Parhaat RTR Scalet?

omenanraato
Juniori
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 17.04.2013 10:09

Parhaat RTR Scalet?

Viesti Kirjoittaja omenanraato »

Yritin haulla etsiä, mutta ei oikein löytynyt.
Olen tässä TRX4:n oston myötä jutellut useammankin ihmisen kanssa ja muutamilla kiinnostus herännyt tälläisiä RTR Scale autoja kohtaan.
Useammalta vain tullut kysymyksiä, että mikä niistä sitten on hyvä juuri hänelle? Aloin asiaa miettimään ja totesin, että eihän voi sanoa, että joku yksi olisi paras, koska sehän riippuu ihan siitä mitä asiaa pitää tärkeänä.

Voitaisiinko kerätä tähän ketjuun teidän kokeneimpien mietteitä eri kategorioihin? Nimenomaan RTR autoista siinä kunnossa, kun uusi alan harrastaja sen paketista saa. Ja mielellään ihan kunnon perusteluiden kanssa.

Mikä auto on tällä hetkellä paras valinta:
1: Monipuolisin auto? Eli auto missä paljon eri ominaisuuksia, tai voi ajaa vähän kaikkialla ja kaiken tyyppisesti. Olisiko Traxxas TRX4 tähän?

2: Laajennettavuuden osalta? Eli mihin löytyy eniten uusia osia, helpoin muokata ja tuunata omakseen. Toisaalta voiko vakio-ohjaimen kanavien määrälle antaa painoarvoa? Axial Scx10, tai Traxxas TRX4??

3: Paras vähän nopeampaan ajoon, tai helpompaan maastoon?

4: Crawlingiin? Tähän varmaan vaikuttanee painopiste, renkaat jne?

5: Helpoin, tai halvin aloittelijan ylläpitää/huoltaa? Eli auto jossa tekniikka on helposti ”käsillä” ja yksinkertaista. Toisaalta myös varaosien saaminen Suomesta alan liikkeistä vaikuttaa tähän.

6: Realistisimman näköinen? Eli kopan yksityiskohdat ja/tai realistisin kulkemaan maastossa? Hobao DC1 kopan osalta??

7: Edullisemman pään budjettiauto, joka kuitenkin on vielä nautittava auto vaikka ensiautoksi? Eli auto joka saisi nimenomaan kipinän kohti parempia autoja, eikä niinkään lamaannuttaisi sitä. FTX Outback 2??

8: ”Välimallin jätkä”? Toisinsanoen paras auto sieltä 500-600 huippuautojen ja 200euron budjetti vehkeiden välistä. Ei välttämättä ole millään osa-alueella paras, vaan on tasaisen varma perussuorittaja.

9: Kestävin ympärivuotiseen ajoon? Vedenpitävyys, osien kestävyys ja laatu jne.

10: Mustalammas? Onko vielä näiden ulkopuolelta jokin erityismaininnan ansaitseva kulkupeli?
Kikko
Nyyppä
Viestit: 10
Liittynyt: To 29.12.2016 23:27

Re: Parhaat RTR Scalet?

Viesti Kirjoittaja Kikko »

Tässä on jo pitkän aikaa seurattu tätä foorumia ja ollut haaveissa hommata oma auto. Ei vain osaa päättää minkä hommaisi. Jossain kohtaa oli Hpi fj cruiser tarjouksessa Hobbylinnassa, mutta nyt ei näy enää koko autoa valikoimissa. Trx4 Broncoa olen myös kuolannut sekä scx10 2:sta 69 blazerin korilla. Jos nyt ottaa tuon Traxxasin ja Axialin vertailuun niin kannattaako maksaa 150e-200e ylimääräistä Broncosta vai riittäisikö Axialikin? Onko Trx4 "liian monimutkainen" tekniikaltaan" mutta taas Axial "liian tylsä"

Tulisi ekaksi scale autoksi eikä kisoihin olla osallistumassa vaan ihan omaksi ratoksi rassailuun/ajoon.

Ylläpito poistakoon/siirtäköön jos väärä ketju. En viitsinyt laittaa haluan aloittaa crawlingin ketjuun kun, hiukan vanha.
omenanraato
Juniori
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 17.04.2013 10:09

Re: Parhaat RTR Scalet?

Viesti Kirjoittaja omenanraato »

Kyllä mun mielestä on rahansa arvoinen. Luulisin, että Axial olisi jopa parempi juuri kisoihin.
TRX kun on parhaimmillaan sekalaisessa ajossa omaksi iloksi. Pääsee hitaasti/kovaa ja vähän missä sattuu. On tasaista tai haastavaa maastoa.

TRX4:lla on ihan super hauskaa silloinkin kun ei ole oikein kunnon ajomestoja tarjolla ja vaikka autolta ajaessa sinne kalliolle. Muilla tulee ajeltua vain ”kohteessa”.

Mitenkään monimutkaista tuo tekniikka ei loppupeleissä sit kuitenkaan ole.
Kikko
Nyyppä
Viestit: 10
Liittynyt: To 29.12.2016 23:27

Re: Parhaat RTR Scalet?

Viesti Kirjoittaja Kikko »

Okei. Kiitos nopeasta vastauksesta. Eipä noissa ihan metsään mene kumman vaan valitsee, vaikka sinne mieli halajaakin 😀 Trx4 houkuttelee juuri vaihteiston ja muunkin tekniikan vuoksi, mutta hiukan hirvittää laittaa 550-600e ensiautoon. Mutta ei nyt viitsisi ostaa sellaistakaan mihin pettyy/kyllästyy heti ensimmäisten ajojen jälkeen.
omenanraato
Juniori
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 17.04.2013 10:09

Re: Parhaat RTR Scalet?

Viesti Kirjoittaja omenanraato »

Mä ajattelisin sen niin, että ei se axialkaan halpa ole jos innostuu, niin se lisätekniikka on iso plussa, etenkin jos se jo valmiiksi houkuttaa.
Sit jos ei nappaa, niin nuo on kyllä helppoja laitteita myydä ihan hyvään rahaan. Ei siinä sen enempää takkiin tule kuin axialillakaan.
Kikko
Nyyppä
Viestit: 10
Liittynyt: To 29.12.2016 23:27

Re: Parhaat RTR Scalet?

Viesti Kirjoittaja Kikko »

Juuri näin. Tämän takia tuo Trx4 houkuttaakin melkoisesti kun siinå jo valmiiksi "kaikki mausteet". Ja Bronco juuri kopan tähden.
Koheltaja
Vanhempi jäsen
Viestit: 397
Liittynyt: Ke 08.08.2007 16:50
Paikkakunta: LU

Re: Parhaat RTR Scalet?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mä olen harrastanut rc autoilua noin 30 vuotta, välillä lopettanut ja taas aloittanut, enemmän krossin sekä touringin puolella. Crawling on ollut enemmän sellainen fiiliksen mukainen harrastus joka painottuu enemmän fiilistelyyn ja auton säätämiseen sekä rakenteluun, ajaminen on osittain uusien asioiden testaamista enkä viihdy ajohommissa kymmeniä/satoja tunteja vuodessa. Pitkän tauon jälkeen ostin Wraithin ja visio sen kanssa oli aika selvä mitä tehdään ja mitä ajetaan. Hyvin nopeasti mieli muuttui ja Wraith lähti myyntiin ja TRX-4 tilalle joka kokoneisuutena on monipuolisin vaihtoehto ja palikkaa löytyy älyttömästi jos haluaa alkaa muokkaamaan mieleiseksi.

Käytettynä noita välillä löytää 350-450 eurolla joka on aika sopiva hinta paketille joka on suoraan paketista melkoisen toimiva kokonaisuus, pienillä muutoksilla vielä parempi. Hyvä valinta kovaan käyttöön koska teknisesti on kestävä ja toimii myös satunnaisella käyttäjällä koska ei tarvii heti alkaa rekentelemaan suurempia muutoksia, akku kiinni ja ajamaan silloin kun huvittaa.

Joskus aikoinaan mulla taisi olla ensimmäisiä Axialin crawlereita, sama juttu SCX10 osalta. Muistan hyvin että monet kommentoi ettei noissa valmiissa autoissa ole mitään järkeä kun ei ole mitään rakennettavaa, tämä oli sitä aikaa kun ostettiin jokun monsteri mistä otettiin akselit ja vaihteisto jonka ympärille rakennettiin omin pikku kätösin crawleri. Maailma on muuttunut ja nyt on tarjolla useita hyviä RTR paketteja jotka on lähtökohtaisesti hyviä harrastuksen aloittamiseen ja nälän kasvaessa voi tehdä parannusia oman mielihalujen ja lomapakon mukaan, pakko ei ole mutta se on sitä ei voi välttää harrastuksen edetessä.

Axial tai Traxxas, siinä kaksi valtamerkkiä joista pääsee aina eroon hyvällä hinnalla jos homma ei nappaa. Alkuinvestointi on suurempi kun jollain kiinalaisella vastaavalla, mutta noi kaksi merkkiä antaa enemmän mahdollisuuksia ja homma ei tyssää heti siihen että autot/tekniikka vaatisi suurempia päivityksiä. Laatumerkit on kalliimpia mutta ne on myös kysyttyjä käytettynä ja niistä pääsee paremmin eroon kun vähemmän tunnettujen merkkien kanssa. TRX-4 tai SCX10 kanssa ei ainakaan mene pahasti metsään, tai oikeastaan, sinnehän ne kuuluu ;)
finaija
Nyyppä
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 30.03.2018 17:15

Re: Parhaat RTR Scalet?

Viesti Kirjoittaja finaija »

Nyypän kokemuksella, Vaterran Ascender on ollut oikein hyvä "mustahevonen" opetella.

Peruslaite tuntuu vahvalle ja helpolle näpertää, ja en ole saanut mitään paskaks edes vielä vaikka aika hyviin nalkkeihin on tullut rotiskoa väännettyä.

Servoa ja noparia vaihtamalla pärjännyt pitkälle.
Egsise
Nyyppä
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 21.07.2020 08:31

Re: Parhaat RTR Scalet?

Viesti Kirjoittaja Egsise »

omenanraato kirjoitti:
Ke 11.04.2018 23:55
Yritin haulla etsiä, mutta ei oikein löytynyt.
Olen tässä TRX4:n oston myötä jutellut useammankin ihmisen kanssa ja muutamilla kiinnostus herännyt tälläisiä RTR Scale autoja kohtaan.
Useammalta vain tullut kysymyksiä, että mikä niistä sitten on hyvä juuri hänelle? Aloin asiaa miettimään ja totesin, että eihän voi sanoa, että joku yksi olisi paras, koska sehän riippuu ihan siitä mitä asiaa pitää tärkeänä.

Voitaisiinko kerätä tähän ketjuun teidän kokeneimpien mietteitä eri kategorioihin? Nimenomaan RTR autoista siinä kunnossa, kun uusi alan harrastaja sen paketista saa. Ja mielellään ihan kunnon perusteluiden kanssa.

Mikä auto on tällä hetkellä paras valinta:
1: Monipuolisin auto? Eli auto missä paljon eri ominaisuuksia, tai voi ajaa vähän kaikkialla ja kaiken tyyppisesti. Olisiko Traxxas TRX4 tähän?

2: Laajennettavuuden osalta? Eli mihin löytyy eniten uusia osia, helpoin muokata ja tuunata omakseen. Toisaalta voiko vakio-ohjaimen kanavien määrälle antaa painoarvoa? Axial Scx10, tai Traxxas TRX4??

3: Paras vähän nopeampaan ajoon, tai helpompaan maastoon?

4: Crawlingiin? Tähän varmaan vaikuttanee painopiste, renkaat jne?

5: Helpoin, tai halvin aloittelijan ylläpitää/huoltaa? Eli auto jossa tekniikka on helposti ”käsillä” ja yksinkertaista. Toisaalta myös varaosien saaminen Suomesta alan liikkeistä vaikuttaa tähän.

6: Realistisimman näköinen? Eli kopan yksityiskohdat ja/tai realistisin kulkemaan maastossa? Hobao DC1 kopan osalta??

7: Edullisemman pään budjettiauto, joka kuitenkin on vielä nautittava auto vaikka ensiautoksi? Eli auto joka saisi nimenomaan kipinän kohti parempia autoja, eikä niinkään lamaannuttaisi sitä. FTX Outback 2??

8: ”Välimallin jätkä”? Toisinsanoen paras auto sieltä 500-600 huippuautojen ja 200euron budjetti vehkeiden välistä. Ei välttämättä ole millään osa-alueella paras, vaan on tasaisen varma perussuorittaja.

9: Kestävin ympärivuotiseen ajoon? Vedenpitävyys, osien kestävyys ja laatu jne.

10: Mustalammas? Onko vielä näiden ulkopuolelta jokin erityismaininnan ansaitseva kulkupeli?
Puolessa vuodessa nollasta sataseen.
Poika halusi RC-auton millä ajaa ulkona ja siitä se sitten lähti, alkuvuodesta 2020.
Alku oli vaikeaa, liian paljon vaihtoehtoja, kaikkien mielestä se oma auto oli paras. Ulkomaisia sivustoja tuli kahlattua viikkoja.

Ensimmäinen auto oli Redcat Gen7 Sport RTR. (oikeastaan tilasin kaksi koska sain halvalla ja ajattelin että yksin ei kukaan halua ajaa)
Toinen auto Traxxas TRX-4 TRAXX RTR (Sport mutta teloilla ja valoilla).
Kolmas auto Axial SCX10 II 1969 Blazer RTR.
Neljäs auto SCX10 II 1955 Ford F-100 RTR.
Viides auto SCX10 II 1969 Blazer RTR.

Kuva Kuva Kuva

Monipuolisin:
TRX-4 Traxx, koska renkailla se on auto, teloilla lumi/hiekka kulkine. Kun lavalta irrotti kuormatelineet niin suorituskyky kiipeilyssä parani.
Portaaliakseleiden vuoksi akseleilla oli maavaraa reilusti vaikka käytti pieniä renkaita.
https://youtu.be/uIMu2Rwi-b4

Laajennettavuus:
SCX10 II Blazer, siihen sai TRX-4 Sportin korin heittämällä päälle jos halusi lisää suorituskykyä kevyellä korilla. Lavalle vain kaksi reikää lisää.
Blazerin koriin sai keulan umpioihin ledit kun irrotti ne puskurin lisävaloista. Puskuriksi vaihdoin Axial '67 C10:n puskurin joka meni heittämällä paikalleen. Kuskin pään saa vaihdettua, irtopää, auton mukana tulee kolme päätä. Mukana tulee myös jotain kahdeksan lisävaloumpiota ja kaikkea muuta skaleosaa. Ohjain on kolmekanavainen, eli kahvassa on jotain nappeja joihin saisi ilmeisesti vinssin ohjauksen tms.
Sen toisen Blazerin minkä ostin niin se on Blazer, ensimmäinen Blazer on nyt sporttiauto jonka korina on Alfa Romeo Giulia GTA. https://youtu.be/TYUYXQGs3Nk
Tein muutoksen koska halusin renkaat auton kulmiin ja kevytrakenteisen auton.

Nopeampaan ajoon, helppoon maastoon:
En osaa ajaa lujaa enkä helpossa maastossa.

Crawlingiin:
Kaikilla voi ajaa kivillä huvikseen, kilpaa noilla vakioautoilla ei voi ajaa.
Paras noista on Joko Redcat Gen7 tai SCX10 II Blazer, molemmat ovat reilusti etupainoisia.
Gen7 on kevein ja siinä ei ole kivirautoja sivuilla joten se kiikkuu parhaiten. Se nyt vaan ei käänny mihinkään.
Blazer kääntyy joten sillä voi hakea ajolinjaa tosi hyvin, mutta korin painopiste on korkealla ja vakiorenkaat ovat luokattoman huonot.

Helpoin, tai halvin aloittelijan ylläpitää/huoltaa:
SCX10 II osien saatavuus on hyvää ja osat halpoja. Teräslinkit ja metallirattaat vakiona, etuvetarit universal joint.
Ei siinä oikein ole hajoavia osia(kuulemma kunhan auton paino pysyy järkevänä).
Akkukestoltaan SCX10 II on ollut paras joten yhdellä akulla on pärjännyt melkein aina.
8.4V 3000mAh NiMH kesto eri autoissa:
3h 22min SCX10 II Blazer(kävelymatkaa tuli 2km, sekoitus polkuajelua ja crawlingiä kevätlumien keskellä) https://youtu.be/Ck_06nSFP8o
2h 20min TRX-4 Sport TRAXX renkailla, samoissa maastoissa kuin SCX10 II.
2h Gen7 Sport, samoissa maastoissa.

Realistisimman näköinen:
SCX10 II Blazerissa on vakiona kuski ja sisusta, valot keulassa, ja renkaissa lukee Falken Wildpeak aivan kuin oikeissakin.
https://youtu.be/Cu_5V2hbapI

Edullisin:
Redcat Gen7. Miinuksena on se että osia ei oikein saa euroopasta.

Välimalli halvan ja kalliin huippumallin välillä:
SCX10 II Blazer, tämä on jo 2v vanha malli niin näitä sai pitkin kesää 320€:lla.
Jenkeissä näitä ei enää edes saa ja uusia ei tehdä.
Element Trailwalker, Senderon pikkuveli jossa on pienemmät renkaat ja paremmin tehty kori. Tämä haluttaisi nähdä luonnossa. Edullinen 330€ hinta houkuttaa.

Kestävin ympärivuotiseen ajoon:
Lumella on tullut ajettua kaikilla, en harrasta vesi- enkä mutaleikkejä koska en jaksa siivota autoa.

Musta lammas:
Jos nyt jonkun vielä ostaisin niin ehkä Element Trailwalker, se on vähän kuin päivitetty SCX10 II.

Bonusvastaukset: myin TRX-4:n pois koska en ikinä pitänyt siitä. Moottori ja servo oli äänekäs, voimansiirto oli äänekäs, kori ei näyttänyt miltään. En kyllä tykkää jenkkiautoistakaan joten mulla on nyt vähän viha-rakkaus suhde Blazeriin ja Fordiin.
Renkaita lukuunottamatta minun autot on vakioita, en ole niin innostunut rakentelemaan niitä.

Kääntyvyys vakiona RCReview(youtube) mittaamana sisä(!)renkaasta ympyrän halkaisija oikealle kääntäen.
SCX10 II Blazer 60cm
TRX-4 Sport 71cm
Axial Capra 99cm
Element Senduro 101cm
SCX10 III 103cm

Redcat Gen7 high steer kitilläkin varmaan 200cm, en ole mitannut, itku tulee.

Ajovideoita löytyy tuolta, lisätiedoissa on joskus kerrottuna rengastietoja jne.
https://www.youtube.com/user/Egsise/videos
Viimeksi muokannut Egsise, Ma 12.10.2020 19:23. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Metsäläinen
Nyyppä
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 17.02.2017 09:00

Re: Parhaat RTR Scalet?

Viesti Kirjoittaja Metsäläinen »

Egsise kirjoitti:
Ke 30.09.2020 00:11
Monipuolisin:
TRX-4 Traxx, koska renkailla se on auto, teloilla lumi/hiekka kulkine. Kun lavalta irrotti kuormatelineet niin suorituskyky kiipeilyssä parani.
Portaaliakseleiden vuoksi akseleilla oli maavaraa reilusti vaikka käytti pieniä renkaita.
https://youtu.be/uIMu2Rwi-b4

Laajennettavuus:
SCX10 II Blazer, siihen sai TRX-4 Sportin korin heittämällä päälle. Koriin vain lavalle kaksi reikää lisää.
Blazerin koriin sai keulan umpioihin ledit kun irrotti ne puskurin lisävaloista. Puskuriksi vaihdoin Axial '67 C10:n puskurin joka meni heittämällä paikalleen. Kuskin pään saa vaihdettua, irtopää, auton mukana tulee kolme päätä. Mukana tulee myös jotain kahdeksan lisävaloumpiota ja kaikkea muuta skaleosaa.
Sen toisen Blazerin minkä ostin niin se on Blazer, ensimmäinen Blazer on nyt sporttiauto jonka korina on Alfa Romeo Giulia GTA. https://youtu.be/TYUYXQGs3Nk
Tein muutoksen koska halusin renkaat auton kulmiin ja kevytrakenteisen auton.
Ihan vaan sivuhuomautuksena. Huomasin tuossa kun selailin foorumeita läpi tänään, että olit laittanut rccr foorumille lisäpainojen heikentävän suoritusta.
Katsoin ton sun trx4 ajovideon niin auto näytti juurikin tarvitsevan brass portal coverit eteen ja jäykemmän jousituksen perään, sekä under- ja/tai overdrive rattaat akseleihin. Eturenkaat ei nousisi ilmaan jyrkissäkään nousuissa. Olen omistanut ja myös ajanut gmade komodon, vaterra ascenderin ja axial scxII cherokeen. Kaikkiin näihin autoihin olisin tarvinnut/kaivannut juuri noita edellä mainittuja osia, vaikken sitä silloin tiennytkään.
Nyt kun olen päässyt nauttimaan kyseisitä osista ja niiden tuomasta parannetusta ajettavuudesta, en edes harkitse hankkivani mitään autoa mihin niitä ei saa.

RTR autojen laajennettavuus, ilmeisesti tarkoittaa parantavien ja ulkonäköä tuovien osien saantia.
Suomesta ei osia saa kuin trx4, jotka parantavat suoritus kykyä brassi palikoita, od ja ud rattaita. Vanhoihin axialeihin vissiin saa od ja ud rattaita, muttei uusiin mitä kaupoista löytyy.
Tämän foorumin väki vois alkaa painostamaan suomen rc-liikkeitä, että scale ja performance palikoita saisi suomen kaupoista.
Pelkästään että joku alkaisi myymään SSD-RC:een osia, saisi lähes kaikkiin suomessa myytäviin autoihin suoritus kykyä parantavia osia.
Kyselkää ja painostakaa Suomen liikkeitä, älkää suoraan tilatko ulkomailta!

http://www.ssd-rc.com/
Egsise
Nyyppä
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 21.07.2020 08:31

Re: Parhaat RTR Scalet?

Viesti Kirjoittaja Egsise »

Metsäläinen kirjoitti:
Ke 30.09.2020 11:14
Egsise kirjoitti:
Ke 30.09.2020 00:11
Monipuolisin:
TRX-4 Traxx, koska renkailla se on auto, teloilla lumi/hiekka kulkine. Kun lavalta irrotti kuormatelineet niin suorituskyky kiipeilyssä parani.
Portaaliakseleiden vuoksi akseleilla oli maavaraa reilusti vaikka käytti pieniä renkaita.
https://youtu.be/uIMu2Rwi-b4

Laajennettavuus:
SCX10 II Blazer, siihen sai TRX-4 Sportin korin heittämällä päälle. Koriin vain lavalle kaksi reikää lisää.
Blazerin koriin sai keulan umpioihin ledit kun irrotti ne puskurin lisävaloista. Puskuriksi vaihdoin Axial '67 C10:n puskurin joka meni heittämällä paikalleen. Kuskin pään saa vaihdettua, irtopää, auton mukana tulee kolme päätä. Mukana tulee myös jotain kahdeksan lisävaloumpiota ja kaikkea muuta skaleosaa.
Sen toisen Blazerin minkä ostin niin se on Blazer, ensimmäinen Blazer on nyt sporttiauto jonka korina on Alfa Romeo Giulia GTA. https://youtu.be/TYUYXQGs3Nk
Tein muutoksen koska halusin renkaat auton kulmiin ja kevytrakenteisen auton.
Ihan vaan sivuhuomautuksena. Huomasin tuossa kun selailin foorumeita läpi tänään, että olit laittanut rccr foorumille lisäpainojen heikentävän suoritusta.
Katsoin ton sun trx4 ajovideon niin auto näytti juurikin tarvitsevan brass portal coverit eteen ja jäykemmän jousituksen perään, sekä under- ja/tai overdrive rattaat akseleihin. Eturenkaat ei nousisi ilmaan jyrkissäkään nousuissa. Olen omistanut ja myös ajanut gmade komodon, vaterra ascenderin ja axial scxII cherokeen. Kaikkiin näihin autoihin olisin tarvinnut/kaivannut juuri noita edellä mainittuja osia, vaikken sitä silloin tiennytkään.
Nyt kun olen päässyt nauttimaan kyseisitä osista ja niiden tuomasta parannetusta ajettavuudesta, en edes harkitse hankkivani mitään autoa mihin niitä ei saa.

RTR autojen laajennettavuus, ilmeisesti tarkoittaa parantavien ja ulkonäköä tuovien osien saantia.
Suomesta ei osia saa kuin trx4, jotka parantavat suoritus kykyä brassi palikoita, od ja ud rattaita. Vanhoihin axialeihin vissiin saa od ja ud rattaita, muttei uusiin mitä kaupoista löytyy.
Tämän foorumin väki vois alkaa painostamaan suomen rc-liikkeitä, että scale ja performance palikoita saisi suomen kaupoista.
Pelkästään että joku alkaisi myymään SSD-RC:een osia, saisi lähes kaikkiin suomessa myytäviin autoihin suoritus kykyä parantavia osia.
Kyselkää ja painostakaa Suomen liikkeitä, älkää suoraan tilatko ulkomailta!

http://www.ssd-rc.com/
Holmes Hobbies -setä kertoo että painoa pois, ja selittää miksi.
https://youtu.be/U44p0p2IrnY

En enää maksimoi suorituskykyä, ei mulla kiinnosta metsästää ajomaastoa missä on jyrkimmät mäet.
En jaksa kiikkua niitä, ja ne on oikeasti vaarallisia paikkoja liikkua.
Nautin ajamisesta saman verran vaikka auton suorituskyky olisi heikompi, ei se ole mikään kisa missä on pakko ajaa jokin reitti.
Aina voi valita helpomman paikan mistä ajaa.

Kuvassa ajelupaikka 20km päässä, jyrkkää kalliota vaikka kuinka.
Tuo sporttiauto SCX10 II on nykyään muovivanteilla ja pienellä akulla, vararengas on tarkoituksella heikentämässä suorituskykyä.
Tuo painaa ajokunnossa akun kanssa 2050g, painojakauma 56/44.
Noilla kaikilla pääsee noin 55 asteen ylämäkeä, 45 asteen alamäkeä, ja 40-45 asteen sivumäkeä.
Nautin ajamisesta vaikka auton suorituskyky olisi heikompi, sovitan maaston suorituskyvyn mukaan.
Enhän minä puolen vuoden ajokokemuksella osaa hyödyntää edes vakioauton koko potentiaalia.

Kuva
Metsäläinen
Nyyppä
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 17.02.2017 09:00

Re: Parhaat RTR Scalet?

Viesti Kirjoittaja Metsäläinen »

Juu painoa pois vääristä paikoista ja lisäpainoa mihin sitä tarvitaan eli akseleihin. Painon lisääminen oikeisiin paikkoihin auttaa huomattavasti
enemmän pelkkä painon pudotus. Kokeiltu monella autolla ei pelkästään rc-maastureilla myös 1/10 ja 1/8 kilpakrossareilla, balanssi on kaiken a ja o.
RC-maasturista jos meinaa tehdä super scalen niin varsinkin silloin on tärkeää lisätä painoa akseleihin, kova kori ja kaikki muut koristeet lisää painoa ainoastaan vääriin paikkoihin.
Ei ollut tarkoitus mitenkään turhaan päteä vaan yrittää auttaa parantantamaan ajokokemusta. Ajaa sitten tasasta polkua tai jyrkimpiä mäkiä.
Tuolta löytyy mun viritys trx nelosesta. Kuvat löytyy linkistä.
viewtopic.php?f=49&t=11570

Tässä SBG:een video uudesta axial scx kolmosesta, johon haetaan lisää suorituskykyä ja ulkonäköä. Ensimmäisiä muutoksia on painoa akseleihin ja overdrive rattaat.
The Ultimate Axial Jeep Gladiator Stage 1
Egsise
Nyyppä
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 21.07.2020 08:31

Re: Parhaat RTR Scalet?

Viesti Kirjoittaja Egsise »

Metsäläinen kirjoitti:
Ke 30.09.2020 13:16
Juu painoa pois vääristä paikoista ja lisäpainoa mihin sitä tarvitaan eli akseleihin. Painon lisääminen oikeisiin paikkoihin auttaa huomattavasti
enemmän pelkkä painon pudotus.
omenanraato kirjoitti:
Ke 11.04.2018 23:55
Voitaisiinko kerätä tähän ketjuun teidän kokeneimpien mietteitä eri kategorioihin? Nimenomaan RTR autoista siinä kunnossa, kun uusi alan harrastaja sen paketista saa. Ja mielellään ihan kunnon perusteluiden kanssa.
Niin tämä ketju on RTR maastureista, ei rakennetuista tai parannelluista autoista.
TRX-4:n "vika" kaikissa malleissa on 50/50 painojakauma ja korkea painopiste joka saa lisäämään painoa keulaan ja akseleihin.
Olet oikeassa, TRX-4 on vakiona oikeasti ihan surkea koska se kaatuu selälleen tai kyljelleen.
SCX10 II:n (ja Elementin ja Gen7) painojakaumat ovat VAKIONA lähempänä optimaalista 60/40 painojakaumaa.
Kevyemmän rakenteensa vuoksi paino on valmiiksi akseleilla, ja ne ovat oikeasti aika hyviä suoraan sellaisena kuin ne kaupasta ostaa.

Redcat Gen7 Sport RTR:n kori painaa vain 160g ja akku on etuakselilla, onko sekään mikään ihme että se kiikkuu vakiona todella hyvin.
Tässä on Gen7 ja TRX-4 vierekkäin.

Kuva
Metsäläinen
Nyyppä
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 17.02.2017 09:00

Re: Parhaat RTR Scalet?

Viesti Kirjoittaja Metsäläinen »

omenanraato kirjoitti:
Ke 11.04.2018 23:55
Mikä auto on tällä hetkellä paras valinta:
1: Monipuolisin auto? Eli auto missä paljon eri ominaisuuksia, tai voi ajaa vähän kaikkialla ja kaiken tyyppisesti. Olisiko Traxxas TRX4 tähän?

2: Laajennettavuuden osalta? Eli mihin löytyy eniten uusia osia, helpoin muokata ja tuunata omakseen. Toisaalta voiko vakio-ohjaimen kanavien määrälle antaa painoarvoa? Axial Scx10, tai Traxxas TRX4??

4: Crawlingiin? Tähän varmaan vaikuttanee painopiste, renkaat jne?
Mä otin etupäässä kantaa näihin kohtiin.
Regno
Nyyppä
Viestit: 41
Liittynyt: Ma 03.06.2019 14:44
Paikkakunta: Toijala

Re: Parhaat RTR Scalet?

Viesti Kirjoittaja Regno »

Jos kriteerinä on paras täysi rtr, niin Trx-4 Bronco, blazer, G500 ja chassis kitissä on myös etuakselin etupuolella paikka akulle, jolla saa painopistettä säädettyä. Samalla kannatta muistaa, että mallista riippuen trx-4 saa kahdella akselivälillä. 313mm ja 324mm. Samoin renkaissa on eroa G500 Vs. muut trx-4 mallit, sekä toki korien painoissa ja niiden painojakautumassa.
Liitteet
Screenshot_20200930_155246_com.android.chrome.jpg
Egsise
Nyyppä
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 21.07.2020 08:31

Re: Parhaat RTR Scalet?

Viesti Kirjoittaja Egsise »

Regno kirjoitti:
Ke 30.09.2020 16:01
Jos kriteerinä on paras täysi rtr, niin Trx-4 Bronco, blazer, G500 ja chassis kitissä on myös etuakselin etupuolella paikka akulle, jolla saa painopistettä säädettyä. Samalla kannatta muistaa, että mallista riippuen trx-4 saa kahdella akselivälillä. 313mm ja 324mm. Samoin renkaissa on eroa G500 Vs. muut trx-4 mallit, sekä toki korien painoissa ja niiden painojakautumassa.
Mulla SCX10 II Blazer kulki 8.4V 3000mAh NiMH akulla yli kolme tuntia, sekoitus crawlingiä ja polkuajelua.
Kävelymatkaa tuli 2km ja lunta oli vielä maassa joten lämpöasteita ei tainnut olla kovin paljoa.
Kuvasin tämän ajovideon sinä päivänä, autossa on metallivanteet ja paremmat renkaat tosin. https://youtu.be/Ck_06nSFP8o
Jos käyttäisi oikeita akkuja niin tosiaan yhdellä lipolla saisi ajaa aamusta iltaan.

Pitäisikö tuo mainita tuossa ekassa jutussa minkä kirjoitin.
Nyt kun mietin niin jokainen sivustakatsoja joka on kysynyt autosta, on aina kysynyt myös akkukestosta.
Akut maksavat ja iso akku maksaa enemmän, joten siinä mielessä ymmärrän kysymyksen.
HillBilly
Täysi jäsen
Viestit: 120
Liittynyt: Pe 25.01.2019 09:01

Re: Parhaat RTR Scalet?

Viesti Kirjoittaja HillBilly »

Aattelin etten kommentoi tätä " Bemari vs Mersu" keskustelua kun se eskaloituu oman peremmuuden puolustelun kannalle 🤣
Itellä löytyy Scx10ii, Element BK, Scx10 x 2, pari axialin runkoaisoille rakennettua " customia" ja sitten se mustalammas RC4WD TF2. Traxxasista en omaa mitään omakohtaista kokemusta mutta onhan noita tullu nähtyä.
Valitettavasti RC4WD RTR:iä ei taida suomesta saada mutta esim Claypitrc tossa Tallinnassa myy niitä. Jos haluat kovaa koria, lehtijousia, scalerealismiä ja aidon tuntuista ajelua niin miksipäs ei 🤷🏻‍♂️ Palikkaa ei myöskään saa suomesta ( ainakaan vielä) mikä tietty saattaa vaikuttaa.
Toivottavasti joku firma ottais kopin RC4WD kamoista ja alottais kunnon maahantuonnin. Saattais olla kysyntää ainaisten lexan postilaatikoiden ostelun sijaan.
Tämä vaan siis uusi näkemys tähän ketjuun.
Aina oppii uutta kun harrastaa itteensä parempien kanssa ;-)
ig hillbillyscalerc
Egsise
Nyyppä
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 21.07.2020 08:31

Re: Parhaat RTR Scalet?

Viesti Kirjoittaja Egsise »

HillBilly kirjoitti:
Ke 30.09.2020 21:59
Tämä vaan siis uusi näkemys tähän ketjuun.
Oikein nolottaa että näin vaivaa kirjoittaa alkuperäisen postaajan toivomalla tavalla järkeviä perusteluita eri osa-alueille.
Ei ole ihme että suomifoorumeilta ei löydy apuja ekan auton ostoon.
Avatar
Matti Niemelä
DIG-taattori
Viestit: 1639
Liittynyt: Su 19.08.2012 13:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Parhaat RTR Scalet?

Viesti Kirjoittaja Matti Niemelä »

Koittakaas nyt tulla toimeen keskenänne. Tää on hyvä aihe, kaikki saa ilmaista oman mielipiteensä, ja toisten on syytä ottaa ne sellaisina.
Finnish RC Crawling Series
Scale Class 1 - 2014 #1 / 2015 #2 / 2016 #5 / 2017 #2
Scale Class 2 - 2014 #2 / 2015 #8 / 2016 #1 / 2017 #4
Scale Class 3 - 2014 #1 / 2015 #1 / 2016 #2 / 2017 --
Avatar
ToniS
Legendaarinen!
Viestit: 700
Liittynyt: Su 06.09.2009 11:55
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Parhaat RTR Scalet?

Viesti Kirjoittaja ToniS »

Siinäpä järkipuhetta videon muodossa RC- maasturin hankintaan vinkkejä:

Osa 1
Osa 2
Finnish RC Scale Crawling Series
Scale Class 1 - 2016 #2 / 2017 #1 /2018 #1 2019 #1
Scale Class 2 - 2015 #23 / 2016 #3 / 2017 #3 /2018 #1 2019 #1
Scale Class 3 - 2018 #3
Vastaa Viestiin