Lilleri Lalleri (Hobao DC-1)

1,9" tai 1,55" renkailla varustetut skaala-autot
Joonatin
Juniori
Viestit: 98
Liittynyt: Su 02.10.2016 19:13
Paikkakunta: Lempäälä

Lilleri Lalleri (Hobao DC-1)

Viesti Kirjoittaja Joonatin » To 07.06.2018 17:03

Iski autovimma taas päälle. Ensin piti vain päivittää Unimog portaaliakseille, mutta totesin jättäväni asian vielä harkintaan. Saatavilla olevat vaihtoehdot ovat pääasiassa aika suuria ja Mad Moosekin ajoi projektinsa alas (kirotut). Siispä piti saada jotain uutta kivaa. Mähkin ja pähkin jonkin aikaa TRX-4:n, MST CFX-W:n ja Sawbackinkin välillä, mutta nurkan takaa kirmasi musta hevonen, Hobao DC-1, joka sattui olemaan ERCillä halvennuksessa, ei muuta kuin ostohousut päähän ja kaupoille kotisohvalla. Kit-versio toki, niin pääsee taas roplaamaan ja räpläämään ja tutkailemaan mitä auto on syönyt.

Tää on nyt ajossa todettu ihan kelvolliseksi, ainakin painavampien vanteiden kera. Vakiona saattaa olla kaatumaherkempi, koska tavaraa on kopassa kuin Traxxaksessa konsanaan. Osat tuntuvat kestäviltä ja autossa on muutamia totutusta poikkeavia ratkaisuja. Autosta löytyy:
  • Etumoottori järkevällä sijoittelulla
  • Voimansiirto on aika jykevää tekoa
  • Kaksi vaihdetta, ero ei ole valtava
  • Akseleissa on etu- ja takakansi, pinion-kulmaa akselilla on valmiiksi nostettu
  • Iskarin pallukat ovat pitkittäissuunnassa, helposti säädettävissä
  • Alumiiniset iskarit, hyvää suunnittelua, eivät vuoda ja toimivat hyvin
  • Runkopalkit ovat umpinaiset ja paksut, osille on jyrsitty koloset (hyvä ja huono asia)
  • Pohja on aika yhtenäistä rakennetta, sisälokarit tulevat mukana ja ovat isot
  • Vakiorenkaita en testannut, eivät ole kovat, mutta kuvio ei vakuuta, foamit ovat aivan liian pehmeät
BRÖM!


Joonatin
Juniori
Viestit: 98
Liittynyt: Su 02.10.2016 19:13
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Lilleri Lalleri (Hobao DC-1)

Viesti Kirjoittaja Joonatin » To 07.06.2018 17:03

IMG_0002.JPG
Rattaat
IMG_0002.JPG (219.06 KiB) Katsottu 877 kertaa
Rattaat ovat kohtalaisen tukevaa tekoa, eivätkä ainakaan vielä osoittaneet merkkejä kulumisesta
IMG_0003.JPG
Moottori ja vaihteisto
Moottorilevy ja hilppeet ovat kaikki metallia, vaihteiston kotelo muovia. Lisäksi tuohon on lisätty pieni jäähdytysrivasto helpottamaan moottorin elämää, hyöty ei lien suuri, ainakaan ellei väliin tujauta hiukan lämpötahnaa tms. Slipperi löytyy myös, vedin aika piukalle, ei ole tainnut vielä luistaa kertaakaan. Pinionin ja spurrin välystä voi säätää edelleen, moottorilevyyn on jätetty koloset, joista mahtuu helposti avain sisään. Pinion ja spurri on 32p rattaita, eli vara pinionia jos kaipailee, niin kannattaa huomioida tuo karkeus vakio 15t... Moottorin kotelo on muuten kyljestä auki, toivottavasti ei nielaise isompia kiviä, ne saattais tehdä pahaa jälkeä. Koppa on kyllä sen verran suljettu, että vähän pitää kivessä olla Houdinin vikaa jos tonne asti päätyy. Yleensä niillä sitä kyllä on, sanoi Murphy...
IMG_0005.JPG
Jakoaski
IMG_0005.JPG (122.36 KiB) Katsottu 877 kertaa
Jakoaski on vähän naamioitu nätimmäksi, vaikka muovinen onkin. Laskee välityksiä vielä jonkin matkaa alaspäin.

Kaikki osat spurria lukuunottamatta kardaaneille asti on metallia. Kardaanit ovat muovia, mutta kokolailla järeää sellaista ja reippaasti boorattu. Välipalikka kardaanissa oli metallinen, samoin kardaanin nivelet tietenkin. Aika vakioratkaisu tappien sun muiden suhteen.
Viimeksi muokannut Joonatin, To 07.06.2018 17:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Joonatin
Juniori
Viestit: 98
Liittynyt: Su 02.10.2016 19:13
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Lilleri Lalleri (Hobao DC-1)

Viesti Kirjoittaja Joonatin » To 07.06.2018 17:03

IMG_0006.JPG
Runkopalkit
Runkopalkit on vähän erilaiset kuin on yleensä totuttu. Paksua alumiinia, johon on jyrsitty paikat kaikille osille. Nää kestää varmaan aika lailla isältä pojalle ja ehkä pojan pojallekin, mutta muitakuin virallisia osia voi olla vähän työlästä sovittaa paikkaansa. Tai kaipa ne prikkaviritelmillä, tai lisäpalikoilla tuonne menevät jos kovasti haluaa. Onneksi vakio-osat ovat aika hyvää matskua, niin ei ainakaan ihan heti tarvitse haaveilla.
IMG_0009.JPG
Runko ja moottori
Valmis runko moottoreineen, iskarin tornit ja koritolpat vielä uupuvat tästä. Tuo palikka vaihteiston ja jakorasian välissä on huvittavan paksua metallia. Päistä varmaan sentin paksua, keskeltä varmaankin 8mm. Se ei taida olla eka osa joka pettää Ainoat ylimääräiset reiät, joita runkoon jää, ovat nuo isommat reiät jakoaskin ja skid platen nurkilla rungon yläosassa. Niihin vois ehkä harkita sliderien kiinnitystä, kunhan innostun taas hitsailemaan ja vääntämään putkea ja peltiä.
IMG_0010.JPG
Linkkien osat
Linkit ovat alumiinia ja vähän muotoillut. Jenkatapit ovat M3-kokoa, pituutta 12mm, mutta voisivat olla pidemmätkin, 14mm menisi helposti sisään, ehkä jopa 16mm. Lenksut ovat paksuhkot ja pallukat metallia. Osa näistä oli vähän piukkoja, mutta toimivat kuitenki ilman työstöä.
IMG_0013.JPG
Linkit rungossa
Linkit kiinnittyvät skidplateen ja runkoon, rungossa reiät ovat hieman ylempänä, ei huono asia kai. Nelilinkki takana, edessä kolme ja panhard. Skidplatessa on myös hassut messinkipyörät, joiden on kai tarkoitus helpottaa auton lipumista kivien yli kun pohja nappaa kiinni. En ole vielä päässyt todentamaan, ainakaan niin että olisin huomannut mitään, pyörii ne kuitenkin.
IMG_0019.JPG
Servo paikallaan
Servo on vähän ahtaassa paikassa ja Savöxistä tartti hieroa vähän tukimuovia pois, joka oli yläpinnalla. Ruuvien alle on isot prikat, jotka varmaankin pitävät servon paikallaan ilman isompia murheita. Etupuolella on oma kiinnikkeensä, takapuolella servo kiinnittyy samaan konstruktioon moottorin kanssa.
Viimeksi muokannut Joonatin, To 07.06.2018 17:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Joonatin
Juniori
Viestit: 98
Liittynyt: Su 02.10.2016 19:13
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Lilleri Lalleri (Hobao DC-1)

Viesti Kirjoittaja Joonatin » To 07.06.2018 17:03

IMG_0020.JPG
Akselin takapuoli (hihihi, pylly...) kasassa. Takakansi on erillinen osa, kiinnittyy viidellä ruuvilla. Etukansi kuudella, joista ylimmäinen takakanteen asti akselin läpi. Takakannen pinionin läpivienti on kulmassa ylöspäin, haluttu kai minimoida rasitusta kardaanille. Etu- ja taka-akselit ovat identtiset, mutta päät vaihtuvat. Akselin pään viereen tulee vielä erillinen kiinnike linkeille. Hyvässä lykyssä nähdään joskus lehtijousikiinnikettä sun muuta, jos ei muuten niin tulostettuja osia lienee tulossa kun harrastajat vähän saavat aikaa. Päät on boorattu kunnolla ja casteria voi säätää 10 asteen välein. Joku viitseliäs voi jopa keksiä tulostaa erilaisen takakannen pienempää pinionia varten, jos Hobaon buggyvehkeet käyttää samaa pitchiä, sieltä löytyisi mm. kokoja 11t ja 8t. Kasilla välitys olisi jo luokkaa naurettava 1:4,2.
IMG_0007.JPG
Kardaanin osat
Kardaanin nivelen osat, kokolailla vakioratkaisu. Taitaa olla samaa kokoa kuin SCX10:ssä. Ei ole vertailukohtaa niin en osaa sanoa varmaksi.
IMG_0021.JPG
Akselin sisärattaat on koneistettuja. Kiinnitys on vähän erilainen kuin on totuttu näissä näkemään. Muoviohjurien sisällä on laakerit, ohjurit asettuvat akselin sisään. Ei tarvinnut shimmata, mutta jos tarttis niin se on tehtävä pinionin alle. Rattaiden koot taisivat olla 36 ja 15, välitys ok, ei niin pieni kuin SCX10 II, mutta parempi kuin esimerkiksi Ääsbenderissä.
IMG_0022.JPG
Valmis etupää on järeää tekoa. Chubit jne. muovia, mutta aika paksua ja hyvälaatuista. Vetareista en hoksannut ottaa kuvia, mutta ovat CVD-mallia, osat aika lailla samat kuin kardaaninpäissä. Nämäkin kooltaan ja muodoiltaan samaa luokkaa SCX:n kanssa. Pitäisi joskus vertailla vierekkäin. Toi kääntölinkki jäi väärälle puolelle ackermanneja, pitäis olla alla. Ackermannit metallia, kiinnittyvät hubiin parilla ruuvilla. Myös panhardin kiinnikkeessä rungossa on metallilevy vahvikkeena.

HUOM! VAKIOAKSELISSA OLISI TARKOITUS KÄYTTÄÄ ISOPÄISIÄ RUUVEJA JA MUTTEREITA, MUTTERIT ALASPÄIN. NE OTTAA KIINNI JOKA KIVEEN JA KANTOON. Vaihdoin ne kupukantoihin ja laitoin mutterit ylös. Samaa ratkasua käytetään linkin kiinnikkeissä, ne rajoittavat kääntymistä, vaihdoin ne uppokantoihin ja upotin hitusen matkaa akseliin, nyt kääntyy niin bärkeleesti.
IMG_0025.JPG
Valmiit akselit kiinni autossa, takapää on vähän siromman näköinen. Tässä kohtaa rungossa on kiinni myös sliderit ja lisää pohjalevyä, joihin myös noparit, vaihdeservot sun muuta tulee kiinni.
IMG_0028.JPG
IMG_0028.JPG (415.11 KiB) Katsottu 866 kertaa
Iskarit on tähän mennessä parhaat mitä on tullut ryömijäpuolella vastaan. Tiivisteenä ensin pohjalla muovilevy, sitten o-rengas, muovilevy, o-rengas ja päällä vielä muovilevy. Tuon päälle tulee alumiittinen korkki. Ei vuoda, liukuu hyvin, on kiva. Pöllitty buggyista. Yläpäässä muovikorkki o-renkaalla.
IMG_0063.JPG
Iskarin männät ovat vähän poikkeavat. Niissä ei ole reikiä ollenkaan. Ovat myös aika tiiviit tuonne männän sisään, joten kannattaa vähän näyttää hienompaa santapaperia kylijille, ettei jää pärseitä. Näissä on tehty pienet viisteet kylkiin reikien sijaan. Eivät ole big boret joten toi on ihan viksua. Reiät jää pikkumännissä aina e-clippien alle ja käyttäytyvät vähän erilailla kuin olisi tarkoitus. Omista viipaloin vähän ylimääräistä pois, puolisen milliä. Laitoin hiukan jäykempää öljyä myös, kun se alkuperäinen on melkeen kuin vettä.
IMG_0036.JPG
Akselia
Iskarit ja muut hilppeet ja sähköt kiinni autossa. Nopari on HW 1080, moottori Etronixin 35t, joka on hyvin palvellut myös Unimogissa.

Joonatin
Juniori
Viestit: 98
Liittynyt: Su 02.10.2016 19:13
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Lilleri Lalleri (Hobao DC-1)

Viesti Kirjoittaja Joonatin » To 07.06.2018 18:12

IMG_0047.JPG
Koppa ulkoisine rojuineen. Mukana on ihan pirusti tavaraa näin vakiona. Löytyy peiliä, kahvaa, pyyhkijää, kylkilistaa sun muuta. Peileissä tuli mukana hyvää peiliteippiäkin. Kaikilla ruuveilla on suurehko muovinen prikka mukana, etteivät tule rymistellessä läpi lexan-kopasta. Koppa on joku Defen, G-mersun ja Land cruiserin kolmen kimpan ristisiitos, voi olla että Pajerokin on käynyt jälkijunassa tuuttaamassa omat geeninsä joukkoon.Siitä joko tykkää tai ei, mun mielestä ihan ok, en oo vielä ostanut kovakoppaa tilalle. Valoille on kans kunnon kiiltävää teippiä taustana, osat ei oo kromattuja. Etupäässä paikat ajovaloille ja vilkuille, takana taisi saada kolme lediä riviin haluamallan konfiguraatiolla, vaikka sitten ajo, jarru ja vilkku.
IMG_0042.JPG
Sisustaa tulee mukana tämän verran. Mukana myös vaihde- ja käsijarrukeppi. Kojelautaan on läjä tarroja, mutta väri ei ole vielä lopullinen, joten en vielä liimannut. Kojelauta on vahvaa muovia, penkit ja keskikonsoli lexania.
IMG_0055.JPG
Pohja on aika tasainen ja ei koppaa liikaa risuja matkaansa. Ei tartu myöskään kiviin, mikä on positiivista. Nuo messinkirullat ei kyllä ole kovin kauniit.
IMG_0051.JPG
Bröm! Autossa on vielä suojamuovit päällä, siksi himmeät ikkunat ja mattapinta. Koppa on maalattu sisältä rubbercompilla, nyppään irti jahka innostun maalaamaan lopulliseen sävyynsä. Renkaina Rock Beast XOR 1,9", vanteet Ääsbenderistä tutut SR02 Gmadelta. Painavat sopivasti, eivät ihan kuitenkaan kuulu tähän autoon.

Joonatin
Juniori
Viestit: 98
Liittynyt: Su 02.10.2016 19:13
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Lilleri Lalleri (Hobao DC-1)

Viesti Kirjoittaja Joonatin » To 07.06.2018 18:24

Tähän mennessä muuteltuja juttuja:
IMG_0057.JPG
Vakioruuvit, joilla akselin päät lukitaan paikkaansa ovat aika isot. Ne ottavat kiinni linkkiin hubien välillä. Pois tällaiset!
IMG_0060.JPG
Uppokantaa tilalle ja menoksi. Nyt kääntyy. Täytyy vielä mähkiä ja pähkiä vaihdanko nuo linkin kiinnikkeen ruuvitkin uppokantoihin, vai tyydynkö näihin kupukantaisiin.
  • Jousitusta laitoin myös vähän uusiksi. Vakiojouset ovat aika jäykät, mielestäni autoa on mukavampi ajaa jos siinä on vähän drooppia. Tuntuu vähemmän hyppykepiltä. Vakiojouset saattavat olla paremmat siinä kohtaa kun puskurit ja sliderit on vaihdettu metallisiin (voi aika ja motivaatio, missä olette, tai lähinnä se aika). Puuilosta löytyi hovikuvaajan vinkistä sopivat löysemmät jouset. Ovat vaan ehkä liiankin löysät, pitäis saada joku sentin pätkä jäykempää jousta jatkoksi, niin olisivat varmaan täydelliset. Kehtaisikohan nuo vakiot pätkiä.........
  • Akkua sovittelin myös tuonne moottorin etupuolelle. Kyllähän sinne lättänämpi turnigy menisi, mutta se vois olla jo liikaa siinä kohtaa kun saan metallia autoon kiinni. Akku siirtynee kuitenkin vasemman sliderin päälle. Siinä lienee aika hyvä paikka ja sopii sitten vähän isompikin akku paikalleen.
  • Vanteita katselin kiinalaisilta, jotain sopivaa alumiittia saisivat olla ja et:tä vähemmän kuin näissä Gmadeissa (+2), renkaat nappaavat täydessä käännössä vähän linkkeihin kiinni.
  • Etupuskurin sisälle tungin satakunta grammaa terästä vannepainojen muodossa. En käynyt vielä testaamassa, mutta kaipa se tuon jälkeen vähemmän jaksaa keulia.

Joonatin
Juniori
Viestit: 98
Liittynyt: Su 02.10.2016 19:13
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Lilleri Lalleri (Hobao DC-1)

Viesti Kirjoittaja Joonatin » To 07.06.2018 18:27

Suopeasti JaniV (kiitos ja kumarrus) antoi luvan käyttää videomateriaalia foorumilla. Pankaa seurantaan. Käytiin maanantaina ajelemassa Kolmenkulman ABC:n lähimaastossa jollain raijal/paintball alueella kivikossa. Tässä kohtaa autossa ei vielä ollut etupainoja paikassaan ja säätöjä jousitukseen tuli tehtyä homman edetessä.

Siinä hyvää vertailukohtaa kuitenkin uteliaille.


https://www.youtube.com/watch?v=rpasiKSV4q8

Pisepise
Legendaarinen!
Viestit: 1070
Liittynyt: Su 26.12.2010 21:26
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Lilleri Lalleri (Hobao DC-1)

Viesti Kirjoittaja Pisepise » Pe 08.06.2018 11:54

Olipas kattava selostus autosta. Mukava oli lukea ja todeta että ihan pätevä laite. Ja video oli hyvä.

siekkine
Nyyppä
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 16.02.2018 09:32

Re: Lilleri Lalleri (Hobao DC-1)

Viesti Kirjoittaja siekkine » Ti 12.06.2018 15:15

Mukavaa luettavaa kieltämättä.

Itellä toi DC1 RTR. Olisko jotain linkkiä jousista jotka olet vaihtanut?
Kaipaisin kanssa hieman löysempiä noiden vakioiden tilalle.

Tutun näköistä kaatuilua videolla :)

Joonatin
Juniori
Viestit: 98
Liittynyt: Su 02.10.2016 19:13
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Lilleri Lalleri (Hobao DC-1)

Viesti Kirjoittaja Joonatin » Ti 12.06.2018 16:32

Ei löytyny Puuilon nettisivuilta, mutta ainakin täälläpäin löytyivät irtotavarana pultti- ja mutterihyllyjen ylälaatikoista, euron ketale. Koko tais olla 65x15mm. Vois olla ihan inansa pienempi, mutta ihan hyvä lähikaupan tuotteeksi.

Myös jotain Axial/Incision/Asso ja varmaan monen muunkin firman jousia voi kokeilla, jos eivät ole big bore iskareille tarkoitettuja. Sisähalkaisija 12,5mm pituus vakiolla 75mm. Ascenderin vakiojousista tiedän heti sanoa että koko on oikea. Jäykkyydestä en uskalla sanoa varmaksi. Kun ovat tuolla auton alla kiinni.

siekkine
Nyyppä
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 16.02.2018 09:32

Re: Lilleri Lalleri (Hobao DC-1)

Viesti Kirjoittaja siekkine » Ti 12.06.2018 16:47

Jees. Täytyy käydä mutterihyllyllä kun Puuilossa asioi.
Pitäis noi iskarit kanssa purkaa ja loveta hieman lisää aukkoa tuohon mäntään.

Mutta tärkeimpänä nyt ensin on päästä ajamaan. :)

Joonatin
Juniori
Viestit: 98
Liittynyt: Su 02.10.2016 19:13
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Lilleri Lalleri (Hobao DC-1)

Viesti Kirjoittaja Joonatin » Ti 12.06.2018 20:01

Noi Puuilon jouset on sen verran lötköt, että aattelin sinne tunkea vielä jotkut lyhyet lisäpätkät jäykempää jousta lisäksi. Oletuksella että löytyy jotain sopivaa 20mm pitkää. Tai sit vaan läjä sekalaisia jousia tilaukseen ja arpomaan...

Tilasin viikonlopulla tähän uudet vanteet ja foamit. Tulevat varmaan joskus. Niitä odotellessa voisi vähän modailla Pitbullin orkkiksia vaikka pehmeämmäksi. Sit pitäis taas käydä hakemassa vähän pientä putkea ja peltiä ja alkaa veistää uusia puskureita ja slidereita. Nätin toimivan puskurin tekeminen on kyllä siinä määrin tuskaa, että saatan harkita valmiitakin vaihtoehtoja.

siekkine
Nyyppä
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 16.02.2018 09:32

Re: Lilleri Lalleri (Hobao DC-1)

Viesti Kirjoittaja siekkine » Ke 13.06.2018 09:58

Jos pienet pätkät vaatii niin, Tamiyan M05 "mineissä" on jousen ulkohalkaisija 15mm.
Ne on sen jonku 25-26mm pitkiä.

Joonatin
Juniori
Viestit: 98
Liittynyt: Su 02.10.2016 19:13
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Lilleri Lalleri (Hobao DC-1)

Viesti Kirjoittaja Joonatin » Ke 13.06.2018 10:11

Noi vois olla aika passeleita. Pitänee laittaa tilaukseen, tai kysellä jos jollain ois vähän hypisteltäväksi, jos sais arvottua heti oikeat.

Joonatin
Juniori
Viestit: 98
Liittynyt: Su 02.10.2016 19:13
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Lilleri Lalleri (Hobao DC-1)

Viesti Kirjoittaja Joonatin » To 14.06.2018 20:32

Foamitestaus odotellessa parempia, ainakin näppituntumalta ovat paremmat kuin ennen. Huomenna tutulle paikalle kokeilemaan.
7CE9DF86-2CA5-4499-ABE4-4A4B519BB399.jpeg
Foamit
7CE9DF86-2CA5-4499-ABE4-4A4B519BB399.jpeg (248.01 KiB) Katsottu 569 kertaa
Sahailin näihin Pitbullien helvetin jäykkiin vakiofoameihin vähän kuviota ja nypin sentin paksuudelta puolet pinnasta pois. Kuvio on ihan ilman piirtelyitä ja isompia miettimisiä käsivaralla tehty ja se näkyy... Sahan terä osoittautui pirun hyväksi välineeksi tähän. Ei repinyt ja vaahtomuovi pysyi nätisti paikallaan. Huomattavasti parempi kuin mikään puukko mitä olen kokeillut.
BC308562-BE94-4530-BE6D-AB4DE87DD5A0.jpeg
Rengas
BC308562-BE94-4530-BE6D-AB4DE87DD5A0.jpeg (250.63 KiB) Katsottu 569 kertaa
Kosketuspintaa tuli enemmän. Ei sorra oikeastaan enempää kuin ennenkään ja tuntuma on semmonen kiva.

Joonatin
Juniori
Viestit: 98
Liittynyt: Su 02.10.2016 19:13
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Lilleri Lalleri (Hobao DC-1)

Viesti Kirjoittaja Joonatin » Ti 19.06.2018 21:55

Foamit oli ihan onnistuneet, olisivat voineet ehkä olla vieläkin pehmeämmät. No, edelleen niitä uusia odotellessa, en tasan tarkkaan ole näitä enää avaamassa ennen sitä uudelleen.

Mutta muihin asioihin! Perehdyin vähän auton nelilinkkimystiikkaan ja mittailin vähän sitä sun tätä mittaa ja sain suht tarkan arvion auton takapään geometriasta. Kyllä siellä joku on hetken asiaa miettinytkin vissiin. Painopisteen arvailin roikottelemalla autoa akseleista ja puskureista ja koitin hakea leikkauspistettä. Ainakin joku on väittänyt painopisteen löytyvän tällä metodilla, tiedä sitten totuutta. Sen suhteen voisi ehkä asiaa ihmetellä myös kameran kanssa ja koittaa määrittää tuon vielä tarkemmin. Kuitenkin, 97% anti-squattia löytyi näillä mittauksilla. Laskuri löytyy täältä, jos jotakuta kiinnostaa. Omaani muokkasin sen verran että saan syöttää mitat milleinä taulukon viereen ja excel muuttaa ne 1:1 kokoisen auton tuumamitoiksi alkuperäisille paikoille.
geometria_orkkis.png
geometria_orkkis.png (71.21 KiB) Katsottu 510 kertaa
geometria_muoks.png
geometria_muoks.png (70.24 KiB) Katsottu 510 kertaa
linkin_seutu.jpg
linkin_seutu.jpg (83.33 KiB) Katsottu 510 kertaa
PASKAPUHETTAPITKÄT PÄTKÄT OLI TÄSSÄ, MUTTA VÄÄRIN OLIN LUKENUT, KUTEN VÄHÄN TUNTUIKIN. MUUTOS OLI KYLLÄ TOIMIVA.
Viimeksi muokannut Joonatin, La 23.06.2018 21:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Joonatin
Juniori
Viestit: 98
Liittynyt: Su 02.10.2016 19:13
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Lilleri Lalleri (Hobao DC-1)

Viesti Kirjoittaja Joonatin » Ke 20.06.2018 18:26

Oh snap! Poikki meni täälläkin. Liekö näissä jotain hämminkiä, kun siekkiselläkin oli mennyt samasta kohtaa vetari poikki. Mittausten perusteella SCX10 vetarit on liian pitkiä tähän, mutta irrotinpa Ääsbenderin vetarin ja se näyttäis olevan suht passeli. Laakeri jää osittain neliskanttiselle alueelle, mutta halkaisija on sama 5mm, eli ei niin väliä. 1,5mm lyhyempi tuo sisäosa on myös, mutta sitä jää silti aika paljon lockerin sisään.

Ulkopääkin näyttäisi mätsäävän mitoiltaan muuten, mutta cvd ei mahdu pyörimään hubin sisällä, eli tarttis vähän työstää hubin päästä pois. Tavallaan tässä vois siis jotain järeämpää Vanquishia kuvitella kokeilevansa...
B433C1AA-7499-4A50-9AA3-B3801AC4BF9F.jpeg

siekkine
Nyyppä
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 16.02.2018 09:32

Re: Lilleri Lalleri (Hobao DC-1)

Viesti Kirjoittaja siekkine » To 21.06.2018 10:08

Hupsista. Joo saman teki mulla.

Ihmettelin et miks ei etene. Kummasti se vaikuttaa kun vaan 3 pyörää vetää.
Tuon yhden hajoamisen jälkeen on kyllä toiminut. Eikä ole säälitty. ;)

-Pete

siekkine
Nyyppä
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 16.02.2018 09:32

Re: Lilleri Lalleri (Hobao DC-1)

Viesti Kirjoittaja siekkine » To 28.06.2018 11:10

Kävin kans noi jouset ostamassa, oliko sulla minkälaiset öljyt iskareissa?
Meinasin, et jos ei tarviis mäntiin kajota, vaan laittais notkeemmat. Mulla on nyt 22,5wt ja ihan liian jäykkä.

-Pete

Joonatin
Juniori
Viestit: 98
Liittynyt: Su 02.10.2016 19:13
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Lilleri Lalleri (Hobao DC-1)

Viesti Kirjoittaja Joonatin » To 28.06.2018 12:47

Mulla on 500cst öljyt noilla leikatuilla männillä. Jäykkyyttä voi aiheuttaa kans jos öljyä on liikaa, tässä kohtaa mäntä ei siis tahdo painua pohjaan asti. Sama homma jos männän kyljessä on vähänkään jotain valupursetta, niin kinnaa tosi herkästi. Kannattaa harkita jotain vaimokkeen hienompaa kynsiviilaa, tai 800+ hiomapaperia ja käydä reunat kunnolla läpi.

Ps. varavetari tuli, jee, pääsee taas ajamaan...

Vastaa Viestiin