OPEN SCALE CLASS scale-luokan säännöt

Täältä löytyy ja käydään keskustelua scale luokkien säännöistä.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 0

hyrsleri
Legendaarinen!
Viestit: 1631
Liittynyt: To 09.04.2009 21:54
Paikkakunta: Turku

OPEN SCALE CLASS scale-luokan säännöt

Viesti Kirjoittaja hyrsleri » Ma 25.03.2013 21:22

Scale Open -luokka - Tarkoituksena muistuttaa sellaisia 1:1 maastoautoja, joilla todellisuudessa ajetaan maastossa.

Auton vaatimukset:
  • Autossa on oltava tikapuutyyppinen runko tai putkirunko tai pohjalevy. Jokaisen näistä tulee ylettyä etuakselin   keskikohdan etupuolelle ja taka-akselin keskikohdan takapuolelle. Alkuperäisiä ripustuksia ja jousitusta saa muuttaa vapaasti.
  • Autoa saa liikuttaa vain sen renkaiden kautta maahan välittyvä voima. Kaikki 1.55, 1.9 ja 2.2 vanteelle sopivat renkaat käyvät, poislukien kielletyt renkaat.
  • Auton koria saa muokata siten, että kori on kuitenkin helposti tunnistettavissa joksikin tietyksi automerkiksi ja -malliksi. Esimerkiksi maski, konepelti ja ohjaamo pitää säilyttää pääosin alkuperäisen kaltaisena. Ns. flatbed on myös sallittu
  • Putkirungollisessa autossa tulee olla koripaneelit vähintään kyljissä ja konepeittona. Kiinnitys tulee olla scalemainen, mutta paneeleiden ei tarvitse olla tiettyä 1:1 autoa muistuttavat.
  • 4WS, nelipyöräohjaus, on sallittu.
  • "Dig" (esim. taka-akselin lukitus kun etupyörät vetävät) sallittu.
  • Akseliväliä rajoittaa vain kori siten, että renkaiden on osuttava suurinpiirtein pyöräaukkojen kohdalle. Putkirunkoisessa autossa akseliväliä rajoittaa runko.
  • Ajoneuvon kokoonpano on oltava renkaita ja scale-esineitä myöten sama kaikkien kilpailun osuuksien ajan, paitsi apuvälineen saa sen käyttämisen ajaksi poistaa auton kyydistä.
  • Akku on sijoitettava rungon päälle tai sisään.
  • Autoon ei saa laittaa näkyviä lisäpainoja, muuten painot vapaat.
  • Jos autossa on avonainen rakenne/kori pitää autossa olla sisusta. Ohjaamossa ei saa olla voimansiirron komponentteja näkyvissä.
  • Auton sähköjen - nopeuden säädin, akku, servot - tulee olla piilossa suoraan ylhäältä ja suoraan sivulta katsottuna. Poikkeuksena ohjaus servo, joka saa olla akselissa kiinni.
  • Auton sisustaan kuuluu: kojetaulu, ratti, istuinja lattia. lattian tarkoitus on peittää voimansiirron osat näkyvistä, lattian ei tarvitse olla millään tietyllä korkeudella. Kuljettaja on suotava. Istuimien lukumäärä riippuu rakennetun auton esikuvasta. Normi autossa on kuljettajan ja apumiehen istuimet. Yhden istuttavat rockbuggyt sallittu.
Kielletyt renkaat:
  • Losi Claws (kaikki koot, kaikki tyypit)
  • Hot Bodies Rovers (kaikki koot)
  • Hot Bodies Sedonas
  • HPI Rock Grabbers
  • Panther Cougars
  • Panther Leopards
  • Pro-Line Chisels (kaikki koot)
  • RC4WD Rocklin
  • RC4WD X-Locks (kaikki koot)
  • RC4WD Crazy Crawlers
  • Imex Skulls and Bones
  • Losi Bashers
Virhepisteet:
Tavoitteena on selvittää jokainen rata mahdollisimman pienellä pistemäärällä. Maksimipistemäärää ei ole.

[font=courier]Peruutus                                   +1p
Hinaus / kaverin vinssaus                   +5p
Kaato                                       +5p
Porttikosketus                             +5p
Kosketus                                   +5p
Siirto                                     +15p
Apuvälineiden käyttö                       +1p / ei mukana kulkeva apuväline
Aika yli 10min                             +1p / min, katso lopusta tarkennus
DNF (Did Not Finish)                       korkein kilpailijan pistemäärä + 20p[/font]

Peruutus
Peruuttamiseksi lasketaan kaikki tilanteet, jossa auton renkaat liikkuvat taaksepäin huolimatta siitä, oliko se tahallista vai tahatonta. Uutta peruutusrangaistusta ei saa ennenkuin auto on liikkunut välillä eteenpäin.

Vinssaus
Kun ajoneuvoa siirretään tai nostetaan pystyyn vinssaamalla. Vinssauksesta ei tule kosketusvirhepistettä vaikka vinssin käyttönappula olisi autossa kiinteänä. Vinssatessa saa myös käyttää apuvälineitä (katso kohta apuvälineet). Vinssikoukun uudelleenkiinnitys esim. sen irrotessa tai apuvälineitä poistaessa tulkitaan uudeksi vinssaukseksi. Vinssauksen tukipisteeksi voi pyytää jonkin toisen kilpailijan, jolloin se tulkitaan apuvälineen käytöksi (+1p). Vinssauksen pituus saa olla enintään sen verran, että suoritusvuorossa oleva portti saadaan läpäistyä. Vinssauksen tukipisteenä ei saa käyttää sormea, jalkaa tms. "epäscalea" tukipistettä. Vinssaus bonusporttia yritettäessä mitätöi kaikki bonusportin suorittamisesta saatavat miinuspisteet.

Hinaus / kaverin vinssaus
Kanssakilpailijaa voi pyytää hinaamaan / vinssaamaan autoasi, jos et ajamalla tai itse vinssaamalla pääse etenemään. Tästä tuomitaan 5 virhepistettä. Hinauksen / vinssauksen pituus saa olla enintään sen verran, että suoritusvuorossa oleva portti saadaan läpäistyä.

Kaato
Kaato on kyseessä kun ajoneuvo edes käy kyljellään, perällään, keulallaan tai katollaan. Auton saa vinssata pystyyn normaalein vinssausvirhepistein. Sen saa vaihtoehtoisesti kääntää takaisin pyörilleen mutta ei nostaa ilmaan ja muuttaa suuntaa. Pyörilleen nostosta tulee +5p. Jos auto vain kallistuu vasten jotakin estettä, kuten puuta, kiveä tms. ei kyseessä ole vielä kaato jos sen saa palautettua ajamalla pyörilleen. Jos auton on mahdollista pudota jyrkänteeltä ja saada huomattavia vaurioita, sen saa ottaa pudotessa kiinni. Kiinni ottamisesta rangaistaan kaatorangaistuksella ja auto on palautettava samaan kohtaan mistä se putosi.

Porttikosketus
Kun ei onnistu ajamaan kaikkia neljää rengasta portin läpi tai koskettaa porttimerkkiä. Portin läpi vinssaaminen on sallittu. Porttikosketus rangaistaan vain yhden kerran porttimerkkiä kohden.

Kosketus
Kun ajoneuvoa koskettaa millä tahansa jakson aikana. Jos ajoneuvoa tarvitsee korjata, kosketus on sallittu. Korjauksen jälkeen ajoneuvo on palautettava alkuperäiseen sijaintiinsa.

Siirto
Kun ajoneuvoa pitää siirtää käsin tai vastaavalla keinolla. Lisäksi ei tule enää kosketusrangaistusta. Autoa saa siirtää eteenpäin enintään suoritusvuorossa olevan portin läpi.

Apuvälineiden käyttö
Suorituksen aikana saa käyttää ajovälineitä, kuten esim. maastotunkkia, liinaa, ajoramppia, kiveä, keppiä, maa-ankkuria, pylpyrää tms. Apuvälineet on oltava scale-kokoisia, nyrkkisääntönä esim. kivi max 5cm halkaisijaltaan. Maastotunkkia saa nostaa yhdellä sormella ja siten, miten 1:1 maastotunkilla voisi autoa nostaa/siirtää. Koko kilpailun ajan mukana kulkevien apuvälineiden käytöstä ei rangaista. Luonnosta löydettyjen, kaverilta lainattujen apuvälineiden käytöstä rangaistaan +1p/apuväline. Apuvälineen käyttö bonusporttia yritettäessä mitätöi kaikki bonusportin suorittamisesta saatavat miinuspisteet.

DNF (Did Not Finish)
Kun ajoneuvo ei pääse koko rataa läpi (oli syy mikä tahansa), saa se korkeimman kilpailijan saavuttaneen pistemäärän sekä + 20 pistettä. Esimerkiksi jos kuljettaja A sai jakson korkeimman pistemäärän 100 pistettä ja B saa DNF:n, saa B yhteensä 120 pistettä.

Rata ja sen tekeminen:
  • Ratoja tehdään vähintään viisi kappaletta kilpailua kohden.
  • Radat on pyrittävä tekemään siten, että ratoja on erilaisissa maastoissa, esim. kallio, hiekka, kivikko, multa, sammal jne.
  • Jokaisella radalla on tarkoitus ajaa porttien läpi.
  • Portteja on rataa kohden viisi kappaletta ja mahdollinen bonus-portti. Portin minimileveys on 40cm.
  • Radalle ei saa rakentaa rakentaa paikkoja, mistä ei joku osallistuva auto ulkomittojensa puolesta mahdu (esim. liian kapea kanjoni, matala tunneli tai kapea silta) ellei tällainen paikka ole mahdollista kiertää saamatta virhepisteitä.
  • Rataa on pyrittävä rajaamaan siten, ettei liiallinen kiertely porttien välillä ole mahdollista.
Radan suorittaminen:
  • Portin läpi ei saa ajaa väärään suuntaan, ennen kuin se on ensin läpäisty oikeaan suuntaan. Kun portti on kerran läpäisty, ei sen porttimerkeihin koskemisesta tule enää virhettä.
  • Portti katsotaan läpäistyksi kun vähintään yksi etu- ja yksi takarengas kulkee porttimerkkien välistä.
  • Auto on hyväksytysti maalissa vasta, kun se on pysähtynyt pyörilleen.
  • Vähimmällä pistemäärällä kilpailun selvittänyt voittaa.
  • Autoa on ajettava "scalemaisesti" eli esimerkiksi tasaisella alustalla keuliminen, esteen yli kaasulla hyppääminen tai vastaava 1:1 autolla mahdoton temppu on ehdottomasti kielletty ja tästä rangaistuksena DNF.
  • Jos radalla on bonusportti, tulee kilpailijan ilmaista selkeästi yrittävänsä bonusportin suorittamista heti edellisen suoritetun portin jälkeen. Tämä sen vuoksi, jotta voidaan tulkita milloin vinssaus tai apuvälineiden käyttö mitätöi bonusportin pisteet.
Aika:
  • Radan suorittamiseen on aikaa 10+10 minuuttia siten, että 10 minuutin kohdalla tulee yksi virhepiste, sen jälkeen yksi aina   jokaista täyttä minuuttia kohden. 20 minuutin täyttyessä DNF. Tällöin kilpailija saa pisteet DNF-säännön mukaan, ei enää sen lisäksi ajasta virhepisteitä.
  • Aikasääntöä voidaan kilpailin järjestäjän päätöksellä lieventää tai poistaa kokonaan, mutta vain jos kilpailijoita on niin vähän, että aikaa tällöin riittää pidempiin suorituksiin.
Epäselvyydet:

Jos missä tahansa kohtaa kilpailun aikana, auton hyväksynnässä, sääntöjen tulkinnassa tms tulee epäselvyyksiä, joihin säännöt eivät anna selvää vastausta, on viimeinen päätösvalta kilpailun järjestäjällä.

Kaikki keskustelu [font=trebuchet ms]TÄNNE[/font]


OIKEUDET MUUTOKSIIN PIDETÄÄN
Viimeksi muokannut hyrsleri, Pe 10.05.2013 19:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Pete-

http://www.racersrcshop.com

Turun Seudun Crawlerit