The Raven by Macman

2.2s (shafty)
macman
Legendaarinen!
Viestit: 537
Liittynyt: Su 11.09.2011 11:06
Paikkakunta: Eura

The Raven by Macman

Viesti Kirjoittaja macman » La 04.05.2013 01:37

Kaipa sitä täytyy pistää edes kaluston esittely(tietääpä kilpakumppanit mitä on tulossa ja ainakin Tomy tykkää lukea näitä ;) )
Ajatus auton rakentamiselle lähti osin kaverin pyynnöstä ja XR10 rikkoontumisesta, mutta myös Rauman villinneestä
sportman kuumeesta (neljä tai viisi autoa tämän lisäksi ja saattaa olla vielä muutama tulossa eli treenikavereita on tiedossa)



Auto on oikeastaan rakennettu kaverille. Omaa siinä ei ole kuin sähköt, renkaat ja kori, mutta olen saanut sen leasingille Lahden kisaan.
Oma auto rakennetaan Lahden jälkeen ehkä hieman keveämpänä ;) .
Pohjana kaikelle toimii jälleen kerran diy runko "Mac sport" rungon ja hiilikuitu osien cnc työstöstä on vastannut tällä kertaa
Reijo's Garage.
Akselit, laatikko ja kardaanit sekä iskarit on luovuttanut käyttöön käytetty kitti dingo.
Etuakseli koki XR10 modauksen. Beef tubet on auton omistajan käsialaa.
Linkit ja jouset on kaivettu piirongin laatikon pohjalta periaatteella "mitäs täältä löytyy"


Speksit:



Runko: Mac Sport
akselit: axial scx10 dingo edessä XR10 vetarit + ohjauspalat
vaihteisto: axial dingo
kardaanit: WB8 dingo
iskunvaimentimet: axial dingo
jouset: Losi mini crawler rtr edessä pro takana
moottori: HH team pro flow 30T
nopari : Tekin FX-R
servo: hitec 7950
Bec: CCbec 10A
akut: Gens Ace 3S 450mAh


Hetkinen... kaipasiko joku kuvia?


Kuva


Kuva


Hiukan kuvaa nakuna:


Kuva




Runko on vielä hieman painava...ehkä , mutta jätin pienen option käyttää myös noin 100mm pitkiä iskareita.
Pohjalevy on jotain laakeri muovia hieman pehmeämpää kuin delrin tosi liukasta ja myös hieman kevyempää.


Sähköt koitin tunkea pieneen tilaan. Jopa niin pieneen että Tekinissä ilmeni "sähkö ongelma" meni pois päältä ja alkoi kalibroida itseään tiukassa väännössä.
onneksi huomasin ylälinkin painavan kalibrointi nappia ennen kuin purin koko sähkökeskuksen   ;D


Kuva


Auto tuntuu kiipeävän varsin mukavasti suoraan "paketista".
Vakio välityksillä noin 75g per puoli knuckle painoja ja RTR paino noin 1950g eli pikkasen pulska, mutta tämähän on Artr paketti   ;D
Jäämme innolla odottamaan Lahtea   8)
Viimeksi muokannut macman, Pe 09.05.2014 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RaumRC

Tomy
Legendaarinen!
Viestit: 4783
Liittynyt: Su 28.09.2008 18:56

Re: Macmanin spora

Viesti Kirjoittaja Tomy » La 04.05.2013 05:08

Vau!

Hienoa työtä jälleen kerran. Hienon rungon ja osia olet suunnitellut.

macman
Legendaarinen!
Viestit: 537
Liittynyt: Su 11.09.2011 11:06
Paikkakunta: Eura

Re: Macmanin spora

Viesti Kirjoittaja macman » La 04.05.2013 08:07

Kiitoksia Tomy. Linkki geometriaaa suunnitellessa on tutkittu paria huippu spora runkoa
sudua ja El ninjoa   ;)
Iskarintolppien paikkoja suunnitellessa lainasin turisteista tuttua tyylliä eli
reiät on samalla kaarella. Ainakin teoriassa rungon korkeus ei muutu iskarin kulmaa muutettaessa.
RaumRC

Tomy
Legendaarinen!
Viestit: 4783
Liittynyt: Su 28.09.2008 18:56

Re: Macmanin spora

Viesti Kirjoittaja Tomy » La 04.05.2013 09:52

Onko pohjalevy teflonia?

Teittekö cnc:llä pohjalevhn vai käsin?

macman
Legendaarinen!
Viestit: 537
Liittynyt: Su 11.09.2011 11:06
Paikkakunta: Eura

Re: Macmanin spora

Viesti Kirjoittaja macman » La 04.05.2013 10:06

Pohjalevyn materiaali ei ole tarkkaaan tiedossa mutta epäilisin juurikin tuota teflonia.
Ruuvit jäykistivät sitä mukavasti. Ja samasta syystä välitangot on alumiinia.
Cnc:llä on tällä kertaa tehty kaikki.
Runko on tavallaan suunniteltu Raumrc:läisten käyttöön.

Tuommoisen treenimestan löysin viime vuonna mutta ei ollut kalustoa.
Tuota jatkuu varmaan sata metriä muuttuen välillä tasaisemmaksi.
Saa ainakin teknistä ja haastavaa ajoa.
Kuva
RaumRC

macman
Legendaarinen!
Viestit: 537
Liittynyt: Su 11.09.2011 11:06
Paikkakunta: Eura

Re: Macmanin spora

Viesti Kirjoittaja macman » La 04.05.2013 14:11

Jaahas päivän reenit on takanapäin ja heti antautui etukardaani.
Hiilikuitu vahvistus jäi tekemättä kun ei ollut epoksia no nyt on!
Ajatus on laittaa 5,5mm halkaisijaltaan ja 0,7mm seinällä olevaa putkea kardaanin uros puolen sisälle
ilmeisesti se tepsii? Täytyy varmaan silti tehdä ainakin yksi varaosiksi.
RaumRC

macman
Legendaarinen!
Viestit: 537
Liittynyt: Su 11.09.2011 11:06
Paikkakunta: Eura

Re: Macmanin spora

Viesti Kirjoittaja macman » Ti 07.05.2013 23:59

Tänään tuli ajettua huippu hyvää treeniä kolmen auton ja viiden kuskin voimin.
Auto tuntui varsin tasapainoiselta ja hyvin etenevältä.
Kaksi viimeistä rataa oli sen verran haastavia, että tämä auto oli ainoa joka niistä selvisi maaliin asti ;)


Koria tuli laskettua ainakin 2cm edestä ja takaa.
Iskareihin vaihdoin uudet traxxasin tiivisteet jos vaikka pysyis öljyt sisällä.
Vetarit tuli vahvistettua sekä samantien koeponnistettua, kun knucklepainon ruuvi oli päässyt löystymään.
Etuvetari meni lievälle kierteelle mutta kesti ;D


Luottavaisin mielin kohti Lahtea!
RaumRC

macman
Legendaarinen!
Viestit: 537
Liittynyt: Su 11.09.2011 11:06
Paikkakunta: Eura

Re: Macmanin spora

Viesti Kirjoittaja macman » Su 12.05.2013 11:01

Tämän auton ja kuskin depyytti sportman kisa-areenoilla tuli suoritettua. Eikä tulokseen voi olla kuin tyytyväinen.
3. sija kovassa seurassa lämmittää mukavasti mieltä. Sakun ja Oton haastamiseen tarvitaan hiukan enemmän
kuin noin 1.5 viikon ajot mitä tällä autolla on tullut ajettua( Auto kasattiin ajokuntoon vapunpäivänä)


Nyt on aika purkaa autosta sähköt, kori ja renkaat ja luovuttaa auto uudelle omistajalle ja toivotaan että se nähdään uusissa asuissa
vielä kesän kisa-arenoilla.


Tämä sama topikki kuitenkin jatkuu sillä oman auton osat ovat jo lähes kasassa ja muutamia uusia ajatuksia on tullut
tämän lyhyen mutta antoisan suhteen aikana, mutta niistä sitten myöhemmin.
RaumRC

Hadesbear
Legendaarinen!
Viestit: 2272
Liittynyt: Su 29.11.2009 14:47
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Re: Macmanin spora

Viesti Kirjoittaja Hadesbear » Su 12.05.2013 11:36

Hieno debyytti sporaluokassa, onnittelut podiumsijasta vielä kerran!

Kyllä se 1.9 crawlingista saatu tuntuma auttaa tässä, kun tyyliltään samanlaista, mutta isompana.
Jo tuo "laina-auto" tuntu olevan varsin kelvollisessa tikissä, joten kun oman auton niputat, niin
jatkossa tulee kyllä olemaan varsin herkullisia ja tiukkoja kisoja.

Pitkä kausi edessä ja varsin mielenkiintoinen sellainen!   ;)
Saku Sarka, RFOT, FIN

macman
Legendaarinen!
Viestit: 537
Liittynyt: Su 11.09.2011 11:06
Paikkakunta: Eura

Re: Macmanin spora

Viesti Kirjoittaja macman » Ma 13.05.2013 13:28

Laitetaanpa vielä uusi sivukuva kun edellisestä tuli hieman palautetta korin korkeudesta   ;)


Kuva


Mites muilla Spora Maestroilla on mahtanut vakio laatikon rattaat ja ulostulot   kestää?
Entä perän lockerit, välystä niissä ainakin on riittävästi?
Eli mitä olisi syytä päivittää jos haluaa huolettoman kauden niiden osalta.
RaumRC

Hadesbear
Legendaarinen!
Viestit: 2272
Liittynyt: Su 29.11.2009 14:47
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

Re: Macmanin spora

Viesti Kirjoittaja Hadesbear » Ma 13.05.2013 14:29

Lukkopalat ainakin heti vaihtoon, jos vielä vakiot on, koska ne "sulaa" alle.
Lootasta en ole vahvistanut itse mitään, enkä ole saanut rikki kuin spurrin ja ulostulon (vakion).
Ulostuloa en itse lähtenyt vahvistamaan, vaan pidän sen sitten "heikkonalenkkinä".
Saku Sarka, RFOT, FIN

macman
Legendaarinen!
Viestit: 537
Liittynyt: Su 11.09.2011 11:06
Paikkakunta: Eura

Re: Macmanin spora

Viesti Kirjoittaja macman » Ke 29.05.2013 01:16

Hiukan on tapahtunut edistystä täällä päin. Ajopolteet kävi niin pahaksi että oli pakko tehdä jotain.
Viimeyönä auto muuttui osakasasta jälleen rolleriksi ja tänään aamulla se
[font=Verdana]sai sähköt. Auto on vielä hieman raakile. Uusi muokattu runko on vielä pajalla ja linkit on vain raavittu kasaan.[/font]

[font=verdana, arial, helvetica, sans-serif]Keula kasaantui "väärinpäin" ja syntyi BTA ohjaus. Ideana ihan mukava käytäntö näyttää sitten todellisuuden.[/font]
[font=verdana, arial, helvetica, sans-serif]Renkaat koki hieman työstöä. Tiedä sitten lähtikö mopo hieman käsistä[/font] ;D  


Kuva


RTR paino tällä hetkellä ilman knuckle painoja 1726g (laitan varmaan noin 50g/puoli)
RaumRC

Zarizi Tech
Moderator
Viestit: 3673
Liittynyt: To 26.04.2007 21:10
Paikkakunta: Kurtakko, Lappi
Viesti:

Re: Macmanin spora

Viesti Kirjoittaja Zarizi Tech » Ke 29.05.2013 16:56

Hyvältä näyttää!
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCRCO
DravTech ~ Ottsix ~ RC4WD ~ Offipaita ~ Krawler Konceptz

macman
Legendaarinen!
Viestit: 537
Liittynyt: Su 11.09.2011 11:06
Paikkakunta: Eura

Re: Macmanin spora

Viesti Kirjoittaja macman » La 01.06.2013 11:58

Laitanpa tänne omaan topikkiin kuva maksimi joustoilla linkkien ja pohjalevyn asennosta.
Toki tuossakin on varmaan vielä parantamisen varaa, mutta kohtuullisesti ylittelee kiviä jo nyt.


Pahoittelen hienojen sisustus elementtien puutetta ;D



Kuva
RaumRC

Zarizi Tech
Moderator
Viestit: 3673
Liittynyt: To 26.04.2007 21:10
Paikkakunta: Kurtakko, Lappi
Viesti:

Re: Macmanin spora

Viesti Kirjoittaja Zarizi Tech » La 01.06.2013 11:59

[quote="macman"]
Pahoittelen hienojen sisustus elementtien puutetta ;D
[/quote]

Hieno! hmmmmm... olkoot.  ;D
Samu Sarka, RFOT, FIN
President of ERCCA / Member of WRCRCO
DravTech ~ Ottsix ~ RC4WD ~ Offipaita ~ Krawler Konceptz

macman
Legendaarinen!
Viestit: 537
Liittynyt: Su 11.09.2011 11:06
Paikkakunta: Eura

Re: Macmanin spora

Viesti Kirjoittaja macman » Su 02.06.2013 23:59

Oliko niin ettei saa jäädä tuleen makaamaan? Siispä pientä kevennystä sunnuntai-iltaan   ;)


Tällä mentiin Lahdessa:


Kuva


Ja nyt oltaisiin suurinpiirtein tässä:


Kuva


Alle 50 grammaan on hyvät mahkut   8)


Kuva


Resepti:


Uudet runkopalat
Hieman aluruuveja
sekä väliputket Eastonin Hi-Teciä 25 vuoden takaa   ;)
RaumRC

Tomy
Legendaarinen!
Viestit: 4783
Liittynyt: Su 28.09.2008 18:56

Re: Macmanin spora

Viesti Kirjoittaja Tomy » Ma 03.06.2013 09:02

On kevyttä!

Ja hienon näköinenkin vielä. Mutta paljastappa, kuinka teitä hiilaritankoon kierteet. Käytitkö inserttiä vai jotain muuta konstia?

macman
Legendaarinen!
Viestit: 537
Liittynyt: Su 11.09.2011 11:06
Paikkakunta: Eura

Re: Macmanin spora

Viesti Kirjoittaja macman » Ma 03.06.2013 09:16

Hiilikuitu tanko on komposiitti putkea alumiinia sisältä ja hiilikuitua päällä.
Olen liimannut metalliliimalla pienen 5mm pitkän insertin putken sisälle.
Putki on vanhoja peruja kun tuli joskus harrastettua jousiammuntaa eli mitään ei kannata heittää pois   ;D
Painoa noilla välitangoilla on ehkä noin 20% vähemmän kuin delrin tangolla, mutta jäykkyys alumiinitangon veroinen.
Viimeksi muokannut macman, Ma 03.06.2013 09:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RaumRC

macman
Legendaarinen!
Viestit: 537
Liittynyt: Su 11.09.2011 11:06
Paikkakunta: Eura

Re: Macmanin spora

Viesti Kirjoittaja macman » Ma 03.06.2013 12:25

Näkyypä olevan sama nuoli vielä tuotannossa. Miksipä hyvää muuttamaan   ;)
3L-18 putki [font=Verdana]http://www.eastonarchery.com/arrows/a-c-c-target/0/2[/font]


Liima on loctiten metal epoksi liimaa. Mitään vetotestejä ei ole vielä tullut tehtyä.
RaumRC

Avatar
LaaLaa
Legendaarinen!
Viestit: 1756
Liittynyt: Ti 18.11.2008 10:05
Paikkakunta: Lahti RC Crawlers

Re: Macmanin spora

Viesti Kirjoittaja LaaLaa » Ma 03.06.2013 13:51

macman kirjoitti: Näkyypä olevan sama nuoli vielä tuotannossa. Miksipä hyvää muuttamaan   ;)
3L-18 putki [font=Verdana]http://www.eastonarchery.com/arrows/a-c-c-target/0/2[/font]


Liima on loctiten metal epoksi liimaa. Mitään vetotestejä ei ole vielä tullut tehtyä.
Miten noi koot menee 2-00, 3L-00, 3-00, 2L-04, 2-04, 3X-04, 3L-04, 3-04, 3L-18, 3-18, 3-28, 3-39, 3-49, 3-60, 3-71 ?
Nordics champion 2017
WORLDS #2 2016
2.2 Pro Champion 2015
Scale C2 Champion 2015
Nordic #2 2015
2.2 Champion 2012
1.9 Champion 2012
Nordic Champion 2013
LRCC team driver

Vastaa Viestiin