Matin SCX6 - Kutojeep..?

Isoille 1/6-skaalan autoille
Avatar
Matti Niemelä
DIG-taattori
Viestit: 1693
Liittynyt: Su 19.08.2012 13:48
Paikkakunta: Espoo

Matin SCX6 - Kutojeep..?

Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä »

No ei ehkä Kutojeep. Tai, ehkä.

Enivei, tänään soittivat Hobbyfactoryltä että SCX6 olis noudettavissa. No, noutamaan siis.

Auto on ihan tosi iso.

Saattoi päästä pari kikatusnaurua kun tajusin autoa laatikosta ulos vetäessä että miten massiivinen se lopulta oikeesti onkaan. Onneksi oli noutaessa Octavia 3:n peräkosla tyhjä, koska ei sinne olisi paljon muuta kyllä mahtunut enää laatikon kanssa.

Tänään rakentelin IC5->XT60 sekä IC5->parallel XT60 adapterit, vaihdoin vastariksi Futabaa, kun toi orkkisradio on aika hyi.

Lisäksi tein saman modin peileille kuin 10.3:ssa, eli eka reikä alapuolelta läpi peiliin, tässä tapauksessa lopulta 2,5mm reikä, ajoin siitä kerran 25mm pitkän M3 ruuvin läpi, leikkasin peilin tuosta alustasta, ja sit vaan ruuvi taas läpi, ja avot; kääntyvät peilit.

Shimmit pitää tästä vielä laittaa tilaukseen, jengi on ilmeisesti stripannut aika huolella akselien pinioneita kun on liikaa välystä.

Tänään ei päässyt enää ajamaan kun meni vähän myöhään, mutta huomenna.

Servoksi odottelen sitä PowerHD:n jotain 80kg 1/5 servoa. Toi tuntuu kyllä aika tuhnulta. Lisäksi pitää säätää vähän sähköjen kanssa, että saisi vähintään konkkia tolle servolle, tai Castle BEC:n. Tuo orkkis-servohan syö erikoisesti vain 7v, ei enempää, joten sen suhteen tarkkana.

Hauskaa tässä on se, että kaikki tommoset detailien kiinnitysruuvit on M3:ia, ja ne tuntuu aivan kittanoilta, niinku M2 ruuvit 1/10 autoissa. Hoho.

IMG_1250.jpeg
IMG_1253.jpeg
Screenshot 2021-11-22 at 22.08.19.png
Screenshot 2021-11-22 at 22.08.19.png (604.93 KiB) Katsottu 955 kertaa
Finnish RC Crawling Series
Scale Class 1 - 2014 #1 / 2015 #2 / 2016 #5 / 2017 #2
Scale Class 2 - 2014 #2 / 2015 #8 / 2016 #1 / 2017 #4
Scale Class 3 - 2014 #1 / 2015 #1 / 2016 #2 / 2017 --
JaakkoM
Juniori
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 17.01.2020 21:11
Paikkakunta: Nivala

Re: Matin SCX6 - Kutojeep..?

Viesti Kirjoittaja JaakkoM »

Nonnii möhköfantti saapui
Minkä kokosella koneella toi on 🤔

Tossahan melkee joutuu jo 1/6 nosturin tekeen että saa rempattua

Onko pikkusen karu isolla servolla jos kiskoo vastarin kautta sähköt 😬 ite ainaki bensa kamppeissa suoraa becin kautta servolle virrat laittanu
Pertsax
Legendaarinen!
Viestit: 579
Liittynyt: Pe 13.02.2009 10:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Matin SCX6 - Kutojeep..?

Viesti Kirjoittaja Pertsax »

Sopivasti lumi maassa, niin voit Matti lähteä vetämään pitkää luisua💪🏼

Pitääpä tulla joku ilta katsomaan autoa livenä🤔
LoopOne
Nyyppä
Viestit: 42
Liittynyt: Ma 12.04.2021 08:32

Re: Matin SCX6 - Kutojeep..?

Viesti Kirjoittaja LoopOne »

Hitto tollanen ois kyl hieno... Oliko Factoryssa yhtään esillä noita? Voisi käydä käpistelemässä?
Avatar
Matti Niemelä
DIG-taattori
Viestit: 1693
Liittynyt: Su 19.08.2012 13:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Matin SCX6 - Kutojeep..?

Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä »

LoopOne kirjoitti: Ti 23.11.2021 13:25 Hitto tollanen ois kyl hieno... Oliko Factoryssa yhtään esillä noita? Voisi käydä käpistelemässä?
Ei ollut kun kävin, mutta totesivat että haluavat varastosta vapaista yhden myymälään. Kannattaa vaikka pirauttaa ennenkun käy, voi hyvinkin olla jo esillä.
Finnish RC Crawling Series
Scale Class 1 - 2014 #1 / 2015 #2 / 2016 #5 / 2017 #2
Scale Class 2 - 2014 #2 / 2015 #8 / 2016 #1 / 2017 #4
Scale Class 3 - 2014 #1 / 2015 #1 / 2016 #2 / 2017 --
Avatar
Matti Niemelä
DIG-taattori
Viestit: 1693
Liittynyt: Su 19.08.2012 13:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Matin SCX6 - Kutojeep..?

Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä »

IMG_1255.jpeg

Noniin, tuli käytyä vähän suttailemassa. Tästä mietteitä.

Turvallisuus

Ihan alkuun mainittakoot, että auton kanssa tulee olla ihan oikeasti paljon tarkempi kuin 1/10. Se massa mikä lähtee liikkelle kakkosvaihteella on oikeasti jo aika pelottava.

Siinä missä kuskin vahingossa kakkosvaihteella täyteen vauhtiin lähettämä TRX-4 on mahdollista kopittaa vaikka lennosta kiinni, taikka jalkaan osuessa nyt ei pahaa jälkeä vielä tee.. Tämä on täysin toinen tapaus. Liikkuva massa on niin iso, että tämä on isommalla safarilla melkeen jo turvallisuustekijä. Auttaa jos autot pysyy ykkösvaihteella. Kukin tehkööt omassa porukassa mitä lystää, mutta itse en todellakaan tämmöstä sääreeni tai oman autoni kylkeen täyttä vauhtia pyytämättä halua.

Painoa ei oikeen tajua ennekun pääsee itse käpistelemään.

Keli

Heh, sama kun SCX 10.3:n kanssa oli toissakeväänä, suorastaan v-tutti lähteä tonne nollakeliin suttaileen jäisille kallioille uuden auton kanssa. Nyt vähän jotain järkeä julkasupäiviin Axial jooko? :D

Jousitus

Siinä missä SCX 10.3 suorastaan huutaa iskarien joustomatkan kuristamista, tämän kanssa ei millään tavoin tullut samanlaisia ajatuksia. Siitä ei pääse mihinkään, että auto näyttää ihan superisti paremmalta kun katosta painaa autoa sentin puoltoista matalammalle. Näyttää paljon scalemmaltakin.

Mutta suorituskykymielessä tämä originaali setuppi tuntui täysin toimivalta.

Ohjaus / Servo

Tämä on (vähemmän yllättäen) auton suurin kompastuskivi. Internetin mukaan pelkästään jo panhard-tangon molempien päiden flexaus aiheuttaa ohjaukseen epämääräisyyttä, ja moni on näitä korjaillutkin mm. itsetekemillä vahvikkeilla.

Tuo ohjausservo tuntuu ihan todella ponnettomalta. Kyllä sillä ajaa ja silleen, mutta ennen seuraava ajoa pitää kyllä vähintään Castle BEC viritellä sille.

Auto ei käänny kauheen hyvin, varmaan koska renkaat on niin kovin pehmeät ja pitävät. Mutta se ei jotenkin haitannut, kun meno autolla oli niin paljon rauhallisempaa muutenkin.

Ajofiilis

Fiilis ajaessa on, kuten inttternetissäkin useasti todettu, täysin erilainen 1/10 autoihin nähden. Sitä on kyllä vaikein kuvailla. Se pitää vaan itse kokea. 1/10 auton kun voi heittää vaikka minkälaiseen jontkaan, eikä siinä kuinkaan käy jos ei ylös pääse. Tämän kanssa on syytä olla huomattavasti varovaisempi. Tämä kun täyskaasusta lentää kyljelleen niin voin kuvitella rytinän (ja rutinan) olevan kyllä melkoinen. En kokeillut.

Mutta oma ajo oli merkittävästi rauhallisempaa. Tietysti nyt kun oli märkää ja liukasta, melkeen jäistä, niin eihän tuo nyt silleen crawlannut mistään, mutta kyllä sillä pääsi ihan hauskoista paikoista.

Näreet on kerrankin sellaset jotka väistää kun tää tulee päin!

Vaihteet

Vaihteet oli toimivat. Ykkösvaihde on todella hidas, ja siinä piisaa ihan hulluna vääntöä. Kakkosvaihde on, kuten mainitsin, melkeen jo pelottava tämmöselle autolle.

Youtube-videoilla jengi pieksee näitä aika kovaa. Mä en jotenkin näe kyllä ihan semmosta ajoa itselle. Yksi mikä niistä videoista kannattaa muistaa on se, että moni youtubettaja saattaa tehdä yhdellä suositulla videolla tämmösen auton verran mainostuloja, että se on ihan kannattavaa tehdä hauska bashausvideo missä ajaa auton aivan ruvelle.


Olispa kesä.
Finnish RC Crawling Series
Scale Class 1 - 2014 #1 / 2015 #2 / 2016 #5 / 2017 #2
Scale Class 2 - 2014 #2 / 2015 #8 / 2016 #1 / 2017 #4
Scale Class 3 - 2014 #1 / 2015 #1 / 2016 #2 / 2017 --
Avatar
Matti Niemelä
DIG-taattori
Viestit: 1693
Liittynyt: Su 19.08.2012 13:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Matin SCX6 - Kutojeep..?

Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä »

Muutama jäi mainitsematta:

Moottori+ESC

Mitään en kyllä jäänyt tältä kaipaamaan. Suoriutui 5/5. Poweria piisas molemmilla vaihteilla. Ei todellakaan ole mikään HH moottorin punch viivalta, mut mikä järki tämmösessä autossa sille olisikaan. Paljon realistisempikin IMO tälleen.

Akselit

Yllättävän pieniin kivenkulmiin ne saa jäämään jumiin, tuntuu ettei eroa 1/10:stä juurkaan.

Shimmausta suosittelevat kovasti akselin lautasrattaalle, että se pysyisi lähempänä pinionia. Tilasin nämä, raportoin oliko hyvät kun saapuvat.

Kori

Kori on kyllä nätti. Mutta se on aivan yhtä perberistä saada paikoilleen kuin 10.3:ssa. Vahva suositus on kyllä ajaa 2x 5000 tai 2x 8000 3S akut rinnakkain, jotta koria ei tarvisi maasto-olosuhteissa renklata yhtään turhaan.
Finnish RC Crawling Series
Scale Class 1 - 2014 #1 / 2015 #2 / 2016 #5 / 2017 #2
Scale Class 2 - 2014 #2 / 2015 #8 / 2016 #1 / 2017 #4
Scale Class 3 - 2014 #1 / 2015 #1 / 2016 #2 / 2017 --
Pertsax
Legendaarinen!
Viestit: 579
Liittynyt: Pe 13.02.2009 10:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Matin SCX6 - Kutojeep..?

Viesti Kirjoittaja Pertsax »

ai eikö kaikki ollut jo myyty?

Hyvä arvio autosta. Kuummetta tuolle kyllä olisi..
teppisch
Vanhempi jäsen
Viestit: 379
Liittynyt: Ma 24.08.2020 14:11
Paikkakunta: Pori

Re: Matin SCX6 - Kutojeep..?

Viesti Kirjoittaja teppisch »

Eikö tässä ollut harjaton motti? Sensorillinen? Oliko tässä myös FOC toiminto kuten HW harjattomissa?
Avatar
Matti Niemelä
DIG-taattori
Viestit: 1693
Liittynyt: Su 19.08.2012 13:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Matin SCX6 - Kutojeep..?

Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä »

teppisch kirjoitti: Ti 23.11.2021 21:06 Eikö tässä ollut harjaton motti? Sensorillinen? Oliko tässä myös FOC toiminto kuten HW harjattomissa?
Kyllä. Kyllä. Kyllä.
Finnish RC Crawling Series
Scale Class 1 - 2014 #1 / 2015 #2 / 2016 #5 / 2017 #2
Scale Class 2 - 2014 #2 / 2015 #8 / 2016 #1 / 2017 #4
Scale Class 3 - 2014 #1 / 2015 #1 / 2016 #2 / 2017 --
teppisch
Vanhempi jäsen
Viestit: 379
Liittynyt: Ma 24.08.2020 14:11
Paikkakunta: Pori

Re: Matin SCX6 - Kutojeep..?

Viesti Kirjoittaja teppisch »

Jos siis vertaa vaikka pikkuveljeen, eli 1/10 rtr pakettiin, niin out of box jos haluaa vastaavaa moottoritekniikkaa on yhteishinta rtr auto (620€) + esim Fusion (180€) = 800€. Tuo SCX6 näyttää olevan 1100€. Onko se siis oikeasti edes kallis 1/10 verrattuna kun kerran sen rtr kumeistakin jengi on pitänyt.
Avatar
Matti Niemelä
DIG-taattori
Viestit: 1693
Liittynyt: Su 19.08.2012 13:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Matin SCX6 - Kutojeep..?

Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä »

Noi mun kaksi 4500 mah 3s akkua rinnakkain meni storageen ehkä 40min suttailulla (harmittaa kun en kattonut yhtään tarkemmin kauan niillä ajelin).

Nyt olis BF tarjouksena 8000 mah 3s:t 50e:
https://hobbyfactory.fi/p66053/team-ori ... 000mah-ec5

Noi rinnakkain kiinni niin johan sit ajeleekin jo hetken. Reppuun vielä mukaan noi 4500 mah niin kyllä niillä ihan reippaan ajon ajaa.

Hmm...
Finnish RC Crawling Series
Scale Class 1 - 2014 #1 / 2015 #2 / 2016 #5 / 2017 #2
Scale Class 2 - 2014 #2 / 2015 #8 / 2016 #1 / 2017 #4
Scale Class 3 - 2014 #1 / 2015 #1 / 2016 #2 / 2017 --
Avatar
Matti Niemelä
DIG-taattori
Viestit: 1693
Liittynyt: Su 19.08.2012 13:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Matin SCX6 - Kutojeep..?

Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä »

Pertsax kirjoitti: Ti 23.11.2021 20:36 ai eikö kaikki ollut jo myyty?

Hyvä arvio autosta. Kuummetta tuolle kyllä olisi..
Eilen näytti että 0 saatavilla, nyt on taas kaks harmaata saldolla.
Finnish RC Crawling Series
Scale Class 1 - 2014 #1 / 2015 #2 / 2016 #5 / 2017 #2
Scale Class 2 - 2014 #2 / 2015 #8 / 2016 #1 / 2017 #4
Scale Class 3 - 2014 #1 / 2015 #1 / 2016 #2 / 2017 --
Avatar
Matti Niemelä
DIG-taattori
Viestit: 1693
Liittynyt: Su 19.08.2012 13:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Matin SCX6 - Kutojeep..?

Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä »

Ohjaus parani merkittävästi kun laitoin suoraan servolle Y-bypass-harnessilla Castle BEC:n 7.4v:llä kiinni. Ei siitä aivan täydellinen tullut, siihen tarvii ainakin alumiinisen panhard-mountin yläpäähän sekä paljon vahvemman servon.

Tänään ajolla joutu ihan kunnolla paneutumaan siihen et miten älyttömästi oma silmä mittaa maastoa vielä 1/10-autoille. Kuvassa näkyvä pieni kaltsi on semmonen, missä TRX-4:lla olisi etuakseli noussut ajamalla (etenkin märällä) about tuohon puoliväliin jälkeen. Märällä ei olisi varmasti ilman vauhtia ja suttaamista päässyt ylös.

Vaan tämähän nostaa etupyörät ongelmitta tonne päälle, ja vetää itsensä ylös no problem.

Löysin monta muuta paljon hankalampaa nousua ja laskua jotka tuntui ihan mahdottoman näkösiltä, kun ei silmä osaa vielä asettaa tätä auton hervotonta kokoa siihen. Mut niin ne vaan meni, osa pienellä hieromisella ja osa sai melkeen nauraan kuskin ääneen kun auto meni jostain ihan hirveestä jontkasta täysin eleettä.

Noissa renkaissa tuntuu olevan ison kokonsa ja auton painon takia myös täysin eri tavalla pitoa kuin pienemmissä.

Akun kestoa mittasin kerrankin kunnolla. Noin 55 min ajoa, jonka jälkeen 2x 4500mah Team Orion 3S LiHV täyteen (4,35v) ladatut akut oli ajon jälkeen 3,90v. Tässä ajossa ei ollut oikeestaan yhtään kakkosvaihteella räppäystä, vaan ihan rauhallista ajoa ykkösvaihteella.

Ja tosiaan tilasin nyt noi 8000mah-akut, et saa niillä varmaan helposti yli tunnin ajoa parina, ja päälle sit ehkä about tunti näillä pienemmillä.

IMG_1264.jpeg
Finnish RC Crawling Series
Scale Class 1 - 2014 #1 / 2015 #2 / 2016 #5 / 2017 #2
Scale Class 2 - 2014 #2 / 2015 #8 / 2016 #1 / 2017 #4
Scale Class 3 - 2014 #1 / 2015 #1 / 2016 #2 / 2017 --
Avatar
Matti Niemelä
DIG-taattori
Viestit: 1693
Liittynyt: Su 19.08.2012 13:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Matin SCX6 - Kutojeep..?

Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä »

Mahtuu akut aivan täyreellisesti tuohon trayhin.

https://hobbyfactory.fi/p66053/team-ori ... 000mah-ec5

Onneksi tuli mieleen tarkistaa et onko noi akut LiHV.. Eivät ole :D Vitsi mikä helvetin tuli oliskaan palanu ku kaks 8000 mah akkua olis syttyny samaan aikaan laturissa tuleen vähän ylimääräsillä volteilla :p

IMG_1265.jpeg
Finnish RC Crawling Series
Scale Class 1 - 2014 #1 / 2015 #2 / 2016 #5 / 2017 #2
Scale Class 2 - 2014 #2 / 2015 #8 / 2016 #1 / 2017 #4
Scale Class 3 - 2014 #1 / 2015 #1 / 2016 #2 / 2017 --
Avatar
Matti Niemelä
DIG-taattori
Viestit: 1693
Liittynyt: Su 19.08.2012 13:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Matin SCX6 - Kutojeep..?

Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä »

Tuli vedettyä kiinteesti jatkojohto pohjassa olevasta virtanapista ylös. Hirveä jumppa saada se tulppa siitä päädystä pois ja piuha paikalleen kun linkit ja kaikki tiellä.. Nyt pääsee iskeen ohjelmointikortin (SPMXCA200) suoraan kiinni jos tarvii, ottamalla vaan kopan irti.

Eipä tolle kyllä ihan hirveesti ole säätöjä. Throttle Matching (eli FOC), Low voltage cutoff, dragbrake/rate..

IMG_1268.jpeg
IMG_1268.jpeg (67.22 KiB) Katsottu 464 kertaa
IMG_1267.jpeg
IMG_1267.jpeg (122.97 KiB) Katsottu 464 kertaa
Finnish RC Crawling Series
Scale Class 1 - 2014 #1 / 2015 #2 / 2016 #5 / 2017 #2
Scale Class 2 - 2014 #2 / 2015 #8 / 2016 #1 / 2017 #4
Scale Class 3 - 2014 #1 / 2015 #1 / 2016 #2 / 2017 --
Avatar
Matti Niemelä
DIG-taattori
Viestit: 1693
Liittynyt: Su 19.08.2012 13:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Matin SCX6 - Kutojeep..?

Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä »

Tuli käytyä ajamassa 4,4km/1,5h lenkki Espoon Keskuspuistossa EKP4 reittiä pitkin.

Kyllä tää toimii oikeen hienosti mukana reippaalla metsäkävelyllä! Ei paljon pompi juurista ilmaan, vaan puskee läpi ja yli :)

Lähdin kahdella täydellä 8000 mAh 3S akulla (parallel, eli 16 Ah). Tosiaan 1,5h ajoa, pääasiassa kakkosvaihteella vauhtina reipas kävely. Vaikeemmat nousut ja kivikot yms ykkösvaihteella.

Kotona kaikki kuusi kennoa tasan 3,82v eli hieman alle storagen. Mukana oli vielä yksi 4500 mAh 3S jos olis loppunu kesken :) Et aika kauan saa etenkin sit kesän lämpimillä ajella :D 2x 8000 + 2x 4500 mah...

IMG_1292.jpeg
Finnish RC Crawling Series
Scale Class 1 - 2014 #1 / 2015 #2 / 2016 #5 / 2017 #2
Scale Class 2 - 2014 #2 / 2015 #8 / 2016 #1 / 2017 #4
Scale Class 3 - 2014 #1 / 2015 #1 / 2016 #2 / 2017 --
Vastaa Viestiin