Vähän lehtijousista

Jeepula
Täysi jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su 24.06.2018 18:38

Vähän lehtijousista

Viesti Kirjoittaja Jeepula »

Tervehdys! Tilasin ajat sitten Ebaystä eli Kiinasta noita lehtijousisettejä pari kappaletta eli siis molemmille akseleille, Axialin RTR pitäisi laittaa vankkurijousille ennen koppaprojektia. Vihdoin tulivat. Lisää kamaa on vielä tulossa U-pultteineen sun muuta. Homma on aika selkeää muuten vaan noiden shakkeleiden yläpään kiinnitys hämmentää? Jotain ideoita jo on vaan vielä pitää hetki miettiä. Kiinapaketissa on joo kaikki kiinnikkeet vaan piru on löysät ja väljät joka suuntaan, ei hyvä, ja pultitkin keskimäärin turhan lyhyitä ottaen huomioon nyloc-mutterit. Tänään työreissulla Heinolan suuntaan poikkesin Mikkelin Motonettiin ja ostin Oregon 2/3,5mm polttoaineletkua ja pirulauta miten hyvät puslat saa noihin lehtien silmukoihin aikaiseksi, ei lonksu ja liikkuu kuitenkin, koeasennus tehty. Vaan miten olette noita shakkeleiden kiinnityksiä runkoon toteuttaneet, metalli-metalli-kiinnitys ei oikein kuulosta scalelta, kai siellä jotain puslan tapaistakin kuuluisi olla jossain kohtaa? Ja Axialin RTR:ään nuo pitää laittaa runkoaisojen ulkopintaan kiinni niin akselin kiinnikkeetkin osuu kohdilleen.
Liitteet
Heinola 17.12.2019 031.JPG
Avatar
Pauli
Legendaarinen!
Viestit: 837
Liittynyt: Ma 21.05.2012 20:56
Paikkakunta: Lahti

Re: Vähän lehtijousista

Viesti Kirjoittaja Pauli »

Yleensä näissä leluissa nuo riipukkeet kiinnitetään vaan suoraan runkoaisaan porattuihin reikiin ja siinä on sitten joku spaceri runkoaisan sisällä. Riipukkeen asennuskulma on myös tärkeä, jotta pakat liikkuvat kuten kuuluu, eli riipukkeen yläpään kiinnitys aina akselin suuntaan melkein 45 kulmassa. Silloin saavutetaan oikea liikerata, jolla onnistuu sekä sisään- että ulosjousto.

Itse en mitään puslia laittaisi, koska ne todennäköisesti lisäävät vaan turhaan kitkaa, kun ei näin pienissä autoissa muutenkaan meinaa massa riittää lehtialustan notkeaan toimintaan. Samaten pikku välyksistäkään en olisi huolissani samasta syystä.

Nuo sun jouset näyttää vaan aivan järkky kaarevilta, joten eivät tule toimimaan juuri mitenkään. Sisäänjoustossa pakan pitäisi päästä suoristumaan, mutta tuon mittaiset riipukkeet ei sitä tule mahdollistamaan. Myöskään ulosjoustoa ei saa aikaiseksi, kun pakan pitäisi vääntyä vieläkin enemmän mutkalle, mitä tuskin tulee tapahtumaan. Parhaiten siis toimii lähestulkoon suorat pakat.
Jeepula
Täysi jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su 24.06.2018 18:38

Re: Vähän lehtijousista

Viesti Kirjoittaja Jeepula »

Kiitti vastauksesta, kippurathan nuo on! Vaan käsipelillä kokeiltuna hyvin antavat periksi. Jos oman Cherokeeni tunkkaan ylös niin vähintään noin kippuralla on takalehdet mutta hei, sehän on ulosjoustoa silloin, kuvassahan on kuormittamattomat lehdet. Saapas nähdä mimmoinen on seuraava kattaus kun posti sen tuo U-pultteineen, jotain yhdistelmää ehkä noista molemmista sitten. Autossa on kuitenkin painoa jotain himpun alle 5kg niin eiköhän nuo jotenkin kuitenkin notku jos about 2.5kg per akseli tulee kuormaa (neljä lehteä, yksi varmaankin pois jo heti valmiiksi, kenties toinenkin sitten lopuksi). Sitä en ymmärrä miten riipukkeen pituus (varsinkin liika sellainen) vaikuttaa pakan suoristumiseen noin niin kuin geometrisesti mutta ei sen väliä, kulma on tärkeämpi. Kyllä minä jotain puslitusta teen myös shakkeleiden yläkiinnikkeisiinkin, jos muut ei ole tehneet niin olenpahan sitten eka (ja kantapään kautta sitten)! Ei sielu anna periksi laittaa pulttia ja peltiä väljästi vaan keskenään, hilkati kilkati ja akselit heiluu joka suuntaan...
Avatar
Pauli
Legendaarinen!
Viestit: 837
Liittynyt: Ma 21.05.2012 20:56
Paikkakunta: Lahti

Re: Vähän lehtijousista

Viesti Kirjoittaja Pauli »

Tarkoitinkin, että riipukkeen tulisi olla paljon pidempi, että noin kippura jousi pääsisi suoristumaan. En toki tiedä kuinka pehmeät nuo sun pakat on, mutta oletettavasti ei mitkään liian pehmoiset...

Ja traction bar ainakin taka-akselilla on ihan ehdoton. Etupäähän kannattaa riiput laittaa pakkojen takapäähän, niin ei töki kiviin.
Jeepula
Täysi jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su 24.06.2018 18:38

Re: Vähän lehtijousista

Viesti Kirjoittaja Jeepula »

Aika jämäkäthän nuo pakat on vaan tuossa irrallaan on helppo pyöräyttää kaksi alinta lehteä kokeeksi sivuun niin suoristuu ja herkistyy systeemi selvästi. Piirtelin kuvat tuosta pakasta riipukkeineen ja 37mm tulee akselin liikeradaksi eli kokonaisjousto kun latat on suorana ja riipukekkin riittää ihan kohtuudella hyvin. Jännä kokeilla miten käytännössä toimii.
Jeepula
Täysi jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su 24.06.2018 18:38

Re: Vähän lehtijousista

Viesti Kirjoittaja Jeepula »

Elisa on ollut ihan kyykyssä meillä päin keskiviikosta lähtien vaan välillä pelittää, tosin heikosti. Vaan selvisi vihdoin se koppa minkä noille lehtijousille teen : Proto-Sisu, ja pellistä. Malli lanseerattiin vuonna 1965 eli samaa vuosikertaa kuin allekirjoittanut, kyllä lähtee! Netistä onnistuin tulostelemaan valokuvia Elisasta huolimatta ja yhden kuvan löysin suoraan edestä ja sehän riittää että pääsee skaalaamaan. Siitä vaan sitten muista valokuvista mittaa ja skaalauskerrointa, suuntais- ja kolmiomenetelmällä levitykset ja paperimallia sovittelemaan. Pirulauta että istuu hyvin Axialin runkoon ja 120mm boggereille. Toki runko ei ole kuten kuorma-autossa pitäisi olla vaan mikäs tässä maailmassa on, ei ainakaan Elisa. Ihku aihio ensimmäiseksi peltikopaksi, ohjaamo tulee yhdestä pellin palasta. Katon teen kuitenkin erikseen ettei mene turhan "taiteiluksi". Ohjaamon pystyy pulttaamaan ihan kiinteäksi, akut sun muut voi lavan kautta vaihtaa ja huoltaa. Lavan pressukatten kiinnitys vaan sellaiseksi että irtoaa nopeasti ja helposti kun on tarvis. Onpahan joulun pyhiksi tekemistä kun töitäkään ei voi tehdä kiitos operaattorin, vähän niin kuin pakkolomalla ollaan...
Avatar
Truitti
Juniori
Viestit: 71
Liittynyt: Su 06.05.2018 18:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vähän lehtijousista

Viesti Kirjoittaja Truitti »

Miuta tuo proto vähän vierastaa kiertävän rungon myötä. Ihan noin 1:1 ajatuksen kautta ja miusta se vähän kuin kuuluu pakettiin. Varmasti hankala saada toteutumaan, mutta olishan se siistiä. Nm meinasin maastokuorkkiin saada jousitetun ohjaamon, joskus...
Jeepula
Täysi jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su 24.06.2018 18:38

Re: Vähän lehtijousista

Viesti Kirjoittaja Jeepula »

Joskus pitää vaan unohtaa se 1:1, harvalla taitaa Cherokee- tai Comanhce-kopallisessa autossakaan olla lehtijouset takana kuten kuuluisi...
Jeepula
Täysi jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su 24.06.2018 18:38

Re: Vähän lehtijousista

Viesti Kirjoittaja Jeepula »

Ja tänään posti toi odotetun paketin eli G-Maden lehtijousisarjan ja niin kuin arvelinkin niin siitä löytyy loput mitä tarviaa, näkyy olevan puslatkin lehtijousien silmiin! Laiskana en viitsinyt ruveta arpomaan mistä löytyisi U-pultit sun muut, tuossa setissähän on nekin ja vaikka mitä. Ja riippukkeiden yläpään kiinnityskin helpottuu kun modaa tuosta G-Madesta ja saa senkin puslilla toteutettuna. G-Madessa näyttää olevan lehdet runkoaisojen kanssa samassa linjassa vaan Axialiin laitan lehdet aisojen ulkopuolelle akseleiden tukivarsien alakiinnikkeistä johtuen (niiden tilalle metalli"härpäkkeet" mihin lehtipakka ja iskarit kiinnitetään). Kiireen vilkkaa alustan kimppuun niin pääsee sitten myös koppaa tekemään. Tänään työn ohesssa mallinsin loputkin ikkunalistat Autocadilla, ilmaritilän ja vielä SISU-kilvenkin, nähtäväksi jää kuinka tulostelut sitten onnistuu? Peilit puuttuu vielä. En ole vielä googletellut enkä tiedä onko edes saatavilla mutta pakko kysyä, eli onko kukaan löytänyt / hankkinut kierrepakkoja pienille kierteille, esim M2.5?

Vähän edittiä, löytyyhän noita eikä ole kalliita! Tilaukseen vaan useampaa kokoa niin pääsee itse tekemään kaikkea kivaa...
Pisepise
Legendaarinen!
Viestit: 1485
Liittynyt: Su 26.12.2010 21:26
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Vähän lehtijousista

Viesti Kirjoittaja Pisepise »

Ebaystä löytyy kaikki kun vaan ettii :) Just tuli mini ruuvi/mutterisarja ja pient kierretapit tulossa.
Jeepula
Täysi jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su 24.06.2018 18:38

Re: Vähän lehtijousista

Viesti Kirjoittaja Jeepula »

Tilattuna ebaysta kierrepakkaa ja -tappia, eikä edes kallista! Vielä vähän on arpomista sen tulostimen kanssa, Ender 5 kustantaisi 110ekeä enemmän kuin Ender 3 Pro vaan kun ei oikeasti ymmärrä muuta eroa kuin että vitosessa on tulostusalue 250mm sijasta 300mm noin niin kuin korkeuden suhteen niin on taas kerran vaikeaa päättää... Vaan pirulauta, olen tyytyväinen tuohon piskuiseen SISU-logoon minkä tänään räpelsin, oli tulostin mikä hyvänsä ja tuon kun tulostaa mallikkaasti niin ei ole valittamista, riittää silloin.
Liitteet
SISU.JPG
SISU.JPG (34.39 KiB) Katsottu 549 kertaa
JaniV
Täysi jäsen
Viestit: 233
Liittynyt: To 18.06.2015 20:40
Paikkakunta: Ylöjärvi / Tre

Re: Vähän lehtijousista

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Ender 5:n rakenne on erilainen ja vastaa "kalliimpia" tulostimia jossa alusta liikkuu pelkästään Z-akselilla ja tulostuspää X ja Y-akselilla.
Ender 3:n alusta liikkuu Z ja Y-akselilla, tulostuspää taas ainoastaan X-akselilla.
Siihen en osaa sanoa onko toinen toista parempi... =)
Avatar
Truitti
Juniori
Viestit: 71
Liittynyt: Su 06.05.2018 18:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Vähän lehtijousista

Viesti Kirjoittaja Truitti »

Miekin saattaisin kaivata sisu logoa, jos näyttää hyvältä. Myöskin jos on hyvää aihiota kulmikkaalle työvalolle 1:14 koolle niin kiinnostaisi
Avatar
Pauli
Legendaarinen!
Viestit: 837
Liittynyt: Ma 21.05.2012 20:56
Paikkakunta: Lahti

Re: Vähän lehtijousista

Viesti Kirjoittaja Pauli »

Jeepula kirjoitti:
Ma 30.12.2019 15:42
Axialiin laitan lehdet aisojen ulkopuolelle akseleiden tukivarsien alakiinnikkeistä johtuen (niiden tilalle metalli"härpäkkeet" mihin lehtipakka ja iskarit kiinnitetään).
Mitä ulompana pakat on, niin sitä jäykemmin ne joustaa, kun akselin vipuvarsi vähenee. Ihan vaan huomiona.

Ja offtopikkina tuohon sisu-logoon, niin mittasuhteista en tiedä, mutta 3d-tulostettavia käikäleitä mallintaessa kannattaa ottaa huomioon että suutin on yleensä 0.4mm, joten kovin pienet yksityiskohdat ei onnistu. Esim millimetrin kapea seinämä tulosteessa aiheuttaa käytännössä kaksi 0.4mm ulkokuorta, joiden väliin saattaa jäädä slicerista ja sen asetuksista riippuen 0.2mm rako. Yleensä itse en alle ~2mm vahvuisia seinämiä suunnittele, ellei ole aivan pakko. Toki pienemmillä suuttimilla voi kikkailla, mutta tulostustekniikan ehdoilla joutuu kuitenkin pelaamaan pikku yksityiskohtien kanssa.
Jeepula
Täysi jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su 24.06.2018 18:38

Re: Vähän lehtijousista

Viesti Kirjoittaja Jeepula »

Kiitos Pauli kommenteista, mainostavat 0.1mm tarkkuutta nuo tulostinvalmistajat vaan ei tarkoittane juuri tuota tulostettavan materiaalin seinämäpaksuutta... Mielenkiinnolla tulostelen tuota logoa jahka saan ensin päätettyä tulostimen merkin ja mallin minkä hankin, kiire alkaa olemaan kun on "polte" päällänsä. Aika näyttää joutuuko sitten tekemään SISU-tarran tuon kilven tilalle, paksuntamaan tuota ei kannata kovin paljoa ruveta kun menee mielestäni tökerön näköiseksi. Lehtien sijainti akselilla vaikuttaa siis ristiriipuntatilanteen tuloon ja kopan "keinumiseen"/nurkkien joustoihin, pystysuorassa joustossa ei ole merkitystä missä kohtaa akselia ovat. Tästä ei tule missään nimessä mitään kilpuria vaan hauskanpitolaite joten menen helpoimman kautta, ainakin alkuun. Ja peltikopan kanssa peltilavoineen, -puskureineen, soundmodulia unohtamatta sekä pressukuomun ja sen tukirakenteiden (4mm hydrauliputkihäkkyrä) kautta massaa tulee olemaan eli pitäisi noiden lehtijousienkin jo hieman joustella (laitan todennäköisesti vielä bumpstopit ettei lehdet ainakaan nurjahda liikaa). Onneksi on kuitenkin nyt nuo G-Maden lehtipakatkin niin pääsee kokeilemaan erilaisilla lehtivariaatioilla. Pituudet on samat molemmissa pakoissa eli niissä kippuroissa ja G-Madessa. G-Maden riippukkeet on reippaasti lyhyemmät eli ne jää ainakin hyllyyn, toistaiseksi.
Avatar
R2
Moderator
Viestit: 940
Liittynyt: La 06.03.2010 09:12
Paikkakunta: Nastola

Re: Vähän lehtijousista

Viesti Kirjoittaja R2 »

JaniV kirjoitti:
Ma 30.12.2019 23:26
Ender 5:n rakenne on erilainen ja vastaa "kalliimpia" tulostimia jossa alusta liikkuu pelkästään Z-akselilla ja tulostuspää X ja Y-akselilla.
Ender 3:n alusta liikkuu Z ja Y-akselilla, tulostuspää taas ainoastaan X-akselilla.
Siihen en osaa sanoa onko toinen toista parempi... =)
Ender 3 siis alusta liikuu vain Y-akselilla..

Vitonen ei liene puristien mukaan aito CoreXY mutta rakenne vastaa aika liki sitä..

Tällä hetkellä itsekkin ehkä kallistuisin ender 5 pro:n suuntaan.. lähinnä juuri se että Y-akselin ei tarvisi heiluttaa pedin massaa edestakaisin.. mutta kyllä tuolla 3:llakin pärjää aika hyvin, yksilöstä/käyttäjän mieltymyksistä riippuen kuinka paljon päivitysosia asennettuna :D Ja kolmonen on tällä hetkellä niin suosittu että interweb on kyllä pullollaan kasaus/viritys/vianetsintä ym tietoa.

Mutta takaisin aiheeseen, Pistä Jeepula logo tulemaan niin katsotaan minkälainen siitä tulee :)
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

"Dude, where`s my shovel!?!"
Jeepula
Täysi jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su 24.06.2018 18:38

Re: Vähän lehtijousista

Viesti Kirjoittaja Jeepula »

No perkules R2, minäpäs viimeistään huomenna aamulla muutan tuon dwg:n stl-muotoon ja laitan tulemaan, sittenhän nähdään mitä siitä tulee.
Jeepula
Täysi jäsen
Viestit: 102
Liittynyt: Su 24.06.2018 18:38

Re: Vähän lehtijousista

Viesti Kirjoittaja Jeepula »

Tänään rupesin vihdoin sovittelemaan noita lehtipakkoja alustaan, hyvin istuu ja joustaakin jopa! Riippukkeiden yläpäistä jätin vielä puslat pois kun joutuu purkamaan tuon ainakin kertaalleen vielä, muissa nivelissä on jo polttoaineletkupuslat paikoillaan ja yllättävän hyvin toimii vaikkei ole vielä minkäänlaista liukastettakaan välissä. Seuraavaksi akselia vaan irti ja metallista noiden punaisten alatukivarsien kiinnitys"käikäleiden" tilalle lehtipakalle alustaa. G-Maden yläkiinnityslevystä tappi dremelillä hiiteen, siihen DIY-metallialustaan tulee tappi mikä pitää lehdet paikoillaan eli reikää tapin tilalle tuohon G-Maden levyyn. Kyllä lähtee!
Liitteet
Lehtijousia 006.JPG
Vastaa Viestiin