Motin Garage (sahalaite)

1,9" tai 1,55" renkailla varustetut skaala-autot
Moti
Vanhempi jäsen
Viestit: 255
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage (sahalaite)

Viesti Kirjoittaja Moti » To 04.06.2015 21:47

Toinenkin vinkki kirjattu kirjaan. Kiitokset :)

Moti
Vanhempi jäsen
Viestit: 255
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage (sahalaite)

Viesti Kirjoittaja Moti » Pe 05.06.2015 21:21

Jotain edistystä täälläkin. Tein pienen jatkon virtajohtoon (kyllä toistaiseksi haluan pitää akun takana :D).

Kuva

Tarkoitus olisi vielä servo vaihtaa.. Tai tehdä valoja... Tai ihmetellä noita jousia...

Noh any way, kuunnellaan nyt vaikka vaan musiikkia kun harrastealueen stereoiden virtalähteen vaihto söi hyvää rakennusaikaa :D

Moti
Vanhempi jäsen
Viestit: 255
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage (sahalaite)

Viesti Kirjoittaja Moti » Pe 05.06.2015 22:34

Vähän täytyi vielä jatkaa kun rupesin asiaa oikein pohtimaan joten hieman dremeliä, askarteluveistä, ruuvipenkissä väännettyä tankoa myöhemmin löytyi tällainen lopputulos.

Ennen.
Hieman dremelöity ja tehty tilaa irroittamatta osia.

Kuva

After.
Osat irti ja ohjauspalan ulkopuolelta ja sisäpuolelta koverrettu, sekä yhdystankoa pikkusen väännetty, ettei osu perämurikkaan.

Kuva

Nyt täytyy vaan vähän ihmetellä kuinka ackermania tuunaamalla saataisiin vielä linjaukset kuntoon, jotta kääntyvyydestä saadaan kaikki irti.

Eli jatketaan tästä...

Rölli
Legendaarinen!
Viestit: 551
Liittynyt: To 28.02.2013 15:26
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Motin Garage (sahalaite)

Viesti Kirjoittaja Rölli » Pe 05.06.2015 22:44

Kiilapalat akselin ja jousen väliin.
Kai noita voi itsekkin askarrella mut tossa malliksi kaupallinen tuote http://int.rc4wd.com/Superlift-Drivesha ... _1356.html

Ton saman dremelöinnin tein omille ohjauksen osille ja parannus alkuperäiseen on loppupeleissä aika iso. Tosin vetareiden kestävyys on vielä arvoitus.

Moti
Vanhempi jäsen
Viestit: 255
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage (sahalaite)

Viesti Kirjoittaja Moti » Pe 05.06.2015 22:50

Miksikäs ei nivelvetari moista kulmaa kestäisi? Ellei siis kivikossa linkussa kiveä vasten käännä. En nivelistä ole ollenkaan huolissani.

Tosta akselin kallistuksesta Halmeen kanssa höpötettiinkin ja mietin, kuinka sinne saisi kilkettä väliin, mutta joku on jo asiaa pohtinut ja tuotekin löytyy. Kiitos linkistä/vinkistä niin tietää ottaa mallia valmiista tuotteesta tai tilata valmiit tuotteet.

Rölli
Legendaarinen!
Viestit: 551
Liittynyt: To 28.02.2013 15:26
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Motin Garage (sahalaite)

Viesti Kirjoittaja Rölli » Pe 05.06.2015 23:05

tossa joutuu vaan tasapainoilemaan toteutuksessa ettei kardaanilla mene kulmat pahoiksi...

Moti
Vanhempi jäsen
Viestit: 255
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage (sahalaite)

Viesti Kirjoittaja Moti » Pe 05.06.2015 23:14

Juu se tuossa on ikävä puoli.


Minun mielestä tyhmää ettei c-palaa pysty säätämään suhteessa banjoon.. Noh.. Täytyy tutkia löytyisikö jotain muita ratkaisuja.

Rölli
Legendaarinen!
Viestit: 551
Liittynyt: To 28.02.2013 15:26
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Motin Garage (sahalaite)

Viesti Kirjoittaja Rölli » Pe 05.06.2015 23:31

Noilla on varaa kääntää hiukan akselia niin kardaani on vielä "alkuperäisessä" kulmassa.
Vakioita en ole edes katsonut onko niissäkin tuo mahdollisuus kun omaan tuli noi alumiinihilut.

http://gmade.net/products/parts/gm52s/g ... 2120s.html

Moti
Vanhempi jäsen
Viestit: 255
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage (sahalaite)

Viesti Kirjoittaja Moti » Pe 05.06.2015 23:43

Slkuperäisissä on myös neljä reikää per c-pala mutta en osaakaan sanoa että pystyykö siinä tuota banjoa kääntämään paremman kulman saamiseksi. Täytyy huomenna tutkia sitä tarkemmin.

Kiitos vinkistä taasen.

Moti
Vanhempi jäsen
Viestit: 255
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage (sahalaite)

Viesti Kirjoittaja Moti » Su 07.06.2015 21:41

No niin tänään pääsi jatkamaan tuota ohjausprojektia loppuun.

Aloitetaan ensin vähän fiilistelyllä. Hyvää musaa, kuppi kaffet ja projekti edessä...

Kuva

Ja lopputulema.

Kuva

Huomenna tarkotus käydä testaamassa modit illalla joten jännityksellä odotamme miten metsässä etenee.

Moti
Vanhempi jäsen
Viestit: 255
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage (sahalaite)

Viesti Kirjoittaja Moti » Pe 12.06.2015 19:24

Sen verran tilanneraporttia modifikaatioista, että kääntyvyys ja etenevyys parani kummasti.

Ohjauksessa puukotus ja tankojen vääntely toi käytännön kääntyvyyttä kummasti lisää. Lehtien uudelleen järjestelyllä lyhyempi jousi alapuolella saatiin kyllä etenemistä paremmaksi ja kenguruvaiva parani mutta ei kadonnut kokonaan. Eli parempaan päin.

Johonkin piti jysäyttää juurakossa jotta sain hyvän dentin jousiin.

Kuva

Pari juttua odottelee aikaa vaan, että ehtii aloittamaan. Joten eiköhän tässä homma etene kummasti vielä

Avatar
Matti Niemelä
DIG-taattori
Viestit: 1558
Liittynyt: Su 19.08.2012 13:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Motin Garage (sahalaite)

Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä » Pe 12.06.2015 20:12

Mun sahalaitteessa oli aikanaan Traxxaksen big boret iskareina (ilman jousia toki).


Ei ollut minkäänlaista kengurointia havaittavissa koskaan autossa.


Noi istuivat siihen muistaakseni suoraan:
http://www.amain.com/rc-cars/traxxas-bi ... 962/p16691


Sen lisäksi että saat neljä hyvää iskunvaimeinninta tuohon autoon, saat neljä vielä johonkin muuhun. Esim Wraithiin noi istuu myös tosi nätisti.
Finnish RC Crawling Series
Scale Class 1 - 2014 #1 / 2015 #2 / 2016 #5 / 2017 #2
Scale Class 2 - 2014 #2 / 2015 #8 / 2016 #1 / 2017 #4
Scale Class 3 - 2014 #1 / 2015 #1 / 2016 #2 / 2017 --

Rölli
Legendaarinen!
Viestit: 551
Liittynyt: To 28.02.2013 15:26
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Motin Garage (sahalaite)

Viesti Kirjoittaja Rölli » Pe 12.06.2015 20:16

Matti Niemelä kirjoitti: Mun sahalaitteessa oli aikanaan Traxxaksen big boret iskareina (ilman jousia toki).


Ei ollut minkäänlaista kengurointia havaittavissa koskaan autossa.


Noi istuivat siihen muistaakseni suoraan:
http://www.amain.com/rc-cars/traxxas-bi ... 962/p16691


Sen lisäksi että saat neljä hyvää iskunvaimeinninta tuohon autoon, saat neljä vielä johonkin muuhun. Esim Wraithiin noi istuu myös tosi nätisti.
Noi Matin big boret ois mulla ylimääräisenä jos kiinnostaa vaikka vain koittaa vaikuttaako jotain...

Smuli
Legendaarinen!
Viestit: 804
Liittynyt: Ti 17.09.2013 18:05
Paikkakunta: Espoo

Re: Motin Garage (sahalaite)

Viesti Kirjoittaja Smuli » Pe 12.06.2015 20:31

Tätä on hyvä lukea kun oma sawback on odottamassa kiinnostusta. Tarvii tuota pohjausta kanssa rakennella ja jotkut iskarit siihen kanssa keksiä.

Jousissa ollut saman suuntaista vääntyilyä havaittavissa :D
Ammattitaidolla sutta ja sekundaa

Ajotyyli on rohkea ja luova.

Sateessa, sumussa ja seittemän pullon simassa

Moti
Vanhempi jäsen
Viestit: 255
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage (sahalaite)

Viesti Kirjoittaja Moti » Pe 12.06.2015 22:09

Kiitos iskarivinkeistä.

Kenguroinnilla tarkoitan lähinnä liian pintakovaa jousitusta. Olettaisin että vaimennusta tuossa ei hirveasti edes vaivata kun lehdet liian jäykät (mutta juuri niiden takia auton halusinkin :D ) täytyy tutkia kyllä tuo iskaripuoli jos sieltä saisi apuja tuohon.

Tekisi niin mieli ajaa yksillä lehdillä, mutta tarkoittanee linkkien rakennusta, jotta saadaan akselinkierto kuriin. Semisti siihen liittyen tässä on yksi toinen ajatuskehitteillä joten aika näyttää.

Muuten kyllä auto on juuri sitä mitä lajilta lähdin hakemaan. Erilaista pohdintaa ja lähestymistä ajamiseen. Plus metsäkävely yleisesti on sika jees.. :D

Rölli
Legendaarinen!
Viestit: 551
Liittynyt: To 28.02.2013 15:26
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Motin Garage (sahalaite)

Viesti Kirjoittaja Rölli » Pe 12.06.2015 22:21

traction bar auttaa tuohon kiertymiseen. Kysymys kuuluukin miten sen sinne saa järkevästi mahtumaan ja kiinni.
Varsinkin akselin puolella kiinnitys vaatii hieman miettimistä. Itselleni olen ajatellut sellaiset kehitellä kunhan niin pitkälle pääsen.

Tosiaan noi iskarit saa kyllä testiin jos haluttaa koittaa vaikuttaako jotain. Se matin alusta oli kyllä mielyttävä ajaa ja myötäili kohtuu hyvin pomppimatta.

Moti
Vanhempi jäsen
Viestit: 255
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage (sahalaite)

Viesti Kirjoittaja Moti » Pe 12.06.2015 22:33

Juu tuota traction bar:ia olen miettiny ja luulen että olen haisulla kun nyt pääsen asiaa viemään taas eteenpäin. Monen näköisiä alustaratkaisuja on tullut autoissa nähtyä, mutta pikkusen tuota traction baria ja sen liikettä täytyy ihmetellä jotta toimiisikin vielä. Niin ja näyttäisi jotenkin siistiltä.

Kiitos iskaritarjouksesta, täytyy vaan silmitellä omat ensin mitä tuolta löytyy varastoista.

Uusi pohjapanssari on työn alla jossa näitä eri optioita olisi tarkoitus pystyä käyttämään. Samalla ehkä vähän painoa lisää rungon pohjalle...

Moti
Vanhempi jäsen
Viestit: 255
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage (sahalaite)

Viesti Kirjoittaja Moti » La 13.06.2015 15:42

Löytyipä kaapista TeamC:n 1:10 krossin takaiskarit jotka on aika maukkaat tähän. Menee heittämällä paikalleen. Etuna myös n.5mm enemmän ulosjoustoa ja myös vastaavasti n.5mm enemmän sisäänjoustoa. Täytyypi testata noilla.. Näytti löytyvän varastoista myös bigborena mutta uskoisin että nuo "pillitkin" riittää.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Scrap
Legendaarinen!
Viestit: 2214
Liittynyt: Ke 23.07.2008 22:37

Re: Motin Garage (sahalaite)

Viesti Kirjoittaja Scrap » La 13.06.2015 21:17

Lehtien vääntyily on näitten ominaisuus. Esiintyy myös oikeissa offipeleissä. Näissä korostuu, koska renkaissa on aivan tajuton pito, ja paino jakautuu eri tavalla kuin oikeassa autossa.
[06.10.2014 21:26:03] Macce:ja luulin että vinssi oli hajonnu ku ei se jaksanu vinnssata takas pystyyn, mutta turvakaari oli juuttunu jonnekki mustikkapensaaseen

Moti
Vanhempi jäsen
Viestit: 255
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage (sahalaite)

Viesti Kirjoittaja Moti » La 13.06.2015 21:35

Juu aika hereesti tulee vääntymiä näihin. Täytyy varalla vaan ostaa setti jousia niin kyllähän sen jälkeen kestää ajella.

Sitä Traction Baria pitää alkaa kehittelemään jos siitä saisi apuja tuohon vääntelyyn.

Tein muuten huomion myös, kahdesta eri paikkaa tulleissa RC4WD Ducweissa on nyt ihan selvä pehmeys ero. Täytyy katsoa kuinka tasottuvat. Ja siis seokset ainakin etikettien mukaan on samat.

Vastaa Viestiin