Crawler luokkien säännöt 2020

Tänne crawler luokkien säännöt ja keskustelut niistä.
Zarizi Tech
Moderator
Viestit: 3905
Liittynyt: To 26.04.2007 21:10
Paikkakunta: Kolari, Lappi
Viesti:

Crawler luokkien säännöt 2020

Viesti Kirjoittaja Zarizi Tech »

Zarizi Tech
Moderator
Viestit: 3905
Liittynyt: To 26.04.2007 21:10
Paikkakunta: Kolari, Lappi
Viesti:

Re: Crawler luokkien säännöt 2020

Viesti Kirjoittaja Zarizi Tech »

Olen aloittanut suomennoksen tekemisen luokkakohtaisilla vaatimuksilla. Saattaa sisältää vielä kirjoitusvirheitä, mutta ei toivottavasti asiavirheitä. Saa korjata jos on virheitä. Jatkan suomennoksen tekoa myöhemmin.

OSIO 2: Autojen vaatimukset

2.1 - Yleiset: (Poislukien Performance Scale luokka, jonka säädökset alkavat kohdalta 2.6.)
▪ 2.1.1 - Autoissa tulee olla neljä vetävää pyörää, ellei luokka kohtaisissa säännöissä ole toisin määrätty. Nämä neljä pyörää saavat olla auton ainoa vetotapa.
▪ 2.1.2 - Kaikki autojen mitat luokasta ja auto tyypistä riippumatta tulee ottaa tasaisella pinnalla auton ollessa ajovalmiina. (esimerkiksi katsastus pöydällä).
▪ 2.1.3 - Akseliväli mitataan etuakselin vetoakselin keskikohdasta taka-akselin vetoakselin keskikohtaan pyörin ollessa suunnattuna eteenpäin. (Katso Osio 6 Akseliväli)
▪ 2.1.4 - Auton katon tulee nousta vähintään 1”/25.4mm rungon alimmasta kohdasta muodostaen ohjaamon. Rungon sivujen tulee olla vähintään 1”/25.4mm korkeat (Ohjaamo ja rungon sivut tulee mitata pystysuunnassa ohjaamon ja konepellin risteyskohdasta).
▪ 2.1.5 - Autojen tulee muistuttaa 1:1 ajoneuvoa.
▪ 2.1.6 - Iskarit ja prikat (mutterit, pultit, prikat tai lisätangot) eivät koskaan ole osa rungon mittoja.
▪ 2.1.7 - Autojen korin/korittoman rungon mittojen tulee olla vähintään (A) leveys, (B) pituus ja (C) korkeus. Mitat saavat sisältää, mutta ei ole rajattu puskureihin, runko paloihin, pohjalevyyn, kattoon, konepeltiin ja sivu paneeleihin.

▪ 2.1.8 - Rungon alaspäin vinssaaminen akselista on sallittu. Vinssi piste pitää olla kiinnitetty maksimissaan 1/2"/12.7mm päähän akselin keskikohdasta vain yhdestä kohdasta.
▪ 2.1.9 - Käytettävien kanavien lukumäärää radiossa ei ole rajattu. Ellei luokka kohtaisissa säännöissä ole toisin määrätty.

Mittaustavat - Auton raideleveys on määritetty mittaamalla uloimmat kohdat auton etu- ja takarenkaiden välillä samalla akselilla kun auto on tasaisella alustalla. Auton akseliväli on määritetty etuakselin vetoakselin keskikohdasta taka-akselin vetoakselin keskikohtaan pyörien ollessa suorassa. Missään ylhäältä alaspäin tapahtuvassa jousituksen vaiheessa mitan ei tule ylittää annettua maksimia tai alittaaa annettua minimi mittaa.


Luokat

2.2 - Super luokka:
▪ 2.2.1 - Auton akselivälin tulee olla minimissään 16”/406.4mm ja maksimissaan 18”/457.2mm.
▪ 2.2.2 - Ei rajoituksia pyörien kääntyvyyteen.
▪ 2.2.3 - Vanteen halkaisija tulee olla vähintään 3.2”/81.28mm tai suurempi renkaan asennus pinnasta. Vanteiden muokkaus on sallittua kunhan vanteen halkaisija renkaan asennus pinnasta on suurempi kuin 3.2”/81.28mm.
▪ 2.2.4 - Renkaat voivat olla muokattu useista renkaista kunhan käytössä on vain taipuisaa kumia.
▪ 2.2.5 - Korin/korittoman rungon tulee olla vähintään 12"/304.8mm pitkä, 3"/76.2mm leveä ja 3"/76.2mm korkea.


2.3 - Pro luokka:
▪ 2.3.1 - Auton akselivälin tulee olla maksimissaan 12.5”/317.5mm.
▪ 2.3.2 - Auton raideleveyden tulee olla maksimissaan 12.5”/317.5mm.
▪ 2.3.3 - Vanne on rajattu maksimissaan 2.2”/55.88mm tai pienempi renkaan asennus pinnasta. Vanteiden muokkaus on sallittua kunhan vanteen halkaisija renkaan asennus pinnasta on maksimissaan 2.2”/55.88mm. Renkaan ollessa asennettuna vanteeseen mikään ulkoinen komponentti sisältäen bead lock kehän ei saa ylittää 2.55"/64.77mm halkaisijaa.
▪ 2.3.4 - Renkaat voivat olla muokattu useista renkaista jos materiaalina on vain taipuisaa kumia. Renkaan ulkohalkaisija ei silti saa ylittää 6”/152.4mm.
▪ 2.3.5 - Autot ovat rajattu kahteen ohjaavaan pyörään.
▪ 2.3.6 - Auton korin/korittoman rungon tulee olla vähintään 8"/203.2mm pitkä, 3"/76.2mm leveä ja 3"/76.2mm korkea.
▪ 2.3.7 - Autot ovat rajattu kahteen moottoriin.

2.4 - Mini luokka:
▪ 2.4.1 - Auton akselivälin tulee olla maksimissaan 8.5”/215.9mm.
▪ 2.4.2 - Auton raideleveyden tulee olla maksimissaan 8.5”/215.9mm.
▪ 2.4.3 - Vanne on rajattu maksimissaan 1.9”/48.26mm tai pienempi renkaan asennus pinnasta. Vanteiden muokkaus on sallittua kunhan vanteen halkaisija renkaan asennus pinnasta on maksimissaan 1.9”/48.26mm. Renkaan ollessa asennettuna vanteeseen mikään ulkoinen komponentti sisältäen bead lock kehän ei saa ylittää 2.2”/55.88mm halkaisijaa.
▪ 2.4.4 - Renkaat voivat olla muokattu useista renkaista jos materiaalina on vain taipuisaa kumia. Renkaan ulkohalkaisija ei silti saa ylittää 4.95”/125.73mm.
▪ 2.4.5 - Autot ovat rajattu kahteen ohjaavaan pyörään. Nämä pyörät tulee olla etuakselissa
▪ 2.4.6 - Autot ovat rajattu kahteen toimivaan radiokanavaan. (yksi ohjaukselle ja yksi kaasulle) Kumpikaan kanava ei saa olla ohjelmoituna kuin yhdelle tarkoitukselle. Useampi kanavaisia radioita saa käyttää, mutta vain kaksi kanavaa saa olla käytössä kilpailun aikana.
▪ 2.4.7 - Autot ovat rajattu yhteen nopeudensäätimeen ja yhteen ohjausservoon.
▪ 2.4.8 - Autot ovat rajattu yhteen moottoriin joka tuottaa voimaa molemmille akseleille.
▪ 2.4.9 - Moottorin tulee tuottaa voima kahdelle akselille samanaikaisesti.
▪ 2.4.10 - Auton korin/korittoman rungon tulee olla vähintään 6.75"/171.54mm pitkä, 2.5"/63.5mm leveä ja 2.75"/69.85mm korkea.

2.5 - Sportsman luokka:
▪ 2.5.1 - Auton akselivälin tulee olla maksimissaan 12.5”/317.5mm.
▪ 2.5.2 - Auton raideleveyden tulee olla maksimissaan 12.5”/317.5mm.
▪ 2.5.3 - Vanne on rajattu maksimissaan 2.2”/55.88mm tai pienempi renkaan asennus pinnasta. Vanteiden muokkaus on sallittua kunhan vanteen halkaisija renkaan asennus pinnasta on maksimissaan 2.2”/55.88mm. Renkaan ollessa asennettuna vanteeseen mikään ulkoinen komponentti sisältäen bead lock kehän ei saa ylittää 2.55"/64.77mm halkaisijaa.
▪ 2.5.4 - Renkaat voivat olla muokattu useista renkaista jos materiaalina on vain taipuisaa kumia. Renkaan ulkohalkaisija ei silti saa ylittää 6”/152.4mm.
▪ 2.5.5 - Autot ovat rajattu kahteen ohjaavaan pyörään.
▪ 2.5.6 - Autoissa tulee olla erillinen kori, tyypillisesti tehty Lexanista. Korittomat autot ovat kielletty. Korin pitää olla alkuperäisessä leveydessä ja muistuttaa 1:1 ajoneuvoa ohjaamolla, ovilla ja konepellillä varustettuna. Korin mitat tulee olla vähintään 8"/203.2mm pitkä, 3"/76.2mm leveä ja 3"/76.2mm korkea.
▪ 2.5.7 - Autot ovat rajattu kahteen toimivaan radiokanavaan. (yksi ohjaukselle ja yksi kaasulle) Kumpikaan kanava ei saa olla ohjelmoituna kuin yhdelle tarkoitukselle. Useampi kanavaisia radioita saa käyttää, mutta vain kaksi kanavaa saa olla käytössä kilpailun aikana.
▪ 2.5.7 - Autot ovat rajattu yhteen nopeudensäätimeen, yhteen moottoriin ja yhteen ohjausservoon.
▪ 2.5.8 - Moottori tulee olla kiinnitetty kokonaan runkoon. Moottorin kiinnitys ei saa olla mitenkään kiinni akseleissa.

2.6 - Performance Scale luokka:

Yleiset säädökset
▪ 2.6.1 - Autojen tulee muistuttaa 1:1 ajoneuvoa joka on muokattu off road henkiseksi maastoajoneuvoksi, eikä ole välttämättä “katulaillinen”.
• 2.6.1.2 - Autoissa tulee olla kokonainen kori vähintään keulamaskista B-pilariin asti. Pyörä aukkoja voi leikata, jotta pyörille saadaan tilaa liikkumiselle. Jos korissa on vain keula ja ohjaamo, tulee B-pilarin takaa löytyä putkikehikko tai rungon päällä lava. (Pelkät iskaritornit ja runko ei riitä.) Katon poistaminen on mahdollista, jos paikalla on turvakaaret ja korin sisusta. Kori (sisältäen taka kehikon tai lavan) tulee olla 3"/76.42mm pidempi kuin akseliväli.
• 2.6.1.3 - Korin tulee olla vähintään 4.5"/114mm korkea.
• 2.6.1.4 - Korin minimi leveys on 5”/127mm koko ohjaamon matkalta. (Ohjaamoksi luetaan alue tuulilasin alareunasta takalasin/ohjaamon takaseinän alareunaan.
• 2.6.1.5 - Korin kaventaminen on sallittua A-pilarista eteenpäin ja B-pilarista taaksepäin. Korin tulee silti täyttää kohdat 2.6.1.2, 2.6.1.4 ja 2.6.1.6.
• 2.6.1.6 - Eturenkaiden sisäpinnan tulee olla korin alla piilossa suoraan ylhäältäpäin katsottuna auton ollessa tasaisella alustalla renkaat suorassa. Tätä varten on mahdollista tehdä lokasuojien levikkeet jälkikäteen koriin.
• 2.6.1.7 - Etupuskuri on pakollinen ja tulee olla vähintään 2.75”/70mm leveä ja keskitetty auton runkoon kiinni. Puskurin pitää olla vähintään 0.118”/3mm korin etupuolella. Korin oma puskuri käy myös, jos se ei taitu sisäänpäin ja täyttää leveyden 2.75”/70mm.
• 2.6.1.8 - Läpinäkyvät korit ja reikiä täynnä olevat korit on kielletty. Pidetään realistisuus mielessä.
• 2.6.1.9 - Auton sähköt ohjausservoa lukuunottamatta tulee asentaa auton runkoon. Servoa lukuunottamatta mitään sähköjä ei saa asentaa akseleiden eikä ylä- tai ala linkkien päälle.
• 2.6.1.10 - Kaikki sähköt ohjausservoa lukuuottamatta tulee olla korin peitossa ylhäältäpäin katsottuna.
• 2.6.1.11 - Vastaanottimissa saa olla vain kaksi kanavaa käytössä.
Renkaat ja vanteet
• 2.6.2 - Autojen vanteen tulee olla maksimissaan 2.2”/55.88mm tai pienempi renkaan asennus pinnasta. Renkaat saavat olla maksimissaan 4.8”/122mm ulkoiselta halkaisijaltaan ja 2.16”/55mm leveät kyljestä kylkeen. Renkaiden koko saadaan selville valmistajien mitoista. (Renkaat ilman valmistajien mittoja mitataan erillään autosta vanteeseen asennettuna.)
• 2.6.2.2 - Renkaiden kaventaminen, leikkely, hionta ja kuvion muokkaus mistä tahansa valmistajan 1.9” renkaasta on sallittua kunhan kohdan 2.6.2. säädökset täyttyvät. Vain virallisten valmistajien 1.9” renkaat ovat sallittu kunhan ne täyttävät kohdan 2.6.2 säädökset. Renkaan sisäpuolen hionta on sallittua, muu muokkaus ei. Materiaalin lisääminen renkaisiin on kielletty.
• 2.6.2.3 - Painotetut knucklet/knuckle painot tulee mahtua renkaiden asennus pinnan halkaisijan sisäpuolelle. (Renkaiden asennus pinnan halkasijan ylittävät painot eli ns. Rock magnet painot on kielletty.)
• 2.6.2.4 - Hiilikuitu vanteissa tulee olla offset:ia tai bead lock kehä rakennettuna. (Tasainen liimattava hiilikuitu vanne ei ole sallittu.) Vanteen sisäkehä on pakollinen ja foamit eivät saa näkyä missään vaiheessa vanteesta ulospäin.
• 2.6.2.5 - Vanteiden tulee olla vähintään 1”/25mm leveitä mahdollisen ulomman bead lock kehän ulkopinnasta mitattuna.
Voimansiirto
• 2.6.3 - Autoissa saa olla ohjaus vain etupyörissä.
• 2.6.3.2 - Autojen tulee olla kardaani vetoisia ja voimaa saa tuottaa vain yksi moottori. MOA “Motor On Axle” on kielletty. Voimantuotto akseleihin tapahtuu yhden voimansiirron kautta minimissään kahdella kardaani akselilla. Voiman tulee kulkea moottorista akseleille samanaikaisesti.
• 2.6.3.3 - Dig on kielletty.
Runko
• 2.6.4 - Runko voi olla rakennettu C-palkeista, putkesta, tangosta, muotitetusta muovista tai levyistä. Iskaritornien kiinnitys saa maksimissaan olla 2.75”/70mm pohjalevyn alimmasta kohdasta ylöspäin. (HUOMAA: Tämä kiinnityskohta on se missä iskaritorni kohtaa rungon.)
• 2.6.4.1 - Ylälinkkien kiinnitys rungossa saa olla maksimissaan 1.18”/30mm korkeammalla kuin alin kohta pohjalevyssä.
• 2.6.4.2 - Rungon tulee ylittää kaikkien akselien keski kohdat. Kaksi pysty levyä runkona on sallittu vain, jos ne on ruuvattu, pultattu tai hitsattu yhteen muodostaen yhden kokonaisen rungon. Näiden, maksimissaan kahden pysty levyn tulee muodostaa rungon kokonaismitta, jonka tulee ylittää kaikkien akselien keski kohdat. Pohjalevyn etummainen kohta saa olla maksimissaan ⅓ auton akselivälin etupuolella.
• 2.6.4.3 - Auton akselivälin tulee sopia käytettävän korin mittoihin. Jos ohjaamon taakse on rakennettu kehikko tai lava, akseliväli tulkitaan suurin piirtein seuraavasti: kaksi kertaa etuakselin ja A-pilarin väli ja kaksi kertaa etuakselin ja B-pilarin väli.
• 2.6.4.4 - Akkuteline/akun kiinnitys tulee olla rungossa.
• 2.6.4.5 - Kahden runkopalkin/levyn väliin, jotka muodostavat koko rungon, tulee olla suoraan kiinnitetty pohjalevy.
Vastaa Viestiin