X-R2

2.2m -luokat autot tänne. (Ennestään 2.2 Pro)
Avatar
R2
Legendaarinen!
Viestit: 849
Liittynyt: La 06.03.2010 09:12
Paikkakunta: Nastola

X-R2

Viesti Kirjoittaja R2 » Su 30.12.2012 10:40

Aletaanpas tuosta omastakin autonkasauksesta jotain sepustelemaan

Speksejä nyt näin alkuun

Runko:               NCD LaaLaa Special
Motori:               Tekin 35T pro x 2
Nopari:               Tekin FXR x2
Bec:                   CC 10A
Servo:                 Hitec HS-7950TH
Radio:                 Sanwa MT-4, vastarina LRP C3-RX
Akut:                   Nanotech 350mAh 65-130c (tämän hetken suunnitelma)
Vanteet:             Kavennetut orkkikset tässä vaiheessa


Etuakseli   kasassa, sisuksissaan VP:n motorilevy + RC4WD:n betonimyllyrattaat. Pikkulaakerit korvattu traxxasin liukuversioilla. Ohjauksessa myös VP:n kilkkeet.
Taka-akseli menossa kasaan päin, siellä orkkismotorilevy 9mm laakereilla ja vakiorattaat (+ 8mm liukulakut..)

Rakentelu vielä täynnä kysymysmerkkejä + päässä muhineita ideoita mitä päästään hahmottelemaan kun runko saapuu.
Sähköjä tullaan kutistelemaan ja piilottelemaan pitkin autoa riipuen hiukan mihin ne saa enempi tai vähempi järkevästi tungettua..


Oppitunti x...

Aloinpa bindaamaan vastaria niin meinasi usko loppua, ei vastari reagoi napinpainallukseen sitten millään.. Muisinpa sitten että eka painallus oli hiukan kovan oloinen, tämän vastarinhan olin jo lakannut wraithia ja vesileikkejä silmälläpitäen..
Siitä sitten orkkisvastari purkaen ja yleismittarilla varmistamaan kumminpäin kytkin toimii, ja sitten LRP:stä tutkimaan kytkimen toimintaa. Jouduin raaputtamaan lakat jalkojen juuresta että sain jotain tolkkua, mutta eihän se kytkin pelannutkaan enää. Ainoa johtopäätös minkä sain aikaiseksi oli että spray-suojalakka oli kulkeutunut myös kytkimen kontaktien väliin   :-\
Mutta senhän ei pidä antaa masentaa vaan otetaan 5cm pätkä tinaa, käännetään se U-mutkalle ja oikosuljetaan sillä piirilevyltä kytkin bindauksen ajaksi, ja PIM, yhteys on muodostettu :D

Tästä lähin jos ja kun lakkailen elektroniikkaa niin taidan tällaisissa missä nappeja on tyytyä pensseli/pumpulipuikko työskentelyyn...
Viimeksi muokannut R2, Pe 18.01.2013 23:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

Avatar
R2
Legendaarinen!
Viestit: 849
Liittynyt: La 06.03.2010 09:12
Paikkakunta: Nastola

Re: X-R2

Viesti Kirjoittaja R2 » Su 30.12.2012 17:41

Ja koska rakentelutopicci ilman kuvia on kuin... no niin..


Vetareiden snurraus oli melkein ensimmäisiä toimenpiteitä.

Kuva

Nyt pyörii nätisti..

Sitten seuraavaan ongelmaan, mihin mä ton vastarin sijoitan... kyllähän siitä kulmista vielä pikkusiivut vois viilata pois, ja käyttämättömät liitinrivit pois painamasta..

Kuva
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

Pasi
Moderator
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma 01.02.2010 20:48
Paikkakunta: Lahti

Re: X-R2

Viesti Kirjoittaja Pasi » Su 30.12.2012 18:31

?????? Nopari täyteen reikiä ni kevenee sekin :DDD

Kuva
Nordic Crawler Design
R2-Design
LT-special parts
NCC ROADS
CRC

Avatar
R2
Legendaarinen!
Viestit: 849
Liittynyt: La 06.03.2010 09:12
Paikkakunta: Nastola

Re: X-R2

Viesti Kirjoittaja R2 » Pe 04.01.2013 16:17

R&D osastolla tapahtuu...

Kuva

XR:n vakiovanne käsittelyn jälkeen.
Leveyttä melko tarkalleen tuuma, montaa milliä kapeammaksi ei oikein viitsi tehdä kun alkaa sisärenkaassa oleva kierreosuus käymään lyhyeksi. Nuo reiät porasin läpi ja M3 pultille, koekasauksessa sai kyllä vääntää tiukalle ja tuntui tukevalle. Paitsi 2 reikää joissa aivopierun saattelemana porasin 3mm terällä läpi asti.. Niissä on nyt sitte CA-helicoilit :D

Grammanviilaajille tiedoksi kun kysytte kumminkin: Vanne kaikkinensa painaa 42g, josta ruuvit 5g.. Köykämiiniruuveja tuskin alan laittamaan kun kannat ovat muutenkin melko ottavassa paikassa.

Kuva

Kun sopiva työmenetelmäkin löytyi niin piti kokeilla myös renkaan sheivausta, varovasti nyt näin alkuun. Verrattuna amebariikkalaisten tyyliin jätin myös sivunappuloita tallelle, eturenkaat sitten hiukan eri tyyliin...

Ja kumminkin kiinnostaa mikä se menetelmä on niin vastaushan, kuten monesti, löytyy Biltemasta...
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hioma ... saa-20824/ Isoin noista pylväsporaan ja sormi kumeksen sisällä hiomaan. Tällä tavalla tuntee hyvin milloin on nappulat sileänä, eikä (suurta) pelkoa ole puhkaista kumi.
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

macman
Legendaarinen!
Viestit: 531
Liittynyt: Su 11.09.2011 11:06
Paikkakunta: Eura

Re: X-R2

Viesti Kirjoittaja macman » Pe 04.01.2013 18:25

Haluatko valottaa tuota vanteiden kavennuksen menetelmä kuvausta   ;D liimasitko vai sulatitko puolikkaat yhteen . Meinasin omille vanteille tehdä samoin noin aluksi.
RaumRC

Avatar
R2
Legendaarinen!
Viestit: 849
Liittynyt: La 06.03.2010 09:12
Paikkakunta: Nastola

Re: X-R2

Viesti Kirjoittaja R2 » Pe 04.01.2013 18:57

macman kirjoitti: Haluatko valottaa tuota vanteiden kavennuksen menetelmä kuvausta   ;D liimasitko vai sulatitko puolikkaat yhteen . Meinasin omille vanteille tehdä samoin noin aluksi.
Ja pari vannettakin ehdin jo kaventamaan.. Leveyttä ei lähtenyt kuin noin 6mm, ja sisäpuolelta otettuna levittää raideleveyttä about 3mm puoleltaan.
Vanne 6mm pultilla akkuporaan ja rautasahalla siivua irti. Pätkän välistä otettuani hioin pinnat suoriksi ja puhtaiksi hoimapaperilla, ja levitin toiselle puolelle Zapin hidasta/paksua pikaliimaa. Kohdistin palat kohdalleen ja hetken aikaa painoin voimakkaasti pöytää vasten jotta liima ehti hiukan sulattaa muoveja yhteen, sitten vähän kickeriä perään. Seuraavaksi medium Zappia sisäpuolelle koko saumalle, ja vanteen pyörittelyä jotta leviää tasaisesti, ja sitten edelleen pyöritellen taas kickeriä perään. Avot ja pysyy.
Laiska kun olen niin lainasin tuolta mun sporan rakennustopicista tekstinpätkän.. Nämä meni samalla tyylillä muutamalla vivahde-erolla.. Tällä kertaa akselina toimi wraithin takavetari mihin laitoin hexin paikalleen ja vanne siihen -> pylväsporaan. Näissä tuo sisärengas aiheutti hiukan päänraapimista aluksi. Aluksi sorvasin rautasahalla sisäreunan melkein kokonaan irti, sitten 10mm sisäreunasta ulospäin toista leikkausta poikki asti ja näin sisärenkaaseen jää myös jälki. Sisärengas ja pois otettava pätkä ulkokehästä käsin pois sahaten.. Sisärengasta joutuu vielä trimmaamaan että se kiristää kumin kunnolla..

Liimaamisessa sen verran eroa että käytin sisärengasta ohjurina -> vanne kasaan kaikkinensa, tällä kertaa paksulla liimalla 3 pientä tippaa kehälle ja kickeriä heti perään jokaiseen ettei liima ui sauman läpi sisärenkaalle asti ja jämäytä pakettia kasaan.. Sisärenkula pois ja koko saumaan ohutta pikistä, vannetta pyöritellen että valuu tasaisesti ja uppoaa sauman väliin. Tämän kuivuttua kierros paksua pikistä saumaan tasaisesti ja vanne lappeelleen kuivumaan. Kuivuttuaan kunnolla koitin väännellä käsissä niin uskon kyllä että kestää ;) Eddiehen kaventamani vanteetkin kyllä saivat paikoitellen kyytiä eikä tietoakaan ongelmista.
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

Avatar
R2
Legendaarinen!
Viestit: 849
Liittynyt: La 06.03.2010 09:12
Paikkakunta: Nastola

Re: X-R2

Viesti Kirjoittaja R2 » Ti 08.01.2013 19:32

Päivittelyä..

Akkutelineen halusin akselin päälle.. RCC:ltä ryöstin mallia RowdyRacingin tekemästä versiosta ja kotipajassa siitä syntyi tämännäköinen..

Kuva

Huonona puolena kun tekee siitä mitä hyllyssä on, tuossa käyttämäni amuliini on hiukan meltoa kamaa joten nähtäväksi jää uskaltaako tuota kauheasti kevennellä enää.. Onhan se tuokin parempi kuin ei mitään jos vaihtoehtona on tulla akku edellä johonkin kiven päälle..

Kuva

Tästä sitten myöhemmin lisää, tavoitteena on saada aikaiseksi ylälinkin kiinnikkeen jatkot orkkisten päälle ;) Aihiot on pöydällä jo odottelemassa jatkotyöstöä..
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

Avatar
R2
Legendaarinen!
Viestit: 849
Liittynyt: La 06.03.2010 09:12
Paikkakunta: Nastola

Re: X-R2

Viesti Kirjoittaja R2 » To 10.01.2013 21:36

Phew.. ennenkuin alan V.2:sia tekemään niin menetelmiä täytyy kehittää jonnin verran.. toinen kiinnike onnistui mainiosti, toisessa oli puristusvaiheessa todnäk koloa varten asetettu fouminpala liikahtanut sen verran että haluttu kolo ei tullut ihan keskelle kappaletta.. eli toiselta puolelta kolo on auki. Ja tarkkasilmäisimmät näkisi että ovat aaavistuksen vinossa, mutta ei kerrota kellekkään ;)

Kuva

Ei paha yhteispaino.. Ja tukevalta tuntuu, tuo muovi on pirun sitkeän ja jäykän oloista. Sivuttain heiluu "eniten", eikä sinnekkään pahasti. Ja eikös esim VP:n kilkkeessä ole se pystytappi yhdellä M3 pultilla altapäin kiinni, joten ei tuohon sivuttaisvoimia varmaan odotetakkaan hirveästi.


Kuva

Ja rungoksi rantautui Jyväskylän suunnalta NCD LaaLaa Special :)
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

Zarizi Tech
Moderator
Viestit: 3673
Liittynyt: To 26.04.2007 21:10
Paikkakunta: Kurtakko, Lappi
Viesti:

Re: X-R2

Viesti Kirjoittaja Zarizi Tech » To 10.01.2013 21:52

Tästä voi tulla melko kevyt?   :D
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCRCO
DravTech ~ Ottsix ~ RC4WD ~ Offipaita ~ Krawler Konceptz

Avatar
R2
Legendaarinen!
Viestit: 849
Liittynyt: La 06.03.2010 09:12
Paikkakunta: Nastola

Re: X-R2

Viesti Kirjoittaja R2 » To 10.01.2013 21:57

Näh.. katsotaan nyt.. Otetaan halvat ja helpot grammat pois mistä saadaan ;)
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

macman
Legendaarinen!
Viestit: 531
Liittynyt: Su 11.09.2011 11:06
Paikkakunta: Eura

Re: X-R2

Viesti Kirjoittaja macman » To 10.01.2013 22:28

Onko Laalaa special vielä käynyt puntarissa vai odotellaanko alu ruuveja?
RaumRC

Avatar
R2
Legendaarinen!
Viestit: 849
Liittynyt: La 06.03.2010 09:12
Paikkakunta: Nastola

Re: X-R2

Viesti Kirjoittaja R2 » To 10.01.2013 22:33

macman kirjoitti: Onko Laalaa special vielä käynyt puntarissa vai odotellaanko alu ruuveja?
Rautaruuveilla sen 58g näyttää vaaka.. Muistaakseni 13g oli ruuvien osuus. Kyllähän siitä amuliinisilla jonkin verran voi säästää.
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

Avatar
R2
Legendaarinen!
Viestit: 849
Liittynyt: La 06.03.2010 09:12
Paikkakunta: Nastola

Re: X-R2

Viesti Kirjoittaja R2 » Pe 18.01.2013 23:27

"Houston, we have a roller"

Kuva

Niinsanottu koekasaus, päivän päätavoite oli saada tukivarret muotoonsa ja siinä onnistuttiinkin. M4 kierretankoa ei mennyt kuin melkein metri alatukivarsiin, ei muuten kestä käännellä moneen kertaan ;)
Jossain vaiheessa kaikki tukivarret vaihtaa materiaalia vielä, näillä haetaan mitat kohdilleen.
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

Tomy
Legendaarinen!
Viestit: 4783
Liittynyt: Su 28.09.2008 18:56

Re: X-R2

Viesti Kirjoittaja Tomy » La 19.01.2013 01:01

Ei hassumpaa!

Suorat ylätukivarret mahdollistaa kevytä hiilikuituviritelmiä. :)

Avatar
R2
Legendaarinen!
Viestit: 849
Liittynyt: La 06.03.2010 09:12
Paikkakunta: Nastola

Re: X-R2

Viesti Kirjoittaja R2 » Su 20.01.2013 17:14

Tomy kirjoitti: Ei hassumpaa!

Suorat ylätukivarret mahdollistaa kevytä hiilikuituviritelmiä. :)
Sepä siinä ajatuksena on ollutkin ;) Testikappaleen koeponnistukset antoi sen verran luottamusta että sellaista on luvassa...


Kuva

Becciin uudet virtapiuhat ja lähtö toiseen suuntaan...

Kuva

Kolvaamista hiki otsalla, helpotus oli suuri kun lämmönjaon jälkeen molemmat noparit heräsivät eloon :D Samalla tuli kalibroitua ne.
Ennen kutistesukkaan upottamista vielä lakkaa pintaan, jottei ainakaan pienemmillä tihkusateilla tarvi ryhtyä elmukelmua kaivamaan esiin. Tällä kertaa hyyvin hyvin varovasti sen lakan kanssa ettei edessä olisi samaa episodia kuin tuon vastarin kanssa (ks eka viesti...)

Kuva

Valmis sähköpääkeskus. Moottori- ja akkupiuhat ovat vielä ylipitkät kunnes pääsee autoon sovittamaan lopullista sijaintia, samoin vastarinpiuhat pätkitään mittaansa lopuksi.

Löytyi myös pienet ja kevyet liittimet joista kulkee jopa (kohtuullisesti) virtaa läpi ;) Ainakin kun vertaa microDeanssiin millä ison veden takana monet tyytyväisinä ajavat.
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

Tomy
Legendaarinen!
Viestit: 4783
Liittynyt: Su 28.09.2008 18:56

Re: X-R2

Viesti Kirjoittaja Tomy » Su 20.01.2013 17:54

Tosi siistiä jälkeä.

macman
Legendaarinen!
Viestit: 531
Liittynyt: Su 11.09.2011 11:06
Paikkakunta: Eura

Re: X-R2

Viesti Kirjoittaja macman » Su 20.01.2013 21:14

Nättit on! Voi kun uskaltais ittekkin   :o
RaumRC

Avatar
R2
Legendaarinen!
Viestit: 849
Liittynyt: La 06.03.2010 09:12
Paikkakunta: Nastola

Re: X-R2

Viesti Kirjoittaja R2 » Ma 21.01.2013 14:08

macman kirjoitti: Nättit on! Voi kun uskaltais ittekkin   :o
Ei muuta kuin kolvi käteen :D Jos tinaaminen ei ole kovin vierasta niin ei tuo tekemätön paikka ole. http://www.rccrawler.com/forum/electron ... hread.html
Tuolta inspiraationi otin tähän urakkaan..
Tinattavat kohteet ei ole kovin pieniä, jos ei ala vastarin johtoja vaihtelemaan   :o Ne jätän itsekkin suosiolla rauhaan ja jatkan johdosta jos tarve tulee. Isoin "ongelma" tuossa on noiden johtotolppien irroittaminen, perkuleen tehokas kolvi saa olla.. Oma kaasukolvikaan ei tehottomimmasta päästä ole mutta yhden uskalsin hehkuttaa irti, noppa lämpesi kokonaisuudessaan sen verta paljon että loput päätin porata irti...

Asiasta aluspannulle..

Mites asiantuntijaraati tuumaa leveydestä.. Tällä hetkellä noilla kavennetuilla orkkisvanteilla renkaan ulkolaidasta ulkolaitaan on kokolailla edessä 280mm ja takana 265mm... etunen saisi varmaan olla aavistuksen leveämpi mutta näillä mennään ainakin toistaiseksi.
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

macman
Legendaarinen!
Viestit: 531
Liittynyt: Su 11.09.2011 11:06
Paikkakunta: Eura

Re: X-R2

Viesti Kirjoittaja macman » Ma 21.01.2013 14:38

Noiden terminaalien irroittaminen taitaa olla se kynnyskysymys, mutta irti poraaminen on kyllä hyvä vaihtoehto.
vastarin johtoja plus kytkimen johtoja olen kyllä tinailu joten ehkä kokeilen...
Minkä paksuisia johtoja käytät?
RaumRC

Avatar
R2
Legendaarinen!
Viestit: 849
Liittynyt: La 06.03.2010 09:12
Paikkakunta: Nastola

Re: X-R2

Viesti Kirjoittaja R2 » Ma 21.01.2013 16:22

macman kirjoitti: Noiden terminaalien irroittaminen taitaa olla se kynnyskysymys, mutta irti poraaminen on kyllä hyvä vaihtoehto.
vastarin johtoja plus kytkimen johtoja olen kyllä tinailu joten ehkä kokeilen...
Minkä paksuisia johtoja käytät?
Ohuella mennään, 18awg on joka paikassa paitsi becille menee 20 awg... Osittain jo sen takia että ohut piuha on mukavampi tinailla ja taitella tuolla noparin kulmilla..
Lueskellut/laskeskellut niin jännitteenpudotus noin ohuella piuhalla takamotorille lienee <0,5 voltin luokkaa.. Mutta käytäntö osoitti Eddiessä että tuonpaksuinen piuha tuntui piisaavan hyvin, ja moa-autossa piuha pääsee aavistuksen helpommalla..
RCC:llä Mr brood ja herra Holmes säikyttelevät ihmisiä että ovat crawlerissa saaneet telemetrialla logattua yli 100A virtapiikkejä :o Mutta ne ovatkin piikkejä... Jos alkaa siltä tuntumaan että hönkä ei riitä niin kokeillaan sitten paksumpaa :D  
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

Vastaa Viestiin