1.9 scale -luokan säännöt kaudelle 2011

qaw
Legendaarinen!
Viestit: 2528
Liittynyt: Ke 11.03.2009 08:06
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

1.9 scale -luokan säännöt kaudelle 2011

Viesti Kirjoittaja qaw » Su 16.01.2011 17:34

1.9 scale -luokka - Tarkoituksena muistuttaa sellaisia 1:1 maastoautoja, joilla todellisuudessa ajetaan maastossa.

- Autossa on oltava tikapuutyyppinen runko tai putkirunko tai pohjalevy. Jokaisen näistä tulee ylettyy etuakselin
 keskikohdan etupuolelle ja taka-akselin keskikohdan takapuolelle. Alkuperäisiä ripustuksia ja jousitusta saa
 muuttaa vapaasti.

- Kaikki tehdasvalmisteiset 1,9" renkaat ovat sallittuja. Itse valmistetut eivät saa olla yli 4,4" (112mm) korkeita.
 Renkaat pitää sopia halkaisijaltaan 1,9" vanteille tai pienemmille. Renkaiden mitoissa luotetaan valmistajan
 ilmoitukseen, kotitekoiset on mitattava ennen kilpailuun osallistumista scale-pisteytyksen vuoksi.

- Autossa oltava täydellinen kori: puskurit, lokasuojat, ovet ja perälaudat pitää olla ehjiä. Pyöräaukkojen hienosäätö
 on sallittua, mutta niiden perusmuoto pitää säilyttää. Lyhennetty tai pidennetty kori on sallittu. Putkirunkoisessa
 autossa on oltava jotakin automerkkiä ja mallia muistuttavaa vähintään konepelti ja ohjaamo. Ns. flatbed on myös
 Sallittu

- Nelipyöräohjaus kielletty.

- "Dig" (esim. taka-akselin lukitus kun etupyörät vetävät) kielletty, kytkettävä taka/neliveto ja tasauspyörästöjen
 lukot kuitenkin sallittu.

- Akseliväliä rajoittaa vain kori siten, että renkaiden on osuttava pyöräaukkojen kohdalle. Lokasuojien pitää
 leveyssuunnassa ylettyä ainakin osittain renkaiden päälle (poislukien putkirunkoiset autot ja flatbed), jos renkaat
 tulevat lokasuojista yli enintään 3mm, saa siitä -1p.

- Ajoneuvon kokoonpano on oltava renkaita myöten sama kaikkien kilpailun osuuksien ajan (mukaanlukien Scale-ulkoasun
 pisteytys).

- Akku on sijoitettava rungon päälle tai sisään.

- Autoon ei saa laittaa näkyviä lisäpainoja, muuten painot vapaat.


Pisteet

Tavoitteena on selvittää jokainen rata mahdollisimman pienellä pistemäärällä. Maksimipistemäärää ei ole.
[font=Courier New]Peruutus                                   +1p
Vinssaus                                   +3p
Vinssausapuvälineiden käyttö               +1p
Vinssikoukun uudelleenkiinnitys            +1p
Hinaus / kaverin vinssaus                  +5p
Kaato                                      +5p
Porttikosketus                             +5p
Kosketus                                   +5p
Siirto                                     +15p
Apuvälineiden käyttö                       +1p / apuväline

DNF (Did Not Finish)                       korkein kilpailijan pistemäärä + 20p

Nopein aika (kun ajanotto on käytössä)     -5p[/font]
Peruutus
Peruuttamiseksi lasketaan kaikki tilanteet, jossa auton renkaat liikkuvat taaksepäin huolimatta siitä, oliko se
tahallista vai tahatonta. Uutta peruutusrangaistusta ei saa ennenkuin auto on liikkunut välillä eteenpäin.


Vinssaus
Kun ajoneuvoa siirretään tai nostetaan pystyyn vinssaamalla. Vinssauksesta ei tule kosketusvirhepistettä vaikka
vinssin käyttönappula olisi autossa kiinteänä. Vinssausapuvälineiden kuten pylpyrän, jatkoliinan, maa-ankkurin ym.
käytöstä tulee +1p, vaikka niitä olisi käytössä useampia. Vinssikoukun uudelleenkiinnityksestä esim. sen irrotessa
tai apuvälineitä poistaessa tulee +1p. Vinssauksen tukipisteeksi voi pyytää jonkin toisen kilpailijan, jolloin se
tulkitaan vinssausapuvälineen käytöksi. Vinssauksen pituus saa olla enintään sen verran, että suoritusvuorossa
oleva portti saadaan läpäistyä. Vinssauksen tukipisteenä ei saa käyttää sormea, jalkaa tms. "epäscalea"
tukipistettä.


Hinaus / kaverin vinssaus
Kanssakilpailijaa voi pyytää hinaamaan / vinssaamaan autoasi, jos et ajamalla tai itse vinssaamalla pääse etenemään.
Tästä tuomitaan 5 virhepistettä. Hinauksen / vinssauksen pituus saa olla enintään sen verran, että suoritusvuorossa
oleva portti saadaan läpäistyä


Kaato
Kaato on kyseessä kun ajoneuvo edes käy kyljellään, perällään, keulallaan tai katollaan. Auton saa vinssata pystyyn
normaalein vinssausvirhepistein. Sen saa vaihtoehtoisesti kääntää takaisin pyörilleen mutta ei nostaa ilmaan ja
muuttaa suuntaa. Pyörilleen nostosta tulee +5p. Jos auto vain kallistuu vasten jotakin estettä, kuten puuta, kiveä
tms. ei kyseessä ole vielä kaato jos sen saa palautettua ajamalla pyörilleen. Jos auton on mahdollista pudota
jyrkänteeltä ja saada huomattavia vaurioita, sen saa ottaa pudotessa kiinni. Kiinni ottamisesta rangaistaan
kaatorangaistuksella ja auto on palautettava samaan kohtaan mistä se putosi.


Porttikosketus
Kun ei onnistu ajamaan kaikkia neljää rengasta portin läpi tai koskettaa porttimerkkiä. Portin läpi vinssaaminen on
sallittu, mutta tällöin tulee vinssausrangaistus. Porttikosketus rangaistaan vain yhden kerran porttimerkkiä kohden.


Kosketus
Kun ajoneuvoa koskettaa millä tahansa jakson aikana. Jos ajoneuvoa tarvitsee korjata, kosketus on sallittu. Korjauksen
jälkeen ajoneuvo on palautettava alkuperäiseen sijaintiinsa.


Siirto
Kun ajoneuvoa pitää siirtää käsin tai vastaavalla keinolla. Lisäksi ei tule enää kosketusrangaistusta.


Apuvälineiden käyttö
Ajon aikana saa käyttää ajovälineitä, kuten esim. maastotunkkia, liinaa, ajoramppia, kiveä tai keppiä. Apuvälineet
on oltava scale-kokoisia, nyrkkisääntönä esim. kivi max 5cm halkaisijaltaan. Maastotunkkia saa nostaa yhdellä
sormella ja siten, miten 1:1 maastotunkilla voisi autoa nostaa/siirtää. Apuvälineiden käytöstä rangaistaan +1p/apuväline.


DNF (Did Not Finish)
Kun ajoneuvo ei pääse koko rataa läpi (oli syy mikä tahansa), saa se korkeimman kilpailijan saavuttaneen pistemäärän
sekä + 20 pistettä. Esimerkiksi jos kuljettaja A sai jakson korkeimman pistemäärän 100 pistettä ja B saa DNF:n,
saa B yhteensä 120 pistettä.


Nopein aika
Tarvittaessa voidaan ottaa käyttöön ajanotto. Tällöin nopeiten radan suorittanut saa -5 pistettä.



Scale-ulkoasu
Ajoneuvon ulkoasusta vähennetään kilpailun kokonaispisteitä seuraavasti:
[font=Courier New]Kova kori                                                   -5p koko kori, -3p konepelti ja hytti, -2p lava
Renkaat                                                     -1p / mm alle 100mm ja +1p / mm yli 100mm.
Toimivat valot (käytettävä vähintään yhden jakson ajan)     -1p
Toimiva vararengas                                          -2p
Toimiva vinssi                                              -1p / vinssi (max -2p)
Ajoneuvon sisusta                                           -1p Lexan, -3p kovat kojetaulu, penkit ja ratti
Kuljettaja                                                  -1p puolikas, -2p kokonainen
Renkaat tulevat sivusuunnassa max 3mm yli lokasuojista      -1p
Kattoteline                                                 -2p
Turvakaari (kova, erillään korista)                         -1p
Lavakaari (kova, erillään korista)                          -1p
Helmaputket (oltava kovat ja kiinni rungossa)               -1p / puoli
Lehtijouset                                                 -5p / pääty
Erilliset kierrejouset (siis ei coilover)                   -3p / pääty
Panhard-tanko                                               -2p / pääty
Erillisjousitus (siis ei jäykkä akseli)                     -5p / pääty
Kytkettävä lukko                                            -1p / lukko
Täysin avoin tasauspyörästö                                 -10p / tasauspyörästö
Puskurit                                                    -1p / puskuri
Ohjausservo kiinnitetty runkoon akselin sijasta             -1p
Scale-esineet                                               -1p / esine, max -5p[/font]
Tarkennuksia:
- Jos renkaita on samassa autossa erikokoisia, scale-pisteet lasketaan epäedullisimman pistemäärän mukaan
- Täysin avoin tasauspyörästö tarkoittaa ettei tasauspyörästöä saa jäykistää ollenkaan esim. kiristämällä / vaseliinilla
 täyttämällä
- Puskuri on oltava kova, leveydeltään +/-2cm korin leveydestä (lokasuojien kaaria / peilejä ei huomioida) ja
 pehmeäkorisessa (esim. Lexan) autossa kiinnitettävä runkoon.
- Scale-esineitä ovat mm. bensakanisteri, sammutin, tunkki, lapio, kirves, kylmälaukku, snorkkeli, vetokoukku,
 ajorampit, porttaaliakselit (yht -1p), vetoliina (max -1p vaikka olisi monta), lisävalot (max -1p vaikka olisi monta),
 vetolenkit (max -1p vaikka olisi monta)
- Vararengas saa olla kokonaishalkaisijaltaan enintään 5mm alla olevia renkaita pienempi. Jos vararengas on vielä tätäkin
 pienempi, sitä täytyy käyttää auton alla yhden jakson verran, jotta siitä saa 2 scale-pistettä. Muutoin vararengas
 tulkitaan yhden pisteen scale-esineeksi max 5 pisteen sisään.



Tapahtumat
Erilaisia tapahtumia voidaan järjestää sijainnista riipuen. Tässä hyväksytyt pienten ohjeiden kera:


Portitettu reitti
Jokaisella reitin jaksolla on tarkoitus ajaa porttien läpi. Portteja on yleensä 5-10 kappaletta. Porttien leveys voi
vaihdella maaston mukaan mutta yleensä niiden ei pitäisi olla alle 30cm leveitä. Portin läpi ei saa ajaa väärään
suuntaan, ennen kuin se on ensin läpäisty oikeaan suuntaan. Kun portti on kerran läpäisty, ei sen porttimerkeihin
koskemisesta tule enää virhettä. Portti katsotaan läpäistyksi kun vähintään yksi etu- ja yksi takarengas kulkee
porttimerkkien välistä. Reittiä on pyrittävä rajaamaan siten, ettei liiallinen kiertely porttien välillä ole mahdollista.


Mäen nousu
Yksinkertaisesti lähtö ja maali; nopein aika voittaa. Jos yksikään ajoneuvo ei selviä maaliin, korkeimmalle selvinnyt
voittaa. Tähän tapahtumaan voidaan myös lisätä portteja.


Aikakilpailu
Ajetaan maastosta riippuen mielellään vähintään kolmessa erityyppisessä maastossa. Esimerkiksi rata voi alkaa kivikosta,
jatkua mäen kiipeämiseen ja päättyä nopeaan tiepätkään. Nopein aika voittaa. Tähän tapahtumaan voidaan lisätä myös portteja


Safari
Tämä ei ole kilpailuhenkinen tapahtuma. Yksi ajoneuvo vetää letkaa mistä haluaa ja muut yrittää seurata. Tarkoitus on
hauskanpito, toverihenki ja ajoneuvon kykyjen testaus.


Jos mihin tahansa tapahtumaan lisätään portteja, normaali pisteytysjärjestelmä pätee. Auto on hyväksytysti maalissa vasta
kun se on pysähtynyt pyörilleen. Vähimmällä pistemäärällä kilpailun selvittänyt voittaa. Kilpailu on pyrittävä järjestämään
siten, että ratoja on erilaisissa maastoissa, esim. kallio, hiekka, kivikko, multa, sammal jne. Autoa on ajettava
"scalemaisesti" eli esimerkiksi tasaisella alustalla keuliminen, esteen yli kaasulla hyppääminen tai vastaava 1:1 autolla
mahdoton temppu on ehdottomasti kielletty ja tästä rangaistuksena DNF.
Viimeksi muokannut qaw, Su 16.01.2011 17:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1

Lukittu