2011 2.2 SÄÄNTÖKESKUSTELU JA -KEHITYS

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 0

Bluebeetle
Legendaarinen!
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 25.04.2007 22:05
Paikkakunta: Kouvostoliiton pääkaupunki

2011 2.2 SÄÄNTÖKESKUSTELU JA -KEHITYS

Viesti Kirjoittaja Bluebeetle » Ke 22.09.2010 10:17

Tähän siis keskustelu 2.2 kauden 2011 säännöistä, ja mahdolliset muutosehdotukset.

Muista rakentava sävy, pelkät "tää on ihan persiistä" tyyppiset kirjoitukset ovat turhia.

Ensimmäiseki ehdottaisin että porttimiinukset poistetaan käytöstä, koska ne vain hankalaoittavat pisteidenlaskua.

Radan puhtaasti läpäisemällä saisi siis pyöreän nollan, ei enää miinuksia.

Bonusportit tietty erikseen.
Viimeksi muokannut Bluebeetle, Ke 22.09.2010 10:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

sjos
Legendaarinen!
Viestit: 1332
Liittynyt: Ke 09.04.2008 22:25

Re: 2011 SÄÄNTÖKESKUSTELU JA -KEHITYS

Viesti Kirjoittaja sjos » Ke 22.09.2010 10:21

Yhdyn myös porttimiinuksien postamisen puolesta puhumiseen.

Selkeyttää paljon pistelaskua ja muutenkin turhia.
Viimeksi muokannut sjos, Ke 22.09.2010 10:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Pasi
Moderator
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma 01.02.2010 20:48
Paikkakunta: Lahti

Re: 2011 SÄÄNTÖKESKUSTELU JA -KEHITYS

Viesti Kirjoittaja Pasi » Ke 22.09.2010 10:21

Bluebeetle kirjoitti: Tähän siis keskustelu kauden 2011 säännöistä, ja mahdolliset muutosehdotukset.

porttimiinukset poistetaan käytöstä, koska ne vain hankalaoittavat pisteidenlaskua.

Radan puhtaasti läpäisemällä saisi siis pyöreän nollan, ei enää miinuksia.

Bonusportit tietty erikseen.


Kannatetaan.
Viimeksi muokannut Pasi, Ke 22.09.2010 10:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nordic Crawler Design
R2-Design
LT-special parts
NCC ROADS
CRC

Tomy
Legendaarinen!
Viestit: 4783
Liittynyt: Su 28.09.2008 18:56

Re: 2011 SÄÄNTÖKESKUSTELU JA -KEHITYS

Viesti Kirjoittaja Tomy » Ke 22.09.2010 10:47

Säilyisivätkö porttien läpäisemiseen liittyvät pykälät muutoin ennallaan?

Portin saa nykyisellään läpäistä myös peruuttamalla, pois lukien maaliporttia, joka tulee läpäistä nokka edellä. Samoin portin voi läpäistä ajamalla porttimerkin yli, kunhan etu- ja takarenkaista vähintään yksi kulkevat porttimerkkien lävitse.

Pasi
Moderator
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma 01.02.2010 20:48
Paikkakunta: Lahti

Re: 2011 SÄÄNTÖKESKUSTELU JA -KEHITYS

Viesti Kirjoittaja Pasi » Ke 22.09.2010 11:00

Tomy kirjoitti: Säilyisivätkö porttien läpäisemiseen liittyvät pykälät muutoin ennallaan?

Portin saa nykyisellään läpäistä myös peruuttamalla, pois lukien maaliporttia, joka tulee läpäistä nokka edellä. Samoin portin voi läpäistä ajamalla porttimerkin yli, kunhan etu- ja takarenkaista vähintään yksi kulkevat porttimerkkien lävitse.
Mielestäni porttien läpäisy säännöt ovat olleet hyvät ja toimivat eikä siten kannata niitä ruveta muutamaan.
Viimeksi muokannut Pasi, Ke 22.09.2010 11:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nordic Crawler Design
R2-Design
LT-special parts
NCC ROADS
CRC

qaw
Legendaarinen!
Viestit: 2528
Liittynyt: Ke 11.03.2009 08:06
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 2011 SÄÄNTÖKESKUSTELU JA -KEHITYS

Viesti Kirjoittaja qaw » Ke 22.09.2010 18:01

Tässä siis se vanha ehdotukseni 2.2 PRO -luokan säännöiksi täydennettynä 2.2 Sportsman -luokan säännöillä. Jos ja kun muutoksia tulee, päivitän ne TÄHÄN VIESTIIN.


2.2-PRO ja 2.2-Sportsman -luokat



Auton vaatimukset, molemmat luokat

- Auton tulee olla nelipyöräinen ja neljä pyörää saavat olla auton ainoa työntövoiman lähde.

- Auton tulee muistuttaa autoa.

- Korillisessa autossa korin sivujen on oltava vähintään 3" korkeat, korin kokonaispituus on oltava vähintään 12,5" ja vähintään 5" leveä.

- Korittomassa autossa tulee olla kiinteä konepeltipaneeli, kiinteä kattopaneeli ja vähintään 2 kiinteää sivupaneelia. Ainakin yhden osan sivupaneelia tulee olla vähintään 1" korkea ja ainakin yhden osan sivupaneelia tulee olla vähintään 2,5" pitkä. Korittoman auton rungon kokonaispituus tulee olla vähintään 8", kokonaisleveys vähintään 3" ja kokonaiskorkeus vähintään 3,75"

- Jousituksen tukireikien tulee olla kiinteitä ja muuttumattomia. Tämä koskee kaikkia linkkejä ja jousia.

- Auton akseliväli saa olla korkeintaan 12,5"(31,75cm). Tämä mitataan etuakselin kannan keskeltä taka-akselin kannan keskelle.

- Auton raideleveys kummallakin akselilla saa olla korkeintaan 12,5". Tämä mitataan akselin yhden renkaan pohjan keskeltä toisen renkaan pohjan keskelle.

- Auton vanteen halkaisija saa olla korkeintaan 2,2".

- Kaikki tehdastekoiset 2.2 renkaat käy, omatekoisten max halkaisija 150mm.

- Mikäli auto jossain kohtaa kisaa ei täytä edellä mainittuja vaatimuksia, ajaja joutuu ottamaan autoon kosketus rangaistuksen ja korjaamaan ongelman.



Auton vaatimukset lisäksi, PRO-luokka


- Radiokanavien määrää ei ole rajoitettu.

- Aktiivinen jousitus, joka tarkoituksella liikuttaa jousitusta yhteen suuntaan liikuttaessa toiseen suuntaan, on sallittu.

- Pakkojousitus, joka toimii ajajan ohjaamalla tavalla, on sallittu

- Autossa saa olla joko DIG tai nelipyöräohjaus, ei molempia. DIG on laite, joka mahdollistaa jomman kumman tai molempien akselien pyörien lukitsemisen tai vapauttamisen.


Auton vaatimukset lisäksi, Sportsman-luokka


- Radiokanavia saa olla käytössä vain kaksi, kumpikin vain yhteen toimintoon

- Aktiivinen jousitus ja pakkojousitus on kielletty

- Autossa ei saa olla DIG:iä eikä nelipyöräohjausta

- Autossa saa olla vain yksi moottori, jonka voima välitetään vaihteistolta akseleille kardaaniakselein




Rangaistukset

- peruutus 1 piste
- kaato 10 pistettä
- kosketus / korjaus 10 pistettä
- ratamerkkikosketus 10 pistettä
- DNF (Did Not Finish) 20 pistettä / jäljelläoleva portti + 20 pistettä
- DNS (Did Not Start) 20 pistettä / portti + 20 pistettä

Peruutus
- Peruuttamiseksi lasketaan kaikki tilanteet, jossa auton kaikki renkaat pyörivät taaksepäin huolimatta siitä, oliko se tahallista vai tahatonta. Peruuttamiseksi lasketaan myös ne tilanteet, kun vain osa auton renkaista pyörii taaksepäin, jos tämä aiheutetaan kaasun käytöllä (esim. auton kääntäminen DIGillä taaksepäin sudittaen). Uutta peruutusrangaistusta ei saa ennenkuin auto on liikkunut välillä eteenpäin. Jos auto kiipeää estettä ja kimmahtaa maastosta taaksepäin, ei rangaistusta seuraa jos renkaat pyörivät yhä eteenpäin. Jos auto on jumissa tai pysähdyksissä, seuraa peruutusrangaistus, jos auton renkaat pyörivät taaksepäin, vaikka auto ei liikkuisikaan (sisältää DIG-kääntämisen). Tarkennuksen vuoksi: jos auto on jumissa, tuomitaan eteen-taakse heijaamisesta vain yksi peruutus, kunnes auto on liikkunut eteenpäin.

Kaato
- kaadoksi lasketaan ku autoa ei saada takaisin pyörilleen ajamalla. Jos kaatunutta autoa yritetään kääntää pyörilleen ajamalla, tuomitaan tästä aina yksi peruutus, sillä tuomarin on vaikea nähdä kumpaan suuntaan pyörät pyörii. Jos yrityksestä huolimatta autoa ei saada pyörilleen, tulee siis +1p peruutuksesta ja +10p kaadosta.

Kosketus / korjaus
- kun autoon kosketetaan tahallisesti tai tahattomasti. Kun ajaja pyytää luvan koskea autoon, tuomari pysäyttää ajanoton, jos sellainen on käytössä. Tämän jälkeen ajaja vie auton viimeksi läpäistylle portille siten, että auton taka-akseli on porttimerkkien linjan tasalla. Jos autoa ei saada portin keskilinjalle radan profiilin vuoksi, tuomari asettaa auton lähimpään vakaaseen
paikkaan viimeksi läpäistyn portin jälkeen. Kaikki ajajat käyttävät tätä kohtaa. Pisterangaistuksen uhalla sallitaan: korjaukset, auton uudelleen asettamiset, auton osuma/putoaminen ajajaa päin. Alle minuutin kestävät korjaukset voi suorittaa radalla. Yli minuutin kestävät korjaukset on suoritettava radan ulkopuolella varikolla/taukopaikalla. Jos korjauksia ei voida suorittaa 30 minuutissa, ajajalle annetaan DNF (=ei selvinnyt maaliin). Jos korjaukset on suoritettu määrätyssä ajassa, ajaja voi palata takaisin radalle. Yksi minuutti vähennetään radalla jäljellä olevasta ajasta, ja ajastin käynnistetään uudelleen kun auto seuraavan kerran etenee radalla.

Ratamerkkikosketus
- Ratamerkkejä ovat sekä porttimerkit että rajamerkit. Kosketukseksi lasketaan kun mikä tahansa osa autosta koskee merkkiin tai kulkee sen yli. Ratamerkit pysyvät "elossa" koko radan läpäisy-yrityksen ajan. Jos porttimerkkiin tulee osuma tai auto kulkee sen yli, ratamerkki ”kuolee”, eikä siihen ratamerkkiin kohdistuneista osumista kirjata enää virhepisteitä missään tilanteessa. Kun auto osuu rajamerkkiin tai kulkee sen poikki, auton pitää palata radalle kuitenkaan etenemättä sitä. Radalle yritettäessä kaikki muut rangaistukset ovat aktiivisia. Ratamestari voi tarvittaessa muuttaa rajamerkkiä koskevia sääntöjä radan profiilin kannalta edullisemmaksi. Ratamerkkejä ei välttämättä tarvitse ratasuunnittelussa, eikä niiden tarkoitus ole linjata rataa yhdellä tavalla läpäistäväksi.

DNF (Did Not finish)
- Annetaan aina kun ajaja ei pääse jostakin syystä rataa loppuun (aika loppunut, max pisteet täyttyvät, auto ei korjattavissa, lähti kotiin... jne).

DNS (Did Not Start)
- Annetaan aina kun ajaja ei pysty jostakin syystä aloittamaan rataa. Aloitukseksi lasketaan se, kun auto on mennyt aloitusportin puolivälin ylitse.




Portin läpäisy

- Portti tulkitaan läpäistyksi, kun ainakin yksi etupyörä ja yksi takapyörä kulkee porttimerkkien välistä.

- Kaikki portit tulee läpäistä oikeassa järjestyksessä (ensiksi portti 1, sitten portti 2, jne.) ja oikeaan suuntaan. Jos porttia yrittää väärään suuntaan tai väärässä järjestyksessä, ajajalle seuraa DNF.


- Muut portit, paitsi maaliportin voi läpäistä peruuttamalla, kunhan suunta on oikea. Peruuttamisesta seuraa tietysti aina rangaistus.

- Maksimivirhepisteet porttia kohden on 20p. Kun ajaja saavuttaa 20 pisteen rajan, hän saa viedä auton sillä hetkellä yritettävälle portille siten, että auton taka-akseli on porttimerkkien linjan tasalla. Jos auton taka-akselia ei saada portin keskilinjalle radan profiilin vuoksi, tuomari asettaa auton lähimpään vakaaseen paikkaan viimeksi läpäistyn portin jälkeen. Kaikki ajajat käyttävät tätä kohtaa.

- Ajaja saa jatkaa rataa ainoastaan silloin, kun portti on läpäisty tai kun 20 pistettä siitä portista on langetettu.



Yleistä

- Pienin pistemäärä voittaa.

- Pisteytys alkaa kun auton etuakseli ylittää pätkän ensimmäisen portin keskiviivan. Pisteytys loppuu kun auton molemmat akselit ylittää viimeisen portin keskiviivan.

- Radalla ei ole harjoitusajoa. Ajajat jotka harjoittelevat radalla ennen kilpailua, saavat DNS siltä radalta.

- Vinssaaminen (muu kuin jousitukseen liittyvä) tai rampitus ei ole sallittu. Minkä tahansa laitteen, kuten ramppien tai muiden objektien käyttö on kielletty ja niistä seuraa DNF siltä pätkältä.

- Auton tulee läpäistä pätkä kokonaan samalla akselivälillä, raidevälillä, korkeudella ja renkailla kuin se aloitti pätkän. Kaikki
muutokset (paitsi jousituksen tai pakotetun artikulaation vinssillä muuntelu) radalla johtuen kuljettajasta, toisesta henkilöstä tai
jostakin laitteesta on kielletty.

- Autoa ei saa vaihtaa toiseen autoon kesken kilpailun.

- Ajajat saavat tehdä muutoksia akseliväliin, raideväliin, ajokorkeuteen ja renkaisiin pätkien välissä, niin kauan kuin auto pysyy
luokkansa määrittämissä kriteereissä.

- Ajaja ei saa muokata pätkää. Tähän liittyy kivien poisto, kivien kasaus, vesikohdan poistaminen, kasvillisuuden poistaminen,
tai mitkä tahansa muut muutokset.

- Kaikki rikkeet yleissääntöjä vastaan ovat aiheita diskaukseen tuomarin tai tapahtuman järjestäjien toimesta.

- Tasapisteet: Kilpailun lopussa tasapisteissä olevien kilpailijoiden sijoitukset ratkaisee pätkien kokonaisaika. Jos ajanotto ei ole käytössä, kilpailijoiden sijoitukset ratkaisee viimeisen pätkän pisteet. Mikäli ne ovat samat ratkaisee toisiksi viimeisen pätkän pisteet jne.

- Ajanotto (valinnainen): Jokaisella pätkällä on ratamestarin määrittämä aika, jonka sisään rata on läpäistävä. Jos ajaja ei läpäise rataa sallitussa ajassa, hän saa DNF rangaistuksen. Aika lähtee kun auto ylittää ensimmäisen portin puolivälin ja loppuu auton suorittaessa hyväksytysti maaliportin.



Suositeltava ratamalli

- Portti merkitään kahdella tennispallon puolikkaalla tai vastaavalla merkillä

- Porttimerkkien väli vähintään 40cm.

- Portin läpäisysuunta määritelty

- 5 porttia rataa kohti

- Radalla voi lisäksi olla vapaaehtoisesti suoritettavia bonusportteja, joista voi ansaita miinuspisteitä portin haastavuuden mukaan

- 3-6 rataa kilpailussa




Tuomarointi

- Tuomarit ovat velvollisia seuraamaan autoja pätkillä ja antaa kuljettajille pisterangaistuksia rikkeistä.

- Tuomarien tulee ilmoittaa virheistä niiden tapahtuessa.

- Viime kädessä tuomari tekee päätökset rangaistuksista, mikäli tilanteeseen ei ole selkeää selvitystä säännöissä.
Viimeksi muokannut qaw, Ke 22.09.2010 18:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1

qaw
Legendaarinen!
Viestit: 2528
Liittynyt: Ke 11.03.2009 08:06
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 2011 SÄÄNTÖKESKUSTELU JA -KEHITYS

Viesti Kirjoittaja qaw » Ke 22.09.2010 18:05

Lukekaa edellinen viesti läpi ajatuksella pilkkua viilaten ja kommentoikaa vasta sitten. Aiemmin keskustelua ehdotti ainakin peruuttaminen. Mielestäni reiluinta on että peruuttamiseksi lasketaan vain se tilanne, kun autoa liikutetaan taaksepäin joko kaasun avulla tai valuttamalla. ts. kun kaikki pyörät pyörivät taaksepäin tai kun jotain rengasta DIGitetään taaksepäin. Lisäksi pistin oman ehdotukseni DNF:stä ja DNS:stä, mielestäni järkevät ja johdonmukaiset.
Viimeksi muokannut qaw, Ke 22.09.2010 18:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1

qaw
Legendaarinen!
Viestit: 2528
Liittynyt: Ke 11.03.2009 08:06
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 2011 SÄÄNTÖKESKUSTELU JA -KEHITYS

Viesti Kirjoittaja qaw » Ke 22.09.2010 18:20

Ja vielä aiheita täältä: http://www.rc-offi.net/smf/https://www. ... ic.php?t=0

Mielestäni säännöksi pitäisi ottaa se, että auton kaikki neljä rengasta on saatava maaliporttien välistä ennenkuin auto on virheettä maalissa.

Mielestäni myös tilanteet, joissa kuski selvästi yrittää väistää kalliota alas kierivää autoa, mutta kuitenkin osuu siihen, pitäisi jättää rankaisematta. Miten tämän sitten muotoilee niin, ettei sääntöä käytetä väärin, onkin hankalampi homma. Maalaisjärjen käyttöön en usko, eri tuomarit nimittäin käyttävät maalaisjärkeä hyvin eri tavoilla :)
Viimeksi muokannut qaw, Ke 22.09.2010 18:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1

Micro
Legendaarinen!
Viestit: 973
Liittynyt: Ti 06.01.2009 13:33
Paikkakunta: korpilahti, Saakoski

Re: 2011 SÄÄNTÖKESKUSTELU JA -KEHITYS

Viesti Kirjoittaja Micro » Ke 22.09.2010 20:01

Mitenkäs tuo korin pituus? Tuossa sinun säännöissä sanotaan, että minimi pituus on oltava 12.5". Tämä sääntö kieltäisi esim. kuplan kopan.

qaw
Legendaarinen!
Viestit: 2528
Liittynyt: Ke 11.03.2009 08:06
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 2011 SÄÄNTÖKESKUSTELU JA -KEHITYS

Viesti Kirjoittaja qaw » Ke 22.09.2010 20:04

Korin pituussääntö on suoraan vanhoista pykälistä. Onkos monikin ajanut kauden 2010 laittomalla autolla? ;)

Toki sitäkin pykälää voi muuttaa, jos yleinen mielipide niin vaatii.
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1

assoracing
DIG-taattori
Viestit: 835
Liittynyt: Ke 19.09.2007 19:02
Paikkakunta: Imatra

Re: 2011 SÄÄNTÖKESKUSTELU JA -KEHITYS

Viesti Kirjoittaja assoracing » Ke 22.09.2010 20:06

Kyllä se kuplan kori on sen 12,5"
Viimeksi muokannut assoracing, Ke 22.09.2010 20:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4  2.2  Nordics    2012
#1  2.2   RC-OFFI   2011
#4  2.2   Nordics    2011
#1  2.2   RC-OFFI   2010
#5  2.2   Nordics    2010
#1  1,9   Scale       2009




#teamtsavolainen

qaw
Legendaarinen!
Viestit: 2528
Liittynyt: Ke 11.03.2009 08:06
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 2011 SÄÄNTÖKESKUSTELU JA -KEHITYS

Viesti Kirjoittaja qaw » Ke 22.09.2010 20:09

Joo kyllä ainakin Prolinen kuplan kori ylittää hyvin minimipituuden. Se on sitten toinen juttu, jos korista leikellään pois niin paljon ettei se enää ylitä. Korin leikkelyä rajaavat säännöt olinkin jo näköjään siivonnut ehdotuksesta pois ja mielestäni hyvä niin, niitä leikellään käytännössä kuitenkin enemmän, mitä vanhat säännöt sallii.
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1

Bluebeetle
Legendaarinen!
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 25.04.2007 22:05
Paikkakunta: Kouvostoliiton pääkaupunki

Re: 2011 SÄÄNTÖKESKUSTELU JA -KEHITYS

Viesti Kirjoittaja Bluebeetle » Ke 22.09.2010 20:21

[quote="qaw"]


- Autossa saa olla joko DIG tai nelipyöräohjaus, ei molempia.


[/quote]

Onko tiedossa syytä jonka takia 4ws olisi sallittu myös ensi kaudella? Vai onko Nordicseissa edelleen jompikumpi sallittu?

qaw
Legendaarinen!
Viestit: 2528
Liittynyt: Ke 11.03.2009 08:06
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 2011 2.2 SÄÄNTÖKESKUSTELU JA -KEHITYS

Viesti Kirjoittaja qaw » Ke 22.09.2010 20:24

Ei, mutta onko syytä miksei se olisi?
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1

Bluebeetle
Legendaarinen!
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 25.04.2007 22:05
Paikkakunta: Kouvostoliiton pääkaupunki

Re: 2011 2.2 SÄÄNTÖKESKUSTELU JA -KEHITYS

Viesti Kirjoittaja Bluebeetle » Ke 22.09.2010 20:29

Tämän kaudenhan se on ollut erikseen sallittuna Nordicseihin treenavien takia myös meidän kisasarjassa. Aiemminhan 4ws on automaattisesti tarkoittanut Superia, joka taitaa olla melko kuollut luokka nykyisellään.

Kommenttia kehiin, puolesta tai vastaan. Viimeksi herätti riipaisevia mielipiteitä :)
Viimeksi muokannut Bluebeetle, Ke 22.09.2010 20:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

qaw
Legendaarinen!
Viestit: 2528
Liittynyt: Ke 11.03.2009 08:06
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 2011 2.2 SÄÄNTÖKESKUSTELU JA -KEHITYS

Viesti Kirjoittaja qaw » Ke 22.09.2010 20:34

Tosiaan laiskuuttani en kommentoinut enempää :)

Mielestäni ei ole mitään perustetta kieltää nelipyöräohjausta. Lisäksi, kun super-luokka kerran on kuopattu, on aivan paikallaan sallia 4ws:n käyttö, jos joku sitä välttämättä haluaa harrastaa. Ei siitä ainakaan mitään uhkaa pitäisi DIGin kanssa ajaville olla ja ainahan jokainen voi rakentaa auton sen mukaan millä luulee pärjäävänsä.

Jos ja kun nyt Sportsman-luokka näyttäisi toteutuvan, en odota näkeväni kisoissa ainoatakaan 4ws-autoa, koska tähänkin mennessä ainoat ovat olleet kardaani-Axialeja.
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1

Tomy
Legendaarinen!
Viestit: 4783
Liittynyt: Su 28.09.2008 18:56

Re: 2011 SÄÄNTÖKESKUSTELU JA -KEHITYS

Viesti Kirjoittaja Tomy » Ke 22.09.2010 20:35

qaw kirjoitti: Mielestäni myös tilanteet, joissa kuski selvästi yrittää väistää kalliota alas kierivää autoa, mutta kuitenkin osuu siihen, pitäisi jättää rankaisematta. Miten tämän sitten muotoilee niin, ettei sääntöä käytetä väärin, onkin hankalampi homma. Maalaisjärjen käyttöön en usko, eri tuomarit nimittäin käyttävät maalaisjärkeä hyvin eri tavoilla :)
Olisiko tilanteen tulkitsemisen vaikeudesta johtuen parempi jättää sääntö nykymuotoon, jolloin mikä tahansa autoon koskeminen suorituksen aikana tuo 10 pisteen rangaistuksen? Ainakin se helpottaisi tuomarin työskentelyä.
Bluebeetle kirjoitti: Onko tiedossa syytä jonka takia 4ws olisi sallittu myös ensi kaudella? Vai onko Nordicseissa edelleen jompikumpi sallittu?
PM-kisoissa on ainakin tähän tietoon tarkoitus mennä tämän vuoden säännöillä, joten siellä 4WS tulee olemaan sallittua. Sekä Norjassa että Ruotsissa ajetaan nykyään 2.2 Crawling-luokkaa PM-säännöillä. Säännöt laadittiin aikoinaan yhteistyössä kaikkien osallistujamaiden edustajien kesken, joten niiden muuttaminen ainoastaan meidän toimesta ei tunnu kohteliaalta.

4WS autoja ei vissiin näkynyt meillä kotimaan kisoissa muiden kuin Sarkan veljesten käyttämänä.
Viimeksi muokannut Tomy, Ke 22.09.2010 20:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

qaw
Legendaarinen!
Viestit: 2528
Liittynyt: Ke 11.03.2009 08:06
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 2011 2.2 SÄÄNTÖKESKUSTELU JA -KEHITYS

Viesti Kirjoittaja qaw » Ke 22.09.2010 20:37

Ollilla oli muistaakseni jossain kisassa 4ws, mutta se siitä offtopicista.
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1

sjos
Legendaarinen!
Viestit: 1332
Liittynyt: Ke 09.04.2008 22:25

Re: 2011 2.2 SÄÄNTÖKESKUSTELU JA -KEHITYS

Viesti Kirjoittaja sjos » Ke 22.09.2010 20:40

Mun puolesta saa 4wc:t olla sallittujen listoilla.
Eikä noita liiaksi ole ollut kisoissa, vissiin.

Ja mitä tuohon korin pituuteen tulee, voisi se olla paljon väljempi käsite, mielestäni. 10" riittäisi mainiosti.

Omaa kublan koria en ole edes mitannut, taitaa olla kuitenkin alimittainen.

Ja mitä auton "tahalliseen"/tahattomaan koskettamiseen ajosuorituksen aikana tulee.
Voisi asia olla juurikin maalaisjärjellä käsiteltävissä.
On paikkoja missä on parempi olla varmistamassa, ettei putoa muutamaa metriä.
Sekä itse en hirveästi ala kallioillakaan loikkimaan autoa karkuun.

Bluebeetle
Legendaarinen!
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 25.04.2007 22:05
Paikkakunta: Kouvostoliiton pääkaupunki

Re: 2011 2.2 SÄÄNTÖKESKUSTELU JA -KEHITYS

Viesti Kirjoittaja Bluebeetle » Ke 22.09.2010 21:27

Koripituus ihan ok nykyiselläänkin. Oma buubelin kori leikattu melkolailla takaikkunan takaa poikki ja on vielä yli 32 cm pitkä.

EIkä siinä, pidetään 4ws sallittuna jatkossakin mun puolesta, kysyin lähinnä kun sallimisesta oli puhetta vain tälle kaudelle.

Miksei meilläkin voisi mennä niillä nordic-säännöillä btw?

Vastaa Viestiin