Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Täältä löytyy ja käydään keskustelua scale luokkien säännöistä.
Avatar
ToniS
Vanhempi jäsen
Viestit: 499
Liittynyt: Su 06.09.2009 11:55
Paikkakunta: Jämsänkoski

Vs: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja ToniS » Ti 28.07.2015 00:37

Kyl täytyy nyt todeta jotta, laalaan kanssa ollaan samaa mieltä. Ihan täysin en kattoa olis poistamassa scale pisteissä, siinä joku keksii kumminkin jonkun porsaanreijän. Mut ennemmin korottamassa kuin alentamassa. Ainakaan c1/c2 luokissa. Mielestäni scale pisteiden vähentäminen vie pohjan koko scale luokalta.

Scrap
Legendaarinen!
Viestit: 2214
Liittynyt: Ke 23.07.2008 22:37

Vs: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Scrap » Ti 28.07.2015 09:01

Peltipää, kenties tarkoitetaan tätä viestiäni: http://www.rc-offi.net/smf/https://www. ... 4#msg88354

Scalepisterajoista:
Ei nyt ainakaan c1 ruveta tiputtamaan scalepisteitä alemmas. C3 ehkä, mutta mitä turhia, koska siellä ei ole yhtään 60 pisteen autoa ajamasssa. Krääsäpisteiden rajojen nostamista en kannata ainakaan realistisiin rojuihin. Toimivien rajassa voisi olla korotuspaineita, koska sen saa täyteen edes yrittämättä.

Scalepisteiteden laskennasta:
Entisillä scale säännöillä oli niin että kilpailun kokonais ajopisteistä vähennettiin auton scalepisteet. Toimii ihan hyvin, jos sovitetaan scalepisteet jonkin tietyn ratamäärän suhteen. PITÄÄ aina ja iänkaikkisesti ajaa täsmälleen sama määrä ratoja, koska muuten painotus siirtyy suuntaan tai toiseen. Näillä säännöillä scalepisteet jaetaan ratakohtaisesti, joten saadaan vertailukelpoiset tulokset ajetaampa mikä määrä ratoja tahansa.

LaaLaan esimerkki kävi Kirkkonummen kisassa. Henkilöllä, jolla oli parhaat ajopisteet, ei ollut riitätvästi scalepisteitä ja tulos vasta 6. 42 pistettä voittajaa perässä. Sama heppu melkein tuplaa autonsa scalepisteet ja on seuraavassa kisassa 4. vaikka ajoikin yhden radan ihan päin p:tä ja ajopisteiden perusteella olisi ollut 3.
[06.10.2014 21:26:03] Macce:ja luulin että vinssi oli hajonnu ku ei se jaksanu vinnssata takas pystyyn, mutta turvakaari oli juuttunu jonnekki mustikkapensaaseen

Hunni84
Täysi jäsen
Viestit: 132
Liittynyt: Ma 05.01.2015 03:27
Paikkakunta: Jämsänkoski

Vs: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Hunni84 » Ti 28.07.2015 20:28

Pisterajoista omat mietteet on, että ne on toisaalta ihan hyvät näin. Oma moka jos joku ei vaan c1/2 luokkaan saa pisteitä kerättyä. Harmitti muakin nokian kisat, lähes virheetön suoritus, ja sijoitus viides. Ei voi spekuloida, olisinko ollut toinen jos olisi ollu täydet 60p, koska auton käyttäytyminen muuttuu täysin kovan kopan myötä.

Mutta täytyy muistaa myös se, että suoraan ei voi kisojakaan verrata toisiinsa. Ihmisillä on parempia, ja huonompia päiviä. Maastot, ja kelit vaihtelee, ajopinnoista puhumattakaan.

Tänään toimi sateen jäljiltä savivuorella omat renkaat pirun hyvin, kun taas joinain päivinä ne ei toimi ollenkaan.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja scalepisteet saa minun puolesta pysyä ennallaan. Mutta jos niitä johonkinpäin on muutettava, niin sitten ylöspäin.

Henkka
Legendaarinen!
Viestit: 1711
Liittynyt: Ke 10.09.2008 09:47
Paikkakunta: Tampere

Vs: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Henkka » Pe 31.07.2015 15:15

Pari vuotta ulkona kuvioista joten olen snadisti pihalla nykyisistä säännöistä ja luokista.

Niin, itseltä löytyy siis kalustoa tuon Sawbackin ja Wraithin verran. Käsittääkseni Sawback menee sellaisenaan C1 ja Wraith C3, mutta mites tuo C2?
Saako Sawbackista pienin, kisapaikalla tehtävin muutoksin C2 kelpoisen auton ja mitä se sitten vaatii jos haluaisi ajaa kahta luokkaa? Voiko Sawbackilla ajaa ilman mitään muutoksia C1/C2?

[RANT]En edelleenkään kuitenkaan ymmärrä mitä järkeä on ajaa kolmea luokkaa josta yhdessä näkyy olevan kisasta toiseen vain muutama kuski ja monista kisoista jätetty koko luokka ajamatta kun jengiä ei riitä.. Kai tuossa jonkun mukaan jotain järkeä sitten on, itse en kyllä saa kiksejä mistään kolmen kuskin kahinoista..[/ RANT]

Todennäköisesti en tule ajamaan Wraithilla kisoja, aiemmin mainitusta syystä, harmi sinänsä ettei tuo C3 ole kerännyt enempää osanottajia..

Tänä vuonna tuskin kisailemaan pääsen, Keitaaseen yritän päästä ainakin katsomaan. Omat harrastetilat kun ovat tällä hetkellä.. no, niitä ei siis ole koska 3h+k ja 2 lasta.   :-\
Mutta jospa ensi vuodeksi saisi aikaiseksi pistää kaluston kuntoon ja pääsisi aktivoitumaan taas mukavien kisojen parissa. :)
Viimeksi muokannut Henkka, Pe 31.07.2015 15:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Crawling since 2008.

Scrap
Legendaarinen!
Viestit: 2214
Liittynyt: Ke 23.07.2008 22:37

Vs: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Scrap » Pe 31.07.2015 16:28

Vastataan nyt eka tohon ranttiin.
Tuntuu että melkein kaikki ajattelee niinku sä ja siks ei oo kuskeja luokassa. Jos pari heppua tulis lisää ajamaan, niin kyllä sekin luokka saadaan nousuun. Jos kaikki ajattelee tulevansa mukaan vasta kun siellä on paljon porukkaa, ei sinne tule ikinä muutamaa sitkeää sissiä enempää kuskeja. Ei se raitti siellä auton perässä juurikaan kulutusta nosta ja ainut mitä häviää on muutama sentti lisää sähkölaskussa akkujen lataamisesta. Joten laiska perse ylös penkistä ja kisoihin.

Vakio sawback menee c2, koska siitä puuttuu takapuskuri, joka on pakollinen ja taisi tuo etupuskurikin olla vähän kapea c1:een.

C1 ja c2 ajaminen samalla autolla on täysin mahdollista, muttei välttämättä järkevää. Lisäksi säännöissä on pari sudenkuoppaa, jotka saattavat estää c1 autolta pääsyn ajamaan c2:sta. On hyvä ottaa myös lukuun, että c1:ssä scalepisteillä on erittäin suuri merkitys ja radat helpohkoja joten pelkästään etenevällä autolka ei pärjää ollenkaan. C2:ssa taas auton pitää toimia oikeasti hyvin, jotta on mitään mahkuja pärjätä.
[06.10.2014 21:26:03] Macce:ja luulin että vinssi oli hajonnu ku ei se jaksanu vinnssata takas pystyyn, mutta turvakaari oli juuttunu jonnekki mustikkapensaaseen

Henkka
Legendaarinen!
Viestit: 1711
Liittynyt: Ke 10.09.2008 09:47
Paikkakunta: Tampere

Vs: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Henkka » Pe 31.07.2015 16:58

Scrap kirjoitti: Vastataan nyt eka tohon ranttiin.
Tuntuu että melkein kaikki ajattelee niinku sä ja siks ei oo kuskeja luokassa. Jos pari heppua tulis lisää ajamaan, niin kyllä sekin luokka saadaan nousuun. Jos kaikki ajattelee tulevansa mukaan vasta kun siellä on paljon porukkaa, ei sinne tule ikinä muutamaa sitkeää sissiä enempää kuskeja. Ei se raitti siellä auton perässä juurikaan kulutusta nosta ja ainut mitä häviää on muutama sentti lisää sähkölaskussa akkujen lataamisesta. Joten laiska perse ylös penkistä ja kisoihin.
Totta kyllä puhut. Katsellaanpa nyt sitten miten tässä talven aikana säännöt muovautuu, josko sitä sitten ensi kesänä kuljettelisi kahta autoa kisoihin. :)
Scrap kirjoitti: Vakio sawback menee c2, koska siitä puuttuu takapuskuri, joka on pakollinen ja taisi tuo etupuskurikin olla vähän kapea c1:een.

C1 ja c2 ajaminen samalla autolla on täysin mahdollista, muttei välttämättä järkevää. Lisäksi säännöissä on pari sudenkuoppaa, jotka saattavat estää c1 autolta pääsyn ajamaan c2:sta. On hyvä ottaa myös lukuun, että c1:ssä scalepisteillä on erittäin suuri merkitys ja radat helpohkoja joten pelkästään etenevällä autolka ei pärjää ollenkaan. C2:ssa taas auton pitää toimia oikeasti hyvin, jotta on mitään mahkuja pärjätä.
Eikun joo, C2 tosiaan on Sawbackin luokka. Tämä hyvä tietää, laitetaan harkintaan josko löytyisi C1:een jokin kulkine..   :)
Crawling since 2008.

Jeepster
Legendaarinen!
Viestit: 667
Liittynyt: Su 09.02.2014 20:56

Vs: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jeepster » Pe 31.07.2015 17:39

Henkka kirjoitti:

Eikun joo, C2 tosiaan on Sawbackin luokka. Tämä hyvä tietää, laitetaan harkintaan josko löytyisi C1:een jokin kulkine..   :)

mä pitäisin sawbackia enemmän c1 autona, väkertää vaan jostain siihen kisalailliset puskurit, ainakin vakiorenkaat on 105mm eli neki kelpaa

Hunni84
Täysi jäsen
Viestit: 132
Liittynyt: Ma 05.01.2015 03:27
Paikkakunta: Jämsänkoski

Vs: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Hunni84 » La 01.08.2015 00:30

Scrap kirjoitti: Vastataan nyt eka tohon ranttiin.
Tuntuu että melkein kaikki ajattelee niinku sä ja siks ei oo kuskeja luokassa. Jos pari heppua tulis lisää ajamaan, niin kyllä sekin luokka saadaan nousuun. Jos kaikki ajattelee tulevansa mukaan vasta kun siellä on paljon porukkaa, ei sinne tule ikinä muutamaa sitkeää sissiä enempää kuskeja. Ei se raitti siellä auton perässä juurikaan kulutusta nosta ja ainut mitä häviää on muutama sentti lisää sähkölaskussa akkujen lataamisesta. Joten laiska perse ylös penkistä ja kisoihin.
Tätä olen itsekkin ihmetellyt, että miksi ei ole kisaajia kolmosessa. Autoja tuntuu kuitenkin olevan vähän jokaisella tuohonkin luokkaan.
Tällä ajattelutavalla, että en viitsi ajaa kun ei ole sakkia, kaikki luokat ja harrastukset kuolee.
Itse mieluusti hommaisin auton tai pari per luokka, jos olisi vaan sitä valuuttaa millä ne hommais.
Joudun nytkin ajamaan c1/2 radat samalla autolla, ja sen kyllä huomaa.

Mutta kyllä mä vielä joskus saan hyllyyn täytettä, mutta ei missään nimessä pölyyntymään.
Foffi on kanssa toinen mikä kiinnostaisi kovasti. Täytyy tämän foorumin guruilta kysellä joskus vähän vinkkejä, mitä semmoseen sutoon vaadittaisiin. Mutta ei näitä romuja vissiin kukaan ole koskaan kerralla hommannukkaan. Pikkuhiljaa hyvä tulee. Olen vaan välillä vähän malttamaton.   ;D

Scrap
Legendaarinen!
Viestit: 2214
Liittynyt: Ke 23.07.2008 22:37

Vs: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Scrap » La 01.08.2015 07:16

Näissä parissa kisassa mihin tällä kaudella riitti aikaa tuli ajettua samalla autolla c2 ja c3.

Ensi kaudella tarkoitus ajaa vain c1 ja c3, koska niissä näyttää olevan pahempi kuskipula. Jos intoa/rahaa/aikaa riittää saatan jopa rakentaa c2 autonkin.
[06.10.2014 21:26:03] Macce:ja luulin että vinssi oli hajonnu ku ei se jaksanu vinnssata takas pystyyn, mutta turvakaari oli juuttunu jonnekki mustikkapensaaseen

Jeepster
Legendaarinen!
Viestit: 667
Liittynyt: Su 09.02.2014 20:56

Vs: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jeepster » Su 16.08.2015 06:46

Näin kotkan kisan jälkeen jäi itseäni vaivaaman tuo sääntökohta. Ja mahdollisesti oma virheellinen tuomarointini.

Maksimi pisteet radalla (Point out): +80
Jos ajaja saa 80 virhepistettä suorittaessaan rataa, tuomitaan DNF.



Kiihkeässä kisatilanteessa piti tuo varmistaa, mutta unohtui, nyt omatunto soimaa jos tuomarointini on väärin.

Oma tulkintani (näin jälkikäteen) on että jos on seitsemän mollaa ja 11 pakkia, ni ajo loppuu siihen.
eli +80 ->DNF =+100 kö?
yleensä lasken pisteet vasta maalissa, jolloin tämä jää huomaamatta.
Viimeksi muokannut Jeepster, Su 16.08.2015 07:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Scrap
Legendaarinen!
Viestit: 2214
Liittynyt: Ke 23.07.2008 22:37

Vs: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Scrap » Su 16.08.2015 08:51

Tuo pointout lisättiin sääntöihin lähinnä sen takia, että saatiin DNF helpommin laskettua.

Itse suosittelisin seuravan kaltaista toimintaa:

Pisteet ynnätään vasta radan suorituksen jälkeen. Yli 80 meneviä ei lasketa. Joten tulokseksi tulee 80 - progress - 1/2 scale points.

Jos kilpailija ei pääse maaliin, tällöin tuomitaan DNF. Tulokseksi 100 - progress - 1/2 scale points.

Ehdottamassa toiminnassa olisi se hyvä puoli, että kannustaa ajamaan loppuun asti, eikä tarvita ylimääräistä tuomaria ynnäämään pisteitä livenä, jotka sitten kuitenkin taas lasketaan jossain kohtaa väärin ja sitten kiukutellaan jälkikäteen forumeilla ja kaikilla on paha mieli. Tekee hieman pesäeroa suorittaneen ja radalla jääneen välille.

Tietenkin sitten kun meillä on 30 osanottajaa per scale luokka voidaan näitä tulkita tiukemmin, koska siinä säästetään aikaa. Nykyisellään ei ehdottamani menetelmä tee juuri muuta kuin helpottaa hieman tuomarointia.
[06.10.2014 21:26:03] Macce:ja luulin että vinssi oli hajonnu ku ei se jaksanu vinnssata takas pystyyn, mutta turvakaari oli juuttunu jonnekki mustikkapensaaseen

bartti
DIG-taattori
Viestit: 1981
Liittynyt: Ke 30.04.2008 21:17
Paikkakunta: Järvenpää

Vs: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja bartti » Su 16.08.2015 22:53

Kirjoitan nyt kännyllä pikku vastineen kun en kotikoneella pääse enään foorumille.

Toi pistelasku juttu jota scrap tuossa ehdottaa.
Miten crawler puolen kaverit pystyy seuraamaan pistelaskua samalla ku ajoa jos ei scale puolella pystytä ajetaan kumminkin hitaammin ja ajallisesti pitempään.

Kuinka sitten muistuu mieleen millä portilla tuli se pistemäärä täyteen vai annetaanko kaikista porteista suorituspisteet vaikka penalty sarake olisi tullut täyteen jo tokalla portilla?
2012 Finnish scale #3
2012 Nordic scale #2
2013 Supercrawl 1.9 crawler #2
2013 Nordic scale #3
2014 Nordic scale #1
2014 nordic 1.9 crawler #1
2014  Finnish scale class2 #1

Jeepster
Legendaarinen!
Viestit: 667
Liittynyt: Su 09.02.2014 20:56

Vs: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jeepster » Su 16.08.2015 23:00

Siksihän mä tän asian esille nostin että ne on vaan pakko ruveta laskemaan siinä ajon aikana.
Scalessa ajetaan monesti kahdestaan, suorittaja, ja tuomari. Kirjaamisen ja laskemisen aikana on virheiden katsominen hankalaa,eli se kolmas heppu olis kyllä hyväksi
Toi scrapin ajatus olis ehkä ihan jees, mutta me ollaan sovittu menevän jenkkisäännöillä. Joten ei mitään omaa pistelaskua, kun tuo on selkeästi säännöissä jo sanottu.

Jos tulee 80p täyteen, ajo loppuu,   tulee DNF (+100) josta vähennetään porttisuoritukset ja puolet scalepisteistä
Viimeksi muokannut Jeepster, Su 16.08.2015 23:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Scrap
Legendaarinen!
Viestit: 2214
Liittynyt: Ke 23.07.2008 22:37

Vs: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Scrap » Ma 17.08.2015 00:09

No onnea ja menestystä valitsemallanne linjalla.

Eli tarvitaan kello kaveri, joka kellottaa suorituksen. Kirjuri, joka kirjaa ylös ja laskee pisteitä. Tuomari, joka tarkkailee ajoa ja huutaa virheet ja etenemiset ääneen.

Eihän tässä muuta, mutta vaatii sitten minimissään 4 kilpailijaa, jotta luokka voidaan ajaa. Tai oikeastaa 6, koska aina on joku joka ajaa miljoonaa luokkaa eikä ehdi tuomaroimaan ja joku joka ei osaa.

Lisäksi tunnetusti näissä laskutoimituksissa tapahtuu virheitä, joten mites niiden kanssa menetellään? Kirjuri huutaa DNF, vaikkei vielä olekkaan ja kuski kerää autonsa pois radalta ja sitten huomaa kuitatessaan lappuaan että vinssauksesta onkin otettu 10 pistettä. Mitäs sit? Annetaanko kuskille 10 pistettä autoon koskemisesta?  Palautetaan auto radalle mihin kohtaan? Sanotaan sorge nyt vaan mut näitä sattuu, tuu ens vuonna uudestaan?
[06.10.2014 21:26:03] Macce:ja luulin että vinssi oli hajonnu ku ei se jaksanu vinnssata takas pystyyn, mutta turvakaari oli juuttunu jonnekki mustikkapensaaseen

Jeepster
Legendaarinen!
Viestit: 667
Liittynyt: Su 09.02.2014 20:56

Vs: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jeepster » Ma 17.08.2015 06:07

Mä en ainakaan suostu tuomaroimaan enää yhtään mitään jos se menee tähän. Koska mun päässälaskutaidolla menee varmasti väärin.


onko toi mun tulkinta edes oikea? että 80->100

Jotenkin tuntuu että tässä haettu sitä, kun vaikealla radalla paljon pakkeja, mollia, kaatoja ja repoja, ilman maksimipisteitä on kohtuu helppo saada se yli sata plussaa. jolloin DNF ottamalla voi saada jopa paremmat pisteet kun maaliin ajanut.


Kyl kohta pitää vaan tehdä se päätös että muokataanko sääntöjä vai mennäänkö edelleen näillä? koska tuo scrapin ehdotus olis helpommin toteutettavissa ja sillä sais jopa maaliin päässeiden ja keskeyttäneiden väliin eroa.

macman
Legendaarinen!
Viestit: 537
Liittynyt: Su 11.09.2011 11:06
Paikkakunta: Eura

Vs: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja macman » Ma 17.08.2015 11:27

Nyt on hiukan pakko huudella väliin ;D
Ei kai scale porukka nyt niin tyhmää ole ettei pysty kelloa käyttämään ja katsomaan suoritusta samaan aikaan ? Näin on toimittu jo vuosia crawlingia parissa. Kello tuomari pyrkii tarkkailemaan koko ajan suoritusta toisen kirjatessa virheet. Muutenkaan ei tahdo yhden tuomarin silmät nähdä kaikkea. Ja kellon voi pysäyttää laskea pisteet kun alkaa siltä näyttämään. Ei täänyt näin vaikeeta voi olla ?
Ajelimme muutenkin nyt Kotkassa pienissä viiden kuuden hengen ryhmissä vuorotellen tuomarien. Omasta mielestäni se toimi aika kivasti ja joutuisasti. Anteeksi sekaantuminen asioihin jotka eivät minulle kuulu.
RaumRC

Smuli
Legendaarinen!
Viestit: 803
Liittynyt: Ti 17.09.2013 18:05
Paikkakunta: Espoo

Vs: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Smuli » Ma 17.08.2015 11:41

Onhan tuossa sekin että nyt närää on aiheuttanut sivusta seuraajien tuomarointi tilanteissa joissa auto osuu mollaan mutta tuomari ei sitä näe.

Tällöinhän ollaan ristiriistaisessa tilanteessa jossa kilpailija väittää että auto ei osunut, katsoja sanoo että osui ja tuomari ei voi ole nähnyt. tuomarihan sen päätöksen tekee mutta mikä se oikea lopputulos sitten oli.

Muistaakseni jokus keskusteltiin siitä että pitää suorittajalla olla sen verran rehellisyyttä että ilmoittaa ne mollat yms jos ne osumat näkee eikä tuomari nää. kilpaijan etuhan se on kun on hiljaa eikä niistä virhe pisteitä kirjata.

Mutta mun mielestä joskus oli kyllä puhetta siitäkin että useampi silmäpari ympärillä ei olisi huono. ei se yksi tuomari kaikkea voi nahdä varsinkin kun suorittajalle pitäis antaa mahdollisuus nähdä autonsa hyvästä paikasta tarkkaan ajettavilla paikoilla. Tällöin pitäs ottaa käyttöön käytäntö että ajetaan 2 tuomarin kanssa vähintään.

Ja viellä yksi asia eli se mitä on puitu viimekaudesta asti. Kun olet ajanut radan jäät tuomaroimaan seuraavan. Nyt ainakin oli niin että samat jampat tuomaroi useamman ja se alkoi jo näkymään kyllästymisenä jossain kohtaa. Itse syyllistyin tuohon karkuun luikkimiseen ja myönnän sen.
Ammattitaidolla sutta ja sekundaa

Ajotyyli on rohkea ja luova.

Sateessa, sumussa ja seittemän pullon simassa

Jeepster
Legendaarinen!
Viestit: 667
Liittynyt: Su 09.02.2014 20:56

Vs: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Jeepster » Ma 17.08.2015 12:04

Kyllä scaleporukalle pitäis saada jotain tehtyä.
Ei osaa sääntöjä,   ei tuomaroida eikä edes helppoa yhteenlaskua. Kisapäivän häröpalloilee ja sinkoilee eestaas, ja jälkeen   valittaa radoista, tuomarista, säännöistä   ja kuinka oma auto ei toimi.

Scrap
Legendaarinen!
Viestit: 2214
Liittynyt: Ke 23.07.2008 22:37

Vs: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Scrap » Ma 17.08.2015 17:41

Aika hyvä kiteytys.
[06.10.2014 21:26:03] Macce:ja luulin että vinssi oli hajonnu ku ei se jaksanu vinnssata takas pystyyn, mutta turvakaari oli juuttunu jonnekki mustikkapensaaseen

Hadesbear
Legendaarinen!
Viestit: 2272
Liittynyt: Su 29.11.2009 14:47
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Vs: Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Hadesbear » Ma 17.08.2015 19:28

Kommentoidaan nyt tätä, vaikka scalepuolella olenkin yhä amatööri. Nämä siis omia mielipiteitäni, joita pohtinut.

Itselle tuo tuomarointi ei ole ainakaan ongelma. Toki kun crawlingin puolella jo monet vuodet tuomaroitu 6 ja 5min suoritusaikoja
ja porttikohtasesti, niin harjaannusta on kertynyt ja niin pitääkin. Scalessa sen mitä olen tuomaroinut olen ehtinyt merkitsemään
virheet (niiden sattuessa) ja kellokin hoituu, kun osalla porukasta on niitä hyviä tuomarialustaan kiinnitettäviä, jotka on buenot.

Tuo suorituksen jälkeen virheiden merkkaaminen on hyvin paljon siitä kiinni, paljonko niitä sitten kertyy. Jos keräilee olantakaa,
niin sen tietää, että tuo +80 täyttyy ja sit muistellaan, että missä.. Jos taas, kuten crawlingissa ZT:tä tuomaroi, niin helppo laittaa
lopuksi, kun virheitä on muutama tai ei lainkaan. Hyvinhän voi tuomari stopata ajan ja merkitä niitä, jos näikseen vaikka sovitaan.
Ei tuosta kannata tehdä itselleen inhoa, vaan löytää sen itselleen sopivan tavan ja siten, että kuskikin on tietoinen, miten tuomari toimii.

Itsekin hieman opettelin tuota scalelappua (siihen merkitsemistä ja laskentaa) ja vieläkin vähän epäröin voisiko sitä vielä inansa parantaa.
Katsotaan nyt tämä kausi tuolla ja mietitään sitten, olisiko siinä vielä pieni rako parannukseen vai kommentoiko amatööri omiaan (voi hyvin olla)   :D

Ideaalein tilanne suoritusta suorittaessa on tietty se, että on kuski ajamassa, tuomari ja jos mahku, niin kellomies / 3 osapuoli, joka on toisena
apusilminä merkintätuomarille. Silti myös kuski + tuomari kokoonpano toimii, jos homma pelaa. / 3 koplassa ajaa radan, eli 3 kuskia ja vuorotellen
ajavat ja toimivat päädumari + kellomies / apusilmä. Näin pääsisi pikku ryhmissäkin suorittamaan ratoja.
Ja viellä yksi asia eli se mitä on puitu viimekaudesta asti. Kun olet ajanut radan jäät tuomaroimaan seuraavan. Nyt ainakin oli niin että samat jampat tuomaroi useamman ja se alkoi jo näkymään kyllästymisenä jossain kohtaa. Itse syyllistyin tuohon karkuun luikkimiseen ja myönnän sen.
Tämä olisi reilua ainakin. Tässäkin on omat ongelmansa, jos rikot autosi (menet korjaamaan) "vältyt" vuoroltasi. Taikka sit nää usean luokan ajajat,
jotka juoksee sinne tänne "välttäen" velvollisuuksia. Itse kotkassa tuomaroin jeepsteriä ja hän vastaavasti minua ja näin pääsi suorittamaan nopeasti
eri ratoja. Samoin crawlingissa parit tuomaroin ja ajoin ja pääsin siten taas scalea ajamaan. Pääasia olisi se, ettei yhdelle lankea liian pitkää tumarikeissiä,
vaan saadaan uusiakin harrastajia opettelemaan tuomaroinnin salat. Mitä useampi sen osaa, sen paremmin päivät sujuu   ;)

Lopuksi vielä nappaus shuutista eli scrabin sanoin scalepuoli kaipaa "vetäjää". Sellasta, joka pistää aamusta ruletin pyörimään, päästää lapset laitumelle
leikkimään ja kerää päivän päätteeksi kokoon. Eräänlainen "ryhti" hommaan, jonka avulla sekamelskasta tulisi lokeroidumpi toimintatapa. Vaatiihan tuo lopulta
aika paljon, jos itsekin tahtoo kisata ja samalla pitäisi olla "isä ryhti". Jahka tästä itsekin hieman opettelee scalentavoille, niin pyrin auttamaan sen mitä osaan/
ehdin ja varmasti ajan kanssa tällekin saadaan se ryhti ja homma pelittämään.
Saku Sarka, RFOT, FIN

Vastaa Viestiin