Motin Garage: Plastic Bucket

1,9" tai 1,55" renkailla varustetut skaala-autot
Moti
Täysi jäsen
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Motin Garage: Plastic Bucket

Viesti Kirjoittaja Moti » Ma 23.04.2018 18:35

No niin polkaistaan tällainen kaatopaikkaprojekti käyntiin.

Muovia kehuttiin taannoin niin jatketaan samalla linjalla.

Etäinen tavoite on saada ennen lumia betatestaukseen tämä.

Nopeiden googlailuiden jälkeen hinta-kapeat-eikaiihanshait periaatteella löytyi jo akselit.
20180423_182651.jpg
Monta pussia näyttää moisissa olevan.
20180423_182728.jpg
Lopputulos toivottavasti on jotain vihreän suuntaista loppujen lopuksi.

-virtanen
Viimeksi muokannut Moti, Ke 25.04.2018 11:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Micco
Vanhempi jäsen
Viestit: 308
Liittynyt: Su 26.07.2009 21:17
Paikkakunta: Turku

Re: Motin Garage: Plastic Bucket

Viesti Kirjoittaja Micco » Ma 23.04.2018 18:37

Mistä akselit tuli?

Moti
Täysi jäsen
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage: Plastic Bucket

Viesti Kirjoittaja Moti » Ma 23.04.2018 18:38

Martilta otin. Oon huono tilaan muualta kun tottunu. Joten maksoin 7e enemmän sinne.

Virtanen

Moti
Täysi jäsen
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage: Plastic Bucket

Viesti Kirjoittaja Moti » Ti 24.04.2018 19:04

Jospa tuosta neliskanttisesta rangaksi.
20180424_190154.jpg
Vähän huolettaa, kun puuseppä yrittää metallia. Onneksi tuota vaneriakin on.

Virtanen

Moti
Täysi jäsen
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage: Plastic Bucket

Viesti Kirjoittaja Moti » Ke 25.04.2018 11:33

Kenguruasennussarjakin
20180425_113143.jpg
Virtanen

Moti
Täysi jäsen
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage: Plastic Bucket

Viesti Kirjoittaja Moti » Su 29.04.2018 18:11

Sekasikiö 1:15-1:13.
Näillä näppäimillä näyttäs...

Virtanen

Moti
Täysi jäsen
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage: Plastic Bucket

Viesti Kirjoittaja Moti » Su 29.04.2018 21:34

No ni.. ainakin pääsin alkuun.
20180429_194710.jpg
-Virtanen

Moti
Täysi jäsen
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage: Plastic Bucket

Viesti Kirjoittaja Moti » Ma 30.04.2018 20:37

Tämä projekti kärsii erityisesti kaikesta oheishäsläyksestä. Nyt oli vuorossa porakoneen etsintää ja raivaamista.
20180430_200359.jpg
Mutta jos jo kohta pääsisi kiinni tekemiseen.

-virtanen

Moti
Täysi jäsen
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage: Plastic Bucket

Viesti Kirjoittaja Moti » Ti 01.05.2018 14:57

Mikäs tässä vappusäässä.
20180501_115805.jpg
Melkein valmis siis jo.

Väliaikaiset runkopalkit jo sentäs.
20180501_123745.jpg
Ja jotenkin näin nämä pitäisi asettua.
20180501_124237.jpg
- Virtanen

Moti
Täysi jäsen
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage: Plastic Bucket

Viesti Kirjoittaja Moti » Ke 02.05.2018 21:25

Baby steps ja sillee.

"Mitoituksen haku" linkit vielä. Samoin rungon kiinnikkeet vielä mallia rujot. Voi olla että early beta vaihe mennään kumminkkn noilla kiinnikkeillä.
20180501_141145.jpg
Takana kanssa vielä mittailua ja kokeilua. Mitään havaintoa ei vielä ole, kuinka lehdet tulee kiinni akseleihin, mutta tulee ne. Jotenkin.
20180502_202144.jpg
Näillä taas hetki eteen päin.


-Virtanen

Moti
Täysi jäsen
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage: Plastic Bucket

Viesti Kirjoittaja Moti » To 03.05.2018 13:39

No niin tuntuu taas olevan vaan hoppua hopun perään niin ei ole ehtinyt paljoa raapustella. Törkeästi olen projektikuvatkin lataillut luurista tänne foorumille. Anteeksi siitä.

Mutta niin, asiaan.
Projekti sai alkunsa kaatopaikalla, kun käsiini eksyi jotain "jännittävää" kaverin roskakuormasta. Kyseessä ei siis ole mitään uutta ja ihmeellistä, jota ei olisi jo tehty joten jännityksellistä ei tästä projektista tule millään.
Enemmän tässä oli kyse tekosyystä, että pääsin rakentamaan autoa alusta asti. ratkoa ongelmia niiden tullessa vastaan. Jollain kierolla tavalla se on se suola tässä projektissa.

Rakenteellisesti mennään tutulla Keep It Simple & Stupid linjalla eli ei lähdetä kikkailemaan vaan yritetään sellaista perusvarmaa suoritusta. Tällä pohjustuksella päädyin tekemään etupään monilinkkinä ja tarkoitus on kyllä jossain välissä tunkea Panhardikin tuonne risukkoon jos vain keksin sijoituspaikan sille.
Takapään toteutan osittain Sawbackista lainatuilla lehtijousikilkkeillä (parasta oli että löysin jäämistöistä myös käytetyt eli ostin uudet turhaan. Jei) Tarkoitus on vähän mukailla jonkinsortin lavalaitetta tässä, mutta katsotaan nyt tuleeko siitä senkään näköinen mitä yritetään.

Tässä seuraavaksi on tosiaankin takalehtien akselikiinnityksen pohdinta edessa ja versio 3 on työn alla. Jos nyt tämän vielä saisi ratkaistua jotenkin kivuttomasti mikä ei edellyttäisi täysin MST:n akseleiden tuhoamista. Seuraavaksi pääsee sitten odottelemaan jakolaatikkoa ja alennusvaihdetta maailmalta. Eli mitään kikkailua tässäkään ei ole tarkoitus lähteä tekemään vaan (vahvaa eli halpaa) perussuoritusta.

Näillä eväillä tällä hetkellä ja katsotaan mitä tuleman pitää, kun vähän etenee taas.

-Virtanen

Moti
Täysi jäsen
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage: Plastic Bucket

Viesti Kirjoittaja Moti » To 03.05.2018 22:54

No ni. Siinä se nyt on. Vähän siistimistä ja viilailua vielä. Sitten voikin alkaa ihmetelemään servon asentamista.
20180503_213713.jpg
Ja jollain ilveellä pitäisi muistaa haalia oikean mittaisia kupukantoja vielä.
20180503_213854.jpg
Virtanen

Pisepise
Legendaarinen!
Viestit: 1019
Liittynyt: Su 26.12.2010 21:26
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Motin Garage: Plastic Bucket

Viesti Kirjoittaja Pisepise » Pe 04.05.2018 07:33

Jaahas, tuleeko tähän proline SUMO Suzuki kori päälle? Se oli veikkaus? Ruuvasitko lehtijousikiinnikkeen akselin muovirunkoon kiinni? Vai oliko niissa valmiina reijät?

Moti
Täysi jäsen
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage: Plastic Bucket

Viesti Kirjoittaja Moti » Pe 04.05.2018 09:28

Ei tule SUMO. Semmoinen olisi hieno kyllä Outbackin päällä, mutta ei ole Toitskari vielä siinä määrin hajonnut, että koria tarvitsisi vaihtaa.

Lyhyen näköisestä akselivälistä huolimatta tässä on muistaakseni jossain 270-280mm nurkilla (ei voi muistaa, kun lopullinen pituus muuttui vielä viime hetkellä). Eli aavistuksen pidempi kuin Sumossa. Autoon tulee maastoajossa sitä aina niin toivottua etu- ja takaylitystä vain melkolailla. Runkoaisat ovat 450mm luokkaa.

Lehtiä varten nakertelin neliöprofiilista tuollaiset u-palat, jotka on ruuvattu kiinni akselin omiin kiinnitysruuveihin etu- ja takapuolelta. Lehdet on sitten ruuvattu metallilappujen väliin. Kaksi sisempää pitää lappua paikallaan ja tuo keskellä oleva menee lehtipakan läpi pitäen sen paikallaan. Ainoa modifikaatio jota akseliin joutui tekemään oli ohentaa sitä hieman viilalla, että neliöprofiilin sai painettua akselin päälle.

-virtanen

Moti
Täysi jäsen
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage: Plastic Bucket

Viesti Kirjoittaja Moti » Su 06.05.2018 11:50

Projekti seisoo nyt paikallaan hetken aikaa, kun odotellaan alennusvaihdetta ja jakolaatikkoa maailmalta. Servo ja nopeudensäädin jäi matkaan tuolta kaupoilta jo. Nopeudensäätimeksi päätyi odotetusti HW:n 80A Crawlingsäädin ja servoksi uteliaisuus usutti haalimaan Hobaon 5518MG:n. Servolle luvataan 18kg vääntö, kuulalaakerit, Wedenpitäväkin kuulemma. Elikäs katsotaan ja kokeillaan. Servo on 25t boorilla, joten voi samaan servovarteen sitten vaihtaa Highestin tilalle jos(kun) ei Hobao riitä. Uteliaisuus on tuo kirottu vaikuttaja moneen :)
20180506_113105.jpg
20180506_113142.jpg
20180506_113229.jpg
20180506_115039.jpg
Inventaario kotivarastoissa taas kertoi ikävän seikan, ettei ollutkaan enään iskareita varastossa. Tarkoittaa siis, että projektista uupuu edestä ja takaa jonkin näköiset kepitkin. Omasta mielestä olin ihan varma, että olisi pitänyt vielä olla sarja iskareita, mutta ei taas ole muistiin luottaminen (ullatus). Täytyy nyt kumminkin vähän pohtia millä iskareilla lähdetään liikkeelle ja millaista liikerataa autoon lähdetään hakemaan. Kaikki nyt vähän riippuu mistä roikkuu.

Tässä välissä onkin hyvä väli parsia nopeita autoja kesäkuntoon. Varmaankin 1-2vk vierähtää ennen, kuin vaihteiston kilkkeet kolahtaa laatikkoon niin pääsee sitten tässäkin eteenpäin. Toki siis korin kanssa on omat juttunsa, mutta seuraavana on myös sähköille tilan tekeminen ja se on tiedossa, että ahdasta tulee. Joten ei auta lähteä suin päin koria leikkelemään ennen, kuin kaikki komponentit on tiedossa mitä pitäisi korin alle piilottaa.

Eli odotellessahan se aika kuluu...

-Virtanen

Moti
Täysi jäsen
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage: Plastic Bucket

Viesti Kirjoittaja Moti » Pe 18.05.2018 17:53

Tuossa männä päivänä tuli paketti. Enää puuttuu aika tehdä.

Elikäs Mart:lta tuli tollanen järkkykokonen planeetta-alennusvaihe ja sitten jakolaatikko. Halvimmallahan saa yleensä parasta, joten katsotaan mitä tuleman pitää.
20180518_174942.jpg
Virtanen

Moti
Täysi jäsen
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage: Plastic Bucket

Viesti Kirjoittaja Moti » La 02.06.2018 20:11

No niin. Rakentamisen suhteenhan ei ole mitään tapahtunut, mutta sain sentään kameran muistikortin kuvat palautettua muutamaa palautusohjelmaa kokeiltuani. Lopputuloksena löytyi pari kuvaa akseleiden kasaamisesta ja sitten rungon valmistusvaiheesta pari otosta. Tässä tulee vähän toistoa, mutta koittakaa kestää.

Akseleissa ei sinänsä mitään ihmeellistä. Muovia ja metallisia osia. molemmat akselit vaselinoin sisältä laakereiden välistä ennen kasaanlaittoa jos se vähän kosteutta pitäisi poissa. Tosiaankin akselit oli varsin positiivinen yllätys. Ja ainakin minulle tulleet yksilöt tuntuivat olevan pinjoni/diffiratas välykseltään suoraan paketisa hyvät ilman shimmejä (iso plussa). Vielä ei ole tiedossa, että saako akselit väriä pintaan, mutta sen näkee sitten.
rasvattu pinjoni.jpg
rasvattu pinjoni.jpg (217.73 KiB) Katsottu 172 kertaa
rattaa.jpg
rattaa.jpg (279.73 KiB) Katsottu 172 kertaa
akseli2.jpg
akseli2.jpg (301.57 KiB) Katsottu 172 kertaa
akseli3.jpg
akseli3.jpg (229.74 KiB) Katsottu 172 kertaa
Rungon halkaisin 15x15mm neliöprofiilista. Ensin poikki ja sitten halki.
runko2.jpg
runko2.jpg (213.87 KiB) Katsottu 172 kertaa
runko4.jpg
runko4.jpg (226.92 KiB) Katsottu 172 kertaa
runko7.jpg
runko7.jpg (305.97 KiB) Katsottu 172 kertaa
Seuraavaksi tilapäiset välipalat, että pääsi sovittamaan linkkejä
runko8.jpg
runko8.jpg (150.37 KiB) Katsottu 172 kertaa
runko9.jpg
runko9.jpg (154.19 KiB) Katsottu 172 kertaa
runko10.jpg
runko10.jpg (182.02 KiB) Katsottu 172 kertaa

Moti
Täysi jäsen
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage: Plastic Bucket

Viesti Kirjoittaja Moti » Su 03.06.2018 12:26

Muistikorttien elvyttely jatkuu. Tällä kertaa puhelimen kortti (no oikeastaan luurin lukupuoli ilmeisesti hajonnut ja kuvat onneksi tallessa).

No niin jargon sikseen ja asiaan. Lienee aika julkaista jotain tätä topickia edistävää ja näiden kuvien pohjalta ehkä tuo Plastic Bucket nimityskin selviää paremmin.

Eli tarinahan meni näin: Tuttavan kaatopaikkakuormasta pelastin tällaisen keltaisen kaunokaisen. Kokonsa puolesta olisi ehkä ollut fiksumpi rakentaa tästä esimerkiksi touringauto, mutta kun ei tuollaista maastokuorma-autoa vielä ole niin yritetään edes saada kori rungon päälle.
Plastic Bucket kori.jpg
Aarre kaikessa komeudessaan suoraan lavalta pelastettuna.
Plastic Bucket kori2.jpg
Yllättävän vähillä kuonamäärillä on tämä selvinnyt leikeissä.
Plastic Bucket kori5.jpg
Korin leveys määritteli tehokkaasti myös akseleiden leveyden. Ihan ei renkaat mahdu lokarien sisään, mutta murehdin sitä myöhemmin.
Plastic Bucket kori5.jpg (196.64 KiB) Katsottu 140 kertaa
Seuraavaksi kaiveltiin netistä erilaisia Volvojen piirroskuvia ja lopputulos oli tosiaankin jotain 1:12-1:15 riippuen vähän mistä päin autoa otti mittauksia. Loppujen lopuksi venytin runkoa hieman lisää (näytti silmään paremmalta), jotta akseliväli edes vähän olisi lähempänä normaalia 1:10 runkoa, mutta jää se jokatapauksessa vielä lyhyemmäksi ~250mm ja etu- sekä takaylityksiä on 90-100mm eli taatusti maasto-ominaisuudet huipussaan :D On se silti "paljon" pidempi, kuin Plaston vakio askeliväli 210mm.
Plastic Bucket kori3.jpg
Alkuperäinen akseliväli oli hieman kittanen siihen mitä itse haluaisin
Plastic Bucket kori3.jpg (158.25 KiB) Katsottu 140 kertaa
Plastic Bucket kori7.jpg
Rungon sovittelua ehjään Plastoon.
Plastic Bucket kori7.jpg (328.44 KiB) Katsottu 140 kertaa
Plastic Bucket kori8.jpg
Hetken rautasahan ja Dremelöinnin jälkeen.
Plastic Bucket kori8.jpg (385.38 KiB) Katsottu 140 kertaa
Sitten kun aikansa oli Dremelöinyt niin lopputulos on se, että Kori istuu kyllä aika kivasti rungon päällä. Vielä pitää kaivaa tilaa sähköille ja iskunvaimentimien kiinnitykset pitäisi ratkaista (eli siis lopullinen ajokorkeuskin pitäisi sitä myötä keksiä).
kori9.jpg
Takarungon istuvuutta. Lehtijousien paikat tästä vielä puuttuu. En ole vielä leikellyt koria lehtien mukaan, jos vielä tulee jotain ei toivottua muutosta
kori9.jpg (217.12 KiB) Katsottu 140 kertaa
kori10.jpg
Etupään istuvuus on myös omaan silmään hyvä. vaimentimillekin saattaa saada kivasti yläkiinnikkeen "oikealle" paikalle.
kori10.jpg (225.44 KiB) Katsottu 140 kertaa
kori8.jpg
Jostain tästä siis olisi tarkoitus jatkaa eteen päin.
kori8.jpg (261.98 KiB) Katsottu 140 kertaa
Näillä jatkoon...

-virtanen

Pisepise
Legendaarinen!
Viestit: 1019
Liittynyt: Su 26.12.2010 21:26
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Motin Garage: Plastic Bucket

Viesti Kirjoittaja Pisepise » Su 03.06.2018 15:08

Tulihan se sieltä, meinaan koria :) Kyllähän RC-offin historiassa plaston alle on rakennettu ainakin kaksi kertaa ennen tätä, mutta scx10 akseleilla. Qaw ja Hadesbear muistaakseni. Nyt näyttää hyvältä ja varmasti akseleiden leveys passeli. Varmaan kannattaa unohtaa ryömintäsuorituskyky ja satsaa toimivuuteen ja ulkonäköön ettei kori jää hassun korkealle. Hyvältä näyttää ja tekstipeukku!

Moti
Täysi jäsen
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Re: Motin Garage: Plastic Bucket

Viesti Kirjoittaja Moti » Su 03.06.2018 17:10

Kiitokset.

Näin muistelinkin, että joku muukin on tällaista rakentanut, mutta elättelen toiveita, että lopputulokset olisivat edes vähän erilaiset. Ettei ihan suoraam kopioisi. :)

Tarkoitus onkin tinkiä suosiolla performancepuolelta, jotta auto jäisi jotenkin näyttämään kelvolliselta. Vähän jo penkosin ja löysin esim. markan Fastraxin gummit mitä kuvittelisin tähän sovittavani mitkä on siellä 90-95mm halkaisijalla. Tai arvalla kiinanmaalta jotkut vielä pienemmät aika näyttää kun ollaan siellä asti. Ja eipä omien ajojen määrällä paljoa kannata performancea miettiä muutenkaan. Jos parkkipaikallakin pääsis ajaan niin olisi jo voittajafiilis :)

Koitan nuo voimansiirron osat leipoa jotenkin kompaktisti tonne hytin alle ja samoin jakolaatikon tuonne tankkien väliin. Sitten tiedän millaisia rakenteellisia vaikuttajia on tuohon ajokorkeuteen. Samalla saan tietää myös vaimentimien pituudet yms.

Onneksi alkaa tuo hidastava m8:n keväthuolto olemaan loppusuoralla niin vapautuu pöytä taas tälle.

-Virtanen

Vastaa Viestiin