Keskustelua radoista ja ratojen tekemisestä

Tänne crawler luokkien säännöt ja keskustelut niistä.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 0

Tomy
Legendaarinen!
Viestit: 4783
Liittynyt: Su 28.09.2008 18:56

Keskustelua radoista ja ratojen tekemisestä

Viesti Kirjoittaja Tomy » Ke 09.04.2014 20:24


Huh, huh. Tässä täytyy ruveta käymään lenkillä, että jaksaa nykymuodin mukaista crawlingia jatkossa harrastaa.
Viimeksi muokannut Tomy, To 10.04.2014 15:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Zarizi Tech
Moderator
Viestit: 3673
Liittynyt: To 26.04.2007 21:10
Paikkakunta: Kurtakko, Lappi
Viesti:

Keskustelua radoista ja ratojen tekemisestä

Viesti Kirjoittaja Zarizi Tech » Ke 09.04.2014 20:27

[quote="Tomy"]
Huh, huh. Tässä täytyy ruveta käymään lenkillä, että jaksaa nykymuodin mukaista crawlingia jatkossa harrastaa.
[/quote]

Tuo on kaikista raa'in ratamuoto, mitä ovat keksineet. Täytyy myöntää, että ensin kun ajoi shaftylla radan suorittaen kahdeksan kertaa bonarin ja heti perään proolla minuutin pienemmällä kokonaisajalla yhdeksän kertaa, alkoi hikeä puskea pintaan. Läskit lähtee ainakin tehokkaasti.  :P
Viimeksi muokannut Zarizi Tech, To 10.04.2014 15:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCRCO
DravTech ~ Ottsix ~ RC4WD ~ Offipaita ~ Krawler Konceptz

Tomy
Legendaarinen!
Viestit: 4783
Liittynyt: Su 28.09.2008 18:56

Keskustelua radoista ja ratojen tekemisestä

Viesti Kirjoittaja Tomy » Ke 09.04.2014 20:32

Zarizi Tech kirjoitti: Läskit lähtee ainakin tehokkaasti.   :P
No siitä ei kyllä minun kohdallani olisi yhtään haittaa. Innolla siis kohti kesän kilpasarjaa.   :)
Viimeksi muokannut Tomy, To 10.04.2014 15:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Zarizi Tech
Moderator
Viestit: 3673
Liittynyt: To 26.04.2007 21:10
Paikkakunta: Kurtakko, Lappi
Viesti:

Keskustelua radoista ja ratojen tekemisestä

Viesti Kirjoittaja Zarizi Tech » Ke 09.04.2014 20:39

[quote="Tomy"]
[quote="Zarizi Tech"]
Läskit lähtee ainakin tehokkaasti.  :P
[/quote]

No siitä ei kyllä minun kohdallani olisi yhtään haittaa. Innolla siis kohti kesän kilpasarjaa.  :)
[/quote]

Näin se oli itsellekkin helppo perustella. Negatiivisia puolia repeat bonuksesta oli vaikea löytää.  ;D
Viimeksi muokannut Zarizi Tech, To 10.04.2014 15:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCRCO
DravTech ~ Ottsix ~ RC4WD ~ Offipaita ~ Krawler Konceptz

qaw
Legendaarinen!
Viestit: 2528
Liittynyt: Ke 11.03.2009 08:06
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Keskustelua radoista ja ratojen tekemisestä

Viesti Kirjoittaja qaw » Ke 09.04.2014 20:56

sorry offtopic, mutta tuosta bashauksesta alkaa olla crawlinki kaukana :(
Viimeksi muokannut qaw, To 10.04.2014 15:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1

Zarizi Tech
Moderator
Viestit: 3673
Liittynyt: To 26.04.2007 21:10
Paikkakunta: Kurtakko, Lappi
Viesti:

Vs: Re: #14 Mår Bazhaag

Viesti Kirjoittaja Zarizi Tech » Ke 09.04.2014 21:01

qaw kirjoitti: sorry offtopic, mutta tuosta bashauksesta alkaa olla crawlinki kaukana :(
Niimpä. Rock Racea tuo enemmän jenkeissä on. Mutta, jos siellä haluaa menestyä on pelattava heidän korteilla. Tässä vaiheessa on jo hyvä ruveta kaivamaan kuvia suomessa.  ;)
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCRCO
DravTech ~ Ottsix ~ RC4WD ~ Offipaita ~ Krawler Konceptz

macman
Legendaarinen!
Viestit: 537
Liittynyt: Su 11.09.2011 11:06
Paikkakunta: Eura

Keskustelua radoista ja ratojen tekemisestä

Viesti Kirjoittaja macman » Ke 09.04.2014 22:10

Nyt voi varmaan pian harjallisen koneen unohtaa ja kaivaa pakin pohjalta jonkun 3 tai 4 lankaisen harjattoman koneen että kerkee portin välit...
Missäs se en tykkää nappi olikaan?   :(
Viimeksi muokannut macman, To 10.04.2014 15:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RaumRC

Hadesbear
Legendaarinen!
Viestit: 2273
Liittynyt: Su 29.11.2009 14:47
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Keskustelua radoista ja ratojen tekemisestä

Viesti Kirjoittaja Hadesbear » Ke 09.04.2014 22:18

Tämä on valitettavasti sitä kehitystä. Ellet pysy mukana menossa, putoat pelistä. Nopeus on valttia, eikä enää ole
sitä 2min saman kohdan jyynäämistä. Uudet bonarisysteemit ovat silti kiehtovia ja luovat tyystin erilaiset asetelmat kisaan.
Viimeksi muokannut Hadesbear, To 10.04.2014 15:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saku Sarka, RFOT, FIN

Tomy
Legendaarinen!
Viestit: 4783
Liittynyt: Su 28.09.2008 18:56

Keskustelua radoista ja ratojen tekemisestä

Viesti Kirjoittaja Tomy » Ke 09.04.2014 23:09

Ei kai meidän ole pakko lähteä tuohon villitykseen mukaan? Taitaa toistaiseksi olla ainoastaan   USAssa yhdistetty hölkkäily ja rc-autoilu.
Viimeksi muokannut Tomy, To 10.04.2014 15:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Zarizi Tech
Moderator
Viestit: 3673
Liittynyt: To 26.04.2007 21:10
Paikkakunta: Kurtakko, Lappi
Viesti:

Keskustelua radoista ja ratojen tekemisestä

Viesti Kirjoittaja Zarizi Tech » To 10.04.2014 09:35

[quote="Tomy"]
Ei kai meidän ole pakko lähteä tuohon villitykseen mukaan? Taitaa toistaiseksi olla ainoastaan  USAssa yhdistetty hölkkäily ja rc-autoilu.
[/quote]

Ei ole. Laitan kuitenkin perustelut kun pääsen kotiin, että miksi meidän pitäisi harjoitella näitäkin.
Viimeksi muokannut Zarizi Tech, To 10.04.2014 15:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCRCO
DravTech ~ Ottsix ~ RC4WD ~ Offipaita ~ Krawler Konceptz

Pasi
Moderator
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma 01.02.2010 20:48
Paikkakunta: Lahti

Keskustelua radoista ja ratojen tekemisestä

Viesti Kirjoittaja Pasi » To 10.04.2014 14:10

Tässähän päästään nyt ratojen teon tärkeyteen. Samu varmasti tulee tekemään tällaisia rockrace tyylisiä jaksoja. Itse tekisin ehkä teknisesti vaikeampia ja lyhyemmällä porttivälillä olevia jaksoja. Kunhan kaikki kilpailijat muistavat olla mukana ratojen teossa saadaan varmasti kaikkia miellyttäviä jaksoja.
Viimeksi muokannut Pasi, To 10.04.2014 15:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nordic Crawler Design
R2-Design
LT-special parts
NCC ROADS
CRC

Avatar
LaaLaa
Legendaarinen!
Viestit: 1756
Liittynyt: Ti 18.11.2008 10:05
Paikkakunta: Lahti RC Crawlers

Keskustelua radoista ja ratojen tekemisestä

Viesti Kirjoittaja LaaLaa » To 10.04.2014 14:57

Nyt kun keskustelu siiryi hieman samun autoprojektista sivuun, en malta olla kommentoimatta.

Itselleni sopii vallan mainiosti myös tuollaiset Repeat Bonus -jaksot ja ovat tosiaankin ihan hauskojakin ajaa, MUTTA pidetään visusti mielessä edelleen se kuskin turvallisuus. Ihan turhaan huudellaan jollain jaksolla "pause time", jos toisella jaksolla pitää epätasaisessa maastossa juosta pitkiä matkoja portilta toiselle.
[EDIT] Miltä kuullostaisi, että tuolla jaksolla jokaisen bonari-siirtymän kohdalla huudetaan 1-2 kertaa "aika seis" ja nuo siirtymät käveltäisiin rauhassa?[EDIT]
Jokaisen kuskin nilkat ja polvet ei välttämättä ole enää nuoruusvuosien tiukkuudessa.

Tuossa jaksossa pisti eritoten silmään sen tekninen helppous ja tylsyys. Lopun muutamat portit näyttivät ainoilta järkeviltä. Inkoon maastoon kyllä pitäisi onnistua tekemään pienemmillä siirtymillä olevan Repeat Bonus -jakson. Ei siellä maailmallakaan pyritä ehdon tahdon rock race tyylisiin jaksoihin eli turha selittää, että tuo on crawlingin nyky kehitys.  
Viimeksi muokannut LaaLaa, To 10.04.2014 15:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nordics champion 2017
WORLDS #2 2016
2.2 Pro Champion 2015
Scale C2 Champion 2015
Nordic #2 2015
2.2 Champion 2012
1.9 Champion 2012
Nordic Champion 2013
LRCC team driver

Zarizi Tech
Moderator
Viestit: 3673
Liittynyt: To 26.04.2007 21:10
Paikkakunta: Kurtakko, Lappi
Viesti:

Keskustelua radoista ja ratojen tekemisestä

Viesti Kirjoittaja Zarizi Tech » To 10.04.2014 15:18

LaaLaa kirjoitti: Tuossa jaksossa pisti eritoten silmään sen tekninen helppous ja tylsyys. Lopun muutamat portit näyttivät ainoilta järkeviltä. Inkoon maastoon kyllä pitäisi onnistua tekemään pienemmillä siirtymillä olevan Repeat Bonus -jakson. Ei siellä maailmallakaan pyritä ehdon tahdon rock race tyylisiin jaksoihin eli turha selittää, että tuo on crawlingin nyky kehitys.
Lasse ehti mun pointtiin ennen kun pääsin kotiin. Eli videon ratahan oli puhtaasti läpiajoa pääasiallisesti. Tästä saa nyt sen kuvan, että on ajettava bonus yhdeksän kertaa ja juostava edestakasin siellä radalla. Tämä kertoo radanteon epäonnistumisesta.

Eli repeat-bonus radat ovat aivan yhtä vaikeita normaaleilta porteiltaan, kuin se perus kahden tai kolmen bonarin rata. Siellä vaan on asetettu radan keskiosuudelle helpohko bonus, jonka voi hakea jokaisen porttivälin jälkeen. JOS EHTII.

Haivainnevideota:

https://www.youtube.com/watch?v=jpfLlPa ... GFl4TY7TsQ
Tässä tuo viime viikonlopun helppo repeat bonus jakso. Radan varsinaisista porttiväleistä oikeastaan harmaita hiuksia joillekkin tuotti kolmas, neljäs ja kaksi viimeistä väliä. Täten nuilla -5 pisteen bonuksilla pääsi helposti "paikkaamaan", jos möhelsisähelsi noissa muissa porteissa. Radasta tuli kuitenkin liian helppo. Tähän on osittain syynä se, että emme päässeet alas rantaan tekemään rataa, koska tuuli oli sen varran voimakasta, että se puhalsi pallot pois.

https://www.youtube.com/watch?v=BUbJ9SNdQbQ
Tässä taas video viime vuodelta jenkeistä. Shafty luokan ainoa repeat bonus rata. Tässä huomaamme normaalien porttivälien olevan sen verran haastavia, että paras taisi selvittää bonuksen kuusi kertaa, ja silloinkin missään muualla ei saanut tulla virheitä. Itse suoriuduin bonuksesta kaksi kertaa. Tämä oli mielestäni onnistunut repeat bonus rata.

Tarkoitushan näitä ei ole viljellä ihan tuhottomasti, eli yksi tällainen per kisa maksimissaan. Ja kuten Pasi sanoi, radantekijällä on suurin vastuu sen onnistumisesta. Itse aion Nokialle tehdä tämän tyyppisen jakson, mutta huomattavasti vaikeampana, kuin tuolla Inkoossa.

Toivottavasti mun pointti tästä aukeaa.  ;)
Viimeksi muokannut Zarizi Tech, To 10.04.2014 15:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCRCO
DravTech ~ Ottsix ~ RC4WD ~ Offipaita ~ Krawler Konceptz

macman
Legendaarinen!
Viestit: 537
Liittynyt: Su 11.09.2011 11:06
Paikkakunta: Eura

Re: Keskustelua radoista ja ratojen tekemisestä

Viesti Kirjoittaja macman » To 10.04.2014 21:07

Olihan täällä sentään vielä joku järjen ääni paikalla. Kiitos! Teknisiä haastavia ratoja on mukava ajaa. Ja onhan tuo repeat bonus meille huonomuistisellle mukava
kun sen voi ajaa joka portinvälissä jos muistaa   ;D   Mutta noi tylsät kaahailu radat voi tosiaankin unohtaa![font=Verdana][size=78%] [/size][/font]
RaumRC

Pasi
Moderator
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma 01.02.2010 20:48
Paikkakunta: Lahti

Re: Keskustelua radoista ja ratojen tekemisestä

Viesti Kirjoittaja Pasi » To 10.04.2014 21:38

Tietysti on hyvä muistaa että ratojen teko ei ole ihan helppoa, täytyy miettiä ajoaikaa, montako teknisesti vaikeaa porttia ja montako helpompaa "siirtymä"porttia, kuskin ja tuomarin turvallisuus, lätäköt ja mahdolliset ylisuuret pudotukset joissa auto voi hajota yms.
Kannattaa reenatessakin yrittää miettiä hieman mollien paikkoja ja yrittää tehä kisakelpoisia jaksoja treenatessakin, jolloin tulee vähän tuntumaa ratojen tekoon ja saa paremman hyödyn treenistäkin.

Monesti ratojen tekijöistä on ollut pulaa. Kannattaa kaikkien lähteä rohkeasti, myös uusien harrastajien, tekemään ratoja ja jos omat jakso teko taidot epäilyttää niin ei muuta kuin vetämään hihasta kokeneempia kuskeja niin varmasti tulee kelpoisia ratoja.
Nordic Crawler Design
R2-Design
LT-special parts
NCC ROADS
CRC

Zarizi Tech
Moderator
Viestit: 3673
Liittynyt: To 26.04.2007 21:10
Paikkakunta: Kurtakko, Lappi
Viesti:

Re: Keskustelua radoista ja ratojen tekemisestä

Viesti Kirjoittaja Zarizi Tech » To 10.04.2014 21:50

[quote="Pasi"]
Kannattaa kaikkien lähteä rohkeasti, myös uusien harrastajien, tekemään ratoja ja jos omat jakso teko taidot epäilyttää niin ei muuta kuin vetämään hihasta kokeneempia kuskeja niin varmasti tulee kelpoisia ratoja.
[/quote]

Aamen.
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCRCO
DravTech ~ Ottsix ~ RC4WD ~ Offipaita ~ Krawler Konceptz

Arttu Ahtiainen
Vanhempi jäsen
Viestit: 277
Liittynyt: To 12.08.2010 18:19
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Keskustelua radoista ja ratojen tekemisestä

Viesti Kirjoittaja Arttu Ahtiainen » To 10.04.2014 22:08

Ite tykkäsin noita erillaisista rata comboista mitä tuolla inkoossa kokeiltiin, toki ne ei varmasti ole kivoja jos auto/kuski ei toimi mutta reeniä alle vaan ni kivastihan nuo amerikan villityksetkin tuntuu toimivan, ja sama se rata on kaikille mukana olijoille pääseehän siinä tasoerojen myötä pisteet karkaamaan jos tekee virheitä mut sama toimii toisinkin päin kun siellä menee joku rata hyvin ni nousee pisteissä. Ite kannata kyl avoimesti näitä areerikan tyylisiä ratoja, inkoossa ainakin oli kivaa.
Reenit ilman liiturajoja ovat turhia!

Hadesbear
Legendaarinen!
Viestit: 2273
Liittynyt: Su 29.11.2009 14:47
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Re: Keskustelua radoista ja ratojen tekemisestä

Viesti Kirjoittaja Hadesbear » To 10.04.2014 22:32

Pakko kommata sekä lassea, että samua, hyviä pointteja molemmilla!

Lisäksi komppaan pasia eli kuten itse olen foffissa ottanut asenteeksi uusien harrastajien kanssa:
"jokainen rata on hyvä ja mitä enemmän ratamestareita, sen monipuolisempia ratoja saadaan".

Mielestäni ei ole olemassa ns. "huonoja" ratoja, vaan erilaisia näkemyksiä, jotka rakentuvat ajanmittaan.
Jos esim. foffissa vain RFOT tekee radat, niin usealle ne on ihan liian vaikeita/liian meidänlaisia. Siksi meillä
foffissa olemme enemmän kuin iloisia, jos vaikka ihan uus kuskikin tekee radan. Yks meirän piireis
ajava hemmo tuli foffiin about 2010 ja on tehnyt nyt ratoja ja haastavia ratalinjoja, hyviä ratoja ja erilaisia
näkemyksiä! Ne todella rikastuttaa ja tekee omastakin päivästä jännemmän, kun ei saa ite tehdä montaa rataa.

Kaikinpuolin foffissa toimiva systeemi, joten varmasti toimii offissaki. Rohkeesti vaa ja vetää hihasta kokeneempaa
ja kysyy vaikka vinkkejä radantekoon, jos askarruttaa, niin tää homma toimii   :)

Fakta on se, että yhteispelillä saadaan aina paras kisapäivä rakennettua!
Viimeksi muokannut Hadesbear, To 10.04.2014 22:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saku Sarka, RFOT, FIN

Zarizi Tech
Moderator
Viestit: 3673
Liittynyt: To 26.04.2007 21:10
Paikkakunta: Kurtakko, Lappi
Viesti:

Re: Keskustelua radoista ja ratojen tekemisestä

Viesti Kirjoittaja Zarizi Tech » To 15.05.2014 16:37

Piti kirjoittaakkin ylös, että Pro kuskien kesken jo Nokialla sovittiin uusista bonus käytännöistä:

Radassa ei ole pakko olla bonuksia, mutta jos haluaa niitä voi laittaa yhdestä kolmeen, joista kukin on -5 pisteen arvoinen. Bonukse(n)t saa suorittaa missä vaiheessa vaan ennen maaliporttia. Repeat bonus tässä tapauksessa poikkeuksena.
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCRCO
DravTech ~ Ottsix ~ RC4WD ~ Offipaita ~ Krawler Konceptz

Avatar
R2
Legendaarinen!
Viestit: 864
Liittynyt: La 06.03.2010 09:12
Paikkakunta: Nastola

Re: Keskustelua radoista ja ratojen tekemisestä

Viesti Kirjoittaja R2 » To 15.05.2014 16:54

Zarizi Tech kirjoitti: Piti kirjoittaakkin ylös, että Pro kuskien kesken jo Nokialla sovittiin uusista bonus käytännöistä:

Radassa ei ole pakko olla bonuksia, mutta jos haluaa niitä voi laittaa yhdestä kolmeen, joista kukin on -5 pisteen arvoinen. Bonukse(n)t saa suorittaa missä vaiheessa vaan ennen maaliporttia. Repeat bonus tässä tapauksessa poikkeuksena.
Olikos se vielä niin että 1-portin jälkeen? ja bonarit sai ajaa vaikka peräkkäin ilman normiportin suoritusta välissä jos siltä tuntuu..?
"Real stupidity beats artificial intelligence every time"

Vastaa Viestiin