Keskustelu Open scale-luokan säännöistä

Täältä löytyy ja käydään keskustelua scale luokkien säännöistä.
hyrsleri
Legendaarinen!
Viestit: 1631
Liittynyt: To 09.04.2009 21:54
Paikkakunta: Turku

Keskustelu Open scale-luokan säännöistä

Viesti Kirjoittaja hyrsleri » Ma 25.03.2013 21:21

Säännöt löydättäältä.

Tuollaiset saatiin aikaan kun hakattiin tyhmät päät Matin kanssa yhteen. Yritetään nyt noilla päästä alkuun ja jos/kun jotain suuria puutteita ja aivopieruja löytyy niin muokataan.
Säännöt on osittain kopioitu 1.9 puolelta (Kiitos Qaw), jenkeiltä ja loput omasta päästä   ;)
Viimeksi muokannut hyrsleri, Ti 27.08.2013 11:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Pete-

http://www.racersrcshop.com

Turun Seudun Crawlerit

Ville.
Täysi jäsen
Viestit: 118
Liittynyt: Ma 24.12.2012 20:56
Paikkakunta: Padasjoki

Re: Keskustelu 2.2 scale-luokan säännöistä

Viesti Kirjoittaja Ville. » Ma 25.03.2013 21:30

Renkailla ei siis ole maksimi kokoa? Eikä näytä tuo 2,2 olevan tiukka vaan saa ajaa myös 1,9?
Viimeksi muokannut Ville., Ma 25.03.2013 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hyrsleri
Legendaarinen!
Viestit: 1631
Liittynyt: To 09.04.2009 21:54
Paikkakunta: Turku

Re: Keskustelu 2.2 scale-luokan säännöistä

Viesti Kirjoittaja hyrsleri » Ma 25.03.2013 21:38

2.2 tuumaiset vanteet niinkuin luokan nimikin kertoo, eli kaikki 2.2" crawling renkaat on sallitu mitkä ei ole kieltolistassa. Olipa sekava lause...
-Pete-

http://www.racersrcshop.com

Turun Seudun Crawlerit

qaw
Legendaarinen!
Viestit: 2528
Liittynyt: Ke 11.03.2009 08:06
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Keskustelu 2.2 scale-luokan säännöistä

Viesti Kirjoittaja qaw » Ma 25.03.2013 22:16

Tässä vähän kommentteja / kyssäreitä toisen scaleluokan sääntöjen parissa pitkään painineelta. Kirjoitan asiat nyt suoraan, joten älkää ottako itseenne vaan antakaa asioiden puhua :)

- Miksi listattu autoja, vai onko ne vain esimerkkejä sallituista? Miten esim. lukemattomat RC4WD mallit tai omatekoiset? Saako olla 6- tai useampipyöräinen?
- Miten tulkitaan muistuttaako 1:1 autoa, toisinsanoen rajanveto olisi hyvä olla epäselvyyksien & porsaanreikien välttämiseksi
- Grabber olis kiva rengas, mutta jos se on kielletty niin se on sitten kielletty
- Tarkoittaako aika max 1min jokaisella portilla, vai esim. 5 portin radalle yhteensä 5min aikaa ja vain kokonaisaikaa mitataan?
- kun auto kaatuu eikä ole vielä pysähtynyt katolleen, saako liipasta kaasulla takaisin pystyyn?
- Miksi kaadossa on virhepisteet vähemmän kuin pakituksessa? 1:1 maailmassa kaadosta tulee aika pitkälti keskeytys.
- Haluatteko tosiaan laskea porttimiinuksia? Ja vielä varmuuden vuoksi erilailla kuin 2.2 pro-luokassa, jotta olisi mahdollisimman vaikea muistaa säännöt?
- Mitä jos radalla on kohta, mistä auto ei vaan suoriudu, ei silti saa siirtää jumalan kädellä kuin EDELLISELLE portille? -> DNF?
- Onko tosiaan tarkoituksenmukaista, että vinssauksesta on noin monimutkaiset säännöt? Niiden seuraaminen ei tule olemaan helppoa.


Rehellisesti sanoen SUOSITTELEN vahvasti käyttämään pohjana nykyisen scale-luokan TAI jenkkisääntöjen tekstiä ja muokkaamaan vain sen verran, kuin on ehdottoman välttämätöntä.

Jaa miksi? Jotta säännöt olisi helpompi oppia ja muistaa ja tulevaisuudessa luokat mahdollisesti helpompi mahduttaa yksiin sääntöihin kahtena luokkana.
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1

qaw
Legendaarinen!
Viestit: 2528
Liittynyt: Ke 11.03.2009 08:06
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Keskustelu 2.2 scale-luokan säännöistä

Viesti Kirjoittaja qaw » Ma 25.03.2013 22:24

Ja yksi erittäin olennainen kysymys vielä: Saako ajaa sekä nykyistä scale-luokkaa, että tätä? Meinaan vaan, jos ne ajetaan saoilla radoilla...
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1

hyrsleri
Legendaarinen!
Viestit: 1631
Liittynyt: To 09.04.2009 21:54
Paikkakunta: Turku

Re: Keskustelu 2.2 scale-luokan säännöistä

Viesti Kirjoittaja hyrsleri » Ma 25.03.2013 22:27

Juuri tuollaista listaa qaw kaipasin. Nyt en enää jaksa alkaa miettimään vastauksia joka kohtaan mutta jos huomenna saisi aikaan. Nuo merkit nyt vaan esimerkkeinä lisätään rc4wd sinne sekä 6x6 ja 8x8. Loppuihin yritän keksiä huomenna vastauksia. Niin ja tosiaan aikaa on minuutti per portti. Saa ajaa molempia, koska tämä on ns täyteluokka ensi kaudella ja kaikki kuskit ovat tervetulleita vaikka samalla autolla kuin 1.9 puolella.
-Pete-

http://www.racersrcshop.com

Turun Seudun Crawlerit

Scrap
Legendaarinen!
Viestit: 2214
Liittynyt: Ke 23.07.2008 22:37

Re: Keskustelu 2.2 scale-luokan säännöistä

Viesti Kirjoittaja Scrap » Ma 25.03.2013 23:54

Vinssaus rajoitukset JA aika on mielestäni vähän turhaa. Joko rajoitetaan vinssausten määrää, mielestäni huonompi vaihtoehto, tai on rajattu aika. Jos aikaa on vain 1min/portti ei siinä kovin montaa kertaa ehdi vinssata.

Toinen on tuo ihme pisteytys. Ei millään pahalla eikä mitään henkilökohtaista, mutta...
Mikä vttu siinä on kun joka asiassa pitää tanan suomalaisten vääntää asiat eritavalla kuin jo hyväksi havaituissa ja toimivissa säännöissä on. Eikä kyse ole nyt vain crawling säännöistä.

Muuta:
Pisteytys scale luokan mukaan.
Poista pakki/vinssaus rajoitukset.

Huomenna, kunhan olen vähän nukkunut, keksin jotain lisää. Ehkä.
[06.10.2014 21:26:03] Macce:ja luulin että vinssi oli hajonnu ku ei se jaksanu vinnssata takas pystyyn, mutta turvakaari oli juuttunu jonnekki mustikkapensaaseen

qaw
Legendaarinen!
Viestit: 2528
Liittynyt: Ke 11.03.2009 08:06
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Keskustelu 2.2 scale-luokan säännöistä

Viesti Kirjoittaja qaw » Ti 26.03.2013 06:47

Vielä yks kyssäri tuli mieleen. Miten peruutus määritellään? Saako auto esim. rullata yhtään taaksepäin? Jos innostuu ajamaan harjattomalla moottorilla, niin tätä tapahtuu herkästi, toisaalta tätä voi myös käyttää hyödyksi ja hankalassa paikassa antaa auton rullata pari kertaa taaksepäin parempaa linjaa hakiessa. Ei niissä toisissa scale-säännöissä turhaan niitä tarkennuksia sun muuta liibalaabatekstiä ole ;)
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1

hyrsleri
Legendaarinen!
Viestit: 1631
Liittynyt: To 09.04.2009 21:54
Paikkakunta: Turku

Re: Keskustelu 2.2 scale-luokan säännöistä

Viesti Kirjoittaja hyrsleri » Ti 26.03.2013 07:17

Liian monta pähkinää... Mä kun yritin saada vähän rennommat säännöt aikaan ;) no täytyy tosiaan tänään niitä illalla vähän muokata. Tuo peruutushomma et pakkeja saa käyttää yhtä monta kuin on portteja ainakin säilyy ja apuvälineitä saa käyttää ilman sanktioita. Pisteytyksen voisi muuten kopioida 1.9 puolelta jos Qaw antaa luvan niitä käyttää...
-Pete-

http://www.racersrcshop.com

Turun Seudun Crawlerit

qaw
Legendaarinen!
Viestit: 2528
Liittynyt: Ke 11.03.2009 08:06
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Keskustelu 2.2 scale-luokan säännöistä

Viesti Kirjoittaja qaw » Ti 26.03.2013 08:09

Tottakai sääntöjä saa käyttää, eihän ne ole minun vaan tämän harrastajaporukan / foorumin. Päinvastoin kehotan kopioimaan niin paljon kuin mahdollista selkeyden vuoksi.

Tosiaan jos meinaatte järjestää oikeaa kilpailua, niin "rennot säännöt" ei vaan toimi, tai sitten niitä kierretään jatkuvasti ja tulkitaan miten sattuu :D
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1

Tomy
Legendaarinen!
Viestit: 4783
Liittynyt: Su 28.09.2008 18:56

Re: Keskustelu 2.2 scale-luokan säännöistä

Viesti Kirjoittaja Tomy » Ti 26.03.2013 09:01

Samaa mieltä edellisten puhujien kanssa. Pisteytykset mahdollisimman yhdenmukaisiksi muiden luokkien kanssa. Kaikkein järkevintä olisi pitää ainakin virheistä tuomittavat pisteet mahdollisimman pitkälle samoina vanhan scale-luokan kanssa tai käyttää SORCCA säännöstöä.

Säännöissä mainitaan jo, että radoilla on viisi porttia. Silloin on turha muualla spekuloida sallittujen pakkien määrässä. Se on viisi per rata, mikäli viisi porttia per rata pitää kutinsa. Samoin voisi radalle samantien laittaa 5min suoritusaika sen sijaan, että on 1 minutti per portti.

Myös viittaukset 1:1 autojen mukaiseen ulkonäköön ja ajotyyliin tuntuu työläiltä. Ne pitää sitten hyvin tarkasti määritellä, esimerkiksi millä tavoin autoa saa ajaa. Mutta onko se oikeasti mielekästä? Tuomaroinnin helpottamiseksi ja kuskien turhautumisen vähentämiseksi ehdotan että tämän tyyppiset pykälät poistetaan kokonaan.

Eli vielä on paljon järkeistettävää ja yhdenmukaistettavaa säännöissä. Hyvä alku kuitenkin.

matti
Legendaarinen!
Viestit: 1164
Liittynyt: Ti 13.05.2008 16:57
Paikkakunta: Turku

Re: Keskustelu 2.2 scale-luokan säännöistä

Viesti Kirjoittaja matti » Ti 26.03.2013 16:39

Löysin koneelta pienen listan mikä tehtiin joskus viime syksynä hyrslerin kanssa.
Muutama kohta liittyen auton ulkonäköön ja rakenteeseen.


- Auton pitää muistuttaa 1:1 maasto-autoa joka ei välttämättä ole katuliikennekelpoinen.
Verrattavissa lähinnä 1:1 offroad kilpailuluokkiin Pro Modified/Prototype.

- Autossa on oltava tikapuutyyppinen -tai putkirunko. Rungon pitää olla vähintään auton akselivälin pituinen.

- MOA(motor-on-axle) –akselit ovat kielletty.
Autossa pitää olla vähintään kaksi kardaania. Moottorin ja muiden voimansiirron osien pitää olla kiinnitettyinä runkoon.

- Kaikki 2.2” vanteille tarkoitetut renkaat ovat sallittuja.
Renkaiden pitää olla tehdasvalmisteiset.
Renkaan kuvion muokkaaminen sallittua, ulkomittojen oleellinen muuttaminen kielletty. Ainoastaan renkaat ovat sallittu, kitkaketjut kuitenkin sallittu.

- Korin pyöränaukkojen suurentaminen on sallittua, kuitenkin niiden perusmuoto säilyttäen.

- Korin pituutta saa muuttaa vapaasti. Korin tai putkirungon pitää kuitenkin muistuttaa auton perusmuotoa.

- Akseliväliä ei ole rajoitettu. Renkaiden pitää kuitenkin osua suunnilleen korin pyöränaukkojen kohdalle.

- Akku on sijoitettava rungon päälle tai sisään.

- Autoon ei saa laittaa näkyviä lisäpainoja, muuten painot vapaat.

- Dig ja nelipyöräohjaus sallittu.



Siinä oli ainakin muutama lisäys/tarkennus sääntöihin.
- Turun Seudun Crawlerit -

pastirolli
Legendaarinen!
Viestit: 676
Liittynyt: La 27.08.2011 19:34
Paikkakunta: Kurikka

Re: Keskustelu 2.2 scale-luokan säännöistä

Viesti Kirjoittaja pastirolli » Ti 26.03.2013 16:54

- Korin pyöränaukkojen suurentaminen on sallittua, kuitenkin niiden perusmuoto säilyttäen.

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Onko perusmuoto puolipyöreä vai hieman kantikas vai mikä?
Stupid is as stupid does.

qaw
Legendaarinen!
Viestit: 2528
Liittynyt: Ke 11.03.2009 08:06
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Keskustelu 2.2 scale-luokan säännöistä

Viesti Kirjoittaja qaw » Ti 26.03.2013 16:55

Kyssäreitä:
matti kirjoitti: - Auton pitää muistuttaa 1:1 maasto-autoa joka ei välttämättä ole katuliikennekelpoinen.
Verrattavissa lähinnä 1:1 offroad kilpailuluokkiin Pro Modified/Prototype.
Niin siis kumpaan? Promodified-auton pitää muistuttaa sarjavalmisteita autopa, prototype-auton ei.

http://www.autourheilu.fi/attachements/ ... -16218.pdf

- Kaikki 2.2” vanteille tarkoitetut renkaat ovat sallittuja.
Renkaiden pitää olla tehdasvalmisteiset.
Renkaan kuvion muokkaaminen sallittua, ulkomittojen oleellinen muuttaminen kielletty. Ainoastaan renkaat ovat sallittu, kitkaketjut kuitenkin sallittu.
Eli onko rengassääntö nyt tämä vai niihin sääntöihin kirjoitettu?

- Korin pyöränaukkojen suurentaminen on sallittua, kuitenkin niiden perusmuoto säilyttäen.
Mitenkäs tätä tulkitaan esim. Wraithin kohdalla? Sen pyöräaukot nyt ei mitään varsinaista koria muistuta melkeinkään, vai haetaanko tällä "korilla" mitä tahansa rc-auton koria, eikä jotain oikeaa autoa muistuttavaa?

Kuva
- Akseliväliä ei ole rajoitettu. Renkaiden pitää kuitenkin osua suunnilleen korin pyöränaukkojen kohdalle.
Eli tämä poissulkee esim. Prolinen koreilla varustetut Wraithit, ellei akseliväliä lyhennetä

Kuva
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1

Ville.
Täysi jäsen
Viestit: 118
Liittynyt: Ma 24.12.2012 20:56
Paikkakunta: Padasjoki

Re: Keskustelu 2.2 scale-luokan säännöistä

Viesti Kirjoittaja Ville. » Ti 26.03.2013 16:59

Saattaa mennä vähän offtopikkiin mutta oisko tässä mahdollisuus semmoiselle vähän kevytmielisemmälle entry level-luokalle?
Kuitenkin kaikilla scale autoilla saa ajaa riippumatta rengaskoosta, ei tarvitse scale-pisteitä miettiä ja pakittaakin saa toisinaan ilman miinus pisteitä.
Minä ainakin juuri lajin aloittaneena ehkä mieluummin osallistuisin tälläiseen vähän vapaampaan luokkaan missä ei saa hakusta ja tunkista lisäpisteita.

Just my 2 cents

qaw
Legendaarinen!
Viestit: 2528
Liittynyt: Ke 11.03.2009 08:06
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Keskustelu 2.2 scale-luokan säännöistä

Viesti Kirjoittaja qaw » Ti 26.03.2013 17:05

Jatketaan offtopiccia ilman sarvia ja hampaita:

Miksei aloittelija halua mukaan normaaliin scale-luokkaan, tai tähän jos säännöt kirjoitetaan oikeiksi säännöiksi? Ajamaan pääsee joka tapauksessa ja tuomarit on sitä varten, että ne laskee virhepisteet. Jos taas kyse on siitä että aloittelijakin haluaa oikeasti kilpailussa pärjätä, eikö silloin kannata tähdätä nimenomaan oikeaan eikä entry level -luokkaan? Tai jos halutaan punnita enemmänkin ajotaitoja kuin auton ulkonäköä, olisiko Sportsman oikeampi luokka?

Enkä nyt yritä sanoa että tämä 2.2 olisi jotenkin entry level. Mielestäni pitkällä tähtäimellä olisi paras jos nämä kaksi luokkaa toimisi rinnakkain ikään kuin 1:1 luokkia mukaillen, ehkä jopa vanhaa scale-luokkaa hieman kiristäen.
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1

Ville.
Täysi jäsen
Viestit: 118
Liittynyt: Ma 24.12.2012 20:56
Paikkakunta: Padasjoki

Re: Keskustelu 2.2 scale-luokan säännöistä

Viesti Kirjoittaja Ville. » Ti 26.03.2013 17:18

Osallistun kyllä 1,9 scale-luokkaan, mutta mun mielestä tämän luokan säännöt on vielä aloittelija ystävällisemmät kun scale-pisteitä ei lasketa, mutta autot on renkaita lukuunottamatta samalla viivalla.

Mutta jos mennään tuohon luokkajakoon niin eikö ne kannata jakaa jotenkin muuten kuin vannekoon puolesta kun 1,9 saat ajaa 2,2 vanteella jos rengaskoko ei ylitä 120mm, ja 2,2 scalea saat ajaa 1,55, 1,9 ja 2,2 vanteella ja rengasta ei rajoiteta.

Tomy
Legendaarinen!
Viestit: 4783
Liittynyt: Su 28.09.2008 18:56

Re: Keskustelu 2.2 scale-luokan säännöistä

Viesti Kirjoittaja Tomy » Ti 26.03.2013 17:20

Komppaan Villeä. Ennen sääntöjen laatimista kannattaisi huolella miettiä millä tavoin tämän luokan halutaan eroavan vanhasta scale luokasta. Mitkä ovat ne asiat, joita varten tämä uusi kuokka on olemassa?
Kun tämä on selvillä on helpompi laatia säännöt.

qaw
Legendaarinen!
Viestit: 2528
Liittynyt: Ke 11.03.2009 08:06
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Keskustelu 2.2 scale-luokan säännöistä

Viesti Kirjoittaja qaw » Ti 26.03.2013 17:27

Ville et vastannut siihen olennaisimpaan kysymykseeni: miksi? Onko kyse vain siitä, että scale-pisteet tuntuu aloittelijalle monimutkaiselta? Mutta eihän niistä tarvi välittää, jos ajamaan pääsy on pääasia. Helpottaisi meidän "vanhojen partojen" luokkien kehittämistä, kun saisi vähän perusteluja.

Mutta on tosiaan aivan totta että kannattaa ensin miettiä mitä halutaan tehdä. Halutaanko oikea kisaluokka jolla on oikeat säännöt, vai luokka missä ei oikeasti edes kisata vaan ajellaan muuten vaan? Niillä rennommilla ja löysemmillä luokilla on tapana äkkiä muuttua kireämmiksi kun mukaan eksyy kaksikin kuskia, jotka molemmat haluaa voittaa ;)

Ja tosiaan vanha 1.9 scale -luokka ei ole enää nimetty 1.9, koska siitä on vannesääntö poistunut. Ehkä tätäkin luokkaa kannattaisi nimittää joksikin muuksi, kuin 2.2 scaleksi?
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1

Hansmo
Täysi jäsen
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 25.07.2011 21:59
Paikkakunta: Sastamala

Re: Keskustelu 2.2 scale-luokan säännöistä

Viesti Kirjoittaja Hansmo » Ti 26.03.2013 17:36

Tuossa Villen ideassa on järkeä, sillä monesti 1:1:llä on kaksi luokkaa pikku renkaiset ja iso renkaiset. Esimmerkkinä pikku renkaiset olisivat alle 110mm ja iso renkaiset olisivat yli 110mm.

Mutta Ville jos sinulla jää joku asia noista säännöistä epäselväksi ja mietityttää, niin kannattaa vain kysyä. Muistan kun itse aloittelin scale hommia, niin en ymmärtänyt mitään sen luokan säännöistä. Nykyään ymmärrän ne paljon paremmin, koska olen kysellyt niistä ja istunut tietokoneen ääressä pähkällen, että mitä tuokin voisi tarkoittaa.
-Offroad Team Metsäkeijut-
-MMC-

Vastaa Viestiin