Lantikka - Gelände 2

1,9" tai 1,55" renkailla varustetut skaala-autot
Jore
Täysi jäsen
Viestit: 189
Liittynyt: Ma 02.12.2013 09:33

Vs: Lantikka - Gelände 2

Viesti Kirjoittaja Jore » Ke 17.08.2016 08:32

Täältä myös ääni SDI:n kardaaneille; ei mitään haasteita tai ongelmia - Pari kesää nyt ainakin ilman mitään.

tuubi
Juniori
Viestit: 79
Liittynyt: La 28.03.2015 16:49

Vs: Lantikka - Gelände 2

Viesti Kirjoittaja tuubi » Ti 27.06.2017 20:55

Taas piti jotain puuhasteltavaa kehitellä, joten askartelin rekisterikilvet. Kilvet on tulostettu tavalliselle paperille, joka on liimattu ohueen pellin palaan. Paperin päällä on muutama kerros lakkaa suojana.

Takan kilvelle on valmiiksi sopiva paikka.
Kuva

Edessä hiukan mietityttää kilven paikka. Puskurissa vinssin vierellä olisi parhaan näköinen, mutta samalla eniten vaarassa kolhiintua ja irrota.
Kuva

Säleikön yläreunassa kilpi olisi paremmin turvassa kolhuilta.
Kuva

Tai voisihan tuo ehkä olla sopivasti rutattuna tuulilasin takana kojelaudalla. Onko muita ideoita kilven paikaksi?

Avatar
Matti Niemelä
DIG-taattori
Viestit: 1559
Liittynyt: Su 19.08.2012 13:48
Paikkakunta: Espoo

Vs: Lantikka - Gelände 2

Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä » Ti 27.06.2017 21:33

Samaa mieltä, paras paikka puskurilla, mutta käytännöllisin ja seuraavaksi paras paikka tuossa maskissa. Kannatan sitä. Näkyykin kunnolla vaivalla tehty kilpi.


Toinen voisi olla tuossa vinssin edessä kidan yläpuolella.
Finnish RC Crawling Series
Scale Class 1 - 2014 #1 / 2015 #2 / 2016 #5 / 2017 #2
Scale Class 2 - 2014 #2 / 2015 #8 / 2016 #1 / 2017 #4
Scale Class 3 - 2014 #1 / 2015 #1 / 2016 #2 / 2017 --

Scrap
Legendaarinen!
Viestit: 2214
Liittynyt: Ke 23.07.2008 22:37

Vs: Lantikka - Gelände 2

Viesti Kirjoittaja Scrap » Ti 27.06.2017 23:21

Tiedä sit onko hyvä vai huono, mutta omassa 1:1 on tuossa maskissa. Vähän alempana kuin kuvassa.
[06.10.2014 21:26:03] Macce:ja luulin että vinssi oli hajonnu ku ei se jaksanu vinnssata takas pystyyn, mutta turvakaari oli juuttunu jonnekki mustikkapensaaseen

tuubi
Juniori
Viestit: 79
Liittynyt: La 28.03.2015 16:49

Vs: Lantikka - Gelände 2

Viesti Kirjoittaja tuubi » Ke 12.07.2017 20:58

Tuohon se nyt tuli liimattua. Samalla laitoin vinssiin Locked Up RC:n Command Winch System kitin, jolla vinssinarun saa vedettyä nopeasti ulos. Vinssin moottorin akselia piti hioa aika reilusti, jotta tuon sai toimimaan sujuvasti. Ja löytyi vinssiin myös hieno Warn tarrakin.

Kuva

tuubi
Juniori
Viestit: 79
Liittynyt: La 28.03.2015 16:49

Vs: Lantikka - Gelände 2

Viesti Kirjoittaja tuubi » Ti 18.07.2017 22:04

Sunnuntaina tuli ajeltua Kasavuorella niin reippaasti, että vasemman takavalon linssi jäi matkalle.

Kuva

3D-tulostamalla saa onneksi tehtyä melkein vastaavan palikan.

Kuva

tuubi
Juniori
Viestit: 79
Liittynyt: La 28.03.2015 16:49

Re: Lantikka - Gelände 2

Viesti Kirjoittaja tuubi » Ti 19.06.2018 20:47

Joskus talvella tuli suunniteltua uudet 3D-tulostettavat sisälokarit, kun sattui löytymään valmis malli rungosta, jonka mukaan nämä oli helppo piirtää. Tulostettavat tiedostot on jaossa Thingiversessä, jos näitä haluaa joku muukin itselleen tulostella. Tarkoituksella tein melko ohuet, jotta vähän joustavat, jos ottaavat johonkin kiinni. Kiinnitys runkoon on iskarin yläpään ruuvilla.

Edessä:
IMG_2995 - Copy.JPG
IMG_3004 - Copy.JPG

Takana:
IMG_2996 - Copy.JPG
IMG_3002 - Copy.JPG

Toisena päivityksenä vaihdoin iskarit paljon kehuttuihin TeamC:n malleihin. Näillä auto madaltui edellisiin verrattuna todella huomattavasti. Kaatuilu väheni, mutta auto alkoi jäämään pohjastaan kiinni hieman liian helposti.

Onneksi Asiateesilta kuitenkin sattui silmään Boom Racing D90 High Clearance Skid Plate Conversion Kit, joka lupaa lisätä maavaraa keskellä 8 mm vakioon verrattuna. Asennus ei mennyt ihan heittämällä alle, koska ohjeiden mukaan alalinkkejä olisi tuon kanssa pitänyt pidentää niin paljon, ettei kardaaneissa olisi enää riittänyt pituutta. Sain kaiken kuitenkin toimimaan kun alalinkkejä pidensi pari milliä vähemmän kuin ohjeissa käsketään.
2018-05-15 18.24.22.jpg

Akkutelinettä en halunnut nostaa niin paljoa kuin ohjeiden mukaan olisi pitänyt, joten siitä pieni pala viilalla ja Dremelin hiomarullalla pois, jotta teline menee paikalleen vain parin millin korotuksella ja akku mahtuu vielä mukavasti sisustan alle.
2018-05-15 21.32.21.jpg

Myös vaihteiston ja jakolaatikon välinen akseli pitää vaihtaa suorasta nivellettyyn malliin.
2018-05-15 21.36.53.jpg

Osia odotellessa vaihdoin vielä akseleihin uudet rattaat sekä laakerit, vaikka laakerit olivatkin edelleen ihan kelvollisessa kunnossa.
Vanhoissa rattaissa hampaat olivat jo varsin terävät, mutta olisivat ehkä vielä jonkin aikaa kestäneet.
2018-05-06 14.27.31.jpg

Uusissa hampaat ovat reilusti leveämmät.
2018-05-06 14.44.36.jpg

Lopuksi vielä nopariksi Hobbywing QuicRun WP Crawler Brushed, jossa varsinkin drag brake toimii aiemmin käytössä ollutta Castle SW3:a jouhevammin. Samalla otin pois myös erillisen CC Becin ja ainakin tähän asti noparin oma BEC on riittänyt ongelmitta Savöx-servon kanssa. Laitoin kyllä vastarin lähelle 1000 μF kondensaattorin tasaamaan pahimpia virtapiikkejä.

Näillä muutoksilla auto toimikin jo aika mukavasti kauden avauskisassa.

Avatar
ToniS
Vanhempi jäsen
Viestit: 497
Liittynyt: Su 06.09.2009 11:55
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Lantikka - Gelände 2

Viesti Kirjoittaja ToniS » Ke 20.06.2018 00:36

Aika mukavasti joo :) Vaikuttaahan tuohon menoon kyllä kuskikin aikalailla. Aika tyrmäävä aloitus kertakaikkiaan.
Tuo skidplate kyllä auttoi kivasti, joo tietty hommasin:) Piti tehä aluks ite mut kun toi ei tuon enempää kustantanut, niin tilasin kanssa. Siirsin ite etuakselia vielä vähän eteenpäin, nyt näyttäs olevan esikuvansa näköisessa paikassa viimein. Ja juu ne kardaanien välitangot joutu tekeen ite. Tilaamalla ois tietty saanut mut 5mm terästangosta syntyivät omin kätösin.
Kyl näistä meidän c1.stä on muotoutunut vähintään C1.5 tai 1.7 luokka. Ajelin tässä paikoista joista ennen ei tarvinut kuin haaveilla hyvällä c2 autolla.
Yritän antaa paremman vastuksen seuraavalla kerralla :) Huom yritän..

tuubi
Juniori
Viestit: 79
Liittynyt: La 28.03.2015 16:49

Re: Lantikka - Gelände 2

Viesti Kirjoittaja tuubi » Ti 14.08.2018 18:32

Pohjan korottaminen tosiaan auttoi, mutta nyt etupuskuri tuntuu olevan jatkuvasti tiellä.

Lähdin tutkimaan puskurin kannakkeen ohentamista, jolla puskuria saisi pari milliä taaksepäin. Kokeilin kuitenkin 6x6 mm neliötangosta askarrella uutta kannaketta. Alkuperäisen kannakkeen takaosa on myös kuusi milliä paksu, joten uusi tanko pysyy mukavasti paikallaan rungon kolossa. Pienen rungon viilaamisen jälkeen puskuri menee helposti ainakin kolme milliä taaemmas. Tangon päälle vielä toinen hopealla kiinni ja puskurin saa nousemaan viisi milliä ylöspäin.
2018-08-12 20.34.30.jpg
2018-08-12 20.34.54.jpg
Korista piti sahata pieni pala pois säleikön alta.
2018-08-12 20.36.03.jpg
Samalla vauhdilla vielä pellistä nopea steering guard. Vähän vino, mutta kokeillaan. Peittää ainakin näkyvistä runkoaisat, joiden päät muuten jäisivät hiukan esiin korotetun puskurin alta. RC4WD versiosta on mukavasti mittakuva näytillä, joten oma versio on helppo tehdä.
2018-08-12 20.36.42.jpg
2018-08-12 20.40.24.jpg
2018-08-12 20.40.56.jpg

Vastaa Viestiin