksia mitä en ole käyttänyt kuten muistipaikkoja ym.. mutta näppärästi toimii ilmankin, useampaa samanlaista akkua ladatessa muistaa edellisen akun asetukset jne.

Kuva

Ja kun aina oppii jotain uutta niin nintendo osoitti tänä kesänä taas älykkyytensä. Yhdestä akusta oli päässyt kennojännite alle 3 volttiin, mutte tämäpä ei siitä säikähtänyt vaan ilman eri käskyä pisti prechargen päälle ja latasi 0,1A virralla kunnes tuo 1 kenno oli yli 3v ja sitten jatkoi normi latausta.. Brilliant 😀
Ja safariakkuja lataillessa huomasin yhden 4s:n kennon olevan liki nollissa, niin sitä se yritti mutta kun ei noussut 1,7v yli niin suojat löi päälle (yritin useamman kerran..)

Erillisen virtalähteen vaatii, ja mieluusti tukevan sellaisen.. 12voltilla pärjää komeasti jossei kilowattia tarvi lataustehoja.. serveri ftw...

Käyttöliittymä on yhdistelmä nappeja ja pyörää, mikä alkukankeuksien jälkeen on toiminut omiin näppeihin ihan hyvin.
Viimeksi muokannut R2, To 27.07.2017 08:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

Avatar
Eddy_fin
Vanhempi jäsen
Viestit: 353
Liittynyt: To 06.08.2015 12:58
Paikkakunta: Kouvola

Re: Yleistä keskustelua latureista.

Viesti Kirjoittaja Eddy_fin » To 27.07.2017 08:15

Laita kuva vehkeestä (ei omastasi), eli laturista.

Avatar
jperala
Täysi jäsen
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 11.07.2011 01:06
Paikkakunta: Espoo

Re: Yleistä keskustelua latureista.

Viesti Kirjoittaja jperala » To 27.07.2017 08:41

Ei mitään eksoottista skyrc S60 laturi.

Joonatin
Juniori
Viestit: 98
Liittynyt: Su 02.10.2016 19:13
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Yleistä keskustelua latureista.

Viesti Kirjoittaja Joonatin » Pe 20.07.2018 21:40

ISDT Q6 tarttui matkaan paikallisesta akunhakureissulla (n.58€, prorc.fi, löytyy halvemmalla netistä). Kyseessä siis varsin pikkuinen 200W laturi, jossa jännitettä riittää 6s akkuihin asti. Tästä löytyy myös 300w Q6 plus -malli. Lisäksi tähän oli saatavilla joku lisäpalikka, joka tukee neljän samanlaisen akun rinnakkaislatausta. Ominaisuuksissa löytyy normaali lataus, purku ja varasto. Tavoite kennojännite valittavissa 0,01V tarkkuudella, latausvirta 0,1A tarkkuudella. Akkuvaihtoehtoina
FDB63AF9-17C8-423A-B283-03C5951E5A41.jpeg
FDB63AF9-17C8-423A-B283-03C5951E5A41.jpeg (358.66 KiB) Katsottu 594 kertaa
7678E6F4-33FB-464F-BA7C-C2A8C281A739.jpeg
7678E6F4-33FB-464F-BA7C-C2A8C281A739.jpeg (295.54 KiB) Katsottu 594 kertaa
Pienen kokonsa johdosta ei tietenkään sisältä löydy AC-muunninta, joten tasavirtaa nielee hän, 7-32V sanoo paketin kyljessä, jossain kohtaa oli juttua, ettei kuitenkaan olisi kaikilla 24V ylittäviä jännitteitä huolinut, mutta tästä löytyy myös muutamia vaihtelevia piraattikopioita. Sisääntuloliittimenä on fiksusti XT60, eli nielaisee tarvittaessa virtaa isommasta Li-Po-akusta kentällä. Myös ulostulo on XT60-liittimellä ja balanseri suoraan laitteen kyljessä JXT-XH:lla. Lisäksi härvelissä on mahdollisuus firmispäivityksille jollain kaapelilla, jota en omista. Omaa härpäkettäni syöttää nyt läppäristä pöllitty power brick, johto poikki ja XT60 tilalle. Riittää mun käytössä mainiosti, kun harvemmin on kiirettä saada 8kpl 6000mAh akkua tunnissa latinkiin.

Käyttöliittymänä toimii rulla, joka toimittaa myös painikkeen virkaa. Lyhyt painallus on enter, pitkällä pääsee asetuksiin, ja keskeyttää latauksen. Asetuksissa voi valita esim. minimisyöttöjännitteen, ettei tule vahingossa vedettyä jättilipoa tyhjäksi. Sieltä löytyy myös kielivalintoja, näytön kirkkautta jne. Kirkkain asetus on oikeasti tosi kirkas ja näkyy ulkonakin kunnolla.
2FCCB62F-83FD-4B11-85ED-7B11A037807A.jpeg
2FCCB62F-83FD-4B11-85ED-7B11A037807A.jpeg (257.85 KiB) Katsottu 594 kertaa
Ladatessa rullalla voi selata kennojännitteitä, latausjännitteitä, kennojen sisäisiä vastuksia ja muuta kivaa. Latauksessa on myös ominaisuutena, että kun lähestytään tavoitejännitteitä, laturi piippaa ja ilmoittaa akun olevan käyttövalmis. Lataus kuitenkin jatkuu vielä oikeasti jonkin aikaa, jolloin kennojännitteet saavuttavat aika hyvän tasapainon ja täyden latingin. Latauskommervenkeista pitää myös mainita, että 1S-akku vaatii johdon balanserillekin, muuten laturi varoittelee. Periaatteessa tuolla ei pitäisi olla merkitystä, mutta eipä se iso vaiva ollut tehdä, kun muutenkin näitä tulee itse kolvailtua. Ja vähentää ainakin virheen mahdollisuutta, mikäli laturiin tulee jotain häsmänkänkkärää. Joku oli varastojännitelatauksessa onnistunut ilman balanserijohtoa pullistamaan akkunsa kunnolla, kun virta oli jollain hikivanhalla firmiksellä pompannut tuntemattomista syistä.
1E803726-A21A-454F-AAFA-01FFC5BCB0C9.jpeg
1E803726-A21A-454F-AAFA-01FFC5BCB0C9.jpeg (263.07 KiB) Katsottu 594 kertaa
Noin yleisesti ottaen tää oli ihan positiivinen tapaus, eikä omassa käytössä ainakaan ole kummallisuuksia tehnyt. Antoi myös metsässä ladata 3S-akkua toisesta 3S-akusta, eli jonkin sortin buck-boost-hakkuri lienee kyseessä. En testannut ladata loppuun asti, mutta ainakin lataus alkoi ihan normaalisti. Hinta oli kokolailla edukas ja kulkee tosi näppärästi repussa mukana, koska tää on tosi pieni ja kevyt.

Pisepise
Legendaarinen!
Viestit: 1068
Liittynyt: Su 26.12.2010 21:26
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Yleistä keskustelua latureista.

Viesti Kirjoittaja Pisepise » Su 22.07.2018 09:02

Kirjoitetaan tänne ettei huku chattiin keskustelu.

Eli alkaa olemaan oma laturi vaihtoa vaille. Joten etsin tarpeisiini sopivaa laturia. Lataan scale crawleri akut yleensä edellisenä päivänä ennen ajoja tai ajotapahtumaa. Jos esimerkiksi lähden kisoihin/safarille lataan keskiverrosti 3-5 3s 2200mAh lipoakkua, ja sitten reissun jälkeen lataan akut storage-jännitteeseen. Akut lataan balansoivalla ohjelmalla 5A -virralla ja käytän Balanceri/latauslautaa johon akut kytketään rinnan. En haluaisi ulkoista virtalähdettä koska lataan akut välillä eri paikoissa ajan säästämiseksi, illalla kotona keittiössä, pikkuauto verstaalla ulkorakennuksessa ja joskus otan akut jopa mukaan töihin ja lataan valmiiksi seuraavan päivän ajoihin. Sama laturi olisi tarkoitus ottaa mukaan reissuihin ja tapahtumiin.

Jos hankkisin jonkun järeän mitä siitä hyötyisin? Saisin pikku akut ladattua hetkessä, esim kiinteässä latauspaikassa verstaalla, ja näin säästän aikaa?
Hyödynkö siitä että laturissa olisi 4 ulostuloa, niin kuin isommissa latureissa?
Vai olisiko järkeä olla kunnon laturi kotona ja sitten "matkalaturi"?

Luulen että budjetti olisi tälle max 100€ kieppeillä?

Jaa tähän alle lautaustottumuksesi ja miksi sinulla on hyvä laturi.

Avatar
R2
Legendaarinen!
Viestit: 855
Liittynyt: La 06.03.2010 09:12
Paikkakunta: Nastola

Re: Yleistä keskustelua latureista.

Viesti Kirjoittaja R2 » Su 22.07.2018 11:01

Tuolla ylempänä onkin oma latauskalusto ja sillä mennään edelleen..

Nintendo serveripowerin kanssa vakiopaikallaan ja 106B+ sitten matkalaturina 4s lipolla/auton akulla/ pikku virtalähteellä
https://www.banggood.com/15V-5A-AC-Adap ... rehouse=CN

2-kanavainen on riittänyt kotona komeasti, proo-crawleriakkuja ym alle 1000mah 3s lataan yleensä 4 kerrallaan sarjaan-piuhalla https://hobbyking.com/en_us/twin-pack-c ... -xt60.html, isommat ja 4s akut sitten yksinään.. 3300 4s 2-3C:nä ei kovin kauaa kestä ladata

Parallel board löytyy kanssa mutta sitä en ole oikein käyttänyt, itse tehdyllä rinnan piuhalla lataan microkopun 1s akut.

Jos nyt jotain päivitystä pitäis tehdä niin modata toinenkin serveripoweri käyttöön että sais sen 26 ja risat jännitettä ulos, ja tehdä powerblokki missä ulostulot 26v, 13v ja 5v.. mutta sitä on suunniteltu kohta 3 vuotta joten katotaan syssymmällä :D
Omasta matkaversiosta tykkään pienen kokonsa ansiosta kokoonpanosta riippumatta, olenpa miettinyt katsovani bangoodista tms pientä laukkua mihin saisi pikkulaturin ja virtalähteen ja tarvittavat piuhat sisuksiinsa..

Pisen budjetilla lähtisin jostain tällaisesta https://www.rcjkl.fi/rc-tarvikkeet/skyr ... 00089.html tai https://hobbyking.com/en_us/skyrc-ultim ... -plug.html

4-porttista liki budjettia en löytänyt kuin tämän.. https://www.hoelleinshop.com/All-you-ne ... 41&p=25741

Omilla porteilla/sarja-adapterilla lataamista suosin itse siksi että näkee yksittäisten akkujen/kennojen kunnon.. Toki isot pojat puhuvat että paraboardin kanssakin tämä sujuu siten että samoja pakkoja ladatessa alkaa latausajat venymään jos seassa on kehno akku, jolloin nämä pakat yksittäin ladatessa löytää sen kehnon.

Latausasioita olen paljon seurannut tuolta kopterifoorumilta, varsinkin hitsausvirroissa liikuttaessa tuolta löytyy paljon tietoa.. Kaverit lennättävät 14S kopteria yhdellä akkuparilla (2x7S), eli 6-8min lentoaika ja samassa ajassa kuumat akut täyteen :D
https://www.kopterit.net/index.php?board=20.0
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

Vastaa Viestiin