Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Täältä löytyy ja käydään keskustelua scale luokkien säännöistä.
SlidSlide
Legendaarinen!
Viestit: 1445
Liittynyt: Ke 25.04.2007 22:22

Scale luokan yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja SlidSlide »

Koska 2.2 keskustelulle on jo oma osionsa, niin laitetaan sitten 1.9 scalelle oma osio. Aiheessa voi vapaasti kysellä ja keskustella luokkaa koskevista säännöistä.

Aloitin toisaalla kysymyksillä, joihin sain Scrapilta vastaukset.
Scrap kirjoitti:
SlidSlide kirjoitti: Saako toimivasta vararenkaasta -2p, vaikkei se olisi samaa sarjaa autossa sillä hetkellä kiinni olevien renkaiden kanssa?
Jos se on mahdollista laittaa auton alle , niin se on toimiva. Eli periaatteessa Tamiya Minin renkulasta pitäisi saada täydet pisteet...
Mitä vinssin kohdalla "max -2p" tarkoittaa?
Saat pisteen vain kahdesta vinssistä vaikka sulla olisi niitä kymmenen kyydissä.
Onko helmaputkien pakko olla näkyvillä, vai riittääkö että on "pellin" alla?
Näkyvyydestä ei sanota mitään, joten tulee ne pisteet kunhan ne on. Onhan ne skalemmat kun ne näkyy ja toimivatkin paremmin.
Viimeksi muokannut SlidSlide, Ma 05.08.2013 22:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Viiden pennin filosofi"
qaw
Legendaarinen!
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke 11.03.2009 08:06
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Vs: 1.9 scalen yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja qaw »

Kun tällainen aihe oli jo kerran perustettu niin lainaan sitä.

Tuossa tuli viime scalekisassa kysymys että saako osallistua scalemaisella 6x6 autolla, jossa on 1.9 pyörät.

Säännöissähän ei pyörien lukumäärään oteta kantaa lainkaan ja oma näkemykseni ainakin on että kyllä saa osallistua. Mielelläni näkisin sarjassa kisaamassa esim. tällaisen:
http://www.scale4x4rc.org/forums/showpo ... stcount=37
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
qaw
Legendaarinen!
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke 11.03.2009 08:06
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 1.9 scalen yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja qaw »

Tuli mieleen vähän asiaa renkaiden koosta.

Viime kesänä palaverissa yhdessä päätettiin pisteytys renkaiden koon mukaan: 108mm=0, siitä yli +1p/mm ja siitä ali -1p/mm. Päätettiin myös käyttää renkaiden halkaisijan määrittelyyn valmistajan ilmoitusta. Nyt asiassa on kuitenkin pari ongelmaa:

1. Nollarenkaana käytetty Proline Flat Iron onkin nykyään valmistajan ilmoituksen mukaan 107mm. Pitäisikö nollatasoa muuttaa?

2. Valmistajien kokoilmoitukset renkaista ei pidä välttämättä ollenkaan paikkaansa. Esim. RC4WD Tomahawkin kooksi on ilmoitettu 99mm, täällä on porukka kuitenkin mitannut jopa 105mm lukemia. Ei kovin reilua jos mennään valmistajan ilmoituksen mukaan ja tomahawkilla ajava saa 6p hyötyä vaikkapa 1.55 Mudslingereillä ajavaan, vaikka renkaiden halkaisija on sama.

Olisiko siis tässä vaiheessa vielä ennen kauden alkua paikallaan tehdä sääntöihin pikkuviilaus että pisteytetäänkin renkaiden halkaisija todellisen tilanteen mukaan (kasaan itse listaa renkaiden mitoista jokatapauksessa) ja mitataan tarvittaessa? Ja olisiko myös paikallaan sittenkin viilata tuo nollataso vaikkapa selkeään 100mm. Absoluuttiset scalepistemäärät muuttuu, mutta suhteellisesti se on kuitenkin tasapuolista kaikille.

Vai hössötänkö taas ihan turhia ;D
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
Mikko T.
Legendaarinen!
Viestit: 760
Liittynyt: Ma 28.12.2009 22:08
Paikkakunta: haukivuori

Re: 1.9 scalen yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Mikko T. »

ei tuo ole yhtään huono idea sinänsä, kun tilanne on kuitenkin aina sama. joten kannatan asiaa.
Team Savon Mafia (2x traxxas trx-4)
0lli
Legendaarinen!
Viestit: 1136
Liittynyt: Su 10.05.2009 19:55
Paikkakunta: Espoo

Re: 1.9 scalen yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja 0lli »

Tulipa mieleeni, että tuleekohan vinssauksesta nykyään liikaa virhepisteitä, kun talven/kevään scalekisoissa ei pahemmin nähty vinssailuja verrattuna vaikka syksyn scalepäiviin. Jos siitä rokotettaisiin vähemmän, olisi kisoissa vähän pienempi kynnys alkaa vinssailemaan ja yrittää vaikka bonusportteja vinssin avulla.

Tosin olen ehkä jäävi sanomaan tuohon mitään, kun asensin juuri autoon toisen vinssin. ;D

Tuohon rengasasiaan voisi sanoa, että tasaluku 100mm sopii minulle. Onpahan selkeämpää.
Viimeksi muokannut 0lli, Ke 05.05.2010 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
qaw
Legendaarinen!
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke 11.03.2009 08:06
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 1.9 scalen yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja qaw »

Vinssauksen pistemäärää kasvatettiin juuri sen takia, että vinssaus vähenisi ja ajamalla yrittäminen lisääntyisi. Näyttäisi toimivan varsin hyvin :)

Scalepäivillä käytetty vinssaus/hinausapu näytti myös toimivan ja sitä varmaan voisi käyttää muissakin kisoissa. Siis:
- kaveri vinssauspisteenä = vinssausapuväline = +1p (ja tietty lisäksi normi vinssauksen +3p)
- kaveri hinaa / vinssaa = +5p
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
Hedgehog
Legendaarinen!
Viestit: 949
Liittynyt: Ma 03.11.2008 22:35
Paikkakunta: Helsiki

Re: 1.9 scalen yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Hedgehog »

Minusta oisi parempi jos kuintenkin se 107mm olisi vertailu kohteena kun se on ilmeisesti scx vakio pyörä. Jos taas pyörä koko oisi 100mm niin se oisi aika kohtuuton rasite niille jotka ajaa tällä hetkellä esim 114mm kumeilla = +14p. Toinen asia joka oisi minusta hyvä kilpailun etenimisen kannalta hyvä asia. Virhe piste maksimi per portti. Esim sama kuin +15p jonka saa nostamisesta, niin ei jäädä junnaa yhdelle portille tunniksi. Jos ei mee +15 portista niin eteen päin sitten vaan. Silloin yksi portti ei pilaa koko kisaa ja kilpailukin edistyy. Hinaus apu ja vinssaus hyvä ja sopivasti pistetty.
2010 Scale 6
2011 Corri SC 10/2 B Fiinalin 3.
2011 Sportman 5
qaw
Legendaarinen!
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke 11.03.2009 08:06
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 1.9 scalen yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja qaw »

Tuota hinaus/vinssausapua olenkin kaavaillut juuri kilpailun edistämiseksi ja siirron välttämiseksi. Kuskien pitäisi vaan osata käyttää mahdollisuus ajoissa. Samoin olevassa olevilla säännöillä pitäisi osata siirtää se auto ennen kymmentä kaatoa.

Jos nykyisellä systeemillä kuskilla a on 95mm renkaat, b 100mm ja c 108mm -> pisteet a -13, b -8, c 0.
Uudella systeemillä pisteet olisi a -5, b 0, c +8.

EROT pysyvät täysin samana. Yhden kuskin pisteiden määrällä ei ole mitään merkitystä ennen, kuin siihen on vertailupisteenä muiden kuskien pisteet. Toki sitten isoilla renkailla on melkoisen vaikeaa ajaa kokonaiskisa miinuspisteille, mutta taas kerran eihän sillä ole mitään merkitystä, kunhan kukaan muukaan ei aja :D
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
Hedgehog
Legendaarinen!
Viestit: 949
Liittynyt: Ma 03.11.2008 22:35
Paikkakunta: Helsiki

Re: 1.9 scalen yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Hedgehog »

Eli toisin sanoen, jos ei mene ensi yrittämällä ja jää esim sutimaan/jumiin niin mielummin saman tein hinaus / nosto?
2010 Scale 6
2011 Corri SC 10/2 B Fiinalin 3.
2011 Sportman 5
Hedgehog
Legendaarinen!
Viestit: 949
Liittynyt: Ma 03.11.2008 22:35
Paikkakunta: Helsiki

Re: 1.9 scalen yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Hedgehog »

Edit: siis ennen kaikkea jos näkee ettei pitoa ole ko paikkaan niin mitä suotta pakki / suditus / pakki / kaato / hirveä kiroilu = 15 min turhaa aikaa kuin esim sutii / hinaus/nosto max 3min portti.
2010 Scale 6
2011 Corri SC 10/2 B Fiinalin 3.
2011 Sportman 5
Scrap
Legendaarinen!
Viestit: 2225
Liittynyt: Ke 23.07.2008 22:37

Re: 1.9 scalen yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Scrap »

[quote="0lli"]
Tulipa mieleeni, että tuleekohan vinssauksesta nykyään liikaa virhepisteitä, kun talven/kevään scalekisoissa ei pahemmin nähty vinssailuja verrattuna vaikka syksyn scalepäiviin.
[/quote]
Tuohon on kaksi selkeää syytä ihan muualla. Nasty ei ole osallistunut kyseisiin tapahtumiin ja mulla on ollu se jeeppi palasina eikä ole vinssiä lantikassa.
[06.10.2014 21:26:03] Macce:ja luulin että vinssi oli hajonnu ku ei se jaksanu vinnssata takas pystyyn, mutta turvakaari oli juuttunu jonnekki mustikkapensaaseen
Hedgehog
Legendaarinen!
Viestit: 949
Liittynyt: Ma 03.11.2008 22:35
Paikkakunta: Helsiki

Re: 1.9 scalen yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Hedgehog »

Tuokin on totta, mites oisi sitten vinssaus / hinaus / kaveri vinssaa niin se ois se +5p ei tarviis laskea kaikkea jatko veto liinoja mukaan se ois selkeää ainakin. Nyt jos käyttää jatko paloja niin vinssaus voi olla jopa hinausta huonompi vaihto ehto.
2010 Scale 6
2011 Corri SC 10/2 B Fiinalin 3.
2011 Sportman 5
Hedgehog
Legendaarinen!
Viestit: 949
Liittynyt: Ma 03.11.2008 22:35
Paikkakunta: Helsiki

Re: 1.9 scalen yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Hedgehog »

Edit: tai sitten virhe piste luku oisi +4 silloin voisi koittaa bonus porttia ja saada -1
2010 Scale 6
2011 Corri SC 10/2 B Fiinalin 3.
2011 Sportman 5
qaw
Legendaarinen!
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke 11.03.2009 08:06
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 1.9 scalen yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja qaw »

Kyllä nuo vinssauspisteet on tällä hetkellä aivan loogiset. Lyöt narun kiinni -> +3p, laitat jatkon tai vaikka maa-ankkurin -> +1p/kpl, ja ehdotukseni oli että jos käytät kaveria ankkurina -> myös +1p.

Joka portilla pitäisi aina itse arvioida tilanne. Jos luulee pääsevänsä parilla-kolmella yrityksellä, niin silloinhan se kannattaa yrittää. Jos ei usko pääsevänsä niin samantien vinssiä vaan kiinni, tai hinausapua tilaamaan. Kuten sanottu, ajatuksenani oli korvata nostoa hinauksella, jottei joutuisi pisteitä keräämään niin mahdottomasti.

Tosiaan ajattelin vain kysäistä tarttisko vielä tehdä viime hetken viilaus. Mitään välttämätöntähän se ei ole ja kisat voidaan ajella niinkuin säännöt on kirjoitettu.
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
0lli
Legendaarinen!
Viestit: 1136
Liittynyt: Su 10.05.2009 19:55
Paikkakunta: Espoo

Re: 1.9 scalen yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja 0lli »

Viime hetkellähän ne parhaat säädöt tehdään. ;D

Ei vaan, kyllä nuo nykyisetkin säännöt kelpaavat, mutta tuota Henkan mainitsemaa porttimaksimia voisi miettiä, olkoon se sitten 15 tai 20 pistettä. Silloin ei kertyisi jostain vaikeasta kohdasta ihan hirveästi pisteitä. Toisaalta maksimin puuttuminen ehkä kannustaa herkemmin käyttämään vinssiä tai hinausta, ettei tule kaatoja. Pitäisi vaan muistaa siinä kisan kohelluksessa välillä pysähtyä miettimään vaihtoehtoja eikä vaan väkisin yrittää (ja kaataa).

Entä voisiko vinssauksen pistelaskua muuttaa edes sen verran, että pelkkä naru = +3, jotain välissä = +1 ja uusi vinssaus +1?

Tuo "jotain välissä" +1 tulisi ihan selvyyden takia. Jollainhan voi esimerkiksi olla apuna pelkkä maa-ankkuri ja toisella maa-ankkuri, jossa on valmiiksi kiinni puolen metrin naru ja kummastakin tulee ilmeisesti nyt samat pisteet. Jos sitten pelkkää maa-ankkuria käyttävä haluaa laittaa taskusta löytyvän narun väliin jatkeeksi, siitä tulisi hänelle toinen piste, jota jo valmiiksi narullista ankkuria käyttävä ei saisi. Toisin sanoen nykyinen sääntö kannustaisi tekemään vinssaukseen maa-ankkurin, jossa olisi metrinen naru ja 10 cm välein lenkkejä vinssin koukkua varten.

Siitä voisi sitten tulla lisäpiste, jos alkaa kesken vinssauksen muuttamaan lisukkeita tai vaihtaa vinssauspistettä. Tai sitten voisi antaa uudesta vinssauksesta aina +2 ja se sisältäisi jo mahdollisen vinssauskohdan ja/tai lisukkeiden muuttamisen.

Tai ehkä voidaan vaan nyt kokeilla näitä nykysääntöjä ja sitten scalepäivillä miettiä niiden kehittämistä, kun on vähän enemmän kokemusta asiasta.
qaw
Legendaarinen!
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke 11.03.2009 08:06
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 1.9 scalen yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja qaw »

Jostain syystä säännöissä lukee: "Vinssausapuvälineiden kuten pylpyrän, jatkoliinan, maa-ankkurin ym. käytöstä tulee +1p, vaikka niitä olisi käytössä useampia", joten näin sen on raati äänestyksellä päättänyt. Muistelin itsekin sen olevan +1p/kpl, mutta muistin siis väärin.

Vinssauskohdan ja lisukkeiden muuttamisesta sääntö onkin jo niinkuin ehdotat: "Vinssikoukun uudelleenkiinnityksestä esim. sen irrotessa tai apuvälineitä poistaessa tulee +1p."
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
qaw
Legendaarinen!
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke 11.03.2009 08:06
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 1.9 scalen yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja qaw »

Ja tosiaan porttimaksimi jätettiin tarkoituksella pois. Opetellaan ajamaan ;)
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1
Hedgehog
Legendaarinen!
Viestit: 949
Liittynyt: Ma 03.11.2008 22:35
Paikkakunta: Helsiki

Re: 1.9 scalen yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Hedgehog »

Juuri sitä yritetää =) opetella ajamaan. scalessa minustakin hyvät säännöt, olinhan itsekin niitä päättämässä. Mistä mulle kans jäi kummittelee +1p per kappale? No sittenhän tuo vissaus on ihan ok +4p (3+1) vinssi + jatko + jatko = on tukevasti kiini esim puun ympärillä.
2010 Scale 6
2011 Corri SC 10/2 B Fiinalin 3.
2011 Sportman 5
Hedgehog
Legendaarinen!
Viestit: 949
Liittynyt: Ma 03.11.2008 22:35
Paikkakunta: Helsiki

Re: 1.9 scalen yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Hedgehog »

Edit: keskustelu aina hyvästä, ei sen tarvii aina johtaa mihinkään =)
2010 Scale 6
2011 Corri SC 10/2 B Fiinalin 3.
2011 Sportman 5
Hedgehog
Legendaarinen!
Viestit: 949
Liittynyt: Ma 03.11.2008 22:35
Paikkakunta: Helsiki

Re: 1.9 scalen yleinen sääntökeskustelu

Viesti Kirjoittaja Hedgehog »

Edit: ne oli ne apu välineet +1p kpl esim ramppit
2010 Scale 6
2011 Corri SC 10/2 B Fiinalin 3.
2011 Sportman 5
Vastaa Viestiin