Toyota SR5 Komp Trug

1,9" tai 1,55" renkailla varustetut skaala-autot
halme
Legendaarinen!
Viestit: 886
Liittynyt: Ma 23.06.2014 08:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Toyota SR5 Komp Trug

Viesti Kirjoittaja halme » La 25.02.2017 16:33

Uutta topikkia kehiin vai häh!?

Scalekausi 2017 lähestyy ja jotta ei tarvitsisi ajaa vain yhtä luokkaa niin tehdäänpä kulkupeli luokkaan C2 tai C3.. Itselläni ei ole myöskään koskaan vielä ollut lexan-korista scaleautoa joten näiltäkin osin ollaan uuden edessä. Voitin aikanaan SBG:ltä SCX-10:n josta lyhentelin rungon Jeep TJ Komp Kut -autooni. No vähänhän tuo on pienen puoleinen eikä kori muutenkaan enää nyt just sytytä niin rakennetaanpa samalle rungolle jotain muuta. Ei muuta kuin Pro-Linen SR5 hytti EuroRC:stä mukaan ja kohti uusia kyhäelmiä!

En ollut koskaan aikaisemmin myöskään maalannut koria - tai mitään muutakaan - maaliruiskulla joten siihenkin hommaan tuli tutustuttua. Pakkohankintahan tuollainen vielä joku päivä on. Kiitokset kanssaharrastaja sekä RC-suurmestari Virtasen Motille maalauspisteen ja kaluston lainasta sekä hyvästä pohjustuksesta aiheeseen liittyen! Paljon tuli opittua yhden päivän aikana.

Kuva

Alunperin oli suuret suunnitelmat maalailla tähän perinteinen Toyotan kelta-oranssi-punaraidoitus mutta nähtyäni muutaman jokseenkin päheämmin samaan aiheeseen maalatun tai teipatun auton, olin takapakkia taitojeni kanssa ja päätin että pelkällä valkoisella mennään. Ikkunantiivisteet ym. mustat on maalattu sisäpuolelle, muuten hytti on sisältä hopeinen. Valkoinen on maalattu päälle ja olen koittanut siitä vähän kaivaa yksityiskohtaa esiin niin tussilla kuin maaleilla varjostaen eli sotkien. Tykkään sotkea. Tarkoitus olisi että luonto hoitaa kulumat ja kurat päälle ajan kanssa!

Tässä kuvia, olen jonkun verran jo taivutellut korin takaosaan putkia mutta ovat vielä niin vahvassa työvarassa etteivät ne olisi oikein kuvaan sopineetkaan.

Kuva

Kuva

Tämä on pikkaisen liian iso mahtuakseen kunnolla tuohon autotallidioraamaani. Täytyy vissiin jatkaa sitäkin nyt tässä yhteydessä!

Kuva

Knight Customsin huikean yksityiskohtainen maski oli ihan pakkohankinta ja voi olla että muutakin tarttuu vielä kyseisestä puljusta mukaan. Huippuluokan osa ja korkeaa Shapeways laatua!

Kuva

Sellasia eli ei vielä juuri mitään.. mutta kiitos mielenkiinnostanne aiheeseen liittyen!   8)

Terveisin Heikki
Viimeksi muokannut halme, La 25.02.2017 16:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
ToniS
Vanhempi jäsen
Viestit: 464
Liittynyt: Su 06.09.2009 11:55
Paikkakunta: Jämsänkoski

Vs: Toyota SR5 Komp Trug

Viesti Kirjoittaja ToniS » La 25.02.2017 18:29

Noni, tähän sää tuon maskin tilasit. Ihmettelinkin. Yllätyin kovasti :) Näyttää kyl piruvie hyvältä, ei voi kiistää. Häkkyrätä odotellessa.

Moti
Täysi jäsen
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Vs: Toyota SR5 Komp Trug

Viesti Kirjoittaja Moti » La 25.02.2017 18:56

Onpa se pieni, kun ei ole maalaamossa enää :D


Odotan jatkoa ennen kuin kehun. Itsehän tosin en noista häkkipersuksista perusta, mutta siksi täytyy odotella minkä näköinen tästä tulee :D


Tämä performance painotteisuus on turmiollista. Varo vain..


-virtanen

halme
Legendaarinen!
Viestit: 886
Liittynyt: Ma 23.06.2014 08:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Toyota SR5 Komp Trug

Viesti Kirjoittaja halme » La 18.03.2017 13:57

ToniS kirjoitti: Noni, tähän sää tuon maskin tilasit. Ihmettelinkin. Yllätyin kovasti :) Näyttää kyl piruvie hyvältä, ei voi kiistää. Häkkyrätä odotellessa.
Jep piti vähän vihjailla etukäteen.. pidetään kavereita jännityksessä :D Kattoo ny taas mitä tulee, ei ollu oikein maalausideaa niin kokeillaan tuota valkoista. Häkkyrä tekeillä!
Moti kirjoitti: Onpa se pieni, kun ei ole maalaamossa enää :D


Odotan jatkoa ennen kuin kehun. Itsehän tosin en noista häkkipersuksista perusta, mutta siksi täytyy odotella minkä näköinen tästä tulee :D


Tämä performance painotteisuus on turmiollista. Varo vain..


-virtanen
Voi olla että suorituskyky jää tästäkin vaan haaveeksi.. Ja putkihäkkyräthän ne on parhautta. Vai onko? Kiitos vielä maalaamon lainasta, jos innostun vetämään konepellin mustaksi niin tulen uudestaan kyläilemään!


Nopea yhden kuvan päivitys, sain vihdoin aikaiseksi laittaa tuon häkin tekeille.. Lisää seuraa lähipäivinä kun saan liimailtua lisää tankoa kiinni. Mitään suunnitelmiahan minulla ei suuremmin ole, kunhan vaan katselen netistä kuvia ja roiskin menemään.. Vähän nyt meinaa kiirettä pitää vai onko se vaan tekosyy perimmäiselle laiskuudelle?


Kuva

Kiitti, moi!   8)

Avatar
ToniS
Vanhempi jäsen
Viestit: 464
Liittynyt: Su 06.09.2009 11:55
Paikkakunta: Jämsänkoski

Vs: Toyota SR5 Komp Trug

Viesti Kirjoittaja ToniS » La 18.03.2017 16:02

Siittä se lähtee. Kahto jotta peräosan leveys on puolet ohjaamon leveydestä. Jottei tarvi juotella jälkeen päin jotain virityksiä. Niin kuin minä tein joskus.

halme
Legendaarinen!
Viestit: 886
Liittynyt: Ma 23.06.2014 08:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Toyota SR5 Komp Trug

Viesti Kirjoittaja halme » La 18.03.2017 17:43

ToniS kirjoitti: Siittä se lähtee. Kahto jotta peräosan leveys on puolet ohjaamon leveydestä. Jottei tarvi juotella jälkeen päin jotain virityksiä. Niin kuin minä tein joskus.
Enkä katso :D

halme
Legendaarinen!
Viestit: 886
Liittynyt: Ma 23.06.2014 08:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Toyota SR5 Komp Trug

Viesti Kirjoittaja halme » La 18.03.2017 19:27

"- Perän kavennus (dovetailing) 1/2 ohjaamon leveimmän kohdan leveydestä tulee jäädä. Truggy/putki lava, joka on kapeampi kuin ohjaamo lasketaan kavennetuksi."

Tuo Pro-Linen koppa on rapiat 20cm leveä ja mittasin häkkyräni leveydeksi perästä siitä kohdasta mistä putki on suoraa noin 6cm. Sellaista se elämä on eli ei tullut kakkosluokan autoa. :D

halme
Legendaarinen!
Viestit: 886
Liittynyt: Ma 23.06.2014 08:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Toyota SR5 Komp Trug

Viesti Kirjoittaja halme » Ma 20.03.2017 18:06

Mallailin vähän mielessäni ja viivottimen kanssa ja jotenkin 10cm leveys tuossa takana olisi näyttänyt mielestäni typerältä. Todellisuus olisi ollut vieläkin leveämpi koska miten minä näitä sääntöjä tulkitsen niin tuo 10cm pitäisi olla häkin uloin takamitta ja siihen vielä putkien taivutukset päälle niin jo alkaa olemaan leveä tuo takapuoli. Mutta mennään sitten kolmosluokassa jos tässä koskaan edes kisoihin pääsee ja näin pystyn valehtelemaan itselleni että jatka samaan malliin siitä mitä meinasitkin tehdä :)

Pientä edistystä, alkaa hahmottua.. Asento ei tule olemaan ihan noin jyrkkä joten takaosa laskeutunee tästä vielä lähemmäs maanpintaa.

Kuva

Toinen kylki,

Kuva

Ja tohottelin myös jonkinlaisen puskurin alunkin. Korissa olevan "puskurin" sahailen myöhemmin irti, keskityn nyt tässävaiheessa vain saamaan tuon häkkihässäkän valmiiksi.

Kuva

Sellasta tänne "pajalle".. pahoittelut surkeista kännykkäräpsyistä mutta koittakaa kestää.

Jeepster
Legendaarinen!
Viestit: 667
Liittynyt: Su 09.02.2014 20:56

Vs: Toyota SR5 Komp Trug

Viesti Kirjoittaja Jeepster » Ti 21.03.2017 02:47

Miks pitäisi mennä kolmosluokkaan? Mikäli mä sääntöjä luen, niin tuosta liian kapeasta ei vaan saa mitään pisteitä. Kunhan vaan rungon pituus riittää.

Voin toki olla väärässä... Jatkakaa

Rölli
Legendaarinen!
Viestit: 551
Liittynyt: To 28.02.2013 15:26
Paikkakunta: Turun seutu

Vs: Toyota SR5 Komp Trug

Viesti Kirjoittaja Rölli » Ti 21.03.2017 08:01

Mä ymmärtäisin niin että on liikaa kavennettu eikä kelpaa luokkaan.

Jeepster
Legendaarinen!
Viestit: 667
Liittynyt: Su 09.02.2014 20:56

Vs: Toyota SR5 Komp Trug

Viesti Kirjoittaja Jeepster » Ti 21.03.2017 09:43

Menee ehkä puolittain offtopiciksi, mutta kun kakkosluokassa saa ajaa pelkällä ohjaamolla, vain runko töröttäen, niin miksei tuollasella häkkyrällä sit?


http://www.rccrawler.com/forum/scale-co ... -only.html

halme
Legendaarinen!
Viestit: 886
Liittynyt: Ma 23.06.2014 08:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Toyota SR5 Komp Trug

Viesti Kirjoittaja halme » Ti 21.03.2017 15:44

Hyvä vaan kun tulee keskustelua! Mutta onhan kai meillä ennenkin truggyjä nähty?

Sääntökirjalla päähän,

Luokka 2: “Maasto”

Truggy lavat ovat sallittuja. Näissä on runko, heti ohjaamosta taakse päin, korvattava putkella ja sen on jatkuttava taka-akselin yli, ollakseen laillinen. Lavaosassa tulee olla turvakaari ja integroidut iskareiden kiinnikkeet. Tämän pitää olla myös rungon takaosan kantavaa rakennetta. Jos lavasi ei täytä kaikkia edellä mainittuja vaatimuksia sitä ei lasketa truggy lavaksi.

- Rungon aion tosiaan katkaista ja iskarinkiinnikkeet totetutan yllämainitulla tavalla. Mihinkäs muuallekaan ne pistäisin.

Enintään 2 seuraavista 3 modifikaatiosta on sallittuja:
- Perän kavennus (dovetailing) 1/2 ohjaamon leveimmän kohdan leveydestä tulee jäädä. Truggy/putki lava, joka on kapeampi kuin ohjaamo lasketaan kavennetuksi.

- Tämä ei toteudu, perää on kavennettu enemmän kuin puolet hytin leveydestä.

Nyt täytyy sitten kysyä että saanko ajaa tällä autolla luokkaa 2 vai en? Ei murehdita pisteistä nyt. Yllä oleva esimerkki ei käsittääkseni nyt vertaudu koska runkoaisat ovat poikki.

Rölli
Legendaarinen!
Viestit: 551
Liittynyt: To 28.02.2013 15:26
Paikkakunta: Turun seutu

Vs: Toyota SR5 Komp Trug

Viesti Kirjoittaja Rölli » Ti 21.03.2017 17:24

No pienen mietinnän jälkeen olisin sitä mieltä että rakenne tekee siitä truggy lavan. Ja sitä lavaa ei saisi kaventaa alle puoleen ohjaamon leveydestä. Eli ei sovi c2 sääntöjen sisään.

Jos taas säilyttää runkoaisat niin asia muuttuu kokonaan.

Voin toki miettiä toisenkin pienen hetken jos halutaan joku toisenlainen mielipide ;D

Jeepster
Legendaarinen!
Viestit: 667
Liittynyt: Su 09.02.2014 20:56

Vs: Toyota SR5 Komp Trug

Viesti Kirjoittaja Jeepster » Ti 21.03.2017 17:48

juu, mä perustin oman arvioni siihen että runkoaisat jää.

halme
Legendaarinen!
Viestit: 886
Liittynyt: Ma 23.06.2014 08:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Toyota SR5 Komp Trug

Viesti Kirjoittaja halme » Ti 21.03.2017 21:47

Kiitos poijaat mielipiteistänne tai siis sääntötulkinnoista jotka ovat varmasti ihan oikeat molemmilla. Olisi pitänyt aikaisemmin tosiaan muistaa mainita että aion tehdä "aidon" truggyn eli katkaista runkoaisat hytin takaa. Pahoittelut epäselvyydestä! Voisihan ne jättää sikäli kun eivät mitään tuossa haittaisikaan mutta tyhmältä ne myös siinä näyttäisivät eikä kyseessä olisi enää puhdasoppinen truggykori.

Luokkaan kolme siis jos kisoihin kerkiän, siellä ei käsittääkseni ollut muutenkaan tunkua? :D

Kysymystä vielä puskee, porsaanreiät mielessä. Jos teen taakse 10cm suoran putken jonka saa ruuvattua putkihässäkän takaosaan kiinni kisan ajaksi niin onko sallittu vai pitäisikö olla kiinteästi juotettuna? Rakennussarjoista tehtyjen autojen häkkyräthän ovat käsittääkseni ruuveilla pätkistä kasattu.

Moti
Täysi jäsen
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 18.03.2015 22:05

Vs: Toyota SR5 Komp Trug

Viesti Kirjoittaja Moti » Ke 22.03.2017 13:56

Kaasukolvi ja tippa tinaa mukaan kisoihin vaan.   ;) Juotteloit kauniin laajennuksen parista kohtaa vaan aina paikalleen ja pois. Ruuvit haisois jo huijaukselta :D

Minähän varoitin että performance aiheuttaa ongelmia.

Palataan taas aiheeseen niin näyttää tuosta silti syntyvän taas varsin kelvollisen oloinen pirssi. Enemmän tekemistä ja vähemmän sääntöjä.. HUS tekemään. :D

-virtanen

halme
Legendaarinen!
Viestit: 886
Liittynyt: Ma 23.06.2014 08:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Toyota SR5 Komp Trug

Viesti Kirjoittaja halme » Ke 29.03.2017 20:33

Sitä ehti taas pari juotosta puuhailemaan muiden kiireiden ohessa..

Kuva

Putkihökötys niinkuin korikin ovat vielä irti rungosta ja niiden asentoa pitää vielä sovitella. Herkkää touhua tämä, ihan millipeliä.

Kuva

Alemmat putkirungon aisat tein kahdesti, ensimmäinen versio ei näyttänyt hyvältä mutta nyt alkaa sitten tuntua siltä että perästä tuli vähän liian kapea.. Joku väännin millä saisi tiukempia mutkia olisi kyllä hyvä hankinta.

Ehkä tuosta lisää putkia läiskimällä vielä kelvollinen saadaan.. Tai sitten ei :)

halme
Legendaarinen!
Viestit: 886
Liittynyt: Ma 23.06.2014 08:07
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Toyota SR5 Komp Trug

Viesti Kirjoittaja halme » Ti 04.04.2017 10:45

Liimailtu lisää putkia.. Alkaa pikkuhiljaa aueta nuo juottamisen perusteet, hyvää harjoittelua ollut tämän kyhäileminen ja osa juotoshopeasta on jopa oikealla suunnalla putkiliitosten välissä. Kuten jo mainitsinikin niin mitään suurempaa esikuvaa tai suunnitelmaa minulla ei tämän toteuttamiseen ollut ja lopputuloskin alkaa näyttää juuri vähän sellaiselta. Voi olla että päädyn vielä tekemään osan häkistä uusiksi koska lopputuloksesta on tulossa sekavanpuoleinen. Ainakin omasta mielestäni mutta mielelläni kuulen toki palautettakin.

Kuva

Kuva

Passiivis-aggressiivinen ulkoasu,

Kuva

Knight Customsin 3D-säleiköllä on häkellyttävä ominaisuus tehdä keskivertokyhäelmästä lähes mestariteoksen veroinen. Isot kiitokset sinne herra Knightin ja Shapewaysin suuntaan. Polykarbonaatti ja kolmedeetulosteet ovat kyllä hyvä pari!

Kuva

Ehkäpä heitän tuohon häkkyrän päälle vararenkaan antamaan maastouskottavuutta ja hämäämään katsojan silmän pois tuosta painajaisten häkistä..

Kuva

Joku ei tuossa kokonaisuudessa nyt ihan istu ja voi tosiaan olla että tänään sulattelen kaikki irti ja alan tehdä uusiksi..

Avatar
ToniS
Vanhempi jäsen
Viestit: 464
Liittynyt: Su 06.09.2009 11:55
Paikkakunta: Jämsänkoski

Vs: Toyota SR5 Komp Trug

Viesti Kirjoittaja ToniS » Ti 04.04.2017 16:06

No hienohan toi on kuin mikä. Ei tuos minun mielestä mitään vikaa ole. Ainoa mikä harmittaa on tuo perän kapeus, ja sekin vaan sen takia jos ei kisata saa.
Juottaminen sulta selkeesti jo luonnistuu!

Jeepster
Legendaarinen!
Viestit: 667
Liittynyt: Su 09.02.2014 20:56

Vs: Toyota SR5 Komp Trug

Viesti Kirjoittaja Jeepster » Ti 04.04.2017 20:16

nyt ku on harjoteltu ja vielä tossa vaiheessa, ni jos kuitenki leveempi perä, ei jää harmittaa tulevaisuudessa

Vastaa Viestiin