Mexlände D90 "Hilla"

1,9" tai 1,55" renkailla varustetut skaala-autot
halme
Legendaarinen!
Viestit: 891
Liittynyt: Ma 23.06.2014 08:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Mexlände D90 "Hilla"

Viesti Kirjoittaja halme » Ke 08.07.2015 17:02

[quote="Pisepise"]
On sulla silmää kuvata ja etenkin tyylitellä auton rakentamisessa.

Oli mulla Kirkkonummella kamerajalka mukana jos olisi saanut tästä elävää kuvaa tuubiin... Mutta eiköhän sellainen tilaisuus vielä koita?

Rafu
Juniori
Viestit: 96
Liittynyt: To 14.08.2014 00:13
Paikkakunta: Lempäälä

Vs: Mexlände D90 "Hilla"

Viesti Kirjoittaja Rafu » Su 19.07.2015 09:31

Käytiin nokialla yleisönä 3v pojan kanssa ja kotona hän tuumaili äidille että hienoin auto oli "se keltainen". Kuvia pläräämällä tunnisti tämän auton. Eli hyvää palauteta, Aleksin suosikki.   ;D

halme
Legendaarinen!
Viestit: 891
Liittynyt: Ma 23.06.2014 08:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Mexlände D90 "Hilla"

Viesti Kirjoittaja halme » Su 19.07.2015 09:45

Kiitos! Tämä on ehkä suurimpia kehuja joita mallari voi koskaan kuulla!   ;D Erittäin otettu olen, pojalle terveisiä ja nythän isin pitää rakentaa pojalle samanlainen.. Paitsi tietysti nopeampi ja parempi   :D

Mitähän tuossa edellisessä viestissä on tapahtunut? Kiitti Pisellekin kehuista tässä vielä kerran.


Ensimmäinen "kalustovauriokin" tuli tuolla Nokian kisoissa, hyppäsi vinssinnaru rummulta ja on nyt ihan sykkyrällä.

halme
Legendaarinen!
Viestit: 891
Liittynyt: Ma 23.06.2014 08:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Mexlände D90 "Hilla"

Viesti Kirjoittaja halme » Ma 31.08.2015 11:02

Kangasalan keitaan huikeat ja hauskat kisat takana ja "on aika itsetutkiskelun"..
Auto toimii C1-luokassa ihan kelvollisesti ja kiipeää ylös yllättävistäkin paikoista. Kallistukset ovat ongelmakohta, auton painopiste on korkealla eikä alle aivan mahdottomasti sortavat renkaat (Flashpointit vakiofoumeilla) varmaankaan auta asiaa. Yli kilon painosesta kovasta korihässäkästä en luovu   ;D .
Mitäs suosittelisitte ratkaisuksi, vanteisiin on nyt tarkoitus vihdoin lisätä painoja lyijystä mutta suositelkaapa jotain foameja aloittelijalle, tästä kuvasta näkee hyvin miten läjässä tuo meneekään,

Kuva

Täytyy tosiaan panostaa asiaan, näyttääkin ihan kamalalta.
Painopisteestä olikin jo puhetta.. Tämä kattokeikka johtui kuljettajan virheen lisäksi tuosta väkevästä stingeristä joka stoppaa alamäkimenon hyvinkin äkkiä johonkin tökätessään kun vauhti kasvaa ja perä on hieman irti. Varovasti koitin mutta yli ja ympäri. Harvoin otan sääntöihin kantaa mutta mielestäni on vain oikein että tälläisestä tilanteesta tulee virhepisteitä eli sikäli safarisäännöt on kyllä enemmän oikeassa kuin mitä vastaavassa tilanteessa kisasääntöjä tulkiten olisi pitänyt toimia. Auto jäi siis tästä pyörilleen ilman mitään vemputtelua.

Kuva

Kaadosta sata tyylipistettä?   ;D  
Keitaan kisa oli reitiltään erittäin onnistunut, haasteellisemmat ja leppoisammat kohdat vaihtelivat hienosti ja olihan siellä muutama paikka jossa pääsin itseäni vinssailemaan (kunnes naru irtosi mutta se saatiin hetkeksi takaisin, kiitokset Kumitarzanin työkalupakille!). Alkupuolen sumppupaikkakin meni hienosti kun ketään ei ollut enää siinä vaiheessa edessä. Pari tyhmää omaa kaatoakin tuli mutta sain kuitenkin itseni vinssillä pystyyn.
Tukkien ylitys kisan loppupuolella oli vähän masentava, en usko että mikään oikea tämänkaltainen auto kiipeäisi mittasuhteessa verrattuna lähes puolentoistametriä korkean negatiivisessa kulmassa olevan esteen yli, etenkään kun alla oleva maa on kokonaan kaivautunut montuksi. Vinssillä sain itseni jotenkin parista eniten syödystä kohdasta yli mutta sitten irtoisi taas se naru. Loput esteet murjoin jotenkin väkisin läpi mutta se vaati sen että auto haki pitoa jonkun verran porttimerkkien ulkopuolelta jossa maata oli vielä himpun verran tarjolla. On jokseenkin eriasia ylittää tälläistä estettä esim. Wraith-tyyppisellä kalustolla mutta se ei nyt ole kuin oma vikani - itsehän olen aseistukseni sotaan valinnut   ;D

Hanaa hanaa mutta minkäs teet kun pyörillä ei ole mitään mistä ottaa pitoa.

Kuva

Onneksi pääsi heti tämän jälkeen vähän veteen viilentelemään kuumaksi käyneitä tunteitaan, hienosti meni tästä läpi ja ehkä kerrankin liian suuresta painosta oli jotain iloa.

Kuva

Enemmänkin voisi mutailla nyt kun alan pikkuhiljaa luottamaan siihen että sähköjen vesieristykset ovat onnistuneet.
Ei kai siinä, voitostahan en juuri koskaan taistele vaan olen hauskaa pitämässä ja sitä kyllä lauantai tarjosi yllinkyllin! Hauskinta minulla on ollut näiden parissa juurikin porttikisoissa, varsinaiset viralliset (pätkä)kisat eivät kyllä oikein riitä ajamisen puolesta minulle vaikka tapaamisina oikein hauskoja ovatkin ja pääsee ihmettelemään kisacrawlereiden painovoimaa uhmaavia kisasuorituksia!

Kuvat Samu Sarka & Jukka Juuti, kiitos lainasta ja upeista kuvista!   ;)

halme
Legendaarinen!
Viestit: 891
Liittynyt: Ma 23.06.2014 08:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Mexlände D90 "Hilla"

Viesti Kirjoittaja halme » Ma 21.09.2015 10:22

Savivuorella jäi sitten vihdoin leikki kesken ja tulokseksi DNF. Ensimmäinen osuus meni ihan hienosti ja mitään valitusta ei autosta kuulunut mutta jälkimmäisellä porttikisaosuudella antautuivat autosta takarattaat portin 78 tietämillä ja juuri kun tuntui että kerrankin ajo kulkee hienosti. Olin kyllä odottanut että joku muu kohta autosta pettäisi mutta tälläistä tämä on, kilvan ajo!

Tässä vaiheessa homma eteni vielä hienosti:

Kuva

Kuva: Samu Sarka. Lihalaatikko: Pauli 4x4 Design   8)

Pian tämän jälkeen alkoikin sitten rutina ja valitus aivan yllättäen eikä taka-akselisto enää vetänyt kun vähänkin tuli vastusta. Avasin perän metsässä ja totesin että eiköhän tämä ollut tässä:

Kuva

Akselihan on RC4WD Yota 2.

Kuten kuvasta näkyy, rattaat ovat tyssäntyneet ja syyksi Savivuoren kenttäoikeus arveli laakerivikaa jonka johdosta vetopyörä on päässyt liikkumaan liikaa ja kosketus käyttöpyörään on jäänyt liian ohueksi. Tiedä sitten, voi olla lähtökohtainen huono laatukin yksi tekijä.

Tässä vielä vetoratas:
Kuva

Onneksi on yhdet tälläiset akselit olemassa jo entuudestaan niin auton saa seuraaviin karkeloihin ainakin lähtöruutuun.. Tiedä sitten mitä sen jälkeen tapahtuu!

Varaosat tilaan heti kun niitä saa mutta ehkä nämä eivät tosiaan ole ne parhaat kisa-akselit ainakaan näillä rattailla.

halme
Legendaarinen!
Viestit: 891
Liittynyt: Ma 23.06.2014 08:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Mexlände D90 "Hilla"

Viesti Kirjoittaja halme » Ke 14.10.2015 15:02

Kuva

8)

Smuli
Legendaarinen!
Viestit: 802
Liittynyt: Ti 17.09.2013 18:05
Paikkakunta: Espoo

Vs: Mexlände D90 "Hilla"

Viesti Kirjoittaja Smuli » Ke 14.10.2015 15:05

Se on ihan sen näkönen että sillä on ajettu.
Ammattitaidolla sutta ja sekundaa

Ajotyyli on rohkea ja luova.

Sateessa, sumussa ja seittemän pullon simassa

halme
Legendaarinen!
Viestit: 891
Liittynyt: Ma 23.06.2014 08:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Mexlände D90 "Hilla"

Viesti Kirjoittaja halme » Su 03.04.2016 21:20

Niin se on Hillakin herätelty talviunilta uuden noparin (Quicrun 1060) voimin! Pölyjä en pyyhkinyt. Tampereen Sulkavuorella järjestettiin pienimuotoinen kokoontumisajo joten sinne siis ja juuri kun olin painumassa kamoineni ovesta ulos näin yhteen toiseen projektiini tarkoitetun rengasnipun valmiina odottamassa.. No pakkohan niitä oli sitten testata ja niinhän siinä sitten kävi että ulkonäkö parani ja pitoa oli lähes yhtä paljon kuin edelliselläkin setillä. Renkaina nyt siis RC4WD:n 1.55" Rocky Countryt. Kiva ja kapea kumi!

Kuva

Ehtisköhän tämän kanssa kisoihinkin tänävuonna ja luokkahan oli C1 eli herrasmies.

Hadesbear
Legendaarinen!
Viestit: 2272
Liittynyt: Su 29.11.2009 14:47
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Vs: Mexlände D90 "Hilla"

Viesti Kirjoittaja Hadesbear » Su 03.04.2016 21:38

Olipa hieno nähdä tämä taas ajossa ja willyksen kanssa ajella samoja linjoja   :)
Hienosti pelaa ja on se kaikkine yksityiskohtineen kaunis. Uudet renkaat etenkin vanteineen sopivat hienosti ilmeeseen.

Kiitos vinssiavusta ja ajoseurasta, tulevalla kaudella nährään!
Saku Sarka, RFOT, FIN

Pisepise
Legendaarinen!
Viestit: 1050
Liittynyt: Su 26.12.2010 21:26
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Vs: Mexlände D90 "Hilla"

Viesti Kirjoittaja Pisepise » Ma 04.04.2016 21:17

Minulla oli tuommoiset renkaat ensimmäisessä Hiluxissa, urpona mennyt myymään. Noissa pitää olla hyvä foami ettei sorra painavalla autolla. Tykkäsin myös itse.
Kuva


:'(
2016 Rakentelukilpailun ylivoimainen VOITTAJA!

Bishop's RC Crusade: Scale Crawlerien puolesta!
Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCAFMNU ... PaKuYmnG1A
FB: https://www.facebook.com/bishops.rc.crusade/

halme
Legendaarinen!
Viestit: 891
Liittynyt: Ma 23.06.2014 08:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Mexlände D90 "Hilla"

Viesti Kirjoittaja halme » Ti 12.07.2016 13:04

Syvin osanottoni menetyksesi puolesta Pise. Eihän koskaan pitäisi mistään luopua vaan eikös tuo ihan hyvään kotiin päätynyt?   ;D

Alkoi olemaan tämä ralliauto sen verran silppuna että olin jo pitkin alkukesää aikeissa ruveta tätä perusteellisemmin korjailemaan. Laatikoiden välinen kiinalaisilla laatunivelillä varusteltu akseli päätti kuitenkin siirtyä juhannuksena kesälomille joten oli korkea aika ottaa koppaa irti ja nostaa suomuurain pöydälle.

Kuva

Yota-akseleita olinkin jo vähän fiksaillut M3 Helicoileilla joten niitä ei ollut nyt tarve ruveta rassailemaan. Irroitin moottori-HPI alennusvaihde setin ja koska moottorin vaihto oli mielessä niin samalla ei voi välttyä vilkaisemasta rattaiden kuntoa. Ei valittamista ja uudet rasvat.

Kuva

Eipä tällä kyllä nyt metrimääräisesti niin mahdottomasti ole ajettu mutta sitäkin intohimoisemmin :) Availin kiinanmoottorinkin mutta eipä siinäkään ihmeellistä, harjat ehkä puoleen väliin kuluneet jos sitäkään. Toimenpiteinä putsaus ja hyllyyn pahan päivän varalle.

SBG:llä järjestetään aina välillä jäsenten keskeisiä "giveaway"-kilpailuita ja onnenkantamoisella voitin sitten tuossa keväällä Axialin uudenuutukaisen Trail Breaker 55T harjakoneen. Kiitos SBG ja otetaanpa käyttöön.

Kuva

Hadesbearin miljoonalaatikoista löytyi sopiva ja edullinen akseli lootien väliin.. Kiitos Hades!   ;)

Kuva

Kävin myös muutkin kardaanien kiristysruuvit läpi avaten ja uusin tökötein kiinnivääntäen.

Äärettömän paljon - siis ihan merkittävän äärettömän ja huomattavan paljon - on häirinnyt näin kotimaiseen liikenteeseen nähden täysin väärällä puolella pönöttänyt ohjauslaitteisto. Kojelautaa siis vähän silpuksi ja pieni uudelleenjärjestely. Johan alkoi helpottaa!

Kuva

Hitsaamalla kiinni (50% kelpaa leimalle?) ja samaan hengenvetoon uusi ja upea syyläri vanhan ja vuotavan (sekä kadonneen) tilalle.

Kuva

Tällä kertaa laitoin syylärin runkoon kiinni niin että se olisi istuvunaan vähän syvemmällä konepellin alla. Vinssin kiinnityksessäkin oli vähän kiristeltävää.

Kuva

Koriin tekemäni lavarakenteet olivat lähes kaikki repeilleet irti liimauksistaan. Hoidin asian ammattilaistyyliin ammattilaisaineilla eli PU-pohjaisella liima ja tiivistemassalla. Työn jälkikin on ihan ammattilaistasoa!

Kuva

Myös oranssi koppakin on alkanut omissa silmissäni näyttämään vähän pliisulta joten kokeillaanpa tälläistä detailia eli ns. klassikko:

Kuva

Sitten alkoikin tehdä mieli toteuttaa toinen pitkään mielessä hiiviskellyt viritys eli kattokaarihässäkän juottaminen. Sellainen kun kovasti tälläiseen sopisi ja toisi lisää offroad-auton tuntua. Lisäksi siihen voisi kiinnittää kaikkea kivaa eli ei muuta kuin putkea mutkalle! Pikkumagneetit olivat tässä kyllä ihan oiva apu aina kun vain pysyivät paikoillaan.

Kuva

Hopealla juottelin.. Meni taas koko homma uudelleen opetteluksi mutta loppuakohti alkoi sujua paremmin. Näin "monimutkaista" juotostyötä en ollut ennen tehnytkään ja oli kyllä mukavaa puuhaa. Erittäin opettavainen prosessi!

Kuva

Puolet jo juotettu.. Rölli antoi vihjeen tehdä puupalikoihin reikiä porailemalla jigin johon noita rautoja saa pystyyn. Kiitos Rölli, aivan ehdoton juttu tässä olivat ne.

Vihdoin valmista! Kiinnityksessä ajattelin olla nössö ja ihan vaan ruuvata putket koriin kiinni.

Kuva

..ja takaa..

Kuva


Mielipiteitä tästä kisällin näytetyöstä otetaan vastaan ja muutenkin palaute yms. tervetullutta! Vielä kun kerkeäisi koeajolle kaikkien näitten muitten hommien ohella.

Kesäterveisin Kesähessu.

Rölli
Legendaarinen!
Viestit: 551
Liittynyt: To 28.02.2013 15:26
Paikkakunta: Turun seutu

Vs: Mexlände D90 "Hilla"

Viesti Kirjoittaja Rölli » Ti 12.07.2016 13:20

Näin äkkiseltään tulee mieleen et noi reunimmaiset putket katolla ois voinu olla paremmat ihan ulkoreunassa. Niin että ottavat vastaan ennen katon reunaa. Silloin saisi luiutettua puita pitkin. Nyt tuo taaempi poikkikaari tekee ikävän kainalon mihin kaikki risut takertuvat.
Voisiko tuohon lisätä vielä yhdet putket vai tuleeko typerän näköinen?

Oma ratkaisu voisi olla lisätä ulkoreunoihin yhdet putket ja noiden kolmen nyt olevan päälle taittaa rautalangasta tai ohuesta verkosta joku kattoteline/kori viritys mikä antaisi niille selkeän funktion samalla hiukan piilottaen.

halme
Legendaarinen!
Viestit: 891
Liittynyt: Ma 23.06.2014 08:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Mexlände D90 "Hilla"

Viesti Kirjoittaja halme » Ti 12.07.2016 13:56

Jep vähän samankaltaisia mietteitä oli että jääkö tuosta kyljestä nyt turhan paljaaksi. Siihen voisi kyllä yhdet putket lisätä ja nythän se olisi vielä helppoa kun häkkiä ei ole mitenkään pintakäsitelty.

Pitääpä siis illemmalla puuhastella sellaiset!   ;D

Avatar
Pauli
Legendaarinen!
Viestit: 744
Liittynyt: Ma 21.05.2012 20:56
Paikkakunta: Lahti

Vs: Mexlände D90 "Hilla"

Viesti Kirjoittaja Pauli » Ti 12.07.2016 14:08

Ja jos ihan oikeaoppisia kaaria haetaan, niin sulta puuttuu noista myös diagonaalit, eli vinotuet kokonaan. Jossain kohtaa kaaria olis aina hyvä olla kolmiotuenta tai useampi, mutta eiköhän tuossa tapauksessa repeä jo kaaret irti korista, ennen kuin putket alkaa taipumaan. :)

halme
Legendaarinen!
Viestit: 891
Liittynyt: Ma 23.06.2014 08:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Mexlände D90 "Hilla"

Viesti Kirjoittaja halme » Ti 12.07.2016 14:19

Lisäillään nyt kun sille tielle lähdettiin ja tosiaan oikeaoppista haetaan. Tai ainakin lähes.   ::)

Mihinkäs kohtaan tuollainen diagonaali olisi hyvä laittaa? Riittääkö jos teen yhden vinotuen tuohon keskimmäiseen poikkikaareen esimerkiksi yläkulmasta lavan kulmalla sijaitsevan taivutuksen puoleen väliin. Vai pitäisikö saada alemmas?

Avatar
Pauli
Legendaarinen!
Viestit: 744
Liittynyt: Ma 21.05.2012 20:56
Paikkakunta: Lahti

Vs: Mexlände D90 "Hilla"

Viesti Kirjoittaja Pauli » Ti 12.07.2016 14:28

halme kirjoitti:Mihinkäs kohtaan tuollainen diagonaali olisi hyvä laittaa? Riittääkö jos teen yhden vinotuen tuohon keskimmäiseen poikkikaareen esimerkiksi yläkulmasta lavan kulmalla sijaitsevan taivutuksen puoleen väliin. Vai pitäisikö saada alemmas?
Riittäähän se niinkin, kun tässä tapauksessa sitä diagonaalia ei varsinaisen rasituksen takia olla laittamassa. Mutta jos olis kyse oikeasta autosta, niin itse tekisin tuohon pääkaareen ihan X-tuennan, jonka alapäät olis ihan alhaalla lavan tuntumassa. Myös kattoon laittaisin vinotuet jommin kummin päin noiden suorien putkien väleihin. Mikäli siis olis kyse oikeasta autosta. Nyt saa ottaa enempi taiteellisia vapauksia, kun kukaan ei kuole vaikka kaaret pettäiskin jostain syystä. :D

halme
Legendaarinen!
Viestit: 891
Liittynyt: Ma 23.06.2014 08:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Mexlände D90 "Hilla"

Viesti Kirjoittaja halme » Ti 12.07.2016 22:07

Kiitos Pauli vinkeistä. Ehkä seuraavasta häkistä tulee sitten vielä realistisempi mutta jatkokyhäilin tästä nyt tälläisen.

Kuva

Kyllähän tämä heti fiksumpi näin on, olitte oikeassa :)

Kuva

Kuva

Nyt alkoi sitten tehdä mieli jonkinlaisia slidereitä..   ::)

Avatar
ToniS
Vanhempi jäsen
Viestit: 482
Liittynyt: Su 06.09.2009 11:55
Paikkakunta: Jämsänkoski

Vs: Mexlände D90 "Hilla"

Viesti Kirjoittaja ToniS » Ti 12.07.2016 23:14

Sitähän minäkin jot taipuu se metallikin Heikiltä   :) Nyt näyttää hyvältä ja toimiikin varmasti paremmin. Sliderit ehdottomasti viel vaatii. Kuskikin on nyt oikeella paikalla, hienoa! Hyvin on kyl säistynyt matkan varrella, peukalo ylös 8)

tuubi
Juniori
Viestit: 79
Liittynyt: La 28.03.2015 16:49

Vs: Mexlände D90 "Hilla"

Viesti Kirjoittaja tuubi » Ke 13.07.2016 00:08

No nyt on kyllä hienot turvakaaret.

Avatar
Matti Niemelä
DIG-taattori
Viestit: 1557
Liittynyt: Su 19.08.2012 13:48
Paikkakunta: Espoo

Vs: Mexlände D90 "Hilla"

Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä » Ke 13.07.2016 09:03

Ai notta näyttää hyvältä! Aikamoinen ihmemies toi meidän kesähessu!
Finnish RC Crawling Series
Scale Class 1 - 2014 #1 / 2015 #2 / 2016 #5
Scale Class 2 - 2014 #2 / 2015 #8 / 2016 #1
Scale Class 3 - 2014 #1 / 2015 #1 / 2016 #2

Vastaa Viestiin