Kauden 2016 Scale Ohjeistus (oli säännöt) Muutokset punaisella

Täältä löytyy ja käydään keskustelua scale luokkien säännöistä.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 0

Scrap
Legendaarinen!
Viestit: 2214
Liittynyt: Ke 23.07.2008 22:37

Kauden 2016 Scale Ohjeistus (oli säännöt) Muutokset punaisella

Viesti Kirjoittaja Scrap » Su 08.12.2013 21:21

  Luokka 1: "Katu"
  • Katulaillinen maastoauto, jolla voisit ajaa töihin tai maastoon. Varusteltu kuten esimerkiksi Camel Trophy autot.


Luokka 2: "Maasto"
  • Vakio maasturi, josta on muokattu pätevä etenijä, ei välttämättä katulaillinen.


Luokka 3: "Modi"
  • Alusta asti rakennettu möyrijä. Esim Top Truck Challenge/King Of Hammers.


Kaikki:
  • Ajoneuvosta kannustetaan tekemään mahdollisimman aidon näköinen
  • Ajoneuvon ja sen varusteiden pitää muistuttaa oikeita 1:1 ajoneuvoja ja välineitä
  • Rengas koot määritellään valmistajan ilmoituksen mukaan. Jos valmistajan ilmoitusta ei ole saatavilla mitataan renkaat irrallaan autosta vanteilla kisakunnossa.
  • Renkaiden muokkaus:
    Luokka 1, ei mitään näkyviä muutoksia.
    Luokka 2, renkaan kuviota saa muokata. Vain materiaalin poisto hyväksytty.
    Luokka 3, maksimi halkaisija 5.75" (146mm) kiellettyjen renkaiden osia ei saa käyttää.
  • Ajoneuvon rungon pitää olla tikapuu tyyppinen luokissa 1 ja 2. Ei TVP runkoja edes rungon jatkeilla. Ammerungot sallittu, kunhan ovat peitetty korilla tai koripaneelein. Luokka 3:ssa putkirungot sallittu kunhan täyttävät luokan vaatimukset.
  • Useampi akseliset ajoneuvot ovat sallittuja kaikissa luokissa ja voivat käyttää useampaa ohjaavaa etuakselia. Etuakseliksi lasketaan akseli, joka sijaitsee pohjalevyn keskikohdan etupuolella. Ohjaava taka-akseli on sallittu vain luokka 3:ssa.
  • Takaohjaus ja dig on sallittu luokka 3:ssa. Voi käyttää vain jompaa kumpaa kullakin radalla.
  • MOA autot kielletty. Kaikkien moottoreiden, vaihteistojen ja elektroniikan (pois lukien ohjausservot) pitää olla kiinnitetty runkoon tai koriin. Voiman pitää välittyä akseleille vähintään kahden kardaanin välityksellä yhden vaihteiston tai jakovaihteiston kautta. Poikkeuksena CC-01 ja TA-02. Akseleiden erillinen voiman ohjaus kielletty.
  • Ei vannekoon rajoituksia. Voit käyttää 1.55, 1.9, 2.0 tai 2.2 vanteita kaikissa luokissa. Yli 2.2" halkaisijaltaan olevat vanteet on kielletty. Myös SC-tyyliset, eri ulko- ja sisähalkaisijalla olevat, vanteet on kielletty.
  • Vararengas saa olla enintään 1/4" (6,35mm) pienempi tai suurempi, kuin varsinainen rengas, jos siitä haluaa pisteet.
  • Kaikki kisa crawler tyyliset knuckle painot on kielletty.
  • Kaikki apuvälineet mitä haluat käyttää radalla, pitää kuljettaa autossa mukana.
  • Vinssikoukun kiinnityspisteenä saa käyttää vain luonnonmukaisia objekteja, toisia autoja tai radan tekijöiden tarjoamia kiinityspisteitä. Henkilöstä vinssaaminen, esimerkiksi kenkä tai käsi, on kielletty.
  • Kaikissa ajoneuvoissa tulee moottorin, voimansiirron ja sähköjen olla peitetty ja piilossa katsottaessa ylhäältä ja sivuilta. Akkujen tulee olla rungossa kiinni ja piilossa katseilta.
  • Radat tulevat olemaan vaikeita ja scale autojen suorituskyvyn rajoilla. Tämä siksi, jotta kilpailijat parantaisivat autojaan tapahtumasta toiseen.
  • Vinssit erittäin suositeltavia. Oleta joutuvasi vinssaamaan.
  • Vedenkestävyys erittäin suositeltavaa. Oleta autosi kastuvan.


Luokka 1: "Katu"
  • Ajoneuvossa pitää olla tuulilasi, joka täyttää koko tuulilasikehyksen.
  • Täysleveät puskurit vaaditaan autoon eteen ja taakse. Korin yhteyteen valetut puskurit käyvät. Takapuskuri ei ole pakollinen autossa jossa on flatbed, mutta sen lisääminen oikeuttaa scalepisteisiin. (Puskurit mitataan ulkoreunoistaan ja niiden tulee olla vähintään tuulilasin levyiset.)
  • Alustan akselivälin pitää vastata korin akseliväliä. 1/2" (12,7mm) ero sallitaan.
  • Korin pitää olla enimmäkseen kokonainen. Vain pieni lokasuojanaukkojen trimmaus,  levikkeiden ja kovakaton poisto sallitaan. Jos kovakatto poistetaan tulee autossa olla sisusta. (Myös ovien poisto sallitaan, mikäli se on helppoa suorittaa esikuvassa, autossa on sisusta, poisto on toteutettu siististi ja lopputulos on hyvän näköinen.) Korin suurellinen leikkely kielletty. kts alla
  • Renkaiden kulutuspinnasta pitää 1/2 olla lokasuojien peitossa. Levikkeitä voidaan käyttää minimin saavuttamiseen.
  • Ajoneuvossa pitää olla täyspitka runko. Rungon tulee olla vähintään yhtä pitkä kuin akseliväli. CC-01 runko sallittu.
  • Truggyt kielletty. Flatbed täys pitkällä rungolla sallittu. Lavan täytyy olla koko matkalta yhtä leveä kuin ohjaamo. Pelkkä ohjaamo ei riitä tähän luokkaan.
  • Renkaat eivät saa tulla yli puskureista (pituus suunnassa) tai mistään lava tyypistä. Stingerit, vinssikidat, sakkelit tai muut ulokkeet eivät ole osa puskuria tässä tapauksessa.
  • Korin perän kavennus (dovetailing) kielletty.
  • Korin jaottelu (sectioning) tai kavennus kielletty.
  • Lavan lyhennys sallittu, mutta kaikkia kori säännöksiä on noudatettava.
  • Viistetyt kyljet (boatsides) kielletty.
  • Renkaiden maksimi koko 4.19" (106mm) mukaan lukien vararengas.
  • Portit ovat minimissään 11" (279,4mm) leveitä, joten tarkkailkaa autonne leveyttä.


Luokka 2: “Maasto”
  • Kori/kaaret on oltava vähintään 4.5” (114,3mm) korkeat, mukaan lukien viistetyt kyljet (boatsides). Renkaiden sisäreunojen etäisyys toisistaan pitää olla vähemmän kuin ohjaamon leveys ovien kohdalta.
  • Etupuskuri on pakollinen, sen pitää olla kiinnitetty runkoon ja olla leveämpi kuin runkoaisojen ulkoreunojen etäisyys toisistaan puskuurin kiinnitys kohdassa. Rungon poikittaistukia ei lasketa puskureiksi.
  • Ajoneuvossa täytyy olla tikapuu tyyppinen runko, joka on vähintään 3” (76,2mm) pitempi kuin akseliväli, mukaan lukien puskurit. Tähän lasketaan myös truggy takaosa.
  • Truggy lavat ovat sallittuja. Näissä on runko, heti ohjaamosta taakse päin, korvattava putkella ja sen on jatkuttava taka-akselin yli, ollakseen laillinen. Lavaosassa tulee olla turvakaari ja integroidut iskareiden kiinnikkeet. Tämän pitää olla myös rungon takaosan kantavaa rakennetta. Jos lavasi ei täytä kaikkia edellä mainittuja vaatimuksia sitä ei lasketa truggy lavaksi.
  • Flatbed, joka jatkuu koko rungon mitan, on myös sallittu. Lavan tulee olla koko mitaltaan vähintään yhtä leveä kuin ohjaamo.
  • Enintään 2 seuraavista 3 modifikaatiosta on sallittuja:
    - Perän kavennus (dovetailing) 1/2 ohjaamon leveimmän kohdan leveydestä tulee jäädä. Truggy/putki lava, joka on kapeampi kuin ohjaamo lasketaan kavennetuksi.
    - Viistetyt kyljet (boatsides) eivät saa olla yli 1.25” (31.75mm) korkeat, mitattuna rungon alimmasta kohdasta (skidplate).
    - Keulan kavennus (pinching the fornt) 2/3 ohjaamon leveimmän osan leveydestä tulee jäädä.
  • Renkaiden maksimi koko 4.75” (120mm) mukaan lukien vararengas.
  • Portit ovat minimissään 12” (304,8mm) leveitä, joten pitäkää leveys mielessä.


Luokka 3: “Modi”
  • Renkaiden maksimi koko 5.75” (146mm) mukaan lukien vararengas.
  • Puskurit eivät ole pakollisia, mutta jotta niistä saa pisteitä pitää niiden olla runkoon kiinnitettyjä ja olla runkoa leveämpiä. Rungon poikkittaistukia ei lasketa puskureiksi.
  • Portit ovat minimissään 13” (330,2mm) leveitä.
  • Luokka 3:n korien vaatimukset: Rockslidereita, peilejä yms ulokkeita ei lasketa mittoihin.
    - Renkaiden sisäreunojen etäisyys ei saa olla kuin 1.25” (31,75mm) enemmän kuin korin leveys ovien kohdalta. Esim. Renkaan sisäreunasta toisen renkaan sisäreunaan 7” korin pitää olla vähintään 5.75” leveä.
    - Korin pitää olla vähintään 5” (127mm) leveä ovien koko matkalta.
    - Renkaat saavat olla maksimissaan 1/2” (12,7mm) korkeammat kuin kori. Korkeus mitataan rungon alimmasta kohdasta (skidplate) korin tai turvakaarien ylimpään kohtaan. Tähän mittaan ei sisällytetä mahdollisia valorautoja/kattotelineitä. Esim. 5.5” rengas = 5” korkea kori.
    - Kori on vähintään akselivälin pituinen.
  • Korin muokkaukset: typistetty keula, perän kavennus, viistetyt kyljet jne sallittu, kunhan kori täyttää edellä mainitut kriteerit.


Scalepisteet:
  • Scalepisteitä lasketaan 50% ajoneuvon kokonaispistemäärästä jokaiselle 10 portin radalle, pyöristetään alaspäin. Minimi/maksimi määrät ovat järjestäjien harkinnan varassa.
    Scalepisteet lasketaan mukaan DNF pisteisiin, muttei DNS pisteisiin.
    Mitään esineitä ei lasketa useampaan kertaan ellei erikseen mainittu.


Lava: Ei putkirunkoisille.
  • Putki- tai Flatbed-lava: metallia -3, muovia -1
  • Lavakaari: metallia -2, muovia -1
  • Truggy/puolitettu auto (back halved truck): metallia -4, muovia -2
    Näissä on runko, heti ohjaamosta taakse päin, korvattaava putkella ja sen on jatkuttava takaakselin yli, ollakseen laillinen. Lavaosassa tulee olla turvakaari ja integroidut iskareiden kiinnikkeet. Tämän pitää olla myös rungon takaosan kantavaa rakennetta. Jos lavasi ei täytä kaikkia edellä mainittuja vaatimuksia sitä ei lasketa truggy lavaksi. Putkilava, lavakaari, turvakaari eikä iskarikiinnike pisteitä voida antaa truggy pisteiden lisäksi.


Putkirunko: metallia -8, muovia -4
  • Putkirunko on kokonainen korikehikko, jossa etuosa, ohjaamo ja takaosa ovat kokonaan tehty kantavasta putkirakennelmasta.
    Putkilava, lavakaari, turvakaari eikä iskarikiinnike pisteitä voida antaa putkirunko pisteiden lisäksi.
  • Jäykät metalliset tai muoviset koripaneelit -1


Sisäiset- tai ulkoiset turvakaaret: metallia -3, muovia -1 per suojattu istuin rivi.
  Kaarissa tulee olla pysty- ja poikkiputket jokaisen istuin rivin etu ja takapuolella. Ei saatavissa
  putkirunkoisille ajoneuvoille.


Putkilisävarusteet:
  • Sliderit: (molemmat puolet) metallia -3, muovia -1
  • Runkoon integroidut putkesta, tai vastaavasta, tehdyt iskarin kiinnitys korvakkeet: metallia juotettu/hitsattu runkoon kiinni -1 (pari)


Kori:
  • Kovakori: koko -8, ohjaamo -4
  • Syvä lava: -3 (pitää olla perälaudan alareunaan asti tai vastaavalle korkeudelle)
  • Täysin itse rakennettu kori:
  • Korin täytyy täyttää seuraavat kriteerit: Pitää olla 3-ulotteiset paneelit, jotka peittävät rungon. (Ei suorat paneelit, jotka on pultattu näkyvään putki rakennelmaan.) Täytyy muistuttaa tunnettua 1:1 koria. Täytyy olla itse tehty metallista tai muusta jäykästä materiaalista. Koko kori -4, ohjaamo -2 (Kovakori pisteiden lisäksi)
  • Sisälokasuojat: -1 (pari)

Puskurit: Runkoon kiinnitetty ja erillään korista.
  • Puskurit: metallia -3, muovia -1 (kappale)
  • Stinger/ maskin suoja: -1


Kattoteline/valoteline (valittava jompikumpi):
  • Kattoteline: metallia -2, muovia -1
  • Valoteline: metallia -1


Sisusta:
  • 3D sisusta: 1 istuin -3, 2 istuinta (tai penkki) -4, 4 istuinta -5 (sisustaan kuuluu istuin, kojelauta, ratti ja lattia). SUV 3D tavaratilasta saa lisäksi -1 (ei lava-autoille).
  • 2D/ puolisisusta: 1 istuin -1, 2 istuinta -2, 4 istuinta -3
  • Kuljettaja/matkusaja(t) tulee olla ihmisiä, oikeassa scaalassa olevia aikuisia. Pisteitä saa vain jos ajoneuvossa on sisusta.
    -4 kokonainen hahmo
    -3 polvista ylös päin
    -2 torsosta ylöspäin
    -1 pää ja kädet
    -1 kolmannesta ja neljännestä matkustajasta (saavat olla myös lapsia)


Alusta/voimansiirto/ohjaus:
  • Lehtijouset (Täytyy kannatella auton koko paino. Ei muita näkyviä jousia): -3 per pääty, -7 jos molemmat
  • Useampi akseli: 3 vetävää akselia -3, 4 (tai useampi) vetävää akselia -5
  • Ohjausservo rungossa: -5 (edessä), -2 (takana) vain luokka 3
  • Toimiva jakovaihteisto: -4 (Auton voimallinjassa tulee olla erikseen jakovaihteisto, jossa jaetaan päävaihteistolta tullut voima eri akseleille. Moottorin tulee olla päävaihteiston eikä jakovaihteiston yhteydessä.)
  • 3D moottori: Täytyy olla järkevässä paikassa ja näyttää kytketyltä voimansiirtoon. -4


Realistiset ulkoiset osat (maksimi -6): Esineet, jotka eivät ole toimivia, mutta joita voisi järkevästi olettaa olevan maastoautossa mukana.
  • Esim. Polttoaine tankki, pakoputki, jerry gallona, navat kaikissa pyörissä, ohjausiskari, levy-/rumpujarrut kaikissa pyörissä, peilit (2), pyyhkijät (2), antenni, rekisterikilvet, vaahtosammutin, maastotyökalut (Hi-Lift tunkki jne), ensiapupakkaus jne. -1 per esine (jokainen eri esine lasketaan vain kerran, 10 vaahtosammutinta on edelleen -1)


Toimivat esineet (maksimi -8)
  • Esim. hinausliina, sakkeli, maa-ankkuri, ajosillat, peräkoukku, avautuvat ovet ja konepelti, vararengasteline jne. -1 per esine (jokainen eri esine lasketaan vain kerran, 10 sakkelia on edelleen -1)
  • Ajovalot (2) ja perävalot (2): -2 (Pisteiden saamiseksi tulee olla etu- ja takavalot)
  • Vinssi: -2 etuvinssi, -2 takavinssi (maksimi -4)
  • Täysikokoinen vararengas: -3
Ratapisteet:

Portin suorittaminen: -2
Peruutus: +1
Porttimerkki: +10
Kaato: +5
Ratamerkki: +10
Auton koskeminen (korjaus, uudelleen asettaminen jne.): +10
Radan suuntavirhe (porttien suoritussuunta ja -järjestys): +10
Vinssaus: +3
Avustettu pelastus: +10
Dig/takaohjauksen käyttö: +5
Maksimi pisteet radalla (Point out): +80
DNF: Point out +20
DNS: Point out +50


Itse pelastus: +3 pistettä joka kerta

Itse pelastus rangaistus tuomitaan joka kerta kun vinssivaijeri kiinnitetään vissausta varten. Jos vaijeri irtoaa vinssauksen aikana tai se joudutaan kiinnittämään toiseen kohtaan, tuomitaan uusi vinssaus rangaistus. Myös jokaisen avustus välineen asetuksesta ja uudelleen asetuksesta tulee itse pelastus rangaistus. Jos ajoneuvo liikkuu, pelastuksen aikana, mihinkään suuntaan muun kuin vinssin tai oman voimansa avulla, tuomitaan kosketus rangaistus ja ajoneuvo asetetaan edelliselle suoritetulle portille.


Avustettu pelastus: +10

Milloin tahansa suorituksen aikana saa pyytää avustettua pelastusta. Kellon yhä käydessä, toinen ajoneuvo tuodaan radalle vetämään tai vinssaamaan kilpailijan ajoneuvoa. Kilpailijan ajoneuvoa ei saa avustaa pidemmälle kuin siihen kohtaan rataa, mihin avustava ajoneuvo on tuotu.Muuten tuomitaan uusi avustettu pelastus rangaistus.


Dig/takaohjauksen käyttö (vain luokka 3): +5

Sekä dig että takaohjaus ovat laillisia luokka 3:ssa, mutta kullakin radalla saa käyttää näistä vain yhtä. Digin tai takaohjauksen ensimmäisestä käytöstä radalla tuomitaan +5 rangaistus. Tämän jälkeen samaa toimintoa saa käyttää ilman rangaistusta kyseisen radan suorituksen ajan. Toisen toiminnon käyttäminen on kuitenkin kielletty. Jos kilpailija käyttää digiä takaohjauksen jälkeen tai takaohjausta digin jälkeen samalla radalla, tuomitaan +10 pisteen uudelleen asettaminen ja ajoneuvo siirretään edelliselle suoritetulle portille. Dig tarkoittaa mitä tahansa kytkettävää laitetta, joka aiheuttaa akseleiden keskinäisen pyörintänopeuseron muutoksen tai lukitsee minkään akselin.


Maksimi pisteet radalla (Point out): +80

Jos ajaja saa 80 virhepistettä suorittaessaan rataa, tuomitaan DNF.


DNF: Point out +20

Jos ajaja ei pysty suorittamaan rataa loppuun, mistä syystä tahansa, tuomitaan DNF.
Porttien suoritus ja scale pisteet vähennetään kokonaispisteistä.
(80 + 20 - 2x suoritetut portit - scalepisteet / 2)


DNS: Point out +50

Jos ajaja ei pysty aloittamaan rataa mistä syystä tahansa, tuomitaan DNS. Ajoneuvon pitää pystyä aloittamaan rata omin voimin. Tästä EI vähennetä suoritus EIKÄ scale pisteitä.
(80 + 50)

Muilta osin samat kuin crawler pistelasku, joka löytyy tuolta -> [url=http://https://docs.google.com/file/d/0B4NuIcU ... sp=sharing

Keskustelu tänne, käännöksen käsittely tänne
Alkuperäiset säännöt löytyvät täältä
Viimeksi muokannut Scrap, La 18.06.2016 19:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[06.10.2014 21:26:03] Macce:ja luulin että vinssi oli hajonnu ku ei se jaksanu vinnssata takas pystyyn, mutta turvakaari oli juuttunu jonnekki mustikkapensaaseen