Scale'n sähköjen suojaus.

sjos
Legendaarinen!
Viestit: 1332
Liittynyt: Ke 09.04.2008 22:25

Scale'n sähköjen suojaus.

Viesti Kirjoittaja sjos » To 18.11.2010 20:49

Aattelin laittaa tämmöisen keskustelun pystyyn, kun tarvisi keksiä.. kehitellä autoon suoja laatikko sähköille.
Monen laista laatikko keksintöä viritystä sun muuta on näkynyt täälläkin autoissa, jos kerättäisi kokemukset kuvineen tänne.

Ihan tarkkaan en tiedä täytyisikö tehdä aivan veden pitävä laatikko, vai ns roiskeilta ja lumelta suojaava.
Mielessä on käynyt soveltaa ihan taloissa käytettävää "jakorasiaa", taitaa vaan tila loppua kesken autosta sille.

Alkuperäistä scx:n sähkölaatikkoa ajattelin käyttää suojana kahdelle becille sekä vinssin yksikölle.
Yksi traxxasen vedenpitävä vastarikotelo löytyy, jos sinne laittaisi vastarin.
Vielä nopari täytyisi ujutella johonkin + valojen kytkennät.

Eli pistäkääs kuvat riviin, niin pääsee valkkaamaan parhaimmat keksinnöt.. ;)

qaw
Legendaarinen!
Viestit: 2528
Liittynyt: Ke 11.03.2009 08:06
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Scale'n sähköjen suojaus.

Viesti Kirjoittaja qaw » To 18.11.2010 20:56

Yleiselektroniikasta hankittuja muovipurkkeja ollut parikin käytössä:

Kuva

Kuva


Nykyään Futaban vastarin purkki:

Kuva

Kuva

Kumpaankin tehty juuri johtojen mentäviä koloja kannen rakoon. Aivan tiiviitä noi ei ole, mutta olen pyrkinyt tekemään kolot mahdollisimman korkealle ja olemaan upottamatta autoa niin syvälle. Puutarhaletkulla pesua ovat kestäneet hyvin, kunhan ei vaan suoraan reikään roiski.
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1

Hedgehog
Legendaarinen!
Viestit: 949
Liittynyt: Ma 03.11.2008 22:35
Paikkakunta: Helsiki

Re: Scale'n sähköjen suojaus.

Viesti Kirjoittaja Hedgehog » To 18.11.2010 23:32

Kuva
Itse olen suosinut puu ilosta löytyviä 80x80 mustia jako rasioita. Noillä saa tarvittaessa vaikka täysin vesi tiviit sähköt.
2010 Scale 6
2011 Corri SC 10/2 B Fiinalin 3.
2011 Sportman 5

Bluebeetle
Legendaarinen!
Viestit: 1165
Liittynyt: Ke 25.04.2007 22:05
Paikkakunta: Kouvostoliiton pääkaupunki

Re: Scale'n sähköjen suojaus.

Viesti Kirjoittaja Bluebeetle » Pe 19.11.2010 00:52

qaw: sinitarraa vaan reikiin niin loputkin on hoidettu :)

sjos
Legendaarinen!
Viestit: 1332
Liittynyt: Ke 09.04.2008 22:25

Re: Scale'n sähköjen suojaus.

Viesti Kirjoittaja sjos » Pe 19.11.2010 06:31

Täytyy vakavasti harkita kyllä tuota jakorasiaa, jos niitä mustanakin löytyy.
Ahdasta kyllä tulee.

Akut kun oli tarkoitus laittaa molemmille sivuille autoa, ns helmoihin, 2 x 1800mah 3s.

Ainut paikka rasialle voisi olla keulassa, iskaritornien välissä, jos vaan mahtuu tuollein kyljelleen miten hedgehogilla.
Mahtuuko sitten "konepellin" alle, saa nähdä.

Audiko

Re: Scale'n sähköjen suojaus.

Viesti Kirjoittaja Audiko » Pe 19.11.2010 09:48

Mie tein styreenistä suojaa konepellin alle, myös vaihteisto tuli samaan koteloon.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Hedgehog
Legendaarinen!
Viestit: 949
Liittynyt: Ma 03.11.2008 22:35
Paikkakunta: Helsiki

Re: Scale'n sähköjen suojaus.

Viesti Kirjoittaja Hedgehog » Pe 19.11.2010 11:11

Kuva
Pistin Top Trukiin tällä kertaa vaaka tasoon purkin. Purkissa sisällä, Side Winder, Bec ja vastari.
2010 Scale 6
2011 Corri SC 10/2 B Fiinalin 3.
2011 Sportman 5

Lehtila
Täysi jäsen
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 27.07.2010 07:22

Re: Scale'n sähköjen suojaus.

Viesti Kirjoittaja Lehtila » Pe 19.11.2010 14:12

Olen miettinyt tuon noparin koteloimista mutta ilman kierto on arveluttanut.
Mutta eipä tuo Sidewinderi omassa käytössä ole juurikaan lämmennyt joten kai sen voi umpinaiseen boksiin laittaa.

Onkohan Sidukassa joku lämpösuoja ylilämpeämistä vastaan?

Tai sitten boksista scalemainen ilmanottohormi A-pilarin kylkeen :)

Hedgehog
Legendaarinen!
Viestit: 949
Liittynyt: Ma 03.11.2008 22:35
Paikkakunta: Helsiki

Re: Scale'n sähköjen suojaus.

Viesti Kirjoittaja Hedgehog » Pe 19.11.2010 18:18

Scale ryöminnässä lämpö ei ole ollut ongelma.
2010 Scale 6
2011 Corri SC 10/2 B Fiinalin 3.
2011 Sportman 5

sjos
Legendaarinen!
Viestit: 1332
Liittynyt: Ke 09.04.2008 22:25

Re: Scale'n sähköjen suojaus.

Viesti Kirjoittaja sjos » Pe 19.11.2010 20:29

Jakorasialla lähdetään myös täällä kokeilemaan sähköjen suojausta.

Siinä ainut paikka mihin mahtuu.

Kuva

Sampo
Vanhempi jäsen
Viestit: 294
Liittynyt: To 10.12.2009 07:46
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Scale'n sähköjen suojaus.

Viesti Kirjoittaja Sampo » La 20.11.2010 22:04

tässä oma ratkaisu tehty ipodin myynti laatikosta (tilapäinen)   ;)
Kuva
Kuva

ristolainen
Täysi jäsen
Viestit: 165
Liittynyt: Su 14.07.2013 22:17
Paikkakunta: åbo
Viesti:

Re: Scale'n sähköjen suojaus.

Viesti Kirjoittaja ristolainen » La 15.03.2014 16:21

Mites akun kanssa? Jos saa sähköosat laatikkoon jotakuinkin suojaan, niin entä akku? Spärdäriin sisälle ja suu tiukasti kiinni? Entä akun liitin: haittaako jos se kastuu?

Ei siis mitään sukellusvenettä tarvita, mutta lie parempi liioitella kuin kokeilla (jonka jälkeen avata lompakko ja odotella osia).

edit: http://traxxas.com/forums/showthread.ph ... ost5637730 onko näin?   ???
Viimeksi muokannut ristolainen, La 15.03.2014 16:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
R2
Legendaarinen!
Viestit: 857
Liittynyt: La 06.03.2010 09:12
Paikkakunta: Nastola

Re: Scale'n sähköjen suojaus.

Viesti Kirjoittaja R2 » La 15.03.2014 18:18

ristolainen kirjoitti: Mites akun kanssa? Jos saa sähköosat laatikkoon jotakuinkin suojaan, niin entä akku? Spärdäriin sisälle ja suu tiukasti kiinni? Entä akun liitin: haittaako jos se kastuu?

Ei siis mitään sukellusvenettä tarvita, mutta lie parempi liioitella kuin kokeilla (jonka jälkeen avata lompakko ja odotella osia).

edit: http://traxxas.com/forums/showthread.ph ... ost5637730 onko näin?   ???
Tislatun veden kanssa kyllä :D

Itse akkukemiahan on kyllä suojassa, mutta kennojen liitokset pääsevät kosketuksiin veden kanssa, eli virta- ja balanseripiuhojen liitokset kennoihin. Suoraan se ei sitä oikosulje, mutta ajan kanssa voi alkaa hapettumaan ja aiheuttamaan ongelmia. Olen käsittänyt että kennojen toinen (molemmat?) napaliuska olisi vieläpä alumiinia jolloin hapettuminen voisi nopeutua. Ja jos suolavettä saa niin prosessi nopeutuu potenssiin X.

Hitto kun ei ole kuvaa mutta tuon oman wraithin akut olen suojannut plastidipillä suunnilleen seuraavasti..

Piuhapäähän ensin dippiä piuhojen juureen huolellisesti jonka jälkeen piuhat pakan kylkeen teipillä ettei dipattu osuus pääse liikkumaan, jonka jälkeen dipillä molemmat päät umpeen, siis "aukot" mitkä jää kutistesukan päihin.

edit: äkkiähän se kuva on otettu

Kuva

Niin ja ne liittimet.. Itse en niistä stressaa, ne on näkyvillä ja vaihdettavissa tarpeen mukaan helposti...
Viimeksi muokannut R2, La 15.03.2014 18:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

Offinuub
Juniori
Viestit: 52
Liittynyt: Su 23.06.2013 12:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Scale'n sähköjen suojaus.

Viesti Kirjoittaja Offinuub » Ma 11.08.2014 12:04

Mites toi kuumaliiman käyttö noihin reikiin? Jos jonkun boxin sisään laittaa sähköt? Itse oon kuumaliiman suurkuluttaja :)

Akun päihinhän sitä ei varmaan kannata mutta nehän voi plastidipata? Esim Ikeassa myydään niitä kannellisia muovipurkkeja

vähän sellaisia pitkulamallisia niin sellaista ajattelin kokeilla.
-Patemon-

toddy
Nyyppä
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 26.08.2015 18:19

Vs: Scale'n sähköjen suojaus.

Viesti Kirjoittaja toddy » Ma 04.01.2016 10:40

moi olen tekemässä omasta wraithistra vesitiivistä. Traxxasin vastarin kotelon aattelin tilata, noparin tiivistän varmaan plasti dipillä miten sitten ne akselit pitääkö ne tiivistää jollain vai riittääkö että laittaa sen o renkaan sinne kardaanin päähän ja pitääkö se vaihdelaatikko tiivistää ja jos pitää niin millä kanttis ja miten valot tiivistetään?

Avatar
Matti Niemelä
DIG-taattori
Viestit: 1559
Liittynyt: Su 19.08.2012 13:48
Paikkakunta: Espoo

Vs: Scale'n sähköjen suojaus.

Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä » Ma 04.01.2016 11:34

Ei akseleita oikeen voi tiivistää.

Itse ostin motonetistä ns. marine greasea eli vesivaseliinia:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/603087/V ... 53g-purkki

Tolla oon lähmännyt kaikki akseleiden (ja vaihteistojen) rattaat ja laakerit ihan kunnolla. Pitäis riittää.
Finnish RC Crawling Series
Scale Class 1 - 2014 #1 / 2015 #2 / 2016 #5 / 2017 #2
Scale Class 2 - 2014 #2 / 2015 #8 / 2016 #1 / 2017 #4
Scale Class 3 - 2014 #1 / 2015 #1 / 2016 #2 / 2017 --

Smuli
Legendaarinen!
Viestit: 803
Liittynyt: Ti 17.09.2013 18:05
Paikkakunta: Espoo

Vs: Scale'n sähköjen suojaus.

Viesti Kirjoittaja Smuli » Ma 04.01.2016 13:57

toddy kirjoitti: moi olen tekemässä omasta wraithistra vesitiivistä. Traxxasin vastarin kotelon aattelin tilata, noparin tiivistän varmaan plasti dipillä miten sitten ne akselit pitääkö ne tiivistää jollain vai riittääkö että laittaa sen o renkaan sinne kardaanin päähän ja pitääkö se vaihdelaatikko tiivistää ja jos pitää niin millä kanttis ja miten valot tiivistetään?

Sähköjen tiivistäminen/ vesisuojaus on se oleellisin. vaihteistoon ja akseleihin voi tosiaan laittaa vesivaseliinia sisään. Pitää kuitenkin muistaa että jos ulkopuolelle laakeihin laitat vaseliinia niin tarttuu siihen myös kaikki pöly ja muu skeida joka ennemmin tai myöhemmin rupeaa kuluttamaan laakereita. Toki vesi ja sitämyöten ruostekkin niitä syövät, hyvin öljyttynä kyllä kestävät.


Vaihdelaatikon kun käyttää auki niin halutessaan voi sauman tiivistää silikonilla tai vastaavalla.


Valoja en tiedä että kukaan olisi tiivistänyt, ledi ei sinällään ole moksiskaan pienestä vesi määrästä.
Viimeksi muokannut Smuli, Ma 04.01.2016 14:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ammattitaidolla sutta ja sekundaa

Ajotyyli on rohkea ja luova.

Sateessa, sumussa ja seittemän pullon simassa

toddy
Nyyppä
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 26.08.2015 18:19

Vs: Scale'n sähköjen suojaus.

Viesti Kirjoittaja toddy » Ma 08.08.2016 20:28

Milläs sais kaikista helpoiten suojattua servon? Ei tarvitse ihan upotus tiiviiksi mut sillain et vois ihan huolettomasti ajella kostella kelillä ja talvella.

Avatar
R2
Legendaarinen!
Viestit: 857
Liittynyt: La 06.03.2010 09:12
Paikkakunta: Nastola

Vs: Scale'n sähköjen suojaus.

Viesti Kirjoittaja R2 » Ma 08.08.2016 21:42

toddy kirjoitti: Milläs sais kaikista helpoiten suojattua servon? Ei tarvitse ihan upotus tiiviiksi mut sillain et vois ihan huolettomasti ajella kostella kelillä ja talvella.
Vesivaseliinilla...
Purkaa servon ja kasatessa sipaisee kaikkiin saumoihin soiron vasukkaa, ruuvien kiristämisen jälkeen pyyhkäisee liiat pinnalta pois, saumaan jää kerros eristämään. johdon läpiviennille hiukan runsaammalla kädellä.
Samaten ulostuloakselille kuoren sisäpuolelle rattaan päälle hiukka reilummin, sekä ulkopuolelle siihen akselin juurelle (muistaakseni) 4X1mm o-rengas.

Toki tuo vaseliinisaumaus riippuu servosta miten hyvät saumat siinä on alkujaan, hirveitä horoja sekään ei tiivistä, pienet ja napakat kyllä. Jos epäilyttää niin vaihtaa vassun plastidippiin.
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

Vastaa Viestiin