Author Topic: Lehtijouset autossa  (Read 3093 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Tomy

  • Nobel writer.
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4529
Lehtijouset autossa
« on: 13.11.09 - klo: 20:51:40 »
Uusi Land Cruiser projekti on hiljalleen käynnistymässä. Esikuvassa on edessä lehtijouset ja takana nelilinkki + iskarit. Takapää on jo tuttu rakenne, etupää vieraampi. Katselin hiukan rc4wd:n sivuja ja näyttäisi siltä, että lehtijousin varustetun auton akseli on useimmiten kiinni rungossa ainoastaan lehtijousilla. Toimiiko tämä tosiaan hyvin? Vai tarvitaanko jotain tankoja estämään ei toivottua pitkittäis- ja sivuttaisliikettä.

Tällaista ajettelin yrittää:




Offline matti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1166
  • Kalusto: Scooby's Wraitti
Vs: Lehtijouset autossa
« Reply #1 on: 13.11.09 - klo: 21:10:56 »
Onhan siellä useasti jotain muutakin. En tiedä kuinka oleellinen näissä pikkuautoissa. ::)

"Panhard-tanko on auton alustassa käytetty tanko, jonka tarkoitus on välittää ajoneuvon kulkusuuntaan nähden sivuttaissuuntaisia voimia rungon ja jäykän akselin välillä siten, että rungon ja akseliston keskilinjan välinen etäisyys pysyy jotakuinkin vakiona."
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0b/Panhard_rod.jpg
- Turun Seudun Crawlerit -

skiggeböy

  • Guest
Vs: Lehtijouset autossa
« Reply #2 on: 13.11.09 - klo: 21:15:06 »
Itsellä rc4wd:n trail finder lehtijousilla ja ongelma ennemmin jouston saanti akselille.On löysemmät jouset,mutta nyt jouston puute iskareista kiinni.Niillähän on siellä noihin lehtijousiin erilaisia kiinnikkeitä,joilla saa liikerataa kasvatettua,mutta luulen että tyssää taas iskareihin.....

Offline LaaLaa

  • ilmakiväärillä naamaan.. DA.
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1529
  • SUOMEN MESTARI 2012
  • Kalusto: 2.2 XR10, 2.2 Bully, 1.9 MRC, 1:24 MicroRC, SCX10, Exo
Vs: Lehtijouset autossa
« Reply #3 on: 13.11.09 - klo: 21:16:02 »
Tojotissa ei taida olla tehdastekoisena missään mallissa lehtijousi+panhard ratkaisua. Panhardi kyllä auttaa, jos pakat on riisuttu mahdollismman hyvin joustaviksi, silloin kyllä yleensä tarvii myös traction bar:n.

Kyllä se vankkurin jousi on suunniteltu pitämään akseli sivu- ja pituus suunnassa paikallaan. tai vähän sen pitääkin liikkua, että edes jotain joustaisi.
2.2 Champion 2012
1.9 Champion 2012
LRCC and NCD team driver 2013

Offline Tomy

  • Nobel writer.
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4529
Vs: Lehtijouset autossa
« Reply #4 on: 14.11.09 - klo: 06:48:52 »
Tojotissa ei taida olla tehdastekoisena missään mallissa lehtijousi+panhard ratkaisua. Panhardi kyllä auttaa, jos pakat on riisuttu mahdollismman hyvin joustaviksi, silloin kyllä yleensä tarvii myös traction bar:n.

Kyllä se vankkurin jousi on suunniteltu pitämään akseli sivu- ja pituus suunnassa paikallaan. tai vähän sen pitääkin liikkua, että edes jotain joustaisi.

Kiitoksia tiedoista. Kokeilen ensin pelkillä jousilla ja lisäilen tankoja sitten tarpeen mukaan.

Olenkohan ymmärtänyt oikein, että Panhard-tanko pitää akselin kutakuinkin keskilinjalla sivuttaissuunnassa ja traction bar akselia paikoillaan pitkittäissuunnassa?

Offline sjos

  • Support Member
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1332
  • Kalusto: volvo(t)
Vs: Lehtijouset autossa
« Reply #5 on: 14.11.09 - klo: 07:29:51 »
Olenkohan ymmärtänyt oikein, että Panhard-tanko pitää akselin kutakuinkin keskilinjalla sivuttaissuunnassa ja traction bar akselia paikoillaan pitkittäissuunnassa?

Sanoisinko, että "naulan" kantaan. :D Kyllähän se noin juurikin on.

Offline qaw

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2471
    • http://qaw.1g.fi/kuvat/rc/
  • Kalusto: scalea laidasta laitaan
Vs: Lehtijouset autossa
« Reply #6 on: 14.11.09 - klo: 11:01:27 »
Pelkät RC4WD:n punaiset lehtijouset toimii edessä oikein hienosti. Traction barin tarkoitus on estää akselin kiertymistä, ei niinkään pitkittäissuuntaista liikettä. Tällainen oli pakko taakse laittaa omassa autossa, mutta tosiaan edessä ei ongelmaa ole.

EDIT: niin siis traction barin etupäähänhän tulee riippu, joten se ei kyllä estä akselin pitkittäistä liikettä tasan yhtään... kyllä mä tästä vielä heräilen :)
« Last Edit: 14.11.09 - klo: 11:08:08 by qaw »
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1

Offline Tomy

  • Nobel writer.
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4529
Vs: Lehtijouset autossa
« Reply #7 on: 02.01.10 - klo: 09:32:37 »
Nyt olen muutaman iltana tosissani yrittänyt viritellä auton lehtijouset mahdollisimman toimiviksi. Etupää ei tosiaan näyttäisi kaipaavan mitään tankoja suuntaan tai toiseen. Akseli pysyy hyvin paikallaan pelkillä lehdillä. Maastossa näkee sitten tarvitaanko traction bar akselin kiertymisen takia.

Mutta ne joustot  :-[. Ei näytä lehtojousista saavan irto kovin paljon joustoa. Nyt mietinkin, olenkohan ymmärtänyt lehtijousen toimintaperiaatetta ollenkaan. Lähdin siitä olettamuksesta, että lehdistä on oltava mahdollista saada kohtalaiset joustot, kun ne on tuossa 1:1 crawlerissakin. Ainoa keino, jonka keksin löysien lehtien lisäksi joustojen kasvattamiseksi, on riipun pituuden kasvattaminen. Mutta kun 1:1 autoa katsoo, on riippu todella lyhyt. Pitkä riippu tuo mukanaan  muutamia ongelmia, kuten huono pinjonin kulma ja akselivälin kohtuuttoman suuri muuttuminen joustoliikkeen aikana. Kysynkin nyt asiaan tarkemmin perehtyneiltä, mitkä tekijät vaikuttavat lehtijousen joustovaran pituuteen?



Offline LaaLaa

  • ilmakiväärillä naamaan.. DA.
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1529
  • SUOMEN MESTARI 2012
  • Kalusto: 2.2 XR10, 2.2 Bully, 1.9 MRC, 1:24 MicroRC, SCX10, Exo
Vs: Lehtijouset autossa
« Reply #8 on: 02.01.10 - klo: 10:53:12 »
Yksi keino on tehdä lehtijousen riipukkeesta ns. tippuva malli eli revolver shackle


tai 3/4 elliptinen


Kuitenkin tärkein joustoja lisäävä tekijä on lehtijousen pituus. Lyhyt jousi ei vain voi joustaa paljoa.

Pohjaanlyöntikumit eivät välttämättä rajoita joustoja. sopivasti asennettuna se toimii tukipisteenä, jota vasten sisään joustava puoli pakottaakin ulosjoutavan puolen pidemmälle kuin ilman pohjaanlyötikumia.

Näissä scaala vehkeissä on otettava myös huomioon paino ero. Jos rakennat akselisi painamaan 1:10 suhteessa eli n.15kg ja renkaan vanteineen 8kg niin uskoisin ulosjoustojakin jo alkavan löytymään ;D
2.2 Champion 2012
1.9 Champion 2012
LRCC and NCD team driver 2013

Offline qaw

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2471
    • http://qaw.1g.fi/kuvat/rc/
  • Kalusto: scalea laidasta laitaan
Vs: Lehtijouset autossa
« Reply #9 on: 02.01.10 - klo: 13:24:40 »
Tärkeetä on myös sekä lehtijousen normaali asento, että riipun normaali asento. Itse ainakin huomasin että lehti pitää olla melkein suorana, jotta siitä oikeasti irtoaa joustoja, ja sanovat että riipun kulma lepoasennossa pitäisi olla 90 astetta lehden päähän nähden.

Mutta kyllä niillä lehdillä joustoja irtoaa, verrokkina vakio sxc10:
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1

Offline Tomy

  • Nobel writer.
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4529
Vs: Lehtijouset autossa
« Reply #10 on: 02.01.10 - klo: 14:07:00 »
Tärkeetä on myös sekä lehtijousen normaali asento, että riipun normaali asento. Itse ainakin huomasin että lehti pitää olla melkein suorana, jotta siitä oikeasti irtoaa joustoja, ja sanovat että riipun kulma lepoasennossa pitäisi olla 90 astetta lehden päähän nähden.

Mutta kyllä niillä lehdillä joustoja irtoaa, verrokkina vakio sxc10:



Tuollaista joustoa minäkin haluan  :).

Tätä juuri epäilen, että minulla on mennyt jokin pieleen lehtijousen kiinnikkeiden sijoittelussa. Vielä olisi mahdollista korjata, jos vain jaksaisi. Onko sinun qaw mahdollista laittaa sivusta kuvaa jossa näkyy riipun asento levossa ja sitten jousi pohjaan painettuna?

Minulla on jousi ja riippu suunnilleen tässä asennossa auton painon kanssa. Onko siinä jokin hassusti?

http://i438.photobucket.com/albums/qq103/RockCrawlingVideos/susp_steering002.jpg

Ongelma on ehkä se, että tuo riippu on melko pitkä ja jouset pohjassa etuakseli tulee 1-2cm taaksepäin. Joudun siis käyttään melko jäykkää jousta, jotta etuakseli pysyy halutussa asennossa. Lyhyemmällä riipulla voisin käyttää pehmeämpää jousta, mutta se ei käsittääkseni lisää joustoa, koska riippu lyhenee.

Offline qaw

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2471
    • http://qaw.1g.fi/kuvat/rc/
  • Kalusto: scalea laidasta laitaan
Vs: Lehtijouset autossa
« Reply #11 on: 02.01.10 - klo: 14:39:47 »
Tällä hetkellä ei ihan yhtä ison purkin päälle saa rengasta, koska vanteiden offset on pienentynyt n. 5mm puoli -> "akseli on kaventunut" sentillä. Jouset ja iskarit ovat muuten kyllä samoin kuin ennenkin. Nyt kun asiaa tarkemmin tutkin niin huomaan että takana on lähes pelkkää ulosjoustoa ja edessä lähes pelkkää sisäänjoustoa. Etupää on kuitenkin reilusti painavampi, joten tuntuu toimivan oikein hyvin näin. Iskarit on Yeah Racingin halpisp***at. Ei varmasti ole kaikien oppien mukaisesti jouset, mutta kuten sanottu, toimii :)

Tässäpä tulee, kuvaa klikkaamalla isompi.

lepoasento:



täysi sisäänjousto:



täysi ulosjousto:




EDIT: niin mun mielestä tuossa sun kuvassa riippu on liian loivassa kulmassa eli yli 90 astetta, kun minulla on selvästi alle.
« Last Edit: 02.01.10 - klo: 14:41:22 by qaw »
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1

Offline Tomy

  • Nobel writer.
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 4529
Vs: Lehtijouset autossa
« Reply #12 on: 02.01.10 - klo: 15:51:23 »
Minun silmääni nuo lehdet näyttävät noin aika oudoilta, mutta sinulla on hyvät joustot joka tapauksessa. Itse suunnittelin kiinnityspisteet lehtien alkuperäisen taivutuksen mukaan, eli pakasta revityn lehden käyrän mukaisesti. Sinä olet venyttänyt lehden täyteen pituuteensa ja kiinnittänyt sen mukaisesti. Noin asennettuna ei riipun tarvitse ollakaan kovin pitkä ja silti tulee joustoa. Taidan tehdä uudet jouset ja kokeilla niillä. Pahus.  >:(

Offline qaw

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2471
    • http://qaw.1g.fi/kuvat/rc/
  • Kalusto: scalea laidasta laitaan
Vs: Lehtijouset autossa
« Reply #13 on: 02.01.10 - klo: 17:33:33 »
Mulla ne lähinnä asettui itsekseen suoraksi kun auton laittoi siihen päälle, hieman painava ehkä? :D

Kannattaa kyllä niiden jousien asentoa suunnitellessa laittaakin kaikki tuleva paino akkua myöten about paikalleen, muuten tulee yllätyksiä.
Finnish rc crawling series
Scale 2009 #2
Scale 2010 #5
Scale 2011 #4
Scale 2012 #2
Open Scale 2013 #1